Ale my přece musíme volat po tom, aby byli povyšováni
zaměstnanci nikoli podle pořadí, nýbrž
podle schopností a pořadí. Tito lidé
dokazují důležitost, význam a vysokou
odpovědnost svých míst, zatím co my
bychom chtěli ve státní službě
odpovědnost osobní, nikoliv kolektivní, kterou
nelze nikoho postihnout. Dojde-li na železnici ke srážce
nebo nějaké nehodě, je ihned zatčen
strojvůdce, posunovač nebo výpravčí,
stejně tak, má-li poštovní peněžní
úředník nesrovnalosti v pokladně,
ale má-li sekční šéf nesrovnalosti
ve svém resortu, nic se mu nestane, naopak dostane třeba
ještě více výkonnostních přídavků.
Mluví-li se tedy o ohodnocování míst
podle odpovědnosti, je třeba žádat,
aby vysocí státní úředníci
byli osobně odpovědni za všechno, co se v jejích
oddělení děje.
Pokud jde o restrikci, zase se o ní jen mluví a
zase se sledují jiné cíle. Ve státních
a veřejných službách máme stovky
a stovky kolaborantů, kteří nemají
být vyhozeni, ale máme-li restringovat, nechť
jsou ze státních a veřejných služeb
především vyhozeni ti, kteří
byli potrestání podle malého nebo velkého
dekretu. Komise Národní fronty dospěla v
otázce restrikce v červenci 1947 k dohodě,
podle níž měla být vypracována
osnova o restrikci ve státních službách,
ale osnova tato se v ústředních úřadech
projednává takovým tempem, ústřední
úřady mají tolik námitek a připomínek,
že dohoda, vzniklá v komisi Národní
fronty, přestává být dohodou. Resorty
dohodu prostě porušují a nedávají
souhlas k jejímu uskutečnění.
V závěru bych se chtěl dotknout otázky
úpravy platů. Byli jsme svědky podzimní
kampaně o veřejné zaměstnance, kdy
lítaly řady neseriosních návrhů,
o nichž sami navrhovatelé věděli, že
je nelze uskutečnit. Tyto návrhy jen veřejné
zaměstnance zneklidnily, zatím co my potřebujeme,
aby veřejní zaměstnanci byli klidni, jisti
a bezpečni o vývoji své finanční
a služební existence. Proto je třeba apelovat
na všechny složky Národní fronty, aby
při nové úpravě platové upustily
od licitace a aby veřejné zaměstnance nezneklidňovaly
návrhy, které za dnešní hospodářské
situace státu nelze v žádném případě
uskutečnit.
Tato slavná sněmovna odhlasovala při projednávání
rozpočtu na r. 1947 jednomyslně exposé ministra
financí, v němž ministr konstatoval, že
podmínkou trvalého hospodářského
zlepšení stavu veřejných zaměstnanců
je restrikce ve veřejné službě. Toto
slavné ústavodárné Národní
shromáždění s tím jednomyslně
souhlasilo, ale jednomyslnost se v pozdější
době už neprojevila, byla opuštěna.
Často se nám vytýká, že chceme
nivelisovat, ale budiž mi dovoleno, abych jménem strany,
kterou mám čest zastupovat, konstatoval, že
právě naše strana je daleka jakékoli
nivelisace. Právě my hlásáme: každému
podle jeho zásluh. Dosud se však ve veřejné
službě neodměňuje podle zásluh.
Došli bychom k jiným závěrům,
kdybychom dávali každému podle jeho zásluh.
A proto řešíme-li poměry veřejnozaměstnanecké,
řešíme je ne proto, že bychom prováděli
trvalou úpravu, nýbrž proto, že jejich
hospodářská situace si vyžaduje řešení
jejich problémů. A proto jsem přesvědčen,
že ještě v dnešní době, jestliže
se mluví o těžké hospodářské
situaci, je daleko těžší hospodářská
situace tam, kde pobírá zaměstnanec 2.500
Kčs měsíčně, nežli tam,
kde pobírá 10.000 Kčs měsíčně.
A jestliže chci někomu pomoci, je třeba, abych
pomohl napřed tam, kde je těžká hospodářská
situace. Až budeme prováděti trvalou úpravu
poměrů veřejnozaměstnaneckých,
pak se budeme domáhat, aby i ve veřejné službě
byl každý odměňován podle své
zásluhy, podle práce, kterou vykonává.
Od 1. ledna 1948 budou pravděpodobně veřejní
zaměstnanci opět zneklidňováni a znepokojováni
různými licitačními požadavky
a návrhy. V závěru bych prosil, aby se tak
nestalo, aby všichni nastoupili cestu k solidní pomoci
veřejným zaměstnancům. Je však
třeba říci, že už dnes se nám
jeví, co kdo chtěl srovnáním dokázat,
a bylo to zde s této tribuny řečeno, dokázat,
že gros veřejných zaměstnanců,
desetitisíce zřízenců a drobných
úředníků si nemůže dělat
naděje na žádnou úpravu, že však
bude třeba v nejvyšší kategorii zvednout
platy nejméně o 30 %. Já bych varoval před
touto skutečností, varoval bych před touto
snahou, protože naše strana nemůže dát
nikdy souhlas k tomu, aby při platové úpravě
byly opomenuty statisíce drobných veřejných
zaměstnanců.
Je třeba si říci, že při srovnání
platů a při platové úpravě
je třeba jít plánovitě a že je
třeba vidět, jak řekl posl. Zápotocký,
že pomoc veřejným zaměstnancům
není jenom otázkou peněz. My to dnes vidíme,
že je to otázka zvyšování výroby,
opatření dostatku spotřebních hodnot
a dostatku kupních prostředků. Za druhé
je potřebí reorganisace a zhospodárnění
veřejné správy. Za třetí je
to zavádění mzdy podle zásluhy, zavedení
norem pracovních všude tam, kde normy zavést
lze, a za čtvrté vydání platového
zákona nebo platových zákonů, v nichž
budou veřejní zaměstnanci zařaděni
podle skutečně vykonávané práce.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Klátil.
Posl. Klátil: Páni poslanci a paní
poslankyně!
Když jsme před rokem projednávali státní
rozpočet na rok, jenž se právě končí,
slíbili jsme si, že společným úsilím
a společnými dohodami mezi stranami učiníme
všechna opatření k tomu, aby rozpočtová
debata byla důstojná pověsti československého
parlamentu.
Ačkoliv jsme, jak se zdá podle časového
rozvrhu, sotva v polovině projednávaného
rozpočtu, po chodbách zdejší sněmovny
už několikráte zazněl zvonek, upozorňující
na malou presenci poslanců. Přimlouval bych se tudíž
za to, aby představenstva našich klubů všech
politických stran při všech příštích
příležitostech hleděla organisaci a
režii rozpočtové debaty dělat tak, aby
bylo méně řečníků, ale
aby řečníci oproti tomu mohli se thematicky
obírat a zajímat o věci, jež jsou jim
podle jednotlivých resortů přiléhavé
a nejpřiléhavější.
Ono to skoro trošku souvisí i s tím, jakým
způsobem naše vláda s čs. parlamentem
v posledních měsících jedná.
Toto jednání se mění ve zvyk a v mašinerii.
My jsme projednávali několik důležitých
vládních návrhů a osnov a projednávali
jsme je ve lhůtě, jak se říká,
šibeniční, ačkoliv to byly věci
velkého dosahu, věci, za které všichni
kolektivně neseme odpovědnost. Stěhovali
jsme se do této budovy, budovy, jež není dosti
způsobilá a dosti representativní pro československý
parlament tak velké a slavné tradice. Dostáváme
z kruhů hudebních odborné zprávy,
že stará sněmovní budova, kterou jsme
postoupili kulturním a pedagogickým účelům,
jim zcela nevyhovuje, zatím co adaptace tohoto domu pohltily
velké částky, a to nemluvím ještě
o knihovně, která se pro změnu bude instalovat
ve třetím traktu, ve třetím domě
de facto. Mohu se domnívat, že ve chvíli, kdy
se dělala kulturní demagogie, ačkoliv všichni
jsme byli za jedno, že úroveň kultury budeme
živit a podporovat, povznášet a zvelebovat, v
té chvíli první oba naši ústavní
činitelé byli mystifikováni, když šlo
o to, má-li se parlament stěhovat či nikoliv.
Vím, že jsou to řeči pozdní,
ale přimlouval bych se tedy aspoň, aby nám
byl, našim pokračovatelům a budoucím
poslancům, vyhrazen za nějaký ten další
stamilion důstojný palác aspoň na
náměstí Budovatelů. (Potlesk.)
Bratr dr. Steiner ve své poslední řeči,
již pronášel zde v pátek dopoledne, vyslovil
lítost nad tím, že nikdo z poslanců
se nezabýval otázkami našeho pohraničí.
To byla pravda potud, pokud - jak je ze sněmovních
protokolů jasno - bratr posl. dr. Steiner měl
to štěstí, že byl prvním řečníkem
z pohraničí, zatím co my ostatní teprve
přicházíme. Och ano, i my máme co
říci k tomu, co je v pohraničí, a
tlumočiti své požadavky, své zkušenosti
a svá stanoviska. Ten fakt, že se nám v nejhrubších
rysech podařil odsun Němců, je velká
zásluha a velké historické dílo, na
kterém se podílejí, myslím, všechny
strany naši národně-frontové koalice.
Tato skutečnost určitě změní
tvář našeho pohraničí. Během
tohoto roku byla provedena hromadná imigrace našich
volyňských Čechů a nebyly při
této příležitosti dodrženy všechny
sliby a závazky, jež vláda a osidlovací
úřady na sebe vzaly, pokud šlo o to, aby pro
volyňské Čechy byly reservovány určité
usedlosti. Namnoze to dopadlo tak, že na statcích
druhého a třetího řádu, kam
přišli, nalezli jen hřebík, a ten musel
být ještě velmi hluboko zatlučený.
Přišel živel vskutku konstruktivní, živel
pracující, živel zbožný, živel
vroucně vlastenecký, a jestliže mnozí
volyňští Čechové dnes mají
také pocit ústrku, křivdy a bezpráví,
tož je to proto, že se dopustili smrtelného hříchu:
nejsou příslušníky komunistické
strany. (Posl. Harus: Ti to napraví!) Ovšemže,
až ve volbách, to budete koukat. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Třetí složka, třetí nový
živel v pohraničí jsou Slováci. Prosil
bych všechny pány poslance, paní poslankyně
a českou žurnalistiku, aby pochopili jednu věc,
že je to větev národa s docela jiným
a odlišným temperamentem než jsme my, možná,
že také politicky daleko vyspělejší,
než jsme byli ještě donedávna ochotni
se domnívat, a je na nás, abychom jim pomáhali
a měli pro některé specificky jejich zásady,
způsoby a zvyky obzvláštní pochopení.
Jestliže si promítneme tuto skutečnost, jestliže
připustíme dále, že v pohraničí
se sběhli mužově a ženy ze všech
možných končin a koutů naší
republiky, tu jestliže nám bude dopřáno
období míru, o jehož osud se tak mnoho chvějeme,
zvláště po zprávách, které
čteme v dnešních ranních novinách,
pak jsem jist, že při stále postupující
konsolidaci našich vnitropolitických poměrů
máme všechny cesty otevřeny k tomu, abychom
v pohraničí vytvořili v odstupu nejbližších
deseti nebo dvaceti let typ úplně nový, moderní
typ českého čestného, pracujícího
a vlasteneckého člověka. (Potlesk.)
U nás se mysli českého lidu v posledních
dobách velmi zajímají a nutně musí
zajímat o akce proti těm, kteří se
dopustili vyživovacích přestupků. Když
se ve velikém spěchu projednával zákon
o trestání černého trhu, upozorňovali
jsme v tisku a myslím, že to byli naši řečníci,
kteří upozorňovali na to, abychom byli na
pozoru, aby tohoto zákona nebylo zneužíváno
politicky proti nepohodlným lidem. Jestliže jsou mezi
námi politikové, kteří líčí
pohraničí v barvách růžových,
je mi velmi líto, že s nimi nemohu zcela souhlasiti,
neboť v pohraničí ještě doznívají
echa všech těch událostí, všeho
toho chaosu a neuspořádanosti a často se
tam setkáváme s následky, projevy a produkty
oné hluboké mravní krise, ve které
je nesporně celý národ, jako ostatně
i jiné evropské národy. Ale tam právě
proto, že je to půda žhavá a tamní
živel tak promiskuitní, tam to vidíme blíže
a markantněji.
V minulých dnech byl potrestán v Chebu řezník
za to, že mu chybělo 50 kg hovězího
masa. Nechci jít do detailů. Víte, jak to
u obchodníků chodí, tady se vydělá,
tam se prodělá, ono se to musí srovnat. Jsem
jist, že je mnoho žen a funkcionářů
všech politických stran, komunistickou nevyjímajíc,
kterým tento francouzský legionář
a starý řezník prokázal službu.
Byl ihned protizákonně místním národním
výborem zbaven národní správy, ačkoliv
místnímu národnímu výboru do
toho nic není. Za týden na to propukla aféra
ukrytého skladiště obilí a poraženého
dobytka v domě komunistické strany, který
se nazývá Evropa. Národní správce
tam dosud sedí. (Výkřiky.) Dále
je tam zjištěn případ 24 černých
porážek. Když na to bylo žalováno
a když pohotové orgány lidové správy
měly zakročit, bylo řečeno, že
tito vepři byli poraženi v zájmu pracujícího
lidu. Ti ostatní asi porážejí prasata
pro prasata. (Veselost.) To je to, co nás rmoutí
a co nám brání, aby mezi námi byla
větší věcná dohoda a také
větší - řeknu to zcela otevřeně
- lidská srdečnost.
Ale vraťme se k našim věcem. Poslouchal jsem
pozorně vývody pánů poslanců
i paní poslankyň, komentáře i kritiky
k rozpočtu na rok 1948. Ze všech řečí
zaznívá touha a úsilí, abychom hospodařili
lépe než dosud a abychom všichni vespolek vážně
pomýšleli na to, jak upravit, zlevnit a zjednodušit
naši veřejnou správu, která mimo každou
pochybnost je drahá, není-li nejdražší
v Evropě.
Tento národ má jen dvě ministerstva, která
šíleně zbožňuje. Je to ministerstvo
zemědělství a ministerstvo informací.
Zatím co existence ministerstva zemědělství
svou povahou a funkcí je mimo každou pochybnost, ať
máme kteroukoliv vládu, otázka další
existence ministerstva informací, jak jste se sami přesvědčili
a jak jste to tady vyjádřili, stává
se den ze dne spornější. Nemám vůči
panu ministru informaci Kopeckému těchže
osobních pocitů, jako velká většina
z vás. Vím - a proto o něm nebudu mluvit
- že je to člověk dobrosrdečný,
za jehož upřímnost bychom mu my všichni
nekomunisté měli z hloubi duše srdečně
poděkovat (Potlesk.), neboť nám praví
to, co neříkají ti druzí, otvírá
národu oči a naznačuje mu, jak by se mu asi
vedlo, kdyby zbloudil a kdyby se chtěl stát národem
čtyřicetidevítiprocentním. (Potlesk.)
My se musíme jednou rozhodnout, jak to povedeme dál.
Ministerstvo informací reguluje knižní produkci,
reguluje a kontroluje literaturu, zasahuje do filmu, posílá
do ciziny kulturní attaché a fušuje nám
velmi často a tudíž nešťastně
do zahraniční politiky. (Potlesk.) Musíme
si říci, zda chceme, abychom si uchovali ministerstvo
informací, a pak zrušme ministerstvo zahraničních
věcí a ministerstvo školství, anebo
naopak. Nevím, jde-li zrušit ministerstvo školství.
Mně je lhostejno, kdo tam sedí. Škola je pro
mne víc než chléb. Pokud se mne osobně
týče, já bych tomuto ministerstvu, jež
má vzácný unikátní protějšek
v Evropě už jen ve fašistickém Francově
Španělsku, nesvěřil ani dozor zoologické
zahrady, poněvadž mám rád zvířata.
(Potlesk.)
A dále, páni poslanci a paní poslankyně!
Bude nevyhnutelné, abychom v budoucnu uvažovali o
tom, která ministerstva můžeme sloučit,
která můžeme koordinovat a v kterých
úsecích naší veřejně správy
jsme schopni provésti rozumnou, účelnou a
ekonomickou decentralisaci. Naprosto živě souhlasím
s panem řečníkem přede mnou, který
mluvil - je to asi náhoda - o ručnících
v ministerstvu spravedlnosti. Ono však nejde jenom o ručníky,
ono jde o látky u krejčích, o plech u klempířů
atd. Když zde máme kompetenci místních
národních výborů, okresních
národních výborů a zemského
zřízení, pak je možné převésti
část této agendy na tyto orgány. Potom
ovšem musíme míti odvahu zrušit ministerstva,
která se ukáží tak zbytečná,
jako ministerstvo zbytečných informací. (Potlesk.)
Jsou věci, které nám dala revoluce. Budeme
je držet všichni rukou společnou a nerozdílnou,
děj se co děj. Budeme je držet proto, že
jsme tím povinni nejen vůči mrtvým,
padlým a obětovaným, ale také proto,
že uznáváme jejich praktický smysl a
praktickou účelnost. Jsou však také
produkty revoluce, které se přežily a které
se odžívají.
Paní a pánové! Zcela otevřeně
zde prohlašuji, že jsem proti instituci šéfa
vlády a jeho pěti náměstků,
poněvadž tuto instituci považuji v dnešních
dobách za zbytečnou, zvláště
když všechny české a slovenské
strany mají společný politický orgán,
který se nazývá Národní fronta.
Jděte mezi lid a uvidíte, co vám o tom poví.
Jako český novinář a jako poslanec
chci promluvit ještě v závěru několik
slov o věci, jež není věcí jedné
politické strany. A vyslovuji hluboké politování
nad tím, že čeští politikové,
čeští poslanci a český tisk nenašel
dosud slova odsouzení pro akce, jež se nám
před očima v uplynulých týdnech rozvíjejí.
Není důstojné strany ministerského
předsedy, aby neděli co neděli byly vysílány
do bytů pokojných občanů agitační
dvojice. (Potlesk.) Není důstojné
mocné strany, aby prováděla něco,
co náleží policejním orgánům.
(Potlesk.) Až dosud jsme byli zvyklí, že
jsme svou politickou agitaci prováděli tiskem, hlasem,
slovem, letáky, plakáty nebo čímkoliv,
ale chodit dům od domu jako žebráci s mošnou
a nabízet přihlášky a event. říkat
lidem, aby spěchali, chtějí-li ještě
nějaké výhody, to do demokratického
státu nepatří a já to odsuzuji.
(Výborně!- Potlesk.)
Slýcháme dnes opět větu, kterou nám
zanechal velký muž o tom, že jsme všichni
na jedné lodi. Nemáme si to připomínat
jenom před vánocemi. Měli bychom se tím
také trochu řídit i v obyčejném
životě občanském - ačkoliv jsem
dalek toho, abych zde přednášel didaktická
kázání. Musíme si však dáti
pozor při pohledu na ostatní rozbouřený,
chaotický svět, ve kterém tak docela neuschla
všechna krev a ve kterém se staví šibenice
a plní kriminály. Musíme dát pozor,
aby z této společné jedné lodi nebyl
společný jeden vrak. Vím, že nenávist
patří k životu, že má někdy
i vyšší posvěcení, ale dnešní
svět je již syt nenávisti, svět žízní
po lásce; lásky a svobody je mu třeba možná
více nežli vezdejšího chleba.
Je pravda, že svůj osud přece jen z nejvyšší
míry máme ve svých vlastních rukou.
Kdybychom nevěřili, že se dostaneme k vyšší
politické úrovni, k lepším vztahům
mezi politickými stranami, k lepším vztahům
mezi lidmi, mezi člověkem a člověkem,
nestálo by za to žít. Bude-li mír, otevírají
se nám bohaté perspektivy, a přece jen věříme
- aniž bychom podléhali předvánoční
sentimentální náladě - tomu, že
jednoho dne z našich krámů, z našich schůzí,
z našich společností, z našich novin i
z našeho rozhlasu, který národ zase začne
poslouchat, nezazní slova zloby a hněvu, ale zmizí
zaťaté pěstě, a velká většina
nás, kteří se nazýváme národem
československým, oddá se tomu, co je obsaženo
v slavné Beethovenově Deváté: "Objímejte
se, miliony!" (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším prihlášeným
rečníkom je pán posl. inž. dr. Benda,
udeľujem mu slovo.
Posl. inž. dr. Benda: Pane předsedo, slavná
sněmovno!
Vyspělost národů poznáváme
podle škol, podle podpor zdraví a podle podpor sociální
péče. Podíváme-li se do dějin
národů, vidíme, že vítězství
bylo vždycky tam, kde vítězila zbraň
ducha. Jestliže se s tohoto hlediska díváme
na poslední rozpočet, vidíme, že jistě
bychom byli všichni raději, kdyby položky osvěty,
položky ministerstva školství a osvěty,
položky ministerstva zdravotnictví a položky
sociální byly větší, nežli
jsou v rozpočtu na rok 1948. Byli bychom všichni raději,
kdyby částky, které jsou dávány
ministerstvu národní obrany a ministerstvu vnitra,
mohly býti přesunuty na položky kulturního
dění našeho národa.
Po prvé v československém parlamentě
chci se zabývat otázkou speciálního,
odborného a zemědělského školství.
Víme všichni, že má-li naše školství,
ať je typu jakéhokoliv, splnit své poslání,
položky na ně jsou nedostačující.
Chci se však, slavná sněmovno, zabývati
problematikou zemědělského školství
a zemědělské osvěty vůbec.
My totiž vidíme, že jestliže se má
naše zemědělství dostat tam, kam je
všichni chceme dostat, je nutno především
postarat se o kulturní hodnotu našeho zemědělce
a dát mu všechno, co podporuje zvelebování
zemědělské práce, ať už
je to na poli praktickém nebo kulturním.