Chtěl bych se, paní a pánové, zmínit
ještě o jedné malé věci, která
byla přetřásána také v denním
tisku a mohla by vrhnout špatné světlo na vysoké
školy, speciálně zase na Karlovu universitu.
Přihlásil se nám k habilitaci mladý
vědec, který jako thema své vědecké
práce habilitační označil "Dialektický
materialismus a neurologie". Tato práce byla posouzena
v komisi, probrána v profesorském sboru podle všech
náležitostí a nebyla připuštěna
z vědeckých důvodů - to podtrhuji,
poněvadž jsem byl předsedou té komise
- z vědeckých důvodů nebyla připuštěna
k dalšímu řízení. Toto bylo mylně
vykládáno tak, jako by lékařská
fakulta tuto práci odmítala z důvodů
politických, proto, že se práce věnovala
dialektickému materialismu. Že tomu tak není,
je dokázáno tím, že na téže
fakultě už se habilitoval před tím jiný
docent, který přednášel o dialektickém
materialismu, tak, že dal, jak je předpis, tři
themata k habilitační přednášce,
a profesorský sbor si mohl vybrat jakékoliv jiné
théma, ale vybral si to nabízené dialekticko-materialistické,
aby ukázal, že má o to zájem a že
nevylučuje z vědeckého programu diskusi o
takovýchto věcech. Dalším důkazem
je, že v témže zasedání profesorského
sboru, kde byla tato práce o dialektickém materialismu
a neurologii odsunuta, se habilitoval jiný neurolog, rovněž
komunista, známý jako komunista, ovšem práci,
která vědecky vyhovovala.
Lituji, že v naší veřejnosti je taková
nervosita, že se každý čin posuzuje především
politicky. Je to těžký hřích
zase proti klidu našeho vědeckého života.
Jen mimochodem řeknu, že se v habilitaci dotčeného
pokračuje, a nebylo k tomu třeba žádného
nátlaku, aby se v ní pokračovalo. Stačí,
když kandidát předloží jinou vědeckou,
více vyhovující práci, a bude všecko
v pořádku.
Jenomže teď přijdu k věci, pro kterou
se obracím na slavnou sněmovnu. Proskočilo
do veřejnosti - a zase řeknete, že jsem špatně
informován, ale tentokrát mám dobré
zprávy; proskočilo do veřejnosti, že
se pan ministr financí vyslovil, že nepustí
jakožto ministr financí ani jedno jmenování
profesorů na lékařské fakultě
pražské, dokud tento kandidát nebude habilitován
tak, jak žádal. (Výkřiky.) Řeklo
se to snad důvěrně - a dnes se o tom po Praze
mluví a je slavné sněmovně známo,
že od jisté doby se věci z vlády vynášejí
ven a že se o nich dokonce v tisku píše; tedy
nebudiž mi zazlíváno, že jsem si opatřil
informace, a řeknu vám, že to nebylo těžké
je získat. Zjistil jsem, že od té doby, co
tato "aféra" vypukla, nebyl na lékařské
fakultě pražské žádný profesor
jmenován a že tatáž závora se vztáhla
na odbočku lékařské fakulty v Plzni,
ze které pochází tento ne dost uspokojený
kandidát docentury.
A budiž mi ještě dovoleno doplnit tuto informaci
tím, že v personálním komitétu
ministrů, když šlo o jmenování
profesorů na pražské lékařské
fakultě, pan ministr financí tuto závoru
expressis verbis opakoval a že se k němu připojil
ještě jeden jeho kabinetem kolega z téže
strany. Já toho lituji. To bude navenek vypadat jako útlak,
a on to útlak není: předně universita
to takto nemyslela, a lituji, že odpovědní
členové vlády se dali špatně
informovat, že měli tolik nedůvěry v
objektivitu vědy, že i oni uvěřili aspoň
natolik všelijakým těm šeptandám
o reakčnosti vysokých škol, že se ve vládě
a v personálním komitétu takto zachovali.
Prosil bych pana ministra financí, aby se v této
nové republice neopakovalo to, bylo zvykem v republice
první, že se totiž ministr financí stával
omezujícím činitelem v rozvoji české
vědy a vysokého školství, tehdy z důvodů
rozpočtových, jak zněla stereotypní
formule. To, bohudík, jsme dnes dále a ministr financí
otvírá štědře dlaň vědě,
jak jsem řekl. Doufejme, že se ty časy nevrátí.
Ale musím ho poprosit, aby se ministr financí a
kterýkoliv jiný ministr v této nové
republice nestal omezujícím faktorem v rozvoji vědy
z důvodů politických, poněvadž
to by bylo ještě méně mravné
než důvody rozpočtové, které
se konečné daly obhájit zřeteli hospodářskými.
(Potlesk.) Ale zejména bych chtěl poprosit
vládu této republiky a všechny její
členy, aby dříve, než přikročí
k rozhodování o věcech tak delikátních
a tak hluboce se dotýkajících vrcholů
naší kultury národní, se laskavě
dali objektivně informovat o všech náležitostech
a předpokladech. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, pí. posl.
Uhlířové.
Posl. Uhlířová: Paní a pánové!
Když jsme v rozpočtovém výboru ústavodárného
Národního shromáždění
probírali rozpočet ministerstva školství,
přihlásilo se k debatě na 10 řečníků,
což je pochopitelné, protože školství
a osvěta je nejen rozsáhlý, ale i obsáhlý
sektor, který řídí kulturně-školské
dění v tomto státě. Každému
je jasné, že vzmach a rozvoj každého národa
je závislý na jeho kulturní vyspělosti,
duševním rozhledu a správném chápání
současného dění, a na všechny
tyto úkoly působí kultura a škola. Nového
člověka formuje nejen rodina a společnost,
nýbrž i učitel a školní výchova.
Proto ten zájem o naše školství a zvyšování
snah některých politických činitelů
zajistit si vliv na kulturně školské dění
ve státě. Že se k tomu užívá
cest, jež nelze nazvat vždycky kulturními, je
všeobecně známo a já se k tomu ve své
řeči ještě vrátím. Vzhledem
k omezenosti času nemohu se dotknout všech úseků
školského oboru do té míry, do jaké
by to bylo nutno, a proto musím omezit svůj referát
jen na některý, který především
zaměřím k zemi Moravskoslezské a k
tomu, co mne jako učitelku především
také zajímá a co mne k tomu vede.
Základem veškerého našeho školství
je školství národní. V zemi Moravskoslezské
máme v tomto roce 3.028 obecných škol, které
mají 262.002 žáky; tedy pěkná
armáda mladých občanů tohoto státu.
Měšťanských škol máme 625
a v nich 114.347 žáků. Země Moravskoslezská,
jak jste slyšeli, nemá však jenom školy
české, nýbrž také školy
polské, o nichž zde mluvil poslanec mého klubu
kol. dr. Uhlíř. A na jeho řeč
reagoval poslanec komunistické strany Koubek. Mně
je strašně líto, že zde máme s
kol. Koubkem kontroverse při rozpočtu, a
dvojnásobně líto, že kolegům
z komunistické strany to nestálo za to, aby si vyposlechli,
co tady právě na tuto repliku chci říci.
(Výkřiky.)
Tedy prosím, aby bylo jasno, pokud se týká
polského školství v Československu:
V košickém vládním programu stojí,
že republika Československá bude národním
státem Čechů a Slováků, a pravda
je, že jsme se po převratu v r. 1945 všichni
bez rozdílu rozněcovali řečmi, že
v Československu budou pouze české a slovenské
školy. Přes to však je do dneška obecných
polských škol 65 se 4.956 žáky, měšťanek
je 9 a mají 2.045 žáků. A já
se vás, paní a pánové, ptám,
jestli v tom vidíte nějaký útisk.
Tady je nejlépe znát, že po této stránce
Československo opravdu plní smlouvu, kterou uzavřelo,
a jestliže p. posl. Koubek uváděl, že
pan ministr Nejedlý chtěl zřídit
31 mateřských škol a že to znemožnil
posl. Uhlíř, tož prosím, pro
pravdu budiž konstatováno, že polské mateřské
školy na Těšínsku byly po převratu
r. 1945 otevřeny úplně illegálně,
bez souhlasu školských úřadů
a bez dohody s vydržovateli těchto škol, že
zemská školní rada - expositura v Moravské
Ostravě tyto školy zakázala, a byla dána
možnost všem polským činitelům
- na Těšínsku, aby se z tohoto rozhodnutí
odvolali k ministerstvu školství. Pokud tak udělali,
ani jedno jejích odvolání neodpovídalo
zákonným předpisům, a z toho důvodu
odborový přednosta I. sekce, pan posl. dr. Uhlíř,
tyto školy nepovolil, a to se stalo za ministrování
pana ministra školství dr. Nejedlého.
Tedy doporučovala bych p. posl. Koubkovi, aby se
také staral o to, kolik mateřských škol
bylo otevřeno pro české děti v Polsku
jako reciproční opatření. (Potlesk.)
A myslím, že by opravdu mělo býti
předmětem jeho zájmu, aby se domáhal
pro české děti na druhé straně
téhož, čeho se domáhá pro polské
děti v Československu. Když měřit
spravedlivě, tož, prosím, na obě strany.
(Předsednictví převzal místo předseda
Hladký.)
Jak jsem řekla - a já mám vždycky smůlu,
že s ním musím polemisovat; škoda, že
šel pryč - opakuji znovu: to je, pokud se týká
tohoto úseku jeho řeči. Myslím, že
řešení: zřizovat pobočky polských
škol při českých školách
je řešení správné, které
opravdu odpovídá tomu, jak my si v Československu
své školství představujeme.
Mohla bych mluvit o školství středním,
avšak čas mi utíká a omezím se.
Řeknu vám jen tolik, že pokud se tyká
středního školství, jdeme v zemi Moravskoslezské
opravdu nahoru; máme zvýšený počet
žáků přes to, že jsme nezvětšovali
počet škol; že nám přibylo také
škol národních, že se zvýšil
počet jejich žáků, a v důsledku
toho, že jsme zřídili i některé
školy odborné a vysoké, vzrostl také
rozpočet ministerstva školství.
Sledujeme-li školské otázky, přicházíme
k názoru, že tu máme tři základní
problémy našeho školství: 1. nejdůležitějším
je nedostatek učitelských sil, 2. nedostatek školních
budov a 3. nesprávná dislokace škol, zejména
středních a odborných.
Pokud se týká prvního problému - a
to vás bude zajímat - schází nám
v zemi Moravskoslezské na národních školách
v pohraničí 62 učitelů, ve vnitrozemí
29, celkem 91, ačkoliv byl počet žactva zvýšen
z 45 na 55 třídu, čímž jsme se
octli tam, kde jsme byli před 10 lety.
Ještě horší je situace na středních školách. Na počátku školního roku scházelo nám v zemi Moravskoslezské 212 profesorů; odborných učitelů působí na středních školách 85, takže celkem chybělo 297 učitelských sil. K 1. prosinci klesl tento počet na 200. Nejvíce chybí češtinářů, angličtinářů, ruštinářů, matematiků, fysiků a chemiků.
Položte si, prosím, otázku, proč je
tento stav. Odpověď je celkem snadná. Mladý
učitelský dorost hledá si jiné zaměstnání,
které je lépe placeno. A jak na to odpovíme
my, v jejichž rukou spočívá možnost
nápravy? Byla bych velmi ráda, kdybych o této
otázce mluvila již naposledy. Chci věřit,
že v r. 1948 splatíme svůj dluh učitelům
i profesorům stejně jako všem státním
a veřejným zaměstnancům jak v aktivní
službě, tak i pensistům, protože slibů
jsou už všichni syti, a teď chceme vidět
jednou také činy. Almužna, kterou dostali veřejní
a státní zaměstnanci k 28. říjnu
a k vánocům, zůstává jen almužnou
a je nedůstojná státu, který nastoupil
socialistickou a socialisující cestu. (Potlesk.)
Neustále slyšíme o pokroku, o nových
cestách, o zlepšování životní
úrovně a novém řádu, a jen
veřejno-zaměstnanecká vrstva je důsledně
opomíjena a nic o těchto vymoženostech neví.
Čs. strana národně socialistická podala
návrh zákona, který měl vyřešit
nedostatečné platy státních zaměstnanců
a zlepšit jejich životní úroveň
až do doby, kdy bude vydán jednotný platový
zákon. Ale návrh padl zásluhou komunistických
kolegů a nevím, zda proto, že jej podali národní
socialisté, anebo proto, že komunistické straně
na této vrstvě zaměstnanecké nezáleží.
Problém je však vážnější,
než se zdá. Chceme-li zajistit spokojený administrativní
aparát, chceme-li zabezpečit dostatek vychovatelů
naší mládeže, musíme upravit jejich
existenci tak, aby se mohli této zodpovědné
a těžké práci věnovat.
Neméně svízelná je situace, pokud
jde o umístění škol. Většina
budov ve vnitrozemí je stará 70 -100 let, je potřeba
nových staveb. A prosím, paní a pánové,
podívejte se, jak plníme dvouletku stavební,
právě pokud se týká škol. Školy
byly zařazeny na poslední místo, pokud se
tyká přidělování materiálu
ve stavební dvouletce, že prý jsou neproduktivní,
ačkoliv nevím, kde se tento falešný
názor vzal, když přece produkují to
nejcennější, co máme, to znamená
nového člověka, který musí
představovat daleko více než představuje
mrtvá hmota. Bylo by tedy dobře, kdyby se opravdu
při plánování pamatovalo také
na to, že nová generace národa a státu
musí se také někde vzdělávat
a vychovávat. Pokud se týká středních
škol, bude nutno, aby aspoň v pětiletém
plánu, který již připravujeme, bylo
pamatováno na postavení středních
škol v Brně - Žabovřeskách, v Brně-Židenicích,
v Hodoníně, v Uherském Hradišti, dvou
škol v Olomouci, dále školy ve Frenštátě
pod Radh., ve Šternberku. Přístavby nutně
potřebuje také budova reálného gymnasia
v Mor. Budějovicích.
Pokud se tyká dislokace středních a odborných
škol, nepřejeme si nic jiného, než aby
se při plánování o rozmístění
jednotlivých těchto škol měřilo
Moravě spravedlivě a abychom nebyli zkracováni,
jak se mnohdy děje.
Mluvit o kultuře a nedotknout se při tom divadel
- to by referát nebyl úplný. Nemohu se rozbíhat
a chci se omezit jen na nejdůležitější.
V Brně jsme měli Družstvo Národního
divadla, které mělo před válkou 13
milionů korun. Němci tento kapitál rozkradli.
A paní a pánové, dnes, kdy by každý
člověk soudil, že se tento kapitál musí
vrátit Družstvu Národního divadla, divte
se tomu, že Němci, kteří rozprodali
jednotlivé cenné papíry všem možným
ústavům, by se nám dnes mohli smát,
protože toto Družstvo Národního divadla
musí žalovat zvlášť každého
jednotlivce, který tento majetek rozkradený v Družstvu
Národního divadla má ve svých rukou.
Pan president -se postavil za postavení nového Národního
divadla v Brně, a přes to toto divadlo nedostalo
ani haléře ani z akce UNRRA, ani z jakékoliv
jiné podpory, aby mohlo opravdu splnit svoje poslání
a postavit důstojnou budovu.
Ministr sociální péče vydal nedávno
vyhlášku, kterou se upravují platy a postavení
jednotlivých zaměstnanců divadel. Vyhláška
se vydala, náklady vzrostly, ale nikdo se neptá
na to, kde se vezme úhrada. Nechci vykládat o těch
schodcích, dostala bych se příliš daleko.
Myslím, že bude nutno, abychom revidovali tuto vyhlášku
ministerstva soc. péče, aby se opravdu ministerstvo,
nežli zasáhne tak hluboce do struktury věci
zaměstnání a placení herců,
dohodovalo s provozovateli, lépe řečeno aby
slyšelo jejich názory, aby to byla věc, která
opravdu, jak se lidové říká, bude
sedět. Zdá se, že ještě bude chvíli
trvat, než v situaci našich divadel vyřešíme
tuto otázku k všeobecné spokojenosti.
Ve svém referátu bych ráda poukázala
na mnohé stranické útoky, které se
vedou proti ministerstvu školství a osvěty
a které mají jen jediný cíl - ovládnout
naše školy. Pro zajímavost vám povím
jeden moment z kulturního výboru. Na útoky
kolegů z komunistické strany odpovídal svého
času ministr školství dr. Stránský
a řekl, že on není nikterak vinen tím,
že je dnes ministrem školství; že když
uvažoval, jak se na ministerstvo školství dostal,
přišel k názoru, že toto ministerstvo
dala komunistická strana sama k disposici, tudíž
ze se zřekla ministerstva, které považovala
za méně významné než je na př.
vnitro, zemědělství nebo jiná ministerstva.
Tedy že není ministr školství dr. Stránský
vinen, že bylo zhašeno v ministerstvu školství
to velké světlo, které tam svítilo
před tím, a že mu bylo dovoleno, aby on tam
zářil jako skromná svíčička.
A od té doby, paní a pánové, jsou
ty útoky na denním pořádku. My jim
dobře rozumíme a ani nás to příliš
nerozčiluje. Zastáváme zásadu, že
prostě na tyto útoky je nejlépe neodpovídat,
a musíme-li se jimi zabývat, že je lépe
vzít to více humorně než dodávat
tomu nějaké závažnosti, kterou to opravdu
nemá. (Potlesk.) My víme, oč tady
jde. Jde o to, aby se školství především
ovládlo politicky - a kdo chce psa bít, ten si hůl
najde. My naopak zastáváme zásadu, že
škola má být nepolitická, tak jako věda
musí být nepolitická. Mluvil tu přede
mnou o tom pan prorektor dr. Bělehrádek.
Má-li být skutečnou vědou, musí
být každé vědecké bádání
absolutně nestranné a nestranické, má-li
představovat to, co od něho očekáváme.
Tyto názory bohužel nesdílejí všichni
a dívají se na to mnohdy stranickýma očima.
Jako doklad uvádím příklad pracovní
konference zástupců okresního pedagogického
sboru v Praze (Výkřiky komunistických
poslanců.), která se konala 8. listopadu t.
r. Tam promluvil kulturní a školský referent
zemského národního výboru pan Pavlásek,
který razil zásadu političnosti školy
a zdůrazňoval, že škola musí být
politická. Doufejme, že to nemyslil tak, aby byla
komunistická. Tvrdil také, že parlamentní
demokracie musí být u nás nahrazena pouhou
demokracií lidovou a že učitel, který
takto nebude chápat své povinnosti, bude odstraněn
jako nepřítel pokroku. Takovéto fráze
jsme slýchávali za Moravce a Franka. Ti hrozili
českému učitelstvu vyhlazením, smetením,
rozdrcením, nepřizpůsobí-li se režimu.
Neuznáváme tyto vyhrůžky a mírně
řečeno odmítáme je, poněvadž
v demokratickém systému takovéto řeči
nemají místa. (Hlas: Když dělají
dva to též, není to totéž.) To
je také pravda. O tom jsme se už mnohokrát
přesvědčili. - Celé jeho vystoupení
bylo namířeno proti ministerstvu školství
a proti demokraticky zaměřenému učitelstvu,
lépe řečeno učitelstvu nekomunistickému.
Nás to v celku nepřekvapuje, poněvadž
jednou se takhle exponuje pan Koubek, po druhé pan
Pavlásek, po třetí pro změnu pan Bareš
nebo pro osvěžení pan ministr Kopecký.
Ale na tvrzení páně Pavláskova učitelstvo
odpovědělo na místě a tyto útoky
patřičným způsobem odmítlo.
Jestliže se u nás zpolitisovalo a přepolitisovalo
kdeco, že stranickost bují jako květena v tropickém
pralese, třeba říci, že této
péči naší největší
politické strany musí být ušetřena
česká škola. (Potlesk.) Vrcholem těchto
útoků byla řeč ministra Václava
Kopeckého k vysokoškolskému studentstvu.
Již tu o ní byla několikrát zmínka,
a právě přede mnou, a přes to se musím
k tomu vrátit, abych to pranýřovala. Paní
a pánové, ani za starého Rakouska jsme si
nedovedli představit ministra, který by se odvážil
- aspoň zdaleka ne tak nevybíravě - napadnout
svobodu vědy, autonomii university a svobodu akademického
studentstva, jako to učinil pan ministr Václav Kopecký.
Když nastupoval svůj úřad rektor dr.
Engliš, řekl, že budeme oslavovat 600
let založení university, našeho vysokého
učení, a že se na nás přijde
podívat celý svět, je-li na nás těch
600 let kultury vidět. Troufám si tvrdit, že
na řeči soudr. Kopeckého tu kulturu tuze
vidět nebylo. (Výborně! - Potlesk.)