Nejžalostnější na tomto siláckém
projevu ministra, který ani není resortním
ministrem a plete se do věcí, do kterých
mu nic není, je to, že tak velký a mocný
pán, jako pan ministr a člen vlády se snižuje
k tomu, aby nezastřeně vyhrožoval mladému
studentu Ransdorfovi. Vyhrožuje-li pan ministr rektorům,
universitním profesorům, vysokoškolským
studentům pohrůžkami o Pankráci, pak
je třeba váhat, zda je to spíše teror
nebo kulturní a národní ostuda. A je třeba
přibít na pranýř cynismus pana ministra,
který řekl naší mládeži:
Nechte si své přesvědčení,
to je vaše záležitost, ale nesmíte být
proti nám. Pan prorektor dr. Bělehrádek
řekl: Ano, mládež nemá ráda
tlak, mládež jde vždycky cestou, kterou si sama
vybere, kdyby už jen proto, aby to bylo z oposice a aby ukázala,
že také přemýšlí a dovede
jít vlastní cestou. To nejsou psychologové,
kteří takto mluví. Zaplať Pánbůh
za Václava Kopeckého. (Veselost.) To,
co zde bylo mládeži předloženo, mládež
nesdílí, ona si své přesvědčení
ponechá, ale půjde podle něho a bude se jím
řídit. Tak to také stojí a tak to
také zůstane i v naší kultuře.
Konečně akademická mládež odpověděla
na názory pana ministra Kopeckého na svých
valných hromadách.
Paní a pánové, škola byla, je a zůstane
nepolitická. Žactvo ani učitelstvo se zterorisovat
nedá, už ne. Proto se do všech důsledků
budeme bránit všem útokům na naše
školství a proto také odmítáme
všecky akce, které pod rouškou zkoumání
mínění žactva bez povolení školských
úřadů se provádějí na
školách, jako byla na př. - dobře poslouchejte
- dotazníková akce na středních školách
v Praze, která prý se prováděla pro
sociologické studium a již vede nějaký
Hlas mladých a kde mezi otázkami figuruje na příklad
také tato: Předpokládejme, že byste
opustil ČSR. Do které země nebo státu
byste nejraději šel a proč? Nebo jiná
otázka: V dnešní době se mnoho hovoří
o kultuře západní a východní.
Zajímáte-li se na př. o film, literaturu,
hudbu a pod., které k nám nyní přicházejí
ze západu nebo východu, napište, které
z obou se Vám více líbí a proč?
Nebo jiná otázka: Kteří ze světových
současných státníků ukazují
podle Vašeho mínění světu nejlepší
cestu z poválečného stavu k dokonalejšímu
uspořádání světa? - Věřte
mně, že jsem dostala několik těchto
dotazníků, zaslaných rodiči, kteří
se ptali, proč se tato akce provádí, za jakým
účelem a děje-li se tak opravdu se souhlasem
nadřízených školských úřadů.
Nevím, co touto akcí Hlas mladých ve skutečnosti
sleduje, jen se pozastavujeme nad tím, že se tato
akce provádí, a protestujeme, aby se takové
akce mezi studentstvem dělaly a tím se mezi nimi
vyvolávala zbytečně politická nevraživost
a zaujetí. Vy, kteří jste učiteli
v praxi anebo vy, kteří jste rodiči školních
dětí, můžete snad říci,
jaké výsledky má taková politická
výchova děti, když děti již od
první třídy se navzájem bijí
a nadávají si podle příslušnosti
k jednotlivým politickým stranám. To nemá
být konečným výsledkem této
výchovy, nýbrž právě opak toho.
Je tedy nutno postaviti se proti tomuto rozbujelému a opravdu
nevhodnému způsobu výchovy. České
učitelstvo všech druhů škol je si vědomo
svého poslání a svých úkolů.
K jeho cti budiž řečeno, že toto vědomí
neopustilo učitelský celek ani v dobách nacistického
teroru a neopustí je ani dnes. Česká škola
si svoji nezávislost uhájí. (Potlesk).
Vždy byla a skutečně zůstane dílnou
lidskosti a nikoliv stranickou mašinou na výrobu usměrněného
myšlení a jednoho světového názoru.
Chceme vychovávat demokratické a vzdělané
občany tohoto státu, kteří by byli
chloubou národa Komenského, Masaryka a Beneše
a kteří by byli především
lidmi, kteří ve svém bližním
vidí člověka a spolubratra. Cítíme,
jak byla pro nás nanejvýš nutná slova
presidenta republiky, který nás vybízel 13.
září t. r. k odporu proti útlaku,
násilí a teroru, ať duchovnímu či
fysickému, a k pohrdání prázdnými
slovy a rozmáchlými hesly. Tak se také díváme
na všecky neodpovědné projevy, jež slyšíme
jako útoky proti všemu, co nám do dnešního
dne bylo svaté, i když tyto útoky vycházejí
třeba i z úst člena vlády.
Čs. strana národně socialistická bude
pro rozpočet ministerstva školství a osvěty,
kap. 10, hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký: Dalším
řečníkem je pan posl. dr. Chudoba.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Chudoba: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
V pohledu na školské a výchovné věci
našeho státu je jedno hledisko, které bychom
neměli zanedbávat, a to hledisko regionálního
rozvrstvení. Otázka, která nás při
tomto hledisku vede, je, do jaké míry je naše
veřejná školská osvětová
práce spravedlivě rozdělena po našich
městech a krajích. Chtěl bych právě
k této věci přičinit několik
poznámek.
Je jasné každému, kdo si přečetl
finanční zákon a jeho příslušné
kapitoly o těchto věcech, že v některých
odvětvích nemáme dostatek dotací,
abychom tento úkol plnili skutečně spravedlivě.
Na př. Národní kulturní komisi, která
má na starosti naše kulturní památky,
monumenty českého stavitelství v minulosti
i slovenského stavitelství v minulých stoletích,
je přikázáno na výdajích pouhých
13 milionů Kčs a přece, kolik dnes stojí
vydržování jednoho jediného zámku,
třebas zámku v Opočně nebo zámku
v Dačicích! Uvážíme-li tyto ceny,
pak snadno zjistíme, jak nedostatečná je
to položka. A přece právě tyto stavitelské
památky by mohly mít velmi značný
podíl na osvětové práci v našich
venkovských krajích. Obrazárny a musea, která
nenalézají dostatečného přístřeší
v hlavních městech, by se v těchto zámcích
velmi snadno umístila. Naproti tomu však, srovnáme-li
položku 16 milionů Kčs, která je určena
pro výzkumný ústav pedagogický, s
těmito 13 miliony pro Kulturní národní
komisí, padne nám hned do oka nejenom nesrovnalost
těch 3 milionů, nýbrž právě
to, že úkolem, na který snad výzkumný
ústav pedagogický je určen, by se měly
u nás zabývati pedagogické fakulty. Na to
je tu máme, na to jsou dobře fundovány a
myslím, že jakýkoliv jiný ústav
kromě nich je tu skutečně zbytečný
a že tato položka by se v příštím
rozpočtu neměla už vůbec objevovat,
že by měla být dána právě
na takové věci, jako je Národní kulturní
komise.
Podobná nešetrnost se jeví i v dvojí
koleji inspektorské služby. Máme dnes na každém
okrese inspektory lidovýchovy a inspektory knihovní
služby. To jsou dvě věci, které by mohly
být docela dobře zastávány jedním
jediným člověkem, nikoliv dvěma, takže
by se ušetřilo nejenom na penězích,
nýbrž i na silách, které by pak mohly
vyučovat, místo aby dozíraly na to, že
se nevyučuje.
V regionálních věcech je však ještě
dvojí obor, o kterém by bylo třeba se také
zmínit. Je to jednak péče o vysokoškolské
studentstvo a jednak jsou to naše divadla.
Na péči o vysokoškolské studentstvo
je v rozpočtu vyhrazena částka 209 milionů
Kčs. Snad nejenom právě já, nýbrž
ještě i úředníci min. školství
uvážili, že tato částka by vlastně
mohla poskytovat ministerstvu školství velmi schůdnou
cestu pro určitou regulaci přílivu posluchačů
na naše vysoké školy. Lituji, že v tomto
shromáždění nebyla posud odhlasována
osnova, kterou připravoval pan doc. Dr. Krajina,
o regulaci přílivu posluchačů na vysoké
školy, ale chtěl bych aspoň poukázat
na to, že právě částkou, kterou
státní rozpočet umisťuje pro péči
o vysokoškolské studentstvo, bychom mohli regulovat
velmi přístupnou a demokratickou cestou nejenom
příliv studentstva po stránce regionální,
to znamená, na kterou vysokou školu, v kterém
městě se studenti zapisují, nýbrž
také volbu jednotlivých předmětů,
zejména těch, které jsou posud málo
obsazeny. A nemusí k tomu býti žádný
nový úřad, žádná ředitelská
místa, nýbrž stačí prostě
vždy určitý počet studentských
stipendií přidělit té neb oné
vysoké škole a jejímu fakultnímu sboru,
resp. studentskému spolku.
Ve věcech divadelních s toho regionálního
hlediska je také velká řada nedostatků,
zejména ten, že máme dnes ve státě
4 divadla státní, z nichž jedno je v zemích
českých, t. j. Národní divadlo v Praze,
a 3 na Slovensku, a při tom toto jediné divadlo
v zemích českých spolkne takřka 80
% všeho toho, co je věnováno státem
na podporu divadelnictví. Nezávidím bratrům
Slovákům to, co mají, ale je zapotřebí,
aby se českým zemím po této stránce
dostalo skutečně aspoň spravedlnosti, a ovšem
také aby oblastní divadla a divadla v jiných
českých městech byla podporována aspoň
úměrně k počtu obyvatelstva těchto
krajin nebo měst, aby tu nebylo nějakého
privilegia divadla jediného.
Zakončil bych ještě jednou poznámkou,
která snad se také vztahuje trochu k rozpočtové
stránce naší školské správy.
Myslím, že dnes příliš mnoho zbytečného
úřadování, a to znamená také
příliš mnoho zbytečných nákladů
ve školské správě vyplývá
z toho, že školská správa se stala pouhým
odvětvím, a to mnohdy i velmi odkazovaným
a ponižovaným odvětvím politické
správy. Máme-li se držet principu lidové
správy, pak myslím, že po té stránce
je nutno, abychom se vbrzku domohli samostatných školních
výborů, volených demokratickou cestou, stejně
jako jsou voleny politické výbory, ale výborů
samostatných, které by se mohly věnovat plně
školské správě a které by ovšem
také měly autoritu vyřizovat věci,
které lze vyřizovat na okresech, a nikoliv pouze
poštovním způsobem je postupovat na místa
vyšší.
To je několik poznámek, které jsem měl
na mysli v tom regionálním pohledu na naši
školskou správu. Byl bych rád, kdyby se staly,
když ne pro tento nejbližší rok, tedy aspoň
pro příští rok podnětem užitečné
revise našeho rozpočtu. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký (zvoní):
Přerušuji projednávání pořadu
schůze a sděluji, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala v úterý dne 16. prosince 1947 o 11. hodině
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 860) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1948 (tisk 908), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném v 81. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 30. října 1947.
Končím schůzi.