Obrovská většina národa, která
miluje sovětský lid a váží si
jeho přátelství k nám, nemíní
k takovým provokacím dále mlčet a
čeká jen, jaké důsledky z nepřístojného
chování studentů vyvodí ministerstvo
školství. Zatím nemám k tomu mnoho důvěry.
Ještě bych chtěl ukázat na jednu skutečnost.
Na obchodní škole na Žižkově vyučuje
zeměpisu prof. Ševčík, který
ve škole soustavně vede řeči proti republice,
proti vládě i proti režimu Československé
republiky. Cituji jen některé výroky, které
mám bezpečně zjištěny: Při
výkladu o Polsku, kde se jedna žákyně
ptala, jak to dopadne s Těšínskem, povídal
jí pan profesor: "To víte, každý
se rve o metr půdy a náš Beneš jenom
rozdává." Při rozboru slova "demokracie"
došlo ke sporu, neboť pan profesor tvrdil, že v
Rusku nemůže býti nikdy demokracie, ke které
je vždy třeba alespoň dvou politických
stran. Naproti tomu prohlásil: "Fašismus? To
je boj za svobodu." Rozdíl mezi Švýcarskem
a Československem je podle pana profesora tento: "Ve
Švýcarsku vládne svoboda práce a právní
řád, naproti tomu u nás jediným slovem
bezcharakternost. Zákonů máme fůru,
které stejně nikdo nedodržuje, a když
chce, udělá se zákon nový." To
je jen nepatrná část, paní a pánové,
jeho výroků. S ostatními nechci vás
zdržovati, jejich celý sešit. Ministerstvo školství
přeložilo z tohoto ústavu profesorku Urbanovou,
která prý se projevovala příliš
komunisticky. Nesouhlasila totiž s těmito výklady
pana profesora Ševčíka, starala se, aby se
žactvo ústavu zúčastňovalo pracovních
brigád, a pořádala se žactvem akademie,
za něž ji ministerstvo školství pochválilo.
Teď má pan prof. Ševčík na ústavě
volnou ruku. (Hlas: Co tomu říká ministerstvo
školství?) Zatím nic. Dále odpovídám:
Pan ministr školství vyzýval učitele
a profesory, aby ve škole nepolitisovali. Měl na mysli
občanskou nauku a výklady o aktualitách našeho
státu. Pan prof. Ševčík nepolitisuje
při občanské nauce; politisuje při
zeměpise.
Na jedno bych chtěl ještě upozornit. Ve dnech,
kdy celý národ za účasti vlády
a našeho Národního shromáždění
vzpomínal významu třicetiletého trvání
Sovětského svazu, kdy jsme si znovu uvědomovali,
že bez říjnové revoluce nebylo by ani
u nás 28. října 1918, že bez obrovských
obětí sovětského lidu nežili
bychom v této zemi jako svobodný národ, v
této době vydalo ministerstvo školství
dne 31. října t. r. a ve svém věstníku
uveřejnilo zmatený výnos č. 17.117
o výzdobě školních místností.
V něm moudře upozorňuje na usnesení
vlády z 1. března 1946, které s výzdobou
školních tříd nemá nic společného.
Podle něho mají býti totiž úřední
místnosti na celém území Československé
republiky vyzdobeny portrétem úřadující
hlavy státu, umístěném na čelné
stěně místnosti. Ministerstvo však rozšířilo
výnos i na školní třídy, nikoliv
jen na úřední místnosti, a upozornilo
na první odstavec výnosu ministerstva ze dne 3.
dubna 1946, č. 4387, podle něhož nutno prý
přesně postupovat. A tento odstavec upozorňuje,
prosím, jen, že v representačních místnostech
může býti k výzdobě použito
také obrazu presidenta Osvoboditele. Za provedení
tohoto zmateného výnosu učinilo osobně
zodpovědnými ředitele škol a ústavů
a dodalo, že zároveň se ruší všechny
výnosy, které tomuto výnosu odporují.
Řekl jsem, že výnos byl zbytečný.
Neznám ani jedné třídy u nás,
v níž by na čelném místě
nevisel portrét pana presidenta. Někde mají
i obraz pana presidenta Osvoboditele, někde i na důstojném
místě obraz generalissima Stalina, aby si mládež
uvědomovala, komu také vděčíme
za své osvobození. Někde si ovšem výnos
vyložili tak, že odstranili obraz Stalinův. Tak
oslavilo ministerstvo školství výročí
Sovětského svazu. (Hanba!) Myslím,
že byrokrat, který výnos koncipoval, učinil
tak úmyslně, aby právě v těchto
dnech zmizely ze tříd portréty Stalinovy.
I zde však platí slova našeho předsedy
vlády: "Kdo se pokouší narušovat
naše přátelství se slovanskými
státy a zvláště se Sovětským
svazem, je nepřítel naší vlasti, je
vlastizrádce." A takový pán sedí
klidně dál na ministerstvu školství
a spokojeně kuje dále pikle proti našemu spojenectví
a naší záruce mírového vývoje.
(Posl. Harus: Spolu se šéfem.)
Dámy a pánové, za Rakouska jsme demonstrovali
svůj záporný postoj k habsburské říši
tím, že jsme do svých tříd zavěšovali
obraz Jana Amose Komenského. Po první světové
válce visely v našich třídách
obrazy Wilsonovy, nikomu to nevadilo, ani tomu byrokratu habsburskému,
ani tomu byrokratu za první republiky. Až nyní
byrokratům na československém ministerstvu
školství dělají obrazy Stalinovy mnoho
starostí. (Výkřiky: Hanba jim!)
Po všem tom, co jsem tu vytkl, mohu říci, že
většina naší středoškolské
mládeže je dobrá. Má kladný poměr
ke státu, učí se svědomitě
a chystá se svých vědomostí, které
jim škola dává, využíti na jeho
prospěch. Naše mládež chce jen, aby se
jí dávaly kladné pracovní podněty
a nejen samá kritika a destrukce, aby lásku k republice
i Sovětskému svazu dokazovala skutky. Máme
mnoho důkazů o tom, jak ráda pomáhá
při budování státu, jak se horlivě
zúčastňuje pracovních brigád,
jak se ráda zúčastňuje kulturních
besed i přednášek. Naše středoškolská
mládež ochotně se hlásí do pracovních
akcí Svazu mládeže a vykonala tu mnoho krásné
práce. Nechce se na školách středních
již politicky tříštit, i když se
o to národně socialistická mládež
za vědomí ministerstva školství pokusila.
Až bude uzákoněn základní zákon
školský, dostane střední škola
mnoho té mládeže, která se na ni dnes
těžko dostává, a výstřelky,
o nichž jsem mluvil, přestanou. A právě
proto oživení naší střední
školy se naše reakce bojí, aby zachovala výsady
pro své děti i ve školství.
Také naše učitelstvo a profesorstvo ve své
velké většině pracuje na školách
dobře a stydí s za ty ojedinělé případy,
které dobrý poměr mezi žactvem a sborem
kazí. Takové Ševčíky vyloučí
ze svých řad. Nemusí se tedy naši rodičové
strachovat, jako se obává Sinclair, že peněz,
které naše republika na školství dává,
bude použito k tomu, aby se naše studující
mládež odcizila lidu. Naopak, u nás se studující
mládeži nabízejí velké možnosti
rozvoje. Naše republika bude stále více a více
otvírat kulturní, sociální, hospodářské
i zdravotní instituce. Náš technický
rozvoj bude potřebovat mnoho inteligence. Naše mládež,
která studuje, se nemusí obávat nezaměstnanosti,
a všechna opatření, která studium schopným
ztěžují, jsou neuvážená
a zbytečná. Ti studenti, kteří projevují
odpor proti snahám lidově demokratického
řádu, nemohou zabrzdit vývoj a konec konců
škodí sami sobě.
Pracující třída si váží
inteligence, a kdo se pokouší mezi ně stavět
hráz, chce budit neklid, protože se bláhově
domnívá, že se mu podaří zabrzdit
naši cestu k socialismu, že se mu podaří
vývoj zvrátit, zapomíná ovšem,
že dělá účet bez hostinského.
Náš pracující lid nedovolí, aby
se vymoženosti naší národní revoluce
zastavily nebo zvrátily. Také naše učitelstvo
vychová mládež tak, aby k tomu nikdy nedošlo.
Učitelstvo ví, co mu lidová demokracie pro
jeho práci ve škole dala. Zbavila je hladových
a nedostatečně živených dětí,
které učení spatně chápou,
jak jsem v jednom spise dokázal. Naši inspektoři
si pochvalují, jak se mládež ve školách
činí, jak je dobře živena. Říkají:
Přijít do školy v době svačiny
je radost. Dnes není ve školách dětí,
které by čekaly, až jim šťastnější
kamarádi také něco dají. A poslední
pomoc Sovětského svazu a generalissima Stalina zaručuje
tento zdárný vývoj ve škole i letos,
kdy jsme byli stiženi katastrofou, jakou ani staří
pamětníci nepamatují.
Vzpomínám tu s díky na zásluhy předsedy
vlády soudr. Gottwalda, který se s takovým
zdarem zasloužil o zvýšení dodávek
chlebového obilí osobní žádostí
u generalissima Stalina. Zajistil tak i dobrou práci naší
škole. V našich školách bude dále
radostná práce. Lidová demokracie se tak
postará o to, aby spokojené děti učil
i spokojený učitel, zbavený hmotných
starostí. Budeme-li všichni pečovat o zdárné
splnění dvouletky a dalších pětiletek,
bude se u nás zvyšovat blahobyt pro všechny,
i pro učitele a profesory.
Předseda vlády ohlásil při zahájení
příprav pro první pětiletku, kolik
škol mateřských, měšťanských,
středních i vysokých postavíme, kolik
zdravotních ústavů, tělocvičen
a hřišť otevřeme. Je to rozvoj, o němž
se nám dosud ani nezdálo a který umožňuje
jen plánovité hospodářství
na cestě k socialismu. Naše školství očekává
opravdu krásná budoucnost. Učitelstvo si
to uvědomuje, ví, že žije v době,
kdy je krásné žít, a proto pracuje s
nadšením. Dává se mu jedinečná
příležitost v dějinách pomoci
svému národu na cestě vpřed. Pomáhá
ve školách růst novému člověku,
člověku jasnému, zdravému a radostnému
členu nové naší společnosti.
Napsal-li Gorkij: Děti jsou květy země, starejme
se všichni, opravdu všichni, aby kvetly květy
plnými a krásnými. Dnes si můžeme
říci, že děti jsou naše naděje,
naše budoucnost, v nich je národ věčný.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Uděluji slovo
dalšímu řečníku, kterým
je p. posl. dr. Bělehrádek.
Posl. dr. Bělehrádek: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Dovolte mi několik stručných slov k otázce
rentability naší vědy a našeho vysokého
školství. Na naši vědu a na naše
vysoké školy republika od svého znovuzřízení
vynaložila a vynakládá peníze, které
jsou velkými penězi. A dlužno s uznáním
kvitovat, že i v dnešní situaci, kdy se začíná
citelně šetřit, republika dosud vědě
dává prostředky v dostatečném
množství. Je otázka, co stát smí
čekat za tyto peníze. Především
musí čekat řádnou vědeckou
produkci od naší vědy, vědu pro zlepšení
hmotného i duchového blahobytu tohoto lidu a celého
lidstva, přínos naší vědy vědě
světové podle měřítek této
světové vědy, a za druhé, republika
má právo čekat, že naše vysoké
školy budou vychovávat akademicky vzdělané
muže a ženy pro vedoucí místa v našem
pospolitém životě, muže a ženy vybrané
sociálně spravedlivě, na příklad
pomocí jednotné školy, reformní školy,
pokrokové školy, dobře vzdělané
a odborně a správně připravené
a začleněné do naší lidové
demokracie.
Paní a pánové, nezáleží
však jen na profesorech a na studentech, zda akademická
mládež taková bude a zda se nám věda
bude rentovat. Záleží velmi mnoho na podmínkách,
v jakých věda a vysoké školy pracují.
Ty podmínky, to je celé to prostředí
kulturní, prostředí, ve kterém věda
a vysoké školy existují. Věda sama v
sobě je neklid, je to stálá změna,
cesta k novému a stálému pokroku. Přes
tuto neklidnou povahu vědy, přes její ustavičnou
proměnlivost však věda vyžaduje jistého
vnějšího klidu pracovního. Nemá-li
klid pro práci, nemůže se řádně
rozvíjet a nemůže nésti ovoce a náklady
na ni vynaložené se nemohou řádně
rentovat. Domnívám se, že občanské
mluvení o reakci na vysokých školách,
ničím nedoložené, nemůže
mít dobrý význam na udržení pracovního
klidu na vysokých školách a v našich vědeckých
institucích.
Dovolte mi, abych při této příležitosti
přímo reagoval na nedávné řeči,
které se opětovně ozvaly v souvislosti s
volbou rektora dr. Engliše. Prohlašuji, že
nejsem jeho osobním ctitelem. Neznám jeho vědu,
nejsem v tom specialista, chci jenom slavnou sněmovnu ujistit,
že volba tohoto vědce se udála podle všech
pravidel, jak nám je zákon předepisuje, jak
je stanoví universitní tradice, a že tato volba
nebyla žádnou politickou provokací, jak to
bylo s některých míst chápáno.
Toho jsme byli dalecí. Přiznám se, že
bych byl jako socialista vítal, aby i v třetím
roce po osvobození byl rektorem university opět
člověk prononsovaně socialistického
smýšlení. Ale jako člen university a
jako demokrat musím k tomu dodat, že je zvykem střídat
osoby tak, aby se na universitách nezahnízdila jedna
ideologie a jeden směr, což by bylo škodlivé
pokroku a dialektickému jiskření, které
je nezbytnou podmínkou tohoto pokroku. Dovolte mi připomenout,
že universita Karlova je starou institucí demokratickou
již od svého založení Karlem IV., že
se na ní volilo, že na ní měli studenti
účast, i když jen symbolickou, na volbě
akademických funkcionářů a že
je příkazem demokratické snášenlivosti,
aby volba rektora Engliše byla celou universitou akceptována;
když dvakrát předtím byl rektorem socialista,
ať je po třetí někdo, kdo není
socialistou, nebo kdo za takového není považován.
Paní a pánové, nechci zde mluvit proti straně
komunistické jako takové. Prosím, aby to
kolegové z komunistických vzali na vědomí.
Co řeknu teď, týká se expanse největší
politické strany v této republice, neboť je
nutno se zamyslit nad jistými analogiemi mezi tím,
co prožíváme někdy teď a co jsme
zažili my vědci na vysokých školách
před válkou. Opravdu ta paralela je v některých
bodech poučná. Agrárníci v první
republice zaváděli neklid do vědeckého
a vysokoškolského života tím, že
pořád strašili restrikcí vysokých
škol, že budou zavírány fakulty, že
to republika finančně neunese. Při tom však
získávali pozice v profesorských sborech
a agralisovali celé fakulty a nakonec nezrušili ani
jednu, ale vnesli tam tento mocenský prvek. Uvádím
proto, aby bylo jasné, že politické směry
přicházejí a odcházejí, mění
se a střídají, kdežto ve vědě
musíme držet principy kulturní, které
jsou principy mnohem trvalejšími než principy
dočasných ideologií politických, při
velké úctě, kterou k nim mám. (Potlesk.)
My socialisté dobře víme, že bez vědy
by nebylo moderního pokroku, že bez vědeckých
objevů a vynálezů by nebylo moderní
výroby, že by nebylo moderní industrie, moderního
socialismu a zejména, že by nebylo vědeckého
socialismu. Tyto vztahy nás poučují, že
věda vede, a ne abychom rozuměli vědeckému
socialismu snad tak, - dovolte mi tu malou ironii, - že by
socialismus měl vědu nějak omezovat. Z vědy
socialismus roste a porostou jeho další dokonalejší
formy, jak pevně věřím. Ale nesmí
tomu být tak, aby tyto formy vědu svázaly
nebo ji komandovaly.
Dovolte mi ještě jednu věc připomenout,
a prosím, aby jí opět nebylo rozuměno
jinak, než jak povídám. Politické směry
mají tendence opírat se o vědu. Není
to jenom socialismus, který to činí. Je nebezpečí,
že tam, kde politickému směru není věda
dost průkazná, vzniká nebezpečná
tendence vědě diktovat, jak si má počínat,
a když neuposlechne, tedy vědu potlačovat.
Takhle si počínal Hitler a tak si dosud počínají
v Portugalsku, Španělsku, Řecku, kde vědci
úpí v žalářích, a jsou
to právě dobří, pokrokoví vědci,
kteří pro skutečnou vědu znamenají
nejvíce.
Pokud běží o politické smýšlení
studentstva, paní a pánové, je bohužel
běžný omyl, že studenti jsou politicky
modelováni svými profesory, nebo jenom svými
profesory. Já bych to chtěl odmítnout jako
ne dost odůvodněné. Jsem vděčen
panu posl. Koubkovi, že zde uvedl tolik příkladů,
ukazujících, jak špatně je naše
studentstvo na středních školách vedeno
v politické výchově přímé
a nepřímé; ale rád bych, aby se z
toho nevyvozovalo, že také na vysokých školách
jsou studenti vedeni nějak politicky od svých učitelů
ve směru stranickém. Na akademické půdě
se považuje za neslučitelné s akademickou ctí,
aby učitel ex cathedra hlásal politické zásady
své strany. Na universitě ani učitel, který
je politikem, nesmí s katedry dělat politickou agitaci
v té nebo oné formě. (Potlesk.) Kdyby
tak učinil, nedošel by obliby u studentů.
Mluvím ze zkušenosti a přiznám se vám,
že musím sám být velmi opatrný,
abych do svých universitních přednášek
nechtěně nevložil něco, čemu
by studenti při svém bystrosluchu mohli rozumět
jinak, než jak jsem to mínil, a vykládat si
to politicky. Domnívám se, že politické
smýšlení studentů na vysokých
školách závisí mnohem více na
činnosti politických sekretariátů
než na činnosti učitelů vysokoškolských,
ale zejména mozek studentů je nejen plastický,
nýbrž je také elastický, to znamená:
je přemýšlivý, nepřebírá
to, co na něj politicky útočí, bez
jistého odporu, bez jistého odrazu. A tak vidíme,
že příliš silný politický
impuls často budí pravý opak, než čeho
mínil dosíci.
Jestliže se na př. prohlásí, že
čtení jednoho deníku politického...
(Hlas: To není pravda, pane kolego, to nikde neprohlásil.
- Různé výkřiky. - Hluk.) Dovolte,
prosím... (Hluk trvá.)
Místopředseda Petr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. dr. Bělehrádek (pokračuje):
Já se dovolávám jen toho, co je v denním
tisku. Já neříkám, kdo to řekl.
(Různé výkřiky.) Já
to mám z Národního osvobození, z deníku
nadstranického. (Hlas: Byl jste tam, pane doktore, na
té přednášce?) Nebyl, nebyl. Já
nemám jinou informační možnost. Jestli
to nebylo řečeno, tím lépe. (Různé
výkřiky.) Ale kdyby to někdo takhle myslel,
tedy myslím, že to studentům nepřidá
v jejich levicovém smýšlení. A jestli
si to někdo vymyslel, tedy je to těžký
hřích, vést těmito cestami studenty
tam, kde je žádný pokrokový vědec
mít nechce.
Jestliže však někdo prohlásí o
akademickém učiteli, který je studentům
znám jako prvotřídní vědec,
známý ve světě, jehož spisy se
překládají do cizích jazyků,
který vybočil ze svého úzkého
oboru - v daném případě národního
hospodářství - a zapracoval se úspěšně
i do vzdálenějších oborů, na
př. logiky a pod., jestliže o tomto universitním
profesoru někdo prohlásí s politického
místa, že jsou proti němu těžké
politické námitky, a nedoloží to - tedy
dělá tutéž chybu, paní a pánové,
poněvadž ten studentský mozek tomu nebude věřit,
pro studenta je ten učitel především
vědcem, a jestliže není doloženo dost
objektivně a dost přesvědčivě,
že ten vědec je takový, jak se mu líčí
s politického místa, pak ten, kdo jej takto vylíčil,
automaticky ztratí sympatie u studentů. Lituji,
že to zde musím říci, a řeknu
naplno: míním poslední řeč
pana ministra informací. Kdyby zde byl, omluvil bych se
mu, že jsem nucen tyto věci zde ve sněmovně
pronést, jsem nucen právě vzhledem k němu,
který nám po revoluci tak účinně
pomohl a pomáhal v nejtěžších začátcích
Karlovy university a vysokého školství. Ale
je-li pravda to, co denní tisk přinesl o jeho řeči
ke komunistickým studentům, pak, prosím,
za tuto věc bych mu já jako pokrokový člověk
a socialista nemohl poděkovat. (Potlesk.)