Křesťanští rodičové tohoto
státu těžce nesou, že náboženství,
které považují za první a základní
výchovný předmět, zůstává
stále ještě ve školních tiskopisech,
na školních zprávách a vysvědčeních
na místě posledním. Je to snad maličkost,
avšak byl-li tento předmět na místě
prvním i v dobách nejtěžších
bojů kulturních, kdy byly kříže
vyváženy ze škol na popelářských
vozech, je nepochopitelné, že dnes, v době,
kdy všechny politické strany zejména na venkově
hlásají, že žádná z nich
není proti náboženství, je tento předmět
až za ručními pracemi a tělocvikem na
místě úplně posledním bez ohledu
na význam, který má náboženství
pro zdravý mravní vývoj národa. Myslím,
že při dobré vůli by se dala i tato
maličkost odstranit.
Do velmi nepřejemné situace se dostáváme,
pokud jde o nedostatek učitelstva národních
škol. I tady se ukázalo, jak překotné
bylo rušení učitelských ústavů
a zavádění pedagogických fakult. Nestavěli
jsme se a nestavíme se proti vysokoškolskému
vzdělání učitelstva, ale upozorňovali
jsme tehdy, že předčasné zřízení
pedagogických fakult velmi ohrozí příliv
mladého učitelského dorostu v příštích
letech, a navrhovali jsme, aby do doby, než budou moci vyjíti
první kandidáti z těchto fakult, zřídily
se při učitelských ústavech abiturientské
kursy. Je vidět, že při řešení
této otázky se nemyslelo dopředu. Proto bude
nutno urychleně se zabývat řešením
hmotných problémů učitelstva a zejména
řádně zhodnotit jeho vysokoškolské
vzdělání, neboť jinak i v budoucnosti
dá každý přednost vysokoškolskému
studiu jiného druhu a katastrofální nedostatek
učitelů obecných škol se stane zjevem
trvalým.
Pokud jde o ministerstvo informací, vyjádřili
jsme již několikrát své stanovisko,
že je nepovažujeme za nepostradatelné a že
by jeho úkoly docela dobře mohlo převzít
částečně ministerstvo školství
a částečně předsednictvo vlády.
Jestliže dosud toto ministerstvo máme, pak plným
právem žádáme, aby i ono sloužilo
celému národu a státu, všemu čs.
lidu a jeho ideálům, a nejen jedné složce
národa a jedné politické ideologii. A jsou
to zejména rozhlas a film, podniky pod správou tohoto
ministerstva, které jsou hlavním předmětem
našich stálých stížností.
Čs. rozhlas je zatím vším možným,
jen ne rozhlasem národním, demokratickým
a nadstranickým. O nestrannosti čs. rozhlasu budeme
pochybovat tak dlouho, dokud se na kontrole rozhlasového
vysílání nebudou přiměřeně
podílet všechny složky Národní
fronty a dokud náš rozhlas nepřestane býti
doménou složky toliko jediné. Dosavadní
stav, jak jsem již několikrát upozornil, je
výsměchem základním zásadám
skutečné demokracie.
Čas mi nedovoluje, abych se konkretně zabýval
jednotlivými obory našeho vysílání,
a chci jen krátce říci, že i z rozhlasových
aparátů chce lid slyšet pravdu, i když
je nepříjemná, a ne stupidní optimismus,
který se úplně rozchází se
skutečným životem. A je to především
zpravodajství čs. rozhlasu a rozhlasové přednášky,
které bývají nejostřeji odmítány,
protože to nejsou projevy Národní fronty, nýbrž
projevy úzce stranické, jimiž se lidu rafinovaným
způsobem vnucuje ideologie jediné politické
strany, s níž většinou národ nesouhlasí
a při nichž bývají dokonce některé
složky národa napadány a uráženy,
jak se to stalo v posledních dnech na př. našim
zemědělcům.
Naši zemědělci si zejména dnes zaslouží
ve svém celku plnou vděčnost celého
národa za nezměrnou obětavost a za nadlidské
vypětí sil, s nimiž se snaží zajistit
výživu lidu a na společný stůl
odevzdávají jistě vše, co doma mohou
postrádat. Jak se museli cítit poníženi
a uraženi, když v posledních dnech po záměrném
a naprosto nespravedlivém srovnávání
čísel bylo na tyto nejpoctivější
dělníky, kteří neznají osmihodinovou
dobu pracovní, ale jen dřinu od tmy do tmy, když
na ně bylo voláno z rozhlasu: Styďte se, zemědělci!
S hořkostí musím konstatovat, že všechno
volání po nápravě poměrů
v našem rozhlasu zůstává marné,
a je nutno jenom znovu opakovat, že jedině nový
rozhlasový zákon, po němž tolik voláme,
může přinést zlepšení dosavadního
stavu a zajistit, aby rozhlas byl jak programem, tak i provozem
celostátní a celonárodní, aby přihlížel
k naší tisícileté křesťanské
kultuře a aby byl otevřen všemu, co je velkého
ve světě, ať je to už z Východu
nebo ze Západu, a aby si byl vědom především
toho, že musí být rozhlasem především
československým a demokraticky odpovídat
politickému i náboženskému rozvrstvení
posluchačů.
Kapitolou pro sebe jsou poměry v čs. postátněném
filmu, o nichž jsem měl příležitost
podrobně mluvit v poslední době zejména
v informačním výboru. Je to obor, v němž
se stále improvisuje a pokusně organisuje, což
ovšem jen zvětšuje zmatek, který ve filmu
vládne, jak je patrno už z faktu, že dosud nebyla
vydána prováděcí nařízení
k dekretu č. 50, ačkoliv od jeho vydání
uplynulo už více než 21/4
roku. Ani správní sbor pro hospodářské
a finanční věci filmu nám není
zárukou pořádku v tomto oboru, zejména
proto ne, že v něm sedí lidé, kteří
sami mají být tímto orgánem kontrolováni,
a není přece jen možné, aby kontrolovaný
sám sebe kontroloval.
Je samozřejmé, že organisační
chaos celého filmového oboru má neblahý
vliv především na zaměstnance. A jsou
to zejména staří osvědčení
pracovníci a filmoví odborníci, kteří
stále žijí v neklidu a nejistotě, neboť
vidí, že nejsou hodnoceni podle svých odborných
zkušeností a vědomostí, nýbrž
především podle politické legitimace.
Mnoho dlouholetých pracovníků bylo už
z filmového oboru odstraněno a nahrazeno lidmi novými,
lidmi bez jakýchkoli zkušeností, avšak
se správným odznakem na kabátě. Snad
žádný jiný státní nebo
národní podnik nemá tolik pracovních
sporů jako obor filmu, a už všechny politické
strany - kromě vedoucí strany ve státě
- si několikrát stěžovaly na persekuci
svých příslušníků. (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.)
V těchto dnech probíhá ve filmovém
oboru příprava dalšího nového
přeorganisování některých sektorů
a mluví se o tom, že má být na tisíc
zaměstnanců propuštěno. A všichni
ti zaměstnanci, kteří nepodlehli dosud stranickému
teroru, budou proto s obavami a nepokojem prožívat
vánoční svátky, protože musí
počítat s tím, že především
oni budou postiženi, že především
oni budou hozeni na dlažbu. A zatím co tedy tito poctiví
lidé žijí v nejistotě, jsou ve filmovém
oboru na význačných místech zaměstnávány
osoby, které dosud nemají čs. státní
příslušnost, ježto se dříve
hlásily jako Němci, ba jsou zaměstnávány
i osoby, které ani neovládají pořádné
češtinu, jak se zjistilo při provádění
jedné revise, kdy se tyto osoby k pohoršení
ostatních zaměstnanců musely domlouvat německy,
aby si porozuměly.
V této neutěšené personální
politice se může dosáhnout nápravy jedině
tehdy, odstranili se dosavadní ředitelství
Čs. filmové společnosti, které celý
obor zbytečně byrokratisuje, a bude-li v čelo
celého sboru postavena filmová rada, aby byl tak
dohled svěřen lidu, zástupcům všech
politických stran, neboť jedině to bude znamenat
konec politického nátlaku na zaměstnance,
konec podivného hospodaření a konec vší
stranické diktatury, která dnes ve filmu vládne.
Proto čs. strana lidová celou svou vahou stojí
za iniciativním návrhem posl. dr. Hřebíka
a druhů a je přesvědčena, že
jedině tímto návrhem se jedině napraví
křivdy vůči tělovýchovným
a národním spolkům a jednak se zavede do
celého oboru opravdová demokracie.
Těchto několik poznámek jsem chtěl
připojit k projednávanému rozpočtu
ministerstva školství a informací a prohlašuji
jménem čs. strany lidové, že pro předložený
rozpočet budeme hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Koubek, jemuž dávám slovo.
Posl. Koubek: Pane předsedo, paní a pánové!
Dovolte mi, než přikročím k vlastnímu
referátu, abych se vypořádal s některými
projevy, které zde byly proneseny v otázkách
školství. Pan posl. dr. Uhlíř mluvil
zde o polských školách na našem Těšínsku.
Je jisto, že v této věci musíme dojít
k dorozumění, poněvadž máme s
Polskem největší hranici, a polsko tak jako
Sovětský svaz a všecky slovanské státy
jsou nejlepší zárukou naší bezpečnosti.
Ovšem cesty k dorozumění s Polskem a Poláky
nelze dosáhnout schůzemi a hlasováním,
jež na Těšínsku pořádáme.
Cesta je delší. Musíme hledat kulturní
styky se všemi kulturními pracovníky polskými,
i s učitelskými. My ve Svazu zaměstnanců
školství a osvěty se o to pokoušíme
a jsme na nejlepší cestě dojít k dorozumění
česko-polskému. Ovšem nedojdeme k němu,
jestliže ministerstvo školství ani prověřené
polské učitele v úřadech jejich nepotvrdí.
To není správná cesta, nýbrž
je to cesta, která dráždí a nevede k
žádnému cíli.
K cíli také nedojdeme tehdy, jestliže pracujícím
ženám polským neotevřeme mateřské
školy, aby měly kam dávat své děti.
Za ministra dr. Nejedlého byl podán návrh
na otevření 31 polských mateřských
škol, ale zásluhou pana posl. dr. Uhlíře
se stalo, že dodnes ještě ani jedna mateřská
škola nebyla otevřena.
Pokud se týče námitek pana kol. Charváta
o věci diferenciace ve školství a jeho
odvolání se na psychologii, upozorňuji ho,
že existuje ještě modernější
psychologie, než které on se zde dovolával.
Je to strukturální psychologie, která vede
k celku a která ukazuje, že nelze ve školním
věku dělit děti přesně podle
nadání již od 11 let. Divím se panu
posl. Charvátovi, který zastupuje zde náš
venkov, že nevídá venkovské děti,
které se špatným školským systémem
nemohou dostat k nejvyššímu stupni vzdělání,
ke kterému chce dojít základní zákon
školský.
Pokud se týče jeho námitky o monopolisaci
škol, upozorňuji ho, že už ta monopolisace
je, poněvadž jen jedna třetina procenta katolických
rodičů dává své děti
do katolických škol, kdežto ostatní dávají
své děti do státních škol a jsou
s nimi spokojeni.
Pokud se týče dovolávání se
pana rektora dr. Engliše, upozorňuji pana poslance,
že se zapomněl dovolávat bývalého
rektora Bydžovského, který dokazuje, že
jednotná škola nejen neohrožuje vývoj
nadání mládeže, nýbrž naopak
toto nadání uspišuje, a to nejenom pro některé
děti, nýbrž pro všechny děti celého
národa.
Nyní přejdu ke svému referátu o školském
rozpočtu na rok 1948. Paní a pánové,
kdo má kladný poměr k lidově demokratickému
řádu naší republiky, zjistí z
rozpočtu ministerstva školství a osvěty,
že si naši vedoucí političtí činitelé,
naše vláda i náš lid školy váží,
neboť i ona je důležitým pramenem, z něhož
prýští náš duševní
život a sílí tělo národa. Škola
v lidové demokracii má odpovědný úkol,
daleko odpovědnější než ve státech
liberalistických a kapitalistických. Tam je ideálem
člověk pasivní, který se nebrání
útisku a vykořisťování, který
má ve školách dostat jen takovou výchovu,
aby prodával své schopnosti, jak to říká
Sinclair, jen pro potřeby panující třídy,
a pro sebe aby měl jen tolik, kolik stačí
pro život v pokoře a v odříkání.
Rodičům to říká Sinclair poněkud
drasticky: Plodíte a rodíte děti, vychováváte
je s neuvěřitelnými starostmi a s bezmeznou
láskou, abyste je pak hodili do obrovitého školského
stroje. Málo však víte o tomto stroji. Řízení
jste svěřili jiným. Rok co rok platíte
naň miliardy dolarů, které jste vydělali
těžce a poctivě.
V lidové demokracii je cíl školy a školního
stroje zajisté jiný. Škola v ní vychovává
člověka aktivního, nového člověka,
silného, sebevědomého, optimistického,
který má rád život a který má
neohlušitelný smysl pro pravdu a spravedlnost. který
nade vše miluje svobodu, který má rád
svůj stát, protože mu umožňuje
nejen spokojený život a práci, ale dává
mu též všechny možnosti kulturního
rozvoje. Naši rodičové se tedy nemusí
dívat s obavou, k čemu ten obrovitý školní
stroj bude využit, jako se obává Sinclair v
Americe, protože v socialisující republice
nevykořisťuje člověk člověka,
a v socialismu, k němuž chceme dojít, dává
se všem dětem právo na vzdělání,
i na to nejvyšší, s jediným omezením:
mají-li k tomu schopnosti.
Náš člověk využije vzdělání,
které mu škola dává, na prospěch
celého národa a státu. Rozpočet ministerstva
školství a osvěty je teprve na kraji této
cesty a staví pro všechno to zatím základy.
Poučíme se o tom z čísel. Nikdy v
dějinách našeho státu nebyla školství
věnována taková péče, jako
v rozpočtu na rok 1948. Můžeme v něm
pozorovat prudce stoupající tendenci. Jestliže
jsme v mírovém roce 1937 dávali na školství
a osvětu dohromady 51/2 % z národního
důchodu, dali jsme v minulém roce již 81/2
% a letos již 101/2 %. To ukazuje nejlépe,
jak velkou péči věnuje lidová demokracie
vzdělání lidu. Kdybych měl stručně
charakterisovat rozpočet ministerstva školství
z posledního mírového roku první republiky,
mohl bych říci, že se tehdy projevovala v rozpočtu
tendence šetřiti na školství, jakoby škola
měla pro obranu státu menší význam
než opatření jiná. V dobách před
válkou i v dobách válečných
nedaří se dobře kultuře ani škole.
Rozpočet na r. 1946, první rok po našem osvobození,
ukazuje dobu kvasu, v níž jsme se dali do mírového
budování státu, a těch 5 miliard,
které jsme tehdy na školství dali, bylo jen
výchozími čísly, nikoli čísly
konečnými. Rozpočet loňský
byl prvním stabilisačním rozpočtem
ve školství a proto stoupl o 11/2
miliardy Kčs. Tu jsme si již mohli udělat jasný
obraz, kolik vlastně budeme na školství potřebovat.
Rozpočet na r. 1948 můžeme již charakterisovat
jako rozpočet rozvoje ve školství a jako základ,
který se bude dále zvětšovat.
Má-li, paní a pánové, splnit rozpočet
svůj úkol a sloužit pokroku, musí dojíti
k urychlenému vydání základního
školského zákona, který dá národu
jednotnou státní školu. Musí k zákonu
dojít nejen proto, že dosavadní organisace
školská neodpovídá duchu lidové
demokracie, ale také proto, že nemůžeme
již déle ve školství žíti
v nejistotě, jak bude roztříděno.
Všude se plánuje, jen ve školství se již
třetí rok po osvobození potácíme
v nesnázích. Nemůžeme plánovat
síť školskou, abychom školami uspokojili
všechny oblasti našeho státu, nemůžeme
upravovat osnovy, které by odpovídaly nové
organisaci školské a novému duchu státu,
nemůžeme dát dětem nové učebnice,
opravujeme jen staré a tím je zdražujeme. Vzniká
nám tak i ve školství zbytečná
národohospodářská škoda, kterou
konec konců platí rodiče ze své kapsy.
Naše veřejnost je znepokojena, jaká bude nová
organisace školská, a rodiče mají právo
již vědět, co bude s jejich dětmi. A
přece, paní a pánové, nejde o nic
více, než o sociální spravedlnost také
ve školství, aby všechny děti, chudé
i bohaté, z měst i z venkova, měly nejen
přístup, ale také možnost do všech
škol choditi. O nic více nejde, a každý,
kdo to myslí s výchovou naší mládeže
dobře, měl by se o rychlé uzákonění
základního školského zákona přičinit.
Návrh je již od dubna ve vládě. Pan
ministr školství měl by vyvinouti všechno
úsilí, aby se z vlády dostal brzy do parlamentu.
Nezapírejme si, paní a pánové, že
nespravedlivý systém školský způsobuje,
že se na některých středních
školách objevily mezi studentstvem nezdravé
zjevy. Stále totiž do nich chodí mládež
většinou jen z určitých vrstev společenských,
z nichž mnohé nejsou přáteli nové
lidové demokracie našeho státu. Za tyto zjevy
se musí každý, kdo je upřímným
přítelem našeho spořádaného
vývoje, opravdu stydět. Upozorňuji na některé
z nich, aby si jich také ministerstvo školství
všimlo a vyvodilo z toho důsledky.
V Jablonci n. N. na reálném gymnasiu při
oslavě našeho národního svátku
vnikl abiturient tohoto ústavu Mirko Louma, syn na Semilsku
známého výrobce sklářského
zboží, bývalého vlajkaře, do
místnosti, v nichž studentstvo právě
poslouchalo rozhlasový projev pana presidenta. Strhl se
stěny obraz Stalinův s potupnými slovy, k
čemuž mu septimáni Roman Dubský a Josef
Vořáček nadšeně zatleskali. Louma,
studující vysoké školy v Praze, byl
prý zatčen a později jako duševně
nenormální dán do ústavu. Školská
komise zemského národního výboru se
usnesla, aby oba tleskající studenti byli u nás
vyloučeni ze všech škol převyšujících
školy národní. Návrh poslala ministerstvu
školství ke schválení. Budeme dávat
dobrý pozor, co ministerstvo školství učiní.
V Břevnově na reálném gymnasiu se
připravovali na oslavu 30. výročí
sovětské revoluce. Žák Paclt, syn továrníka
z Prahy VII., rozřezal obraz Leninův a Stalinův,
které měli pořadatelé na okně
připraveny k zavěšení. Profesorský
sbor se usnesl studenta podmínečně vyloučiti.
V Praze XII. při promítání sovětského
filmu Malachovská mohyla tleskali někteří
studenti při scéně, kde se předvádí,
jak se německé tanky vrhají na posádku
Sevastopolu.
I když jsou to zjevy ojedinělé, nemůžeme
je nechat bez trestu. Ministerstvo školství jistě
učiní taková opatření, aby
provokující žáci byli přísně
potrestáni. Nemůžeme trpět, aby v době,
kdy většina národa prokazuje nadšenou
prací kladný poměr ke státu, někteří
studenti, kterým práce našeho lidu umožňuje
studium, provokovali a chovali se nepřátelsky k
Sovětskému svazu, který nás osvobodil
a který i dnes vydatnými dodávkami chlebového
obilí zajišťuje výživu lidu, i těch
nehodných studentů.