Sjezd soc. demokratů v listopadu proklamoval zabezpečení
životní úrovně všech občanů
v tomto státě a já vím, že všechny
politické strany přicházejí s podobnou
proklamací nebo mají tento požadavek ve svém
programu, a proto i já s tohoto místa jménem
dělnictva a všeho zaměstnanectva volám
po tomto zabezpečení životní úrovně.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalej je ku slovu prihlásený
p. posl. dr. Uhlíř.
Posl. dr. Uhlíř: Paní a pánové!
Chci se dnes několika slovy zmínit o některých
kulturních československých problémech,
pokud mají vztah k cizím zemím a národům.
Dovolte především, abych zdůraznil,
že vítám uzavírání kulturních
dohod s jinými zeměmi, neboť v tom vidím
posílení nejen kulturních, ale i politických
styků mezinárodních, a to považuji zejména
v nynější době za mimořádně
důležité. Proto také dosavadní
dohody kulturní by se měly postupně rozšiřovat
i o ostatní země evropské a mimoevropské.
Zvláště pak považuji za důležité
uzavření kulturní dohody československo-sovětské,
neboť jí by se mimořádně podepřelo
naše bratrství a spojenectví se Sovětským
svazem.
Při provádění kulturních dohod
je však potřeba dbáti dobrého československého
kulturního zastoupení a tu se domnívám,
že dosavadní roztříštěnost
a nesystematičnost naší kulturní služby
v cizině nám neprospívá. Mám
tu zejména na mysli na př. otázku t. zv.
kulturních atašé, vysílaných
za hranice naším ministerstvem informací. Tito
atašé nejsou s naším školským
a osvětovým resortem ani v pracovním, ani
ve služebním poměru, a to považuji za
velmi nežádoucí a nezdravé.
Za druhé se domnívám, že se v tomto
případě ani nedodržuje usnesení
československé vlády ze 17. prosince 1945,
v němž se výslovně praví, že
ministr zahraničí neměl zásadních
námitek proti ustanovení sociálních,
případně informačně kulturních
přidělenců při větších
zastupitelských úřadech. Situace se však
vyvinula nakonec tak, že z výjimky se stalo pravidlo,
že ze vzetí na vědomí se stal nepsaný
zákon a že dnes za větší zastupitelské
úřady v cizině jsou fakticky považovány
úřady všechny. Vláda by se proto měla
touto věcí zabývat a zejména by se
měla přesvědčit, zda se dodržuje
její usnesení, a naše úsporná
parlamentní komise by se měla touto otázkou
zabývat i s hlediska rozpočtového.
Že naše kulturní exponování v cizině
není vždycky dobré, ukazuje případ
ve Velké Britannii. V lednu 1941 byl v Londýně
založen Československý ústav. Byl založen
Britskou radou za spoluúčasti československé
vlády. V tomto Čs. ústavu se soustřeďoval
Československo - britský a spojenecký kulturní
život. V roce 1945 se Čs. ústav v Londýně
přestěhoval do své vlastní budovy,
na jejíž zakoupení přispěl sám
president Eduard Beneš 9.000 librami šterlinků
a na jejíž opravu dal dalších 3.000 liber.
Tím sám president zdůraznil a vyzvedl zásluhy,
které si tento Čs. ústav získal o
naši věc v cizině.
Letos však byly proti tomuto ústavu zahájeny
akce, které nemohou končit jinak než likvidací
této instituce. Ústav je vystěhován
v současné době ze své vlastní
budovy, na kterou sám president republiky přispěl,
kterou sám president republiky tomuto ústavu zakoupil,
a je umisťován v naprosto nevyhovující
místnosti našeho velvyslanectví v Londýně,
kde pro rozvinutí své práce nemá absolutně
výhodných podmínek. Potom se ovšem za
nějaký čas přijde s tím, že
je nutno tento Čs. ústav likvidovat, poněvadž
nevykazuje úspěšnou práci.
Nelze se vyhnouti dojmu, že celá naše kulturní
representace ve velké Britannii má býti soustředěna
jednak na osobu kulturního atašé ministerstva
informací, jednak na spolek Czechoslovak British Friendship
League, který jistě vykonává záslužnou
práci, ale který vzhledem k tomu, že je zejména
exponován v určitých politických kruzích
britské veřejnosti, nemůže plně
nahraditi význam naprosto politicky neutrálního
Čs. ústavu. Proto považuji za zájem
československé kultury, aby Čs. ústav
v Londýně zůstal ve své budově,
tak jak to také naléhavě doporučuje
řada významných vědeckých,
kulturních a politických osobností československých,
které celou situaci dobře znají. A mám
za to, že rozhodně nemůže působit
dobře, že jedním z prvých činů
po uzavření kulturní dohody čs. britské
je likvidace tohoto Čs. ústavu, který má
v Anglii velmi dobrý zvuk a který i do budoucna
může pro naši československou věc
v této zemi velmi mnoho dobrého udělat.
Jinou důležitou otázkou, kterou bych chtěl
zde dnes ventilovat, je řešení kulturních
a školských poměrů mezi námi
a Polskem. Paní a pánové, nemám na
mysli otázky, které souvisí s kulturní
dohodou čs.-polskou, ale mám zde na mysli věci,
které vyvěrají z dodatkového protokolu
čs.-polské smlouvy, uzavřené a podepsané
10. března letošního roku ve Varšavě.
Podle tohoto dodatkového protokolu máme zajistiti
Polákům u nás a obráceně Poláci
Slovákům a Čechům v Polsku možnosti
národního a kulturního rozvoje. Přitom
se má dodržovat, jak výslovně protokol
zní, zásada, že nebude porušen právní
řád obou našich zemí a že bude
důsledně dbáno reciprocity. Již při
ratifikaci čs.-polské smlouvy jsem s tohoto místa
uvedl, že jsme svým Polákům poskytovali
plné možnosti kulturního a národního
rozvoje již dávno před podpisem této
smlouvy a že očekáváme, že také
Češi a Slováci v Polsku dostanou totéž,
co mají Poláci u nás v Československu.
A paní a pánové, jaká je dnes po 9
měsících od podpisu čs.-polské
smlouvy situace u nás a v Polsku? Prosím: Poláci
v Československu mají k dnešnímu dni
62 obecných škol, 9 škol měšťanských,
2 školy střední, 1 obchodní, 1 hospodyňskou,
1 rolnickou, celkem tedy 76 škol s 207 třídami.
Naproti tomu Češi a Slováci v Polsku mají
k dnešnímu dni pouze 3 školy obecné, opakuji,
3 školy obecné, a to v Chudobě na Kladsku,
v Nižné Lapci a Jablonce na Spiši a Oravě.
A k objasnění, jak se reciprocita, o níž
mluví smlouva československo-polská, nedodržuje,
uvádím konkretně toto: Zatím co se
u nás zřizují polské školy ve
smyslu československého zákona již při
40 dětech, není tomu tak v Polsku, třebas
polský školský zákon také stanoví
jako povinnost zříditi školu všude tam,
kde je 40 žáků školou povinných.
Na naší republice se soustavně vymáhá
zřizování dalších a dalších
polských škol, a to dokonce i při nižším
počtu žáků, než stanoví
čs. zákon.
Naproti tomu však uvádím toto: v Polsku na
Spiši ze 437 slovenských dětí je do
dnešního dne zaškoleno pouze 63 žáků,
kdežto 374 slovenských dětí vůbec
dosud do školy na Spiši nechodí. Na Oravě
z 1.272 slovenských dětí chodí do
školy v Jablonce pouze 191, kdežto 1.081 slovenských
dětí je tam stále dodnes beze škol.
Naproti tomu, jak jsem již řekl, se na nás
vymáhá otevírání polských
škol i při počtu žáků, který
zákon nedovoluje, i při počtu žáků
přes 20, a to i tehdy, když tito žáci
jsou řádným způsobem do jiných
blízkých polských škol zaškoleni.
A dále bych chtěl uvést: Zatím co
u nás jsou skutečné polské školy
s polským jazykem vyučovacím, s polskými
učiteli, vyučuje se na př. na t. zv. slovenské
škole na Spiši slovenskému jazyku jenom jedenkrát
týdně. Slovenské děti nedostaly do
dnešního dne ani jedné slovenské učebnice.
Při otevření slovenské školy
v Jablonce nebylo dovoleno učiniti slovenský projev.
Česká škola v Chudobě na Kladsku je
opravdu v chudobě, je naprosto nedostatečně
vybavena, není tam vůbec českých učebnic.
Je zřízena pro děti z 9 vesnic, které
jsou vzdáleny až 6 km od školy, a děti
musí překonávat výškový
rozdíl v terénu až 300 m. Na Ratibořsku
a na Hlubčicku vůbec není českých
škol.
Podle ujednání československo-polské
vládní delegace ve Varšavě měly
zvláštní smíšené verifikační
komise československo-polské zjišťovat
národní příslušnost obyvatelstva,
ale, paní a pánové, tyto smíšené
komise nepracují pro odpor polské složky, která
nechce připustit prověření těch
osob, o nichž je známo nebo o nichž je předpokládáno,
že jsou české národnosti. Proto tam
ovšem také nejsou ani české školy.
U nás každý Polák, dokonce každý
polský státní příslušník
má plné možnosti národního a
kulturního rozvoje. Na druhé straně však
Češi v Polsku nemají namnoze doposud ani objektivní
možnosti se ke své národnosti přihlásit.
Také po stránce církevně-náboženské
je tomu jinak u nás a jinak v Polsku přesto, že
dodatkový protokol československo-polské
smlouvy mluví i v tomto případě o
kulturní vzájemnosti. Poláci u nás
mají polské kostely, polské kněze,
polský církevní majetek, polské fary.
Naproti tomu na př. Slováci na Spiši nesmějí
zpívat slovenské nábožné písně
v kostele ani po bohoslužbách. Tvrdím, paní
a pánové, že dodatkový protokol československo-polské
smlouvy se nedodržuje. Jednak se po nás žádá
mnohem více, než co protokol stanoví, jednak
Polsko nedělá ani to, co tento protokol stanoví.
Je to s hlediska československo-polského přátelství
nežádoucí situace, které si opravdu
nemůžeme přát. Rovnocennost suverenity
obou zemí vyžaduje také rovnocennost závazků
i rovnocennost v jejich plnění. Jinak by mohl vzniknout
dojem, že jedna suverenita je větší a
druhá suverenita menší.
A chtěl bych tu také říci toto: Československý
lid na Těšínsku je tímto stavem právem
znepokojen a posuzuje tyto věci i politicky, k čemuž
přispívá zejména i fakt, že Polsko
do dnešního dne neuznává československé
předmnichovské hranice, a také to, že
na př. naše Těšínsko je na polských
mapách stále zakreslováno jako sporné
území. Proto se z Těšínska ozývá
stálé varování a starostlivé
projevy. A chtěl bych, paní a pánové,
zde zvláště vyzvednouti jednu věc, že
tyto starostlivé projevy nemají stranicko-politického
zabarvení. Těšínský lid již
moc zkusil a chce míti proto jistotu, že už v
budoucnu trpět nebude. O tom, že jde opravdu o spontánní
hlas všeho československého lidu a ne stranické
politiky, svědčí na př. hlasování
místních národních výboru na
Těšínsku o polských školách.
V 36. těšínských obcích, ve kterých
se o polských školách jednalo, hlasovalo ze
609 členů místních národních
výborů pro polské školy 75 členů,
t. j. 13 %. Proti hlasovalo 534 členů, t. j. 87
%. Z hlasujících proti bylo: komunistů 13
5, t. j. 64 %, soc. demokratů 128, t. j. 87 %, lidovců
120, t. j. 94 %, národních socialistů 134,
t. j. 100 %. Upozorňuji také, že toto hlasování
ve věci polských škol na Těšínsku
nemělo protipolskou tendenci, jak se někdo snažil
naší veřejnosti namlouvat. Vždyť,
prosím, v některých těšínských
obcích i Poláci hlasovali proti polským školám,
na příklad v Oldřichovicích, Hrádku,
v Dolních Bludovicích, a v jiných obcích
se zdrželi hlasování. Těšínským
lidem šlo jednak o to, aby byla vyrovnána disparita
mezi školskou praxí u nás a v Polsku, jednak
o realisování plánu bývalého
ministra školství prof. dr. Zd. Nejedlého,
aby místo samostatných polských škol
byly na Těšínsku zřízeny polské
pobočky při českých školách.
Jak známo, tento plán změnil ministr informací
Václav Kopecký, když dočasně
zastupoval v ministerstvu školství ministra Nejedlého.
Výhodu polských poboček při českých
školách viděl československý
lid na Těšínsku v tom, že československo-polské
sblížení bude rychleji pokračovat pod
jednou školní střechou než při
vzájemné isolaci, dále že chudobné
slezské obce by ušetřily hodně nákladu,
který stojí věcné udržování
dvojího školství, a konečně,
že při plném zajištění kulturního
rozvoje Poláků by byl tímto řešením
také posílen národní charakter republiky
Československé v tomto citlivém pohraničí.
V úvahu zde přicházela také nespolehlivost
mnohých polských učitelů; zejména
pak tato věc vyvolala na polské straně nelibost
a byla vykládána jako český šovinismus.
Paní a pánové, že tu o žádný
šovinismus nešlo, nýbrž opravdu o skutečnost,
potvrzuje sám polský komunistický list Glos
ludu dne 30. listopadu 1947. Tento list doslovně píše
- je to, prosím, před 14 dny, - že polské
učitelstvo se musí vyřídit se všemi
těmi učiteli, kteří dokonce svého
času skládali protokoly na Gestapu na své
polské kolegy, a že tito polští učitelé
ještě dnes u nás vychovávají
polské děti a urážejí nejen polské
učitele, ale celou polskou veřejnost. Já
jenom konstatuji, že zde Glos ludu dává plnou
satisfakci těm československým lidem na Těšínsku,
kteří pro každou oprávněnou kritiku
nebo poznámku o Polácích byli prohlašováni
za reakcionáře a škůdce slovanské
vzájemnosti.
Je třeba, aby československá vláda
i parlament si byly vědomy jedné věci: že
československý lid na Těšínsku
je nejvěrnější stráží
národa a republiky a že si upřímně
přeje slovanské bratrské spolupráce,
ovšem spolupráce, vybudované na zásadách,
které jsou v československo-polské smlouvě,
kterou jsme my i Poláci spolupodepsali. (Potlesk.) To
znamená, že při této spolupráci
nesmí být porušen právní řád
národního státu Čechů a Slováků,
a za druhé, že při tom musí byt přísně
dodržena také zásada vzájemnosti, zásada
reciprocity. Je to nutné proto, aby nikdo, a zejména
nikdo na těšínském pohraničí
nezapochyboval o rovnocennosti obou států, o rovnocennosti
občanských práv a o rovnocennosti občanských
povinností. Je to nutné proto, aby československá
státní suverenita, zejména na tomto pohraničí
nebyla žádným způsobem oslabena. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. Charvát. Dávam mu slovo.
Posl. Charvát: Pane předsedo, paní
a pánové!
Pan kol. Skokánek si tady stěžoval na
to, že nedodržujeme sami řády a zákony,
které jsme si dali. Chtěl bych k tomu říci,
že v zásadě souhlasím s jeho názorem,
avšak každé pravidlo má své výjimky.
Myslím, že když se při projednávání
rozpočtu většina řeči čte,
že to není snad tréma, nýbrž spíše
časová tíseň, spíše ty
předepsané minuty, které každý
poslanec má a které nechce překročit;
a proto se drží především napsaného
textu, protože při volné přímé
řeči by velmi snadno nedodržel čas,
který je mu předepsán.
Když jsem před rokem mluvil v rozpočtové
debatě, zmínil jsem se tehdy zejména o velmi
svízelné situaci učitelů náboženství
z duchovní správy a laických katechetů,
kteří z nedostatku sil, z nedostatku duchovních
vyučují náboženství na školách
obecných a měšťanských, a upozornil
jsem, že jejich odměny za vyučování
se od roku 1922 vůbec ani o haléř nezvýšily.
Konstatuji dnes rád, že pan ministr školství
dr. Stránský upravil zatím alespoň
zálohově odměny těmto poctivým
dělníkům na národa roli dědičné,
vyslovuji mu za to díky a věřím, že
brzy se toto prozatímní řešení
upraví cestou zákonnou tak, aby se celá tato
otázka rozhodla i po stránce pragmatikální,
aby tito učitelští idealisté přestali
být už jen hodinově placenými silami
a aby se stali plnoprávnými zaměstnanci školské
správy s nárokem na placenou dovolenou.
Už v rozpočtovém výboru se ozvaly znovu
hlasy po urychleném vydání základního
školského zákona. Považuji dnes za svou
povinnost znovu zdůraznit, že ani čs. strana
lidová se nestaví proti školské reformě
a přeje si, aby se nejširším vrstvám
lidovým a zejména sociálně slabým
zajistila plná možnost největšího
vzdělání. Poněvadž však
každá úprava školství zasahuje
hluboko do kulturního života národa, jsme pro
úpravu nenásilnou a po bedlivé úvaze
pro úpravu, která by byla ve shodě s našimi
národními ideály, která by vyrůstala
z naší národní a školské
tradice a která by odpovídala hmotným a duchovním
potřebám našeho národního společenství.
Při řešení tohoto problému musíme
usilovat především o zvednutí celkové
úrovně vzdělání a proto nesmíme
rozhodovat tak, že bychom děti v určitém
směru nadané zdržovali ostatními. Spojení
všech žáků bez rozdílu nadání
na druhém stupni bylo by nejen křivdou na žactvu,
ale i hříchem na národu a jeho budoucnosti.
Moderní pedagogika, vycházející z
psychologie dítěte, směřuje k stále
větší diferenciaci. Nepokládáme
také za nutné sjednocovat veškeré naše
školství v rukou státu a vytvářet
státní školský monopol. Naše školy
soukromé, zejména církevní, si získaly
svou hodnotou a poctivou výchovnou a výukovou snahou
nejen plné uznání na místech povolaných,
ale také mravní oprávnění pro
další existenci a pro další působení
v osvobozené vlasti. Jsme toho názoru, že státní
monopolisace školy byla by porušením jedné
ze základních demokratických svobod.
Dovolte mi, abych při této příležitosti
odmítl akci některých okresních školních
inspektorů, kteří chtějí dosáhnout
urychleného uzákonění jednotné
školy vynucováním různých resolucí
na schůzích rodičovských sdružení.
Je to zejména případ okresního školního
inspektora na okrese velkomeziříčském,
který svým vystupováním pobuřuje
klidný život našeho venkova a narušuje potřebnou
součinnost a spolupráci mezi školou a rodinou.
Jsme přesvědčeni, že pan ministr školství
neví o těchto nežádoucích zjevech,
a proto jej na to upozorňuji, neboť všechny tyto
zjevy stavějí do špatného světla
nadstranickost a nestrannost školních úřadů.
Myslím, že při řešení základního
školského zákona bychom se měli řídit
především slovy rektora Karlovy university
prof. dr. Engliše, který v těchto dnech
pravil k studentům: "Demokratisace vzdělání
musí znamenat jeho dostupnost každému bez ohledu
na majetkové a sociální poměry rodičů,
nikoliv nivelisaci. Rozumnou zásadou je, abychom dostali
do národa co nejvíce vzdělání,
a to bude možné, jen když se každému
dostane vzdělání podle jeho schopností
bez ohledu na majetkové a sociální poměry
rodičů. - To je něco jiného než
mechanická rovnost. Jde o nesmírně závažný
problém národní kultury a bylo by velkou
neodpovědností řešit jej překotně
nebo dokonce s hlediska stranických nebo politických
zájmů."