Znám situaci a vím, že jsou těžkosti.
Sucho nám udělalo silnou čáru přes
rozpočet. Nikdo nemůže chtít při
letošní neúrodě, abychom měli
brambor tolik, abychom je snad vyváželi jako loňského
roku. Ale mohu ujistit slavné Národní shromáždění,
že v době, kdy falknovští horníci
neměli brambory plné tři neděle -
kol. Klátil mi to potvrdí - že ve vnitrozemí
brambory v této době po celé tři neděle
byly a že jsme nemohli dosáhnout toho - a byla zde
delegace všech politických stran Národní
fronty z Falknova - abychom alespoň částečně
mohli krýt potřebu brambor falknovských horníků
nebo ostatních chemiků a dělníků
z těžkého průmyslu na Falknovsku nebo
dokonce i na Jáchymovsku.
To jsou obtíže, které má pohraničí.
A já bych prosil byť i nepřítomného
pana ministra výživy, aby se nechoval macešsky
k pohraničí, aby skutečně splnil svůj
slib, který dal hraničářům
v Liberci, že všichni budeme jíst z jedné
mísy - prosím ano, z malé mísy - ale
stejnou lžičkou a aby pohraničí jedlo
stejně, jako jí vnitrozemí.
Otázka zdravotní služby je též
otázkou těžkou. Chtěl bych upozornit
na těžkosti, které máme v poměrně
zaostalých okresích žlutickém, tepelském
i ostatních. Vycházejí nám noví
lékaři z fakult a podívejme se, prosím
pěkně, kolik jich dostalo pohraničí!
Vychází nám i ostatní zdravotnický
personál, porodní babičky, asistentky a řada
jiných, které pohraničí nutně
potřebuje. A kdybychom si vzali statistiku, kolik procent
z nově vyšlých lékařů
jde do pohraničí a kolik procent zůstává
v Praze, došli bychom k číslu skutečně
pekelnému. Zjistili bychom, že přibližně
17 % těchto nových lékařů,
ať již odborných nebo praktických, dostaneme
do pohraničí a ostatní jsou distribuováni
do vnitrozemí.
Známe případy, že na celém okrese
úřaduj i a ordinují jenom němečtí
lékaři. Kde máme záruku pro zdraví
českého člověka?Proč nemůže
ministr zdravotnictví kategoricky a resolutně donutit
lékaře, aby alespoň na dobu 5 let šli
si odsloužit službu národu a státu do
pohraničí? Proč není možno, aby
ti, kteří chtějí posloužit veřejnosti
a jsou mladí, šli sloužit veřejnosti v
pohraničí?To je velmi těžká vada
a úmrtnost kojenců v pohraničí je
z těchto důvodů mnohem větší
nežli ve vnitrozemí. Takový okres podbořanský,
okres žlutický, okres kadaňský, které
jsou takřka bez lékařů, jsou skutečně
na tom velmi špatně a je nejvyšší
čas, aby to pan ministr zdravotnictví uvážil
a učinil patřičné opatření.
Velmi mnoho a často bylo mluveno o tom, že prý
v pohraničí máme mnoho, desítky tisíců
hektarů nezorané půdy. Přátelé,
já tu půdu viděl, ale vývody a odhady
řečníků, kteří zde mluvili
k exposé ministra Ďuriše před několika
týdny, jsou různé. Někdo říká,
že neobdělané půdy v pohraničí
je 30.000 ha, druhy říká 90.000 ha, některý
kolega ze strany lidové, nemýlím-li se, prohlásil
něco kolem 100.000 hektarů. Nevím, jakou
půdu počítáte za neobdělanou,
ale podle mého názoru v tom nejméně
osídleném kraji, t. j. v kraji karlovarském,
jsme neměli velké procento neobdělané
půdy, a řekl bych dokonce velmi malé procento.
Máme několik velkých okresů zemědělských:
Žlutice, Podbořany, Teplá, to jsou čistě
zemědělské okresy. (Posl. Bezděk:
Jak Šumava?) Já budu i o Šumavě mluvit.
Zjistil jsem, když jsem po této věci šel
- a agronom nebyl komunista, dovoluji si upozornit, ani v Podbořanech,
ani v Kadani... (Hlasy: To je náhoda.) Ó,
to není náhoda. Primáři bývají
obyčejně lidovci, to ovšem náhodou.
(Veselost.) Pak bývají lidovci v duchovní
službě armády a faráři. No, to
není náhoda. A zjistil jsem si na okrese podbořanském,
že skutečně bylo neobděláno 700
až 800 ha půdy. To je fakt. Ale když uvážíme,
že před začátkem orby bylo neobděláno
11.000 ha, pak, přátelé, myslím, že
bychom před prací hraničářů
- zemědělců měli povstat. Nebylo v
moci žádného úřadu, žádného
zemědělce, aby tento malý zbytek 700 ha v
okresu podbořanském bylo možno zorat a zúrodnit.
Proč? Nebylo prostě času a nebylo tolik pracovních
sil.
A otázka Šumavy, na kterou se mě zde soudruh
ptá, je trošičku jiná. O tom jsme již
několikráte v osidlovacím výboru diskutovali.
Je otázkou dobré vůle, aby to také
každý přiznal, že v tomto stálé
bude velmi těžké chtít, aby zemědělci
v horských polohách 600 a možná že
700 a 800 metrů zorávali na Šumavě svá
políčka, aby snad, jako to dělali Němci,
na zádech nosili hnůj nebo sami se zapřahali
do hospodářských strojů. (Výkřiky.)
Orlické hory bohužel neznám, mluvím
o západních Čechách, ale myslím,
že bez rozdílu politického přesvědčení
bychom zde asi nechtěli žádat na zemědělcích,
aby nám dělali tažný dobytek anebo aby
na svých zádech nosili hnůj. To by se, myslím,
na naši republiku a na demokracii, o které se zde
stále velmi mluví, nehodilo. To je těžká
věc. Dovolím si tuto věc dát na pořad
výboru osidlovacího, kde věřím,
že se velmi jasně a velmi dobře o těchto
otázkách dohodneme.
V zemědělském osidlování přichází
již poslední fáze. Fáze, které
se, bohužel, velmi často politicky zneužívá,
fáze zaknihování. Zde se straší
zemědělci tím, že prý komunisté
a proklatý ministr Ďuriš chtějí
udělat kolchozy, chtějí udělat sovchozy.
Nevím, neptal jsem se soudr. Ďuriše na
to, zdali chce dělat kolchozy nebo sovchozy, počkám
si, až bude zaknihováno, a pak uvidím na vlastní
oči, jestli křik reakce je správný,
nebo zdali reakce jako obyčejně - řeknu-li
to slušně - přeháněla. Jsem osobně
přesvědčen, že kolchozy ani sovchozy
u nás dělat nebudeme. My komunisté nejsme
pro systém kolchozů a sovchozů. Kdybychom
je byli chtěli dělat, mohli jsme je dělat
po 5. květnu, kdy nám nikdo nemohl oponovat, kdy
jsme mohli udělat jeden kolchoz, jeden sovchoz a nikdo
by tehdy proti nám byl ani nevyvstal. (Výkřiky.)
Kde byli ti druzí, kdo by se byl opovážil
9. května říkat: nedělejte kolchozy.
Nevěřím tomu prostě, tehdy jsme je
mohli dělat. Jestliže jsme nastoupili cestu lidově
demokratické republiky, cestu vývojem k socialismu,
pak otázka kolchozů je naprosto falešně
stavěna. Naopak když komunisté vstoupili do
vlády, vláda, v níž komunisté
po prvé zasedali, dala lidu tisíckráte více
půdy než ta vláda, v níž zasedali
agrárníci a jejich věrní pomahači.
Takový je fakt, o opaku mne nikdo přesvědčit
nemůže, poněvadž to vidím sám
na vlastní oči, byť i nejsem zemědělec.
Alespoň v krátkosti by bylo potřebí
vzpomenouti ještě jednoho úseku našeho
pohraničí. Je to otázka našich reemigrantů.
Je to otázka velice vážná a myslím,
že bude vysoce oceňována v naší
historii. Po vítězné národní
revoluci více než 90 tisíc našich krajanů
ze zahraničí se vrací po dlouhém putování
do naší vlasti. Prošli mnohdy těžkými
zkouškami a hledají svůj ztracený domov,
svůj ztracený klid v nové naší
republice.
Ministerstvo sociální péče a ministerstvo
národní obrany vykonala v tomto směru velký
kus práce, ať již při reemigraci našich
krajanů z Volyně, při reemigraci našich
krajanů z Rumunska i ostatních. Vláda připravuje
nyní reemigraci našich krajanů z Jugoslavie
a můžeme v podstatě konstatovat, že většina
těch, kteří se navrátili k nám
z ciziny, našla nový domov, našla již také
svůj poměr k novému lidově demokratickému
státu a snaží se zde na území
osvobozené republiky založiti svůj nový
domov, své nové štěstí.
Ovšem chápu starosti různých politikářů
o to, aby se s otázkou reemigrantů licitovalo. Chápu
starosti různých politikářů
v tom směru, aby se na příklad volyňským
Čechům haněla naše republika a aby se
volyňským Čechům nadávalo na
nový systém, vystrašovalo a vyhrožovalo
kolchozy a sovchozy, nadávalo na komunisty a chtělo
se lovit v kalných vodách. (Výkřiky.)
To je otázka dočasná, možná,
že tito páni reakcionáři budou mít
úspěch rok, budou mít úspěch
dva roky, možná že tři, čtyři
roky, nemohu být prorokem, ale pravda se ukáže
a reemigranti velmi dobře vědí, kdo to jak
s nimi myslí, kdo jich používá za nástroj
své reakční politiky a kdo jim skutečně
chce pomoci a kdo jim chce zajistit lepší budoucnost
a lepší život v tomto státě. I
když reakce v tomto směru bude mít dočasné
úspěchy, jsou to úspěchy pochybného
rázu, poněvadž drobný zemědělec,
jakým je reemigrant, velmi brzy zjistí omyly a chyby,
kterých se na počátku dopustil.
V pohraničí nám zbývá ještě
velmi málo akcí, abychom odstranili rozdíly
mezi vnitrozemím a pohraničím. Potřebujeme
pochopitelně více konsolidačního úsilí,
potřebujeme však také, aby oficiální
orgánové, poslanci a veřejní činitelé,
kteří do pohraničí přicházejí,
přicházeli s dobrým a poctivým úmyslem
budovat pohraničí a nikoliv štvát. Bohužel
mám doklady, že do pohraničí přicházej
i lidé a vlivní politikové jenom proto, aby
národ proti sobě štvali. To myslím konsolidaci
a klidu v pohraničí neposlouží.
Mluvilo se zde o tom, že prý v národních
výborech je řada lidí - a přednesl
to p. posl. doc. dr. Krajina - kteří do národních
výborů nepatří. Souhlasím plně
s kolegou dr. Krajinou a chtěl bych ho upozorniti
jenom na případ místopředsedy MNV
Hutáka v Mariánských Lázních,
který rozhodně do národního výboru
nepatří. (Posl. Čížek: A co
Šťastný?) Pardon, kolego Čížku,
Šťastný nebyl souzen ani odsouzen pro šmelinu,
Huták dvakrát, Šťastný se nedopustil
nijaké nepřístojnosti vůči
sovětským emblémům, Husák byl
podmínečně odsouzen. Konstatuji jenom fakt,
že je to věcí cti národně socialistické
strany, pakli moje důkazy nestačí, je možno
se přesvědčit na místě samém.
Je důležité odvolat řadu dalších
lidí a je potřeba, aby někteří
advokáti nedělali v pohraničí stále
ochránce Němcům, nedělali ochránce
šmelinářům, jak vidíme v mnohých
případech v pohraničí. (Výkřiky
poslance Tichého.) Jmenuji, prosím pěkně,
advokáty bez rozdílu politických stran, bratře
Tichý, poněvadž advokát, který
v pohraničí pomáhá Němcům,
je špatný Čech, ať již stojí
v té nebo v oné straně. S tím jistě
budeš se mnou souhlasit.
Je zde třeba udělat pořádek ve stranách
Národní fronty, je potřeba zjistit, kdo v
pohraničí to myslí s republikou dobře
a upřímně a kdo se snaží z dočasné
konjunktury v pohraničí ještě těžit.
Myslím, že kdybychom pochopili to velké úsilí
a to velké budovatelské dílo, které
pohraničí pro republiku a stát vykonalo,
a všichni svorně přiložili zde ruku k
dílu, že konsolidace pohraničí bude
urychleně, úspěšně pro republiku,
stát a národ vykonána. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík (zvoní):
Ďalším rečníkom je p. posl.
Haško. Dávam mu slovo.
Posl. Haško: Slávna snemovňa!
Chcem prehovoriť menom Demokratickej strany niekoľkými
dátami k politickej časti nášho štátneho
rozpočtu na rok 1948. Chcem prehovoriť menom tej strany,
ktorej úlohou a úlohou väčšiny
poctivých Slovákov milujúcich svoju vlasť,
svoj spoločný štát, Československú
republiku, je snaha o kľud i spokojnosť a pomerné
šťastie slovenského ľudu i jeho najširších
vrstiev.
Našimi bojovými utrpeniami a vďaka spojencom
zbavili sme sa nacistickej a fašistickej pliagy. Svojím
povstaním, v ktorom položilo svoje životy toľko
našich synov a bratov, zúčtovali sme i so zradou
vlastných ľudí, ktorí zaslepene dôverovali
Nemcom a na ich predstieranej dôvere a priateľstve
chceli budovať slovenskú samostatnosť. Nechcem
rozoberať, ako a prečo takéto živly na
Slovensku vznikly a z čoho boly živené. Či
šlo o omyly alebo o premyslené úklady proti
spoločnému štátu, tieto zjavy boly škodlivé
i národu i republike a našou poctivou snahou bolo
a je, starať sa o to, aby sa už nikdy nemohly opakovať.
Nechcem zapierať ani to - a kto pozná dušu slovenského
človeka, dá mi za pravdu - že je treba premyslenej,
poctivej práce viacej rokov, aby tu a tam tieto zakorenené
omyly boly vyčistené a rozumnou politikou obidvoch
národov, Čechov i Slovákov, zavládly
na Slovensku také pomery, aby nikoho nemohla ani myšlienka
viesť na rozvracanie alebo zradu tejto republiky. Slovenské
otázky musíme preto riešiť veľmi
rozvážne a tak, aby celý národ videl,
že československá politika sa nenesie len pre
prospech jednej čiastky republiky, ale pre blaho obidvoch
národov. Slovenský ľud iste dokáže
platiť úprimne láskou za lásku, vernosťou
za vernosť a oddanosťou spoločnej štátnej
idei za poctivú a spravodlivú politiku a starosť
o blaho slovenského národa.
Je nutná potreba konsolidácie politických
pomerov u nás a normalizácia života hospodárskeho
i finančného. Konsolidácia politických
pomerov nezáleží len na jednej strane, ale
na všetkých ostatných slovenských stranách.
Musí tu nastať spolupráca a pocit bratstva.
Názory ideologické môžu byť rozdielne,
ale nesmú byť takej povahy, aby sa pre ne mala ohroziť
spoločná práca pre blaho ľudu a republiky.
Rozpory sú a budú. Nesmú však byť
boje a zápasy, ktoré by ochromily vnútornú
jednotu slovenského národa, ktoré by podlomily
vieru v spoločné národné ideály,
nesmú byť boje, ktoré by robily z bratov nie
odporcov, ale nepriateľov.
Musí u nás dôjsť k usmiereniu vnútra
národa, čo je hlavným predpokladom politickej
konsolidácie, tým skôr, keď chceme podľa
slov pána prezidenta poslúžiť k dohode
a k usmiereniu medzi národmi sveta a tak prispieť
k svetovému mieru. To môže úspešne
vykonať len národ úplne sjednotený a
štát, ktorého oba národy si budú
vzájomne dôverovať, milovať sa a hľadať
to, čo ich spojuje, posilňuje, a nie to, čo
hoci malicherne a dočasne rozdvojuje a roztrpčuje.
Musím konštatovať a som presvedčený,
že aj budúcnosť mi to potvrdí, že
slovenský národ okrem niekoľkých stroskotancov,
ktorí sú a budú zneškodnení a
oddelení od národného zrna ako škodlivé
plevy, má rád svoju domovinu, svoju Československú
republiku.
Slávna snemovňa! Na Slovensku sme urobili značný
pokrok vo všetkých odboroch života, práce
a podnikania. Tento pokrok je tam, kde pracujú ruky, ale
je i tam, kde pracuje duch, rozum a srdce. V kultúrnom
zápolení chceme dohoniť národ český.
Naše hospodárske podnikanie pôdohospodárske,
priemyslové alebo remeselné má pevný
program a pôjdeme za nim bezpečne a plánovité.
Mnoho sme od revolúcie vykonali, ale nie všetko. Mnoho
práce čaká na nás na všetkých
úsekoch. Medzi prvoradé úlohy patri vyriešenie
problému česko-slovenského v ústave,
kde sme sa omeškali, avšak nie našou vinou. Práce
ústavné pokračujú, s našej strany
nebude takých, ktorí by ich marili alebo zdržiavali.
Stanovisko našej strany v tomto smere je precizované
a nie je ho treba vykladať. Je vedené snahou, aby
v spoločnom štáte rozhodovali Slováci
o svojich veciach, pričom by nesmel utrpieť záujem
republiky.
Slováci chcú a majú i morálne právo
o sebe rozhodovať a brať zodpovednosť za celý
štát, deliť sa o ňu s bratmi Čechmi
ako rovný s rovným. Košický vládny
program a dané záväzky, ako aj sám pán
prezident prehlásil, majú a musia byť dodržané.
Čaká nás ďalej práca pre zabezpečenie,
zachovanie a rešpektovanie demokratických práv
a občianskych slobôd. Demokracia bez práva
spravodlivosti by nebola demokraciou. Sloboda hoci stokrát
prenesená na papier nebude slobodou, ak nebude slobodný
človek a ak nebude slobodný občan. Revolučné
obdobie musí byť už raz skončené.
Namiesto stáleho znekľudňovania a vyhrážania
musí dôjsť k rešpektovaniu slobody indivídua
v celom jeho živote, čo má byť hlavne
ústavou zaručené. Právo je len jedno
a preto nie je možné stále udržiavať
názor, že právo je to, čo chcem ja,
čo chce druhý, čo chce 100 ľudí,
ak sa im to lepšie hodí. Pravo nemôže byť
vyhlasované a kontrolované v uliciach, zdôrazňované
krikom, násilím, demonštráciami a vyhrožovaním
sa druhým.
Hlavne v poslednej dobe boli sme svedkami týchto zjavov,
kde neboly niektorými politickými skupinami a stranami
rešpektované ani samé základy demokracie,
práva a slobody. Mám dojem, že tieto politické
skupiny si dostatočne neuvážily, že rozvracať
občianske slobody a základné práva
občanov znamená rozvracať celý štát.
Duša davu je záhadné božstvo. Dá
sa viesť k činom najušľachtilejším,
ale i k násiliu. Národ je potrebné vychovávať,
nie fanatizovať. Treba národu otvárať
mozog, pretepľovať srdcia a nie zastierať myseľ
politickou vášňou a srdcia napĺňať
túhou po pomste a jednostrannej nadvláde. Základom
politického života a správy štátu
sú podľa ústavy politické strany. Nie
jedna, ale všetky. Musí byť rešpektovaná
vôľa ľudu tak, ako ju prejavil tajnými
voľbami. Len ta dôjdeme k návratu vnútorného
pokoja, bez ktorého nie je radostného života
a radostnej práce.
Ako ďalší predpoklad konsolidácie pomerov
u nás je nutno vyriešiť otázku maďarskú,
t. j. presídlenie a vysídlenie. Ide tu o bezpečnosť
štátu, ale i o to, aby sa verní synovia mohli
opäť vrátiť medzi svojich. Tak dôležité
a delikátne otázky nesmú byť tiež
za žiadnych okolností predmetom stranníckej
politiky.
Naša strana, ako to znovu v týchto dňoch prehlásil
podpredseda vlády dr. Kočvara, je za riadnu
a spravodlivú očistu verejného života.
Nikto z prestupníkov zákona nebude krytý
a nebudeme ho kryť a chrániť, ani omlúvať.
Chceme však očistu tiež nestrannícku všade
bez ohľadu na osoby a strany, na toho, komu padne. Kto sa
prehrešil, nech nesie následky, ale bez rozdielov
politickej príslušnosti. Mimoriadne ľudové
súdy končia pôsobnosť tohto roku.
Ako roľník v tejto politickej časti len niekoľkými
slovami chcem poukázať na hospodársko-politické
problémy, ktoré tak isto budeme musieť politickou
cestou vyriešiť. Dvojročnica pokračuje
na Slovensku veľmi úspešne. V niektorých
sektoroch výroby sme ďaleko pred českými
zemami. Výroba presahuje i predpísané percentá.
Práca je tiež v plnom prúde, ale nie je možno
povedať, že nastalo zlepšenie na trhu a v distribúcii.
Znovu sa objavujú fronty smutnej pamäti, kde ľudia
čakajú celé hodiny v dlhých špalieroch
pred obchodmi, ktoré sú takmer prázdne. Takéto
zjavy neboly na Slovensku ani za vojny a preto tým viacej
rozčuľujú. Nie je možno a ani nechcem
rozoberať príčiny týchto zjavov. Je
nutno len konštatovať, že k náprave musí
dôjsť všetkými prostriedkami. Treba si
ďalej všimnúť náležite našich
finančných, dávkových, daňových
a poplatkových zákonov a nariadení, Aj tu
sa musí urobiť náprava. Vývoj, ktorý
tu vidíme, volá po vážnych zásahoch,
lebo sa siaha v mnohých prípadoch na podstatu majetku.
Vláda vo svojom programe hlása zvyšovanie životného
štandardu ako svoj hlavný cieľ. Nie je však
tovar, ceny sa zvyšujú, vyrába sa draho a nie
vždy kvalitne a preto týmto vyššiu úroveň
nedosiahneme. Ba naopak: a potom budeme márne volať
po spokojnosti v národe.