Zákon o národní bezpečnosti dává
sboru organisační strukturu a v § 35 výslovně
stanoví, že dnem platnosti tohoto zákona ruší
se úřady a orgány služby bezpečnostní,
pokud neodpovídají ustanovení tohoto zákona.
Ustanovení tohoto zákona tady neodpovídají
zemské odbory bezpečnostní, tak zv. ZOBy,
ale také mu neodpovídají ozbrojené
oddíly závodních milicí, neboť
ani tyto ozbrojené jednotky nemají opodstatnění
ani v tomto zákoně ani v žádném
předcházejícím. Zákon o národní
bezpečnosti v § 37 výslovně uvádí,
které předpisy zůstávají nedotčeny,
a pokud upravují formy jiných ozbrojených
útvarů, výslovně se v zákoně
uvádí, že se to týká jen finanční
stráže, civilních hlídačů
vojenské správy, ozbrojených strážních
oddílů železničních a plavební
policie. Není tam však nikde zmínka o závodních
milicích jako ozbrojených oddílech národních
i jiných podniků. Chci věřit, že
ministerstvo vnitra, které je v zákoně pověřeno
jeho provedením, neopomene si všimnouti této
skutečnosti a neopomene vyvodit ze zákona o národní
bezpečnosti důsledky, také pokud se týká
závodních milicí.
Zákon o národní bezpečnosti pamatuje
v § 35 také na úpravu organisace zpravodajské
služby. Výslovně stanoví, že dosavadní
organisace zpravodajské služby pozbývá
platnosti koncem roku 1947 a vláda je povinna usnesením
tuto organisaci nově upraviti podle směrnic, které
vydal jednomyslně bezpečnostní výbor
a jimiž se vláda zavázala říditi
také při organisaci zpravodajské služby.
Bezpečnostní výbor bude jistě velmi
bedlivě střežit, aby tato úprava byla
včas provedena a aby nebyly hledány formy k obcházení
tohoto zákona, třeba tím způsobem,
že by zpravodajská služba od 1. ledna 1948 byla
ve svém celku přenesena na Sbor národní
bezpečnosti bez usnesení vlády.
Zákon o národní bezpečnosti snažil
se co nejpodrobněji vyřešiti všechny problémy,
týkající se organisace a výkonu služby
bezpečnostní. Nebylo však možno vše
pojmouti do zákona a byla proto dána zmocnění
vládě, aby jednak nařízením
vládním, jednak nařízením ministra
vnitra podle směrnic vlády byl zákon podrobněji
proveden. Nutno upozorniti, že je zejména třeba
stanoviti zásady organisace Sboru, kterážto
organisace se dosud opírá jen o faktický
stav; dále vymeziti úkoly správních
úřadů, národní bezpečnosti
a výkonných složek Sboru a provésti
jmenování na vyšší velitelská
místa. Při stanovení zásad organisace
Sboru je nutno také bráti v úvahu účelnost
a hospodárnost a nedělat organisaci vzhledem k nynějšímu
stavu a hlavně z toho důvodu, aby se dostalo umístění
nové jmenovaným a nadpočetným důstojníkům
Sboru. Znamenalo by to překrvenost, přeorganisovanost
Sboru, prakticky by to znamenalo zbytečné výdaje
a ohrožení hladkého a dobrého chodu
bezpečnostní služby.
Pokud se týká personální politiky
v ministerstvu vnitra a zejména ve Sboru národní
bezpečnosti, nutno připomenout, že je na ni
mnoho stížností. Nekomunističtí
příslušníci Sboru si stěžují,
že jsou při povyšování opomíjeni
a není brán zřetel na jejich kvalifikaci
ani když jsou odbojovými pracovníky, a jsou
překládáni s dosavadních služebních
míst často jen proto, aby se uvolnila místa
jiným příslušníkům, organisovaným
v komunistické straně. Tato nedůvěra
k personální politice ve sboru je zejména
důvodná, když vyšší velitelé
ve sboru nepokrytě dávají najevo, že
přednost ve jmenování a povyšování
mají příslušníci komunistické
strany. Důkazem toho je na příklad dopis
oblastního velitele v Olomouci zemskému veliteli
v Brně, jímž oblastní velitel posílá
návrh na povýšení jednoho praporčíka
s doprovodem, že tento návrh předkládá
na návrh soudruha poslance a krajského tajemníka
komunistické strany v Olomouci, kteří berou
na sebe event. nedostatky, které tento návrh na
povýšení má. Naproti tomu jiným
členům sboru, žádajícím
o povýšení, je stereotypně odpovídáno,
že návrhu na povýšení nelze vyhověti
pro nedostatek náležitostí, zejména
pro nedostatek kvalifikace odbojového pracovníka.
Podobným způsobem akviroval ve prospěch komunistické
strany ve Sboru národní bezpečnosti personální
referent zemského velitelství SNB v Čechách
p. pplk. Hamerle, když si na den 31. října
1947 pozval do Stalinova domu v Plzni příslušníky
Sboru, komunisty i nekomunisty, aby se dověděli,
jak je důležité s hlediska komunistické
strany získávat členy právě
v řadách Sboru, neboť jeden získaný
člen ve Sboru vydá za 10 získaných
civilistů. Nakonec svého povzbudivého projevu
vyzval přítomné, kdo si činí
nárok na povýšení, aby mu to na místě
sdělil.
Jistě nemůže býti námitek proti
tomu, aby každý clen Sboru a tudíž i p.
pplk. Hamerle byl jakého chce politického přesvědčení
a aby se v něm uplatňoval, ovšem jako personální
referent zemského velitelství by přece jen
měl býti trochu nadstranický a nezneužívat
svého postavení pro funkci politického akvisitéra.
Nemůže pak nikdo vytýkat poslednímu
příslušníku Sboru nekomunistovi, že
k personální politice ve Sboru má naprostou
nedůvěru.
Uvádím tyto příklady jako výstražné,
aby bylo pochopeno, že spolu s příslušníky
Sboru bedlivě sledujeme, na podkladě jakých
zásad se provádí jmenování,
přemisťování a povyšování
příslušníků Sboru, a upozorňujeme,
že takovými metodami se Sbor nesjednocuje ani neupevňuje,
nýbrž naopak rozvrací.
Sbor národní bezpečnosti má ve státě
poslání nad jiné důležité
a vážné. Má chránit ústavní
svobody a práva všech občanů bez rozdílu,
tak, aby každý občan v tomto státě
mohl žít v klidu a bez obav, jak zde bylo několika
řečníky přede mnou zdůrazněno.
Můžeme prohlásit s jistým uspokojením,
že Sbor ve své většině toto poslání
poctivě plní. Jsou však také výjimky,
které znehodnocují dobré jméno Sboru
a zneklidňují poctivé občany. Chtěl
bych poukázat na některé nevhodné
způsoby, jaké si volí státní
bezpečnost při vyšetřování
skutečných nebo i jen domnělých trestních
činů.
Orgány bezpečnosti mají proti každému
občanu postupovat slušným způsobem a
dbát toho, aby jeho čest nebyla ohrožena a
svoboda omezena více, než je toho v zájmu vyšetřování
třeba. Ale nepokládám za postup prováděný
podle těchto zásad, když na příkl.
opat kláštera ve vyšším Brodě
byl na podkladě naprosto bezdůvodného udání
- jak se později zjistilo - vyšetřován
tak, že celý klášter byl obsazen uniformovanými
členy Sboru, ozbrojenými kulomety a automaty, a
vyšetřování se dělo bez účasti
předsedy a bezpečnostního referenta okresního
národního výboru. Tento postup odporoval
zákonu o národní bezpečnosti, neboť
podle § 15 je pro orgány Sboru nadřízeným
úřadem správní úřad
národní bezpečnosti první stolice,
jemuž také přísluší řízení
služby těchto orgánů. Předseda
a bezpečnostní referent okresního národního
výboru - podotýkám, že oba jsou příslušníky
komunistické strany - byli tímto postupem bezpečnostních
orgánů velmi pobouřeni; bylo také
jistě velmi nepříjemné pro úředníky
ministerstva vnitra, když se museli představenému
kláštera nakonec omluviti.
Porušováním ústavní svobody projevu
mínění je také postup bezpečnostních
orgánů, které předvolávají
předsedy fakultních spolků vysokých
škol a vyslýchají je o průběhu
valných hromad. U studentstva budí tento postup
důvodné rozhořčení proti tomu,
jakým způsobem jsou pronásledovány
určité vrstvy studentstva jen proto, že demokraticky
projevily a projevují svoje politické přesvědčení.
Zejména však budí u nich rozhořčení
ta okolnost, že jen oni jsou předmětem zájmu
Sboru národní bezpečnosti, kdežto jejich
kolegové z řad komunistických mohou pronášet
jakékoliv výroky a jakékoliv vyhrůžky,
a nikdy se to k sluchu bezpečnostních orgánů
nedonese. Jistě by si měly bezpečnostní
orgány povšimnout výroku vedoucího komunistů
na vysoké škole obchodní Ing. C. Huly, adresovaného
místopředsedovi klubu lidových akademiků
Ladislavu Pavlištovi, když proti němu výhružné
doslova prohlásil: "Es kommt der Tag - ale potom nebudeme
už jen vylučovat ze spolku." A tento pán
tvrdí o sobě, že je demokrat a že ti ostatní
jsou reakcionáři a fašisté. Stálo
by za úvahu, zdali to není obráceně.
Je to snad již výsledek výchovného projevu
pana ministra informací k vysokoškolákům,
resp. proti vysokoškolákům?
Demokracie, paní a pánové, a zejména
lidová demokracie je charakterisována tím,
že všichni občané mají stejná
práva, ale také stejné povinnosti, a na všechny
platí stejné zákony. Nemůže a
nesmí v lidové demokracii býti vrstvy nebo
strany vládnoucích a vrstvy nebo strany ovládaných.
Nejtíživějším pocitem, který
bere radost ze života - a kolega Hora se jím
podrobně zabýval - je pocit strachu před
vládní mocí, která nezná mravní
a politické odpovědnosti a nerespektuje občanské
svobody. V boji za odstranění tohoto strachu bylo
mnoho vytrpěno, vyteklo mnoho krve, bylo položeno
nespočetně životů. Bylo by zločinem
na památce těchto bojovníků v celém
světě, avšak také zločinem na
národu, kdyby vinou kohokoliv se v lidu opět vžíval
pocit strachu. Je povinností nejen ministerstva vnitra
a Sboru národní bezpečnosti, ale nás
všech, abychom všemi prostředky bojovali proti
tomuto pocitu strachu, ať ho šíří
kdokoliv, a abychom pečlivě střežili
klid a bezpečnost každého poctivého
občana tohoto státu. (Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík: Dávám
slovo p. posl. Holubovi.
Posl. Holub: Pane předsedo, vážené
dámy a pánové!
Chtěl bych se při této příležitosti
dotknout některých dílčích
i zásadních otázek, které přímo
nebo nepřímo souvisí s rozpočtem ministerstva
národní obrany. Litujeme velmi, že dosud nebyl
vydán zákon o branné výchově.
Nevíme, kým byl zdržován a kdo nese
za to odpovědnost. Dlouho to trvá a je nám
to tak trochu nepochopitelné. Chtěli bychom vědět,
v čem je jádro rozporů a jaká jsou
stanoviska odpovědných činitelů.
Pokud jde o brannou povinnost, jsme pro to, aby jí podléhali
všichni a aby z ní byli vyloučeni jenom ti,
kteří pro tělesnou nebo jinou vadu nemohou
ji konat. Je to příkaz spravedlnosti, odstraňuje
se tím diskriminace a má to veliký význam
i s hlediska národního a finančního.
Znamená to nepřímo i úsporu - i v
lidové demokracii musíme šetřit a především
šetřit. Chceme, aby se výchova prováděla
plánovitě. To znamená především
ve škole, ve spolcích, ve Svazu brannosti atd. Tímto
opatřením posiluje se brannost, rozšiřuje
se péče o zdraví, tělesná zdatnost
i uvědomění. To jsou činitelé,
kteří jsou základem úspěchu,
a řekl bych, že jsou nezbytností. Domníváme
se, že když takto připravený muž
nastoupí presenční službu, má
už za sebou základní výcvik. Vytvoří
se tím také předpoklady a optimální
podmínky pro pozdější zkrácení
presenční služby, o kterém se velmi
často hovoří a které je požadavkem
některých skupin i stran.
Za druhé bych chtěl říci několik
málo slov o pracovní povinnosti. Považujeme
ji za nutné zlo, za přechodné opatření,
kterého nynější poměry -nedostatek
pracovních sil, malá produktivita - vyžadují.
Neboť kdybychom to chtěli zavést do naší
armády jako opatření trvalé, potvrdili
bychom tím názor, že je možno presenční
službu zkrátit, že k výcviku stačí
kratší doba. Zatím je to problematické
a sporné. Mimo to je ze zásadních důvodů
třeba podrobit kritice návrh, aby splnění
pracovní povinnosti byli vystaveni jenom vojáci,
kteří slouží presenčně.
Domníváme se, že je příkazem
spravedlnosti, aby všichni lidé, vojáci i nevojáci,
v této době, kdy to stát potřebuje,
pracovní povinnost plnili. Námitka, že jde
o malý počet lidí, kteří nejsou
odvedeni, neobstojí.
Vojenské výzkumnictví: v celostátním
hospodářském plánu nebyl uplatněn
plné zájem armády. Vybavení po technické
stránce není na výši. Děláme
chybu, když vojenská správa trvá na
tom, aby vojenské výzkumnictví bylo isolováno.
Jde se tady po dvojí koleji, a myslím, že v
této chvíli je to veliký přepych,
aby zde byl dvojí vědecký výzkum.
Znárodnili jsme průmysl, který přešel
do rukou státu, stejně jsou v rukou státu
i školy, poněvadž nemáme jiné školství
než státní, tedy se domníváme,
že je možno vojenské výzkumnictví
spojit s výzkumnictvím civilním.
Pokud jde o letectví, i tady se jde po dvojí koleji,
civilní a vojenské. Obě složky musí
v budoucnosti více spolupracovat. Máme doklady o
tom, že je zde mnoho stížností právě
na nedostatek spolupráce. Škodí to nám
zde a škodí nám to pochopitelně i venku
jako státu. Činím tuto poznámku jménem
strany, která před touto válkou měla
ve sněmovně muže, jenž se o letectva tak
vynikajícím způsobem staral a zasloužil.
Byl to poslanec Srba.
Je třeba urychleně upravit pracovní a platové
poměry civilních zaměstnanců vojenské
správy, aby totiž tito smluvení zaměstnanci,
kteří jsou již desítiletí zaměstnanci
státu, byli pragmatisováni a podíleli se
tak na byť i hubených výhodách, které
pragmatika skýtá, zejména pokud jde o pensijní
nároky.
Osvěta: Souhlasíme s osvětou, protože
vojáci musí být politicky vychováváni,
uvědomováni. Musí požívat všech
práv, při nejmenším těch, kterých
požívá občan nevoják. Naše
armáda v demokracii je strážcem nezávislosti,
symbolem síly a odvahy nového člověka.
Je symbolem státní jednoty. Proto zde nemohou býti
uplatňovány stranické zájmy, ty musí
být odloženy před branami kasáren. Armáda,
jak to říká správně ministr
národní obrany, nemůže být členěna
jako Národní fronta, aby se tam lidé dohadovali,
dělali kompromisy a pod. Nebyla by záštitou
státu, byla by záštitou strany, a lidé,
národ neměl by k ní důvěru
a dobrý poměr. Takovou nechceme. To měl na
mysli kolega Laušman, když mluvil o tom, že
armáda nesmí být sociálně demokratická,
ale také ne komunistická, lidovecká ani národně
socialistická.
Při této příležitosti bych rád
poděkoval ministru národní obrany bratru
generálu Svobodovi, který střežil
tyto zásady a snažil se dělat politiku ryze
nadstranickou.
Pokud jde o povyšování, jmenování,
zařazování a pensionování,
tu si přejeme jako strana, aby byla uplatňována
a dodržována vždycky jen věcná
hlediska. Kvalifikace, velitelská schopnost, bojové
zkušenosti, láska k republice a k jejím institucím,
pokrokové smýšlení, smýšlení
vlastenecké a opravdu demokratické, to nechť
je rozhodující. Nebylo by dobře, kdyby se
přihlíželo k politické legitimaci, protože
často lidé, i když mají zaplacené
příspěvky a patří k určité
politické straně, smýšlejí jinak
než to přikazují zásady a program strany,
do niž náhodou vstoupili. Otázka politické
příslušnosti není jenom věc placení
příspěvků a podání přihlášky.
Je to věc srdce, přesvědčení,
světového názoru, způsobu života,
tudíž to nemůže být věcí
většího počtu hvězdiček
nebo velitelského místa. Platí to všude
a platí to tím spíše právě
u armády.
Slavná sněmovno, celkové rozpočtové
náklady, i když jsou značné - osobní
i věcné - v poměru k rozsahu úkolů
a povinností naší armády jsou minimální.
Jsem pro to, aby se armádě dalo vše, co potřebuje.
Bylo by ideální, kdyby voják směl
konat jen vojenskou službu, proto považujeme, jak jsem
řekl, pracovní povinnost za opatření
přechodné, neboť škodí výcviku.
Je však třeba také opravdu ocenit všechnu
tu práci, kterou armáda za letošní rok
pro naše hospodářství vykonala, ať
už jde o práci během žní, různých
kampaní, o práci v dolech, při živelních
katastrofách atd.
A nyní několik slov zásadních. Vážení
pánové, schvalujeme třetí rozpočet
ve svobodné republice, po vítězné
válce, kdy ještě počítáme
oběti a odstraňujeme s cesty ty strašné
materiální i hospodářské spousty,
které nám válka nakupila do cesty. Na konferenci
mezinárodního úřadu práce v
Kanadě řekl zástupce dělníků,
černoch, tato vynikající slova: "Osudy
lidstva po této válce jsou i nadále určovány
potřebami válečné strategie a mezinárodních
dopravních spojů." Myslím, že měl
velikou pravdu a udeřil na hřebíček
-vidíme-li tato slova v souvislosti s určitými
plány a doktrínami, jak je známe z poslední
doby. Neboť svět se ještě nepostaral o
sirotky, ještě se po ulicích měst a
vesnic plouží beznozí, bezrucí, slepí
a jinak znetvoření lidé, a už se znovu
mluví o válce. Vidíme, že se rozpory
hromadí, atmosféra houstne, nervosita se zvyšuje
a vleklé spory spojenců a nevyřešené
problémy jako by decimovaly stoupence víry v trvalost
světového míru. Je mnoho kolisních
otázek mezi velmocemi, které vyhrály válku
a přebírají odpovědnost za mír.
Tyto kolisní nevyřešené otázky
zastiňují nám výhled a znemožňují
nástup k lepšímu zítřku.
Slavná sněmovno, jak může být
blahobyt, o který usilujeme, když výnos a výsledky
práce se věnují nejenom u nás - a
u nás nakonec nejméně - ale v celém
světě na účely armády, na výrobu
tanků, letadel, létajících a atomových
pum? Když výnos práce věnuje se na zbraně,
kterými mají být lidé rafinovaně
zabíjeni a masově vražděni?
Opakuji, není to výtka nám, nebudujeme armádu
na výboj, nemáme imperialistických úmyslů
proti nikomu. Jestliže potřebujeme armádu,
tedy jenom pro svou obranu, po velikém poučení
a zkušenostech. Je to armáda, která má
chránit mír, jistotu, bezpečnost a náš
další dobrý a klidný vývoj.
Německý imperialismus nebyl vojenskou porážkou
vymýcen, nacistická ideologie nebyla z kořene
vyvrácena. Víme všichni, jak pokračuje
proces denacifikace a očisty. Je to persifláž,
je to výsměch, je to bohapustý podvod. Národ,
který nese kolektivně odpovědnost za to,
že svět byl vržen do dvou strašných
válek během jedné generace, nebyl potrestán
a neprovádí se tu převýchova. Jsou
to rozpory ideologické i mocenské, na kterých
samozřejmě ti, kteří byli poraženi,
vydělávají. Vytváří
se nebezpečí, jež činí z vítězů
soupeře o německou přízeň,
svádí se ve světě zápas, bohužel,
o sympatie německého lidu.
Protože vidíme toto nebezpečí jako soused,
protože pozorujeme ve světě úsilí
některých jedinců a skupin, kteří
ve snaze prodloužit život starého světa
a zajistit výsady bohatých a mocných tlukou
na poplach, vytahují bolševického strašáka,
bojí se socialismu, myslí na krise a připravují
válku, hodnotíme tyto skutečnosti a vyvozujeme
z nich jako suverenní stát přirozené
závěry. Vojensky, politicky i hospodářsky
se opíráme o Sovětsky svaz, který
vyhrál válku a obětoval jí nejvíce.
Jsme šťastni, že sousedíme po prvé
v dějinách se státem, který není
našim nepřítelem. Chceme být dobrým,
vděčným a upřímným přítelem
dnes i zítra. To ovšem také znamená,
abychom postavili naše přátelství na
reálnou základnu. Jako našemu přátelství
škodí na jedné straně nekritický
a přímo otrocký obdiv, který nemůže
nikomu imponovat a který po nás nikdo nechce, tak
na druhé straně tím více škodí
bezohledná a nepravdivá kritika všeho, co v
SSSR je. Obojí je nesprávné a obojí
je škodlivé.