Náš statečný novinář a
bojovník za svobodu Karel Havlíček Borovský
to zcela vtipně vyjádřil v jednom svém
epigramu těmito slovy: "Bože, kýž
jsem policajtem, to je vyražení! Koho chce, toho si
chytne, zavře do vězení." A aby se takovým
vyražením nestalo zavírání a
odstraňování nepohodlných osob, aby
bezpečnostní orgány nedospěly námi
nechtěného cíle, policejního režimu,
máme každý z nás, kdo chce opravdu lidu,
národu a republice sloužit, velkou povinnost bdíti
a sledovati, co se děje ve všech složkách
SNB, kontrolovati, zda se národní bezpečnost
opravdu projevuje jako národní či stranická
bezpečnost. Máme povinnost od poslední číslice
dbáti, aby se náklady věnované ze
státního rozpočtu na národní
bezpečnost obracely všechny pro dobro všech občanů,
aby důsledně byla splněna krásná
myšlenka zákonodárců schválená
vámi všemi v § 1 zákona o národní
bezpečnosti, t. j.: národní bezpečnosti
náleží úkol chrániti veřejnou
bezpečnost, zejména ústavní zřízení,
lidová práva a svobody zaručené ústavou,
jakož i bezpečnost osoby a bezpečnost veřejného
i soukromého majetku a bdíti nad veřejným
pořádkem a veřejnou mravností tak,
aby každý občan mohl žíti v klidu
a bez obav. Sami nejlépe víte, jak se často
u nás mluví o strachu a proti strachu, že o
tom mluví i předsedové a čelní
představitelé některých politických
stran. Patrně se o tom mluví proto, že skutečně
ten strach někdo záměrně šíří
nebo strach způsobuje zdánlivě nevinnými
akcemi proti jednotlivcům i proti skupinám.
Bezpečnostní orgány jsou místem nadmíru
citlivým. Každá změna, zejména
na vedoucím místě, tu citlivost bezpečnostní
služby jasně dokazuje. Proto není právě
na tomto úseku bezvýznamné, ba je nejvýš
pozoruhodné a vrcholně závažné,
jsou-li vedoucí místa obsazována příslušníky
jen jediné politické strany. V tom lze spatřovati
něco víc nežli domněle přechodné
ovlivnění resortu příslušníky
strany ministra, který jej právě řídí.
Je to mnohem víc než stranické změny
na příklad v ministerstvu financí.
Spravedlivý boj, který vedeme proti nespravedlivým
zásahům a křivdám, způsobeným
mnohým příslušníkům SNB
nekomunistům, skutečným odborníkům
a osvědčeným vlastencům a často
i legionářům, kteří nám
vybojovali svobodu a dnes jsou tak často persekvováni,
a náš nesouhlas a oprávněný odpor
proti protežování často nekvalifikovaných,
méně schopných, charakterově vadných
lidí jen z toho důvodu, že jsou příslušníky
nejmocnější strany, mají hlubší
smysl, než se zdá. Proto je tento boj tak těžký
a urputný. Nedopusťme, aby policejní sbory
byly ovládnuty jedinou stranou, protože to by byla
cesta k policejnímu státu, soumrak demokracie, konec
všech svobod. Poznali jsme, co je to policejní stát.
Poznali jsme hrůzy takového režimu a nedopustíme,
aby pod rouškou demokracie, třeba i lidové
a nového typu, se záměrně budovala
cesta k policejnímu státu. To nesnese náš
lid, náš národ, neboť ví, že
by to byla ztráta všech svobod.
Proto s parlamentní tribuny volám ke všem členům
této slavné sněmovny, ale také ke
všem občanům dobré vůle, aby
střežili a bránili svobodu svou i svého
spoluobčana tam, kde je třeba i jen náznak,
že je mu svoboda brána, potlačována
nebo vzata, aby všichni dbali toho, žijí-li a
jsou-li spravovány naše bezpečnostní
orgány duchem vskutku demokratickým, národním
či zpronevěřil-li se svému poslání
národnímu a státnímu.
Vězte, všechny přesuny a odstraňování
nekomunistů, opravdu už jen zbývajících
nekomunistů, jako odborníků: odborového
přednostu sociálního demokrata Vyhnanovského,
přednosty kriminální ústředny
soc. demokrata dr Svatopluka Drtiny a vůbec posledního
nekomunistického přednosty oblastní úřadovny
státní bezpečnosti dr. Mainera z Plzně
z důležitých míst, obsazování
všech klíčových postavení komunisty,
oblastních velitelů SNB, kteří už
dnes až na nepatrné výjimky jsou všichni
komunisty; odstraňování nekomunistů
předčasným pensionováním, což
nesmírně zvyšuje státní výdaje
- to vše, slavná sněmovno, činí
dojem, že tu jde o takové zjevy, které jsou
v demokratickém systému naprosto nepřípustné
a budí dojem, že jsou diktovány (Posl. Valo:
Z Moskvy?) přebujelou touhou po moci. Ano, touhou po
moci, soudruhu Valo, za každou cenu a hlavně
za použití policejního aparátu. Jsou-li
to zjevy v demokratickém systému nepřípustné,
nebudeme je také trpět. Na každý případ
poukážeme, každého persekvovaného
se ujmeme, protože tím se ujímáme demokracie
a zachraňujeme ji proti nenáviděné
totalitě a násilí, které vždy
byly a jsou našemu národu cizí a odporné.
Netrpme, aby na účet státu a poplatníků
žily příliš nákladné a zbytečné
státní útvary SNB, složené vesměs
z komunistů a jejichž příslušníci
jsou narychlo a proto nedostatečně školení,
aby byli vzápětí jmenováni důstojníky,
zatím co absolventi hodnostních škol v době
první republiky důkladně, opravdu odborně
vedených, zůstávají nepovýšení,
protože jsou nekomunisty.
Zrušit útvar 9.600 a doplnit finanční
stráž, to bude znamenat úsporu a také
zlepšení bezpečnosti a ochrany hranic. Nechceme
tady vytvářet nějaká komunistická
vojska, nepotřebujeme je. Nebudeme a nikdo z nás
neměl by nečinně přihlížet
k tomu, jak legionáři a příslušníci
bývalého četnictva a policie jsou ze SNB
odstraňování, aby tak SNB byl co nejdříve
zkomunisován a pevně v rukou jediné strany.
Dobře si všímejte, jak v poslední době
znovu získala snaha komunistické strany o ovládnutí
všech velitelských míst na intensitě
a spádu a jak nejvyšší velitelé
SNB v Čechách i na Moravě, vesměs
příslušníci komunistické strany,
pilně agitují mezi příslušníky
SNB ke vstupu do KSČ, v různých městech
konají schůze, a tlak na příslušníky
SNB je mimořádně veliký. Přes
to, slavná sněmovno, dosti statečných
a demokracii milujících a věrných
příslušníků SNB odolává
všem slibům, nástrahám i útlaku.
(Potlesk.)
V tomto denním úsilí a boji o vybudování
nestranického SNB cítím příliš
živě, že se tu uskutečňují
nějaké tajné instrukce, které poučují
o cestě k moci. Prý politická strana, která
chce nedemokratickým způsobem dosíci veškeré
moci ve státě a nemůže použíti
přímo revolučních metod, může
svého cíle dosáhnouti jedině pomocí
policejního aparátu. Jejím předním
požadavkem je tedy obsazení ministerstva vnitra. Poté
musí usilovati o to, aby určitá část
policejního aparátu se stala zcela oddaným
nástrojem strany. Nejlépe, obsadí-li svými
oddanými členy oddělení státní
bezpečnosti, jak to děláte vy, komunisté,
zcela neprodyšně, takže nikdo, ani prý
zástupci zvoleného parlamentu, nemají možnost
kontrolovat její činnost. Není-li odbor státní
bezpečností oddělen od kriminální
policie, usiluje totalitní strana o toto rozdělení.
Používají toho všechny totalitní
režimy. Proto jsme, i když osamoceni, tehdy ve výboru
bezpečnostním žádali sloučení
složky státní bezpečnosti s kriminální
složkou, aby tak nebylo pokračováno v organisaci,
jak ji vybudovali nacisté u nás. (Výkřiky
posl. Bacílka.)
Zásah, soudr. Bacílku, proti politickému
odpůrci spočívá pak, podle tajné
instrukce, na souhře státně bezpečnostní
policie s tiskem strany a probíhá - dobře
poslouchejte - třemi fázemi: za prvé opatření
vhodného materiálu, za druhé využití
tohoto materiálu tiskem, za třetí likvidace
politického odpůrce.
Materiál pro tiskovou kampaň opatří
policejní aparát. Proto musí býti
neprodyšný. Tisková kampaň probíhá
pak v několika stadiích. Likvidace politického
odpůrce pak v další fázi přechází
opět do rukou policejního aparátu; prvním
krokem je zatčení, vyvolání ovzduší
strachu, napětí atd., po příp. v tomto
ovzduší strachu je účelné vyvolati
volby.
Není bez zajímavosti v souvislosti s tím
upozorniti na zvýšené útoky i v této
sněmovně a v tisku na ministerstvo spravedlnosti.
Zatknout, odsoudit, všechno stranicky, totalitně.
To je tak asi schema v kostce a jen lituji, že položíme-li
si otázku, zda v poslední době se i v našem
životě neobjeví nepříliš
vábné náznaky policejního režimu,
musím odpovědět bohužel kladně.
Uvedu jen některé zjevy, které právě
u zpravodajské služby ukazují, komu slouží,
zda státu, či jen komunistické straně,
a proč, a jaký je smysl toho všeho. (Předsednictví
převzal místopředseda dr. Ševčík.)
Za prvé: Zle pověstný ZOB, jehož příslušníci
jsou vesměs věrní stoupenci KSČ, často
zasahoval a dosud zasahuje rušivě do života mnohých
občanů. Tak na př. u příslušníka
SNB učinil takový komunisticky zpravodaj do záznamu
o povyšování poznámku: "Nemá
kladný poměr k režimu." A nyní
slyšte, soudruzi komunisté, u koho také taková
poznámka, za niž se každý demokrat musí
stydět, byla učiněna. Uvádím
z desítek případů tento:
Prap. SNB Václav Klier z Plzně, narozený
1897, legionář, účastník bitvy
u Zborova, účastník II. odboje, vyznamenaný
čs. válečným křížem,
revoluční medailí, spojeneckou medailí,
zborovskou medailí, zatčený za okupace; jeho
syn Václav, 17letý, byl za okupace zatčen
a vězněn, na následky útrap po propuštění
zemřel; jeho dcera, 20letá, zatčena a vězněna.
A tento muž a jeho vlastenecká, česká
rodina, tento zborovský legionář nebyl a
nesmí býti povýšen, protože nemá
kladný poměr k režimu podle názoru komunistického
ZOB, jak to bylo sděleno Čs. obci legionářské.
(Hluk - Výkřiky.) Není to výsměch
naší demokracii, není to hanba, že se
tohle u nás děje, a děje se to proto, že
není komunistou? Hle, zpravodajská služba,
nikoli ve službách národa a republiky, nýbrž
ve službách komunistické strany!
Za druhé pozorujeme, jak se naše orgány státní
bezpečnosti začínají zajímat
o to, co naši občané mluví, co kritisují.
A státní bezpečnost také podává
na občany trestní oznámení, na příklad
pro kritiku činnosti některého člena
vlády nebo nějaké hospodářské
věci a pod. Nemyslíte, že tohle se dělo
za doby okupace v protektorátu, že tyto způsoby
znamenají zastrašování občanů,
podlamování a ubíjení svobody, nikoli
zabezpečení svobod tak, aby žil občan
v klidu a bez obav? Nemyslíte, že takto pronásledovaní
lidé žijí spíše v neklidu a obavách,
jak jsem zjistil z rozhovorů s těmito občany?
Nesouhlasí slavná sněmovna s tím,
aby takováto nákladná a zbytečná
činnost byla zrušena?
Za třetí: Co říci tomuto způsobu
zastrašování: ve vesničce Dušejov,
okr. Humpolec, v mém volebním kraji, pronesl 5.
července t. r. při Husových oslavách
řeč rolník Mixa. Vrch. strážmistr
SNB, samozřejmě komunista, podal o obsahu naprosto
skreslenou zprávu a označil mluvčího
za reakcionáře. Tento pan vrchní zjišťoval
a podal dokonce zprávu o tom, kteří občané
a s jakou intensitou tento projev rolníka odměňovali
potleskem. Ovšem, že i tito občané byli
označeni a vylíčeni jako reakcionáři.
Toto špiclování se opakovalo na schůzi
při projevu našeho posl. dr. Novotného
a druhý den nato byli vyšetřováni účastníci
schůze o tom, kdo a jak tam mluvil. Nuže, slavná
sněmovno, táži se, žijeme či nežijeme
v policejním státě?Dá si to náš
občan líbit, tyto úklady o samu svobodu člověka
a tím i národa? (Hluk. Posl. Bacílek:
Vám je ľúto, že sa nestrieľa do pracujúcich?)
Za čtvrté: Co soudíte o tom, soudr. Bacílku,
že v případě firmy Erhart a spol. v
Kolíně byla spolumajitelka firmy sl. Erhardová,
partyzánka, v nočních hodinách dne
5. prosince t. r. zatčena či zadržena, dána
do věznice okresního trestního soudu v Praze
a že 6. prosince na můj dotaz u všech složek
SNB v Kolíně, kým a proč byla zadržena.
shodně bylo odpověděno, že složky
SNB v Kolíně tak neučinily, že o tom
nic nevědí? Teprve v pondělí dne 8.
prosince jsem se dověděl, že zatčení
či zadržení provedly kontrolní orgány
ministerstva vnitřního obchodu, a to podle protektorátních,
prý dosud platných předpisů.
Za páté: Je možné, že v tomto lidově
demokratickém státě jsou na poštách
zachycovány, otvírány a fotografovány
dopisy za pomoci některých nevěrných
zaměstnanců poštovní správy,
komunistů, kteří tak porušují
nejen platné předpisy, ale i listovní tajemství,
zaručené ústavou?
Za šesté: Slyšte, jak cesta v policejním
státu se opírá o další skutečnosti:
Ministerstvo vnitra připravilo směrnice pro povyšování
veřejných zaměstnanců na rok 1948,
a nyní zvláštní oddělení
státní bezpečnosti, zvané F - nějaké
tajné - prověřuje veřejné zaměstnance
před jejich povýšením. Čili nacistického
dědictví jsme se ještě nezbavili a komunistická
zpravodajská služba tu činí divy proti
všem zásadám demokracie a proti nekomunistům.
Slavná sněmovno, nelze se potom divit, že se
tolik mluví mezi lidem o policejním státu,
o strachu a zastrašování a odmítá
se duchovní i fysický teror. Strach zmizí,
naplníme-li národní bezpečnost opravdu
duchem národním, který netouží
po totalitě, ani po násilí a nadvládě.
Strach zmizí, přeorganisujeme-li zpravodajskou službu
na zásadách ryze demokratických, zrušíme-li
co nejdříve všechny protektorátní
předpisy o zajišťování a zadržování
osob a pověříme-li těmito úkoly
jen orgány národní bezpečnosti. Nebudeme
trpět, aby u nás kdekdo měl právo
zatýkat.
Slavná sněmovno, uzavírám výzvou:
Učiňme všechno, aby z národní
bezpečnosti byly co nejrychleji odstraněny všechny
zjevy a tendence, které jsou neslučitelné
s demokracií a míří k ovládnutí
policejního aparátu jedinou stranou.
Střežme se policejního státu! Dokud
je čas, zabraňme takovému úsilí!
Bude záležet velmi a velmi na bdělosti zákonodárců,
vás všech, aby národní bezpečnost
byla vedena skutečně jen zřetelem na bezpečnost
národa a nezávislé Československé
republiky, aby se nestávala víc a více nástrojem
v rukou jediné strany k bezohlednému získání
moci. Nikdy nezapomeňme zkušenosti získané
v době nesvobody, učme se z dějin i z příkladů
nedávných o způsobu uchopení moci
ve státě!
Uzavírám vzpomínkou na knihu "Paměti"
presidenta dr. Beneše, jejíž závěrečná
slova mi tanou na mysli, uvažuji-li o rozdílných
ideologiích našich stran Národní fronty.
Pan president si kladl otázku o vývoji Západu
a Východu tak, že"... půjde-li tento vývoj
dále až ke konečnému násilnému
vyvrcholení, anebo jej obě strany, přestavše
se holedbat svou revoluční silou, zastaví
a obrátí jej ve směr pro oba nutný
a příznivý? Ne-li, pak běda, běda
bez rozdílu nám všem!"
I u nás uvnitř státu musíme přes
rozdílné, často protichůdné
ideologie žít ve snášenlivosti a spolupráci
na zásadách upřímné masarykovské
demokracie. Jinak běda, běda, bez rozdílu
nám všem! Na tom závisí mír v
našem národě. Věřím, že
se nám to podaří, a proto jménem klubu
čs. strany národně socialistické prohlašuji,
že pro rozpočtovou kapitolu 6, Ministerstvo vnitra,
budeme tentokrát hlasovat v pevné víře,
že po našem varování nákladů
vynaložených na národní bezpečnost
bude plně použito k tomu, čemu podle zákona
mají a musí sloužiti: aby každý
občan mohl žít v klidu a bez obav, neutiskován
a ve svobodě vždy větší a větší!
(Potlesk.)
Podpredseda dr. Ševčík (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. dr. Bunža. Dávam mu slovo.
Posl. dr. Bunža: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
V rozpočtovém výboru uvedl pan ministr vnitra
v původní části svého projevu,
že je si vědom zvýšené odpovědnosti,
kterou má při ochraně nového řádu
a jeho zabezpečení proti všem rušitelům.
Prohlásil dále, že přihlížel
ve svém resortu také k potřebě šetřiti
za všech okolností. Rozpočet ministerstva vnitra
sám o sobě představuje ovšem jednu z
největších položek našeho státního
rozpočtu. Již ve své minulé zprávě
k rozpočtu na rok 1947 sliboval pan ministr vnitra, že
bude věnovat veškerou péči legislativní
úpravě, zjednodušení veřejné
správy a jejímu zhospodárnění.
Měl jistě na mysli úpravu počtu ministerstev
a jejich kompetencí a pak celkovou úpravu veřejné
správy. Z tohoto slibu nebylo však v tomto roce splněno
nic a doufejme, že v roce 1948 stane se tento slib již
skutkem.
Ve veřejnosti je poukazováno zejména na to,
že státní rozpočet a celé státní
hospodářství je zatěžováno
nadbytečným počtem ministerstev a rozbujelostí
aparátu veřejné správy. Demokratičnost
veřejné správy, budované na základě
národních výborů, se nezdůrazní
ani nezlepší kvantitou sil, nýbrž jejich
kvalitou. Administrativa musí být budována
tak, aby byla úsporná, přitom však rychlá,
pružná a spolehlivá. Úřady -
a tu mám na mysli i národní výbory
- nesmějí být pro úřadování,
nýbrž pro službu občanům.
Pokud nebude provedeno toto zjednodušení a zhospodárnění
veřejné správy, je planým optimismem
hovořit a psát o tom, že v nejkratší
době, na začátku roku 1948, již bude
projednán a vydán zákon, upravující
služební a platové poměry veřejných
zaměstnanců. Úprava platů veřejných
zaměstnanců na úroveň zaměstnanců
ve službách soukromých a v národních
podnicích bude spojena se značnými finančními
náklady, jejichž úhrada může být
nalezena jen v provedení reorganisace státních
úřadů a v nové systemisaci. Na podkladě
této úpravy mohou býti nadbyteční
a neúčelní veřejní zaměstnanci
převedeni do jiného pracovního oboru a části
finančního nákladu, takto uvolněného,
může býti použito k zlepšení
platových poměrů ostatních veřejných
zaměstnanců.
K této úpravě je ovšem třeba
odvahy a upřímnosti, zejména v těch
resortech, kde se tento nadbytek jeví nejkřiklavěji.
A to je jistě v oboru ministerstva vnitra a v orgánech
instančně jemu podřízených.
Platová úprava veřejných zaměstnanců
nedá na sebe však již dlouho čekat, neboť
veřejní zaměstnanci si nezaslouží
za své věrné služby státu, aby
byli neustále pauperisováni a proletarisováni,
a budou bedlivě střežit, zda jejich existenční
zájmy nebudou pro určité politické
činitele jen vhodným agitačním předvolebním
prostředkem.
Z rozpočtu ministerstva vnitra je patrno, že na Sbor
národní bezpečnosti byly zvýšeny
úvěry o částku 145,569.000 Kčs
proti roku 1947. Toto zvýšení se odůvodňuje
vyšší potřebou, vyvolanou prováděním
zákona o národní bezpečnosti. Tu je
nutno připomenout, že zákon o národní
bezpečnosti čís. 149/1947 je výslednicí
dobré vůle všech politických stran,
vytvořiti z bezpečnostního sboru pevné
a organisačně stmelené těleso, mající
za úkol chrániti bezpečnost majetku veřejného
i soukromého, jakož i svobodu občanů.