Nemohu souhlasit s kol. bratrem dr. Loubalem, že pro
osvětu už není dosti místa, že
je jí nadbytek. Souhlasím s kol. dr. Loubalem,
že pro osvětu mají býti určováni
vzdělaní a schopní důstojníci.
Ale musí to být, paní a pánové,
především důstojníci oddaní
republice nového lidově demokratického řádu.
(Potlesk.) Nemohu souhlasit s názorem pana kolegy,
že osvěta a mravně politická výchova
je propagačním orgánem jedné politické
strany v armádě, neboť ten, kdo je nositelem
a propagátorem ideí vítězství
naší národní a demokratické revoluce,
ten, kdo propaguje v armádě košický
a budovatelský vládní program, ten, kdo propaguje
v armádě a učí lásce k lidově
demokratické republice, republice národních
výborů, plánovaného hospodářství,
znárodněného průmyslu, bank a peněžnictví,
ten, kdo trvá na spojenectví se Sovětským
svazem a ostatními slovanskými národy, ten
není propagátorem určité politické
strany, jedné politické strany, nýbrž
je, doufám, nositelem, obráncem a propagátorem
ideí celého národa.
Nesouhlasíme s pensionováním tělesně
a duševně zdatných důstojníků
a rotmistrů, osvědčených účastníků
zahraničního i domácího odboje jenom
proto, že překročili 55 let. Máme varovný
příklad ve Francii, kde zbavují armádu
a celý státní aparát účastníků
boje proti nacismu a fašismu.
Organisováním a vedením vojenských
výcvikových táborů je nutno pověřit
nejschopnější důstojníky a rotmistry.
Je třeba zdokonalovat výcvikové methody tak,
aby bylo dosaženo ve výcvikových táborech
nejlepších výsledků ve vedení
moderního boje, využít co nejhospodárněji
všech zdrojů vojenských výcvikových
táborů. Je třeba urychleně uskutečnit
přímé kolektivní zapojení příslušníků
armády do Revolučního odborového hnutí,
je třeba vyřešit platový zákon
důstojníků i funkční přídavky
rotmistrů a civilních zaměstnanců
vojenské správy se zřetelem na zvýšené
požadavky vojenské služby. Služba délesloužících
musí být skutečnou existencí pro tyto
délesloužící poddůstojníky.
Doufáme a také očekáváme, že
se najde možnost, aby délesloužícím
mohl být také vyplacen vánoční
přídavek. Je třeba účelně
dořešit problém rotmistrů a je třeba
umožnit i schopným starším rotmistrům
státi se důstojníky služeb. Je třeba
pokračovat programově a usilovně ve vojenském
výzkumnictví. Je třeba reorganisovat vojenské
školství a především vysoké
vojenské učení podle získaných
zkušeností ve vedení moderního boje.
Je třeba uplatňovat přísné
výběrové methody jak pro frekventanty, tak
pro učitele a také při obsazování
důležitých velitelských míst
a důležitých funkcí. Každému
podle jeho schopností, každému podle jeho zásluh.
Musí se přihlížet především
k osobní hodnotě a k oddaností lidově
demokratickému řádu; uskutečňovat
ideu spojenectví se Sovětským svazem a ostatními
slovanskými národy ve všech složkách
armády; posílat na školení do Sovětského
svazu co největší počet důstojníků;
zajistit zlepšenými podmínkami větší
příliv lékařů do armády,
neboť jejich nedostatek by mohl vážně
ohrozit zdravotní péči v armádě;
provést urychleně, ale přísně
očistu sboru záložních důstojníků,
rotmistrů a aspirantů, povýšit zasloužilé
a organisovat rychle jejich přeškolení; nepřipustit
dělání rozdílů mezi důstojníky
aktivními a aktivovanými důstojníky
záložními.
Vojenská správa oznamuje řadu osnov nových
zákonů, nařízení a předpisů
organisačních, výcvikových a výchovných.
Nehledě k čistě vojenským změnám,
které způsobily ve vedení války namnoze
revoluční převrat, jsou tu také veliké
změny společenské, sociální
a hospodářské, které musí být
podkladem pro nové normativní vyjádření
této skutečností i pro armádu, pro
její organisaci, pro její doktrínu i brannou
politiku
Především je to branný zákon,
který musí jasně formulovat podstatu naší
nové armády, podstatu jejího poslání
jako ochránkyně lidově demokratického
zřízení a revolučních vymožeností.
Nový branný zákon se nesmí omezovat
jenom, jako dosud, na nařízení o doplňování
armády, služební pragmatiku atd., ale musí
v něm být jasně vyjádřeno,
že jde o armádu nového typu, o armádu
národní, lidovou, antifašistickou. Nový
branný zákon musí řešit práva
i povinnosti příslušníků branné
moci, musí v něm býti také vyjádřena
spolupráce s orgány lidové moci, národními
výbory, a musí v něm být vyjádřen
i vzájemný poměr Čechů a Slováků
v armádě. Vojenská správa musí
učinit všechna opatření na zajištění
přísného vojenského řádu
a přísné vojenské kázně.
Svaz brannosti a všechny, kdož jsou pověřeni
úkolem zajistiti celkové branné úsilí
národa, čeká stále ještě
řada v tomto oboru dosud nevyřešených
problémů a úkolů.
Dovoluji si, paní a pánové, říci
také několik slov o armádním tisku,
o vojenských časopisech. Vojenské časopisy
"Obrana lidu", "Obrana ľudu" a armádní
tisk vůbec vykonal už velmi dobré dílo.
Armádní tisk se musí stát průkopníkem
a strážcem jednotící ideje, musí
se stát průkopníkem a strážcem
ducha lidově demokratické armády. Politika
dvojí tváře a kolísání
znamenala by konec spolehlivosti a věrnosti armády.
Proto nemohu souhlasit s panem kol. dr. Loubalem, který
chce armádní tisk odstranit a který zdůrazňoval,
že bychom tím ušetřili ročně
50 milionů Kčs. Je těžko věřit
slovům těch, kteří říkají,
že mají kladný poměr k armádě
a při tom chtějí oslabit či vyřadit
osvětu a armádní tisk z armády, navrhují
nebezpečné zkrácení presenční
služby a dovolávají se při každé
příležitosti předmnichovské armády.
Ano, souhlasíme se zkrácením vojenské
presenční služby, ale zkrácení
se nesmí stát na úkor obrany státu,
nesmí ohrozit obranu státu. Délka presenční
služby není jenom otázkou výcviku, je
to především problém dostatečného
počtu poddůstojníků, dostatečného
stavu a počtu mírové armády a pohotovosti
armády.
Dovolávat se předmnichovské armády
jest velmi nebezpečnou hrou. Předmnichovská
armáda měla velmi dobrý výcvik a byla
skvěle vyzbrojena, ale nesmíme zapomenout, že
předmnichovské armádě velel a ji vychovával
Moravec, Mohapel, Rychtermoc, Čatloš, Turanec a mnoho
jiných zrádců. Nesmíme také
zapomenout, že předmnichovská armáda
tak či onak přece jenom kapitulovala. My učíme
československého vojáka a československou
lidově demokratickou armádu bojovat i v nejtěžších
podmínkách, i proti sebe větší
přesile, proti jakémukoliv nepříteli,
bojovat i v těžkém obklíčení,
vydržet, nevzdat se a nekapitulovat. (Potlesk.) Pro
ducha a morálku armády nám nemůže
být vzorem armáda předmnichovská.
Konstatujeme s radosti, že vojenská správa
přispěla k dalšímu zdemokratisování
armády tím, že umožnila schopným
a vynikajícím vojákům stát
se jak záložními, tak aktivními důstojníky
i bez maturity. Zárukou spolehlivosti a zdatnosti armády
je vojensky a politicky vzdělaný velitelský
sbor, složený ze všech vrstev pracujícího
lidu. V armádě, ve které není a nebude
rozdílu v původu důstojníků
a vojínů, nebude ani rozdílu v předsvědčení,
co brání a zač bojují.
Máme za sebou další rok práce a budování
zdravé armády. Vyslovuji při této
příležitosti jménem komunistické
strany Československa panu ministru národní
obrany armádnímu generálu Ludvíku
Svobodovi a všem, kteří se zasloužili
o růst naší armády, uznání
za vykonanou obětavou práci.
Společným úsilím celého národa,
skutečným vlastenectvím, budovatelským
nadšením a oddaností k spravedlivému
řádu lidově demokratické republiky
zajistíme ducha a sílu armády, která
za přispění celého národa a
za věrného a mocného spojenectví slovanských
národů uhájí naši krásnou
a mírumilovnou, pokrokovou a sociálně spravedlivou
vlast všech Čechů a Slováků.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je p. posl. Lindauer. Dávam mu slovo.
Posl. Lindauer: Paní a pánové!
V průběhu rozpočtové debaty, ať
již v rozpočtovém výboru nebo v plenu
sněmovny, se někteří páni kolegové
zmiňovali také o družstevním hnutí.
Jednak z tohoto důvodu, jednak také proto, že
se o této u nás tak významné hospodářské
složce velmi málo mluví, chci přičinit
ke státnímu rozpočtu na r. 1948 několik
připomínek, týkajících se právě
družstevního hnuti.
Některé připomínky zde pronesené
byly negativní, a to v tom směru, že vyslovovaly
pochybnosti o tom, že se u nás měří
všem stejně; negativní v tom směru,
že se neprávem vytýkalo, jakoby by se družstevnímu
hnutí měřilo delším metrem než
soukromému podnikání. Byly zde ovšem
také předneseny některé připomínky
positivní, a to positivní v tom směru, že
byla uznána důležitost družstevního
hnutí v našem novém hospodářském
systému.
Ti, kdož se domnívají, že je družstevní
hnutí nějak preferováno proti soukromému
podnikání, se velmi často dovolávají
košického vládního programu. Dovolte,
abych upozornil na jednu nesprávnost, které se dopouštějí.
Je pravda, že košický vládní program
mluví o tom, že se v hospodářství
naší osvobozené republiky bude měřit
stejně soukromému podnikání jako podnikání
družstevnímu; je ovšem také pravda, že
v jiné části košického programu
se mluví o tom, že svobodný občan ve
svobodném státě bude mít právo
tvořit si dovolené organisace a mezi těmito
organisacemi jsou jmenovány také organisace družstevní.
Není správné, když se zde slučuje
otázka rovnoprávnosti nebo rovnocenného měření
družstevnímu hnutí a soukromému podnikání
s otázkou nezadatelného práva svobodného
občana ve svobodné republice tvořit si dovolené
organisace. Prosím, aby takto bylo ustanovení košického
vládního programu laskavě posuzováno.
A nyní bych zde chtěl jen velmi stručně
sdělit některé naléhavé požadavky
družstevního hnutí. Mé připomínky
jsou adresovány jednak vládě, jednak generálnímu
sekretariátu Hospodářské rady.
Po osvobození jsme si u nás vytvořili některé
celostátní nadstranické organisace. Je to
jednotné odborové hnutí, jednotná
organisace zemědělců a jednotná organisace
družstevního hnutí. Naše jednotná
odborová organisace má už svůj zákon,
naši zemědělci už také mají
zákon o své odborové organisaci, ale naše
družstevní hnutí, které je, myslím,
nepopiratelně významnou složkou v našem
hospodářství, doposud svůj zákon
o jednotné organisaci nemá. Přípravy
jsou již dávno učiněny. Text návrhu
zákona byl dohodnut ve zvláštní komisi,
ve které zasedali zástupci družstevních
komisi všech čtyř českých politických
stran. Z těchto jednání, která nebyla
vždycky lehká, vyšel návrh zákona,
který nemůže plně uspokojit potřeby
družstevního hnutí, návrh zákona,
který byl dílem kompromisu, ale který by
přece jen mohl jakž takž naši jednotnou
družstevní organisaci zákonně podpořit.
Když se tento zákon dostal do vlády, setkal
se s dalšími námitkami a je zajímavé,
že to byli právě členové vlády
těch politických stran, které si v jednáních
výboru zástupců družstevních
komisí vyžadovaly ke svému rozhodnutí
vždycky stanovisko vedení své strany. Domnívali
jsme se, že tento dohodnutý návrh bude již
bez jakýchkoli dalších potíží
ve vládě schválen. Příští
rok se bude v Praze konat sjezd mezinárodní družstevní
organisace; bude to událost mimořádného
významu a československé družstevní
hnutí bude zde stát jako organisace, řekněme,
skoro illegální, která není podložena
zákonem. Apeluji proto na vládu, aby se zákonem
o ústřední radě družstev a odborových
svazech družstev mnoho neotálela a snažila se,
aby se tento zákon stal pokud možno brzy předmětem
jednání Národního shromáždění.
Za okupace tu byla vytvořena organisace hospodářské
samosprávy, která je u nás představována
ústřednímu svazy: Ústředním
svazem obchodu, Ústředním svazem řemesla,
Ústředním svazem průmyslu, Ústředním
svazem dopravy a Ústředním svazem cizineckého
ruchu. Tato organisace nám už nevyhovuje a je třeba
ji přebudovat. Na tom se už také pracuje. Návrhy
generálního sekretariátu Hospodářské
rady jsou ovšem toho druhu, že nenalézají
sympatického přijetí u těch složek
našeho hospodářství, kterých
se bude zákon týkat. V době okupace byla
do organisace hospodářské samosprávy
násilně zapojena také družstva. Bylo
tam násilně zapojeno naše družstevní
hnutí, které si dříve o svých
věcech rozhodovalo samo, autonomně. Nyní
po vzoru z doby okupace mají být naše družstva
znovu zapojena do připravované organisace hospodářské
samosprávy přes to, že po zkušenostech,
kterých tam družstva nabyla, nemají pochopitelně
nejmenšího úmyslu býti znovu v organisacích,
které za jejich peníze postupují - nechci
říci velmi často, ale skoro vždycky
- proti nim.
I tu bych byl rád, kdyby vláda, až bude o návrhu
zákona o organisaci hospodářské samosprávy
jednat, laskavě přihlédla k oprávněnému
požadavku družstevního hnutí, které
nechce zůstat mimo rámec organisace hospodářské
samosprávy, ale chce být do této organisace
zapojeno, ovšem jako rovnocenný partner s ostatními
složkami, pod hlavičkou své vrcholné
organisace.
Za starého Rakouska jsme u nás měli tak zv.
železniční potravní skladiště,
která byla likvidována a byla místo nich
vytvořena družstva železničních
zaměstnanců. Máme ještě některé
zbytky těchto potravních skladišť na Slovensku.
Jsou to zařízení čs. státních
drah, která nijak dráze neslouží. Odvádějí
totiž zaměstnance od jejich vlastních úkolů,
od výkonu železniční služby a dokonce
svádějí zaměstnance k věcem,
které často lze těžko kritisovat.
Tady bych chtěl apelovat na příslušné
činitele, aby tuto otázku likvidovali, a to zejména
proto, že se vyskytují i v českých zemích
nové pokusy budovat při jednotlivých ředitelstvích,
při jednotlivých služebnách železničních
znovu tato potravní skladiště, která
by byla vedena v režii dráhy. Tady jsou dotčeny
zájmy nejenom družstev, když už o družstvech
mluvím, ale jsou zde dotčeny také zájmy
našich soukromých podnikatelů.
Podobně je tomu i se závodními konsumy. Vyskytují
se snahy budovat v některých velkých závodech
tak zv. závodní konsumy, tak zv. rozdělovny
potravin, aby dělníci, kteří jsou
v těchto závodech zaměstnání,
prý měli lepší příležitost
obstarávati si své nákupy. Domnívám
se, paní a pánové, že tyto snahy nemají
odůvodnění a že by bylo dobře,
kdyby byly už v zárodku potlačeny. Prosím,
my zde máme distribuční aparát, máme
zde konsumní družstva, máme soukromý
obchod, a já se domnívám, že obě
tyto složky naší distribuce mohou tak jako doposud
docela dobře obstarat rozdělování
potravin i zaměstnancům v továrnách.
Přál bych si, paní a pánové,
kdyby vláda a zejména generální sekretariát
Hospodářské rady, který se zabývá
studiem hospodářských otázek a odkud
vycházejí předlohy zákonů hospodářské
povahy, věnovaly zaslouženou pozornost družstevnímu
hnutí, které, myslím, ukázalo, že
má velmi kladný postoj k naší osvobozené
republice a k těm poměrům, jak jsme si je
u nás po osvobození vytvořili.
Byl bych rád, kdyby to, co je uvedeno v budovatelském
programu třetí vlády Národní
fronty Čechů a Slováků, nezůstalo
jenom na papíře, nýbrž kdyby se to projevilo
také v praxi. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalším
prihláseným rečníkom je pán
posl. Hora. Udeľujem mu slovo.
Posl. Hora: Pane předsedo, slavná sněmovno,
paní a pánové!
Naplnil se znovu čas, aby z této síně
svobodně volených zástupců lidu ozvala
se výstraha všem, kterým jsou svoboda, spravedlnost,
pravda, právo a skutečná demokracie v pojetí
Masarykově a Benešově příliš
drahé a nezbytné k životu národa, člověka,
protože těmito myšlenkami a duchovními
i mravními hodnotami náš národ žil
a musí žít, nemá-li se dostat na scestí
a do otroctví. V celém světě se dnes
o tyto hodnoty stále bojuje, a také u nás
v Československu, v srdci rozhárané Evropy.
Nevím, není-li někomu divné, že
právě těmito slovy zahajují svůj
stručný, zato tím varovnější
projev ke kapitole 6, ministerstva vnitra. Jen se zamyslete nad
tímto faktem: Rozpočtové výdaje ministerstva
vnitra jsou stanoveny částkou 5.932,381.000 Kčs
a z toho náklady na SNB činí 2.835,033.000
Kčs, čili z celkového rozpočtu ministerstva
vnitra činí náklady na národní
bezpečnost
47.7 %. Proto se naše pozornost právem upíná
k této rozpočtové položce, jednak z
důvodů finančních, jednak pro mimořádný
význam, který národní bezpečnost
má pro život každého občana a celého
státu.
Myslím, že už mnozí z vás v období
od 5. května 1945 dodnes velmi bystře rozpoznali,
že ministerstvo vnitra je ministerstvem mimořádného
významu i poslání. Toto ministerstvo podle
toho, jakým duchem, zásadami a lidmi je vedeno,
může vtisknouti našemu životu a celému
státu ráz státu vskutku demokratického,
strážce všech svobod a práv, s nutným
důsledkem spokojenějšího a radostného
života, nebo také může proměnit
stát, někdy nenápadně, pozvolna, ve
stát policejní, s policejním režimem,
v němž svoboda člověka odumírá
a radost se proměňuje v útisk, únavu
a nesvobodný život s nedýchatelným ovzduším.