Zákon č. 249/46, také fin. zákon pro
rok 1947 a také kapitola 25 našeho projednávaného
rozpočtu nedbaly varovných hlasů zástupců
národních výborů a zemských
samosprávných ústředí. Samosprávní
funkcionáři a odborníci nebyli slyšeni
ani teď, když se obcím odnímaly takové
hospodářské zdroje, jako byly aktivní
energetické podniky, a také nebylo slyšeno
jejich hlasu, ani když se jim ukládaly nové
zákonné úkoly, a nejsou slyšeni ani
teď, když se připravuje opět tak zvaný
perspektivní plán, podle kterého mají
býti vzaty obcím také jejich jatky, tedy
hospodářství jateční. Není
také přihlíženo ani k interpelacím,
kterými se poslanci snaží urychliti nápravu
neutěšeného hospodářství
svazků naší územní samosprávy.
Dne 8. února t. r. jsem v interpelaci vládě
a ministru zemědělství poukázal na
nutnost novelisace dekretu presidenta republiky č. 12/45
ve prospěch samosprávy. V interpelaci jsem se tázal
dnešní vlády, zda je ochotna obnoviti usnesení
dřívější vlády ze 2. IV.
1946 a zda je ochotna uložiti znovu p. ministru zemědělství,
aby za účasti zástupců příslušných
úřadů, korporací a podniků
urychleně vypracoval osnovu novely dekretu č. 12/45.
Pana ministra zemědělství dovolil jsem se
tázati, zda je ochoten takovou novelu dekretu č.
12/45 ve prospěch samosprávy předložiti
ještě této sněmovně. Ač
podle § 67 tenkráte platného jednacího
řádu sněmovního měl jsem dostat
písemnou odpověď do tří měsíců
a podle nového jednacího řádu do 1
měsíce, přece se mi nedostalo odpovědi
na tuto interpelaci od p. předsedy vlády, ale ovšem
ani od pana ministra zemědělství ani po 10
měsících. Ta interpelace zůstala nezodpověděna.
Na interpelaci, kterou jsem podal 21. března pánům
ministrům vnitra, průmyslu a financí o finančních
důsledcích znárodnění komunálních
energetických podniků, dostalo se mi odpovědi
podepsané p. předsedou vlády teprve po 7
1/2 měsíci a odpověď
je více slohovým cvičením než
konkretní odpovědí na konkretní otázky.
Dokonce jsou ignorovány i resoluce ÚNS, a to nejen
ministry, nýbrž celou vládou; na to si stěžoval
včera dokonce také sám předseda rozpočtového
výboru kol. dr. Zibrín.
Paní a pánové, i když nechci z uvedeného
dedukovat, že by snad mohlo jíti o znevažování
parlamentu a parlamentarismu vůbec, musím přece
jenom říci, že členové zákonodárného
sboru - a jimi jsou také členové vlády
- mají zákony naší republiky a také
resoluce ÚNS plnit především a příkladně.
Důsledky pak zákona č. 249 jsou, jak dále
uvedu. Rozcházím se v názoru na úpravu
trvalejší finančního hospodářství
samosprávných svazků s řečníkem
přede mnou p. kol. Krajčírem. On citoval
výklad p. ministra financí a říkal,
že se - samosprávě tedy národním
výborům - dostalo z rozpočtu t. r. tolik,
že to pro úkoly naši samosprávy stačí.
Musím p. kol. Krajčírovi říci,
že o rozpočtový příspěvek
muselo v Čechách žádati v r. 1945 19
okresů a žádaly 28 mil. Kčs, ale v r.
1948 musí žádati 112 okresů a žádají
692 mil. Kčs. Obcí žádalo v r. 1945
1297 na krytí svých rozpočtů a žádaly
187 mil. Kčs, ale na r. 1948 žádá 5.936
obcí a žádají na krytí svých
schodků 2.300 mil. Kčs. - Tedy, pane kol. Krajčíre,
asi obce, okresy a země nedostaly tolik, kolik potřebují
na plnění svých úkolů. A sama
důvodová zpráva tohoto rozpočtu říká,
že neupravené rozpočty, které vykazují
schodky na r. 1948 - tedy neupravené rozpočty obcí
a okresů - činí
3.367 mil. Kčs a upravené rozpočty 2.095
mil. Kčs; čili na rok 1948 naše samospráva
na krytí svých schodků dostane pouze 62 %
toho, co potřebuje, a v r. 1946 dostala pouhých
51 % toho, co potřebovala. Tato skutečnost, že
rozpočtové schodky naší samosprávy
zůstávají ze 40-50 % nekryty, nutí
p. ministra financí k tomu - a také p. ministra
- vnitra aby použil § 9 zák. č. 249, aby
zvýšil mimořádnou pomoc pro krytí
těchto schodků o plných 900 mil. Kčs,
čili na 2.900 mil. Kčs.
Nás pak tato skutečnost vede k bedlivému
uvažování a k otázkám:
Jsou vykázané nekryté schodky našich
samosprávných svazků schodky faktickými
anebo jenom fiktivními? Jsou-li faktickými, bylo
k jejich úhradě podle § 15 zák. č.
249/46 použito státem vybíraných náhradových
přirážek? A zůstala-li i přes
to skoro polovina samosprávných schodků neuhrazena,
není to hospodářství samosprávných
svazků ve stavu kritickém?
Je pak, paní a pánové, technicky a lidsky
možné, aby tři zemské národní
výbory při vzdálenostech stakilometrových
a bez důkladných znalostí lokálních
potřeb mohly spravedlivě posouditi a upraviti včas
přes 1.000 samosprávných rozpočtů?
Vede prozatímní úprava hospodářství
samosprávných svazků podle zák. č.
249/46 Sb. a snaha, aby rozpočty národních
výborů staly se trvalou součástí
státních rozpočtů, k úzkostlivé
hospodárnosti s veřejnými, t. j. národními
prostředky, nebo jen svádí k nehospodárnosti
a k demoralisaci našeho veřejného života?
Ponechává nynější příspěvkový
systém naší samosprávě její
původní iniciativnost a soutěživost
a také odpovědnost, nebo je jí béře?
Je náš státní rozpočet na r.
1948, jehož součástí je i hospodářství
našich samosprávných svazků, opravdu
věrným obrazem všeho hospodářského
dění v republice? Odpovídá zavedený
centralistický systém, který je potvrzením
nevolnického stavu protektorátního, duchu
naší lidové demokracie?
Kol. Krajčír se přimlouvá za
to, aby hospodářství našich samosprávných
svazků zůstalo součástí státního
rozpočtu. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.) Paní a pánové,
nejsme prvním státem, který chtěl
míti a měl jednotný státní
rozpočet. Sovětský svaz měl již
v r. 1920 jednotný státní rozpočet,
ale po jednoleté zkušenosti vrátil se dekretem
z 10. prosince r. 1921 k rozpočtové decentralisaci
a tedy k původnímu samostatnému hospodaření.
Objektivní odpovědi na všechny položené
otázky a také přihlédnutím
k nabytým zkušenostem Sovětského svazu
a jiných států přijdeme k přesvědčení,
že naší samosprávě a také
i republice bude nejprospěšnější
takový hospodářský systém,
ve kterém zůstane naše samospráva svobodnou
a hospodářsky i finančně tak zabezpečenou,
aby byla schopna samostatně plniti úkoly lidové
veřejné správy. Tím však nechci
říci, že hájím zastaralý
systém přirážkový. Takovou svobodnou
a samostatnou samosprávu chce míti také ústavodárné
Národní shromáždění, které
k zákonu č. 249/46 odhlasovalo resoluci, ve které
ukládá pp. ministrům vnitra a financí,
aby ihned přikročili k přípravě
trvalejší úpravy finančního hospodářství
svazků územní samosprávy po slyšení
také představitelů zemských národních
výborů, Sboru pověřenců, českého
a moravskoslezského ústředí samosprávných
svazků a také zaměstnanců naší
lidové samosprávy.
Tento systém finančního hospodářství
svazků územní samosprávy má
býti také podle té resoluce uspořádán,
aby těmto svazkům byla vrácena jejich hospodářská
samostatnost a aby ani náhradovými přiděly
ani vyrovnávacími fondy pro úhradu schodků
řádného hospodaření nezatěžovaly
státní rozpočet.
Pan kolega Krajčír a mnoho jiných
ten dosavadní systém centralistický, čili
to, aby hospodářství samosprávných
svazků bylo součásti státního
rozpočtu, zpravidla hájí tím, že
je potřebí pomoci obcím chudým. Při
hospodářské samostatnosti naší
samosprávy je pomoc obcím chudým možná.
Chudým obcím musí pomoci stát a může
jim pomoci také samospráva. Ostatně to se
děje i teď, samospráva sanuje samosprávu
tím, že se jí krátí příděly.
Velmi často v přítomné době
slýcháme volání po mínění
lidu. Chceme užívat referenda, u všeho chceme
slyšet hlas lidu, ale u úpravy finančního
hospodářství samosprávných
svazků jsme hlasu lidu nedbali. Měli bychom slyšet
lid při všech věcech, které se dotýkají
hospodářství samosprávných
svazků. Měli bychom také slyšet lid,
jaký chce mít volební řád do
obcí, měli jsme také slyšet lid, než
jsme vydali organisační a jednací řády
pro národní výbory, a máme také
konečné slyšet lid, zdali a komu chce svobodnými
a demokratickými volbami svěřiti správu
národních výborů. Vždyť
volby do národních výborů měly
být vykonány už více než před
dvěma lety. O všech vážných věcech
máme slyšet lid, a chci věřit tomu,
že o tak vážné věci, jako je trvalejší
úprava finančního hospodářství
samosprávných svazků, bude také pan
ministr financí a pan ministr vnitra slyšet lid.
Pro státní rozpočet na rok příští
hlasovat budeme. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pán posl. Hložek. Udeľujem mu slovo.
Posl. Hložek: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Jednáme také o rozpočtu armády; jednáme
o něm v době, kdy stále ještě
není podepsán mír. Zajišťujeme
takto obranu osvobozené země v sousedství
našeho odvěkého nepřítele, který
se nevzdal odvetných a útočných plánů,
nepřítele, který dnes ještě více
než před rokem doufá ve vzplanutí nové
války, ve které by mohl bojovat na straně
imperialismu, bojovat proti nové demokracii.
Nikdo nám, paní a pánové, nemůže
vytýkat, že zbrojíme na útok nebo výboj,
neboť Československá lidově demokratická
republika stojí v táboře hospodářského
a společenského řádu, který
nepotřebuje k hospodářské prosperitě
dobyvačných plánů. Chceme si jen armádou
zajistit plody vítězství revoluce, chceme
armádou zajistit výsledky práce milionů
nadšených budovatelů, chceme bránit
svobodu, demokracii, chceme si spolehlivou armádou zabezpečit
klid a mír. A k budování takové armády,
paní a pánové, máme mravní
právo a máme také mravní povinnost.
Jak je vám známo, 10 % státního rozpočtu
je věnováno obraně státu. Jsme, pokud
jde o výdaje na armádu, v tabulce evropských
států mezi posledními, neboť na příklad
Švédsko dává na armádu přes
32 % rozpočtu, Francie 27 %, Holandsko 23 % a dokonce i
neutrální Švýcarsko dává
13 1/2 %, nehledě k Americe, která
věnuje na zbrojení téměř 40
% celkového státního rozpočtu.
Základní směrnice našeho státního
rozpočtu, t. j. jeho úspornost a příkaz,
splnit minimálními náklady maximum úkolů,
musí být důsledně plněny také
v armádě. Musíme proto doplňovat a
budovat armádu především hodnotami nového
řádu lidové moci, hodnotami, které
stavějí obranu státu na pevnější,
spolehlivější základnu, které
stavějí obranu státu na spolupráci,
na lásce a na důvěře všeho lidu.
Musíme proto armádu posilovat především
hodnotami potenciálu mravního.
Plánované hospodářství, láska
k republice nového řádu, láska ke
všemu pracujícímu lidu, vyšší
činorodé vlastenectví, vlastenectví
znamenající porozumění a práci
pro skutečné potřeby národa - to jsou
nutné a pevnější předpoklady,
které spolu s politikou zahraniční, s všeobecným
branným úsilím celého národa
a spolu s armádou vytvoří základny,
na kterých musíme stavět naši novou
strategii, na kterých musíme stavět naši
novou národní doktrínu obrany státu.
Paní a pánové, všecky tyto předpoklady
jsou obsahem košického i budovatelského programu.
Jsou obsahem našeho lidově demokratického řádu
a jsou hospodářským, politickým, sociálním,
kulturním, mravním a také branným
programem Gottwaldovy třetí vlády Národní
fronty.
Uplynulý rok potvrdil, paní a pánové,
znovu, že spojenecká politika Gottwaldovy vlády
byla i v zájmu obrany republiky správná.
Náš věrný a mocný spojenec, Sovětský
svaz, dokázal svým postupem na všech jednáních
o poválečné úpravě Evropy a
celého světa, že je skutečným
obráncem svobody malých národů, že
podporuje jejich výstavbu na základě jednání
rovný s rovným, že byl, je a zůstane
úhlavním nepřítelem fašismu a
nacismu v jakékoli formě a jakéhokoli druhu.
Sovětská politika odpovídá v každém
směru našim zájmům a proto můžeme
tvrditi, že síla Sovětského svazu je
také naší silou. Naše přátelství
a spojenecké dohody s ostatními slovanskými
státy posílily podstatně obranu republiky.
Slovanstvo je obráncem míru, Slovanstvo je obhájcem
nové demokracie a pokroku. Slované jsou, paní
a pánové, pevností lidové demokracie,
pevností, jejíž nepřemožitelnou
hradbou je věrnost a síla. Sovětského
svazu, věrnost a síla sovětské armády,
bohatýrské armády Titovy Jugoslavie, bulharské
armády, armády demokratického Polska a československé
lidově demokratické armády.
Duch přátelských dohod Československé
lidově demokratické republiky se slovanskými
státy je zárukou, že tyto smlouvy neskončí
pro nás v rozhodujících okamžicích
isolací, že neskončí novým Mnichovem
a zradou. V případě vzplanutí nové
války budeme bránit hranici Šumava-Krušné
Hory-Odra-Nisa-Baltické moře nejenom my a Poláci,
ale tuto západní hranici Slovanstva budou bránit
všichni Slované společně. V tom případě
se, paní a pánové, postaví po našem
boku na naši obranu určitě jeden stát
na světě, jeden z nejmocnějších
tohoto světa: Sovětský svaz.
Paní a pánové, proto je v zájmu posílení
obrany republiky, aby naše politika, aby celý národ
plnil loyálně a důsledně všecko,
co naše spojenectví se Sovětským svazem
a ostatními slovanskými národy udržuje,
co je živí a co je posiluje. Je také především
příkazem spolehlivosti, je příkazem
věrnosti všech příslušníků
armády, aby toto spojenectví ve všech složkách
branné moci do všech důsledků upřímně
a věrně prováděli. Naše armáda
musí růst kromě materiálem také
hodnotou výcviku, musí růst nadšením,
odpovědností, kázní, morálkou
a musí růst vysokým politickým uvědoměním
a oddanosti republice. Pokud se vyskytly, jak v akci proti benderovcům,
tak i při jiných příležitostech,
určité kazy v armádě, má to
své příčiny především
v důvodech morálně politických. Doktrína
naší armády musí se opírat o
hospodářskou i politickou základnu našeho
nového lidově demokratického řádu.
Armáda musí býti politicky vysoce uvědomělá
a nadstranická. Politikou armády musí být,
jak to bylo opětovně zdůrazněno, košický
a budovatelský vládní program. Sovětská
armáda, sovětský lid je schopen tak velikých
hrdinství, tak velikých obětí proto,
že si byl vědom, že brání spravedlivou
věc lidu, že brání sovětskou
socialistickou republiku, že brání pracující
proti kapitalismu. Jenom armáda, která má
smýšlení totožné se smýšlením
masy občanů, jenom záruka, že velitelský
sbor je sourodým celkem s lidem, jenom armáda, jejíž
morálka se opírá o sílu přesvědčení
převážné většiny národa,
armáda, kde každý jednotlivec střeží
obsah revoluce a podporuje svou činností veliké
úsilí národa o trvalé zajištění
pevných základů státu - jenom taková
armáda zajistí spolehlivou obranu bezpečnosti
a svobody republiky.
Na takových základech je, paní a pánové,
stavěn celý náš národní
život. A z této základny musí růst
také naše armáda. Kdo nesouhlasí s takovou
ideologií, ten do armády nepatří,
i když byl do armády přijat. (Potlesk.)
Zjevy, které se v poslední době v armádě
projevily - a jsou to i případy dosud aktivních
příslušníků čs. armády,
o kterých se veřejnost dověděla při
souzení Čatloše, Turance a ostatních
zrádců - musí být vojenské
správě a celému národu velmi vážnou
připomínkou.
Paní a pánové, všecky konstruktivní
síly státu musí podpořit budování
armády. Celý národ, všecky politické
strany jsou spoluodpovědny za morálku, za ducha
a spolehlivost armády. Jsou povinny vytvářet
ovzduší příznivé růstu
armády, jsou povinny vychovávat a vést vojáky
k oddanosti republice, k oddanosti nové demokracii, učit
činorodému vlastenectví, varovat před
novým nacismem a fašismem, vykořenit ideovou
zmatenost, ostře ukázat, kdo je naším
nepřítelem, a posilovat dobrý poměr
k našim spojencům. Jenom tak se nám podaří
posílit hmotné hodnoty armády, posílit
je neporazitelným duchem, který řídí
celý válečný stroj, duchem, který
rozhodne o tom, kdo vydrží o vteřinu déle,
kdo zvítězí. Armáda a národ
nesmí nikdy zakolísat v přesvědčení,
co brání a zač bojuje. Nesmíme připustit,
paní a pánové, defaitismus, nesmíme
připustit různé úvahy o zbytečnosti
armády, která je určena v tomto státě
na obranu zájmů celého národa. Nesmíme
dovolit záměrné síření
zpráv o překonaných a zbytečných
výcvikových a obranných methodách.
Nesmíme připustit ani úvahy o marnosti obrany
proti atomové pumě. Neboť proti každé
zbrani je možno a je nutno se bránit. A jenom ten
kdo nemiluje svou vlast, jenom ten, kdo ze sobeckých a
třídních zájmů nenávidí
nový řád, jenom ten, kdo touží
po návratu starých dob vlády kapitalismu,
jenom ten by mohl mít zájem způsobovat a
zanášet ideologický zmatek. Jenom ten by mohl
mít zájem způsobovat matení, které
ohrožuje jednotu, spolehlivost, odolnost a věrnost
armády a které v sobě skrývá
nebezpečny zárodek zrady.
Mám, paní a pánové, čest prohlásit
opětovně, že komunistická strana Československá
má živelný zájem na dokonalé
obraně lidově demokratické republiky, a proto
souhlasíme s rozpočtem armády, se státním
rozpočtem na r. 1948. Budeme přispívat svou
politikou k tomu, aby branný potenciál republiky
tvořil jak po stránce hospodářské,
tak vojensko-technické i politicko-mravní pevné,
spolehlivě a ve všech směrech zabezpečené
hodnoty. Proto žádáme od vojenské správy,
aby zajistila růst armády v duchu lidové
demokracie, aby střežila práva, zajištěná
armádě košickým a budovatelským
vládním programem. Žádáme další
zdokonalení a cílevědomou podporu osvětové
a mravně-politické výchovy v armádě
tak, jako to bylo zdůrazněno na poslední
celostátní konferenci osvětových důstojníků.