Paní a pánové! Jednou součástí
Sboru je útvar č. 9.600. Je to útvar, kterého
chce nyní při projednávání
vládního nařízení k §
10 zák. o národní bezpečnosti ministerstvo
vnitra použít k ostraze hranic. Je proto dobře
si povšimnout, jak situace na hranicích vypadá,
kdo vlastně hranice fakticky střeží
a je-li z toho důvodu zapotřebí, aby dosavadní
stav byl nezměněn, či je-li zapotřebí
nějaké reformy. Byl jsem v poslední době
na několika exponovaných místech na hranicích,
a to jak na hranici německé, v zoně americké,
saské, v zoně sovětské, tak i na hranicích,
které máme nyní s Polskem. A chci konstatovat,
že jedinými, kteří opravdu vykonávají
všechny potřebné služby a kteří
jsou z 90 % stále ve výkonu, jsou orgány
finanční stráže. (Potlesk.) To
je moje zkušenost. Dokonce objektivní a nestranní
příslušníci pohraničních
útvarů sami prohlašují: "Prosím
tě, proč tu vlastně jsme, vždyť
nemáme nic na práci. Příklad: Je nás
zde 12, 10 z toho je použito k různým strážím
a kancelářským službám a pohotovostem
a pouze 2 vykonávají vlastní výkon
ostrahy." Vážení přátelé,
tento útvar čítá podle rozpočtu
téměř 6.000 lidí. Nemyslíte,
že by bylo daleko vhodnější, kdybychom
těchto 6.000 mladých příslušníků
sboru rozdělili, pokud je potřebuje finanční
stráž - a ona potřebuje posílení
- a kdybychom jimi posílili pohraniční stanice,
na př. na Falknovsku, kde víme, že v dolech
jsou zaměstnáni občané snad 10 národností,
kde je kriminalita vysoká a kde na jednotlivých
stanicích Sboru místo systemisovaných 8 členů
jsou jenom 2 nebo 3? Myslíte, že by tato změna
neprospěla republice? Žádáme proto,
aby nyní při provádění zákona
o národní bezpečností byla i tato
otázka jíž jednou definitivně vyjasněna;
vyjasněna tak, aby byly pohraniční útvary,
které se celkem neosvědčily, zrušeny,
aby byly na pomoc finanční stráži posíleny
a speciálně vyzbrojeny pohraniční
stanice SNB, podléhající ovšem plné
kontrole orgánů lidové správy, a aby
vedle toho byla posílena a omlazena finanční
stráž, která se jako ostraha hranic osvědčila
a která, jak věříme, se osvědčí
i v budoucnosti.
Zákon o národní bezpečností,
když jej projednával bezpečnostní výbor
i toto vážené Národní shromáždění,
měl všemu našemu občanstvu potvrditi rozdíl
mezi bezpečnostní službou dříve
a nyní. Proto již byl nazván zákonem
o národní bezpečnosti. Proto jsme se v bezpečnostním
výboru snažili, aby i z textu zákona občanstvo
zjistilo, že nám jde opravdu o demokratickou bezpečnost.
A nyní se podívejme, jak se postupuje od doby, kdy
byl zákon odhlasován.
Především bych chtěl konstatovat, že
ačkoliv je ministerstvu vnitra známo, že zákon
má určité lhůty, končící
31. prosince, dochází ve vládě teprve
nyní k projednávání příslušných
organisačních ustanovení, která mají
tyto lhůty splnit. Zase ten chvat - zdá se, že
opravdu záměrný -, aby zde nebyl čas
k náležitému prodiskutování takového
vážného vládního rozhodnutí,
aby prostě se dostalo, jak jsem to řekl již
v bezpečnostním výboru, ministerstvu vnitra
oněch plných mocí, které mu sněmovna
při projednávání zákona neschválila.
Vážení přátelé, vidíme
z celé personální politiky, jaká se
ve Sboru provádí v posledním roce, že
jde o všechno, jenom ne o politiku založenou na objektivním
posuzování státní spolehlivosti, mravní
i odborné kvalifikace členů Sboru. Vidíme,
bohužel, že spíše jde o záměrnou
politiku stranickou, o záměrné obsazování
posic jednou politickou stranou, stranou pana ministra vnitra.
A když vidíme, že to jde tak daleko, že
jsou ze Sboru superarbitrováni zdraví 50letí
nebo 52letí legionáři, že jsou z vedoucích
míst odstraňováni poslední nekomunisté,
že všechna významná velitelská
místa sboru jsou obsazována příslušníky
jenom jedné politické strany, jak můžete
pak žádat, aby ostatní strany měly ve
sbor důvěru, jaké je v zájmu státu
zapotřebí? (Potlesk.)
Dlouho jsme diskutovali o otázce osvětové
služby. Zákon, který ji zrušil, je v platnosti,
ale přece nezákonným způsobem existuje
hlavní správa osvěty a výchovy i osvětoví
důstojníci u jiných součástí
Sboru dále. Ptám se pana ministra, kde nachází
nyní, po tom, kdy zákon vstoupil v platnost, úhradu
na tyto věci, když mu tuto úhradu zákon
o národní bezpečnosti nedovoluje?
Paní a pánové, jak zde prohlásil včera
náš předseda soudruh Laušman, nejde nám
o to, abychom vytvořili místo sboru komunistického
sbor sociálně demokratický; jde nám
o to, aby Sbor národní bezpečnosti, který
se svou funkcí blíží našim soudům
- a o soudech jsme přece přesvědčeni,
že mají být nezávislé, zdůrazňujeme
to všude - byl nezávislý, aby v čelo
všech jeho složek byli postavení velitelé,
kteří budou požívat nejenom důvěry
jedné politické strany, ale důvěry
celého národa.
Paní a pánové, stává se nám
také, že někteří velitelé
sboru se nelibě dívají na vymoženosti
pro příslušníky Sboru, obsažené
v dekretu o závodních radách. Zaměstnanecké
rady Sboru národní bezpečnosti plní
poctivě svůj úkol, ale vidíme, že
jsou velmi často přezírány. A zjišťujeme
dokonce, že již několik členů zaměstnaneckých
rad bylo ze služebních důvodů přeloženo
a že bylo zapotřebí velkých intervencí,
abychom tento protizákonný postup zamezili. I zde
bych chtěl požádat ministerstvo vnitra i velitelství
Sboru, aby si vážilo této revoluční
vymožeností, aby si vážilo toho, že
dnes příslušník Sboru už nechce
být jenom poslušným nástrojem, nýbrž
přemýšlivým, přesvědčeným
strážcem národní bezpečnosti.
A k tomu také přispívají zaměstnanecké
rady. Ve spolupráci s nimi dosáhneme právě
této nové náplně naší
národní bezpečnosti mnohem snáze než
dříve a než se toho někdo pokouší
dosáhnout dnes strohými rozkazy, militaristickým
řešením.
Paní a pánové, ani o výstroji a výzbroji
příslušníků Sboru nemůžeme
prohlásit, že by odpovídaly potřebám.
Mladí příslušníci Sboru, kteří
byli přijati, obdrželi, když byli jmenováni
strážmistry, jeden oděv. Velitelé od
nich žádají, aby chodili v tomto oděvu
i do služby. Nemají možnost si opatřit
jiný oděv, dokud jim to nebude z velitelských
míst umožněno hromadným nákupem.
Myslím, že zde je zapotřebí nápravy.
A když vidíme, jak zápasí příslušníci
Sboru s otázkou výstroje, oděvu i obuvi,
máme jistě plné právo upozorniti ministerstvo
vnitra, aby i tato otázka byla v r. 1948 vyřešena
nejenom ke spokojenosti členů Sboru, ale také
ve prospěch výkonu služby. Ještě
bolestivější je tato otázka u bývalé
výkonné obecní policie. Tam vidíme,
že přes to, že tato policie byla zasazena do
Sboru národní bezpečnosti fakticky již
v r. 1945, nedostali její příslušníci
ještě vůbec paušál na výstroj
a vidíme je namnoze chodit v otrhaných uniformách
bývalých obecních policistů, poněvadž
prostě nemají možnost si opatřiti jiné.
Myslím tedy, že i této otázce by mělo
věnovati ministerstvo vnitra i velitelství Sboru
více pozornosti.
Paní a pánové, chtěl bych končit
tím, že považujeme za jednu z hlavních
zásad naší bezpečnosti zásadu
důvěry lidu v bezpečnostní orgány.
Kol. Jelínek zde včera opravdu slovy nehledanými
na tuto věc upozornil, a já bych chtěl dodat,
že vidíme tuto důvěru ohroženu
a že bychom si ji přáli vidět zajištěnu
především v objektivitě národních
výborů a jejich bezpečnostních referentů,
v objektivitě a stranické nezávislosti velitelů
a příslušníků Sboru, ve vědomí,
že pro každého příslušníka
Sboru, ale také pro každého občana republiky
platí, pokud jde o národní bezpečnost,
stejně měřítko, a k posledku v opravdu
odborné mravní kvalifikaci a svědomitosti
všech občanů, kteří vykonávají
zodpovědnou službu vládě i bezpečnosti
a klidu každého. Jsme přes dosavadní
nedostatky přesvědčeni, že jsou dány
všechny předpoklady k zajištění
těchto zásad opravdové demokratické
národní bezpečnosti. Chceme věřit,
že nyní po provedení zákona bude těchto
předpokladů lépe využito ve prospěch
všeho lidu, ve prospěch všech příslušníků
národní bezpečnosti, pro spravedlivé
zhodnocení jejích těžké služby,
a proto budeme hlasovat pro rozpočet ministerstva vnitra.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Caňkář. Uděluji
mu slovo.
Posl. Caňkář: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
K tomu, co již zde bylo řečeno o soustavě
a o přednostech a vadách našeho státního
rozpočtu, dovoluji si poznamenati jenom toto: Náš
státní rozpočet pro příští
rok, který je třetím mírovým
rozpočtem naší republiky, je přece jenom
stále rozpočtem neúplným. Především
vynechal dvě miliardy, kterých je potřebí
jako příplatku sociálně pojišťovacím
ústavům, dále tam nevidíme ani příjmy
ani vydání t. zv. intervenčního fondu,
který nakonec skončí miliardovým schodkem;
nevidíme také, že by náš státní
rozpočet pro příští rok počítal
s tím, že bude potřebí většího
vydání na nákup potravin a jiných
životních potřeb v cizině, a také
nevidíme, že by náš státní
rozpočet vůbec počítal s tím,
že je potřebí upraviti platy státním
a veřejným zaměstnancům. A k úpravě
platů státních a veřejných
zaměstnanců přes to, že pan předseda
ÚRO k nim chová nelibost a nepřízeň,
v příštím roce dojíti musí.
Lituji také velmi toho, že náš státní
rozpočet není již založen na nějakých
bezpečných cifrách, na cifrách účetní
uzávěrky aspoň z r. 1946. A protože
má tyto vady, je pro mne přece jenom rozpočtem
více aproximativním než rozpočtem řádným,
skutečným. Sněmovna a jistě i naše
veřejnost by přijala s povděkem, kdyby náš
státní rozpočet byl skutečně
pravým obrazem našeho státního hospodářství
a kdyby byl také již jedním ze znaků
skutečné mírové doby. Při všech
nám známých poválečných
hospodářských potížích
trpělivě, ale přece jenom toužebně
čekáme na rozpočet vyrovnaný, únosný,
a také na rozpočet, který by už znamenal
stabilitu hospodářských poměrů
v republice.
Čekáme toužebně na takový státní
rozpočet, jaký na př. už mají
ve Velké Britannii a v Sovětském svazu. Nejvyšší
sovět SSSR, tedy státu, jehož velké
území bylo tak barbarsky válečným
nepřítelem vyrabováno a zplundrováno
a jehož lid přinesl pro vítězství
Spojených národů nejtěžší
oběti, projednával svůj státní
rozpočet na r. 1947 v posledním únorovém
týdnu t. r. A ministr financí Sovětského
svazu A. G. Vervěv ve svém vykladu k předloženému
státnímu rozpočtu oznámil Nejvyššímu
sovětu Sovětského svazu, že podle předběžných
zjištění činily státní
příjmy v Sovětském svazu v r. 1946
322 miliard a vydání pouhé 304 miliardy rublů.
Tedy hospodářství Sovětského
svazu se končí v roce 1946 státním
přebytkem 18 1/2 miliardy rublů.
Rozpočtové příjmy Sovětského
svazu na r. 1947 mají činiti 391 miliard a vydání
371 miliard, tedy rozpočtový přebytek na
rok 1947 činí celých 20 miliard rublů.
Jakou radost by měli všichni občané
z našeho státního rozpočtu, kdyby se
podobal rozpočtu Sovětského svazu a kdyby
od svého ministra financí slyšeli také
to, co Nejvyšší sovět slyšel od svého
ministra financí, že totiž základním
pramenem příjmů státního hospodářství
Sovětského svazu pro rok 1947 je příjem
poplatků ze státních a družstevních
podniků! Příjmy státní pokladny
Sovětského svazu z družstevních a státních
podniků totiž činily v r. 1947 plných
144 miliard rublů, t. j. 36,6 % veškerých státních
příjmů. Náš státní
rozpočet pro tentýž rok, kdy v Sovětském
svazu 36,6 % příjmů, činily příjmy
ze státních a družstevních podniků,
pro svoji potřebu 64 miliard přijal ze 37 miliard
příjmů takto pouhé 3 1/2
miliardy Kčs, tedy pouhých 9 %. A těchto
9 % odvádí vlastně jen tabáková
režie, protože vlastně jen tabáková
režie je státním podnikem aktivním,
kdežto řada ostatních státních
podniků jsou podniky pasívní. V r. 1948 mají
všechny naše státní podniky odevzdati
vlastní správě 8.470 mil. Kčs, tedy
15 % z 55 miliard státních příjmů.
A kdyby, paní a pánové, nebylo tabákové
režie, která sama má zisk 8.503 mil. Kčs,
tedy více, než odvádí státní
pokladně, pak by naše státní pokladna
od státních podniků nepřijala ani
jedné jediné koruny a tedy ani jednoho jediného
procenta. Tedy naše hospodářství zůstává
daleko pozadu, zejména pokud se týče hospodářství
státních podniků a znárodněného
průmyslu, za hospodářstvím Sovětského
svazu. Hospodářství našeho znárodněného
průmyslu je pak v roce 1946 a 1947 i také v roce
1948 ztrátové. Pan ministr financí sám
o něm ve svém výkladu ke státnímu
rozpočtu na str. II/9 musel říci: "Podíl
z očekávaných zisků na rok 1947, který
má býti odveden na vyrovnávací účet,
nebude stačit na pokrytí vykázaných
ztrát r. 1947, nehledíc ani k neuhrazeným
ztrátám roku 1946. S příjmem státní
pokladny z vyrovnávacího účtu se proto
ani v rozpočtu na rok 1948 nepočítá."
Opakuji: z našeho státního rozpočtu
budeme míti všichni úplnou radost teprve tehdy,
až bude skutečně rozpočtem vyrovnaným,
únosným a stabilizovaným.
Paní a pánové, každá kapitola
našeho státního rozpočtu nebo skoro
každá položka našeho státního
rozpočtu má své interesenty a také
své kritiky Dovolte mi, abych mohl věnovati svou
pozornost aspoň té kapitole, která se dotýká
hospodářství samosprávných
svazků. Mohl bych jako p. kol. Kubát mluvit
s hořkostí o celé řadě věcí,
které jsou v našem veřejném životě,
mohl bych mluvit o čistotě a nečistotě
našeho veřejného života a nedemokratičnosti
v něm, o přepolitisování našich
obcí a měst. Dovolte jen, abych vám řekl,
že samosprávu dělám už více
než 20 roků a že musím říci,
že jsem nikdy neviděl tolik politiky a tolik vášnivého
stranického nepřátelství, kolik ho
vidím teď v republice, která má méně
politických stran, než jich měla republika
první. (Potlesk.) Mohl bych dále mluvit o
tom, jak je nám nesmírně potřebí
úpravy domovského práva a státní
příslušnosti u všech občanů,
zejména také proto, že vidíme, jak to
vypadá se státní příslušností
v pohraničí v manželstvích smíšených.
Mohl bych mluvit o celé řadě věcí
politických, ale protože mluvím k rozpočtu,
dovolte mi, abych mluvil jenom k hospodaření svazků
územní samosprávy.
Ve státech, kde se jako u nás přenáší
na samosprávné orgány celá řada
úkolů a povinností, zaměstnává
činnost a hospodářství svazků
územní samosprávy nejen pány ministry
vnitra, ale také ministry financí. Jejich úkol
jinde, ale i u nás je stejný: rozděliti mezi
stát a samosprávu účelně a
ekonomicky úkoly a povinnosti a dáti samosprávně,
má-li skutečně zůstati samosprávou,
bezpečnou hospodářskou základnu.
O řešení tohoto obtížného
úkolu se pokoušeli snad všichni ministři
financí už v naší první republice,
jak o tom svědčí 4 finanční
novely: z r. 1921, 1927, 1930 a také z r. 1935. Ale žádná
z těch finančních novel a ovšem ani
protektorátní výnosy z r. 1944 a 1945 finanční
stav hospodářství samosprávných
svazků bohužel nikdy nezlepšovaly, nýbrž
jejich hospodářskou soběstačnost a
samostatnost vždycky jen omezovaly, a to jen proto, že
zvětšovaly její závislost. A provésti
- řečeno mluvou dneška - spravedlivou distribuci
nejen úkolů a povinností, ale také
finančních zdrojů mezi stát a samosprávu
zůstává těžkým úkolem
i dnešního pana ministra financí.
Jak se daří, paní a pánové,
samosprávě jinde?Jak se daří po válce
na př. staré a osvědčené národní
samosprávě anglické? V anglické dolní
sněmovně v měsíci listopadu t. r.
předložil člen dělnické vlády,
nyní již exministr financí Dalton státní
rozpočet pro rok 1948 a s ním také současně
k projednání i osnovu zákona o anglické
místní samosprávě, jejímž
původcem jest Bevan. Touto osnovou zákona o místní
samosprávě navrhl nové rozdělení
úkolů mezi stát a samosprávu tím,
že břemena sociální služby, chudinské
péče, službu zdravotní a nemocniční
snímá předložený návrh
osnovy zákona se samosprávy a přenáší
je na ústřední vládu, na stát.
Koncem minulého měsíce byla v anglické
dolní sněmovně projednávána
dokonce osnova zákona o t. zv. národní pomoci,
podle které se mají zřizovati státní
domovy, nikoli chudobince. Obcím chudším, nesoběstačným,
mají být dávány jako u nás
pro plnění jejich úkolů ze státní
pokladny vyrovnávací přídavky. Anglická
dolní sněmovna tedy usiluje o spravedlivé
rozdělení úkolů, břemen, ale
také finančních prostředků;
ovšem proti této osnově v dol. anglické
sněmovně je oposice konservativců.
Toto všechno jsem uvedl proto, abych mohl dodat, že
v naší sněmovně byla roku minulého
se státním rozpočtem na rok 1947 rozdána
osnova zákona o prozatímním finančním
hospodářství našich samosprávných
svazků. Tato osnova byla osnovou vlády, která
nemá vůbec žádnou oposici, a přesto,
že byla změněna ve prospěch samosprávy,
už tenkrát při rozpravě 20. prosince
minulého roku jsem musil říci, že ani
po podstatné změně, která byla provedena
ve prospěch samosprávy, nemohl bych pro ni se svými
klubovními kolegy hlasovat, kdyby nebyla jen nouzovým,
krátkodobým provisoriem a kdyby podle resoluce,
přijaté našim rozpočtovým výborem
a sněmovně doporučené, nemělo
být přikročeno k trvalejší úpravě
hospodářství našich samosprávných
svazků se zachováním jejich plné hospodářské
svobody.
Do jaké míry se touto resolucí zabývala
vláda a zejména resortní ministr, dovolil
jsem se dotázat 10. t. m. pana ministra financí,
a z jeho odpovědi jsem se dověděl, že
zatím se uvažuje jenom o zásadách a
že se zatím shromažďuje jenom potřebný
statistický materiál, ačkoliv polovina období
platnosti toho zákona tímto rokem bude u konce a
ačkoli ústavodárné Národní
shromáždění také už končí
své funkční období.
Zákon č. 249, o kterém hovořím,
v § 1 přirážky svazkům územní
samosprávy béře a v § 2 říká,
že všechny platby na přirážky svazků
územní samosprávy plynou do státní
pokladny. Za odňaté přirážky
ovšem obce a také okresy a země dostávají
t. zv. náhradové příděly. Země
- jak Česká, tak také Moravskoslezská,
tak také Slovensko - dostávají kromě
náhradových přídělů
ještě jiné státní příděly
a na úpravu dluhu finančně slabých
okresů a obcí potom podle zákona č.
69/1935 je zřízen ještě také
pomocný fond, ze kterého země Česká
dostává asi 100 milionů, země Moravskoslezská
59 mil. a Slovensko 40 mil. Kčs. Na úpravu schodků
řádných rozpočtů zemí,
okresů a obcí byla jim poskytnuta podle § 9
zák. č. 49 v roce 1947 mimořádná
pomoc dvou miliard.
Nežádoucí kuriositou našeho zákonodárství
stal se fakt, že fin. zákon č. 234/46, kterým
se stanoví státní rozpočet na tento
rok, byl odhlasován 14. prosince a byl již založen
tak, jako by zákon, který byl odhlasován
teprve 20. prosince, vlastně nebyl v projednávání,
nýbrž už v platnosti. A státní
apanáž, kterou dostává naše samospráva
podle zákona č. 249/46, je naprosto nedostatečná,
a její schvalovací a přidělovací
procedura je pak tak zdlouhavá, že je výsměchem
volání po zhospodárnění a zjednodušení
naší veřejné správy.