1. Sjednocené Německo s centrální
vládou by příliš vyhovovalo totalitním
tendencím německých komunistů, při
použití forem, vžitých za nacismu, centrálně
komunisticky říditi celé Německo.
2. Snaha po sjednocení Němců je vždy
prvním varovným znamením, které světovému
míru z Německa přichází. Umožnit
Němcům, aby přeskočili tento stupeň
vývoje, znamená zacpat si předem uši
před zvoněním onoho poplašného
zvonu, kterým odjaktěživa byla nacionalistická
snaha Němců po sjednocení.
3. Rozdělení Německa na menší
územní celky by vytvořilo nové politické
a hospodářské vůdčí
posice pro Bavory, Sasy, Hanoverany atd. Vedoucí osobnosti
jednotlivých zemí už z důvodů
osobních a prestižních by byly zárukami
rozděleného Německa.
4. Průmyslový potenciál by byl přece
jen rozdělen na jednotlivé země, takže
by přestalo hrozit nebezpečí centrálně
vedeného znárodněného průmyslu,
který by byl v rukou ústřední vlády,
proti němuž by se koncern Hermann Goering-Werke jevil
jen pouhou hračkou.
Proti tomu je stavěna myšlenka jednotně kontrolovaného
sjednoceného Německa. Je jisto, že už
při vyslovení slova sjednocené Německo,
které nám připomíná Hitlerovo
velkoněmecké sjednocení, mnohým Čechům
běží mráz po zádech. Leč
i tu je třeba rozumnou a klidnou úvahou zvážiti
argumenty, které, třeba proti našim citům,
mluví pro sjednocené Německo.
1. všechny velmoci souhlasí s tím, že
hospodářská jednota Německa nemá
být a nebude porušena. Je to v rámci přirozeného
vývoje, že hospodářská jednota
Německa bude mít nutnou odezvu též v
administrativě a vůbec v politické správě
Německa.
2. Sjednocené Německo, řízené
z jednoho místa, může být také
z jednoho místa celé kontrolováno. V této
souvislosti kvituji s povděkem, že ministerstvo zahraničních
věcí zabývalo se již konstruktivním
podnětem čs. strany lidové na dlouhodobou
kontrolu nebo dokonce zmezinárodnění Říšské
banky jakožto jednoho z nejúčinnějších
prostředků kontroly.
3. Budoucí uspořádání Německa
by za všech patřičných záruk
bezpečnosti mělo odpovídat pokud možno
přirozené struktuře a představám
Němců. Tento argument, který plně
sdílíme, vychází ze starého
dobrého úsloví, že se bajonety dá
všechno na světě dělat, jen sedět
se na nich nedá delší dobu. Je proto v zájmu
míru, aby budoucí uspořádání
Německa bylo co nejméně umělé,
neboť jinak by světová bezpečnost musela
klást přílišné nároky
na velmoci, zeměpisně i svými zájmy
dosti vzdálené naší pevnině.
Chce někdo na příklad rozumně předpokládat,
že by po vnuceném rozkouskování Německa
Amerika ode dneška za 20 let mobilizovala, kdyby Hesensko
a Bavorsko chtěly lidovým hlasováním
splynout v jeden celek? V německé historii se nelze
už vracet do 18. století. Obávám se,
že se Hitlerem bohužel dovršilo sjednocení
Němců a že s výjimkou Bavorska skutečné
vědomí odlišnosti mezi Němci v Porýní,
v Meklenbursku a Hannoversku již neexistuje.
Jestliže zastánci federace tvrdí, že touha
po sjednocení Němců je prvním poplašným
zvoněním, pak nutno po pravdě říci,
že to už dnes z Německa poplašně
přímo řinčí. Komunistická
strana německá má jasný cíl
politické jednoty celého Německa. Stejně
však i politické strany v západním Německu.
Jsou tu informace, že ve Štutgartě a ve Frankfurtě
Američané vytvořili zvláštní
studijní komise z vynikajících Němců.
Zdá se, že jejich závěry vedou rovněž
neměnné k zásadě: Reichsrecht bricht
Landsrecht.
Konečně 4. argument ve prospěch jen jednoho
německého státu a ne několika má
speciálně Československo. Je to závažná
otázka, jak při volné federaci států
německého jazyka zabránit, aby se Rakousko,
rovněž stát německého jazyka,
nepřipojilo k takovému volnému Staatenbundu.
Z uvedeného myslím dost jasně vysvítá
závažnost budoucí struktury Německa.
A přes to si troufám říci, že
přes všechen svůj význam není
otázka kompetencí mezi centrální německou
vládou a vládami zemskými prvořadá
Hlavním a předním problémem zůstává
otázka velmocenské dohody o kontrole Německa.
Bez ní Německo, i kdyby bylo vybaveno sebelepšími
paragrafy nové ústavy, nemůže se nám
jevit jinak, než jako trvalé nebezpečí.
Ba dokonce i federativní ústava Německa,
i kdyby nebyla doprovázena účinnou kontrolou
shodnuvších se čtyř velmocí,
by v sobě obsahovala jisté psychologické
nebezpečí.
Federace Německa bez účinné kontroly
by mohla totiž uspávati bdělost naší
i celé Evropy. Mnozí lidé by mohli propadnouti
bláhové představě, že německé
nebezpečí je zažehnáno už proto,
že ústřední vláda Německa
je kompetenčně slabší než vlády
zemské. Před touto pohodlnou ilusí nutno
právě co nejdůrazněji varovati.
Naší snahou je naopak posuzovati Německo a
jeho lid jako celek. I když Německo je dnes rozděleno
na východní a západní pásmo,
my za touto dočasnou velmocenskou strukturou vidíme
jedno: stále dosud nevyléčené Německo,
odkud pruský duch nebyl vypuzen. Ani jedna, ani druhá
velmoc nás nemůže přesvědčit
o tom, že by snad Němci v jejím pásmu
byli lepší než v druhém. Pro nás
německý národ má na 70 mil. duší
rozesetých do čtyř rozdílných
pásem, toť vše.
V této souvislosti vítáme jedno z oněch
mála společných rozhodnutí velmocí
o Německu, t. j. rozhodnutí, týkající
se konečné likvidace Pruska. Ano, Prusko a jeho
duch, tak výrazně představovaný junkerskou
vrstvou, bylo jedním z největších neštěstí
Evropy i Německa samého. Je symbolické, že
je právě na zvítězivší
slovanské velmoci, která ve svém pásmu
má největší díl nebezpečného
Pruska, aby od Slovanstva toto největší nebezpečí
zažehnala. Je to úděl i odpovědnost
vpravdě historická.
K plné likvidaci prušáctví ovšem
patří také likvidace jeho symbolu, Berlína.
Jestliže vlajky čtyř velmocí nad Berlínem
propagačně dotvrzují vítězství,
nezdálo by se pro budoucnost správné, kdyby
se Berlín měl stát též sídlem
ústřední německé vlády.
Když se hlavní město Pruska stalo hlavním
městem Německa, bylo od té doby celé
Německo řízeno a vrháno Berlínem
do válek. Ostatně kdyby hlavní město
Německa bylo přeneseno v budoucnosti kamkoli jinam,
odpovídalo by to jak nynější náladě
v německých zemích mimo Berlín, tak
i snaze zdůraznit oddělení Německa,
ovládaného z Berlína, od Německa opravdu
nového. Symbolicky by se tím dovršila i fysická
likvidace pruského období německé
historie. (Potlesk.)
Místopředseda Hladký: Dalším
řečníkem je p. posl. dr Belluš.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Belluš: Slávna snemovňa, panie
a páni!
Veľkými zmenami, ktorými predchádza
náš povojnový život nemohlo sa vyhnúť
ani prejednávanie rozpočtu. Konštatoval to.
p. minister financií v rozpočtovej debate v rozpočtovom
výbore. Vieme, že porevolučné časy
prinášajú vždy nebezpečie pre štátne
hospodárstvo. Pozorujeme menovú krízu, ktorou
prechádzajú mnohé stredoeurópske štáty,
najmä tie, ktoré boly vojnou značne pauperizované.
Toto ochudobnenie Európy pokračuje a vedúci
činitelia menovej politiky majú práve teraz
najväčšiu zodpovednosť. Pre nás konečne
hrozilo toto nebezpečie tiež, a musíme priznať,
že vzrast tak zvaných plnení štátu
bol v rozpočtoch za minulé roky neobyčajne
veľký, presahoval únosnosť sociálnej
funkcie, ktorú dnes má moderný štát.
Návrh rozpočtu na r. 1948 je po tejto stránke
dôležitým medzníkom, lebo uplatňuje
tri základné zmeny. Predovšetkým je
to dôsledná zásada úspornosti, ktorá
začala už škrtaním za súčinnosti
kontrolnej a úspornej komisie a končí sa
v tom ustanovení finančného zákona,
kde sa prikazuje, aby veľká časť položiek
v kapitole - vlastná štátna správa -
bola znížená o 10 %, nevynímajúc
ani titul pri Ministerstve národnej obrany. Dnes v štátnych
podnikoch sa prevádzkové podpory znížili
o 5 % v prospech štátnej pokladnice. Druhá
dôležitá zásada uplatňovaná
v návrhu rozpočtu sa týka hospodárenia
so subvenciami. Boli sme často svedkami toho, že práve
subvenčné hospodárenie slúžilo
tomu, aby jedna politická strana získavala výhody
na úkor druhých partnerov. Bolo to doslovné
plytvanie, ktoré sa tu robilo so štátnymi prostriedkami.
Nové znenie vo finančnom zákone je zárukou
toho, že takéto prípady sa nebudú opakovať.
Je to predovšetkým ustanovenie, v ktorom sa uvádza,
že prísľuby a výplaty subvencii sa môžu
uskutočniť až v druhom polroku 1948, takže
odpadnú časté zjavy stannícko-politického
subvencovania, ktoré sme videli ešte pred májovými
voľbami lanského roku. A konečne vyzdvihujem
tú zásadnú zmenu, že sa nebudú
v budúcnosti fabrikovať návrhy zákonov
a nariadení len preto, lebo sa podporuje oportunistické
a egoistické stanovisko tej-ktorej politickej strany, ale
každý rezort bude musieť s návrhmi zákonov
a nariadení predkladať aj rozbor výdavkov spojených
s ich uplatnením v praxi, dokonca aj navrhnúť
úhradu na sumy, ktoré nebudú rozpočtovo
zabezpečené.
Všetky tieto zásady predstavujú naše nezlomné
úsilie, aby sme konečne dospeli k tomu, že
budeme mať skutočne vyrovnaný štátny
rozpočet, čo je ideálom každého
štátu, ktorý chce mať usporiadanú
menu a konsolidované hospodárske pomery. Zábezpeka
tohto zdravého hospodárenia bude vtedy, keď
na jednej strane budeme rozumne hospodáriť, keď
nebudeme preceňovať svoje hospodárske sily,
keď nebudeme trpieť velikášstvom, ale budeme
rozumieť tomu, že sa musíme po veľkom ochudobnení
uskromniť a to nielen slovami, ale aj skutkami. Naším
predpokladom pre to je prísna stála kontrola nášho
hospodárenia. Sme natoľko demokratickým štátom,
že každé prekročenie rozpočtovej
kapitoly si vyžaduje súhlasu Národného
zhromaždenia. Za nijakých okolností nemôže
sa stať prekročenie rozpočtových kapitol
bez parlamentného súhlasu a kontroly. V sporiadanom
štáte to musí byť vždy parlament,
ktorý povie posledné slovo aj pri záverečnom
účte štátneho hospodárenia. Toto
právo má byť u nás skutočne rešpektované
a budeme sa ho pridržiavať tým viac, že
aj v tomto úseku štátneho hospodárenia
vidíme jednu z tých ciest, ktorá vedie k
demokratizácii nášho verejného života.
Zástupcovia ľudu sa na základe zabezpečených
práv postarajú o to, aby sa uplatnila dôsledná
kontrola a úspornosť a takto sa zabezpečili
pre občianstvo predpoklady zdravého vývoja
finančných pomerov a tým aj blahobyt.
Zásada demokratičnosti v štátnom hospodárení
uplatnená má nám byť po každej
stránke vzácnym vzorom pre všetky ostatné
úseky nášho verejného života. Myslím
tu predovšetkým na zabezpečenie a posledné
uplatnenie a realizovanie občianskych práv a slobôd,
a to vždy a všade. Je to niekedy až paradoxné,
že zdôrazňujeme ochranu týchto práv.
Proti komu vlastne? Náš štát predsa len
vedú ľudia, ktorí v odboj i proti fašizmu
sa skutočne uplatnili, či už v domácom,
alebo zahraničnom odboji. Títo predsa riadili našu
politiku, oni prevzali zodpovednosť v časoch, ktoré
boly pre český a slovenský národ najťažšie,
a priviedli nás pod vedením prezidenta k víťazstvu.
A bohužiaľ, predsa to nie je paradoxné. Sme svedkami
zjavov, ktoré oprávnene vzbudzujú v nás
pocit neistoty. Politická vôľa jednotlivca prejavená
kolektívne v politickej strane a v iných našich
štátnych a národných orgánoch,
nechce byť plne rešpektovaná, zaznáva
sa, neguje sa, ba dokonca sa potláča a chce sa nahrádzať
vôľou nepolitických, len podľa mena nadstraníckych
inštitúcií. Posledná umele vyvolaná
kríza na Slovensku je toho zjavným dôkazom.
Slovenského vládneho a výkonného sporu
vzniklého na podklade riadnou voľbou z prejavenej
vôle národa a súčasne povaleného
a porazeného, vôľa jednotlivca, volali sa inštitúciami
národom pre politickú moc nepovolanými. Kto
by chcel tvrdiť, že tento stav nie je zrejmým
porušením politickej vôle národa, ktorý
si predsa zvolil svojich zástupcov, ako do národných
výborov, ako do SNR a parlamentu za tým účelom,
aby riadili správu verejného života a nikto
iný. (Potlesk.) Som si istý, že toto
moje konštatovanie budú sa pokúšať
mnohí zvrátiť a stranu i mňa postaviť
proti odbojovým zložkám a inštitúciám
na Slovensku.
Považujem preto za potrebné vyhlásiť,
že nikto z nás neupiera ani najmenej ohromný
morálny a národný význam týchto
inštitúcií, a ich mienku hodnotíme vždy
vážne a kladne. Nemôžeme však pripustiť,
aby odbojové inštitúcie, ktoré majú
byť vlastníctvom celého národa, boly
používané k politickým cieľom,
ktoré môžu ohroziť ich charakter celonárodný
a nadstranícky. Náš vzťah k bojovníkom
za slobodu, partizánom, legionárom, zahraničným
vojakom a k ich inštitúciám je založený
na úprimnosti, na vysokom hodnotení ich poslania
a služieb pri budovaní štátu, na pevnej
vôli vytvoriť z nich skutočne nadstranícke,
celonárodné organizácie, a nikdy sa neznížime
k tomu, aby sme ich význam deklasifikovali použitím
ich na ciele politicko-stranícke.
Ak Slovensko prežívalo v minulých mesiacoch
politickú krízu, chcem tvrdiť, že so Slovenskom
celé Československo prežívalo krízu
demokracie, ktorá vo východnej časti štátu
bola vážne ohrozená. Demokratická strana
priniesla nesporne mocenské ústupky pre skoré
vyriešenie slovenskej politickej krízy, neľutuje
ich, lebo si je vedomá, že ich priniesla pre utvrdenie
a zachovanie čs. demokracie, ktorá za každých
okolností a u každého občana má
byť postavená ako životný záujem
štátu nad záujem politicko-stranícky.
(Potlesk.) Tí, ktorí sa nazdávali
a k tomu i svoje útoky usmerňovali, že z politickej
slovenskej kríze vyjde Demokratická strana ako torzo
politicky neuvedomelých a nejednotných ľudí,
sa znovu prerátali a zmýlili tak, ako tomu bolo
už častejšie v minulosti. Celá slovenská
verejnosť sa presvedčila, čo by bolo s jej
národom a republikou, keby stratila v nás pevných
obhajcov demokratického systému v štáte.
Politická kríza na Slovensku opäť zosilila
rady demokraticky zmýšľajúcich slovenských
národovcov a čs. vlastencov a sme presvedčení,
že celá čs. verejnosť jej vďačí
za víťazstvo demokracie v našom štáte.
Svet pozoruje v poslednom čase s nápadnou pozornosťou
Československo. Máme po každej stránke
všetci veľkú zodpovednosť. Musí nám
záležať na tom, čo si myslia o nás,
ako nás pozorujú a nadovšetko ako kritizujú
naše činy. Prvé meradlo, kde nám musí
záležať rozhodne na jednoznačnom stanovisku
svetovej verejnej mienky, spočíva práve v
zabezpečení občianskych práv, slobôd,
majetkovej istoty a v demokratickom uplatnení politickej
vôle nášho ľudu skrze riadne orgány
vo všetkých úsekoch nášho života.
Pokiaľ sa toto nestane reálnym programom všetkých
politických strán, nebude možné u nás
hovoriť o zakotvení demokracie, nech sa jej dáva
akýkoľvek názov. V tom vidím našu
hlavnú povinnosť práve v terajšom období
konkrétnej prípravy novej ústavy. Je správne,
že nepripustíme, aby sa demokracia zneužívala,
ako to bolo niekedy za prvej republiky. Rok 1938 je pre nás
poučením, na ktoré nikdy nezabudneme. Toto
však nesmie byť ani zámienkou, ani príležitosťou
k tomu, aby sme občana obmedzovali vo forme akýchkoľvek
druhoradých opatrení.
Mnoho našich ľudí nechce stále pochopiť,
že revolúcia už dávno skončila
a že teraz je obdobie evolučného života,
ktoré vyznačuje úcta pred zákonom.
Každý krok, ktorý smeruje proti ustanoveniam
zákona, je trestný podľa sankcií tam
uvedených bez ohľadu na to, kto tento čin pácha
a najmä bez zreteľa na jeho stranícko-politickú
príslušnosť alebo akékoľvek zásluhy.
Spojovať trestné činy so zásluhami o
slobodu národa a obnovu republiky, je práve tak
nedôstojné ako republiku špiniť a hanobiť.
To musí byť jasné a takáto morálka
musí raz navždy v našom verejnom živote
ustúpiť čestným a mravným myšlienkam.
Nemôže sa nijaká myšlienka uskutočňovať,
nijaký plán projektovať alebo budovať
výstavba vtedy, keď to má byť reťazcom
porušení občianskych slobôd. Je pravda,
že sme v povojnovom období museli uskutočniť
mnohé revolučné akty, ale znakom normalizácie
pomerov je predpoklad, že bez zákonného podkladu
nemožno občanovi uložiť nijaké nové
bremená alebo obmedziť tie práva, ktoré
mu ústavne náležia. Som presvedčený,
že keď si uvedomíme túto základnú
skutočnosť, bude u nás menej neistoty, úzkosti,
ako aj pocitu krivdy. To, čo bolo právom revolúcie,
nie je a nesmie byť právom konsolidovaných
pomerov. Keď len pre toto vznikne znepokojenie hladiny verejného
života, treba v tom vidieť zápas dvoch síl.
Jednej, ktorá si vo zvýšenej miere uvedomuje
mravnú náplň demokracie a oddanosť českého
a slovenského národa k nej, a druhej, ktorá
v snahe uplatniť istý program by nedbala odstrániť
všetko, čo by mohlo hamovať priamočarú
cestu k úspechom. My hlásame, že za cenu demokracie
nemožno nič dobrého urobiť pre túto
republiku a štát Čechov a Slovákov.
(Potlesk.).
Slávna snemovňa, považoval som za účelné
toto zdôrazniť práve teraz, keď sme po
odhalení protištátnych činov na Slovensku.
Chcel by som túto príležitosť použiť
k tomu, aby som konštatoval, že každý občan,
ktorý sa dopustí činu proti záujmom
Československej republiky, musí byť trestaný
tak, ako ten-ktorý čin kvalifikuje trestný
zákon, poťažne špeciálne zákony
na ochranu republiky. Treba súdiť vždy Jednotlivcov,
ktorý sa previnili, a to na základe vyšetrovania
a dôkazov predvedených u nezávislého
súdu, a nie celú skupinu občianstva, povedzme
politickú stranu alebo dokonca celý národ.
(Potlesk.) Niet politickej strany alebo čestného
jednotlivca, ktorý by neodsudzoval zločinné
akcie namierené proti záujmom štátu.
Na druhej strane však niet čestného demokratického
občana, ktorý by schvaľoval tendencie a vážne
pokusy slúžiace k tomu, aby trestné činy
niekoľkých jednotlivcov vyraďovali väčšinu
alebo celé skupiny obyvateľstva z účasti
na verejných veciach, ba dokonca deklasifikovali výsledky
voľbami predvedenej vôli ľudu.
Keď sme mali výhrady proti doterajšiemu vedeniu
policajného vyšetrovania protištátnej
akcie na Slovensku, bolo to konkrétne z týchto príčin:
1. Považovali sme za nerozumné, aby sa sériovo
vydávali úradné správy tobôž
v čase nevhodnom - rozpamätajme sa na prvú
úradnú správu zverejnenú pri príchode
pána prezidenta na Slovensko - ba dokonca publikácie
o priebehu vyšetrovania, lebo je to v rozpore so zvyklosťami
v bezpečnostnom aparáte a s ustanoveniami trestného
zákona.