Vím, že by se mohlo spoléhat na to, že
prvky mezinárodní solidarity, mezinárodních
idejí, jako je idea soc. demokratická nebo komunistická,
mohly by zmírnit představy o chystaném nebezpečí,
kdyby se Německo hospodářsky scelilo, ale
my dobře víme, že právě u Němců
jsme se již dvakráte zklamali v účinku
mezinárodních ideologických směrů
a solidarity. víme dobře, jak to bylo při
prvé světové válce. Tehdy nezabránila
mezinárodní solidarita, vyplývající
z ideologie soc. demokratické, Německu v tom, aby
odhodilo rudé prapory a šlo pod prapory Vilémovými
do boje. Víme, že ani po druhé při tom
těžkém zápase, když už obě
dvě složky, komunistická i soc. demokratická,
byly značně zesíleny, nepodařilo se
jim zabránit pangermánskému hitlerovskému
nátlaku a agresi a že v tomto boji právě
v německém národě složky mezinárodní
solidarity podlehly silnějšímu pangermánskému
přirozenému založení Německa.
A proto se opravdu naše myšlenky upínají
především k tomu, aby tak jako ve válce,
i dnes našly mocnosti k sobě cestu, aby našly
cestu dorozumění, poněvadž jen v tom
dorozumění a ve správě Německa,
vedené pod kteroukoliv formou, je možno spatřovat
šťastné řešení. Pro nás
Čechoslováky není forma tak důležité
jako to, aby forma, která bude zvolena jako forma vlády
nad Německem, byla opravdu formou, kterou budou harmonicky
plnit všechny mocnosti a která bude doprovázena
spolukontrolou všech čtyř mocností.
Dnešní poměry v Německu, jak už
zde bylo uvedeno, nám opravdu nedávají příliš
velké naděje.
Slyšeli jsme v zahraničním výboru exposé
pana státního tajemníka Clementise
a když si doplníme tento stav ještě svými
osobními zkušenostmi, vidíme, že dnes
Němci a zejména sudetští návratci
a návratci z Polska a z Ruska jsou opravdu mimořádným
nebezpečím pro nás všechny. Jestliže
tyto složky se dnes v Německu mohou organizovat a
organizují se a jestliže do svých cílů
tohoto organizování zapisují v prvě
řadě slovo "návrat", musíme
my, Čechoslováci, u nichž odsun Němců
byl opravdu primárním činem naší
národní revoluce, býti na stráži
a nezaspat ani vteřinu. Nestačí pouze, abychom
se v této věci postavili a přihlásili
memorandy a vytyčením našich základních
linií. Je potřebí, abychom se, pokud jde
o denacifikaci a převýchovu německého
národa, také jasně a konkrétně
vyslovili.
Tato otázka převýchovy, denacifikace a hospodářské
úpravy neměla by býti po mém soudu
pouze snažením a cílem našich oficiálních
orgánů a orgánů naší zahraniční
politiky, ale měla by býti cílem celé
naší československé veřejnosti,
a zejména nadstranické organizace celostátní
by v tomto směru měly převzíti návrhovou
iniciativu.
Jak jsem již řekla, nesmíme se dáti
znovu uspati tím, že to za nás vyřídí
jiní, jim tam nahoře. V našem lidově
demokratickém systému musíme opravdu jeden
každý vzít svou plnou odpovědnost a
iniciativu a musíme, vážení pánové
a paní, mluvit nejenom to, co je líbivé a
co je dovolené, ale musíme také mluvit to
a o tom, k čemu nás zavazuje hluboký příkaz
tisíciletého, skutečného poznání
Němců. Musíme to říkat na všechny
strany a všem.
Je potřebí, abychom sledovali politiku, jakou vůči
Německu mají i ostatní jeho sousedé.
Je potřebí se také seznámit s tím,
jaké požadavky a přání formulují
v otázce Německa zejména ty státy,
s nimiž jsme šli cestou utrpení společně.
Jsou to naší slovanští spojenci, ale je
to také zejména Francie.
Jsme rádi, že jsme slyšeli od pana státního
tajemníka Clementise v zahraničním
výboru, že již byly učiněny pokusy
o to, domluvit se s našimi francouzskými přáteli
o postupu, cílech a směrech požadavků,
které oni uplatňují, a přáli
bychom si, aby tato jednání byla co nejrychleji
i rozvíjena a přivedena ke konci.
Je pravda, že bezpečnost je primárním
určovatelem naší zahraniční politiky
a přirozeně i tento cíl bezpečnosti
vede nás, jak zde již bylo řečeno, k
liniím, které sleduje také v otázkách
úpravy poměrů v Německu Sovětský
svaz, náš mocný spojenec. Jsme při tom
opravdu velmi potěšeni touto novou skutečností,
která nebyla předtím, že máme
tu radostnou jistotu, že se můžeme opříti
o sílu našeho spojence, a také my právě
tak jako ostatní upřímní vlastenci
v tomto státě prohlašujeme, že chceme
a budeme věrně a důsledně stát
v sovětských spojeneckých smlouvách.
Ale při tom jsme si dobře vědomi, že
musíme v tomto státě, jehož poloha,
historie a tradice je určena také tisíciletým
vývojem, zachovávati Masarykův příkaz,
že musíme zůstati národem světovým,
a proto je velmi správné, že si všechny
politické složky v tomto státě vedle
tohoto prvního příkazu, daného a vyjádřeného
v košickém programu, o věrnosti a důslednosti
spojenecké smlouvy se Sovětským svazem také
plně uvědomují a chtějí uvědomiti,
že jsme stejně tak vázáni prohlubovat
a zesilovat přátelství a upřímné
vztahy s ostatním světem a, řekněme
otevřeně a upřímně, také
s Amerikou a Anglií.
My bychom opravdu mohli v této chvíli skvěle
sledovat a doplnit linie, které nám tak moudře
dávala politika dr Edvarda Beneše v první
republice, když jsme viděli, jak jeho zahraničně
politická prozíravost v době, kdy jsme byli
svým spojenectvím zavěšeni na západ,
na Anglii a zejména na Francii, hledala a také nalezla
v r. 1935 náležitou a zdravou rovnováhu, která
se uskutečnila smlouvou se Sovětským svazem.
A tak, poučeni touto linií a touto zahraničně
politickou prozíravostí, i dnes, vedle té
vysoce cenné, životně důležité
a primární spojenecké smlouvy, kterou máme
se Sovětským svazem a kterou skvěle doplňují
naše spojenecké smlouvy s ostatními slovanskými
národy, musíme, chceme-li býti zabezpečeni
proti Německu jako proti agresoru opravdu jedinému
a nejmožnějšímu, také sledovat
smlouvy a přátelství se všemi ostatními
sousedícími demokratickými státy i
mimo slovanskou rodinu. Doufáme, že smlouva s Rumunskem,
ale zejména také spojenecká smlouva s Francií
rozmnoží tyto naše spojenecké opory.
Jsme si však vědomi, že je to hospodářský
problém, který je základním bodem,
jehož zvládnutí je dnes uloženo těm,
kteří jednají o Německu v Londýně.
Víme, že jedna ze základních otázek
tohoto hospodářského problému jsou
reparace. Spojenci v Postupimi měli zřejmě
na mysli krátkodobé plnění reparací
odsunem podniků a příslušnými
zahraničními pohledávkami. Podle postupimské
resoluce měl být co nejdříve zahájen
odsun průmyslových výrobních zařízení
a měl se skončit do dvou let, t. j. do srpna 1947.
Pan státní tajemník ve své rozpravě
o Německu v lednu t. r. nám řekl, že
zásadní stanovisko naší vlády
v otázce reparací pod zorným úhlem
naší bezpečnosti je takové, abychom
opravdu koordinovali a plánovitě působili
k tomu, aby bylo provedeno hospodářské odzbrojení
Německa. S tím plně souhlasíme, neboť
víme, že dnešní plán Bizonie nebyl
plánem, s nímž bychom mohli vzhledem k svým
hospodářským potřebám plně
souhlasit, a že je odklonem od reparačního
plánu z roku 1946. Podle tohoto reparačního
plánu a podle plánu kontrolní rady z března
1946 měly být nejdříve uskutečněny
tyto tři základní body: mělo to být
potrestání Německa zrušením jeho
válečného potenciálu a zákazem
výroby, úzce souvisící s válkou
a válečnou výzbrojí; druhým
bodem byla náhrada škod spojenců z reparační
podstaty, sestávající z výrobních
zařízení, přesahujících
stanovenou hranici snížené výrobní
kapacity Německa, a konečně třetím
bodem byla bezpečnost sousedních států
po stránce vojenské a hospodářsko-sociální.
Bylo zde řečeno, že plně souhlasíme
s tím, jak je dnes plánováno plnění
reparací. Je pravda, že v základních
rysech náš souhlas se neodchyluje od předpokládaných
plánů, které jsou v Londýně
zastávány zejména zástupci Sovětského
svazu. Přitom je však nutno, abychom si po pravdě
a opravdu s plnou vážností předložili
také ještě otázku, zda skutečně
tímto způsobem, který je volen a který
je řízen s hlediska potřeb velmocí
a velmocí, jsou také odčiněny všechny
hospodářské účinky Mnichova.
Byla jsem velmi šťastna, že na mou otázku
v zahraničním výboru pan státní
tajemník odpověděl, že Československo
trvá na tom, aby reparace pro ně byly plněny
z podstaty německého majetku a službami. Je
to logické a důsledné, protože všichni
jsme si dobře vědomi, že nejenom politicky,
ale také hospodářsky musí býti
odčiněn Mnichov. (Předsednictví
převzal místopředseda Hladký.)
Paní a pánové! Po Mnichovu přišli
Němci do našich zemí a odnesli z naší
podstaty, z podstaty našeho majetku velmi mnohé, velmi
důležité a velmi značné částky.
Tím, co odnesli, obohatili svou německou podstatu
a proto, má-li být odčiněn ve všech
svých důsledcích Mnichov, musíme trvat
také na tom - a opakuji, že nás velmi potěšuje,
že také trváme - aby pro nás, pro Československo
se reparace také platily a především
platily z podstaty německého majetku. Máme
před sebou velkou povinnost zprůmyslnit naše
Slovensko a víme, že bude mnohem snazší
a pro nás také mnohem únosnější
a lepší, budeme-li odmontovávat továrny
v Německu a jejich odmontované zařízení
dovážet přímo na Slovensko, než
abychom si odmontovávali továrny v Čechách
a na Moravě.
Německo, kdyby bylo ponecháno v plné možnosti
uspokojovat reparace z běžné výroby
a hlavně z běžné výroby, mělo
by ponecháno také jedno, že by mohlo zase znovu
plánovat uskutečnění své agrese,
neboť by to pro ně znamenalo také hospodářskou
možnost, která by sice určitou dobu sloužila
k tomu, aby plnilo své trestní podmínky,
ale po této době by se tím také zvýšila
velmi podstatně jeho hospodářská úroveň.
Víme, že vedle tohoto německého problému,
který je eminentní a centrální, jsou
před naší zahraniční politikou
otevřeny ještě otázky další.
Víme, že nemáme ještě definitivně
vyřízeny otázky polské a že odsun
těchto životních otázek a jejich úprava
na dva roky neznamená jejich vyřešení.
Víme také, že ještě není
skončen celý problém, který se pro
nás jeví pod otázkou Maďarska. V této
věci si přejeme jen jedno: aby všechny strany
a všichni političtí rozhodující
činitelé v tomto státě v každém
okamžiku a v každé otázce, která
se bude řešit, viděli a hájili jen jediný
zájem, a to je zájem Československé
republiky a jejího lidu. Jsme přesvědčeni,
že když se na tomto základním bodu všichni
sejdeme, že i tyto pro nás ještě velmi
obtížné a otevřené otázky
budou zdravě a řádně vyřešeny.
Abychom mohli všechno to, co před námi v zahraničním
úkolu stojí, splniti, je ovšem také
třeba, aby nástroj, který to vykonává
- ministerstvo zahraničí - byl opravdu vybaven tak
a měl takové možnosti, aby úkoly převážně
těžké a odpovědné na něj
položené mohl splniti.
Ve své řeči v rozpočtovém výboru
jsem se velmi podrobně zabývala osobní politikou
v ministerstvu zahraničních věcí.
Nebudu opakovat vývody, které jsem tam uvedla. Chtěla
bych jen znovu podtrhnouti, že ministerstvo zahraničních
věcí bývá někdy uváděno
v souvislost s překrveností naší veřejné
správy a že jsou opravdu - a někdy důvodně
- uváděna čísla osob a úředníků
zaměstnaných na zastupitelských úřadech,
která skutečně převyšují
velmi značně stav, který jsme měli
na těchto úřadech a zastupitelstvích
před druhou světovou válkou. Musíme
si však uvědomit, že tato překrvenost
zastupitelských úřadů - jak jsme se
přesvědčili - nevzniká tím,
že by ministerstvo zahraničí do těchto
míst exponovalo nadbytečné síly. Je
však zjevem, který je nutno opravdu velmi vážně
a velmi radikálně zkoumat a také brzy napravit.
Stav našich zahraničních zástupců
a personální stav zastupitelských úřadů
velice vzrůstá a vzrostl o exponenty jiných
ministerstev, zaměstnané na zahraničních
úřadech a legacích.
Vzpomínám si, že v rozpočtovém
výboru pan posl. dr Ducháček uvedl
jako jeden z příkladů vyslanectví
v Paříži a přitom z jeho odůvodnění
jasně bylo patrno, že zvýšený a
opravdu nadměrný osobní etát tohoto
vyslanectví nebyl způsoben exponovanými silami
ministerstva zahraničí, nýbrž že
to bylo ministerstvo národní obrany, které
abundantně rozšiřovalo své síly,
ministerstvo informací i jiná ministerstva - zahraničního
obchodu, atd. - která svými novými silami
tento etát náležitě zvyšují.
Je třeba si říci, zda tento stav je opravdu
žádoucí a zda ho potřebujeme nejenom
s hlediska úspornosti naší správy, ale
také s hlediska jednotné linie zahraniční.
Zde bych ráda upozornila na to, co také bylo velmi
významným bodem mé řeči v rozpočtovém
výboru, na nejednotné zahraniční zpravodajství,
a žádala bych znovu právě tak, jako
jsem to učinila i ve výboru rozpočtovém,
aby bylo přihlíženo k tomu, že titul našeho
rozpočtu v kapitole ministerstva zahraničí,
který se věnuje zpravodajskému oddělení
ministerstva zahraničí, je více než
skrovný a nemůže přirozeně splnit
to, co by zpravodajské oddělení ministerstva
zahraničí mělo dělat. To znamená
soustředit všechnu zpravodajskou službu v zahraničí
na své základně. Máme přesvědčení,
že za účinky zahraničního informování
před parlamentem nám ručí ministr
zahraničí a není možno, aby mu do této
jeho zodpovědnosti zasahovali také dosud všemi
silami se snažící o zásah ministři
jiných resortů.
Je důležité si také uvědomit,
že ministerstvo zahraničí musí míti,
má-li splnit všechny úkoly, které před
ním leží, své osobní, personální
poměry naprosto jasné, vyrůstající
také z řad těch, kteří dlouhá
léta a opravdu bedlivě vyrůstali na půdě
zahraniční politiky. Je potřebí také
se zbavit toho, o čem jsem mluvila, aby ministerstvo zahraničí,
pokud jde o osoby, nestávalo se místem, kam připlývají
síly odjinud, síly, které se snad nemohou
dostatečně skvěle uplatnit ve své
kariéře na místě, kde jsou. Ministerstvo
zahraničí, pokud jde o personálie, není
šatnou na odkládání. Toho bychom si
měli být vědomi právě v této
chvíli, kdy na ministerstvu zahraničí spočívají
tak těžké a vážné úkoly.
(Potlesk.)
Místopředseda Hladký (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Jeleň.
Dávám mu slovo.
Posl. Jeleň: Pán predseda, panie a páni,
slávna snemovňa!
Pri rozbore hociktorého javu škodlivého so
stanoviska celkového vývinu Slovenska príde
sa na to, že jeho príčinou obyčajne
býva sociálna bieda, spojená s kultúrnou
zaostalosťou. Kardinálnou požiadavkou sa nám
javí povzniesť Slovensko hospodársky a kultúrne
na takú úroveň, aby sa vyrovnalo iným
častiam republiky. A nedá sa nijak odškriepiť,
že aj na Slovensku platí všeobecne platná
zásada, že kultúrna úroveň sa
nezvýši prv, kým sa podstatne nezlepší
hospodárska situácia Slovenska. Keďže
vláda svojím mimoriadnym porozumením už
prikročila k veľkorysej hospodárskej výstavbe
Slovenska jeho industrializáciou, sú tu dané
predpoklady, aby slovenská pospolitosť aj v najzapadlejších
a doteraz najzanedbanejších kútoch mohla mať
prístup ku kultúre a všetkým prostriedkom,
ktorými sa táto prejavuje, nech je to už moderná
škola, časopis a kniha, prednáška, kurz
alebo osvetová činnosť, všetky zložky
umenia, rozhlas alebo film. O tieto veľké úlohy
sa majú starať dve povereníctva na Slovensku,
a síce Povereníctvo školstva a osvety svojím
veľkým školským aparátom, kultúrnymi,
umeleckými a vedeckými inštitúciami,
osvetovou a ľudovou výchovou, knižnicami a divadlami,
a v sférach, do ktorých sa nedostáva svojimi
prostriedkami štátna kultúrna osvetová
služba na Slovensku, má pôsobiť Povereníctvo
informácii celou všestrannou svojou činnosťou,
hlavne plánovitou masovou štátno-politickou
a občianskou výchovou.
Úsilie a činnosť štátnej školskej
a kultúrnej správy na Slovensku boly náležito
ocenené v podrobnej rozprave v rozpočtovom výbore.
Je len potrebné, aby základný školský
zákon bol už konečne uzákonený.
Za jednotnou štátnou školou stoja skoro všetci
učitelia a profesori a stojí vo svojej podstate
aj slovenský ľud. Je treba v tejto spojitosti odsúdiť
neslýchaný a štvavý prejav, ktorý
bol prednesený významným členom Slovenskej
národnej rady pánom Šenšelom pri prejednávaní
otázky náhrady za bývalé cirkevné
školy a internáty na Slovensku. Táto reč
až príliš pripomína terminológiu
a frazeológiu hlinkovcov a tukovcov.
O činnosti Povereníctva informácií
bohužiaľ nemohla byť vznesená chvála.
Novoľudácke tendencie v publikačnej a spravodajskej
činnosti, nešťastná personálna
politika, preferujúca kompromitovaných ľudí,
úplný nedostatok styku s Ministerstvom informácií
a s činiteľmi vlády boly dokumentárne
pri podrobnej rozprave v rozpočtovom výbore dokázané.
Keď chceme ešte lepšie a dôraznejšie
vyzdvihnúť nesmierny význam a dôležitosť
kultúrnej činnosti na Slovensku, musíme poukázať
na skutočnosť, že industrializáciou Slovenska
a tvorením nových pracovných príležitostí
prichádza veľa nových pracovných síl
predovšetkým z dediny do podnikov, do väčších
miest, čím v rámci takejto závažnej
štrukturálnej zmeny našej slovenskej society
sa súčasne menia aj jej hľadiská, alebo
by sa aspoň mali meniť, že sa zvyšujú
jej nároky, najmä spoločenské a tak
aj kultúrne. Lebo nejde len o zaradenie nových síl
do pracovného procesu, ide aj o to, aby sa v živote
tohto nového staviteľa nášho života
vytvorila aj nová kultúrna situácia, aby
jeho výkon bol kvalitnejší, aby jasne a kriticky
vedel hodnotiť domáce a zahraničné udalosti,
aby ľahšie chápal zložitejšie situácie
verejného politického života, aby bol uhladenejší,
vzdelanejší slovom, aby zanechal všetky nežiadúce
zbytky života na dedine, aby zanechal plieseň, zadubenosť,
nevšímavosť a všetko, čo sa spája
s prílišným konzervativizmom a izolovanosťou
osamelého života.
Dvojročnica, prípadne obdobie ďalšieho
plánovania sa splní ešte s väčším
zdarom a úspechom ako doteraz len vtedy, keď náš
pracujúci robotník a roľník bude kultúrnejšie
žiť. A to sa stane len tak, keď sa umožní
orgánom štátnej osvetovej služby a všetkým,
ktorí sú zodpovední na Slovensku za tranzit
všetkých kultúrnych statkov, plne a voľne
bez akýchkoľvek malicherných ťažkosti
a prekážok, rozvinúť organizačnú
činnosť, ktorá má smerovať za tým
cieľom, aby tento tranzit kultúrnych hodnôt
prebiehal hladko.
Význam vedy v ľudovo-demokratickom štáte
spočívajúcom na idei neustáleho kultúrneho
napredovania a sociálneho rozvoja všetkých
vrstiev národa, začína byť čím
ďalej tým viacej akcentovaný a priznávaný.
Dochádza sa k evidentnému poznaniu, že veda
so všetkými svojimi výdobytkami tvorí
základný fundament nielen zdravého života
rodiny, ako základnej spoločenskej jednotky, ale
aj základný fundament ľudovodemokratickej spoločnosti,
národa a štátu. Veda so svojimi technickými
výdobytkami umožňuje vytvárať potrebné
množstvo životných potrieb, zvyšuje životný
štandard. Exaktná veda so svojim súborom cenných
poznatkov je prvoradým aktívnym faktorom uvedomovacieho
individuálneho i sociálneho procesu, prvoradým
aktívnym faktorom, ktorý tvorivo zasahuje do všetkých
oblastí ľudského života, do všetkých
vzťahov sociálnej reality, menovite do vzťahov
hospodárskych a mravných. Veda v ľudovodemokratickom
štáte stáva sa preto najvyšším
záujmom, pretože podmieňuje blaho, zdatnosť,
zdravie a kultúrnu uvedomelosť ľudu, ktorý
je zdrojom a výrazom štátnej moci.