Základním rysem naší nové zahraniční
politiky je snaha zajistit našemu státu v souhlase
s cítěním a vůlí našeho
lidu co nejvyšší míru bezpečnosti
tak, aby náš stát byl v budoucnosti ušetřen
katastrofy, jaké jsme prožili v minulosti, a abychom
získali klid, potřebný k naší
budovatelské práci. Po tragické zkušenosti
Mnichova a po osvobození Československa Rudou armádou
byla linie naší zahraniční politiky
řízena právě tímto rozhodujícím
vodítkem. Zajistili jsme našemu státu a našim
národům pevné a nezrušitelné
spojenectví se Sovětským svazem a s dalšími
slovanskými zeměmi. V důsledku těchto
spojeneckých svazků změnila se od základu
posice naší republiky, a změnila se k našemu
prospěchu. Stačí jen porovnat, jak vratké
a nebezpečné postavení mělo Československo
před Mnichovem a jaké je postavení naší
republiky nyní. Už nejsme obklopeni se tří
stran německým mořem, jsme naopak vklíněni
v mohutný bezpečnostní val slovanských
a lidovědemokratických států východní
Evropy, které si přejí se slovanskými
státy spolupracovat. Dík naší nové
zahraniční politice je posice Československa
v Evropě tak pevná a bezpečná, jako
tomu nikdy v dějinách dosud nebylo. Tato skutečnost
je potvrzována znovu a znovu ve světle posledních
událostí v Evropě a ve světě.
Náš stát už není a v budoucnosti
nebude v takové situaci, aby každá kráse
a každé evropské zemětřesení
jím otřáslo a uvedlo jej v smrtelné
nebezpečí. Tuto pravdu nemohou žádní
kritikové naší nové zahraniční
politiky vyvrátit. A proto také všecky pokusy
v tomto směru činěné žalostně
ztroskotaly. Zítra, 12. prosince, vzpomeneme znovu výročí
historické československo-sovětské
smlouvy o vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci. Tato smlouva se stala základním
kamenem naší národní a státní
bezpečnosti a nové zkušeností potvrzují,
jakým je pro nás dobrodiním.
Dnes má být v Moskvě podepsána československo-sovětská
obchodní smlouva, která svým významem
a rozsahem bude základním sloupem našeho zahraničního
obchodu. Smlouva, kterou se Sovětským svazem právě
uzavíráme, bude platit pět let a předvídá
výměnu zboží ve výši 25
miliard našich korun. Je to dosud největší
obchodní smlouva, kterou Československo kdy uzavřelo.
Jaké výhody nám přinese, ukazuje už
fakt, že Sovětský svaz nám zvýšil
dodávku obilí a krmiv, které bychom nikde
jinde na světě nedostali. Naproti tomu odebere od
nás Sovětský svaz spotřební
zboží, které bychom těžko někde
jinde mohli odbýt. Sovětský svaz tu proti
svému zvyku odebírá spotřební
zboží, což dříve zpravidla nedělal.
Výměna zboží ve výši 25
miliard korun nám zaručuje stálý a
nepřetržitý příliv důležitých
surovin a potravin, zatím co našemu průmyslu
je zabezpečeno odbytiště v zemi socialismu,
která nepodléhá důsledkům kapitalistické
anarchie a je plně zajištěna proti veškerým
možnostem hospodářské krize.
Vítáme radostně uzavření této
hospodářské smlouvy, která beze sporu
přispěje k stabilizaci evropského hospodářství.
Uzavření dohody přichází krátce
po historickém činu sovětské vlády,
která pět dnů po obdržení dopisu
předsedy naší vlády Klementa Gottwalda
zvýšila dodávku obili o 200.000 tun, tedy o
50.000 tun více, než jsme původně žádali.
Rychlost, s kterou naší žádosti bylo vyhověno,
ukazuje, jak Sovětskému svazu upřímné
záleží na pomoci svým spojencům.
Forma, kterou byla věc vyřízena, je dalším
důkazem, že spojenectví slovanských
národů je založeno na základě
opravdové rovnoprávnosti. Výzva generalissima
Stalina k sovětským železničářům
svědčí o jeho přátelském
pochopení naší vyživovací situace.
V části československého tisku se
bohužel objevily snahy zmenšit význam tohoto
činu, avšak důležitost rozhodnutí
sovětské vlády je jasná každému
Čechu a Slováku tím více, že
Sovětský svaz je jedinou velmocí, která
při politických, hospodářských
a kulturních jednáních se drží
vždy zásady nezasahování do vnitřních
věcí jiných zemí a která posuzuje
každou dohodu jen se stanoviska, zda odpovídá
zájmům obou stran, zda slouží k upevnění
vzájemných vztahů a světového
míru. To je hlavní charakteristika slovanské
politiky, která je založena na základě
rovnoprávnosti a sebeurčení každého,
i nejmenšího národa.
Uplynulo několik měsíců od té
doby, co jsme podepsali spojeneckou smlouvu s Polskem. Je zapotřebí
připomenout, jaký odpor proti této smlouvě
musel být u některých stran překonán,
jaké snahy vyvinuly, aby uzavření smlouvy
bylo zmařeno. Komunistická strana byla napadená,
když hájila nutnost této smlouvy a tvrdila,
ze bude sloužiti blahu obou národů. Kdo by
se odvážil dnes pochybovat, že naše stanovisko
bylo správné? Československo-polská
smlouva vedla především k uklidnění
na Těšínsku, ke sblížení
československo-polskému, hospodářská
výměna mezi oběma státy rychle roste
po uzavření spojenecké smlouvy, rostou dodávky
uhlí a proudu z polských elektráren, což
pomáhá ke splnění dvouletky. Společný
postup obou států v německé otázce
a zvláště společné kroky, které
učinily proti propagandě odsunutých Němců
na západě, demonstrovaly totožnost našich
zájmů.
Jsme vděční Sovětskému svazu,
že jeho zahraniční ministr Molotov zamítl
na londýnské konferenci diskusi o polsko-německých
hranicích. (Potlesk.) My, Češi a Slováci,
pokládáme hranici na Odře a Nise za definitivně
upravenou, pokládáme tuto hranici za hranici společnou.
Nedomníváme se, že Evropa je šachovnicí,
na které miliony lidí mohou býti posunovány
sem a tam jako šachové figurky. Odsun Němců
je politické definitivum a kdo by se snažil je změniti,
narazil by na železnou vůli celého národa.
Polská hranice na Odře a Nise, která zabezpečuje
i naše hranice, je také politické definitivum.
Proč by se jinak byla rozhodla postupimská konference
odevzdat území až po Odru a Nisu do správy
polského státu? Proč by byla souhlasila s
odsunem Němců až za tuto hranici? Zajisté
ne proto, aby o dva roky později se jednalo o revisi těchto
hranic. Americký postoj k tomuto problému a podpora,
které se mu dostává se strany zahraničního
ministra Bevina, může jen dále zvýšiti
domýšlivost Němců a rozvířiti
kampaň odvety. Německo je, jak nás učí
dějiny a tragické události poslední
války, plodnou půdou imperialismu, militarismu a
agrese. Je třeba učiniti vše, aby síla
odvety v Německu byla potlačena a vymýcena
a nikoli posílena. Státní tajemník
dr Clementis podal nedávno v zahraničním
výboru několik velmi přesvědčujících
příkladů o protičeské a protipolské
činnosti odsunutých Němců v americkém
pásmu. Doporučuji vřele všem kolegům
poslancům, aby si tento dokument přečetli
a aby o něm přemýšleli. Je dále
důkazem správnosti slovanské politiky naší
a důkazem o životní nutnosti našeho spojenectví
se Sovětským svazem, jenž jedině nás
může uchránit před novým eventuálním
německým útokem. Sovětský svaz
jediný netrpí ve svém okupačním
pásmu žádnou německou politiku odvety,
žádný vliv nacionalistů, velkostatkářů,
velkoprůmyslníků, velkobankéřů
a generálů.
Obchodní smlouva s Jugoslávií je též
vítanou pomocí naší lidově-demokratické
hospodářské politice. Chtěl bych při
této příležitosti srdečně
uvítat uzavření bulharsko-jugoslávské
spojenecké smlouvy. Znamená návrat svobodného
Bulharska na scénu mezinárodní politiky,
tentokráte v zájmu míru a pokroku. Bulharsko
a Jugoslávie doplnily spojeneckou smlouvu zvláštním
bodem, který je zavazuje ke vzájemné podpoře
nejen proti možnému německému útoku
a státům, které by se s ním spojily,
nýbrž proti každému útočníku,
který by na jednoho z obou spojenců zaútočil.
Tato formulace, která se vyskytuje ve spojeneckých
smlouvách poválečné doby po prvé,
se stala nutností se zřetelem na válečné
štvaní, kterým imperialisté chtějí
připraviti půdu pro novou světovou válku.
Proti tomuto postupu nezbývá nic než dát
najevo, že se svobodné národy nevzdají
svých práv ani pod nátlakem kampaně
válečných štváčů,
ani pod nátlakem jakékoli kampaně jiné.
Jsem přesvědčen, že jugoslávsko-bulharské
smlouvě bylo v kruzích válečných
štváčů dobře porozuměno
a že řečtí fašisté a turečtí
militaristé dobře pochopili její význam.
Maršál Tito a ministerský předseda Dimitrov
prokázali věci míru velikou službu uzavřením
této smlouvy nového typu.
Hodnotíme kladně i uzavření jugoslávsko-maďarské
spojenecké smlouvy, protože přispěje
k posílení pokrokových lidově-demokratických
sil v Maďarsku. Dějiny našeho maďarského
souseda za posledních sto let byly ve znamení proněmecké
a protislovanské politiky. Budapešťská
smlouva je důkazem, že dnešní činitelé
maďarští se od této cesty odvrátili,
že pochopili, že solidní demokratický
vývoj Maďarska může býti zaručen
jen za sousedské a upřímné spolupráce
s jeho slovanskými sousedy. Tato nová orientace
maďarské politiky může také příznivě
ovlivnit československo-maďarská jednání,
která vbrzku budou zahájena. Najde-li Československo
u budapešťské vlády stejně dobrou
vůli k čestné a oběma státům
prospěšné dohodě, budou jednání
korunována úspěchem.
Rumunsko nám dalo u příležitosti návštěvy
ministerského předsedy Petra Grozy nové důkazy
svého přátelství k Československu.
Dodávka 20.000 tun kukuřice je velikou pomocí
našemu zásobování, tak těžce
poškozenému suchem. Jsme rádi, že obě
vlády se dohodly vésti jednání o spojenecké
smlouvě, která společně s plánovanou
spojeneckou smlouvou s Bulharskem posílí středoevropskou
bezpečnost a bude další hradbou proti event.
agresivním plánům.
Jednání v Londýně o Německu
se dotýkají hluboce našich zájmů.
Náš postoj vůči německému
problému byl již několikrát vládou
formulován a mohu se omeziti jen na souhrn jeho hlavních
rysů. Přejeme si, aby Německo bylo zbaveno
veškeré možnosti návratu k útočné
politice a aby německá hrozba byla pohřbena
navždy. Nepřejeme si Německo na věky
zbídačené. Přejeme si vytvoření
Německa odnacizovaného, odmilitarizovaného,
odzbrojeného, zdemokratizovaného. Přejeme
si, aby odvádělo reparace do krajní míry
svých možností. Toto stanovisko odpovídá
našim národním zájmům, naší
bezpečnosti a našim potřebám odškodnění.
Návrhy Sovětského svazu na londýnské
konferenci odpovídají tedy plně těmto
našim národním zájmům. Dlouholetá
kontrola Německa, jak ji navrhuje Sovětský
svaz, by zajisté zvýšila bezpečnost
našich hranic. Reparace z běžné výroby
a ve formě demontací továren vyhovují
našim potřebám odškodnění.
Účast Sovětského svazu na kontrole
Porúří by byla zárukou, že toto
hnízdo agrese se nestane znovu domovem mohutného
válečného průmyslu, jenž zanechal
své krvavé stopy v celé Evropě. Souhlasíme
s požadavkem sovětské vlády na vytvoření
centrálně upraveného Německa, protože
se centrální vláda dá lehčeji
kontrolovat než 16 federativních vlád. Ve federalizovaném
čili federativně organisovaném Německu
by strany odvety a agrese použily hesla německé
jednoty k tomu, aby znovu vybičovaly nacistickou vášeň
a otevřely by tak cestu k novému útočnému
nacismu a hitlerismu, k hrozbě proti bezpečnosti
sousedů Německa a v prvé řadě
nás.
Musím bohužel konstatovati, že postoj západních
mocností k německému problému nás
naplňuje značným neklidem. Anglo-americká
dohoda o zvýšení německé průmyslové
úrovně znamená v prvé řadě
návrat starých majitelů, imperialistů,
kteří společně s Hitlerem připravovali
novou světovou válku a vedli ji společně
s ním, jejich návrat do porúrských
dolů a velkotováren. Britská vláda
prohlásila několikrát, že těžký
průmysl v jejím pásmu bude znárodněn,
ale upustila od tohoto svého přání
a od přání washingtonské vlády.
Ve své nedávné řeči před
spojeneckou kontrolní komisí poukázal maršál
Sokolovski na to, že podtitulem "pracovní skupiny"
existují ještě v britském pásmu
německé vojenské formace. Odhalil dále,
že jsou pod rouškou tělovýchovných
sportovních cvičení skupiny mladých
Němců vojensky vycvičovány americkými
instruktory. A to jsou velmi vážné skutečnosti,
před kterými nelze zavírat oči.
Nemůžeme se též zachovati lhostejně,
když počet továren, určených
k reparacím, je v anglosaském pásmu snížen
na jednu třetinu a tím je i zmenšena možnost
odškodnění, které stejně může
krýti jen malou část utrpěných
škod. A samy mocnosti odmítají, aby reparace
byly též částečně kryty
z běžné výroby. To je další
ranou pro naše oprávněné a spravedlivé
požadavky. Komunistický tisk poukázal na to,
kdo na londýnské konferenci hájí naše
zájmy a kdo nikoliv. Lituji, že se u nás vyskytly
noviny a vyskytli novináři, kteří
si osobují monopol ve vlastenectví a kteří
zatajují svým čtenářům
skutečnost, že anglosaský postup v německé
otázce neodpovídá našim národním
zájmům a potřebám, zatím co
sovětský postoj nám plně vyhovuje.
Kde jsou tito vlastenci, když jde o nejdůležitější
problémy naší zahraniční politiky?
Je snad vlastenecké tvrdit, že Německo už
není pro nás žádným nebezpečím?
Není vlastenecké osobovati si angloamerickou thesi
o příští úpravě německého
státu, tu thesi o reparacích, o právu bývalých
sudetských Němců, sdružených
v organizacích, které slouží k rozšiřování
protičeskoslovenské propagandy, kampani pro návrat
odsunutých Němců do Československa.
Lituji znovu, že tisk některých našich
stran mlčí, když naše hlavní státní
a národní zájmy jsou těmito thesemi
ohrožovány.
Úkolem naší zahraniční politiky
je ustavičné a každodenní usilování
o upevnění naší vlastní bezpečnosti.
Avšak stejně tak je to také snaha, aby bylo
podpořeno všechno, co vede k upevnění
spravedlivého míru ve světě. Boj proti
válečným štvanicím, proti nebezpečí
války, boj za mír je nejšlechetnější
úlohou lidstva. V tomto boji hraje Sovětský
svaz vedoucí úlohu a jsme hrdí na to, že
Československo a všecky slovanské státy
podporuji svého velkého sovětského
spojence v tomto těžkém zápase, v němž
se rozhoduje o dalším vývoji celého
lidstva. Bezpečí, rovnoprávnost a svrchovanost,
kterou nám zaručuje spojenectví se Sovětským
svazem a se slovanskými národy, jakož i s lidově
demokratickými neslovanskými státy východní
Evropy, přikazuje, ba přímo ukládá
za povinnost nechovati nepřátelské pocity
vůči žádnému mírumilovnému
státu a národu. Naopak, chceme pěstovati
s každým z nich co nejpřátelštější
styky. Předseda vlády Klement Gottwald v
nedávném rozhovoru s americkým novinářem
správně zdůraznil, že Československo
není příslušníkem žádného
evropského bloku a nemíní hrát také
úlohu t. zv. prostředníka mezi Východem
a Západem. Mírumilovná, demokratická
mezinárodní politika Sovětského svazu,
Československa a všech slovanských států
je, jak řekl předseda naší vlády,
srozumitelná každému poctivému demokratovi
na celém světě. Nesrozumitelnost a nedorozumění
v mezinárodních stycích jsou záměrně
pěstovány mezinárodními reakčními
živly, které si nepřejí míru
a demokratické konsolidace světa.
Toto je krédo naší zahraniční
politiky, podle něhož jsme jednali, jednáme
a budeme jednat také v budoucnosti. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalej má
slovo pán posl. dr Bernard.
Posl. dr Bernard: Paní a pánové!
V rozpočtovém výboru při projednávání
kapitoly ministerstva zahraničních věcí
měli jsme již příležitost přednésti
některé naše připomínky a poznámky.
Při projednávání kapitoly ministerstva
zahraničních věci bylo zároveň
v rozpočtovém výboru konstatováno,
že ministerstvo zahraničních věcí
hospodařilo úsporně s prostředky,
které mu byly poskytnuty, a bylo dokonce jednomyslné
konstatováno, že snahy o úspornost v tomto
tak důležitém oboru státní správy
nemohou jíti tak daleko, aby snad dokonce ztížily
ministerstvu zahraničních věcí plnění
jeho úkonů. Přítomní zástupci
ministerstva zahraničních věcí vysvětlili
některé připomínky a projevili ochotu
říditi se připomínkami a názory,
které v debatě v rozpočtovém výboru
byly předneseny. Proto v této debatě upouštím
od opakování toho, co už bylo řečeno
v rozpočtovém výboru. Pokud pak jde o naše
stanovisko k zahraničně politickému úsilí
naší vlády, mohu se odvolati jen na to, co
zde již dnes přednesl předseda čs. sociální
demokracie posl. Laušman ve všeobecné
rozpravě. Byly to hlavní zásady, jimiž
se strana až dosud řídila a které manifestačně
schválil a potvrdil její 21. sjezd. Byly to zásady,
které se vyznačují především
věrností k spojeneckým smlouvám, které
jsme uzavřeli, a naší dobrou vůlí
ke spolupráci na budování evropského
a světového míru se všemi socialistickými
a pokrokovými složkami světa.
Chtěl bych k tomu jen dodat tolik, že klub poslanců
soc. demokracie bude na znamení souhlasu se zahraniční
politikou naší vlády hlasovat pro schválení
rozpočtové kapitoly ministerstva zahraničních
věcí. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je pi posl. dr Horáková. Prosím, aby
se ujala slova.
Posl. dr Horáková: Pane místopředsedo,
paní a pánové, slavné Národní
shromáždění!
Dnešek má starostlivou tvář. Zahraniční
politika poutá a bude ještě dále poutat
v tom nejplnějším významu naší
pozornost. Od loňské mírové konference
v Paříži jsme konstatovali, že nesouhlas
a nedorozumění mezi mocnostmi se ještě
přiostřilo a propast, která se tehdy rozevřela,
že se nikterak nezmenšila. Tehdy po prvé jsme
pocítili, že i na nás se důsledky této
neshody odrazily. My jsme překonali a doufám, že
opravdu plně překonáme to, co bylo výsledkem
tohoto prvního odrazu.
Druhá neméně, ba živelně důležitá
okolnost, ústřední problém míru
a Evropy, totiž mírová smlouva s Německem,
je právě v těchto dnech v londýnském
jednání. Všichni jsme si dobře vědomi
- jak to už zde bylo řečeno - co je dnes Německo
pro nás a jak je opravdu nesmírně důležité
správné vyřešení tohoto problému.
Víme dobře, že válečný
potenciál Německa se podařilo zdrtit a zdolat
jen tím, že opravdu všechny mocnosti šly
jedna s druhou za společným cílem, a také
jsme si vědomi, že ten kýžený mír,
po němž volá lidstvo a kterého je už
opravdu hodno, se může dostavit v plné, bezpečné
a zdravé formě jen tehdy, když zase znovu všechny
mocnosti zasáhnou v plné jednotě a harmonii.
Víme, že je i nadále Německo zdrojem,
odkud by proti nám mohl přijít nežádoucí
útok. "Ať by byl ten útok vyvolán
kýmkoliv", řekl jednou náš president,
"vždycky by to bylo Německo, které by
se stalo prostředníkem tohoto útoku."
A proto se náš zájem soustřeďuje
tak úpěnlivě k tomu, jak dopadne londýnské
jednání. Není to jako po prvé světové
válce, kdy nám bylo možno přímo
zasahovat do mírového uspořádání
světa, byť i jsme byli tehdy ve svém jednání
vázáni svými spojeneckými smlouvami.
Ale dnes vzaly čtyři nejmocnější
na sebe rozhodování a odpovědnost za budoucí
uspořádání světa. Ale i my,
kteří nebudeme přímo ovlivňovat
toto rozhodování, máme podle své tisícileté
zkušenosti s Německem a Němci právo
a povinnost, stát se rádci všem, jde-li o poznání
Němců, jejich povahy a jejich skutečných
cílů.
Dobře víme, a to si musíme všichni znovu
a znovu uvědomovat, že Německo nebylo zralé
pro demokracii před první světovou válkou,
že téměř nic se u nich nezměnilo
během mírového období mezi první
a druhou válkou a že tím méně
dorostli k demokracii za hitlerismu a v době poslední
světové války. Tato téměř
biologická vada se nesmí u Němců přezírat.
Jestliže jsme se dovídali ze světového
tisku, že londýnské jednání,
které bylo také nazýváno konferencí
poslední naděje, má snad dokonce ve své
perspektivě zakončení, které by znamenalo
rozdělenou správu Německa, je přirozené,
že jsme byli naplněni obavami, neboť rozdělené
Německo znamená rozdělenou Evropu a rozdělený
svět. My, Čechoslováci, kteří
svou geografickou polohou a celým světovým
zaměřením jsme určeni, abychom byli
spojeni s celým světem, měli jsme a máme
životní zájem na tom, aby k tomuto rozdělení
světa nedošlo. Dovedeme si dobře představit,
že by taková správa nad Německem, která
by byla ovládána ze dvou stran nesourodých
a nekoordinovaných, měla pro nás, naši
budoucnost a pro budoucnost míru jistě opravdu vážné
důsledky. Je třeba si představit, jak by
to dopadlo. Západ by použil svých velkých
hospodářských možností a Německo
by se na základě toho dostalo hospodářsky
velmi brzy na nohy - a hospodářsky silné
Německo znamená pro nás ohrožení
a možnost agrese.