Naše plánovité hospodářství,
paní a pánové, jak bylo již při
vypracování dvouletého plánu prohlášeno
a jak to zvláště zdůrazňuje návrh
dlouhodobého plánu, vypracovaný sociální
demokracií, směřuje ke zvýšení
životní úrovně všech vrstev národa.
Tomuto cíli musí proto odpovídat bezpodmínečně
celá naše politika mzdová, cenová, daňová
a sociální, prostě hospodářská
politika, neboť všechny tyto složky přispívají
ke zvýšení životní úrovně
našeho lidu. Základní devisou našeho plánovaného
hospodářství a naší sociální
a hospodářské politiky musí být
zásada: od každého podle jeho schopností,
každému muži a každé ženě
podle vykonané práce a tomu, kdo bez své
viny pracovat nemůže, podle jeho potřeby. Mzdová
politika je totiž podmínkou plánovaného
hospodářství. Musí respektovat úzký
vztah k politice cenové, musí sledovat zájmy
řízení práce a zajišťovat
spravedlivý podíl pracujících na národním
produktu. Proto čs. sociální demokracie vždycky
žádala, aby pracujícím bylo zajištěno
existenční minimum. V souladu se základní
devisou naši mzdové politiky je tedy nutno vybudovat
systém mezd a platů podle zásluhy, a to tím
spíše, že velká část dělnictva
si toho již také přeje.
Rozvrstvení důchodů jednotlivých kategorií
pracujících bude pak nutno podle našeho mínění
v příštích letech upraviti takto: u
dělnických mezd v zásadě zachovat
rozpětí a v jeho rámci přizpůsobit
diferenciaci s hlediska zvýšené výkonnosti,
odpovědnosti, přitažlivosti oboru a nedostatku
pracovních sil. U soukromých zaměstnanců
odstranit krajní výstřelky, především
platy, nedosahující existenčního minima.
U veřejných a státních zaměstnanců
provésti větší diferenciaci důchodů
se zřetelem na výkon a odpovědnost, jakož
i obecné zvýšení platů, směřující
k vyrovnání rozdílu proti zaměstnancům
soukromým, a konečně u důchodů
pensistů provésti podstatné zvýšení
důchodů, aby jejich tíživá situace,
zvláště pak situace staropensistů, byla
podstatně zlepšena.
Upozornil jsem již také, že jedním z nástrojů
našeho plánovitého hospodářství,
který má sloužiti spravedlivé dělbě
národního důchodu, je cenová politika.
Chtěl bych zde ještě jen zdůrazniti,
že při cenové politice jde pouze o jeden z
celé řady nástrojů, kterých
je v zájmu spravedlivé dělby národního
důchodu nutno používat společně,
a ne se omezovat, jak se namnoze u nás hospodářská
a sociální politika v uplynulých letech dělala,
jen na použití některého z těchto
nástrojů místo cílevědomého
užívání celého tohoto souboru.
Základním cílem naší cenové
politiky jest, resp. má být ochrana reální
kupní síly, ochrana spotřebitele a správná
distribuce národního důchodu. Cenová
politika musí být proto koordinována ve svých
zásadách s opatřeními ve výrobě,
v oběhu zboží a ve spotřebě s
opatřeními měnovými, daňovými
a mzdovými.
Chtěl bych konečně při této
příležitosti poukázat na cenové
nesrovnalosti, které namnoze ztěžují,
a velmi citelně ztěžují situaci v jednotlivých
výrobních oborech. Je to zvlášť
nepoměr mezi cenami surovin a cenami hotových výrobků,
kde nízká cena surovin a základních
produktů, které jsou vyráběny převážně
národními podniky, přispívá
k jejich těžké finanční situaci,
zatím co průmysl, vyrábějící
konečné produkty, má stanoveny výhodné
ceny a profituje tak na nízkých cenách surovin.
Subvencuje tedy vlastně stát prostřednictvím
znárodněné výroby podniky, vyrábějící
produkty hotové.
A abych byl úplný, musím znovu upozorniti
na tak zv. intervenční fond. Čs. soc. demokracie
nedávno znovu zdůraznila, že uznává
dočasnou nutnost intervenovati u cen základních
potravin, které musejí býti zajištěny
širokým vrstvám spotřebitelů
za únosné ceny. Nemůžeme však souhlasiti
s tím, aby tato intervenční politika byla
rozšiřována i na výrobky průmyslové.
Myslím proto, že v tomto směru bude nutno podrobiti
revisi rozsah statků, u nichž se intervenuje. Ale
s čím zvlášť musím projeviti
v zastoupení strany nesouhlas, je způsob, jak se
pro tyto intervence hledala úhrada. Lineárnost,
s jakou se vybírají příspěvky
do intervenčního fondu, zatěžuje totiž
průmysl a zabraňuje jeho rozvoji. Zde tedy bude
třeba urychlené nápravy.
Pokud jde o daňovou politiku, čs. soc. demokracie
soudí, že je nutno dokončiti reorganizaci celého
systému, reorganizaci započatou novou úpravou
daně ze mzdy. Mám na mysli zavedení jednotné
a sociálně spravedlivé daně zemědělské
a živnostenské, jakož i nahrazení spotřebních
daní a daně obratové progresivní daní
spotřební. Připomínám také,
že úprava daně ze mzdy není ještě
zcela dostatečná a v souhlase se stranou soudím,
že bude nutno znovu jednat o požadavku, který
sociální demokracie uplatňovala, t. j. o
podstatném zvýšení existenčního
minima.
V této souvislosti, paní a pánové,
nemohu konečně opominouti otázku sociálního
pojištění. § 22 fin. zákona se
totiž doplňuje zmocněním pro p. ministra
financí, aby opatřil mimo rozpočet částky
potřebné ke splnění těchto
státních povinností. Naše strana očekává,
že ministr financí tak učiní, a to včas,
aby o úmyslech státu vůči invalidům
a vysloužilcům práce nebylo žádných
pochybností. Je to samozřejmé a je to logické
také z toho důvodu, že i národním
pojištění se státním příspěvkem
se počítá, poněvadž se počítat
musí. Podle postupu přípravných prací
na národním pojištění lze očekávati,
že bude uskutečněno během příštího
roku a státní příspěvek v národním
pojištění nebude v absolutních částkách
o mnoho vyšší, nežli činí
dnes. Na co víc, se státním příspěvkem
musíme také počítat v národním
pojištění nemocenském, čehož
dosud nebylo. Nebude to příspěvek příliš
vysoký, avšak je věcně i konstrukčně
odůvodněn tím, že národní
nemocenské pojištění převezme
na sebe prakticky všechnu všeobecnou péči
o léčení nemocných, t. j. i těch,
kteří byli léčeni na př. z
titulu chudinství na účet místní
samosprávy nebo na účet veřejné
správy zdravotní, a převezme také
péči populační. Nezastírám,
že zavedení národního pojištění
by mělo býti ve státní správě
a zejména v rozpočtování státních
výdajů provázeno četnými a
podstatnými změnami. Celá řada položek,
jež jsou v různých kapitolách a pod
různými tituly, může totiž býti
zrušena, resp. převedena na státní příspěvek
národního pojištění. Bude to
práce obtížná, a proto na to z pověření
našeho poslaneckého klubu upozorňuji včas,
aby nejen ministerstvo financí, ale i ostatní resorty
se na ni připravily. Bude to však práce záslužná,
protože znamená přímou úsporu
prostředků. Tyto různé a někdy
drobné praménky, jimiž se do našeho života
rozlévají státní příspěvky
na podporu sociální a sociálně zdravotní
péče, mohou býti shrnuty v mohutný
proud, který nám pomůže vyřešiti
problém státního příspěvku
v národním pojištění.
Jménem své strany mohu slíbiti vládě
i Národní frontě všechnu loyální
a otevřenou podporu, a to za tím účelem,
aby národní pojištění bylo uskutečněno
pokud možno v nejkratší době a ve své
celistvosti.
Paní a pánové, pokusil jsem se v hrubých
rysech alespoň k nejdůležitějším
problémům doby definovati stanovisko čs.
sociální demokracie. Moji klubovní kolegové
dotknou se ještě ve speciální rozpravě
dalších otázek v souvislosti s rozpočtem.
Mohu proto závěrem již jenom dodat, že
budeme i nadále v zájmu zdravého hospodářství
usilovati o odstranění mnohokolejnosti v naší
veřejné správě i plánovací
službě, že budeme usilovati o urychlenou reorganizaci,
zjednodušení a zlevnění hospodářské
samosprávy, o odstranění nedostatků
v naší službě zahraničně-obchodní
a o nezbytné úspory, s nimiž už konečně
budeme muset začít. Budeme se muset podívat
- a to především parlamentní úsporná
a kontrolní komise - kde jsme předimenzovali administrativu,
které úřady včetně našich
diplomatických misí jsou drahé anebo zbytečné
a zda z titulu některých subvencí se nevyhazují
peníze ze státní pokladny. Neboť i když
státní rozpočet má v socializující
demokracii jiný úkol nežli v demokracii liberálně
buržoasní, pak ani v nových poměrech
nelze dopustiti, abychom žili na vysoké noze. Naopak
právě nyní, kdy lid je skutečně
zdrojem moci nejvyšší, má socializující
demokracie přímo svatou povinnost, aby ukázala,
že dovede hospodařit a spravovat stát.
Věříc ve zdravý rozum našeho
lidu, v jeho politickou moudrost a skvělé vlastnosti,
Čs. sociální demokracie proto doufá,
že vzornou spoluprací všech konstruktivních
sil a při vzájemně politické a náboženské
toleranci se nám podaří překonati
všechny obtíže doby a co nejdříve
dát republice klid, blahobyt a štěstí.
Jdouce k tomuto cíli píšeme na svůj
štít slova T. G. Masaryka, adresovaná
před čtvrt stoletím československému
parlamentu: "Služ republice, služ jejímu
lidu, služ lidstvu" (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je p. posl. dr Husák. Dávam
mu slovo.
Posl. dr Husák: Slávne Národné
zhromaždenie, panie a páni!
Keď mám za Klub poslancov Komunistickej strany Slovenska
predniesť niekoľko poznámok k výkladu
pána ministra financií, ako aj k diskusii o rozpočte
na r. 1948, chcem vyzdvihnúť najprv zásadný
charakter rozpočtu na budúci rok, ako ho pán
minister financií vo svojom expozé narysoval. Uvádzam,
že tento rozpočet preberá do seba azda po prvý
raz princípy plánovaného hospodárstva
a všetko, čo súvisí s týmto novým
systémom dirigovanej výroby u nás, t. j.
vzťah rozpočtu samého k národnému
dôchodku, požiadavky, ktoré kladie hospodársky
plán na rozpočet, a najmä že sa sleduje
tuná tiež línia spravodlivého alebo
aspoň spravodlivejšieho deleného národného
dôchodku medzi všetky vrstvy obyvateľstva. Staré
požiadavky demokratické a socialistické, ktoré
sa pokúšame uvádzať do života, sú
i v rozpočte už zachycované.
V časti štátneho rozpočtu, ktorá
sa dotýka Slovenska, veľmi rád kvitujem prehlásenie
pána ministra financií, ktoré sa dotýka
novej hospodárskej politiky československého
štátu voči Slovensku. V minulosti, najmä
pred Mníchovom, bolo často hovorené, že
otázka Slovenska je otázkou v podstate sociálnou.
I keď to nie je pravda doslova, je na tom v základe
veľmi mnoho pravdivého. Nie je náhodou, že
nová ľudovo-demokratická republika má
k Slovensku v hospodárskej oblasti iný pomer, že
voči Slovensku po oslobodení nastúpila republika
cestu veľkorysej hospodárskej výstavby, najmä
výstavby priemyslovej, že na miesto starej politiky
agrárnej a veľkostatkárskej a priemyslovej
buržoázie nová ľudová republika
závody neodmontovává, ale buduje, modernizuje,
modernizuje a dobudovává naše pôdohospodárstvo,
aby tak pracujúci človek pôdohospodársky
našiel chleba doma, a to v dostatočnej miere.
Ak expozé pána ministra financií, - ako aj
nový rozpočet vychádza v podstate z konsolidácie
hospodárskych pomerov v Československu, je táto
konsolidácia patrná i v hospodárskom vývoji
Slovenska. Prvý rok, dosiaľ ešte neskončený
dvojročný hospodársky plán prinesie
svoje veľké úspechy v hospodárskom a
sociálnom živote Slovenska. Premiesťovanie závodov,
budovanie nového priemyslu a dobudovávanie a modernizácia
existujúcich závodov dávajú v činoch
výraz tej novej politike, o ktorej som sa zmienil. Naše
robotníctvo a zamestnanectvo svojimi výkonmi, vysokou
pracovnou morálkou a disciplínou doplňuje
túto konsolidačnú líniu.
V priebehu tohto roku boly vznesené mnohé pochybnosti
o tom, či je správna taká čs. štátna
politika voči Slovensku, ktorá Slovensko industrializuje,
buduje, a boly prednesené - také kritické
hlasy, že by sa nemali premiesťovať závody
z českého pohraničia na Slovensko, resp.
že by sa nemalo do Slovenska investovať.
Som rád. že pán minister financií sa
sám zúčtováva s takou mienkou, keď
konštatuje: "Při přemísťování
závodů jde tedy o cenný příspěvek
českých zemí ke zvýšení
plné kapacity Slovenska; na druhé straně
však je také třeba, aby si čeští
lidé uvědomili, že Slovensko může
dlouhodobě řešit problém zaměstnanosti
a životní úrovně svého obyvatelstva
jen buď emigrací nebo intensivnější
výrobou, zejména zprůmyslněním
země."
A ako hlavnú líniu tejto politiky vo zhode s programom
všetkých našich vlád od oslobodenia konštatuje:
"Nemůžeme zůstat lhostejní k tomuto
slovenskému problému, neboť na souladu hospodářského
vývoje českých zemí a Slovenska závisí
nemalou měrou nejen hospodářská, ale
i politická konsolidace republiky."
My Slováci sme šťastní, že táto
línia, ktorú strana, ktorú mám česť
zastupovať, prebojovávala, stala sa a v obrovskej
miere je aj dnes oficiálnou štátnou koncepciou
hospodárskej politiky voči Slovensku.
Treba sa však s týmito pochybnosťami zaoberať.
Keď skúmame, kto kritizuje túto novú
hospodársku politiku voči Slovensku, vidíme,
že sú to tie isté kruhy, ktoré kritizujú
a namietajú na všetko to nové, čo od
oslobodenia našej republiky si dala do svojho programu, do
svojich zákonov, že sú to tie isté kruhy,
ktoré sú v podstate zodpovedné za starú
politiku predmníchovskú voči Slovensku, kruhy,
ktoré neželajú rozvoj slovenského drobného
človeka. My pritom vieme, že posilniť štát
ako celok znamená posilniť všetky jeho časti
a hospodársky najmä časti zaostalejšie,
posilniť hospodársky časti, ktoré v
minulosti nemali tie možnosti vývoja, a to znamená
v prvom rade Slovensko.
V súvislosti s diskusiou okolo štátneho rozpočtu
na r. 1948 - a dokonca i v diskusii dnešného dňa
- bola nadhodená otázka, či sa dopláca
na Slovensko, otázka tak odiózna pre nás
Slovákov a tak skompromitovaná v minulosti plagátmi,
ktoré pred nejakými 15 rokmi dal Malypetr
vyvesiť po Slovensku.
Čísla štátneho rozpočtu samy
hovoria o tom, že tu o žiadnom doplácaní
nemôže byť reč. Ale ide tu o hlbšiu
mienku. Či možno nazvať doplácaním
skutočnosť, keď štát v niektorej
svojej časti investuje, hádam, venuje viac, ak venuje
väčšiu pozornosť výstavbe väčších
priemyslových závodov v jednej svojej časti?
Znamenalo by to posilniť starú nepriaznivú
hospodársku koncepciu voči Slovensku, že je
to kraj poľnohospodársky a že takým v
celej svojej i zaostalosti zostať má. Musíme
odmietnuť tézu tak, ako ju v istej modulácii
použil tuná pán generálny spravodajca,
že v rozpočte alebo v celej hospodárskej politike
českej krajiny na Slovensko doplácajú. Naopak,
ak má Československo splniť tú hospodársku
úlohu, ktorú v strednej a juhovýchodnej Európe
má, musí hospodársky dobudovať vo svojom
vlastnom záujme Slovensko ako článok slabý.
Patrí to do argumentácie starej agrárnej
a kapitalistickej buržoázie Malypetrom, Beranom
a Preisom vedenej, ktorí chceli zo Slovenska robiť
polokoloniálnu oázu, sem patria i tieto argumenty,
s ktorými sa stretávame bohužiaľ ešte
aj v treťom roku oslobodeného štátu.
Uvedená bola i druhá výtka, že štátna
administratíva na Slovensku je prebujnela a že je
drahá. Je pravda, že štátna administratíva
na Slovensku nesie so sebou, povedal by som, skoro všetky
tie chyby, ktoré pozorujeme v celoštátnom merítku
a ktoré zástupcovia takmer všetkých
politických strán kritizovali a na ich nápravu
poukazovali. Ale keď zrovnávame počet zamestnancov,
ich priemerné platy, náklad v krajinách českých
a na Slovensku, je úlohou prostej matematiky a povedal
by som malej násobilky, si vyrátať, že
nie je štátny aparát na Slovensku predimenzovaný,
že nie je prebujnený o nič viacej, ako v českých
krajinách, že naopak aj početne i finančne
je ešte menší a lacnejší.
V posledných týždňoch jedna časť
tlače venovala mimoriadnu pozornosť, a to aj v súvislosti
s rozpočtom, existencii slovenských národných
orgánov a najmä povereníctiev. Niektorí,
domnievam sa, že zlomyseľní ľudia v tlači
vypočítavali, čo štát stoja slovenské
národné orgány, resp. povereníctva,
a citujúce všelijaké skutočné
alebo aj fingované noviny naznačovali, že by
bolo potrebné tieto národné orgány
zrušiť.
Veľmi by som doporučoval, aby si naše úradné
miesta dali trochu prácu s počítaním
a zistili by, že povereníctva, resp. slovenské
národné orgány, ktoré plnia súčasne
funkciu, ktorú má v českej alebo Moravskosliezskej
krajine zemský národný výbor, sú
relatívne menšie i počtom aparátu i
lacnejšie svojím nákladom. Je to veľmi
prostá úloha postaviť proti sebe náklad,
ktorý dáva štát na zemský národný
výbor v Prahe alebo v Brne, s celým nákladom,
čo stoja povereníctva, aby sme zistili, že
je štátna administratíva za tejto úpravy,
aká je na Slovensku, lacnejšia a pružnejšia.
Ak sa staví otázka zásadná, či
majú národné orgány u nás byť
alebo nie, vyjadrovať sa k nej nechcem nijako ináč
ako poukazom na všetky vládne programy, ktoré
sme po oslobodení u nás mali, a na jednomyseľný
záväzok všetkých politických strán.
Neviem, či sa v našom politickom živote začína
ujímať zvyk, utekať od tak zásadných
záväzkov, od tak principielných vecí
pre štát, ako je nová úprava pomeru
českého a slovenského národa.
Chápem, že u českého človeka
z mnohých vecí, z vývoja mnohých otázok
na Slovensku vzniká neistota, rozpaky, alebo azda aj rozhorčenie.
Stretol som sa i s takými mienkami najmä v súvislosti
s hospodárskou politikou, či je rozumné investovať
do Slovenska, keďže nevieme, či toto Slovensko
je pre republiku isté alebo nie.
Tieto príčiny, ktoré znepokojujú českého
pokrokového človeka, znepokojujú aj pracujúceho
človeka na Slovensku. Sú to tie isté príčiny,
ktoré vnášajú celkovú nervozitu
do verejného života v republike v poslednej dobe.
Snažíme sa všetci konsolidovať pomery v
republike a budeme konsolidovať pomery na Slovensku. Rozchádzame
sa však v jednom, ako a na akom stupni sa pomery konsolidovať
dajú. My komunisti hovoríme, že konsolidácia
je možná jedine na tých princípoch ľudovej
demokracie, ktoré sme si všetci spoločne po
oslobodení dali, že to znamená všetky
tieto zásady upevniť a jednotne za nimi stáť,
kým pozorujeme u mnohých iných strán,
v ktorých reakčné zložky ešte svoju
významnú rolu hrajú, že sa snažia
odbúravať jednu vymoženosť ľudového
režimu za druhou a tým v podstate nášho
pracujúceho človeka vnášať do neistoty.
Na Slovensku je prevádzaný už po dva roky frontálny
útok na ľudovo demokratické zriadenie našej
republiky, frontálny útok na všetko, čo
sa po oslobodení zlepšilo v prospech drobného
človeka tak v oblasti hospodárskej, sociálnej,
ako aj čisto politickej. Znárodňovanie, ktoré
bolo jednomyseľne prijímané, bolo odsabotované,
alebo aspoň preťahované, brzdené a boly
mu do cesty kladené prekážky. Tak iste zákon
o pridelení pôdy drobnému človeku bol
plnený s prieťahmi a nedostatkom dobrej vôle.
To isté sme videli pri opatreniach sociálne-politických.
Dá sa to povedať tak, a nie je to len záležitosťou
Slovenska, že niektoré vládne strany využívajú
všetky výhody tohto postavenia vo vláde, ale
pritom vedú, a nie odo dneška, zámernú
kampaň proti všetkému, čo je typického
na dnešnej československej vládnej politike,
t. j. čo je na tom nového, čo je na tom ľudovo-demokratického.