Co jsem řekl o armádě a národní
bezpečnostní službě, platí ovšem
nemenší měrou také o škole. Škola
musí býti demokratická a pokroková,
ale nesmí být za žádných okolností
stranicko-politická. (Potlesk.) Ve věcech
školských a osvětových hájíme
zásadu, že peníze, věnované na
budování a udržování školství
a osvěty, jsou dobře investované, neboť
přinášejí užitek národu
a státu. Náš poměr k potřebám
školství a osvěty byl ostatně vždycky
dobrý. Nezapomněli jsme, že jsme v dobách
Habrmanových byli budovateli nové republikánské
školy, a nezapomněli jsme, jak bylo těžké
udržet pokrok školství proti zásahům
reakčním. Jsme si také vědomi toho,
co znamenal nacistický útisk, který naše
školství přimáčkl bezohledně
k zemi a zastavil jeho rozvoj. Měli jsme příležitost
sledovat, jak falešně a jednostranně se vyvíjelo
školství v tak zv. svobodném Slovenském
etátu, a uvítali jsme proto jako velký a
osvobozující čin, když Slovenská
národní rada v době slovenského povstání
vydala své prvé dekrety, kterými vykročila
novou lidovou a demokratickou cestou k nápravě ve
školstva na Slovensku.
Uvítali jsme konečně v košickém
vládním programu zásady, které byly
platné i ve školské a osvětové
službě. Dnes však jde o budoucnost a příští
vývoj školských věcí. Nepochybujeme
o tom, že školští pracovníci jsou
dobrými ochránci - alespoň ve své
většině - školského pokroku, že
naši učitelé i profesoři to ve své
zdrcující většině dobře
myslí s československou školou. Máme
jenom jednu obavu, že věc jednotného školského
zákona se nepřiměřeně dlouho
táhne a že sám elaborát tohoto zákona
se týká pouze jedné části,
že není dost pružný a také konec
konců ani dost prozíravý. Přece nejde
o nic jiného než o to, abychom se uměli oprostit
od starých představ a abychom pochopili, že
školský pokrok záleží v tom, že
skutečně dostihneme každé dítě
a že mimo jiné záleží také
na tom, jak vytvoříme lepší možnosti
především na našem venkově.
Za prvé republiky jsme byli svědky skutečnosti,
že vlastní školský pokrok se mohl odehrávat
jen ve vyšší stupnici a že venkov ve velké
většině byl odkázán na školu
ménětřídní, která byla
jediným místem, kde se příštímu
občanu dostalo vzdělání a prvních
rad do života. Byla to po soudu sociální demokracie
sociální diskriminace. Tento stav právě,
jak vidíme, přispěl k útěku
lidí z venkova, k přesycováni velkých
městských středisek.
Nyní jsme se však postavili na zásadu decentralizace,
která je základnou skutečně fungující
lidové demokracie. Je nesporně pokrokem, že
rozvíjíme a budujeme síť škol vyššího
typu.
Budeme však musit také podrobit revisi celý
státní školský plán s hlediska
aukčních úkolů.
Čs. sociální demokracie chce také
doufat, že i znárodněný průmysl
přispěje k této myšlence právě
na úseku, který dlouho byl nezvládnutelný,
ba možno říci i zanedbaný, a v němž
jde fakticky o výcvik a školní doplnění
vědomostí mladého pracujícího
člověka. Mám na mysli učně
a mladého dělníka. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Ševčík.)
Máme dojem, že budovatelské tempo ve školství
bude třeba zrychlit jako věc určité
naléhavé potřeby. Maně vzpomínám,
že již v rozpočtovém výboru naší
sněmovny v roce 1938 bylo upozorňováno na
to, že v českých zemích máme
venkovskou školu stavebně zastaralou, nevyhovující
moderní době. Od té doby uplynulo téměř
deset let a skutečný stav po této stránce
se jenom velmi málo zlepšil. Připomínám
to proto, poněvadž školská reforma nemůže
zůstat neprováděna na venkově jenom
z toho důvodu, že staré školní
budovy nemohou vyhovovat nebo, lépe řečeno,
nevyhovují novým moderním, republikánským
úkolům. Vím, že v celé řadě
míst, kde se budují nové školní
budovy, pamatuje se na tyto potřeby, že se už
také pamatuje na účelové sjednocování,
na školy s kulturními středisky, že se
pamatuje také na možnost správné tělesné
výchovy, ale přesto je zapotřebí,
abychom plánovali a nejenom plánovali, nýbrž
abychom plánovali odvážně a statečně.
Své připomínky k věcem školským
a osvětovým, připomínky, které
jsou připomínkami strany, končím zdůrazněním
zásady, že školskou a osvětovou péčí
je nutno budovat zdola, aby měla pevný lidový
základ, a že konečně tomuto lidovému
základu v našem školství musí už
býti přizpůsobena také škola
vysoká, dosud nejenom špatně umístěná
a chudě vybavená, ale také až příliš
isolovaná a nesouvisící s koloběhem
opravdového pospolitého života.
Klade-li, slavná sněmovno, sociální
demokracie důraz na výchovu mladých i dospělých,
pak činí tak proto, poněvadž si je vědoma,
že bez soustavné výchovy občanstva nebyli
bychom morálně, kulturně, politicky i hospodářsky
připraveni na velké úkoly, které nás
čekají. A chci říci otevřeně,
že jsou to úkoly obtížné, úkoly
veliké, ale při tom úkoly vznešené.
Dnes by už nebylo na místě, kdybychom popírali,
že demokratickou cestou budujeme už v pravém
slova smyslu socialistickou republiku. Pod zorným úhlem
této skutečnosti se staráme o výchovu
občanstva, ale také pod zorným úhlem
této skutečnosti vidíme dvě základní
funkce naší státní správy. Je
to především příprava a provádění
hospodářského plánu, který
je prvním předpokladem socialismu v hospodářství,
a za druhé je to organizování našeho
znárodněného průmyslu a peněžnictví,
které je opět základem naší nové
hospodářské soustavy.
Pokud jde o plánování, třeba míti
stále na mysli, že jde v zásadě o koordinaci
výroby a spotřeby. Plán tvoří
jednotící prvek našeho hospodářství
a je důležitým poutem mezi úsekem hospodářství
znárodněného, družstevního i
soukromého. Proto také všechny složky
našeho smíšeného hospodářství
se musí podřídit disciplíně
plánu a budou posuzovány podle toho, s jakým
úspěchem plní úkoly, které
jim plán uložil. Jenom tak bude zaručeno, že
nikdo nebude cizopasit na těle národa, ale že
všichni přispějí svým dílem
ke konečnému cíli našeho plánu,
t. j. ke zvýšení životní úrovně
všeho našeho lidu a k zabezpečení jeho
politické nezávislosti.
Jestliže takto posuzujeme funkci veřejné správy,
pak třeba se podívat, před jakými
problémy stojí především naše
výroba. Souhlasím z velké části
s tím, co řekl předcházející
řečník, kol. Zápotocký.
Je skutečně nesporné, že válka
zanechala náš průmysl v desolátním
stavu. Nebylo zde prostě surovin, továrny byly bez
vedení a pociťovaly nedostatek zaměstnanců,
dále bylo nutno přeorientovat průmysl z výroby
válečné na výrobu mírovou,
což zvláště u velkých podniků
trvalo velmi dlouho. V této době muselo býti
proto vedoucí myšlenkou vyrábět za každou
cenu, bez ohledu na výrobní náklady. To však
bylo, to údobí se nám podařilo překonat,
a tak dnes můžeme konstatovat, že výrobní
poměry jsou v Československé republice celkem
konsolidovány. Proto již jako ministr průmyslu
jsem zdůrazňoval, že dnes už neplatí
vyrábět bez ohledu na náklady, nýbrž
více a více výrobu zhospodárňovat.
To znamená snížit počet zmetků,
zvýšit jakost výrobků, zlevnit výrobu,
snížit počet zameškaných směn
a šetřit při tom materiálem i časem.
K tomuto cíli musíme i nadále všichni,
parlament, vláda i Ústřední rada odborů,
vychovávat zaměstnance, aby každý na
svém místě v tomto duchu pro rozvoj československého
hospodářství také pracoval.
Nutnost sledovat zlepšení kvality výrobků
vedla také k tomu, že pro příští
rok náš dvouletý plán přijal
již některé prvky plánování
kvalitativního. K zhospodárnění výroby
nestačí ovšem pouze snaha a vůle zaměstnanců,
k tomu cíli je také nutno zaměřit
investiční činnost. Čs. sociální
demokracie proto znovu upozorňuje, že zvláštní
péči třeba věnovat investičnímu
plánu v průmyslu, aby investice umožnily rozvoj
průmyslových odvětví odpovídajících
vývojové perspektivě celého našeho
národního hospodářství.
Mluví-li ovšem, paní a pánové,
sociální demokracie o výrobě, pak
nemá na mysli jenom průmysl, nýbrž také
řemeslo. Již jako správce ministerstva průmyslu
jsem soustavně zdůrazňoval významnou
funkcí řemesla v našem hospodářství
a nadále trvám, že se stoupající
životní mírou stoupá a bude stoupat
také význam řemesla. Práce zakázkové,
individuální, umělecké nebo v malých
sériích vyráběné a opravy lze
nejlépe a nejlevněji vyříditi v menších
dílnách, které jsou vedeny svými majiteli.
Proto také strana usilovala a usiluje o větší
zapojení čs. řemesla do exportu a do dvouletky.
Strana nezaujala svůj kladný poměr k řemeslu
z důvodů agitačních, ale po posouzení
jeho sociální užitečností. Je
však také nutno - a budiž mi prominuta má
upřímnost - aby řemeslná výroba
byla lépe organizována nežli dosud. Zatím
představuje malé celky, které mají
dnes ve svém okolí znamenité odbytiště.
Třeba však myslet do budoucna a těmto malým
jednotkám připravovat možnosti hromadných
dodávek pro stát i pro export.
V této souvislosti netajím se podivem, že mezi
oficiálními vedoucími činiteli řemeslnictva
stále ještě není dosti porozuměni
pro tyto nové velké a krásné úkoly.
Řemeslo má dnes skutečně dobré
vyhlídky a československé sociální
demokracii by mělo býti při nejmenším
přiznáno, že dále usiluje ještě
o jeho lepší budoucnost a rozvoj, i když mimořádně
těžká doba tuto péči znesnadňuje
a často i brzdí. Soudím, že proto i
napříště bude úkolem ministerstev
průmyslu i výživy, aby pečlivě
tuto věc sledovala a zejména aby sledovala vliv
naší daňové politiky na rozvoj řemesla,
poněvadž zaváděním nových
dávek - mám na mysli zejména dávku
z předmětů přepychových - může
způsobit odbytovou stagnaci a tím i zabrzdění
vývoje některých oborů řemeslných.
Důležitou složkou našeho hospodářství
jest také družstevní hnutí. Rozvoj družstevního
hospodaření v průmyslové, zemědělské
i řemeslné výrobě, v distribuci hospodářských
statků, ale také v oboru peněžnictví
přispívá - jak nemusím ani dokazovat
- k rychlejší výstavbě socialistického
hospodářského řádu. Naléhavým
požadavkem družstevního hnutí je vydání
zákona o Ústřední radě čs.
družstev a odborných svazů družstevních.
Používám proto této příležitosti,
abych velmi důrazně upozornil na to, že družstevní
zákon z roku 1883 je už skutečně zastaralý.
Je proto nutné, aby byl vydán moderní zákon
družstevní a je třeba uspíšit práce
na tomto zákoně tak, aby jeho návrh mohl
býti projednán co nejdříve v parlamentě.
Jakékoliv dílčí změny tohoto
zákona nepovažuje sociální demokracie
za vhodné, protože by těmito vnitřními
změnami některých ustanovení základního
družstevního zákona mohlo býti vážně
ohroženo - snad si to mohu dovolit říci brzké
vydání nového zákona.
Pokud jde o zemědělství, není sociální
demokracie s jeho současnou situací spokojena. Těžké
důsledky katastrofálního sucha, jež
velmi tvrdě postihly v letošním roce naše
zemědělství, naši situaci při
tom ještě značně zhoršily. Nemíním
dokazovat, že ztráty, jež takto vznikly čs.
zemědělství, nejsou jenom ztráty jeho,
nýbrž že jsou to ztráty celého
národa a ztráty, které představují
miliardové hodnoty. Lituji proto, musím-li odmítnout
pokusy využít zásobovacích potíží
k politické agitaci, a chci doufat, že i v tomto směru
zvítězí politická rozvaha.
Náš klub se již připojil k díkům,
které vláda adresovala Sovětskému
svazu za šlechetnou pomoc, kterou nám poskytl, ale
myslím, že je také nejvýš důležité
připomenout, aby za těchto svízelných
okolností především český
člověk dovedl ukázat, že z jeho duše
nevymizely ony prvky občanské kázně,
uvědomělosti a rozšafné úvahy,
které nám získávaly vždycky důvěru
v dobách minulých, ale že je dovede dnes projevit
jako spotřebitel i jako zemědělec ve vsi
anebo ve městě. Spotřebitel tím, že
se bude vyhýbat černému trhu a bude pomáhat
jej potírat, a zemědělec zase tím,
že v tomto boji podá městu a spotřebiteli
svou pomocnou ruku a že odvede pro veřejné
zásobování vše, čeho může
bez újmy postrádati ve svém vlastním
hospodářství.
Ve věcech výživy se tedy letos nemá
a myslím, že nedá volebně agitovat ani
ve městech, ani na venkově. Pouze s nejkrajnějším
úsilím a při společné a poctivé
snaze můžeme a budeme moci vyrovnat vzniklé
ztráty a škody, a to ne hned, nýbrž teprve
v několika příštích letech.
Čs. sociální demokracie, paní a pánové,
nemůže také souhlasiti s některými
dalšími zjevy, jež vidíme tu či
onde na úseku zemědělské politiky.
Je totiž třeba veřejně poukázat
na nesprávný postoj k řešení
některých hospodářských problémů,
na postoj, který sleduje nikoliv prospěch věci
a opravdovou snahu zlepšit životní, pracovní,
sociální a hospodářské poměry
práce venkovského lidu, jmenovitě našich
zemědělců, nýbrž je ovládán
a nesen často úzkým stranicko-politickým
zájmem, z něhož v nejednom případě
dochází i k planému hašteření
a k postoji, který na vesnici vytváří
nebezpečnou psychosu nedůvěry, osobního
nepřátelství a dokonce i celkového
zeslabení zájmu o práci.
Čs. sociální demokracie klade si proto za
povinnost v zájmu naší společné
věci varovat před takovým postupem, z něhož
nakonec nikdo nemůže míti trvalý prospěch.
Tak, jako jsou nevhodné některé zásahy
do života venkova tím, že vesnici rozdělují
při hodnocení zemědělské práce,
při přídělu hospodářských
strojů, různých podpor nebo zvláště
tvrdými a neodůvodněnými zásahy
do soukromovlastnických práv bez zákonného
podkladu, tak neméně nevhodně jsou i zásahy
s druhé strany, zásahy, které odsuzují
bezmyšlenkovitě a nespravedlivě každý
počin a každé opatření vlády,
stavějí se proti každé snaze o pokrok
a racionalizaci v zemědělství a dokonce vyzývají
zemědělce, aby neplnili dodávky nebo aby
nepracovali.
Obě tyto cesty, slavná sněmovno, nemohou
prospět ani zemědělství, ani republice.
Čs. sociální demokracie je přesvědčena
o tom, že zemědělství potřebuje
konstruktivní práci na všech úsecích;
proto se staví jasně na zásadu právního
pořádku na vesnici, pořádku, jenž
musí býti dodržován všemi občany,
kteří na vsi žijí a ve vsi pracují.
Proto volá po vyřešení zásadního
problému, kterým dnes zemědělství
je a který znamená definitivní rozhodnutí
o vlastnictví zemědělské půdy.
Návrh našeho poslaneckého klubu o trvalé
úpravě právních vztahů k zemědělské
a lesní půdě tuto otázku skutečně
řeší. Mohu-li tedy toto s uspokojením
konstatovat, pak s nemenším uspokojením mohu
také sdělit, že strana již také
předložila dokonce návrh základních
směrnic dlouhodobého plánování
v zemědělské výrobě. Jejich
přijetí by znamenalo, že se zmenší
rozsah risika zemědělské práce, že
bude možno úspěšně provádět
mechanizaci zemědělské výroby, že
se bude moci klidně provádět scelování
zemědělské půdy, že se bude moci
přikročit k technické výstavbě
naší vesnice a řešit s úspěchem
i otázka distribuce a cenového vyrovnání
mezi zemědělskou a průmyslovou výrobou.
Po našem soudu je to nejlepší cesta k uklidnění
československého venkova.
Hodnotím-li už výsledky našeho hospodářství,
pak po průmyslu, řemesle a zemědělství
nemohu pominout stavebnictví. Nízké procento
splnění plánu v prvém roce dvouletky
totiž ukazuje, že jsme měli při sdělávání
stavebního plánu příliš velké
oči a že také - ostatně se o tom zmínil
i řečník přede mnou - nebyly splněny
všechny předpoklady, zvláště pak
určité organisační podmínky.
Nesoulad mezi plánovanou výrobou stavebních
hmot a stavebním plánem, jakož i nedostatečná
kontrola distribuce stavebních hmot jsou nejvážnějšími
příčinami, proč plán nebyl
splněn. Právě proto musíme v nastávajícím
roce věnovat našemu stavebnictví mimořádnou
pozornost a bude především úkolem ústředních
úřadů, aby byla zladěna výroba
a spotřeba všeho stavebního materiálu.
V rámci vybudování organisačních
předpokladů rozvoje stavebnictví je nutno
věnovati úpravě pozemkového vlastnictví
zvláštní pozornost alespoň tak, jak
to žádá námi navrhovaný zákon
o národní mobilizaci půdy.
Řekl jsem, paní a pánové, že
po revoluci dostala naše státní správa
dva nové základní úkoly: jednak provádět
hospodářský plán, a jednak funkci
hospodáře, a to v důsledku znárodnění
velké části našeho průmyslu a
peněžnictví. Považuji nyní za nutné
zdůraznit, že znárodnění muselo
logicky předcházet plánování.
Myslím také, že dnes už mohu říci,
že se nám podařilo za uplynulá dvě
léta dát znárodňovacím normám
náplň a vcelku provést organizaci národního
podnikání. Ba troufám si dnes už také
tvrdit, že to bylo právě znárodnění,
které nám především pomohlo rychle
konsolidovat naše výrobní poměry a které
přispělo k tomu, že jsme se vyvarovali sociálních
nepokojů a že ani v kritické zimě roku
minulého nedošlo k větší nezaměstnanosti
a k větším výrobním hospodářským
poruchám. Nechci ovšem tvrdit, že bychom už
byli vyřešili všechny problémy našeho
znárodněného hospodářství.
Vím totiž, že nebyla vždy správně
pochopena organizace znárodnění, že
nepronikl ještě na všechna místa duch
nového nacionalizujícího a socializujícího
hospodářství, že nebyl pochopen plný
smysl znárodnění a že se namnoze ještě
i ve znárodněném hospodářství
objevuje někdy starý kapitalistický duch.
Čs. sociální demokracie proto vidí
veliký úkol veřejné správy
především v tom, aby pečlivě
sledovala znárodněné hospodářství
a dbala toho, aby nadměrná centralizace nevedla
k přemíře byrokratismu, nepružnosti,
útěku od odpovědnosti a k nezdravým
monopolistickým snahám.
Největším pasivem v běžném
roce, v roce 1947, je však to, že jsme naší
společnou vinou nedovedli zorganizovat naše peněžnictví,
zvláště pak znárodněné
banky. Opakuji, že to je naše velká a společná
chyba, neboť československé znárodněné
peněžnictví jako služba podle našeho
pojetí plánovanému hospodářství
má plnit i úkol financování všeho
hospodářství, znárodněného,
družstevního, komunálního i soukromého.
Všechny druhy podnikání jsou dnes v situaci
obnovy podniků a kromě toho podle dvouletky jde
též. o financování dalekosáhlých
investic. V našem hospodářství, jak
je známo, nemůžeme - a to říkám
otevřeně - vystačiti se starou organizací
peněžnictví. Je proto naléhavě
nutno, aby s urychlením byla vybudována organizace
znárodněných podniků právě
se zřetelem na jejich finanční uspořádání
a dnešní potřeby našeho československého
národního hospodářství. S vyřízením
těchto otázek souvisí totiž co nejrychlejší
uzákonění financování a kontroly
národních podniků, dále koncentrace
a specializace bank, zřízení investiční
banky, uspořádání našeho lidového
peněžnictví a konečně konstituování
peněžní rady.
Řekl jsem již, že cílem plánu je
služba výroby spotřebě. Spotřebou
rozumíme jednak spotřebu okamžitou a jednak
rozvoj spotřeby, t. j. de facto investiční
činnost. O investicích jsem již mluvil. Mohu
se proto již jen dotknouti organizace distribuce. Hlavním
úkolem distribuce je - a na to se u nás zapomíná
- aby vyrobené statky byly pohotově a aby byly za
určité, sociálně a hospodářsky
odůvodněné ceny k disposici spotřebiteli.
Lituji, nemohu-li říci, že naše distribuce
dobře plní své úkoly. Naše distribuční
síť, jak již bylo všemi místy konstatováno,
je překrvená, a dnes se zvláště
v této souvislosti mluví o distribuci v textilu.
Lid je právem rozhořčen, že značná
část látek se dostává na černý
trh. Opakuji proto, co jsem řekl již dříve.
Průmysl a řemesla vyrábějí,
vnitřní obchod se má starat o řádnou
distribuci a bezpečnostní orgány mají
stíhat šmelináře. Je tedy nutné
provésti reorganizaci zásobování především
v textilním zboží, reorganizaci, jejímž
předpokladem je omezení počtu velkoobchodů
na míru hospodářsky únosnou a zavedení
takové organizace distribuce, která by umožňovala
důkladnou kontrolu, ale která by při tom
zachovala co největší pružnost a co nejjednodušeji
upravila styk spotřebitele s výrobcem.