Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dále má slovo p. posl. Laušman. Prosím,
aby se ujal slova.
Posl. Laušman: Slavná sněmovno, dámy
a pánové!
Používám dnešní příležitosti,
když stojíme na prahu projednávání
státního rozpočtu, abych v zastoupení
čs. soc. demokracie zaujal stanovisko k některým
otázkám doby. Myslím, že je to nejvýš
potřebné, poněvadž po brněnském
sjezdu nahromadilo se okolo naší strany doma i za
hranicemi tolik dohadů, nejasnosti, falše a lží,
že bude v zájmu věci a v zájmu důvěry
v socialistickém táboře a v Národní
frontě, jestliže zdůrazním základní
hlediska sociální demokracie v čs. politice
domácí i zahraniční, v politice hospodářské
i kulturní, a jestliže prokáži že
strana bude i nadále sloužiti lidu, národu
a státu a dělat důsledně politiku
demokratickou a socialistickou. (Potlesk.)
Přistupuje hned k věci musím nejprve připomenout,
že čs. soc. demokracie zůstává
věrna základním zásadám naší
zahraniční politiky. Je to politika přátelství
a spojenectví se Sovětským svazem, Jugoslávií
a Polskem, politika, která chce toto spojenectví
rozšířiti též o spojenectví
s některými dalšími mírumilovnými
státy evropskými, v prvé řadě
s Bulharskem, a to při vzájemném respektování
vládních systémů v jednotlivých
spojeneckých státech. Jsem rád, mohu-li připomenout,
že jsme prosazovali myšlenku spojenectví Československo
- sovětského již za prvé republiky a
že pozdější vývoj dal nám
za pravdu. Zasazovali jsme se také o uzavření
smlouvy československo - sovětské i v emigraci,
a to v letech, kdy situace na frontách pro spojenecké
síly nebyla nikterak příznivá a kdy
mezinárodní a snad i domácí reakce
očekávala zcela jinou závěrečnou
fázi války a zcela jiné její politické
důsledky. Činili jsme tak v pevné víře,
že spravedlivá věc nakonec zvítězí,
a poněvadž jsme byli hluboce přesvědčeni,
že jedině tato orientace československé
zahraniční politiky odpovídá zájmům
státu a tužbám všeho československého
lidu. Proto díváme-li se dnes na vývoj evropské
a světové politiky, na spory mezi velmocemi, z nichž
v budoucnu znovu může vyrůst nová německá
útočnost, máme hodně dalších
důvodů, abychom neochvějně trvali
na spojeneckém svazku se Svazem sovětských
socialistických republik, na přátelství
a bratrství na život a na smrt. Stanovisko čs.
soc. demokracie v této věci musí proto zůstat
mimo jakoukoliv pochybnost. Toto mé ubezpečení
platí domovu, ale platí i cizině.
Naproti tomu netajíme se přáním, aby
tato státní nezbytnost, jakou je naše spojenectví
se Sovětským svazem, byla všemi uznávána
a podporována, aby naše zahraniční politika
v tomto svém základě se nestala předmětem
postranních politických sporů, neboť
jsme si všichni dobře vědomi, že jedině
jednotné nazírání na ústřední
zásady naší zahraniční politiky,
jejímž zakladatelem a dosud nositelem je dr Edvard
Beneš, přispělo velkou měrou
k naší vnitropolitické stabilitě, k
politickému klidu uvnitř republiky a možno
říci také k její vážnosti
navenek. Dík tomuto jednotnému nazírání
zdrcující většiny československého
lidu vyhnuli jsme se ostatně mnoha politickým obtížím
a otřesům, kterými prošly anebo dosud
procházejí některé jiné státy
evropské, kde o směr zahraniční politiky
je veden více anebo méně ostrý vnitropolitický
boj.
Je také známo, že naše spojenecká
smlouva se Sovětským svazem byla uzavřena
pro případ, že by naše republika se stala
znovu obětí německého imperialismu.
To je jejím účelem, jak musí uznati
upřímní přátelé naší
republiky na celém světě, jmenovitě
vpravdě demokratické a socialistické síly
Západu. Klademe-li tudíž vysoko mimořádný
zájem právě na tento obranný ráz
našeho spojeneckého svazku se Sověty, činíme
tak proto, poněvadž po našem soudu je to právě
tento spojenecký svazek, který je nejvhodnějším
československým příspěvkem
k organizaci kolektivní bezpečnosti evropské
a tím přínosem ve prospěch světového
míru. Čs. soc. demokracie ovšem s povděkem
kvituji, že bezpečnost a mír byly a jsou hlavními
cíli, které dosud sledovala a nadále chce
sledovat naše státní zahraniční
politika. Jsou to cíle, které se vzájemně
doplňují, neboť bezpečnost republiky
nebude zajištěna, dokud evropský mír
bude ohrožen. A zde je příčina, která
v nás vyvolává pocit neklidu a obav, neboť
vidíme, že Evropa a svět byly rozděleny
na dva nepřátelské bloky. Strana toho hluboce
lituje, a nejen lituje, nýbrž se snaží
svými skrovnými silami přispěti v
zájmu republiky a míru k odvrácení
nebezpečí, jež lidstvu z této skutečnosti
hrozí. Strana na př. nedávno se zúčastnila
svou delegací mezinárodní socialistické
konference v Antverpách, na jejíž význam
se sice každý může dívat po svém,
ale přece jen nikdo nemůže přejít
přes usnesení, která jsou neobyčejně
významná. V jednom se praví, že existence
nepřátelských bloků vytváří
trvalé nebezpečí třenic a konfliktů,
a každá politika, směřující
k vytváření bloků, musí být
potírána všemi socialistickými stranami.
Jsem vzdálen toho, abych přeceňoval význam
tohoto rozhodnutí, které bylo výsledkem důkladné
diskuse, v níž se objevily různé názory
na řadu problémů mezinárodně
politických, ale považoval bych za nesprávné,
kdyby byla podceňována skutečnost, že
socialistické strany přes všechny rozdíly
ve své politické taktice uvnitř států
chtějí svou spoluprací přispěti
k odstranění třecích ploch mezi velmocemi,
ke sblíženi mezi národy a tím k zajištění
míru. Socialisté v dnešní Evropě
chtějí prostě národy spojovat a nikoliv
je rozdělovat, pročež také čs.
soc. demokracie se přihlásila k mezinárodní
socialistické spolupráci v přesvědčení,
že může zde prokázati službu věci
spravedlivé, a to právě v duchu intencí
čs. zahraniční politiky.
Je také pochopitelné, že nejvyšší
náš zájem, zájem republiky, je stále
obrácen k řešení otázky německé.
Netvrdím předem, že všechny snahy o vyloučení
německé útočnosti v budoucnu jsou
marné, ale jsme si dobře vědomi, že
jde o obtížný úkol, který vyžaduje
dostatek rozhodnosti a přitom dostatek dobré vůle
na všech stranách. Jako socialisté dobře
víme, že nenávist vůči ostatním,
mentalita herrenvolku, touha po moci a potírání
práv, tedy vlastnosti, které nakonec převládly
u německého národa v nejodpornějších
a nejzvrhlejších formách, jsou výsledky
staletých tradic a vývoje Německa, které
na rozdíl od národů jiných nikdy v
dějinách neprovedlo očistnou revoluci a nikdy
se nezbavilo zpátečnických tříd,
jež vždycky byly nositeli šovinismu, imperialismu,
kaiserismu a hitlerismu. A proto uvažujeme-li o možnostech
budoucí obrody německého národa, klademe
jako socialisté hlavní důraz na požadavek
důsledného provedení pozemkové reformy
a nacionalizace klíčového průmyslu
a jeho postavení pod mezinárodní dozor. Jde
nám totiž o odstranění hospodářské
moci pozemkové šlechty a kapitalistů průmyslových
i finančních, neboť po našem soudu je
přímo nezbytností jednou pro vždy odstranit
privilegované postavení oněch tříd,
jichž pomocí nacistické hnutí vzniklo,
za jichž podpory se dostalo k moci a rozpoutalo druhou světovou
válku.
Tato opatření, paní a pánové,
jsou po našem přesvědčení nezbytná,
ale sama o sobě ještě nestačí.
Dokud nebude jistoty, že demilitarizace a denacifikace byla
v Německu provedena do všech důsledků,
je nutná systematická a účinná
kontrola celého německého života. Přáli
bychom si jen, aby tuto kontrolu vykonávali všichni
spojenci společně, a to na celém území
Německa, jak se toho dožaduje vláda Sovětského
svazu. Měla by to být kontrola vykonávaná
odpovědnými vládami a nikoliv anonymním
mezinárodním kapitálem, už proto, že
obnova německého koncernu mezinárodního
kapitálu je očividnou hrozbou evropskému
a světovému míru. To ovšem neznamená,
že bychom měli námitky proti tomu, aby byla
postupně zvyšována i životní úroveň
německého obyvatelstva, s čímž
se v zájmu konsolidace evropského hospodářství
musí počítat.
Trváme však na tom, že se tak nemá dít
na úkor reparačních povinností a že
v žádném případě nesmí
být hospodářské obnově Německa
dána přednost před zeměmi, které
utrpěly německou okupací a válkou.
Při vší skromnosti chceme očekávat,
že už při přípravě mírově
smlouvy s Německem bude slyšen i náš hlas,
který je hlasem národa, jenž jako jeden z prvních
se stal obětí poslední německonacistické
hrůzovlády.
V souvislosti s touto otázkou chci právě
s tohoto místa vyjádřit city našeho
lidu vyúsťující v přání,
aby ve všech těchto věcech došlo k upřímné
a poctivé dohodě mezi velmocemi. Ve dnech londýnských
porad, které přinesly tolik nových dokladů
o často protichůdném nazírání
na řešení německé otázky,
se snad mnohému bude toto přání zdát
marným. Bylo by však chybou, kdybychom se předem
vzdávali naděje, že nakonec na všech stranách
převládne dobrá vůle k dohodě
a že zvítězí vědomí, že
taková dohoda je nutná v zájmu míru
a všech národů malých i velkých.
Pozorujíce proto se vší vážností
všechny rozpory ve vztazích mezi velmocemi, neztrácíme
se zřetele ani ony skutečnosti, zejména nutnost
vzájemné spolupráce na poli hospodářském,
které mluví pro sblížení mezi
nimi, a oceňujeme každou snahu o dohodu a zmírnění
dnešního napětí v mezinárodních
vztazích. Proto také souhlasíme s britským
dělnickým poslancem Zilliacusem, který nedávno
prohlásil, že pevné a široké hospodářské
styky britsko-sovětské by mohly zmírnit i
politické napětí mezinárodní.
Proto také upřímně vítáme
snahu naší vlády o prohloubení hospodářské
spolupráce Československa s ostatním světem,
jmenovitě se zeměmi střední a jihovýchodní
Evropy, neboť hospodářská spolupráce
je nejpevnější zárukou trvalé
spolupráce politické a také spojenectví
vojenského.
Přistupuje nyní k politickým problémům
domácím chci nejprve jednou provždy a na všechny
strany zdůraznit, že sociální demokracie
nebude stranou, která by měla slovo demokracie a
socialismus pouze ve svém štítě. 69
roků bojovala strana za demokracii, v níž by
ovšem bylo zaručeno, že pracující
třída se plně uplatní v celém
státním zřízení. Naší
generaci bylo dopřáno, aby se tohoto cíle
dočkala. Nemusím snad dokazovat, že liberální
demokracie je pro nás demokracií včerejška,
lidová nebo socializující demokracie demokracií
dneška a opravdová socialistická demokracie
že je pro nás demokracií zítřka.
Naše demokracie se tudíž přes všechny
své dočasné chyby a nedostatky rozrůstá
do hloubky i do šířky a jde jen o to, aby si
byl národ vědom, že každý vyšší
stupeň demokracie vyžaduje také lepších
a vyspělejších demokratů. Věříc
však pevně v krásné a ušlechtilé
vlastnosti československého lidu, sociální
demokracie právě nyní při sdělávání
ústavy usiluje, aby v republice byly zajištěny
nejširší občanské svobody, neboť
bez těchto svobod, bez svobody osobní, kulturní,
bez svobody vědeckého bádání
a svobody politické nelze si trvale představit šťastnou
a spokojenou lidskou společnost a také ne šťastný
a spokojený československý lid. (Potlesk.)
Strana však usiluje o to, aby současně s těmito
svobodami a právy, která mají zbavit občana
strachu z násilí a nátlaku, byly stanoveny
též zásady, které jej zbaví strachu
z nezaměstnanosti, bídy a hladu. (Potlesk.)
To je smysl demokracie, demokracie socializující,
která se má a musí odrazit i v nové
čs. ústavě, neboť nová čs.
ústava, která se má opírat o parlamentní
demokracii na socialistickém podkladě, bude muset
obsahovat též zajištění hlavních
hospodářsko-sociálních vymožeností
naší národní revoluce, t. j. plánování
celého hospodářství, výsledky
znárodnění, ale také výsledky
pozemkové reformy.
V této souvislosti považuji za nutné také
připomenouti, že podle mínění
sociální demokracie musí ústavní
úprava česko-slovenského poměru nalézti
také vyjádření v naprosté rovnoprávnosti
obou těchto větví nerozlučně
spjatých v jednotné, nedílné a nezávislé
republice. (Potlesk.) Je ovšem potřebí
přistoupiti konečně ke konkrétnímu
řešení této základní otázky
tak, aby ústava byla co nejdříve anebo včas
hotova. Naší slovenští soudruzi přišli
s konkrétními návrhy řešení,
s návrhy, jež mohou býti při nejmenším
podnětem k diskusi o tomto těžkém politickém
problému, ale v každém případě
musí být učiněno všechno, aby
právě tento stěžejní kámen
naší nové ústavy byl objasněn
a vyřízen co nejdříve.
Jinak je strana povděčná tomu, že v
řadě důležitých ústavních
otázek je již v Národní frontě
jasno. Strana s povděkem kvituje, že Národní
shromáždění má být jednokomorové,
ale k tomu se dožaduje, aby volební řád,
založený na všeobecném, tajném,
rovném a přímém volebním právu
a na poměrném zastoupení, byl přizpůsoben
tak, aby zaručoval pokud možno nejvyšší
úroveň tohoto sboru. Uvolnění kandidátních
listin, pro které se naše strana nedávno znovu
vyslovila, je podle našeho soudu jenom povinností
parlamentu vůči československému voliči.
Souhlasíme také s tím, že ustanovení
prvé ústavy o presidentu republiky a o vládě
se celkem osvědčila a že tudíž
s některými speciálními úpravami
mohou býti tato ustanovení převzata i do
ústavy nové. S čím však strana
přichází, je požadavek, aby na rozdíl
od ústavy dosavadní, podle které presidenta
republiky zastupovala vláda, podle nové ústavy
zastupoval ho Stálý výbor Národního
shromáždění, neboť Národní
shromáždění, tedy parlament, je nejvyšším
orgánem státním (Potlesk.) a princip
demokracie vyžaduje, aby se k němu vrátila
všechna moc, nemůže-li ji vykonávat president
tímto Národním shromážděním
zvolený.
Při této příležitosti vzhledem
k diskusím, jichž jsme byli před několika
dny svědky, chci také zdůraznit, že
sociální demokracie hájí zásady,
že soudy mají zůstati naprosto nezávislé
na státní správě (Potlesk.),
třebas je pro široké uplatnění
tak zv. laiků v soudnictví. V žádném
případě bychom však nemohli souhlasit,
aby pod tímto pláštíkem byla rušena
zásada nesesaditelnosti a nezávislosti soudců.
Trváme tedy na tom, aby veškerá správa
byla kontrolována po stránce zákonitosti
jediným nezávislým a ze soudců složeným
správním soudem.
Trváme na tom, aby volební soud lidu zaručil,
že volby do Národního shromáždění
se budou konat bez nátlaku a bez násilí a
že většina v Národním shromáždění
bude odpovídat většině lidu. (Potlesk.)
A trváme konečně i na tom, že ústavní
soud bude míti povinnost kdykoliv zabrániti tomu,
aby náhodná většina v Národním
shromáždění nezneužívala
své moci k porušení ústavy, při
čemž může také rozhodovati, zdali
ústavou zaručená práva občanů
nebyla tím či oním způsobem porušena.
V popředí našeho zájmu je jíž
po delší dobu také otázka, jak má
být upravena naše veřejná správa
v nové ústavě. Mám na mysli budoucnost
a pravomoc národních výborů. V této
věci zaujímáme stanovisko, aby systém
národních výborů, který se
v revoluci i po revoluci plně osvědčil, byl
také v budoucnosti zachován a aby tento nový
způsob československé veřejné
správy byl pojat do naší nové ústavy,
neboť národní výbory považujeme
za nejlepší vyjádření demokratického
požadavku, totiž aby si lid vládl sám.
Považujeme ovšem za samozřejmé, že
při tom bude zachována nynější
demokratická zásada, podle které jsou národní
výbory organizovány, aby totiž národní
výbory zůstaly zásadně samostatnými
vykonavateli veřejné správy, kteří
tuto veřejnou správu vykonávají v
jednotlivostech nezávisle na ústředních
úřadech, řídíce se při
tom pouze zákonem a platným nařízením.
Tedy v tomto duchu chce čs. sociální demokracie
usilovat o přebudování celé veřejné
správy a zejména o provedení důsledné
decentralizace.
Působnost ministerstev podle našeho mínění
má býti zaměřena na jejích
vlastní úkol, t. j. organizovat, vést, dohlížet
a připravovat zákony, a má naopak být
oproštěna od jakéhokoliv zbytečného
administrování. Rozhodování v jednotlivých
případech má být svěřeno
národním výborům a také u nich
má být po našem soudu provedena decentralizace
tak, aby podle povahy věci byla pravomoc zemských
národních výborů z části
přenesena na okresy a okresních národních
výborů zase na obce. Uvnitř organizace národních
výborů v zájmu jednoty veřejné
správy, avšak na podkladě přísně
demokratickém by měla být provedena reforma
veřejné správy, zaručující
jednotné, rychlé, levné a spravedlivé
úřadování. To může být
ostatně pojištěno také tím, že
se zavede zákonná odpovědnost členů
národních výborů za výkon jejich
funkce.
Vím, že neřeknu nic nového, připomenu-li,
že hospodářství národních
výborů není v nynější
době právě v nejlepším stavu,
neboť národním výborům nejsou
přikazovány dostatečné příjmy,
které by odpovídaly jejich velkým úkolům.
Jsme tudíž toho názoru, že je nutno přímo
zákonem poskytnout národním výborům
příjmy dostatečné, plynoucí
ze zdrojů samostatných, v zásadě nezávislých
na ústředních úřadech, podléhajících
však zákonné úpravě parlamentní.
Řekl-li jsem, že jako lidové orgány
se místní, okresní a zemské národní
výbory osvědčily, pak chci k tomu dodat,
že pevně věřím, že bude-li
jim poskytnuta možnost, aby se ukázaly jako nositelé
skutečné lidové samosprávy, že
naděje v jejich budoucnost kladené zklamány
nebudou.
Považujeme také za nevyřízenu otázku,
zda krajské či zemské zřízení.
Podle brněnského sjezdu naší strany
a brněnských usnesení považuje strana
krajské zřízení za lepší
řešení veřejné správy,
předpokládajíc ovšem, že by znamenalo
přenesení dosavadní pravomoci zemských
národních výborů na krajské
národní výbory a nikoliv na ministerstva
a že by bylo toto krajské zřízení
provedeno jednotně na celém území
Československé republiky.
Jak vidno, čs. sociální demokracie chce všem
svými silami přispět k vybudování
takového politického státního zřízení,
které by odpovídalo duchu našich tradic, vyspělosti
československého lidu, požadavkům moderní
demokracie a zájmům socialismu. Proto také
je strana rozhodnuta střežit zájmy národní
a státní všude tam, kde je nebezpečí,
že by mohly utrpěti újmu. Máme na mysli
některé poslední zjevy v naší
armádě a v naší bezpečnostní
službě. Strana, která svou lásku a oddanost
československé armádě prokázala
a doposud prokazuje skutky, která si vysoko váží
oněch statečných lidí, již mají
odvahu proti slabochům, zbabělcům a konjukturalistům
hájiti své přesvědčení,
a která právě tak, jako miluje armádu,
miluje i národní bezpečnostní službu,
má zajisté nejenom právo, nýbrž
i povinnost, aby ve chvíli, kdy bude hlasovat pro miliardy
ve prospěch těchto orgánů, velmi vážně
připomněla, že stranické zájmy
při obsazování míst, povyšování,
přemisťování, pensionování
i výchově příslušníků
armády a bezpečnostní služby musejí
býti co nejdříve v zájmu republiky
vymýceny. (Potlesk.)
Nechci se obírat konkrétními případy,
ale chci poprosit za dovolení, abych mohl jenom opakovat
to, čeho jsem použil při jiné příležitosti.
Jako nechceme, aby naše armáda a naše bezpečnostní
služba byly sociálně-demokratické, tak
také nechceme, aby byly lidovecké, komunistické
anebo národně-socialistické (Potlesk.)
Po našem soudu v zájmu republiky a v zájmu
nezbytného klidu a spokojenosti v řadách
příslušníků těchto útvarů
a v zájmu udržení důvěry všeho
občanstva ve spravedlnost státní moci je
zapotřebí, aby armáda i bezpečnostní
služba byly státními orgány výhradně
československými, státními orgány
demokratickými a při tom také pokrokovými.