Zabývaje se otázkami našeho národního
hospodářství a znárodněné
výroby nemohu přejíti mlčením
výtky, které přednesl v rozpočtovém
výboru p. posl. dr Josko, člen demokratické
strany Slovenska. Pan dr Josko je nejen poslancem, je význačným
činitelem strany a je bývalým i novým
členem slovenského sboru povereníků,
kde spravoval a i dnes znovu spravuje důležitý
resort finanční. Proto není možno považovat
názory, které pan poslanec v rozpočtovém
výboru přednášel, za názory jednotlivce,
je to názor a stanovisko strany. Pan poslanec vytýká,
že "naším gazdovaním zaťažujeme
aj naše budúce generácie, ak by to malo ísť
takto ďalej, nielen že skonzumujeme podstatu, čiastočne
zdedenú po našich predkoch a čiastočne
vytvorenú už nami, ale zaťažíme aj
budúce generácie, ktoré budú musieť
pracovať na úhradu schodkov, ktoré sme im zanechali".
Pan posl. dr Josko objevil také i kořen našeho
špatného hospodaření, které nás
vede na mizinu. Prepáčte mu, keď diagnostikuje.
"Od skončení vojny sme venovali viacej úsilia
zmene vlastníckych pomerov u rôznych statkov, než
ich produkcii. Ak by naša hospodárska politika mala
tak ďalej pokračovať, vyšli by sme koniec
koncov na žobrácku palicu".
Pan poslanec vidí naše neštěstí
a bídu v tom, že jsme věnovali od skončení
války větší pozornost změně
vlastnických poměrů než výrobě
nových hodnot. Nevím, koho má pan poslanec
na mysli. Naše vláda, odbory i náš pracující
lid věnovali po válce jistě velkou pozornost
tomu, aby byly změněny vlastnické poměry,
uskutečněno znárodnění velkých
kapitalistických podniků i konfiskace majetku nepřátel
národa, kolaborantů a zrádců. Nemenší
pozornost jsme však věnovali organizování
nové výroby, zvýšení produktivity
práce, zvláště zprůmyslovění
Slovenska, aby pracujícímu lidu na Slovensku byla
zjednána větší příležitost
ku práci a tím byla zvýšena jeho životní
i kulturní úroveň.
Naše znárodňování a konfiskace,
kterými bylo převáděno vlastnictví
z rukou vykořisťovatelů a zrádců
do majetku národa, nás tudíž hospodářsky
poškodit nemohlo. To mohlo republice a národu jen
prospět. Poškodit však může opravdu,
když se národní majetek zcizuje a spekulačně
i podvodně se převádí z majetku národa
do majetku jednotlivců a s nimi spřízněných
rodin nebo i do rukou korporací, které byly založeny
za tím účelem, aby kryly sobecké obohacování
se jednotlivců. (Posl. Valo: Sedliacka banka!) Mám
tu konkrétně na mysli hospodaření.
Sedliacke banky v Bratislavě. (Potlesk.) O tomto
hospodaření byla podána posl. Bašťovanským
interpelace. Na tuto interpelaci bylo ministrem financí
prozatímně odpověděno. V této
odpovědi se zjišťuje, že byly opravdu provedeny
pokusy převésti z majetku znárodněné
Sedliacke banky do rukou soukromých velké majetkové
objekty spekulačním a podvodným způsobem.
Uvedu jen jeden případ z mnoha, které jsou
vyčísleny v odpovědi ministra financí:
Povážský cukrovar, jehož cena se úředně
odhaduje na 150,000.000 Kčs, byl převeden za cenu
3,283.877,20 Kčs. (Veselost.) V celku jde o zašantročení
15 velkých továrních objektů, jejichž
odhadní cena kolísá mezi půl miliardou
až jednou miliardou korun, za částku 49,553.810,65
Kčs. Stát zde měl být poškozen
o stamilionové částky. Tyto podvodné
machinace děly se za patronace demokratické strany
Slovenska a za patronace pana povereníka financí
posl. dr Josko. Pan posl. dr Josko řekl v
rozpočtovém výboru: "Každý
z nás musí svedomito a poctivo pracovať na
podstate, ktorú si zvolil za svoje životné
povolanie." (Veselost.) Jaký účel
si to za své životní povolání
zvolili někteří pánové z demokratické
strany? Je to účel podvádět stát
a spekulačně zcizovat národní majetek
a obohacovat tak sebe a své příbuzenstvo?
Nevím, koho měl na mysli p. posl. dr Josko,
když v rozpočtovém výboru vykládal:
"Všetci sme sa zhodli na znárodnení v
nádeji, že zisky zo znárodnených odvetví
nepoplynú do vreciek kapitalistov, ale do vreciek nás
všetkých."
Měl-li pan poslanec a povereník financí na
mysli způsob, jakým měl býti zcizen
majetek znárodněné Sedliacke banky, pak se
opravdu mýlí, keď takto diagnostikuje. Ať
nám odpustí, keď mu to prepáčiť
nemôžeme. Ani znárodněný majetek
Sedliacke banky nemůže mizet vo vreckách všetkých
tých, ktorí sa na tom zhodli, ani v kapsách
jejich příbuzných a proteženců.
(Potlesk.) Znárodněný podnik musí
zůstat v majetku národa. Aby v majetku národa
zůstal, aby nebylo s národním majetkem spekulováno
a šmelinařeno, aby zásobování
nebylo rozvraceno, aby pro zisky šmelinářů
nebyl vrhán do bídy slovenský lid, proto
bylo nutno mobilizovat pracující a žádat
nápravu a resignaci i rekonstrukci sboru povereníků
na Slovensku Je otázkou, byla - li provedená rekonstrukce
dostatečnou, když pan povereník Josko,
za jehož patronace se děly podvody s národním
majetkem a pokusy o jeho spekulační zcizení,
zůstal nadále na místě povereník
financí.
Nevidí tu pan ministr spravedlnosti nebezpečí
koluse? Proč se v případe Sedliacké
banky nepospíchá se zajišťováním
a zatýkáním tak jako v jiných podřadných
případech? V revisi podvodů Sedliacké
banky, které byly páchány v souvislosti s
propuklou aférou Sedliacké banky, se, jak praví
odpověď na interpelaci, dále pokračuje.
Odpověď ministerstva financí v odstavci "nepřístojnosti
v podnicích" praví: "Bolo zistené
neverné hospodárenie, falšovanie dokladov a
kníh, naprostý neporiadok v administratíve,
nevyúčtovanie státisícových
čiastok, použitých miesto v prospech firmy
k osobnému obohateniu riaditeľa podniku, na ktorého
muselo byť podané trestné oznámenie
pre spreneveru viac ako 1 mil. Kčs, zašantročenie
veľkého množstva guľatiny, čím
vznikla ďalšia škoda skoro 1 mil. Kčs, atď."
"Sfalšované bolo i prihlásenie vojnových
škôd, pričom bolo vytvorené fiktívne
aktívum 4 mil. Kčs. Boly spáchané
tiež neprístojnosti menové a daňové,
ktoré sú predmetom trestného pokračovania."
Revise konstatuje, že průmyslové oddělení
banky pod vedením ing. Jana Havlíka je v prvé
řadě zodpovědné za nepořádky.
Pan ministr financí slíbil ve své odpovědi
k interpelaci posl. Bašťovanského, že po
skončení revise podá veřejnosti zprávu
o tom, jak vypadaly ve skutečnosti poměry v Sedliackej
banke a že budou povoláni k zodpovědnosti všichni
činitelé, kteří mají dokazatelně
účast na nepřístojnostech.
Veřejnost je jistě zvědava na tuto zprávu
a bylo by záhodné, aby ji pan ministr financí
co nejdříve podal.
Mnoho by se dalo ještě říci při
příležitosti projednávání
rozpočtu na r. 1948 o našem národním
hospodářství. Moji soudruzi budou míti
příležitost při podrobné debatě
o jednotlivých rozpočtových kapitolách
dotknouti se národohospodářských i
politických otázek, které s těmito
kapitolami souvisí.
Chtěl bych ještě v souhrnu k vývoji
celého našeho národního hospodářství
konstatovat: Naše národní hospodářství
ve svém celku vyvíjelo se po celé dva roky
příznivě. Vyvíjelo se daleko příznivěji
než po prvé světové válce; vyvíjelo
se příznivěji v porovnání s
vývojem těch států, které byly
tak těžce jako naše republika postiženy
válečnými událostmi hitlerovské
okupace. Vyvíjelo se dokonce daleko příznivěji,
nežli to bylo očekáváno. Právě
proto, že vývoj k lepšímu byl tak rychlý
a příznivý, vyvolalo to u našich mnoha
občanů zdání, že jsme už
opravdu překonali všechny poválečné
obtíže se můžeme oddati bezstarostnému
užívání dosaženého ovoce
naší práce. Proto dnes u nás zastavení
rychlého vývoje k lepšímu, které
bylo zaviněno špatným počasím
a z toho resultující neúrodou, vyvolává
obavu. Je opravdu těžko si zvykat na nová odříkání
a uskrovňování, když po dva roky bylo
znát a cítit soustavné zlepšování.
Není divu, že se u nás na mnohých místech
projevuje nespokojenost. Bylo by bláhovostí nevidět
a popírat, že tu existují důvody k nespokojenosti.
Ony jsou zde a my je musíme přiznat, i když
je bohužel nemůžeme okamžitě odstranit.
Odstraňování mnohých závad
a nedostatků nezávisí jen na dobré
vůli, závisí na vybudování
možnosti jejich odstraňování. Možnosti
vybudovat zde předpoklady k odstranění přechodného
nedostatku, který u nás v důsledku špatné
úrody nastal, a k odstranění nespokojenosti,
která z toho resultuje, jsou dány. Musíme
těchto možností využít. Máme
možnost vynahradit v naší průmyslové
výrobě to, o co méně se urodilo na
poli. Proto stává se dnes splnění
dvouletého výrobního plánu, jeho překonání
v těch odvětvích výroby, kde jsou
pro to dány podmínky a kde jeho překonání
nám přinese opravdu hospodářský
prospěch, nejzákladnějším úkolem
nejen těch, kteří pracují ve výrobě,
nýbrž stává se celonárodním
úkolem a povinností.
Není správné vytýkat dělníkům,
že by jejich mzdy nepřiměřeně
zatěžovaly výrobu. Dělnická mzda
činí dnes průměrně asi 25 %
hodnoty výrobku. To je normální poměr.
Znamená to, že u nás dělník třemi
čtvrtinami výtěžku své práce
přispívá na udržování
našeho státního a veřejného hospodářství:
na vzdělání, kulturu, sociální
péči, na udržování chodu naší
státní a veřejné správy, na
zdravotní opatření, výchovu, průmyslové,
veřejné i bytové investice a pod.
Tento podíl můžeme snad ještě bez
snižování dělnických mezd zvýšit
tím, když ještě lépe upravíme
organizaci výroby, opatříme lepší
a výkonnější strojové a technické
zařízení, zavedeme lepší a úspornější
pracovní metody a pod. Tato práce však nevydá
svoje hospodářské výsledky okamžitě.
Zde je zapotřebí léta houževnatě
a trpělivě pracovat, vychovávat a zdokonalovat,
aby se příznivé výsledky nakonec objevily.
Chtěj nechtěj se proto před námi objevuje
zásadní a stěžejní úkol
lepšího rozložení a účelnějšího
využití našich pracovních sil a zařazení
většího počtu do pracovního procesu
při výrobě našich spotřebních
hodnot. Tuto základní otázku je snad možno
určitý čas nevšímavě obcházet,
je možno i časově jejímu rozřešení
klást překážky a využívat
jí k demagogické agitaci, ale tato otázka
je tak naléhavá a nezbytná, že si nakonec
vynutí sama svoje kladné rozřešení.
Bez rozřešení této základní
otázky není možno splnit hlavní úkol
naší společné politiky, zlepšit
a natrvalo zajistit řádnou životní i
kulturní úroveň všeho našeho lidu.
Můžeme uvolnit vklady, můžeme zvýšit
mzdy, upravit platy a zvětšit pense, vyplácet
náklady, výpomoci, prémie i rozšiřovat
osidlovací příspěvky, jestliže
však nezvýšíme výrobu nových
spotřebních hodnot, zůstane všechno
toto zdánlivé zvyšování životní
úrovně jen bezvýznamnou, ba škodlivou
finanční manipulací.
Jestli nám zvýšená produktivita práce
a výnos z výroby nezvýší národní
důchod, pak každé jiné zvyšování
nás povede jen k rozmnožování oběživa
a k opakování té politiky, kterou u nás
v praxi prováděli celá léta fašističtí
okupanti, kteří tiskli nové peníze,
rozvraceli a znehodnocovali měnu, drancovali a za babku
vykupovali náš národní majetek.
Víme, že jsou u nás lidé i činitelé,
kteří by chtěli zahnat naše hospodářství
na toto scestí, protože se domnívají,
že by mohli z tohoto rozvratu a národního bankrotu
kořistit a uplatnit při něm svoje reakcionářské
cíle a nastolit opět vládu své staré
vykořisťovatelské a zároveň vlastizrádné
politiky.
Prohlašujeme důrazně, že se to nepodaří.
Všechny spiklenecké spekulace a reakcionářské
rejdy, které spekulují s rozvratem, u nás
selžou. Budou odhaleny, znemožněny a viníci
budou hnáni k odpovědnosti, souzeni i odsouzeni,
i kdyby sebemocnější protektoři chtěli
nad nimi držet ochrannou ruku. (Potlesk.)
My komunisté nejsme zvyklí dělat tajnou,
pokoutní, spikleneckou, šikovnou, ale nepoctivou politiku,
která byla charakteristickým znakem staré
buržoasní politiky a na kterou nemohou zapomenout
a od ní se odpoutat mnozí, kteří k
ní přičichli, ani dnes v nové lidově
demokratické republice.
Náš ústřední výbor a předseda
naší strany soudr. Klement Gottwald řekli
ke všem spikleneckým, reakčním a pokoutním
pokusům o rozvrat klidné spolupráce jasně
a zřetelně naše stanovisko. Nedovolíme
zneužívat tíživé zásobovací
situace, do níž se republika dostala vinou neúrody,
k postrannímu pokoutnímu štvaní proti
republice a vládě, ani proti našemu spojenci,
Sovětskému socialistickému svazu, a ostatním
spojeneckým slovanským státům.
Naše komunistická strana, která byla jistě
jedním z nejdůležitějších
činitelů při budovám jednotné
Národní fronty Čechů a Slováků
a jejího programu, prohlásila a prohlašuje
závazně: Trváme a neustupujeme ani v nejmenším
od dohod, které byly v době národní
revoluce, povstání a odboje uzavřeny a všemi
stranami Národní frontu tvořícími
závazně přijaty.
Nová Československá republika bude budována
na zásadách lidově demokratických.
Aby nebyl nikdo na pochybách, jak je nutno pojem lidové
demokracie vykládat, upozorňujeme, že bylo
z nejvyšších míst, ústy našeho
presidenta dr E. Beneše prohlášeno, že
naši lidovou demokracii je nutno pojímat a vykládat
jako demokracii socializující. Na tomto podkladě
byla uzavřena dohoda. Tato dohoda znamenala, že někdejší
vládní socialistické strany i druhé
demokratické strany občanské se vzdávají
své dřívější spolupráce
s kapitalistickými buržoasními stranami, že
opouštějí svou politiku koalice s reakcí
a přijímají a schvalují politiku spolupráce
s komunistickou stranou, kterou dříve odmítaly.
Naproti tomu se komunistická strana zavázala, že
je ochotna v úzké spolupráci se všemi
ostatními socialistickými i pokrokovými občanskými
stranami pracovat k nastolení socialismu cestou klidu a
vývoje a zamezit tak vzájemné boje, které
by zatěžovaly národ novými obětmi.
Aby nám bylo rozuměno. zdůrazňujeme
jasně: význam dohody spočívá
v tom, vyhnout se dalším bojům i plným
obětí, ale ne vyhnout se socialismu. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Dnes ještě socialistickou republiku nemáme;
chceme však a všichni jsme se zavázali a slíbili,
že k ní musíme dojít. Abychom se k ní
dopracovali ve svorné spolupráci a bez bojů
plných obětí, je potřebí, aby
všichni dodrželi to, co ve dnech revolučních
dodržet slíbili. Je toho ještě mnoho,
co splněno nebylo a čemu různé politické
strany Národní fronty zabránily, aby mohlo
být splněno. Je to především
řádné provedení národní
očisty a řada jiných věcí.
Komunistická strana se snažila ve všech těchto
případech přesvědčiti všechny
ostatní strany, že má být dodržováno,
co bylo slíbeno. Nepostupovala přitom malicherně
a hašteřivě, snažila se zamezit vyvolávání
politických krizí. Ale protože v poslední
době zde byla řada zjevů, které nasvědčovaly
tomu, že staré reakcionářské
pravicové síly nejen našly útočiště
v některých politických stranách Národní
fronty, ale že tam začínají hrát
důležitou a někde snad i rozhodující
roli, pokládal ústřední výbor
komunistické strany Československa i náš
předseda soudr. Gottwald za nutné upozornit
na tyto zjevy a varovat před zahráváním
si s vyvoláváním politických krizí
v souvislosti s dočasnými obtížemi,
kterými procházíme.
Soudr. Gottwald pravil: "Reakce, rozlezlá na
všech stranách, se bude snažit ještě
více ochromovat činnost vlády, parlamentu
a ostatních lidových orgánů, aby v
určitém okamžiku mohla vládu a parlament
učinit úplně práce neschopnými.
Chtěla by vyvolat ve vhodný okamžik vládní
krizi a učinit pokus o utvoření úřednické
vlády. Politicky vzato, takový krok by bylo nutno
hodnotit jako pokus o reakční puč, jako pokus
o reakční státní převrat. Na
něj by bylo nutno dát patřičnou, pro
reakci zdrcující odpověď".
Na jeho slova usneslo se předsednictvo nár. socialistické
strany odpovědět tímto prohlášením:
". . . skutečná, t. j. taková vládní
krize, jakou by nebylo možno překonati žádnou
dohodou, nevyloučila by z účasti na vládě
jen stranu jednu nebo jen strany některé, ale strany
všechny. Že by ani taková situace se nemohla
řešit jiným způsobem než ústavním
zásahem presidenta republiky, je nabíledni".
- Z toho je vidět, že nár. socialistická
strana připouští možnost vládní
krize, ze které by bylo možno hledat východisko
ustavením úřednické vlády.
Aby bylo jasno na všechny strany, jsem pro tento případ
zmocněn jménem komunistické strany Československa
prohlásiti: Celá naše komunistická strana
Československa se ztotožňuje s prohlášením
svého předsedy Klementa Gottwalda a v žádném
případě by nepřipustila, aby bylo
hledáno východisko z krize cestou posilování
reakce a zřizování byrokratické úřednické
vlády. (Potlesk komunistických poslanců.)
V lidově demokratické republice nemůže
být ani na přechodnou dobu nahrazována parlamentní
vláda vládou reakční byrokracie. Je
nutno vložit rozhodnutí do rukou lidu. (Potlesk
komunistických poslanců.) To je jediná
správná demokratická cesta. Každý
jiný protidemokratický postup znamenal by pokus
o reakční puč, který by skončil
pro jeho reakční osnovatele zdrcující
porážkou. (Potlesk komunistických poslanců.)
Je proto v zájmu všech starat se o to, aby krize Národní
fronty nenastala. Zabránit krizi znamená vystoupit
rázně proti všem reakčním a spikleneckým
pokusům rozvracet zásobování, výrobu,
klid a pořádek v republice. Nechránit, ale
neúprosně trestat šmelináře,
spiklence a rozvratníky. Nepomlouvat, ale také nepřipustit,
aby byl pomlouván SSSR a ostatní naši slovanští
spojenci. Nedělat pokusy o obnovování ani
posilování soukromokapitalistického hospodářství,
ale starat se poctivě a všemi silami o to, aby se
naše lidově demokratická republika vyvíjela
dále k socialismu.
Naše komunistická strana bude věrně
plnit tyto odkazy národní revoluce. Věří,
že při tom bude podporována všemi našimi
opravdu demokratickými organizacemi a složkami, Revolučním
odborovým hnutím, Jednotným svazem zemědělců,
Svazem české mládeže, všemi složkami
národního odboje a všemi socialistickými
i pokrokovými lidovými vrstvami v celé republice
věří, že pro tento postup najde pochopení
i u všech těch činitelů politických
stran Národní fronty, kterým záleží
na zachování klidu a míru, na překonání
dočasných obtíží a na dopracování
se zvýšené životní i kulturní
úrovně všeho lidu. Každý, kdo má
poctivý úmysl udržet klid a mír v této
republice, musí ze všech sil spolupráci s komunistickou
stranou Československa napomáhat a o ni usilovat,
a ne tuto spolupráci mařit a sabotovat. (Dlouho
trvající potlesk komunistických poslanců.)