Jestliže se hospodářský plán
schvaluje ve formě zákona, musíme se snažit
i o to, aby takovýto zákon byl co nejdokonalejší,
už také proto, že rozpočty jsou s hospodářským
plánováním v úzké spojitosti.
Mám tu na mysli především spíše
formální nedostatky našeho dosavadního
plánování, t. j. zákona o dvouletém
hospodářském plánu, nežli náplň
socialistického plánu, o které se ještě
zmíním. Za základní vadu našeho
dosavadního uzákonění plánu
považuji skutečnost, která byla již i
jinde rozpoznána, že totiž není jmenován
nikdo, komu zákon povinnost plnění dvouletého
hospodářského plánu ukládá,
takže vzniká značná neurčitost,
která zmenšuje podstatně i význam zákona
na ochranu plánování této dvouletky.
Jsem toho názoru, že by měl hospodářský
plán, schválený jako zákon tímto
shromážděním, vymezovati výrobním
podnikům nebo jejich představitelům povinnost,
v jejímž rámci musí plán splnit,
a ukládati státním orgánům
administrativním povinnost bdít nad plněním
plánu a zkoumat soudně jeho neplnění,
po př. při zjištění viny také
trestat.
Po obsahové stránce musí být v prvé
řadě vytčeno, jaký cíl plán
sleduje. Tímto cílem může býti
jen dosažení určitého ideálu
státu, a tento ideál musí být utvořen
demokratickou dohodou politických představitelů
vůle lidu. Neboť nelze pochybovati o tom, že
každé plánování podstatně
mění podobu společnosti, na kterou se vztahuje.
A tuto změnu je nutno míti před očima
a stanoviti ji předem, nikoli až dodatečně
ji zjišťovat na národním těle.
Je možno sestavit plán tak, že se jím
setřou majetkové, kulturní i třídní
rozdíly mezi jednotlivými složkami národa,
pokud to ovšem lze, a že se vytvoří společnost
jednolitá čili univirtuální, t. j.
společnost, v níž jsou rozdíly mezi
jejími vedoucími činiteli a majetkově
i mocensky nejníže postavenými členy
poměrně malé a přechody jsou plynulé.
Je však také možno vytvořit plánováním
společnost mnohodílnou, multivirtuální,
po př. dvoudílnou čili bivirtuální,
t. j. takovou, která se skládá ze dvou společenských
vrstev, z vrstvy vedoucí, nadané majetkově
i mocensky všemi právy, a z vrstvy vedené,
jejíž možnosti majetkové a zejména
politické jsou podstatně omezeny. Při tom
mezi oběma vrstvami prochází hluboký
předěl, který nelze považovat jen za
rozdíl kvantitativní, nýbrž přímo
kvalitativní, pro nižší třídu
téměř nepřekročitelný.
Tímto způsobem byla organizována lidská
společnost již v době feudální.
Také kapitalismus dospíval k tomuto stadiu. Jsem
toho názoru, že je právě úkolem
poctivého socialismu, aby tuto dvoudílnou společnost
svým plánováním odstranil. Hrozí
však nebezpečí, že tam, kde místo
socialismu vítězí státní kapitalismus,
nelze bivirtuální společnost odstranit a
nahradit společností jednolitou. Plánování
může celé vrstvy obyvatelstva povznést,
ale může je také zlikvidovat nebo trvale znevolnit
a zotročit. Může poskytnout lidem zvýšení
hospodářské úrovně za cenu
omezení politických svobod, ale může
také dát blahobyt spolu s udržením nebo
dokonce rozmnožením svobod osobních i společenských.
Podle mého názoru má být plán
sestavován na základě jasné představy
o tom, k jakému společenskému útvaru
má stát dospět, neboť teprve pak je
možné jeho součásti jako prostředky
směřující k tomuto účelu
hodnotit jako prospěšné nebo škodlivé.
Pouhé nahromadění technických dat
není proto ještě plánem, i když
se v něm již čísla vyskytují,
případně je jen prostředkem k uskutečnění
plánu jasně nevysloveného, neprozrazeného
a zatajeného, který by při prozrazení
nedošel souhlasu většiny lidu a na který
lze usuzovat jen podle sestavení prostředků
v plánu uvedených, po případě
i z toho, co v plánu chybí.
Hlavním prostředkem plánu je výroba.
U statků určených přímo spotřebiteli
je nutno stanovit, jaký má být jejich průměr
na jednoho občana, a tento průměr musí
být u každého dalšího plánu
vyšší a vyšší, neboť představuje
životní úroveň lidu. Ta musí
s plánováním stoupat pravidelně a
nepřetržitě. Podle toho je pak stanovit výrobu
a výstavbu statků investičních, výrobních,
a to tak, aby nepřekročila plán v dobách
normálních - netýká se to dob abnormálních,
t. j. dob nedostatku, jako na příklad doby nynější
-, jinak by vyvolala krizi z nadprodukce. Vedle tohoto plánování
kvantitativního je nutno plánovat i kvalitu výrobků,
neboť kvalita je podstatnou součástí
životní úrovně člověka.
Vedle výroby musí plán zahrnovat i opatření,
kterými se má zaručit rozdělení
vyrobených prostředků mezi občany.
Sem patří nejen plánování dopravy,
nýbrž i distribuční sítě,
po případě rozhodnutí o její
zásadní organizaci, rozhodnutí o určování
cen velkoobchodních a maloobchodních, a v době
nedostatku rozhodnutí o přídělovém
hospodaření. S tím souvisí i plánování
vývozu a dovozu a politika celní.
Kromě plánování výroby a distribuce
statků je třeba ovšem plánovat také
kulturní vývoj národa. Sem patří
také výchova k nové socialistické
společnosti. Jest ovšem nutno si uvědomit,
že plánování kulturního obsahu
není dobře možné, neboť zásahy
politiky do kultury působí zpravidla destruktivně
a její vývoj podlamují. Proto se náplň
kulturního života musí ponechat vývoji
kulturních institucí samých, s pokud možno
největší autonomií, a jejich práci
- to je práci skutečně tvořivých
vědců, umělců, spisovatelů
a učitelů, a do vlastního kulturního
plánování státního mohou být
pojata hlavně opatření technická,
která tuto tvořivou práci kulturní
umožní nebo usnadní a která mohou plody
kultury učinit přístupnými každému,
kdo o ně má zájem nebo jehož zájem
o ně může být vzbuzen.
Důležitým činitelem každého
státu je jeho byrokratický aparát. Teoreticky
je možné jej plánovat tak, aby se do jeho rukou
soustředil veškerý život občanstva,
t. j. aby v nejkrajnějším případě
nemohl občan učinit bez úřadu téměř
ani krok. Nebo je možné administrativu budovat tak,
aby občané sami vykonávali v rámci
samosprávy nutné úkony státní
správy, omezené na nejmenší míru,
a aby státní úřady měly kompetenci
jen co nejnutnější.
Přitom nelze nepoznamenat, že soustava byrokratického
státu, po případě státu policejního,
je nutným důsledkem přesazení soustavy
dvoudílné společnosti do "nové
doby". Neboť byrokratický aparát je prostředkem,
kterým vrstva, ovládající třeba
posléze i proti vůli lidu politiku a hospodářství,
prosazuje svou vůli a udržuje v poslušnosti vrstvu
druhou, vrstvu omezenou v právech politických i
hospodářských. Ovládaná vrstva
postrádá pak náležitého lidského
sebevědomí a pro nedostatek samostatnosti není
vychovávána ani k té odpovědnosti,
která jí je vrstvou vládnoucí ponechána.
Naproti tomu společnost jednolitá, univirtuální,
je charakterizována omezením byrokratismu a skutečnou
samosprávou občanů, samosprávou, která
vychovává občanstvo k odpovědnosti,
samostatnosti a oprávněnému sebevědomí.
V této věci je naše plánování
a v důsledku toho i náš rozpočet nedokonalý.
Čs. strana národně socialistická v
duchu svého akčního programu z 28. října
t. r. hodlá podati řadu návrhů, které
v tomto směru doplňují a vlastně vytvářejí
socialistické plánování i na tomto
poli. Konečným cílem těchto návrhů
je demokratizace veřejné správy při
nahrazení principu centralizace principem decentralizace,
odbourání zbytečných úřadů
a zamezení tvorby nových, odstranění
uměle vytvořených úředních
úkonů a zákaz vymýšlení
nové neúčelné agendy. Doufáme,
že tak ulehčíme život každého
občana, spoutaného dnes tisícerými
správními předpisy, vychováme náš
lid k opravdové lidovládě a posílíme
demokracii proti byrokratismu, ulevíme státní
pokladně a zajistíme řadu pracovních
sil, které budeme moci imobilizovat pro uskutečnění
socialistického plánu. (Potlesk.)
Nehodláme ovšem omezovati svou reformu jen na nižší
a nejnižší instance, nýbrž budeme
důsledně prosazovat reformu v úřadech
nejvyšších, v ministerstvech. Žádáme
především, aby byl konečně splněn
příkaz § 5 ústavního dekretu
presidenta republiky č. 1 z roku 1945 Sb., ve kterém
se říká, že kompetenci ministerstev
stanoví zákon. Tím omezíme kompetenci
ministerstev věcně a přistoupíme i
k jejich vymezení funkčnímu. Při tom
bude naším cílem, aby se odbouraly mamutí
aparáty těchto úřadů a aby
jim zůstala jen činnost skutečně ústřední
a nejvyšší (Potlesk), t. j. příprava
zákonů a nařízení, jakož
i vydávání jiných předpisů
s účinností celostátní, jednotné
ústřední plánování,
řízení hospodářského
života a nejvyšší dozor, zatím co
všechny ostatní úkony budou pokud možno
přeneseny na instance nižší.
Konečně jsme však toho názoru, že
nelze jen omezit ministerstva věcně a funkčně,
nýbrž že je nutno je omeziti početně,
což znamená, že je třeba jejich počet
zmenšit, a to co nejvíce a co nejrychleji. (Potlesk.)
Tato potřeba zrušení nebo spojování
některých ministerstev nebo i jiných ústředních
úřadů byla již vícekráte
zástupci naší politické strany zdůrazněna,
a jsem velmi povděčen panu gen. zpravodaji o rozpočtu
posl. Firtovi, že na tento požadavek ve své
řeči k letošnímu rozpočtu pamatoval,
neboť státní správa má jít
ve všem příkladem a odstraňovati nekompromisně
veřejný luxus takového počtu ministerstev
a pověřenectev, tedy ministerských úřadů,
kolik jich namnoze není ani ve státech největších
a nejbohatších. Doufám, že v tomto směru
najdeme jen nadšený souhlas a nikoliv odpor u všech
stran Národní fronty Čechů a Slováků.
(Potlesk.)
Posléze ještě poznamenávám, že
je třeba při plánování věnovati
také pozornost prostředkům všeobecným,
které podmiňují plán ve všech
oborech, výzkumu technickému - jako jsou vynálezy
a racionalizace práce - i výzkumu hospodářskému
- jako je mezipodnikové srovnávání,
podniková ekonomika - úpravě finančních
prostředků a distribuce pracovních sil. Přitom
je nutno s hlediska cíle, který plán sleduje,
t. j. s hlediska onoho ideálu národa a státu,
k němuž se má dojíti, ohodnotit, které
prostředky jsou nutné a potřebné a
které jsou postradatelné, které jsou zbytečné
nebo dokonce nevhodné, aby jejich užitím nebyl
zmařen sám účel, ke kterému
socialismus spěje.
Slavné ústavodárné Národní
shromáždění! Toto jsem pokládal
za důležité sděliti o politických
a hospodářských věcech v povšechné
debatě k státnímu rozpočtu na příští
rok. Vstupujeme do roku, v němž máme ještě
v tomto Národním shromáždění
odhlasovati ústavu našeho státu. Vstupujeme
do roku, jehož hospodářství je pro nás
ztíženo zcela mimořádnou neúrodou.
Jsem však přesvědčen o tom, že
společnou silou a dobrou vůlí valné
většiny našeho národa uskutečníme
to, k čemu nás nedávno vyzval president dr
Edvard Beneš, když pravil: "Podaří-li
se nám cestou demokratickou, tedy opravdu československou,
jak nám ji ukazoval Masaryk, nalézti správnou
synthesu mezi nutnou sociální vázaností
a životně nezbytnou potřebou ukázněné
svobody individuální, udělali jsme pro svět
velmi mnoho, ne-li všechno."
Posléze mi dovolte, abych co nejsrdečněji
poděkoval gen. zpravodaji rozpočtového výboru
posl. Firtovi za jeho práci a důkladnou přípravu
(Potlesk.), s níž k svému úkolu
přistoupil, jakož i všem svědomitým
členům rozpočtového výboru
za každou spravedlivou kritiku našeho rozpočtu
na příští rok. Jménem čs.
strany národně socialistické prohlašuji,
že zástupci této strany budou hlasovati pro
rozpočet. (Potlesk.).
Podpredseda dr Ševčík (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán posl.
dr Zibrín. Dávam mu slovo.
Posl. dr Zibrín: Vážené ústavodarné
Národné zhromaždenie!
Veľmi nerád sa ujímam slova v poradí,
ktoré ináč bolo stanovené predsedníctvom
tohto slávneho zboru. Robím to len kvôli tomu,
že nenasledujem príklady tých, ktorí
predo mnou mali hovoriť, že som si svoju reč
nezameral výlučne partajne politicky, ale chcel
som prehovoriť s tohto fóra v prvom rade ako predseda
rozpočtového výboru, ktorý v tejto
funkcii podľa možnosti dodnes dodržoval, ak to
pomery dovolili, i určitú nadstraníckosť.
Tým viac mám právo zazlievať tým,
ktorí v túto chvíľu mali nastúpiť,
že tak neurobili. Skutočne takým spôsobom
sa najvyšší ľudovo - demokratický
zbor, naše Národné zhromaždenie, znevažuje,
takýmto spôsobom neukazujeme úctu k najvyššej
vrchnosti, ktorú má ctiť každý
poctivý občan tohto štátu (Potlesk.)
Panie a pánovia! Keď sme začali prejednávať
rozpočet na rok 1946, povedali sme, že začíname
rozpočtovať bez akýchkoľvek predpokladov
po 6ročnej okupácii, po 6ročnom rozkrádaní
národného majetku, a ustálili sme, že
sme ako štát hodne, hodne schudobneli. Rozpočet
na rok 1946 bol prvým rozpočtom slobodnej republiky.
Bol to rozpočet mobilizácie pracovných síl
a prostriedkov. Rozpočet na rok 1946 mal teda ráz
improvizovaný bez pevných podkladov, ako to tiež
ukazujú dnešné výkazy účtov
z tej doby. Lebo celý rad položiek v rozpočte
pre ten prvý rozpočtový rok bol podpreliminovaný
a zase mnoho iných predpokladaných výdavkov
nebolo možné uskutočniť. Hospodársky
život na začiatku r. 1947 na zásadách
znárodňovacích dekrétov sa zase začal
len formulovať. Rozpočet na rok 1947 prekonal však
už štádium hospodárskeho prechodu, takže
zodpovedal všetkým teoretickým zásadám,
ktoré sa od rozpočtu požadujú. Bol to
taktiež rozpočet vytvorený v budovateľskom
pláne nášho Národného frontu,
bol to teda rozpočet, ktorý mal zaistiť pravý
výsledok dvojročného plánu, toho všetkého,
na čom sme sa uzniesli, čo musíme dobudovať,
čo musíme prebudovať, čo musíme
nahradiť, čo nám predtým za 6 rokov
zradní okupanti a naši nepriatelia zbúrali,
odobrali, zničili. Keď som pred rokom hovoril o rozpočte
na r. 1947, povedal som, že nám chýba pri hospodárskej
politike zjednotenie finančného zákonodarstva,
zjednotenie noriem, a bez toho že nebudeme môcť
odstrániť diferencie, ktoré sa ukazujú
a ktoré už raz pri budovaní jednotného
štátu treba odstrániť. Lebo som už
tvrdil pri vyratúvaní účasti Slovenska,
či už na príjmoch, či už na výdavkoch,
že sa nedá presne určiť percentuálna
hranica, koľko Slovensko alebo iné zeme participujú
na príjmoch či výdavkov. Bolelo ma vtedy,
ako som to v odpovediach dával svojim predrečníkom
najavo, že niektorí zakladali rozpočtovú
debatu na spolužití Slovákov a Čechov,
ani keby to bola spoločnosť s ručením
obmedzeným, kde sa hlavne pomer vyjadruje v tom, kto koľko
dal, kto koľko má dať - a vtedy som už jasne
formuloval, že tento štát my, Česi a Slováci,
netvoríme na podklade nejakej spoločenskej zmluvy
komanditnej, ale že ho tvoríme preto, lebo je to naša
pevná vôľa, že jedine v pevnom spolužití
dvoch bratských národov Slovákov a Čechov
v slobodnej a demokratickej republike Československej môže
nájsť slovenský národ kultúrne,
národné, hospodárske zabezpečenie,
svoj národný slobodný rozkvet. (Potlesk.)
Rovnako som povedal, že to, čo platí pre Slovákov,
platí i pre silnejšieho českého brata,
a že tak isto musí byť toto vierovyznanie i v
Čechách i na Morave; a práve preto je zbytočné
rátať, či sem alebo tam o nejakú korunu
pripadne viac alebo menej. Veľmi sa teším, že
v tejto rozpočtovej debate v rozpočtovom výbore
podobné komanditné spoločenské výpočty,
povedal by som podklady na finančnom spolužití
už odpadli, že skutočne viac sme hovorili citovo
než finančne; je to rozhodne veľké plus
v našom politickom nazeraní, keď sme zabudli
na podobné rozpočtové debaty pri rokovaní
o rozpočte na r. 1948.
Skutočne je to veľké plus štátnického
myslenia, keď ani jeden rečník v tak obsiahlej
a vecnej debate, ako vám to tuná vysvetlil pán
gen. spravodajca, už neprišiel s vecami, ktoré
nás vtedy, i keď neurážali, ale pichli
a boleli. Práve preto som povinný uznať, kvitovať
tento myšlienkový vývoj k našej československej
súdržnosti a bol by som rád, keby debaty vedené
pred rokom sa v budúcich rokoch nikdy neopakovali. Bolo
by to veľmi žiadúce a prospelo by to, myslím,
všeobecne pri oceňovaní našej štátnej
súdržnosti, ktorá sa neraz práve v túto
kritickú dobu na účet Slovákov berie
neoprávnene do pochybnosti. Že musíme zjednotiť
naše zákonodarstvo, rôzne predpisy, to sme dokumentovali
tým, že sme opätovne oživili Ministerstvo
unifikácií.
Dámy a pánovia, unifikovať nemôže
len Ministerstvo unifikácií svojím technicko-právnym
odborom. Nielen preto, že toto ministerstvo, ako povedal
pán generálny spravodajca, ledva má 0,2 %
celého rozpočtu, teda menej, ako hocktoré
menšie oddelenie jednotlivého ministerstva alebo menej
ako film, menej ako rozhlas, o ktorom vôbec nejednáme.
Finančne ani tak nie je doložené, ako také
tzv. menejcenné bagateľné položky iné,
na ktoré my nemáme priamu rozpočtovú
inherenciu. Keď len tak málo dávame na Ministerstvo
unifikácií, nemôžeme očakávať,
že s tým malým aparátom toto ministerstvo
zunifikuje všetko to, čo v prospech štátnej
jednoty by bolo treba zunifikovať. Sú veci, kde musíme
unifikovať i vtedy, keď sme za decentralizáciu,
keď uznávame separátne práva a povinnosti
jednotlivých zemí vzhľadom na odlišnosť
jedného k druhému, ale sú veci, ktoré
v prospech štátnej jednoty musia byť zjednotené,
a tu, dámy a pánovia, ráčite uznať,
že musíme zjednocovať v prvom rade my v tomto
Národnom zhromaždení a nemôžeme
ísť cestou dvojkoľajnosti, ktorou šlo dočasné
Národné zhromaždenie a ktorou neraz vlani i
tohto roku sme išli i my. Koľko dielčích
zákonov sme vyniesli tam, kde bolo možné do
zákona vsunúť i slovenské požiadavky,
i slovenské zvláštne okolnosti tak upraviť,
aby tam boli dôrazne akceptované, a predsa niekedy
kvôli šibeničným lehotám sme robili
a upravovali v tretej alebo v štvrtej forme niektoré
pomery ináč v Čechách a na Slovensku,
a neboli to žiadni separatisti zo Slovenska, čo podpisovali
tieto vládne návrhy. Ani jeden taký doteraz
nebol podaný slovenským vládnym činiteľom,
a preto, keby sme sa pozerali na túto separatistickú
zákonodarnú činnosť, práve voči
Slovákom by nemohla byť žiadna negatívna
kritika; opačne, musíme byť hrdí, že
vždy, keď niekto z nás podáva návrhy,
podáva ich zo zorného uhla celoštátneho
a nežiada, nevnucuje žiadne zvláštne delenie
po Moravu a od Moravy. Toto je pravda a nie to, čo pripadne
z dôvodov politických záujmov, pod zorným
uhlom tej a tej politickej požiadavky alebo prednostenskej
myšlienky tej a onej partaji sa niekedy práve na náš
účet vnucuje a pripisuje.
Keď prejednávame rozpočet a keď sa pozeráme
na štátne hospodárstvo, najjasnejšie vidíme,
aké zhubné následky by to malo, keby sme
v štátnom hospodárstve robili dvojkoľajnosť,
dvojzákonnosť; potom vidíme, že pomery
sa odzrkadľujú v cifrách finančných,
že napr. nesjednotenie úrokových sadzieb má
význam v tom, že niektoré podnikanie - také
podnikanie, ktoré je odkázané na úvery
- na Slovensku samo sebou je ubíjané len preto,
že musí pracovať s ťažším,
príkrejším úverom než konkurenčné
firmy tu v Prahe. Takéto diferencie by sme už raz
mali prečiarknuť, prečiarknuť vtedy, keď
bankovníctvo podľa starých kapitalistických
predpisov, ako sa tu veľmi často rado prízvukuje,
už neslúži odporným kapitalistom, keď
sme si ho už znárodnili a keď pozitívny
vplyv tej nebo onej banky nejde do súkromnokapitalistického
vrecka, ale keď je to súčiastka štátnych
príjmov. Teraz už skutočne neviem, ký
čert väzí v tom, že banky nemôžu
jednako vypožičiavať ten československý
peniaz, tú československú jednotnú
bankovku za rovnakých podmienok v Prahe alebo v Košiciach.
(Predsedníctvo prevzal podpredseda dr Ševčík.)