Národní výbory nebyly dosud demokraticky
zvoleny, také volby do zájmových organizací,
jejichž prostřednictvím se lid má zúčastnit
správy svých věcí, nebyly dosud provedeny
vůbec, jako na př. do Jednotného svazu českých
zemědělců, na Slovensku do Jednotného
zväzu slovenských roľníkov, nebo byly
provedeny nikoli podle správných demokratických
zásad, jako do závodních rad a Revolučního
odborového hnutí. Pevně doufáme, že
se Národní shromáždění
postará o to, aby i do této nadstranické
organizace, jejíž potřebu jednoty, ale také
skutečné nadstranickostí uznáváme,
mohly být provedeny volby na principech skutečně
demokratických.
Očisty bylo zneužíváno k likvidaci politických
odpůrců i k osobní mstě, a je nutno
poděkovat ministru spravedlnosti dr Prokopu Drtinovi,
že jeho úřad zabránil hrozícím
křivdám. Na druhé straně ušla
řada skutečných velezrádců
potrestání, což však není zaviněno
našimi soudy, jako spíše nedostatečným
předběžným vyšetřováním.
(Výkřiky.) Nedávné události
na Slovensku, kde bylo odhaleno spiknutí, jsou toho novým
dokladem. Očista musí být ovšem provedena
tak, aby se nikdo ze skutečných viníků
nemohl v žádné politické straně
cítit bezpečným nebo alespoň bezpečnějším.
(Potlesk. - Výkřiky komunistických poslanců.)
Nelze přehlížet skutečnost nad jiné
povážlivou a smutnou, že se v tomto roce našli
v našem osvobozeném státě lidé,
kteří se mohli propůjčit k takovému
zločinu, že osnovali trojí atentát na
tři členy vlády, na náměstka
ministerského předsedy dr Zenkla, na min.
spravedlnosti dr Drtinu a na min. zahraničních
věcí Jana Masaryka. Atentát lze politicky
obhájit jen ve zcela výjimečných případech.
Atentát, který vzal život ministru financí
dr Aloisi Rašínovi, tomuto hospodáři
Masarykovy republiky, byl zločin. Jen atentát na
Reinharda Heydricha, tohoto zpupného představitele
německých znásilňovatelů českého
národa, byl v naší historii mravně oprávněný,
neboť to byl výkřik bezbranného národa
proti jeho uchvatitelům a vrahům. Jsme šťastni,
že atentát na tři znamenité syny našeho
národa se nezdařil, a pevně doufám,
že se nyní již podaří zjistit pachatele
těchto zločinů a vysvětliti celé
jejich pozadí. (Potlesk.)
Neméně těžkou ránu utrpěla
mravní autorita našeho národa činem,
který vzbudil plným právem rozhořčení
v celém západním demokratickém světě:
vydání politických emigrantů, kteří
hledali na našem území dočasný
asyl a kteří byli našimi bezpečnostními
orgány vydáni persekuci. Jestliže zde zdůrazňuji
tyto skutečnosti, nemíním se tím nijak
ujímat tendencí, které sleduje Mikolajczykova
emigrace. Nesouhlasím s těmito tendencemi právě
tak jako s nimi nesouhlasí moje strana. Neujímám
se polské emigrace, ujímám se principu a
prohlašuji: právo politického asylu je jednou
z oněch zásad, které náš národ
a právě náš národ porušovat
nemá a nesmí. Kdyby nebylo bývalo toto právo
poskytnuto Komenskému a Českým bratřím,
nebyla by chudší jen naše, ale i všechna
světová kultura. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Pro pravdu se nejvíc lidé
hněvají. Kdyby se nebýval těšil
tomuto právu Masaryk a Beneš, nebylo
by bylo ani našeho prvního, ani druhého osvobození.
(Potlesk.) I staré fašistické beckovské
Polsko dovolilo československým komunistickým
emigrantům, aby tu hledali po okupaci bezpečí
na polském území. (Výkřiky.)
Ani Francovo fašistické Španělsko, jehož
režim zcela odsuzujeme, neodvážilo se veřejně
vydati někoho z našich zahraničních
vojáků, kteří uvázli ve Francii
po kapitulaci její vlády a přes Španělsko
procházeli do naší armády. Kolik z nás,
paní a pánové, by dnes nesedělo v
této sněmovně, kdyby jim právo asylu
nebylo za války zachránilo život! A jsme to
nyní my, příslušníci národa
Komenského, Masarykova a Benešova, kdo toto svaté
právo porušujeme. Nevím, kdo provedl zatčení
Mikolajczykových spolupracovníků na našich
hranicích a kdo rozhodl o jejich vydání.
Vím však, že poškodil mravní autoritu
republiky (Výkřiky.) tak, jako už dávno
poškozena nebyla, a vzbudil v demokratickém světě
pochybnosti, zda ještě máme právo mluvit
o sobě jako o národě Masarykově. (Hluk.)
Vinou neuvážených projevů, mezi něž
nutno také zařaditi nedávný projev
ministra informací, ztratilo Československo mnoho
ze své mravní autority ve světě. Územní
požadavky, v jejichž splnění při
skončení války doufalo, se neuskutečnily.
Podle smlouvy s Polskem mají být zejména
otázky Hlubčicka, Ratibořska a Kladska bratrskou
dohodou vyřešeny, ale dosud žádné
kroky v tomto směru nebyly podniknuty. Nemusím zdůrazňovati,
že Těšínsko není pro nás
žádnou otázkou. (Potlesk.) Největší
obrat však nastal mezi lidem na poli vnitropolitickém.
Základní svobody občanské, které
byly v dějinách této republiky vždy
považovány za samozřejmé, jsou porušovány
soustavou násilí a strachu. Dokonce ani osvědčená
dělnická solidarita neodolala politickému
rozeštvávání a velmi často příslušníci
nekomunistických stran jsou existenčně poškozováni.
Vědomá lež a nepravda jsou hlásány
a i po vyvrácení opakovány. Musil na to upozorniti
také již náš president dr Edvard Beneš.
Hledáme-li původce všech těchto stínů
na jinak se konsolidujících poměrech, dojdeme
k tomu, že je zaviňuje úzká třída
lidí, kteří se v revoluci a pomoci stranické
legitimace vyšinuli na rozhodující místa,
ať politická či hospodářská
nebo odborová, a kteří cítí,
že s postupujícím uklidněním
poměrů budou muset tato místa vyklidit lidem
schopnějším a hodnějším.
Proto jejich politika směřuje jen k tomu, aby svá
postavení trvaleji zabezpečili. Jejich politika
musí spočívat ve vyvolávání
stálých krizí, ve stálém znepokojování
a rozeštvávání veřejnosti, aby
byla odvrácena pozornost od jejich vlastního nesocialistického
a nedemokratického jednání. Musí směřovati
k podmanění všech vrstev národa, protože
žádná svobodná část národa
by jejich existenci trvale nesnesla. Dnes jejich politika dopadá
nejtíže na t. zv. střední stav, ale
i ty části dělnické vrstvy, které
jsou pokrokové a prohlédly jejich plány,
pociťují jejich tvrdou ruku. Kam zasáhnou,
roste kompetence nejzkostnatělejšího byrokratického
aparátu, ať stranického nebo státního
nebo odborového, a jsou zmenšována skutečná
demokratická práva.
Požadavek 51 % (Výkřiky: 60 %!) - 60
%, o to víc - mohla vymyslet jen tato třída
lidí, aby se zbavila definitivně demokratické
kontroly a znemožnila tak dokončení socialismu,
s nímž je jejich existence neslučitelná.
(Výkřiky. - Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
V mnohých pohraničních okresech v samosprávě
máme již doklady toho, jaká by byla u nás
demokracie, kdyby se přesunulo v celém státě
těžiště tak, jak se stalo právě
v pohraničí. (Výkřiky.) Byl
jsem toho sám jednou svědkem při zasedání
okresního národního výboru v Rýmařově,
kde byl ze spolupráce vylučován inspektor
Vlček, člen rady okresního národního
výboru, nikoliv na základě nějakého
přestupku, nýbrž pouhým většinovým
hlasováním, zaručeným 62 % většinou
jediné strany, a to proto, že se svou nestranností
zástupcům této strany znelíbil. Ještě
měsíc po tomto vyloučení byl jeho
referát zemským národním výborem
v Brně označen jako nejvzorněji spravovaný.
Musíme si tedy přáti, abychom si v celém
Československu udrželi demokracii československou
a nerozšířili na všechny okresy československé
demokracii rýmařovskou. (Potlesk. - Výkřiky.)
Sám se nedomnívám, že by tato skupina
sobeckých jedinců byla totožná s míněním
většiny příslušníků
jejich politické strany, ale nemohu se ubránit dojmu,
že jejich politická strana, jež usiluje o zmenšení
demokracie a o boj proti socialistům, tuto skupinu objektivně
podporuje a je jí stále více ovlivňována.
(Potlesk.)
Jsem dalek toho, abych přeceňoval význam
politických projevů i u vedoucích osob jednotlivých
politických stran. 3. prosince t. r. na veřejném
projevu komunistických vysokoškoláků
proslovil však pan ministr informací Václav
Kopecký řeč, v níž řada
výroků právem upoutala pozornost naší
veřejnosti a která si zasluhuje také pozornosti
naší sněmovny. Vynesla nám již
protest velvyslance státu, s nímž chceme uzavříti
přátelský pakt a k němuž nás
poutají dávné přátelské
vztahy. (Výkřiky. - Stálý hluk.)
Máme u nás ve své politické domácnosti
věru dost co zlepšovat, abychom nemuseli obracet pozornost
k vnitřním poměrům států
jiných, a to tím spíše, že se později
ukázalo, že pan ministr informací referoval
na základě nesprávných informací.
(Potlesk.) Nesvědčí o přílišném
porozumění pana ministra informací k svobodám,
které jsou od staletí uloženy do autonomie
vysokých škol, jež zaručuje na vysokých
školách nejlépe svobodu myšlení
a vědeckého bádání, když
pokládá jednomyslnou volbu letošního
rektora Karlovy university za pochybnou. Ale ani my nechceme tu
zasahovat do této vysokoškolské autonomie a
spokojíme se zjištěním, že v úterý
9. prosince prohlásil odstupující rektor
Karlovy university prof. dr Bohumil Bydžovský, že
je šťasten, že vedení Karlovy university
právě v 600. výročí jejího
trvání. bylo svěřeno osobě
tak významné, jako je prof. dr Karel Engliš.
(Potlesk. - Různé výkřiky.)
Jak je vidět, mohou se mínění lidí
povolaných a nepovolaných rozcházet.
Dost možná, že pan ministr informací tuto
mou kritiku označí za protikomunistickou a tím
také za velezrádnou, neboť ve svém projevu
řekl také: "Být protikomunistickým
- to je vlastně velezrada." (Výkřiky
komunistických poslanců.) vy se smějete,
ale pan ministr Kopecký i na tento smích
říká, že se přesvědčíte,
že na to dojde. (Výkřiky.) Možná,
že až po těch 60 %. To bychom si museli především
ujasniti, co pan ministr Kopecký pokládá
za protikomunistické. Pokládá-li on za protikomunistické
to, že vytýkáme různé chyby,
jichž se komunisté dopouštějí,
a zvláště časté i soustavné
a s hlediska demokracie nepřípustné metody,
jichž komunisté namnoze užívají,
nebo dokonce to, že jsme jiného politického
názoru, pak ovšem v tomto smyslu pana ministra informací
protikomunisty jsme, i když si s nimi upřímně
přejeme co nejlepší spolupráci. Sami
se však domníváme, že bychom byli protikomunisty
teprve pak, až bychom si spolupráce s nimi nepřáli.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Říkám znovu, že si spolupráce
přejeme. Nejsme tak domýšliví, abychom
už pokládali za velezrádce každého,
kdo jde proti našemu politickému hnutí, ale
nevíme, proč bychom měli mlčky přecházet
domýšlivost jiných. Československý
parlament však již slýchal velezrádné
řeči také od poslanců, ale všeobecně
je známo, že to nebyli národně socialističtí
poslanci, kteří velezrádné řeči
v parlamentě pronášeli. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Pan ministr Kopecký však řekl ještě
jednu větu . . . (Hlas: Když se střílelo
do dělníků!) Nestřílelo
se námi. Pan ministr Kopecký však řekl
ještě jednu větu, kterou je především
nutno . . . (Hluk.).
Podpředseda Komzala (zvoní): Prosím
o kľud.
Posl. dr Krajina. (pokračuje): . . . zapsati
také do sněmovních protokolů. Na zmíněné
schůzi varoval takto: Kolik osobních neštěstí,
jež se budou stupňovat, by se ušetřilo,
kdyby lidé lépe zvážili poměr
sil. - Takto mluvil v protektorátu také Emanuel
Moravec! K jakému to oportunismu touto hrozbou vychovává
tento revolucionář! Či má snad zájem
na tom aby se i nyní po válce pokračovalo
v lámání charakterů našich lidí,
(Výkřiky.) oč tu usilovali za druhé
světové války Němci a jejich kolaboranti?
(Hluk.)
Politická situace se u nás vyvíjí
tak, že není možné podobné projevy,
jako byl projev ministra Kopeckého, posuzovat isolovaně
jako přehmaty politického extrémisty a že
je třeba si uvědomit, že se v těchto
projevech zračí určitý plán.
Největší překážkou odstranění
demokracie v tomto státě je Národní
fronta Čechů a Slováků. Tato Národní
fronta v současném stavu a koncepci, kterou zastává
čs. strana národně socialistická,
je soustředěním všech národních
sil pro vyřešení obtížných
celostátních úkolů. (Výkřiky.)
Není to však největší orgán
ve státě. Odmítáme přetvořit
Národní frontu v skupinu lidí, kteří
by za zády lidu činili rozhodnutí a kteří
by pak toto rozhodnutí kombinovaným využitím
a zneužitím metod propagačních i zastrašovacích
vsugerovali a vnutili lidu jako jeho domnělou vůli.
Národní fronta je porada zástupců
politických stran, které jsou jedině za politické
poměry u nás zodpovědné. V této
poradě se vyhraňují, objasňují
a řeší problémy, které se vyskytují
při realizaci společného vládního
programu, při čemž se urychlí a usnadní
jednání ve vládě i v Národním
shromáždění. Národní fronta
však nemůže nahradit ani Národní
shromáždění, ani vládu, ani soudy.
Konečné rozhodování ve věcech
zákonodárných přísluší
jedině Národnímu shromáždění,
ve věcech výkonných vládě a
příslušným národním výborům
podle jejich kompetence, ve věcech soudních nezávislým
soudům.
Tato koncepce Národní fronty je koncepcí,
na níž jsme se s ostatními politickými
stranami domluvili a nesvolíme za žádných
okolností k tomu, aby se Národní fronta stala
prostředkem k mocenskému ovládnutí
státu a k likvidaci demokracie i socialismu.
V této souvislosti nemůžeme pominout mlčením
soustavnou kampaň, která má před naší
veřejností zdiskreditovat čs. stranu národně
socialistickou a kterou . . . (Hluk. - Posl. dr Steiner: Vystupte
z vlády!) . . . vědomě, nepravdivě
vede proti čs. straně národně socialistické
a jejím představitelům komunistická
strana Československa.
Žádáme a nabízíme loyální
spolupráci se všemi stranami Národní
fronty Čechů a Slováků a tuto kampaň,
kterou neopětujeme a ve které úmyslně
zůstáváme zatím v defensivě,
pokládáme za neslučitelnou se zásadami
slušné politické soutěže (Výkřiky.
- Veselost.) a s duchem spolupráce v Národní
frontě. Litovali bychom upřímně, kdyby
i u nás měl komunismus přikročit k
boji proti socialismu, poněvadž se domníváme,
že spolupráce těchto dvou směrů
může uskutečniti socialistickou společnost
svobodných lidí, která je, jak stále
ještě doufáme, naším společným
cílem. (Různé výkřiky.)
Na rozhraní politiky zahraniční a vnitřní
stojí členství naší komunistické
strany v Kominformu. Nevíme, k čemu všemu se
komunistická strana Československa na poradách
ve Varšavě nebo ve Stálém byró
v Bělehradě zavázala nebo zavazuje, neboť
dosud nepodala o tom podrobnou zprávu ani svému
členstvu. Přiznává se tu opět
k svému internacionálnímu charakteru, ohlašuje
tu znovu svůj boj proti socialismu. (Výkřiky.)
Jestliže se můžeme domnívati, že
dohoda mezi Jugoslávií a Maďarskem - Maďarsko
stále ještě nemůžeme pokládati
za slovanského spojence - (Výkřiky posměchu
- Potlesk.) má podklad v této poradě,
zajímalo by nás, zda se komunistická strana
Československa při této příležitosti
zasadila o vystěhováni naší maďarské
menšiny.
Naše státní zahraniční politika,
ke které dáváme všichni souhlas, je
vybudována na přesvědčení,
že nejcennějším nástrojem míru
je spolupráce všech států ve Spojených
národech. Jsme toho názoru, že ve Spojených
národech se mají jako ve svazku přirozených
složek státních společenství
střetávat a vyrovnávat národní
zájmy i ideologické rozpory. Jsme přesvědčeni,
že každá jiná internacionála, každé
jiné uspořádáni je jen zdržením
na cestě, která vede k míru, a že rozdělení
světa na bloky znamená počátek konfliktu.
Jsme rádi, že se k tomuto našemu názoru
hlásí také předseda vlády Klement
Gottwald.
Československo je v přátelském paktu
se Sovětským svazem a také s ostatními
slovanskými národy. Toto naše spojenectví
se Sovětským svazem a také s ostatními
slovanskými národy je věcí celého
našeho národa (Výkřiky posl. Václavů.)
a je úhelným kamenem bezpečnosti státu,
(Různé výkřiky.) stále
ohrožovaného německou hrozbou. Proto nevidíme
rádi, jestliže se z tohoto spojenectví slovanských
národů dělá spojenectví jen
komunistických stran (Výkřiky. - Potlesk.)
a jestliže se uměle a zlomyslně podrývá
v Sovětském svazu důvěra v loyalitu
všech československých nekomunistických
stran. (Hluk. - Výkřiky.) Litujeme upřímně,
že sovětský časopis Novoje Vremja již
několikrát podal o tomto podrývání
důvěry důkaz. (Hluk. - Výkřiky.)
Také sovětský rozhlas zasáhl již
rušivě do našich vnitropolitických věcí.
Součástí československé zahraniční
politiky je také udržování dobrých
styků s ostatními demokratickými národy
světa, zejména pak s těmi, které vedle
Sovětského svazu tak podstatně pomohly československému
lidu v jeho boji za svobodu. (Výkřiky.) Je
pochopitelné, že mezi nimi jsou nám bližší
ty státy, které jdou po obdobné cestě
demokratické socializace jako Československo. Chceme
si však udržeti slušný a přátelský
poměr ke každému, kdo nám neubližuje
a nám pomáhá, i když se nemůžeme
ve všem shodovati se způsobem řešení
otázek vnitrostátních a mezinárodních,
jehož se v různých státech užívá.
(Výkřiky.)
Paní a pánové! Dovolte mi, abych řekl
také několik poznámek k našemu plánování,
neboť rozpětí našeho rozpočtu má
býti také na něm závislé. Všechny
naše plány, od košického až po nadhozené
zásadní návrhy první pětiletky,
jsou budovány na spolupráci celého národa.
Naše odhodlání k socialistickému plánování
tuto spolupráci předpokládá. Jako
upřímní socialisté nehodláme
nikdy dát souhlas k návratu liberalistického
nepořádku.
Od socialistického plánování si slibujeme
na jedné straně uskutečnění
pravých socialistických ideálů, t.
j. práva na práci a jejího plného
odměňování, i práva na slušný
život bez vykořisťování. Na druhé
straně musíme zachovat demokracii, aby ani národ,
ani jedinec nebyli plánem utlačeni, to jest plán
musí být konstruován demokraticky a musí
směřovati k ideálu národa, který
také je veskrze demokraticky založen.
Než srovnejme význam rozpočtu pro nastupující
demokracii s významem hospodářského
plánu pro rozvíjející se socialistickou
společnost. Tím, že si lid vymohl účast
při ukládání daní a kontrolu
jejich upotřebení, tedy kontrolu státního
rozpočtu, nastoupil cestu k dnešní formě
parlamentní demokracie, která podle našeho
mínění je nejdokonalejším a nejsvobodnějším
vyjádřením jeho vůle. V socialistickém
státě by však lid tuto svou svobodu ztratil,
kdyby neměl stejně rozhodující vliv
na sestavování hospodářského
plánu, řízeného státem. To
znamená, že celé hospodářství
má býti podrobeno veřejné kontrole,
kontrole lidu, a to prostřednictvím jeho zástupců
ve sněmovně a v národních výborech.
Skutečnost, že plánovací instituce,
které plán navrhují, nemají výkonnou
moc a že schválení plánu je vyhrazeno
členům tohoto shromáždění,
je zárukou, že se plánuje v zájmu lidu
jako celku, i v zájmu každého jednotlivce.