Naše podnikání soukromé však vedle
rovnoprávnosti s ostatními druhy podnikání
potřebuje ještě klidu a právní
jistoty ve věcech majetkových a důchodových.
Mnoho podnikatelů se brání vzrůstu
svého podniku z obav i před vyvlastněním.
Jaké škody tím vznikají našemu
národnímu hospodářství, lze
si dobře představit. Naše daňová
soustava také podlamuje iniciativu jedince, protože
zvětšení výroby přináší
větší zisk a větší starosti,
při čemž stát odčerpává
daní tento vyšší zisk a podnikatel se
dře zadarmo a proto odmítá zvyšování
výkonu svého podniku, neboť jeho zisk při
menší námaze a starosti je stejný.
Leží-li nám opravdu na srdci blahobyt národa
a úspěch našeho plánování,
musíme zajistit našemu hospodářství
klid a hospodářskou svobodu. Naše demokracie
politická musí být doplněna demokracií
hospodářskou. Tyto tři podmínky jsou
podmínkami zdaru našeho dvouletého plánu,
na jehož splnění spočívá
budoucí blahobyt celého národa.
Dobré a úspěšné vedení
státu vyžaduje součinnosti svobodných
mozků všech občanů. Každé
působení, každý tlak na svobodu projevu,
kritiky, učení a pod., třeba jen politickým
nátlakem, škodí celkové národní
věci. (Potlesk.)
Čím více hospodářské
činnosti je v rukou veřejných, tím
více je třeba také veřejné
kritiky. Mluví se často o kritice tvůrčí.
Každá kritika, která spočívá
na pravdě, která se snaží být
objektivní, je kritikou tvůrčí, protože
její snahou je zjednat nápravu. Máme plná
ústa Havlíčka a Masaryka, ale když
v některém listě se ozve nepříznivá
kritika, třebas sebe objektivnější,
je označována za štvaní a za kritiku
ne tvořivou, protože se nehodí někomu
právě do hry anebo nepodporuje nezodpovědný
optimismus. Jestliže některý náš
list přinese kritickou zprávu, pak se na něj
volá hned vrchnost, zatím co jiní bezohledně
urážejí. Proti této praxi musíme
protestovat, protože tak si počíná stát
policejní a ne demokratický. (Potlesk.)
Nikdo, a nejméně členové vlády,
nesmí se dotýkat lidí druhých urážlivě
jenom proto, že jsou jiného politického názoru,
a domnívat se, že jenom on je oprávněn
udílet známku z dobrého chování.
(Potlesk.)
Právě nedávno jsme slyšeli z úst
jednoho člena vlády jeho projev ke studentům.
Nechť si tento řečník položí
otázku, proč to je, že studentstvo nejde ve
své většině směrem, který
on zastává? Mládí nesnáší
poručníkování a nátlak. (Potlesk.)
Je syto frázovitostí a demagogických hesel,
je nejpřísnějším inspektorem,
protože se dosud nenaučilo hodnotit život podle
funkce a velikosti auta, ale podle stupně duchovní
hodnoty. (Potlesk.)
Nejde však jen o studenty, jde o celý nás politický
život. Náš politický život je vytvářen
politickými stranami, a politická strana, to ještě
není stát. Potenciál politické strany
se zvětšuje a zmenšuje a s ní relativně
i její vliv, ale stát je hodnota neměnná.
Stavíme se velmi ostře proti směšování
pojmů strana a stát. Jestliže se tvrdí,
že býti proti určitému ideologickému
směru je velezradou, pak bychom mohli říci
stejně, že býti proti lidové straně
je velezrada. Podle této these by byla většina
národa velezrádná, a protože v demokracii
se musí přihlížet k názoru většiny,
tak by se mohla velmi snadno tato karta obrátit. Odmítáme
co nejdůrazněji i všechny pokusy označovati
jiné strany za méně oddané výstavbě
naší vlasti, zejména pokusy označit
stranu lidovou za takovou. Nechť si dobře ti, kdož
s tím chodí, přečtou právě
vyšlé paměti presidenta Beneše,
kde je dostatečně dokumentován postoj politiků
lidové strany v dobách pro národ nejtěžších,
a nechť si svůj postoj z tehdejší doby
porovnají s prací, kterou vykonali od počátku
okupace naši politikové. (Potlesk.)
Jsme ochotni ke spolupráci, ale od našich partnerů
vyžadujeme stejnou úctu k jinému mínění,
jakou máme my k mínění ostatních.
Nemůžeme býti všichni stejní, protože
pak bychom místo demokracie měli totalismus a toho
jsme zažili již dost, než abychom toužili
po nějakém novém.
Přihlásili jsme se ke spolupráci v Národní
frontě a jako poctivá složka Národní
fronty plníme svoje povinnosti. Jsme si vědomi toho,
že Národní fronta není jen náhodným
nebo dočasným seskupením, ale že politické
i hospodářské důvody mluví
proto, aby zůstala i po volbách. Národní
fronta, jak se utvořila na základech košického
vládního programu, je frontou politických
stran, které nesou odpovědnost před národem
a byly ve volbách pověřeny občany,
aby hájily jejich zájmy ve prospěch státu.
Žádnému jinému nebyla tato legitimace
dána. Byli jsme do této sněmovny posláni
na program jedné z politických stran. Jen tyto strany
mají právo a povinnost rozhodovat ve věcech
politických a žádná jiná složka
nebo organizace. Nemůžeme připustit, aby do
těchto záležitostí zasahovala jakákoliv
jiná složka, protože by to odporovalo základním
pojmům parlamentární demokracie. (Potlesk.)
Za chvíli by mohl přijíti Ústřední
svaz řemesel, Ústřední svaz obchodu,
Ústřední svaz studentstva, Lékařská
komora a Bůh ví kdo ještě, protože
ony stejně jako ÚRO hájí zájmy
určité skupiny. Pak ovšem bychom se mohli rozloučit
s demokracií, protože by vznikl tímto způsobem
stát korporativní. Odbory mají plné
zastoupení v politických stranách a tak mají
nejlepší možnost prostřednictvím
těchto stran zasahovati do běhu věcí
politických. Každé jiné řešení
odmítáme a budeme jako důslední demokraté
odmítat. Tento náš postoj je nezlomný
a jsem přesvědčen, že nás v něm
budou podporovati všichni, kterým leží
na srdci demokratičnost naší republiky, tak
těžce vybojované a vykoupené krví.
Funkce ÚRO je na zcela jiném poli, její poslání
je v starosti o sociální, kulturní a hospodářský
život jejích členů. Je to zájmová
organizace, stejně jako Jednotný svaz českých
zemědělců.
Národní fronta má svoji tradici a zkušenosti
dvou let a vždy se osvědčila. Naši občané
jsou dostatek politicky vzdělaní, aby poznali, co
je pravý duch Národní fronty a co je zájem
národa a co je zájem té které strany.
Národní fronta osvědčila se nejen
v pracích vládních, ale i v naší
samosprávě, kde často v duchu skutečné
národní solidarity překonává
nesmírné obtíže ku prospěchu
všeho občanstva. Stejně tak osvědčil
se postup Národní fronty v samosprávě
zemské. Víme dobře, jaké jsou cíle,
které by měla zajistit změna samosprávy
zemské v zřízení župní
neb krajské. Zemské zřízení
je nejen tradiční, ale jest oprávněno
i geopoliticky, a každé vytváření
jiných celků než zemských je protipřirozené
a umělé. Stavíme se proti každému
řešení, které by rušilo staré
zemské celky a vytvářelo nějaký
krajský separatismus. Odmítáme všechny
pokusy, které bychom draho zaplatili a na které
by doplácel celý náš národ. Je
s podivem, jak někteří lidé, kteří
odmítají středověké feudální
zřízení, by se tak rádi vrátili
k feudálnímu zřízení krajskému,
složitému a obtížnému.
Zmínil jsem se o nutnosti pracovního vypětí
našeho podnikání k dosažení zdárných
výsledků dvouletky. Ano, potřebujeme, aby
každý vydal co nejvíce, aby jeho pracovní
výkon byl největší, ale aby byl každý
na svém místě, úředník
v kanceláři, horník v dole, zemědělec
na poli, student ve studiu. Nemůžeme stále
řešit pracovní mobilizaci tvořením
brigád a nasazováním mládeže
na místa, kam nepatří. Je planým optimismem
psaní o uhlí, které nám získaly
brigády. Optejte se zkušených důlních
odborníků a řeknou vám, že brigády
zatěžují provoz, zdražují a zvyšují
režii a že jich nelze použít tam, kde by
jich bylo nejvíce třeba. Musíme se již
rozhodnout nahradit chybějící lidskou sílu
a práci prací strojů, zmechanizovat podniky,
abychom nebyli ve stálé tísni a nevytloukali
klín klínem.
Jako naše mládež není k tomu, aby chodila
z jedné brigády do druhé, aby svůj
čas, který potřebuje ke studiu nebo k zotavení,
často promarnila v bezúčelných nebo
jen zdánlivě účelných brigádách,
tak také naše armáda není k tomu, aby
čas, určený k vojenskému výcviku,
trávila v jiném povolání. Jestliže
již nelze postrádati pracovníků, kteří
odešli z povolání, aby splnili svou občanskou
povinnost, pak se naskýtá jiné řešení:
o čas, který naši vojáci stráví
v brigádách, zkrátit vojenskou službu
a navrátit je občanskému povolání,
kde jsou postrádaní. (Potlesk.) Času,
který není využit k vojenskému výcviku,
který je posláním vojenské služby,
musí být využito plně na jiném
místě, a to je v povolání, které
je každému vojákovi vlastní, a vrátit
ho co nejdříve tomuto povolání. To
je řešení účelné a nezbytné,
nechceme-li, aby naše armáda byla nakonec děvečkou
pro všechno, aby opravdově plnila ten čestný
úkol, který má a který jí patří.
Zkrácení presenční služby by
jistě bylo uvítáno nejen příslušníky
armády, ale i v podnicích, a zároveň
by ušetřilo státní pokladně vydání
a snížilo náklad na armádu nebo dalo
možnost využít tohoto nákladu na jiné
straně.
S otázkou rozpočtovou souvisí velmi úzce
i naše otázka školská. Nebudu se jí
zabývat podrobně, dovolte mi jen malou poznámku.
ve snaze poskytnouti pokud možno nejvyšší
vzdělání naší mládeži,
domnívám se, že jsme překročili
už únosnou míru. Máme dnes tolik vysokých
škol, že tohoto počtu nedosahují ani národy
daleko početnější a národy s
mnohem větší možností uplatnění
studované inteligence než u nás. Domnívám
se, že musíme uvažovat o tomto problému
dříve než bude pozdě a postupovat opatrně
v reorganizaci našeho školství.
Dovolte, abych v závěru své řeči
poděkoval úsporné parlamentní komisi
za všechnu její práci, za všechno, co
učinila, aby náš rozpočet byl snížen
na míru jakž takž únosnou. Jí projevilo
se i právo parlamentu, které se musí projevovat
vždy, a musíme odmítat všechny snahy,
které chtějí snížit význam
sněmovny, které chtějí odnímat
poslancům právo býti nejvyšším
orgánem ve státě, právo dozírati
a kritizovati vládu. (Potlesk.)
V demokracii je samozřejmým úkolem zástupců
lidu, aby dbali všeho, co je ku prospěchu státu,
neboť oni jsou přímo zodpovědní
těm, kteří je volili, oni jsou ve styku s
lidem, znají jeho bolesti a musí snášet
jeho stížnosti na nehospodárnost ve státě.
Posl. dr Chytil zhodnotil rozpočet již po stránce
hospodářské a ukázal, jaký
velký úkol máme před sebou. Naše
strana chce tento úkol plnit věrně, chce
ho plnit ve spolupráci s ostatními stranami a nežádá
nic jiného, než aby ve všech stranách
byla stejně dobrá vůle sloužit národu,
sloužit demokracii. (Potlesk.) Nebylo by zdrávo
našim věcem, kdyby stranickost měla převyšovat
zájem státní a národní, kdyby
metody demokratické měly být nahrazovány
jinými a kdyby touhy po diktátu měly nastoupit
na místo upřímné spolupráce
za stejným cílem, třeba různými
cestami. Vytvořili jsme novou lidovou demokracii, jsme
pro ni celým svým srdcem a pokládáme
za velezradu ne to, že je někdo proti tomu nebo onomu
směru, ale pokládáme za velezradu, jestliže
se někdo domnívá, že tento stav je pouze
přechodný, a že musí učinit vše,
aby tato lidová demokracie ustoupila nadvládě
nebo jediné vládě směr, jehož
je představitelem. (Potlesk.) To je velezrada a
ta musí být odstraněna, má-li nastati
skutečná a trvalá konsolidace našich
poměrů a konsolidace parlamentní práce.
Jsme především demokraty a toto slovo není
pro nás jinakým záhadným problémem
a otázkou, kterou by bylo třeba znovu řešit.
Demokracie znamená pro nás společnost, která
je po právní stránce ovládána
jedině a pouze právním řádem,
daným parlamentem, který vzešel z přímých,
tajných, poměrných, vpravdě demokratických
voleb. Že to je podstata demokracie, je jasné každému
opravdovému demokratu.
Chceme mít ve státě takovou moc a takovou
sílu, kolik jí svobodní občané
ve svobodných volbách, zbavených psychického
nátlaku, straně odevzdají. Dnes víme
určitě, že jich bude podstatně více
než minule. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. dr Krajina. Dávám mu slovo.
Posl. dr Krajina: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění!
Přistupujeme již po druhé v ústavodárném
Národním shromáždění k
projednávání státního rozpočtu.
Je chvályhodným zvykem v zahajovacích řečech
generální rozpravy k rozpočtu podrobiti kritice
politické poměry, politickou praxi a politické
metody, jichž se k řízení státu
a jeho legislativě používá. Je to v
zájmu státu a dobrého soužití
všech občanů v něm, abychom se snažili
o zlepšování všeho, co zlepšiti lze.
Jsem tedy ve své kritice veden jedině snahou pokusiti
se o nápravu toho, co pokládáme za nesprávné.
Když se v květnu 1945 pod údery spojeneckých
armád a také za pomoci našeho národa
zhroutila moc nacistického Německa, měl československý
národ mimořádné možnosti k vzestupu.
Jeho silný průmysl a široké kádry
pracovitého a vycvičeného dělnictva
s vynikající inteligencí, jeho pokročilé
zemědělství a pracovití a pokrokoví
zemědělci dávali mu naději, že
Československo bude moci zvláště po
vyřazení německého válečného
průmyslu válečnými událostmi
zaujmouti na světových trzích místo
Německa a tak podstatně zvýšiti životní
úroveň svého lidu, která je závislá
podstatně na rozvoji zahraničního obchodu.
Československý lid si byl plně vědom
těchto možností. Proto byla učiněna
jednomyslně opatření, aby výsledky
jeho práce neplynuly do kapes a rukou úzké
třídy kapitalistů. Provedeným znárodněním
byly učiněny technické předpoklady
k vybudování socialistické společnosti,
ve které každý člověk bude míti
zaručeno právo na slušnou životní
úroveň, právo na práci a právo
na pracovní odměnu podle svého výkonu.
Ale i české podnikavosti a přičinlivosti
bylo ponecháno podle košického programu pole,
na němž se mohly uplatňovat tak, že i
výsledky malého a středního soukromého
podnikání a výsledky podnikání
družstevního mají přispěti k
růstu produktivity a prosperity republiky, ke zvýšení
národního blahobytu a zdařilé representaci
české práce za hranicemi. Práva pracujících
v soukromých i veřejných podnicích
a úřadech jsou zajišťována rozsáhlým
sociálním zákonodárstvím, nad
jehož prováděním má bdíti
jednotná organizace odborů. Vysoká politická
vyspělost československého lidu a odsun cizích
menšin umožnily rozhodující podíl
lidu na státní moci, uskutečňovaný
soustavou národních výborů, jejichž
pravomoc byla podstatně rozšířena navrhovanou
širokou decentralizací.
Ve světové politice mělo Československo
tak vynikající posici jako dosud nikdy v dějinách.
Proti německé expansi nás zajišťoval
a zajišťuje mohutný spojenec, Svaz sovětských
socialistických republik, ke kterému celý
národ jednomyslně vzhlíží s úctou.
Toto spojenectví, které se datuje z r. 1935 a které
bylo obnoveno a utvrzeno v r. 1943, bylo po válce doplňováno
spojenectvím s ostatními slovanskými národy
a má býti dovršeno také smlouvou se
západním sousedem Německa, s Francií.
Veliké demokracie západní i celý ostatní
svět pohlížely na náš stát
se sympatiemi a se snahou všemožně podpořit
jeho vzestup, jímž měl přispět
náš stát k hospodářské
a mravní rekonstrukci světa a k zabezpečení
míru. Československý lid byl si vědom
těchto perspektiv a proto demokraticky rozestoupen v politické
strany, sjednocené Národní frontou, vykročil
touto cestou a dal se do výstavby a budování
své lepší budoucnosti.
Dnes po 2 1/2 letech je situace podstatně
jiná. Místo aby ze zahraničí plynul
pro československý lid proud blahobytu výměnou
za produkty jeho práce, setkává se československý
vývoz. se značnými potížemi.
Jen mimořádná výpomoc Sovětského
svazu zachránila náš vyživovací
systém před nesmírnými těžkostmi.
Je třeba s povděkem kvitovati, že tato pomoc
byla nám poskytnuta právě včas. Bude
naší povinností, abychom zvýšenou
a zdokonalenou pracovní výkonností mohli
dostáti v dodávkách, k nimž se zavazujeme
a jimiž můžeme přispěti také
k rekonstrukci válkou značně poškozeného
hospodářství Svazu sovětských
socialistických republik.
Budeme nuceni ovšem také hledati odbytiště
i jinde, neboť také suroviny nemůžeme
dostati všechny jedině ze Sovětského
svazu.
Znárodněný průmysl, který měl
býti základem všeobecného blahobytu,
bohužel doposud nesplňuje náležitě
tento úkol. Je předmětem kritik a nesouhlasu,
jak jsme slyšeli i z úst samého resortního
ministra Bohumila Laušmana.
Správa těchto národních podniků
a stejně i jejich závodní rady nepočínají
si vždy tak, aby bylo vidět ve všech jejich počinech,
že si uvědomují, že národní
podniky patří národu a nikoliv jen jedné
politické straně. Odstranili jsme útisk chudých
od bohatých a na místo něho si nezavedeme
útisk příslušníků jedněch
politických stran od příslušníků
jiné politické strany. Při obsazování
jakýchkoli vedoucích míst nesmí rozhodovati
hlediska stranická, nýbrž jen a jedině
hlediska duševní a tělesné zdatnosti,
schopnosti a pracovní výkonnosti. Kdo však
usiluje a nedodržování anebo dokonce o zvrácení
těchto spravedlivých zásad, není socialistou
vůbec a to ani tehdy, i kdyby se hlásil do takové
politické strany, která si o sobě myslí,
že je nejsocialističtější, a není
ovšem ani demokratem, i když se ústy k demokracii
sebe víc hlásí. (Potlesk.)
Soukromé podnikání malé a střední,
které se mělo stát druhým pilířem
národního blahobytu a které se mělo
svou správnou a zdravou konkurenční funkcí
stát bezpečnou záštitou před
hrozícím zbyrokratizováním národních
podniků, je přes všechna vládní
prohlášení nedostatečně hájeno
a ve své sebedůvěře podlamováno.
Je to ke škodě národního celku. V tomto
směru je třetí hospodářský
sektor, družstevní, přece jen v relativní
výhodě. A tak zboží na trhu je stále
méně, jeho jakost je horší a černý
trh, proti němuž všichni a se vší
důsledností zajisté bojujeme, má být
spíše vhodnou záminkou k eventuální
politické persekuci, než aby byl spravedlivě
a nestranně pronásledován a potlačen.
Nadměrný úřednický aparát
státní odčerpává nejrůznějšími
formami přes 40 % národního důchodu,
takže o plné odměně pracovníků
- základním to požadavku socialismu - nemůže
být ani řeči. O nutnosti restrikce počtu
veřejných zaměstnanců se stále
jen mluví, ale schází tu odvaha odstranit
ze státních služeb především
takové nehodné veřejné zaměstnance,
kteří se ve veřejných službách
chovají jen jako političtí náhončí
a pro příslušníky své politické
strany prosazují nadpráví, zatím co
ostatní utiskují a pronásledují. Kdyby
se podařilo z veřejně správy a ovšem
i z národních podniků odstraniti tento často
téměř nepostižitelný útisk,
pak teprve bychom všichni pocítili náležitou
úlevu skutečných svobodných lidí.
Teprve pak bychom kráčeli po správných
cestách socialismu a demokracie.