V naší debatě zabývali se pánové
poslanci Chytil, Šulík, Lindauer,
Josko otázkou uvolňování vázaných
vkladů a otázkou likvidace náhrad za znárodněný
průmysl, jakož i otázkou financování
státních investic, vše souviselo s problémem
naší měny a očekávaného
napětí na peněžním trhu. Shodli
jsme se s panem ministrem financí, že musí
býti za všech okolností střežena
stabilita měny. Národní význam spořivosti
byl rozpočtovým výborem vysoce vyzdvihnut.
Oceňuje vřelá slova pana ministra financí
o spořivosti pan posl. dr Chytil konstatoval: Národ,
který buduje, potřebuje mnoho kapitálu, tudíž
mnoho spořivosti.
Spořivost, dodávám já, potřebuje
větší ochrany proti těm, kdož poctivé
střádaly a úspěšné podnikatele
denuncují a podlamují jejich důvěru.
(Potlesk.)
Zbývá mi ještě zmíniti se o části
příjmové. Daňový výnos
je pro rok 1948 odhadnut mnohem výše než na rok
1947, kdy se ukázalo, že výsledky jsou příznivější
než preliminované částky. Tím
byl do značné míry snížen oproti
r. 1947 schodek rozpočtu na 10.160,794.000 Kčs.
Splní-li se tyto odhady přes některé
zjevy, na které výborová debata ukazuje,
bude nebezpečí inflačních úhrad
zažehnáno a budeme moci s velikou radostí hlásiti
další obrat k lepšímu.
Paní a pánové, končím svůj
referát, kterým otevírám druhou část
rozhovorů poslanců s vládou o státním
finančním plánu na rok 1948. Slova se ujímá
plenární schůze ústavodárného
Národního shromáždění
a nepochybuji, že debata bude taková, jaká
byla ve výboru: věcná, otevřená,
loyální.
Svým hlasováním, kterým ukončíme
tato jednání, svěříme vládě
provádění rozpočtu a finančního
zákona, vyhrazujíce sněmovně větší
součinnost v některých úsecích.
Svěřujeme vládě tyto úkoly
v přesvědčení, že je v roce 1948,
v roce uzákonění nové ústavy,
ukončení dvouletého plánu, sokolského
sletu a v roce význačných výročí
bude vláda prováděti ještě s
větším vědomím odpovědnosti
před národem a naší slavnou historií.
Svěřujeme vládě provádění
rozpočtu na rok, kdy skončí funkční
období nás všech, to jest ústavodárného
Národního shromáždění,
tedy na rok, v jehož první polovině budou provedeny
volby. I na to jsme v rozpočtovém výboru
mysleli ustanovujíce ve finančním zákoně,
že ani přísliby subvencí a darů
nesmějí býti činěny v první
polovině roku. Přejeme si, aby ani koruna z tohoto
napjatého rozpočtu nesloužila stranicko-politické
agitaci. (Potlesk.) Doufáme, že toto přání,
vyjádřené zákonem, bude plněno.
Nezbytné výjimky může podle zákona
povoliti pan ministr financí. Původní návrh
zněl, aby tak činila celá vláda, pak
jsme se shodli na ministru financí, chtějíce
ukázati, že sněmovna věří
správci státních peněz. Věříme,
že on tuto důvěru ocení a že parlamentní
úsporná komise, které budou povolené
výjimky hlášeny, je dobře zváží
a shledá správnými.
Paní a pánové, při všem, co bylo
při projednávání rozpočtu podrobeno
konstruktivní kritice, můžeme říci,
že naše státní hospodářství
směřuje k stabilizaci a že převládají
tendence směřující k úspornosti.
Překonáváme - sice těžce - obtíže,
které nám poválečná doba a
v letošním roce nepřízeň přírody
nakupila v cestu. Vidíme své vlastní viny
a nedostatky, dovedli jsme přes různé neshody
a rozpory udržet Národní frontu všech
československých politických směrů,
můžeme proto s klidem a důvěrou hleděti
do dalších let.
Zbývá mi již jen poděkovati všem,
kdož se na rozpočtových pracích podíleli.
Pánům ministrům i paní ministryni,
pánům povereníkom a přednostům
úřadů, jejichž rozpočty jsme
projednávali, předsednictvu rozpočtového
výboru a všem dílčím zpravodajům,
účastníkům debaty, úředníkům
ústředních úřadů a institucí,
zejména úředníkům presidia
a rozpočtové sekce ministerstva financí,
a všem zaměstnancům sněmovny, jejichž
výkonnost a ochota byla tentokráte mimořádná.
Prosím slavné ústavodárné Národní
shromáždění, aby návrh finančního
zákona, jímž se stanoví rozpočet
na rok 1948, a jeho přílohy přijalo za podklad
svého jednání a schválilo jej spolu
s připojenou resolucí a se změnami, jak se
na nich usnesl rozpočtový výbor. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Podle usnesení
předsednictva míním podle § 43 jedn.
řádu rozdělit rozpočtovou rozpravu
na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná rozložena by byla na tři
části, a to:
První část podrobné rozpravy, část
politická, která v rozpočtu zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 1, President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2, Národ. shromáždění,
kap. 2a, Slovenská národ. rada, kap. 3, Předsednictvo
vlády, kap. 3a, Předsednictvo sboru povereníkov,
kap. 4, Ministerstvo zahraničních věcí,
kap. 5, Ministerstvo národní obrany, kap. 6, Ministerstvo
vnitra - Povereníctvo vnútra, kap. 7, Ministerstvo
spravedlnosti s nejvyšším soudem - Povereníctvo
spravodlivosti s najvyšším súdom, kap.
8, Ministerstvo pro sjednocení zákonů, kap.
9, Nejvyšší správní soud - Najvyšší
správny súd, kap. 26, Státní úřad
statistický;
ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 24, Štátna tlačiareň a Úradný
vestník.
Druhá část podrobné rozpravy, část
kulturní a sociální, která
zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 10, Ministerstvo školství a osvěty - Povereníctvo
školstva a osvety, kap. 11, Ministerstvo informací
- Povereníctvo informácií, kap. 21, Ministerstvo
sociální péče - Povereníctvo
sociálnej starostlivosti, kap. 22, Ministerstvo zdravotnictví
- Povereníctvo zdravotníctva; ze skupiny II, Správa
státních podniků: § 10, Státní
statky zemědělských škol, § 11,
Uhříněveský školní závod
zemědělský, § 12, Žabčický
školní závod zemědělský,
§ 13, Školní závod zemědělský
vysoké školy veterinární v Brně-Nový
Dvůr, § 14, Státní veterinární
ústav v Ivanovicích na Hané, § 15, Státní
lázně, § 16, Státní tiskárna
a Úřední list, § 17, Československá
tisková kancelář, § 21, Štátne
kúpele, § 22, Ústav pre školský
a osvetový film, § 25, Spravodajská agentúra
Slovenska, § 26, Štátne nakladateľstvo.
Třetí část podrobné rozpravy,
část hospodářská, dopravní
a finanční, která zahrnuje:
ze skupiny I, Vlastní státní správa:
kap. 12, Ministerstvo zemědělství - Povereníctvo
pôdohospodárstva a pozemkovej reformy, kap. 13, Ministerstvo
výživy - Povereníctvo výživy a
zásobovania, kap. 14, Ministerstvo průmyslu - Povereníctvo
priemyslu a obchodu, kap. 15, Ministerstvo vnitřního
obchodu, kap. 16, Ministerstvo zahraničního obchodu,
kap. 17, Nejvyšší úřad cenový,
kap. 18, Ministerstvo techniky - Povereníctvo techniky,
kap. 19, Ministerstvo dopravy - Povereníctvo dopravy, kap.
20, Ministerstvo pošt - Povereníctvo pôšt,
kap. 23, Odpočivné a zaopatřovací
platy, kap. 24, Ministerstvo financí - Povereníctvo
financií, kap. 25, Všeobecná pokladní
správa, kap. 27, Nejvyšší účetní
kontrolní úřad - Najvyšší
kontrolný dvor;
ze skupiny II, Správa státních podniků:
§ 1, Tabáková režie, § 2, Štátna
mincovňa v Kremnici, § 3, Státní loterie,
§ 4, Československá pošta, § 5, Československé
státní dráhy, § 6, Československé
aerolinie, § 7, Poštovní spořitelna, §
8, Státní lesy a statky, § 9, Státní
pokusné statky výzkumných ústavů
zemědělských, § 18, Štátne
lesy, § 19, Štátne majetky, § 20, Štátne
majetky hospodárskych škôl a výskumných
ústavov poľnohospodárskych, § 22, Riaditeľstvo
pre cestovný ruch.
Skupina III, Správa státního dluhu a finanční
zákon.
V 81. schůzi ústavodárného Národního
shromáždění dne 30. října
1947 bylo usneseno, aby o prohlášení pana ministra
financí, které v této schůzi učinil
předkládaje rozpočet, konala se rozprava
sloučeně s projednáváním osnovy
finančního zákona, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1948.
Podle tohoto usnesení provede se tedy o prohlášení
pana ministra financí rozprava jednotná s rozpravou
rozpočtovou.
Lhůtu řečnickou navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpočtovou rozpravu
činila pro každý klub tolikrát 8 minut,
kolik má členů, nejméně však
30 minut na jeden klub. Poslanci mimo kluby se počítají
jako jeden klub.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich. Navržená lhůta řečnická
je schválena.
Přistoupíme tedy nejprve k rozpravě povšechné.
Jsou přihlášeni tito řečníci:
posl. dr Klimek Adolf, Zápotocký,
dr Krajina, Laušman, dr Zibrín,
dr Husák a Šabršula.
Uděluji slovo prvnímu z nich, panu poslanci dr Klimkovi.
Posl. dr Klimek: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Rozpočet pro rok 1948 byl po prvé předložen
sněmovně včas. Bylo by si přát,
aby se to stalo tradicí, aby všechny příští
rozpočty přicházely včas, aby mohly
býti projednány, jak toho vyžaduje jejich povaha
a důležitost pro celý státní
život, pro celý život národa.
Při předchozím podrobném projednávání
rozpočtu se ukázalo, že je nadmut do krajnosti.
To nám musí být výstrahou, aby příští
rozpočty byly nižší, hleděly k
daným poměrům důchodovým, k
únosnosti daňového břemene, aby veřejné
břemeno bylo úměrné k celkovému
národnímu důchodu. Opakuji zde staré
stanovisko strany, že ve veřejném hospodářství
je třeba šetřit, šetřit do krajnosti,
protože nejde o finance vlastní, ale o finance svěřené,
o prostředky, které třeba nuceně svěřují
občané republiky státu. S těmito prostředky
se musí hospodařit úzkostlivě a opatrně.
Platí-li pro soukromníka, že musí dvakrát
obrátit krejcar, než jej vydá, musí
to platit tím víc pro stát i pro samosprávu,
kde každý krejcar má býti obrácen
třikrát, než se vydá. To není
cizí majetek, to je majetek nás všech, a jestliže
nás národ pověřil rozhodováním,
musíme si býti vědomi toho, že také
národu budeme skládat účty. Jsem přesvědčen,
že naší zástupci jak v úsporné
parlamentní komisi, tak v rozpočtovém výboru
učinili už při sjednávání
rozpočtu vše, aby této povinnosti dostáli,
a že můžeme s klidným svědomím
předstoupit před své voliče a dokázati
jim, že jsme poctivě hájili zájmy celého
národa.
Při projednávání rozpočtu se
ukázalo, že se neobejdeme bez vydatného přílivu
úspor. Prozatím však jsme dělali všechno,
abychom tvoření úspor znemožňovali.
Neprozíravost mnohých politiků budila nedůvěru
v ukládání úspor a tak jsme se octli
tam, že lidé namísto, aby svěřovali
peníze peněžním ústavům,
ukládají je do punčoch. Úspory musí
býti nedotknutelné a podlamování důvěry
střádalů je zločinem na celém
národě. Nejsme národ boháčů.
Naši střádalové pocházejí
z vrstev drobných lidí, kteří si utrhují
od úst, aby ušetřili nějaké dědictví
pro své děti, aby si zajistili stáří,
nebo aby jejich sny o rodinném domku nebo jiném
malém majetku došly splnění. Tito lidé
musí se státi předmětem úcty
a ne nenávistné kritiky. Jinak vytváříme
názor, že ten, kdo utrácí a propíjí
svůj výdělek, je člověk moudrý,
zatím co ten, který se uskrovňuje a spoří,
je člověk hloupý. K jakým mravním,
hospodářským a kulturním důsledkům
by to vedlo, dovede si každý domyslit. Naše podnikání
potřebuje úvěr a ten je umožněn
jenom tehdy, je-li vyvážen vklady. Kdo ubíjí
spořivost našeho lidu, ubíjí podnikání,
a veškerá krásná slova zůstanou
jen hesly, za která nepořídíme ani
jednu cihlu, ani jednu židli, protože k výrobě
těchto věcí je třeba vedle práce
také kapitálu. (Potlesk.)
S otázkou spoření souvisí velmi úzce
pokles morálky, stoupající alkoholismus a
stoupající vydání za věci zbytečné
a nepotřebné. Je-li občan v nebezpečí,
že se mu zdaní majetek, který si získal
poctivou prací, který si získal odříkáním,
je-li v nebezpečí, že bude prohlášen
za kapitalistu, jestliže zvelebí svůj podnik,
postaví-li si dům nebo zvětšují-li
se jeho vklady, pak není divu, že hledí utrácet
za zábavy, za bezcenné statky, a často za
alkohol. Snaživý člověk trpí
k tomu ještě morálně, je-li za svoji
snaživost a moudrost vysmíván. Stát
musí podporovat tvorbu kapitálu a ne ji ohrožovat,
protože tím ohrožuje sám sebe. Stát
je držitelem veřejné moci, což jej však
často vede k tomu, aby se šetřilo po cestě
nejmenšího odporu. Je to cesta pohodlná, ale
není to cesta správná, není to cesta,
kterou by se měla bráti sociální politika.
Není dále možno vydávat bohatě
na jedné straně a na druhé straně
šetřit na bedrech státních a veřejných
zaměstnanců a pensistů. (Potlesk.)
Byli to vždy státní a veřejní
zaměstnanci, kteří při poklesu cen
byli první postiženi, ale při cenovém
vzestupu poslední, jimž byly platy zvednuty alespoň
úměrně k cenové hladině. Byla
postavena these, že máme příliš
mnoho veřejných zaměstnanců a že
úprava jejich platových poměrů je
závislá na snížení jejich počtu.
Ano, jsou nadbyteční zaměstnanci; jsou to
zaměstnanci nekvalifikovaní, kteří
ujídají z bochníku zaměstnanců
kvalifikovaných. Celým tímto problémem
se stručně zabýval zrovna přede mnou
pan generální zpravodaj. Musíme si uvědomit,
kolik nových úkolů jsme uložili státu,
jak v tom centralizování pokračujeme, a musíme
si uvědomit, že plnění těchto
úkolů si právě vyžaduje také
zvětšení počtu zaměstnanců.
Chceme-li snížit jejich počet, musíme
ovšem v prvé řadě, jak správně
podotkl už p. generální zpravodaj, odbyrokratizovat
veřejnou správu, musíme jí udělat
skutečně lidovou a ne policejní. (Potlesk.)
Čs. strana lidová se staví za bezodkladné
vyřešení platů veřejných
zaměstnanců a pensistů, majíc zato,
že to povede k urychlenému vyřízení
otázky zbytečných, nadpočetných
zaměstnanců. Stavíme se však proti tomu,
aby této existenční otázky bylo využíváno
politicky a stranicky, a bedlivě budeme střežit,
aby byla řešena spravedlivě.
Státní úřad statistický zjistil,
o kolik se liší platy zaměstnanců ve
státní a veřejné službě
vůbec proti platům zaměstnanců ve
službách soukromých a v národních
podnicích. U vysokoškoláků dosahuje
rozdíl až 30 % ve prospěch zaměstnanců
soukromých. Mluví se o vzrůstající
úplatnosti v úřadech. Jsme svědky,
jak někteří nepoctiví a nesvědomití
úředníci hospodařili na příklad
s potravinovými lístky. Nechci hájit nepoctivce.
Jsme pro nejpřísnější potrestání
všech, kteří v této těžké
době ujídají národu z přídělu
beztoho již skromného, ale řekněme si
upřímně, není nedostatečnost
platů jednou z pohnutek této nepoctivosti, která
ovšem zůstává vždycky nepoctivostí?
Přiznejme si, jak pevného charakteru je třeba
u našich zaměstnanců, aby ve své bídě
odolali všem svodům a zachovali si poctivý
štít. Díky bohu, je naprostá většina
těch, kteří přemáhají
pokušení a slouží poctivě a věrně
v naději na brzkou úpravu platovou. Nejsou to jen
tito veřejní zaměstnanci, kteří
mlčky snášejí toto příkoří,
je tu celá řada našich občanů,
kteří s obavou hledí vstříc
budoucnosti a kteří se obávají chvil,
kdy nebudou schopní práce, aby si vydělali
na svůj denní chléb.
Je třeba, abychom lidsky a důstojně zajistili
stáří těm, kteří po
celý život se dřeli a kterým na stará
kolena nezůstalo nic než mozoly na rukou a vědomí,
že byli užitečnými tvory lidské
společnosti. Často jsme slyšeli z těchto
míst řeči o socialismu, často jsme
slyšeli hanět sociální poměry
z dob první republiky. A co jsme učinili? Tisíce
našich občanů, řemeslníků,
živnostníků, drobných zemědělců
žije v bídě, odkázáno na milosrdenství
lidské a na obecní podporu nějakou stovkou.
Neudělali jsme nic, abychom zlepšili jejich osud,
abychom jim dali prožít klidné stáří
ne v hojnosti, ale aspoň v tom minimu, jakého potřebuje
člověk k životu. Musíme se snažit
a usilovat, aby národní pojištění
vstoupilo co nejdříve v platnost, aby nebylo zapomenuto
na přestárlé, kteří dnes žijí
v poměrech, jaké si nedovedeme ani představit.
Nechceme, aby se o socialismu jen mluvilo, nýbrž aby
se projevoval také skutky. Je hanbou, že ve státě,
kde se tolik mluví o otázkách sociálních,
potkáváme dosud na ulici žebráky, a
to ne žebráky z povolání, ale skutečně
potřebné, jimž sociální instituce
poskytují almužny, které nepostačují,
a o které se neumíme postarat.
Všechny tyto problémy musí vyřešit
národní pojištění a sociální
péče musí být skutečnou péčí
a ne almužnou. Musíme se postarat o všechny ty,
kteří se stali obětí nenávistné
německé bestiality, o pozůstalé po
nich a o všechny, kteří své zdraví
věnovali bojům za svobodu národa. Nestačí
jenom krásná slova uznání, ta mohou
být nádavkem k sociálnímu zaopatření.
Zapomínáme velmi brzo těchto obětavých
jedinců, vůči nimž máme v prvé
řadě povinnosti hmotné pomoci.
Společenská spravedlnost a vzrůst naší
výrobnosti mají být vůdčí
myšlenkou naší politiky, a ne nenávist
a závist.
Naše politika je postavena na zásadách košického
programu, podle něhož podnikání znárodněné,
družstevní a soukromé mají požívat
stejných práv. A přece jsme svědky
toho, jak je soukromé podnikání utlačováno,
jak je mu ztěžována situace a jak je často
vyřazováno z hospodářského
života. Naše strana se staví plně za soukromé
podnikání, které musí mít všechny
výhody jako podnikání družstevní
a znárodněné. Pro jiné stanovisko
není žádných důvodů, zejména
ne důvodů sociálních. Je správné
a žádoucí, aby pro všechna odvětví
naší výroby platily stejné předpisy
ochranné, mzdové, o dovolených, o dotacích
závodním radám a pod. Je v zájmu našeho
hospodářství, aby bylo přihlíženo
k potřebám soukromého podnikání
a soukromé výroby stejně jako u podniků
znárodněných. Daně mají dolehnout
na všechny zúčastněné stejně
a žádné složce nesmí býti
poskytovány výhody na úkor druhé.
Pak bude moci každý podnik ukázati svoji životaschopnost
a svoji podnikavost. Zdravá soutěž jest nutná
a je možná jen za stejných podmínek.
Za dnešního stavu je každý postup proti
soukromým podnikům počínáním
nerozumným, neboť je tím podlamována
schopnost vývoje velikého odvětví
národního hospodářství k jeho
nesmírné škodě. Nesmíme zapomínat,
že návratem k mírovým poměrům
roste našemu průmyslu světová konkurence
a že bude velmi obtížno obstát ve světové
soutěži. Pak se ukáže pravá cena
našeho středního a drobného podnikání
a našich řemeslníků, jejichž individuální
výrobky budou vítány na světových
trzích, kde jejich prodej nám umožní
získání valut a devis k nákupu surovin.
Jen krátkozrakost může toužit po naprostém
znárodnění všech výrobních
zdrojů.