Volili jsme proto cestu jinou, po mém soudu správnější.
Ponechali jsme provedení § 26 vládě
s tím, že jsme tento paragraf finančního
zákona doplnili ustanovením, že vláda
předloží nejpozději do konce února
novou úpravu státního rozpočtu i s
podrobnostmi parlamentní a úsporné komisi.
Tím jsme sněmovně zajistili provésti
případné korektury a pronésti konečný
soud. Pokračujíce na této cestě, věnovali
jsme pak zvýšenou péči předloze
finančního zákona, a tu prosím slavnou
sněmovnu a celou naši veřejnost, aby vedle
výsledků naší rozpravy, o nichž
byla již řeč, věnovala tomuto výsledku
naší práce svoji pozornost. Výše
rozpočtových čísel je věc jistě
nadmíru důležitá, neméně
důležitá jsou však zákonná
ustanovení, jakým způsobem se smí
povolenými částkami hospodařiti.
Zde ve znění finančního zákona
jsme se shodli na nových důležitých
ustanoveních, která zpřísňují
celý řád a dávají parlamentu
větší možnost kontroly a součinnosti
s vládou.
Tak vedle výše již uvedeného doplňku
k § 26 zavádíme jako novum zákaz příslibů
podpor a subvencí, které se povolují podle
volné úvahy v prvém pololetí roku.
Výjimky budou oznamovány parlamentní úsporné
komisi, a to ve lhůtách, které tato komise
určí. To platí - a je to také novinka
- i pro hospodaření všech důležitých
fondů, jako je na příklad Národní
fond pozemkový nebo účelové jmění
podle vládního nařízení ze
dne 27. srpna 1943. Fondové hospodářství
dostává se tím, jakož i ustanovením
zcela nového § 27 finančního zákona,
pod zvýšenou kontrolu zákonodárného
sboru.
Povolování státních záruk omezuje
se doplněním § 23 jen na úvěry
průmyslové a exportní. Každá
jiná státní záruka podléhá
schválení celé vlády.
Ještě jedné vážné věci
byla věnována naše péče při
zkoumání rozpočtu a v úvahách
o státním hospodářství v roce
1947. Bylo zjištěno, že mnoho peněz, částky
jdoucí do miliard (6.343 mil.) si vyžádalo
plnění nových zákonů (2.100
mil.) a zejména nových vládních vyhlášek
(4.444 mil.), které byly přijaty sněmovnou
nebo vydány vládou, a tato nová vydání
značně zatížila státní
hospodářství v roce 1947 a strávila
z větší části zvýšený
výnos daní a dávek. Stalo se tak hlavně
proto - o tom snesl velký důkazový materiál
p. posl. ing. dr Ješ - že důsledky navrhovaných
zákonů nebyly někde vůbec, někde
byly velmi nedokonalé a neúplně odhadovány
v důvodových zprávách, a že pokud
šlo o vládní nařízení,
nebyl v meziministerském řízení na
případné finanční důsledky
vzat takový zřetel, jaký by věc zasluhovala.
Nové ustanovení vložené do § 13
finančního zákona pamatuje na sanaci těchto
nedostatků, takže napříště
jak vláda, tak sněmovna bude lépe znát,
jaké finanční důsledky budou míti
nové zákony a nová nařízení.
Je přece naší povinností nevidět
jen světlou stránku a sociální užitek
zákonů, které přijímáme,
ale zamyslit se, zda jejich finanční důsledky
nepřinesou jinde sociální škodu mnohem
větší. Ostatně parlamentní kontrola
a součinnost v této otázce je zostřena
a lépe zajištěna rozšířením
§ 12 finančního zákona o nové
ustanovení, které vládě termínuje
povinnost vyžádati si souhlas Národního
shromáždění pro povolení výdajů,
které nelze hraditi v rámci zmocnění
daných finančním zákonem.
Jako v letech minulých, i letos věnoval rozpočtový
výbor značnou pozornost skladbě rozpočtu.
Zde přinesla povšechná debata, které
se účastnili poslanci dr Chytil, dr Josko,
Souček, Šulík, Lindauer,
Valo a ing. dr Ješ, mnoho nových pohledů
a podnětů. I v debatě podrobné při
projednávání kapitol ministerstva financí
a Všeobecné pokladní správy vrátili
jsme se k tomuto tématu. Zmíním se jen stručně
o hlavních úsudcích v tom směru pronesených.
Byla konstatována obtížnost porovnání
rozpočtových čísel předloženého
rozpočtu s čísly rozpočtu minulého.
Jednak proto, že rozpočet, jak bylo řečeno,
projde ještě změnami v důsledku §
26 a je tudíž nehotový, jednak proto, že
některé investiční výdaje,
které byly loni zařazeny do rozpočtu, odkazuje
letošní předloha na úvěrový
trh. Také loňská velká průběžná
položka UNRRA, v letošní předloze se již
nevyskytující, srovnání komplikuje.
Byla dále konstatována neúplnost rozpočtu,
která při srovnání s rozpočtem
minulým skutečnost skresluje. Do rozpočtu
na rok 1948 nejsou zařazeny všechny výdaje,
vyplývající z povinností státu
v oblasti sociální péče, a byl proto
tento nedostatek rozpočtovým výborem sanován
novým odstavcem "h" § 22 finančního
zákona. Bylo dále upozorňováno na
skutečnost, že rozpočet neobsahuje vydání
a příjmy vyplývající z nových
zákonů, na základě nichž stát
převzal nové další funkce, jako jsou
cenové intervence, příplatky zemědělcům
a nákup potravin a krmiv v cizině, které
mají býti obhospodařovány hospodářstvím
fondovým, ale které celým svým charakterem
by vlastně patřily do rozpočtu státního.
(Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Byly znovu porovnávány výdaje a příjmy
Slovenska s výdaji a příjmy zemí českých
a bylo debatováno o tom, zda státní příspěvky
věnované územní samosprávě
jsou spravedlivě rozděleny. Na slovenskou stížnost
p. posl. Žiaka odpovídal pan ministr financí
a upozornil, že územní samosprávě
v zemích českých připadají
některé úkoly, na př. péče
o množství silnic, kterých územní
samospráva na Slovensku nemá. Naproti tomu zase
ze slovenské strany poukazoval p. posl. dr Josko
na to, že výdaje Slovenské národní
rady a Sboru slovenských povereníků nelze
mechanicky porovnávati s výdaji předsednictva
vlády, ježto na Slovensku vykonávají
tyto instituce funkce zemských národních
výborů v Čechách a na Moravě
a bylo by nutno vzíti v úvahu také ještě
veškeré výdaje těchto zemských
samosprávných orgánů v Praze a v Brně.
Debata na toto téma vedla se dále, posl. Šulík
na příklad připomněl nevyřešenou
otázku příspěvku Slovenska na společná
ústřední vydání, a ukázala
znovu na ústavní provisorium, které čeká
na své řešení i po stránce finanční.
Celou naši debatu prolnuly ožehavé problémy
dneška, jako funkce a hospodářství územní
samosprávy v nových lidově demokratických
řádech - posl. dr Neumana jiní; tvorba
cen a s ní souvisící politika intervenční.
Zde dlužno zaznamenati projev posl. dr Nováka
a účastníky debaty na toto téma, jako
posl. Součka, posl. Žáčkovou
- Batkovou, posl. Valo; problémy výroby,
výživy, vnitřního a zahraničního
obchodu (poslanci ing. dr Ješ, Fusek, Krajčír,
Sajal, Lindauer, Valo), zemědělské
produkce (poslanci dr Falťan, Žiak, Torn,
ing. dr Benda, St. Novák, Gottvald),
státních zaměstnanců a pensistů
(posl. Šulík), sociální politiky
- zejména se zřetelem na připravovanou osnovu
o národním pojištění (posl. Skaunic,
Tichota), osidlovací politika (posl. Weiland),
národní obrana a služba bezpečnostní
a výkon spravedlnosti (poslanci Vičánek,
Hora, Janouš, Vodička, dr Bunža),
školství - kulturní a informační
služba (poslanci Uhlířová,
Hušek, Koubek, Hatina, Jeleň,
Kleinerová, Vičánek, dr Špánik,
Chudoba, Lesák), služba dopravní
a technická (dr Langer, Tichota) a jiné
a jiné.
Význam organizace statistické služby vyzdvihnul
rozpočtový výbor svou zvýšenou
pozorností. Zaznamenávám zde projevy poslanců
dr Bělehrádka, dr ing. Ješe,
Komzaly, Žáčkové - Batkové.
S tím souvisí obnovená rozprava o významu
vědeckého zjišťování národního
důchodu a užívání takto získaných
čísel při úvahách o únosnosti
státního rozpočtu pro celé národní
hospodářství. Nechyběly kritické
a skeptické připomínky varující
před přílišným přeceňováním
této metody, i když byla jinak všeobecně
oceňována snaha ministerstva financí připojovati
k státnímu rozpočtu odhad národního
důchodu. Nevyjmenoval jsem přirozeně všechny
řečníky - účastníky
podrobné debaty; těmto nejmenovaným se omlouvám
a zároveň děkuji. Rád bych ještě
připomněl projev posl. Vojty Beneše,
který se zamyslil nad potřebou reformy parlamentních
rozprav a otázkou poslaneckých intervencí,
zatěžujících členy zákonodárného
sboru měrou přílišnou a způsobující
zbytečné utrácení poslanecké
energie.
Vedle změn a doplňků ve finančním
zákoně dohodli jsme se na jedné společné
resoluci, ukládající vládě,
aby při provádění rozpočtu
a finančního zákona přihlédla
k některým naléhavým potřebám.
Stává se zvykem, že resolucím není
vládou věnována pozornost, které by
zasluhovaly. Tak na příklad neprovedla vláda
ani jediný z resolučních návrhů,
kterými jsme doprovodili rozpočet na rok 1947.
Upozorňuji zdvořile, že tak jako loni i letos
jsme s resolucemi zacházeli obezřele. Patří
ke kladům rozpočtového výboru ústavodárného
Národního shromáždění,
že nepřijímá za své resoluce
určené k laciné agitaci. Náš
resoluční návrh je dílem společným,
pečlivě uváženým. Věnovali
jsme jeho zpracování mnoho hodin, v nichž zasedala
zvláštní subkomise Národní fronty.
Stojí za ní sdružení poslanci všech
stran Národní fronty, zastoupených v ústavodárném
Národním shromáždění,
je, jak jsem již řekl v rozpočtovém
výboru, určena vládě, a prosím
proto zdvořile, ale naléhavě, aby vláda
se jí zabývala tak, jak je míněna,
to jest se vší vážností. (Potlesk.)
Řekl jsem ve svém úvodu k rozpočtové
debatě, že rozsah státních výdajů
je stále vysoký a neúnosný, že
se dokonce podstatně zvýšil a že, přijmeme-li
i optimistický odhad národního důchodu,
nelze zatím říci, že státní
výdaje činí sníženou kvótu
národního důchodu. V tom smyslu nenastal
ještě obrat k lepšímu. Řekl jsem
dále, že obrat k lepšímu, který
tu je, představuje ono zvýšené úsilí
vlády k docílení dalších úspor,
jak to vyjadřuje § 26 finančního zákona.
A konečně, že dalším obratem k
lepšímu bude, dospějeme-li aspoň k nové
stabilizaci výdajů, protože růst populace,
výroby a spotřeby produktů a národního
důchodu, ve který všichni věříme
a doufáme, způsobí při stabilitě
státních výdajů, že bude státní
rozpočet relativně méně tíživý.
V tom se se mnou shodovali téměř všichni
řečníci debaty a i pan ministr financí
připouští ve svém exposé, že
jsme na nejzažší hranici únosnosti.
Pan posl. dr Chytil říká, že
se prakticky neliší od názoru pana ministra
financí na velikou vážnost situace našeho
rozpočtu s hlediska únosnosti. Na jiném místě
praví: "Únosnost je dvojí: osobní
a věcná. Zkoumáme-li osobní únosnost,
tážeme se, zda veřejné břemeno
při dané metodě zdanění nedoléhá
na konsum národa neúnosně. Zkoumáme-li
věcnou únosnost, tážeme se, zda veřejné
břemeno nedoléhá na výdělkovou
schopnost národa neúnosně." A dodává:
"Jsme, zdá se, před jednou z velkých
bitev, které musí svésti naše národní
hospodářství, a to na poli mezinárodního
obchodu. Tu třeba připomenouti, že čím
těžším rancem veřejných
břemen zatížíme každého
z našich vojáků tohoto hospodářského
zápasu, tím hůře budou moci zápasiti"
Pan posl. dr Josko říká: "Průměrné
zvýšení cen odpovídá něco
víc než trojnásobku. Zvýšení
daně důchodové a výdělkové
proti roku 1938 činí téměř
osminásobek. "Pan posl. Souček: "Nástin
všech problémů není ani optimistický,
ani pesimistický. Předložený státní
rozpočet nám ukládá řadu povinností
a nezakrývá těžkosti. Stojí otázka,
zda bylo učiněno vše, aby bylo dosaženo
maxima úspornosti. "Jinak pan posl. Souček
na rozdíl od jiných se domnívá, že
"pokud lze srovnávat naše hospodářství
s jinými státy, toto srovnání potvrzuje,
že podíl státních vydání
na národním důchodu je únosný"
A jako důkaz uvádí, že "ve velké
Británii byl národní důchod odhadnut
v roce 1947 na 7.974 mil. liber šterlinků, rozpočtové
výdaje činily 3.887 mil. a podíl státního
rozpočtu na národním důchodu 48 %
z národního důchodu, zatím co u nás
v témž roce činil tento podíl okrouhle
45,8 %.
K tomu bych rád citoval pana posl. dr Chytila, který
praví: "Jak jinak dopadne úsudek o téže
únosnosti při téže rozpočtové
sumě, respektive při témž procentu zatížení
počítaného z národního důchodu,
jde-li o stát s národním hospodářstvím
v prudké mezinárodní soutěži
závislý na exportu, jehož podniky potřebují
se rychle kapitálově přizpůsobovat
cizině, než o stát, který je v tom směru
šťastnější. Jak jinak dopadne úsudek,
jde-li o stát, který svou polohou má daleko
k mezinárodním trhům, než jde-li o stát
přímořský."
Pan posl. Šulík praví: "Pro posouzení
únosnosti rozpočtu slouží velmi dobře
srovnání velikosti vydání a příjmů
a schodků s rozpočtovými čísly
let předválečných. Tato metoda má
tu výhodu, že se opírá o čísla
přesně zjištěná a indexy cenové
rovněž přesně zjištěné"-
a dochází k závěru: "Index velkoobchodních
cen činí nyní 368 %, to znamená, že
velkoobchodní ceny jsou u nás jen 3,68 krát
vyšší než v roce 1938. Stát však
ve formě daní, poplatků, cel odčerpává
4,2 krát více než v roce 1938 a státní
podniky 4,6 krát více."
Cituji dále pana poslance Lindauera: "V osvobozené
republice je předkládán parlamentu už
po třetí návrh státního rozpočtu
ve změněné rozpočtové skladbě.
Státní rozpočet na rok 1948 se opět
odchyluje ve své skladbě od všech rozpočtů
předešlých. Každoroční změny
ve struktuře způsobují, že lze sledovati
hospodaření v celku i v jednotlivostech jen se značnými
obtížemi a jenom přibližně. Daňové
zatížení, které je hlavním zdrojem
státních příjmů, se přiblížilo
nebezpečně hranici neúnosnosti."
Pan posl. Valo vidí příčinu
vysokých rozpočtových čísel
hlavně v tom, že "rozpočet nesie v sebe,
ako ani ináč nemôže byť, následky
vojny. Veľkú časť národného
dôchodku venujeme na odstránenie vojnových
škôd. To uvádzam len preto, aby sme sa raz pre
vždy vyporiadali s tými hlasmi, ktoré bez objasnenia
príčin kričia o vysokom rozpočte,
hospodársky neúnosnom a tak ďalej. Áno,
náš rozpočet je ciferne vysoký preto,
že sme si vzali za úkol behom nášho dvojročného
plánu odstrániť škody, ktoré nám
vojna spôsobila."
Konečně pan posl. ing. dr Ješ praví:
"Musíme si povšimnout různé struktury
rozpočtové, zejména toho, že některé
položky téhož rázu byly roku loňského
označovány jako výdaje funkční
respektive správní, kdežto letos jsou zařazovány
do výdajů investičních. Tím
přirozeně dojdeme k zjištění,
jak také činí pan ministr financí,
že skutečná státní vydání
nejsou v letošním rozpočtu nižší.
A na tom nás ovšem musí nejvíce zarážet,
že ona složka výdajů administrativních
nebo vlastních správních stoupá rok
od roku. Tak v rozpočtu 1946 byly personální
výdaje státní správy preliminovány
částkou 15 miliard 835 milionů, v roce 1947
16 miliard 243 milionů a v roce 1948 17 miliard 631 milionů,
to jest o 11 % více než roku 1946. To znamená,
že právě tyto administrativní a jen
zčásti a nepřímo produktivní
výdaje nám vzrůstají rok od roku."
Citoval jsem úmyslně obšírněji
vývody kolegů členů rozpočtového
výboru, abych slavné sněmovně předvedl
obraz myšlení, které nás při
našich úvahách o struktuře a materielních
problémech rozpočtu vedlo.
Jak vidno, není náš rozpočet příliš
vysoký a nepohybuje se na samé hranici únosnosti
jen v důsledku vojnových událostí
a nevěnujeme velké části našeho
národního důchodu jen na odstranění
vojnových škod, jak se domnívá pan posl.
Valo. Jsou povojnové škody, které jsme
si způsobili sami a jejichž odstranění
by nestálo vysoké částky z našeho
národního důchodu, nýbrž by tyto
částky do značné míry ušetřilo.
Mám na mysli velký počet ministerstev a povereníctiev
(Potlesk.) se vším personálním
kancelářským vybavením a přepychovým
automobilovým parkem. (Potlesk.) Bylo zjištěno
nedávno statisticky, že víc jak 30 % všech
osobních aut v republice je ve službách naší
veřejně správy a při tom stanice S.
N. B. a finanční stráže nejsou dostatečně
motoricky vybaveny. Mám na mysli to, jak jsme se po válce
v různých úsecích zařizovali,
jako bychom byli bůhví jak zbohatli. Mám
na mysli rozmnožování naší zahraniční
služby o místa zbytečných a při
tom nákladných atašé našich ministerstev
a mnoho jiného. A tento stav není důsledek
žádné války a žádné
přírodní katastrofy, nýbrž důsledek
politiky. Mám na mysli ono zbytnění naší
veřejné správy a institucí, onu stále
rostoucí armádu veřejných zaměstnanců,
onu pyramidu zbytečně popsaného papíru,
o který je taková nouze a který popisujeme,
protože zbytečně centralizujeme a úřadujeme
jako nikdy před tím.
Pan předseda vlády, který při projednávání
rozpočtu na rok 1947 přišel mezi nás,
vyslovil tehdy naději, že už v příštím
roce, to jest v roce 1947, dojde k reorganizaci správy,
takže rozpočtových čísel nebude
ani dosaženo. Uvítali jsme toto prohlášení
s radostí, bohužel od té doby se nejen nic
nestalo, ale věci se zhoršují, jak ukazují
rozpočtová čísla na rok 1948. Problém
restrikce počtu státních zaměstnanců
úzce souvisí s otázkami hospodaření
a zjednodušení naší veřejné
správy. Mluvíme stále o velkém počtu
přebytečných veřejných zaměstnanců,
ale to je pravda jen částečná, která
platí více méně jen pokud mluvíme
o úřadech centrálních a o některých
státních úřadech v Praze. Jinak rozpočtová
debata ukázala, kolik důležitých mimopražských,
například poštovních nebo finančních
úřadů není personálně
dostatečně vybaveno a způsobuje ve finančních
úřadech rostoucí výši daňových
nedoplatků.
Úřadování je těžkopádné.
Ústřední úřady centralizují
stále víc a více do svých rukou pravomoc
ve věcech podřadných, o niž by se měly
poděliti s úřady nižšími.
Zamezilo by se tak zbytečné popisování
papíru, zbytečné nákladné intervenční
cesty, zamezila by se ztráta času občanů,
kteří dnes místo v produktivní práci
stráví statisíce hodin pobíháním
po úřadech, sháněním zbytečných
dokladů a potvrzení. Bez reformy veřejné
správy a restrikce počtu centrálních
úřadů nedospějeme k onomu snížení
osobních a věcných administrativních
výdajů rozpočtových, po nichž
tolik v zájmu celého našeho národního
hospodářství voláme, nedospějeme
k podstatnému snížení rozpočtu.
Nezdravé poměry v naší veřejné
správě působí ovšem nepříznivě
i v ostatních úsecích našeho hospodářství.
Vyvolávají nutnost druhé, příliš
zbytnělé administrativní armády v
našich podnicích ať znárodnělých
či soukromých. Tato druhá neproduktivní
nebo jen nepřímo produktivní složka
zatěžuje svými náklady naši výrobu.
Jest proto naší povinností, dbáti se
zvýšenou pozorností, aby výsledky namáhavé
práce našeho lidu nebyly na žádném
úseku zbytečně promarněny.
Do takto napjatého státního rozpočtu
tlačí se naléhavě nejpilnější
úkol: úprava platů veřejných
zaměstnanců a pensistů a osud důchodců.
Není jejich vinou, že jejich počet tak neúměrně
vzrostl, a není jejich vinou, že nebyl dosud zmenšen.
Nemohou být proto zkracováni ve svých spravedlivých
nárocích za věrné plnění
své povinnosti dalším oddalováním
řešení tohoto problému. Řekl
jsem ve výboru a opakuji i zde: Jest jen jedna cesta, a
to zrevidovati při provádění §
26 finančního zákona všechny výdaje
podle pravé sociální užitečnosti.
Jde o ono "racionální využití peněžních
zdrojů", o němž mluvil ve svém
exposé pan ministr financí a s jehož vývody
plně souhlasíme. Není sociálně
užitečná hypertrofie veřejné
správy, není sociálně užitečné,
když na účet státní pokladny
zlevňujeme ve prospěch vrstev, které pomoci
nepotřebují. (Předsednictví převzal
místopředseda Petr.)