Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová -
Spurná, Petr, dr Ševčík,
Hladký, Komzala.
Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády dr Kočvara, dr Zenkl;
ministři dr Dolanský, ing. Jankovcová,
Majer, Masaryk, dr Procházka, státní
tajemník Lichner.
Předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
250 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar; jeho zástupci dr
Záděra, dr Ramajzl.
1. Doplňovací volba náhradníka Stálého
výboru Národního shromáždění
a náhradníka parlamentní kontrolní
a úsporné komise.
2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 860) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1948 (tisk 908), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném v 81. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 30. října 1947.
Předseda (zvoní): Zahajuji 85. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi posl. Brojovi,
na dnešní a zítřejší schůzi
posl. Fránkovi; dodatečně na včerejší
schůzi posl. ing. dr Sochorcovi, Václavů,
Čihák, Šnoblovi, na tento týden
posl. Olbrachtovi, Mrázovi, Kaletovi,
Klíchovi.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Doplňovací volba náhradníka
Stálého výboru Národního shromáždění
a náhradníka parlamentní kontrolní
a úsporné komise.
Klub poslanců komunistické strany Československa
oznámil přípisem ze dne 8. prosince 1947,
č. Ú 6880, že navrhuje za náhradníka
Stálého výboru za posl. dr Čepičku
posl. dr Kokeše
a za náhradníka parlamentní kontrolní
a úsporné komise za posl. dr Čepičku
posl. dr Bartušku.
Při doplňovací volbě na zbývající
část funkčního období Stálého
výboru a parlamentní kontrolní a úsporné
komise musí nově zvolení náležeti
k téže skupině jako členové zbylí.
Kdo souhlasí, aby náhradníkem Stálého
výboru byl zvolen za posl. dr Čepičku posl.
dr Kokeš a náhradníkem parlamentní
kontrolní a úsporné komise za posl. dr Čepičku
posl. dr Bartuška, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Posl. dr Kokeš byl zvolen
náhradníkem do Stálého výboru
a posl. dr Bartuška byl zvolen náhradníkem
do parlamentní kontrolní a úsporné
komise.
Doplňovací volba do Stálého výboru
a do parlamentní kontrolní a úsporné
komise je provedena.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 860) finančního
zákona republiky Československé, kterým
se stanoví státní rozpočet na rok
1948 (tisk 908), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném v 81. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 30. října 1947.
Rozpočtový výbor, jemuž předloha
tato byla přikázána v 81. schůzi ústavodárného
Národního shromáždění
dne 30. října 1947, zvolil ve své schůzi
dne 31. října 1947 generálním zpravodajem
posl. Firta, jemuž dávám slovo.
Zpravodaj posl. Firt: Slavné Národní
shromáždění!
Je mým úkolem, abych ve funkci generálního
zpravodaje podal jménem rozpočtového výboru
zprávu o výsledku prací na rozpočtu
na rok 1948.
Konstatuji s povděkem, že na rozdíl od roku
loňského letos vláda vyhověla našemu
požadavku a předložila svůj návrh
rozpočtu a finančního zákona včas,
to jest již dne 30. října tohoto roku. Rozpočtový
výbor započal své dílo až dne
18. listopadu; měl tudíž generální
zpravodaj, dílčí zpravodajové, jakož
i jednotliví poslanci tentokráte dosti času
prostudovati celou předlohu i výklad pana ministra
financí. v tomto směru zaznamenáváme
značný pokrok, i když včasné
předložení návrhu způsobilo nouzové
opatření, které vláda zvolila, aby
mohla s předlohou přijíti včas; opatření,
které představuje § 26 finančního
zákona.
Výborové jednání, které trvalo
od 18. listopadu do 5. prosince, vyžádalo si celkem
20 schůzí, trvajících 126 hodin. Do
debaty povšechné i podrobné zasáhlo
vedle pánů zpravodajů, ministrů, pověřenců
a přednostů úřadů 135 řečníků.
Čísla tato jsou čísla rekordní.
Nikdy před tím nebyla výborovému jednání
věnována taková péče a tolik
času.
Rozvrh práce ve výboru byl tento: Rozpočtový
výbor zvolil generálního zpravodaje a 37
dílčích zpravodajů. Debatu pak rozvrhl
na debatu povšechnou, kterou zahájil generální
zpravodaj, a debatu podrobnou, kterou zahajovali zpravodajové
o jednotlivých kapitolách. Debata podrobná
byla prováděna zpočátku po jednotlivých
resortech, později v oddílech: hospodářský
a dopravní, sociální, finanční,
statistika, kontrola státní správy.
Debaty se zúčastnili: zástupce kanceláře
presidenta republiky, místopředseda Ú.
N. S., zástupce předsednictva vlády,
ministři a pověřenci, předsedové
Nejvyššího správního soudu, Najvyššieho
správneho súdu, Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, Najvyššieho
kontrolného dvora a Státního úřadu
statistického. Ministra zahraničních věcí
pak zastupoval státní tajemník v ministerstvu
zahraničních věcí.
Jak místopředseda sněmovny, ministři,
státní tajemník, tak i představitelé
výše uvedených úřadů podali
ústně podrobný výklad, někteří
připojili písemnou zprávu, a odpověděli
na dotazy jim položené. Nejvyšší
účetní a kontrolní úřad
vyhotovil pro jednání výboru přehled
hospodaření státní správy za
dobu od 1. ledna do 30. září 1947.
Úroveň debaty byla vysoká, referáty
všech dílčích zpravodajů byly
vesměs pečlivě připraveny a mohu proto
bez nadsázky opakovati svůj úsudek, který
jsem pronesl v závěru výborového jednání,
že stenografické záznamy výborové
debaty mohou býti všem resortům bohatou studnicí
podnětů, směrnic a návrhů.
Přihlédneme-li k nim - a já vřele
doporučuji, aby se k nim přihlédlo - učiníme
v příštím roce opět značný
krok směrem k větší spokojenosti našich
občanů. Poslanci jsou přece jen v užším
kontaktu s občany než představitelé
centrálních úřadů. Poslancům
bez ohledu na to, kterou stranu představují, přednášejí
občané své stížnosti, bolesti,
zklamání, ale i konstruktivní podněty
ať jednotlivců či institucí s daleko
větší otevřeností a upřímností
než ministrům, s nimiž přicházejí
do styku za okolností, kdy upřímnost ustupuje
často přece jen ostychu a oficiální
formálnosti.
Ve stenografických záznamech nalézá
se mnoho toho, co cítí náš lid, když
uvažuje o našem státním hospodářství
v souvislosti s problémy ostatních úseků
našeho hospodářství národního,
v souvislostí s problémy našich obcí,
okresů, krajů a zemí. Kdo tyto záznamy
pozorně prostuduje, bude překvapen, v kolika případech
se názory poslanců, zastupujících
a představujících několik ideologicky
rozdílných politických směrů,
shodují v otázkách praktického provádění
zákonů a nařízení a ve svých
požadavcích na státní správu
a její úřady. Nemá vždy pravdu
jen úřad a vládní instrument sebezvučnějšího
jména; zejména v otázkách hospodářských
popřej, vládo, víc sluchu mínění
občanů, kteří k Tobě mluví
prostřednictvím parlamentu.
Materiální stránka rozpočtu.
Návrh státního rozpočtu na rok 1948
obsahuje opět 3 skupiny, a to skupinu I, vlastní
státní správa, skupinu II, správa
státních podniků, a skupinu III, správa
státního dluhu.
Skupina I je rozpočtem hlavním, ježto v sobě
obsahuje (v kapitole 25, všeobecná pokladní
správa) výsledky skupiny II a III, to jest saldo
státních podniků a potřebu na službu
státního dluhu.
Ve skupině I, vlastní státní správa,
o níž zejména uvažujeme, rozlišujeme
výdaje a příjmy podle toho, zda se dotýkají
orgánů, jichž působnost se vztahuje
na celé státní území nebo jen
na území zemí českých či
Slovenska.
Z celkových výdajů 68.981,910.000 Kčs
a z celkových příjmů 55.154,575.000
Kčs připadá na orgány ústřední
jako výdaje 21.938,112.000, t. j. 31 %, na příjmy
7.847,564.000, t. j. 14 %; na orgány v zemích českých
výdaje 33.174,784.000, t. j. 48 %, příjmy
38.781,214.000, t. j. 70 %, na Slovensko výdaje 13.869,014.000,
t. j. 20 %, příjmy 8.525,797.000, t. j. 15 1/2
%.
Podle § 26 fin. zákona provede vláda tato snížení
věcných, popříp. provozních
výdajů, mimo výdaje na dvouletý plán:
v kapitole 5, ministerstvo národní obrany, o 474,158.000
Kčs. Ve všech ostatních kapitolách v
oddílu I - mimo kap. 25, všeobecná pokladní
správa - o 10 %, v oddílu II o 5 % a o částku
v tomto II. oddílu (státní podniky) takto
ušetřenou zvýší se odvod státní
pokladně.
Vezmeme-li v úvahu tato snížení, činí
celkové výdaje 67.056,325.000 Kčs a celkové
příjmy 56.895,531.000 Kčs, tudíž
schodek činí 10.160,794.000 Kčs.
Z těchto příjmů a vydání
připadá na ústřední orgány
na výdajích 21 miliard, na příjmech
9 miliard. Na orgány v zemích českých
výdaje 32 miliardy, t. j. 48 %, příjmy skoro
39 miliard, t. j. 68 %; na Slovensku vydání 13 miliard,
t. j. 20 %, a příjmy 8 miliard, t. j. 15 %.
Rozpočet skupiny I, vlastní státní
správa, se dělí na vlastní státní
výdaje, jež jsou po snížení podle
§ 26 finančního zákona vyčísleny
částkou 22.499,958.000 Kčs, t. j. 37,63 %,
na ostatní správní výdaje ve výši
23.767,416.000 Kčs, t. j. 39,75 %, a na investiční
výdaje 13.522,109.000 Kčs, t. j. 22,62 %. Při
tom ovšem není přihlíženo k výdajům
kap. 5, ministerstvo národní obrany, jejíž
výdaje uvedeným způsobem v rozpočtu
členěny nejsou.
Z vlastních správních výdajů
připadá na výdaje osobní 17.630,747.000
Kčs, t. j. 78,36 %, a na výdaje věcné
4.869,211.000 Kčs, t. j. 21,64 %.
Investiční výdaje v úhrnné
výši 13.522 mil. Kčs se člení:
na vlastní investice - 6.564 mil. Kčs, t. j. 48,55
%, a na příspěvky na investice - 6.186 mil.
Kčs, t. j. 45,75 %.
Výdaje spojené s dvouletým hospodářským
plánem v oboru státní správy jsou
vyčísleny ve skupině I, vlastní státní
správa, částkou 5.694 mil. Kčs, z
čehož připadá na ostatní správní
výdaje 804 mil. Kčs, t. j. 14,13 %, a na vlastní
investice 4.890 mil. Kčs, to jest 85,87 %. Pro celý
obraz nákladů spojených s prováděním
dvouletky jest ovšem třeba k výdajům
skupiny II připočísti též náklad
vyhrazený pro týž účel ve skupině
II, správa státních podniků. Činí
tudíž výdaje na dvouletku ve státním
rozpočtu na rok 1948 celkem 16.617 mil. Kčs, vlastní
státní správa 5.694 mil. Kčs a státní
podniky 10.922 mil. Kčs.
Výdaje ve skupině I, vlastní státní
správa, jsou rozvrženy celkem na 29 kapitol. Procentuální
podíl jednotlivých kapitol na celkovém úhrnu
výdajů, redukovaném podle § 26 osnovy
finančního zákona, jest tento:
President republiky a kancelář presidenta republiky
0,09 %, Národní shromáždění
0,13 %, Slovenská národní rada 0,05 %, Předsednictvo
vlády 0,23 %, Předsednictvo Sboru povereníkov
0,16 %, Ministerstvo zahraničních věcí
0,58 %, Ministerstvo národní obrany 10,84 %, Ministerstvo
vnitra 8,53 %, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším
soudem 1,61 %, Ministerstvo pro sjednocení zákonů
0,02 %, Nejvyšší správní soud 0,02
%, Ministerstvo školství a osvěty 10,53 %,
Ministerstvo informací 0,44 %, Ministerstvo zemědělství
2,54 %, Ministerstvo výživy 0,87 %, Ministerstvo průmyslu
0,70 %, Ministerstvo vnitřního obchodu 0,13 %, Ministerstvo
zahraničního obchodu 0,18 %, Nejvyšší
úřad cenový 0,04 %, Ministerstvo techniky
12,01 %, Ministerstvo dopravy 1,13 %, Ministerstvo pošt 0,08
%, Ministerstvo sociální péče 9,88
%, Ministerstvo zdravotnictví 2,70 %, Odpočivné
a zaopatřovací platy 4,01 %, Ministerstvo financí
3,09 %, Všeobecná pokladní správa 29,23
%, Státní úřad statistický
0,05 %, Nejvyšší účetní
kontrolní úřad 0,05 %.
Proti celkovým výdajům ve výši
Kčs 67.056,325.000 stojí příjmy v
celkové výši 56.895,531.000 Kčs.
Z celkové částky příjmů
připadá na příjmy finanční
44.643,853.000 Kčs, na příjmy administrativní
3.612,973.000 Kčs a na výnosy státních
podniků 8.638,705.000 Kčs.
Na příjmech finančních participují:
přímé daně částkou 16.621,650.000
Kčs, daň z obratu 12.426,100.000 Kčs, daně
nepřímé 6.033,080 Kčs, poplatky 4.679,093.000
Kčs, cla částkou 900,150.000 Kčs,
monopoly 3.877,780.000 Kčs a důchodkové pokuty
částkou 106 mil. Kčs.
Předkládám jménem rozpočtového
výboru k schválení rozpočet tak, jak
byl předložen vládou. Ke změnám
nedošlo, a to ne proto, že jsme snad dospěli
k názoru, že rozpočtová čísla
jak ve výdajích tak v příjmech plně
vyhovují potřebám (výdaje) a představují
též správný odhad (příjmy)
- v tom směru se rozpočtový výbor
odchyluje ve svém názoru od vládní
předlohy - ale toto, že nás k tomu vedla úvaha,
kterou si dovoluji blíže rozvésti.
Je nesporně výsostným právem parlamentu
měniti jak skladbu rozpočtu, tak rozpočtová
čísla v jednotlivých kapitolách, titulech
a paragrafech. A není mezi námi sporu o tom, že
by mnohé z těchto čísel patřičnou
korekturu zasluhovalo. Také naše veřejnost
upíná svůj zájem především
k tomuto právu sněmovny a nelze popříti,
že je zklamána, jestliže se dovídá,
že po této stránce se nic nezměnilo
a že rozpočet po namáhavém a dlouhém
jednání výborovém je předkládán
plenu sněmovny tak, jak byl předložen vládou.
Zapomíná se při tom, že k takovému
zásahu docházelo i v minulosti velmi zřídka,
a to v poměrech normálních, kdy povinnosti
a úkoly státní správy byly přesněji
vymezeny a kdy bylo možno bezpečněji zjistiti,
zda peníze pro ten který účel určené
jsou přiměřené či nikoliv.
Za dnešních poměrů, kdy tolik naléhavých,
doufejme, že přechodných problémů
čeká na své řešení, kdy
ještě celé naše národní
hospodářství je v jistém pohybu, kdy
poslanci jsou přímo obléháni požadavky
svých krajů, zájmových organizací,
korporací a institucí, které žádají
zvýšení a ne snížení dotací,
je mnohem obtížnější nalézti
společné měřítko tak, aby bylo
možno bezpečně očekávati, že
rozpočtový výbor přikročiv
k změnám rozpočtových čísel
dojde nakonec v poměrně tak krátkém
čase a nevybaven technickými prostředky k
spravedlivějšímu a věcnějšímu
kompromisu než vláda. Nelze přehlédnouti,
že většina preliminovaných výdajů
vyplývá ze zákonů a nařízení
a ze závazných smluv, že bez novelizace a změn
těchto zákonů, nařízení
a smluv (které nelze provésti během rozpočtového
jednání) se na těchto číslech
nedá nic měniti. Jen menší část
výdajů jest závislá na volné
úvaze a ty jsou zase výsledkem politických
kompromisů, na nichž je závislý politický
klid a dělnost vlády a Národní fronty,
a rozpočtový výbor, nechce-li se dostat na
scestí, nemůže tyto skutečnosti přejíti.
Ale i kdyby se byl rozhodl vykročiti tímto neobvyklým
směrem, narazil by na technickou obtíž, kterou
pro jednání o rozpočtu na rok 1948 představuje
ustanovení § 26 finančního zákona.
Tento paragraf, jak již jsem řekl, ukládá
vládě, aby ve všech kapitolách, jak
v oddílu vlastní státní správy,
tak v oddílu státních podniků s výjimkou
kap. 25, Všeobecná pokladní správa,
provedla určitá snížení, vymezena
v ministerstvu národní obrany částkou
přesně stanovenou, pro ostatní kapitoly v
10 %, případně 5 %. Toto snížení
nelze však v rámci jednotlivých kapitol provésti
lineárně bez hodnocení významu jednotlivých
položek, znamená to vlastně, že předložený
rozpočet je nehotový, neboť známe zatím
přesně, jaká budou po tomto snížení
konečná čísla jednotlivých
kapitol a jaká budou úhrnná čísla
výdajová i příjmová celého
rozpočtu, nevíme však, jaká budou v
rámci kapitol rozpočtová čísla
v jednotlivých titulech, paragrafech a položkách,
neboť zde bude nutno někde snížiti o více
než 10 % příp. 5 %, někde méně
a někde vůbec nic, tak, aby konečné
snížení v celé kapitole činilo
10, příp. 5 procent. Znamená to, paní
a pánové, vlastně nové rozpočtové
jednání ve vládě. A tu stál
rozpočtový výbor před otázkou,
má-li prováděti změny v takto nehotovém
rozpočtu, po nichž by následovaly změny,
které by v důsledku § 26 prováděla
vláda, nebo má-li vypustiti z návrhu finančního
zákona celý § 26 a podjati se sama tohoto úkolu,
to jest zkoumati v každé kapitole každý
titul, paragraf a položku a prováděti škrty
a snížení, tak aby celkově rozpočty
v jednotlivých kapitolách činily aspoň
o 10, resp. 5 procent méně. Úkol to pro rozpočtový
výbor v tak krátkém čase, kdyby měl
být splněn se vší vážností,
zhola nemožný. Nemusím snad blíže
rozváděti, čeho by k tomu vedle času
bylo zapotřebí a do jakých podrobností
a jakých jednání by rozpočtový
výbor zabředl.