Úterý 25. listopadu 1947

První osnova, o organisaci národního pojištění, byla vypracována již roku 1945, kdy byla též předložena vládě. Vládou byla schválena v r. 1946. K parlamentnímu projednání této osnovy však již v Prozatímním Národním shromáždění nedošlo, ale je nyní znovu projednávána v Národní frontě, která má právě dnes svá jednání dokončit.

Druhá osnova, o národním pojištění nemocenském, byla v našem ministerstvu hotova na jaře roku 1947. Byla potom předmětem jednak meziministerského řízení a jednak odborné komise Národní fronty a Ústřední rady odborů. Poté byla předložena předsednictvu vlády, které ji má postoupit politické Národní frontě.

Třetí osnova, o národním pojištění důchodovém, je také v podstatě hotova a předložím ji k příslušnému ústavnímu projednání v nejbližší době.

Usiluji o to, aby všechny tři osnovy o vybudování národního pojištění byly vládě předloženy buď koncem tohoto nebo začátkem příštího roku. Je však věcí Národní fronty, aby působila na své zástupce v příslušných komisích, aby předložené návrhy osnov co nejdříve projednali.

Uzákoněna budou obě odvětví národního pojištění pro všechny složky obyvatelstva najednou jako nedílný celek. Podle mého názoru může však býti provedeno v příštím roce neprodleně v celém rozsahu národní pojištění důchodové. Tím sociálně zabezpečíme pro případ invalidity, stáří a úmrtí živitele všechny pracující vrstvy, tedy kromě osob v pracovním poměru též i zemědělce, živnostníky, jakož i osoby ve svobodných povoláních a jejich rodiny. Osoby samostatně hospodařící mají také spíše zájem o uskutečnění pojištění důchodového než nemocenského a také po něm více volají. Uskutečnění národního pojištění důchodového pro celý národ nám mimoto pomůže vyřešit nejen celý soubor naléhavých sociálních otázek, spojených s mobilisací práce a pracovní politiky, ale vyřeší nám též - což je neméně důležité - v převážné míře palčivou otázku chudinské péče.

Zákon o národním pojištění nemocenském může podle mého soudu nabýt účinnosti ihned pro osoby v pracovním poměru, úředníky, dělníky a pod. Pro zemědělce a živnostníky bude možno nemocenské pojištění provést o něco později, až bude zajištěn dostatečný počet lékařů, zdravotnického personálu, léčebných ústavů a ostatních zdravotnických zařízení, abychom neslibovali něco, co nemůžeme splniti.

Mohu pana tazatele ubezpečiti, že můj resort v rámci své působnosti usilovně pracuje na tom, aby národní pojištění jako největší sociální dílo naší republiky a našeho národa, v němž já i osobně vidím nejvyšší metu svého působení v ministerstvu sociální péče, bylo uskutečněno urychleně.

Místopředseda Petr: Žádám pana posl. Vibocha, aby přednesl svůj dotaz na ministra sociální péče ve věci zákonné úpravy odborových a závodních rad.

Posl. Viboch (číta): Pán podpredseda, slávna snemovňa, pán minister sociálnej starostlivosti!

V časopisoch všetkých strán Národného frontu Čechov a Slovákov ako i v odborárskej verejnosti vedie sa stála diskusia, aby odborové organizácie od najnižšej organizačnej jednotky až po ústredie staly sa spravodlivým a nestranným zástupcom pracujúcich a vôbec vzorom demokratického zriadenia a aby z nich, rovnako ako i zo závodných organizácií vymýtená bola každá strannícka politika.

Preto sa pýtam pána ministra sociálnej starostlivosti, či sú mu tieto snahy známe a či zamýšľa podať návrh na novelizáciu dekrétu o závodných radách, ako i návrh na zákonnú úpravu právneho postavenia Revolučného odborového hnutia, poťažne Ústrednej rady odborov, a to v takom smere, aby v týchto ustanovizniach uplatnené boly zásady dôslednej a prísnej demokracie, aby do volebných poriadkov zavedená bola zásada pomerného zastúpenia a vylúčené všetky také ustanovenia, ktoré sú totalitnej alebo totalizujúcej povahy a pripomínajú metódy okupantov. A či je pán minister ochotný do tohoto návrhu pojať ustanovenia, aby bolo znemožnené zneužívať týchto inštitúcií, ako aj ich tlačových a iných orgánov k politickým cieľom ktorejkoľvek strany alebo zasahovanie odborových organizácií do zápolenia politických strán jednostranným spôsobom.

Místopředseda Petr: Prosím pana ministra sociální péče, aby na tento dotaz odpověděl.

Ministr dr. Nejedlý (čte): Slavná sněmovno!

Ministerstvu sociální péče je známo, že se projevují snahy o novelisaci předpisů o závodních a podnikových radách. Náměty, které ministerstvu sociální péče v této věci došly, nejsou dosti konkretní a často jsou protichůdné. Ministerstvo sociální péče, vědomo si své odpovědnosti, i když se neuzavírá návrhům na zlepšení, odmítá provádět takovéto změny v nynější době, poněvadž určité kruhy zneužívají různých návrhů demagogicky a politicky k zneklidňování pracujících, k zanášení nepokoje do závodů, aby byl snížen pracovní výkon, potřebný k hospodářské výstavbě státu a k plnění dvouletého plánu.

Právní postavení Revolučního odborového hnutí bylo již provedeno zákonem ze dne 16. května 1946, čís. 144 Sb. Podle § 1, odst. 1 tohoto zákona je ROH spolkem ve smyslu spolkového zákona č. 134 ř. z. z r. 1867. Podle zásad spolkového zákona je volební řád pro volbu spolkových orgánů, účel a volba prostředků k jeho sledování určen stanovami spolku. Orgány jednotné odborové organisace vycházejí ze svobodných voleb, které členům organisace poskytují příležitost vyjádřit svou vůli. Zvolené zástupce nutno podle platného řádu považovat za povolané zástupce pracujících.

Právě proto, aby byla vyloučena z řad odborových organisací stranická politika, která by rozrušovala pracovní řád na závodech, nesouhlasí ministerstvo sociální péče se zavedením politického klíče i do voleb v odborových organisacích, které mají býti nadstranické. Dosavadní volební řád slouží podle přesvědčení ministerstva dostatečně k tomu, aby zaměstnanci závodu zvolili si po dobrovolné dohodě své funkcionáře.

ROH usiluje spolu s ministerstvem sociální péče a všemi jeho orgány o plánovité stupňování pracovního výkonu a úsilí pracujících, o neustálé zlepšování a zvyšování produktivity práce a výroby a o soustavné zvyšování životní úrovně všeho našeho pracujícího lidu. Tato péče o hospodářský a sociální rozvoj státu ukládá ROH zvýšenou odpovědnost, jakož i nové a širší úkoly, které může ROH plnit často jen na úkor své popularity mezi pracujícími, poněvadž odpovědně odmítá všechny demagogické návrhy, které by byly ke škodě státu a tím i všeho našeho lidu. Pro tuto cílevědomou činnost stává se ROH předmětem častých a nedoložených útoků se strany těch, kteří si hospodářského a sociálního rozkvětu státu nepřejí a kteří používají všech prostředků, aby otřásli důvěrou našeho pracujícího lidu v lidově demokratický řád. Ministerstvo sociální péče však důrazně odmítá tyto průhledné útoky a s povděkem vítá plodnou spolupráci ROH. Zároveň závazně prohlašuje, že se upřímně vynasnaží tuto spolupráci všestranně prohlubovat, poněvadž přináší veliký užitek a neocenitelné služby celému státu.

Pokud se pan tazatel dožaduje, aby bylo znemožněno zneužívat tiskových a jiných orgánů odborových organisací, je ministerstvo sociální péče povinno uvésti, že návrhy na úpravu zásahu do svobody spolčovací, do svobody přesvědčení a do svobody tiskové členů odborových organisací nejen že nepatří do jeho příslušnosti, ale byly by v rozporu i se samou ústavou, zaručující občanská práva všem občanům, tedy také členům odborových organisací. Ministerstvo sociální péče není však naopak ochotno zasahovat do svobod odborových organisaci právě proto, že mu jsou jakékoliv totalitní zásahy proti svobodě odborových organisací naprosto cizí a nepřijatelné.

Pan tazatel žádá, aby z odborových organisací byla vyloučena ustanovení totalitní a totalisující povahy, připomínající metody okupantů. O zneužívání odborových organisací k jiným cílům, než pro které jsou odborové organisace ustanoveny, není ministerstvu sociální péče nic známo.

Místopředseda Petr: Žádám p. posl. dr. Bureše, aby přednesl svůj dotaz na pana ministra zdravotnictví ve věci dodávek léčivých specialit do nemocnic.

Posl. dr. Bureš (čte): Pane předsedo, paní a pánové!

Dovoluji si vznésti dotaz na p. ministra zdravotnictví ve věci dodávky léčivých specialit do nemocnic. Je jistě známo p. ministrovi, že ministerstvo zdravotnictví zakázalo Spojeným farmaceutickým závodům - národnímu podniku dodávky léčivých specialit do nemocnic, které prováděly prostřednictvím znárodněné lékárny Medica v Praze II. Ministerstvo uvedlo jako odůvodnění, že tato lékárna dodává léky do nemocnic, které nejsou v místě jejího stanoviště, což prý odporuje smyslu platného lékárnického zákona z roku 1906. Soukromí výrobci léčiv dodávají však do nemocnic přímo bez lékáren a soukromé lékárny dodávají rovněž i mimo místa svého stanoviště.

Důkaz: účty předložené zemským národním výborům.

Jako hlavní důvod zákazu uvádí ministerstvo zdravotnictví nemorálnost cen, za které národní podnik dodává nemocnicím, poněvadž národní podnik nepřipočítává k velkoobchodním cenám 35% přirážku, jak to činí soukromé lékárny. Některé nemocnice objednávají hotové léky u lékáren, které odesílají tyto objednávky buď výrobcům nebo velkoobchodům. Výrobce nebo velkoobchod posílá léky přímo nemocnicím a účet lékárníkovi, který za napsání účtu obdrží 35% nákupní ceny.

Je jistě neudržitelné, aby národní podnik Spojené farmaceutické závody dodával státním ústavům prostřednictvím soukromých firem.

Táži se pana ministra,

1. zda hodlá učinit opatření, aby léčebné ústavy mohly odebírat léky přímo u výrobce, a

2. odvolati zákaz dodávek nemocnicím Spojenými farmaceutickými závody.

Místopředseda Petr: Prosím p. ministra zdravotnictví, aby odpověděl na tento dotaz.

Ministr dr. Adolf Procházka (čte): Pane místopředsedo, slavná sněmovno!

K stručnému dotazu p. posl. dr. Bureše ze dne 10. října t. r., který mně byl kanceláří ústavodárného Národního shromáždění zaslán dne 17. října, sděluji toto:

K bodu 1 dotazu, zda hodlám učiniti opatření, aby léčebné ústavy mohly odebírati léky přímo u výrobce:

Takové opatření učiniti nemohu, poněvadž by odporovalo nynějšímu právnímu stavu. Podle základního ustanovení lékárnického zákona, zákon č. 5 z r. 1907, a min. nař. č. 152 z r. 1883 jsou totiž příprava a výdej léků v drobném vyhrazeny výlučně lékárnám.

Nemocnice nejsou oprávněny, nemají-li povolení k vedení ústavní lékárny, chovati na skladě léky a léčiva a jsou povinny odebírati je z veřejné lékárny, a to na lékařský předpis a v množství dostačujícím pro běžnou potřebu.

Navržený postup odporoval by celé řadě dalších základních předpisů zdravotnických (na př. vládnímu nařízení o lékopisu, opiovému zákonu, vládnímu nařízení o léčivých specialitách), a to zejména pokud se týká příslušných předpisů bezpečnostních a zdravotně-policejních. Znamenal by při nejmenším naprosté porušení zásad o vydávání léků na lékařský předpis a vyloučil by nejen předepsanou odbornou kontrolu léků v lékárnách, ale současně i osobu, která za dosavadního právního stavu jediná za vydaný lék ručí.

Praxe přímých dodávek odporovala by i příslušným předpisům živnostenským, ježto koncese výrobců a velkoobchodů s léčivy opravňuje toliko k prodeji ve velkém.

Navrhovaný postup bylo by tedy možno uskutečniti teprve po legislativní změně uvedených předpisů. Taková změna je však s hlediska odborného a s hlediska veřejně-zdravotního nežádoucí a nepřijatelná, poněvadž by znamenala odstranění téměř všech předpisů bezpečnostních a zdravotně-policejních.

Výstrahou jsou četné případy z nemocniční praxe, z poslední doby na př. úmrtí pacientky jistého pražského sanatoria po požití tablet Hydrargyrum oxycyanatum, podaných neodbornou silou namísto k externí aplikaci určeného roztoku.

Zavedení přímých dodávek léků do nemocnic projevilo by se nepochybně zvýšením počtu podobných případů, za něž by ministerstvo zdravotnictví nemohlo převzít odpovědnost.

K bodu 2 dotazu, zda hodlám odvolati zákaz dodávek nemocnicím Spojenými závody farmaceutickými, prohlašuji: Ze všeobecných důvodů právě uvedených při odpovědi na dotaz č. 1 není možné připustiti přímé dodávky léků nemocnicím, ani v konkretním případě Spojených závodů farmaceutických.

Pokud se týká tvrzení, že v daném případě jsou léky dodávány prostřednictvím dvou znárodněných lékáren, tedy způsobem platným předpisům odpovídajícím, nutno konstatovati, že ve všech zjištěných případech šlo o organisované, systematické a hromadné dodávky nemocnicím z celého území státu, a to nikoliv na lékařský předpis, ale na základě hromadných objednávek nemocnic, které byly vyřizovány velkoobchodem. Šlo tedy o vyložené obcházení platných předpisů o vydávání léků. Proti řádným dodávkám léků z lékáren Spojených farmaceutických závodů není námitek za předpokladů, že půjde o dodávky nemocnicím místním a že dodávky budou se díti skutečně lékárnou a na základě předložených lékařských předpisů, t. zv. výpisů léků.

Stejně neodpovídá pravdě tvrzení, že přímé dodávky léků byly Spojeným závodům farmaceutickým zakázány a soukromému sektoru trpěny. Výnos ministerstva zdravotnictví čís. VI-9719 z 2. července t. r. ve věci platného právního stavu v otázce dodávek léků do nemocnic má platnost všeobecnou.

Konečně se připomíná, že otázka nákladů veřejných nemocnic na léky byla úspěšně vyřešena přijetím iniciativního návrhu Ústředního svazu lékárníků na úpravu dodacích podmínek při dodávkách léků do veř. nemocnic. Tento návrh znamená podstatné snížení nákladů.

Místopředseda Petr: Děkuji panu min. zdravotnictví. P. posl. Zupka podal dotaz na p. ministra výživy ve věci zásobování potravinami na Slovensku. Bylo mu však znemožněno se dostavit a proto pověřil p. posl. Navračiče, aby ho zastoupil a dotaz přednesl. Žádám ho, aby tak učinil.

Posl. Navračič (číta): Vážená snemovňa, vážený pán minister!

Napriek opätovnému uisteniu, že tentokrát boly už urobené všetky opatrenia pre plynulé zásobovanie Slovenska potravinami, nepostaralo sa Povereníctvo pre výživu a zásobovanie o riadnu organizáciu zásobovania na Slovensku. Následkom toho je v mestách nedostatok prídelov, kvitne čierny obchod a snižovaná je životná úroveň slovenského pracujúceho ľudu.

Vo väčšine okresov ostalo zásobovanie o jeden mesiac pozadu. Prídely múky na august boly vydané len koncom septembra - okresy Košice, Levoča, Humenné atď. Následkom toho múka v týchto okresoch sa predáva za 28-40 Kčs za 1 kg. Hoci je veľký prebytok mäsa, v mnohých okresoch sa predáva spotrebiteľom len na čierno za cenu 45-60 Kčs.

Pýtame sa pána ministra:

1. či je mu tento stav známy?

2. čo mieni podniknúť, aby bol zaistený riadny výkup obilia a plynulé zásobovanie predovšetkým priemyslových stredísk?

3. či je ochotný zaviesť trestné pokračovanie proti previnilcom, ktorí schválne rozvracajú zásobovací systém?

Místopředseda Petr: Dávám slovo p. ministru výživy k odpovědi na tento dotaz.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP