Ministr Majer (čte): Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Na dotaz, který byl přednesen, odpovídám
takto:
Zásobovací situace na Slovensku byla od začátku
odlišná. Je známo, že na Slovensku byly
některé věci volné, zatím co
v českých zemích jsme trvali na přísném
přídělovém hospodářství.
Letos je zásobovací situace na Slovensku horší
než v českých zemích. Já sám
trvám na stanovisku, které jsem vždy zastával,
že zásobování obyvatelstva potravinami
a výživa lidu je věci celostátní
a že musíme postupovat tak, aby na celém státním
území byly stejné potravinové dávky
a aby spotřebitelé tyto dávky také
mohli všude dostat. Právě v těchto dnech
jsou vedena jednání, aby celá organisace
výkupu i distribuce potravin byla na celém státním
území jednotná.
Pan poslanec se také ptá, co ministr výživy
míní podniknout, aby byl zajištěn řádný
výkup obilí na Slovensku. Sděluji, že
také na Slovensku, stejně jako v českých
zemích, je již připravena a bude prováděna
velká akce v jednotlivých okresech, aby se vykoupilo
pokud možno nejvíce obilí, brambor a ostatních
potravin.
Byla také položena otázka, zda ministr výživy
je ochoten zavésti trestní pokračování
proti provinilcům, kteří úmyslně
rozvracejí zásobovací systém. Odpověď
je: samozřejmě. Trváme na tom, aby každý,
kdo jakýmkoli způsobem se chce na dnešní
zásobovací a vyživovací obtíži
přiživovat, byl stíhán, zajištěn
a také potrestán. To platí pro celé
státní území. Ale ani ministerstvo
výživy, ani povereníctvo pre výživu
nemohou podle platných ustanovení přímo
šmelináře a černý trh trestat,
ale dělají a učiní všechno, aby
proti těmto příživníkům
bylo postupováno s největší rozhodností
a tvrdostí.
Jsem přesvědčen, paní a pánové,
že se nám podaří, aby zásobování
obyvatelstva potravinami bylo plynulé a přiměřeně
stejné na celém státním území.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Žádám
pana posl. Babeje, aby přečetl svůj
dotaz na pana ministra techniky ve věci kontroly výstavby
válkou zničených obcí na Slovensku.
Posl. Babej (číta): Slávna
snemovňa, pán minister techniky!
Na východnom Slovensku sa robia vo výstavbe vojnou
zničených obcí neslýchané machinácie
pri výstavbe roľníckych usadlostí.
Pri výstavbe domkov sa používa ako stavebného
materiálu miesto tehál obyčejného
kameňa z najbližšieho lomu, hoci je do stavebného
nákladu zakalkulovaná prvotriedna tehla a hoci je
teraz tehál nadostač. Používa sa ďalej
malty bez vápna, takže sa steny často ešte
pri stavbe zvalia. Základy kopú len do hĺbky
60cm, hoci v rozpočte sa účtuje podľa
predpisu výkop oveľa hlbší. Celkový
náklad na výstavbu roľníckej usadlosti
je dvakrát väčší, až 800.000
Kčs, ako v prípadoch, keď si domek stavia súkromník.
Pýtam sa pána ministra:
1. či sú mu známe tieto prípady?
2. či je ochotný nariadiť revíziu a
kontrolu výstavby vojnou zničených obcí
čo do akosti a čo do stavebných nákladov?
3. čo mieni podniknúť, aby tieto prípady
sa neopakovaly a aby previnilci boli potrestaní?
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu ministrovi techniky, aby zodpověděl tento dotaz.
Ministr inž. Kopecký (čte): Pane
místopředsedo, slavná sněmovno!
Než odpovím na konkretní otázky v předneseném
dotazu pana posl. Babeje, dovolím si uvésti
stručné vysvětlení na povšechné
údaje. Podle oznámení povereníctva
techniky používá se v některých
obcích skutečně lomového kamene, který
je jednak v blízkosti, jednak plně vyhovuje pro
stavby obytných domů. Ovšem v kalkulacích
a nabídkách bylo s ním počítáno.
Kamene se používá proto, že má
vhodné vlastnosti, a také proto, že na východním
Slovensku je vůbec nedostatek cihel. Cihly se dovážejí
ze západního Slovenska, avšak v omezené
míře, neboť ani na západním Slovensku
není přebytek cihel a také není dostatek
vagonů na jejich převoz.
V každé obci jest určen zmocněnec, který
stavby podle zákona má provádět. V
oblastech těžce poškozených území,
které vláda určila dne 2. září
letošního roku, jest určen hlavní zmocněnec,
který má stavební obnovu provádět.
Povereníctvo techniky naproti tomuto ustanovení
určilo v každé obci, v které se obnova
provádí, státní místní
stavební dozor. Několik stavebních dozorů
je podřízeno hlavnímu stavebnímu dozoru.
Jak státní stavební dozor, tak hlavní
stavební dozor vykonávají státní
technici.
Stavby zemědělských usedlostí se zadaly
a zadávají na základě ofertního
řízení. Podnikatelé oferují
jednotkové ceny a zadávací komise při
povereníctvu techniky po číselném
a věcném přezkoumání stavby
zadává nejvýhodnějšímu
oferentovi.
Je pochopitelné, že je značný cenový
rozdíl mezi stavbou prováděnou podnikatelem
a stavbou prováděnou soukromníkem ve vlastní
režii, protože podnikatel ručí za odborné
provedení a zaměstnává tudíž
odborné síly. Tím má vyšší
osobní režii, nehledě k režii věcné,
t. j. umořování nákladů na
strojní vybavení a jeho opravy. Platí úrazové,
nemocenské a pensijní pojištění
svých zaměstnanců a daně.
Naproti tomu soukromníci používají často
při práci všech členů své
rodiny bez odborných sil a neplatí jim ovšem
mzdu, která se pak neobjeví v celkovém nákladu.
Podobně je tomu i s dovozem stavebního materiálu,
který si obstarávají sami a rovněž
jej nepovažují za vydání na stavbu.
V mnoha případech není ve stavebním
nákladu započteno ani dřevo, které
má takový stavebník jako naturální
mzdu za práci v lese. Je možné, že v takovém
případě se zdá stavební náklad
obvykle menší, po případě až
o 50%.
Na ostatní otázky pana poslance odpovídám:
1. Tyto případy nejsou mně známé,
poněvadž označení "východní
Slovensko" je příliš široké,
aby se daly vyšetřit.
2. Jsem ochoten dát provésti kontrolu výstavby
válkou zničených obcí co do jakosti
stavby i co do stavebních nákladů, označí-li
pan poslanec přesněji některé případy,
poněvadž není dostatek technických sil
k tomu, aby mohla býti provedena všeobecná
kontrola v širokém rozsahu.
3. Zjistí-li se, že úředníci
povereníctva techniky nekonali svoji povinnost, bude proti
provinilcům podle služební pragmatiky disciplinárně
zakročeno.
Místopředseda Petr: Žádám
p. posl. Horu, aby přednesl svůj dotaz na
pana ministra techniky ve věci stavby dálnice Praha
- Humpolec a pražského okruhu.
Posl. Hora (čte): Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Činím stručný dotaz podle jedn. řádu
na pana ministra techniky ve věci stavby dálnice
Praha - Humpolec a pražského okruhu.
Poloha Československé republiky může
pro nás znamenat mnohé výhody soustředění
komunikačních spojů a jich vedení
přes naše uzemí. Od roku 1939 bylo plánováno
a započato se stavbou úseku dálnice Praha
-Humpolec. Náklady činily až dosud okrouhle
400 mil. předválečných Kč.
Ve stavbě se nepokračuje, vznikají tím
milionové škody, trpí nedokončené
železobetonové objekty, nadjezdy, mosty atd. Zjišťuji
to při cestách ve svém volebním kraji
na úseku dolnokralovickém.
Budování dálnice přes chudou Českomoravskou
vysočinu přinese hospodářsky slabému
kraji a jeho lidu zvýšenou životní úroveň,
zejména zaměstnáním drobných
rolníků na stavbě dálnice. Také
dobudováním pražského okruhu ulehčí
se přetížené dopravě uvnitř
Prahy.
Táži se pana ministra techniky:
1. Jsou mu tyto skutečnosti známy?
2. Počítá se s dobudováním
dálnice Praha - Humpolec aspoň od r. 1949 a jaký
je celkový program stavby dálnic na území
Československé republiky, jakož i stavby pražského
okruhu?
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu ministru techniky, aby odpověděl na tento dotaz.
Ministr inž. Kopecký (čte): Slavná
sněmovno.
K dotazu pana posl. Hory dovoluji si odpověděti
takto:
Stav, v jakém je stavba dálnice Praha - Humpolec,
je mi dobře znám. Do konce roku 1946 bylo prostavěno
358 mil. Kčs. Ještě před rozhodnutím
o dvouletém plánu vypracovalo ministerstvo techniky
v oboru silničních staveb svůj pětiletý
investiční program, v jehož rámci bylo
počítáno s pokračováním
dostavby dálnice, aby až dosud vynaložený
náklad nebyl marný. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
Nejde o úkol malého rozsahu, poněvadž
dokončení stavby si vyžádá ještě
nákladu okrouhle 2 miliard. Uzákoněním
dvouletého plánu bylo nutno disposice změnit,
poněvadž plán počítá jen
s dokončením staveb, hlavně mostních,
které je nutno dokončiti, aby nepropadly zkáze.
Bude-li od r. 1949 ve stavbě dálnice pokračováno,
záleží především na výši
finančních prostředků, které
k tomu budou povoleny. Je samozřejmé, že rozestavěný
úsek je nutno dokončiti, protože až dosud
vynaložené peníze by v případě
nepokračování byly promarněny, a to
si nepřejeme. Jinak je nutno poznamenati, že dálnice
je přece jen na naše dnešní poměry
drahá investice. Těch 350 milionů Kčs,
které, jak jsem již řekl, byly investovány
do dálnice, by tehdá bylo stačilo k dokonalé
úpravě na př. státní silnice
I. třídy Praha - Jihlava - Brno. To jsou důvody,
které vedou ministerstvo techniky k tomu, aby upustilo
od stavby dalších dálnic jako dálkových
spojů a zřizovalo čtyřproudové
vozovky jen tam, kde toho hustota dopravy vyžaduje. Jsou
to především výpadové silnice
v hustě obydlených krajích. Tak je nutno
též pohlížeti na pražský okruh,
který má býti vybudován jako silnice
I. třídy.
Místopředseda Tymeš: Děkuji.
Tím je vyřízen pořad dnešní
schůze.
Před ukončením schůze oznamuji, že
jsem dal dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu
na dnešní schůzi posl. Evž. Erbanovi,
Zupkovi, dr. Uhlířovi, Mikulášovi,
Šteklovi, Pešákovi, dr. Holému,
Abrahámovi, Nepomuckému, Smrkovskému,
Ullrichové, Weberové, Zimákové
a Caňkářovi.
Oznamuji že se předsednictvo usneslo, aby příští
schůze byla svolána písemně.
Končím schůzi.