Úterý 25. listopadu 1947

Ministr Majer (čte): Slavná sněmovno, paní a pánové!

Na dotaz, který byl přednesen, odpovídám takto:

Zásobovací situace na Slovensku byla od začátku odlišná. Je známo, že na Slovensku byly některé věci volné, zatím co v českých zemích jsme trvali na přísném přídělovém hospodářství. Letos je zásobovací situace na Slovensku horší než v českých zemích. Já sám trvám na stanovisku, které jsem vždy zastával, že zásobování obyvatelstva potravinami a výživa lidu je věci celostátní a že musíme postupovat tak, aby na celém státním území byly stejné potravinové dávky a aby spotřebitelé tyto dávky také mohli všude dostat. Právě v těchto dnech jsou vedena jednání, aby celá organisace výkupu i distribuce potravin byla na celém státním území jednotná.

Pan poslanec se také ptá, co ministr výživy míní podniknout, aby byl zajištěn řádný výkup obilí na Slovensku. Sděluji, že také na Slovensku, stejně jako v českých zemích, je již připravena a bude prováděna velká akce v jednotlivých okresech, aby se vykoupilo pokud možno nejvíce obilí, brambor a ostatních potravin.

Byla také položena otázka, zda ministr výživy je ochoten zavésti trestní pokračování proti provinilcům, kteří úmyslně rozvracejí zásobovací systém. Odpověď je: samozřejmě. Trváme na tom, aby každý, kdo jakýmkoli způsobem se chce na dnešní zásobovací a vyživovací obtíži přiživovat, byl stíhán, zajištěn a také potrestán. To platí pro celé státní území. Ale ani ministerstvo výživy, ani povereníctvo pre výživu nemohou podle platných ustanovení přímo šmelináře a černý trh trestat, ale dělají a učiní všechno, aby proti těmto příživníkům bylo postupováno s největší rozhodností a tvrdostí.

Jsem přesvědčen, paní a pánové, že se nám podaří, aby zásobování obyvatelstva potravinami bylo plynulé a přiměřeně stejné na celém státním území. (Potlesk.)

Místopředseda Petr: Žádám pana posl. Babeje, aby přečetl svůj dotaz na pana ministra techniky ve věci kontroly výstavby válkou zničených obcí na Slovensku.

Posl. Babej (číta): Slávna snemovňa, pán minister techniky!

Na východnom Slovensku sa robia vo výstavbe vojnou zničených obcí neslýchané machinácie pri výstavbe roľníckych usadlostí.

Pri výstavbe domkov sa používa ako stavebného materiálu miesto tehál obyčejného kameňa z najbližšieho lomu, hoci je do stavebného nákladu zakalkulovaná prvotriedna tehla a hoci je teraz tehál nadostač. Používa sa ďalej malty bez vápna, takže sa steny často ešte pri stavbe zvalia. Základy kopú len do hĺbky 60cm, hoci v rozpočte sa účtuje podľa predpisu výkop oveľa hlbší. Celkový náklad na výstavbu roľníckej usadlosti je dvakrát väčší, až 800.000 Kčs, ako v prípadoch, keď si domek stavia súkromník.

Pýtam sa pána ministra:

1. či sú mu známe tieto prípady?

2. či je ochotný nariadiť revíziu a kontrolu výstavby vojnou zničených obcí čo do akosti a čo do stavebných nákladov?

3. čo mieni podniknúť, aby tieto prípady sa neopakovaly a aby previnilci boli potrestaní?

Místopředseda Petr: Dávám slovo panu ministrovi techniky, aby zodpověděl tento dotaz.

Ministr inž. Kopecký (čte): Pane místopředsedo, slavná sněmovno!

Než odpovím na konkretní otázky v předneseném dotazu pana posl. Babeje, dovolím si uvésti stručné vysvětlení na povšechné údaje. Podle oznámení povereníctva techniky používá se v některých obcích skutečně lomového kamene, který je jednak v blízkosti, jednak plně vyhovuje pro stavby obytných domů. Ovšem v kalkulacích a nabídkách bylo s ním počítáno. Kamene se používá proto, že má vhodné vlastnosti, a také proto, že na východním Slovensku je vůbec nedostatek cihel. Cihly se dovážejí ze západního Slovenska, avšak v omezené míře, neboť ani na západním Slovensku není přebytek cihel a také není dostatek vagonů na jejich převoz.

V každé obci jest určen zmocněnec, který stavby podle zákona má provádět. V oblastech těžce poškozených území, které vláda určila dne 2. září letošního roku, jest určen hlavní zmocněnec, který má stavební obnovu provádět.

Povereníctvo techniky naproti tomuto ustanovení určilo v každé obci, v které se obnova provádí, státní místní stavební dozor. Několik stavebních dozorů je podřízeno hlavnímu stavebnímu dozoru. Jak státní stavební dozor, tak hlavní stavební dozor vykonávají státní technici.

Stavby zemědělských usedlostí se zadaly a zadávají na základě ofertního řízení. Podnikatelé oferují jednotkové ceny a zadávací komise při povereníctvu techniky po číselném a věcném přezkoumání stavby zadává nejvýhodnějšímu oferentovi.

Je pochopitelné, že je značný cenový rozdíl mezi stavbou prováděnou podnikatelem a stavbou prováděnou soukromníkem ve vlastní režii, protože podnikatel ručí za odborné provedení a zaměstnává tudíž odborné síly. Tím má vyšší osobní režii, nehledě k režii věcné, t. j. umořování nákladů na strojní vybavení a jeho opravy. Platí úrazové, nemocenské a pensijní pojištění svých zaměstnanců a daně.

Naproti tomu soukromníci používají často při práci všech členů své rodiny bez odborných sil a neplatí jim ovšem mzdu, která se pak neobjeví v celkovém nákladu. Podobně je tomu i s dovozem stavebního materiálu, který si obstarávají sami a rovněž jej nepovažují za vydání na stavbu. V mnoha případech není ve stavebním nákladu započteno ani dřevo, které má takový stavebník jako naturální mzdu za práci v lese. Je možné, že v takovém případě se zdá stavební náklad obvykle menší, po případě až o 50%.

Na ostatní otázky pana poslance odpovídám:

1. Tyto případy nejsou mně známé, poněvadž označení "východní Slovensko" je příliš široké, aby se daly vyšetřit.

2. Jsem ochoten dát provésti kontrolu výstavby válkou zničených obcí co do jakosti stavby i co do stavebních nákladů, označí-li pan poslanec přesněji některé případy, poněvadž není dostatek technických sil k tomu, aby mohla býti provedena všeobecná kontrola v širokém rozsahu.

3. Zjistí-li se, že úředníci povereníctva techniky nekonali svoji povinnost, bude proti provinilcům podle služební pragmatiky disciplinárně zakročeno.

Místopředseda Petr: Žádám p. posl. Horu, aby přednesl svůj dotaz na pana ministra techniky ve věci stavby dálnice Praha - Humpolec a pražského okruhu.

Posl. Hora (čte): Pane předsedo, slavná sněmovno, paní a pánové!

Činím stručný dotaz podle jedn. řádu na pana ministra techniky ve věci stavby dálnice Praha - Humpolec a pražského okruhu.

Poloha Československé republiky může pro nás znamenat mnohé výhody soustředění komunikačních spojů a jich vedení přes naše uzemí. Od roku 1939 bylo plánováno a započato se stavbou úseku dálnice Praha -Humpolec. Náklady činily až dosud okrouhle 400 mil. předválečných Kč. Ve stavbě se nepokračuje, vznikají tím milionové škody, trpí nedokončené železobetonové objekty, nadjezdy, mosty atd. Zjišťuji to při cestách ve svém volebním kraji na úseku dolnokralovickém.

Budování dálnice přes chudou Českomoravskou vysočinu přinese hospodářsky slabému kraji a jeho lidu zvýšenou životní úroveň, zejména zaměstnáním drobných rolníků na stavbě dálnice. Také dobudováním pražského okruhu ulehčí se přetížené dopravě uvnitř Prahy.

Táži se pana ministra techniky:

1. Jsou mu tyto skutečnosti známy?

2. Počítá se s dobudováním dálnice Praha - Humpolec aspoň od r. 1949 a jaký je celkový program stavby dálnic na území Československé republiky, jakož i stavby pražského okruhu?

Místopředseda Petr: Dávám slovo panu ministru techniky, aby odpověděl na tento dotaz.

Ministr inž. Kopecký (čte): Slavná sněmovno.

K dotazu pana posl. Hory dovoluji si odpověděti takto:

Stav, v jakém je stavba dálnice Praha - Humpolec, je mi dobře znám. Do konce roku 1946 bylo prostavěno 358 mil. Kčs. Ještě před rozhodnutím o dvouletém plánu vypracovalo ministerstvo techniky v oboru silničních staveb svůj pětiletý investiční program, v jehož rámci bylo počítáno s pokračováním dostavby dálnice, aby až dosud vynaložený náklad nebyl marný. (Předsednictví převzal místopředseda Tymeš.)

Nejde o úkol malého rozsahu, poněvadž dokončení stavby si vyžádá ještě nákladu okrouhle 2 miliard. Uzákoněním dvouletého plánu bylo nutno disposice změnit, poněvadž plán počítá jen s dokončením staveb, hlavně mostních, které je nutno dokončiti, aby nepropadly zkáze. Bude-li od r. 1949 ve stavbě dálnice pokračováno, záleží především na výši finančních prostředků, které k tomu budou povoleny. Je samozřejmé, že rozestavěný úsek je nutno dokončiti, protože až dosud vynaložené peníze by v případě nepokračování byly promarněny, a to si nepřejeme. Jinak je nutno poznamenati, že dálnice je přece jen na naše dnešní poměry drahá investice. Těch 350 milionů Kčs, které, jak jsem již řekl, byly investovány do dálnice, by tehdá bylo stačilo k dokonalé úpravě na př. státní silnice I. třídy Praha - Jihlava - Brno. To jsou důvody, které vedou ministerstvo techniky k tomu, aby upustilo od stavby dalších dálnic jako dálkových spojů a zřizovalo čtyřproudové vozovky jen tam, kde toho hustota dopravy vyžaduje. Jsou to především výpadové silnice v hustě obydlených krajích. Tak je nutno též pohlížeti na pražský okruh, který má býti vybudován jako silnice I. třídy.

Místopředseda Tymeš: Děkuji.

Tím je vyřízen pořad dnešní schůze.

Před ukončením schůze oznamuji, že jsem dal dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu na dnešní schůzi posl. Evž. Erbanovi, Zupkovi, dr. Uhlířovi, Mikulášovi, Šteklovi, Pešákovi, dr. Holému, Abrahámovi, Nepomuckému, Smrkovskému, Ullrichové, Weberové, Zimákové a Caňkářovi.

Oznamuji že se předsednictvo usneslo, aby příští schůze byla svolána písemně.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 13 hodin 17 minut.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP