Pokud jde o druhou otázku pana poslance, "ako je možné,
že taký veľký počet zločincov
sa pohybuje na slobode, že mnohí z nich sa dokonca
objavujú verejne na uliciach slovenských miest",
konstatuji, že souhrnem nebyl 16 osobám z 23 jmenovaných
v dotazu uložen trest na svobodě, jelikož jedna
z nich byla osvobozena a 15 osobám byl uložen pouze
trest pokárání. Z ostatních 7 osob,
odsouzených k trestu na svobodě, jedna již
trest zcela odpykala, další osoba trest 14 dnů
odpykává a pouze 5 zbylých osob dosud trest
nenastoupilo, ježto jejich pobyt je neznám, a byly
na ně vydány zatykače. Ve dvou případech
jde o malé tresty - 14 dnů a zbytek 4 měsíce
- a pouze ve zbývajících třech případech
jde o tresty delší jednoho roku.
Místopředseda Petr: Žádám
pana poslance Koštejna, aby přečetl
svůj dotaz na pana ministra spravedlnosti ve věci
opětného rozmachu černého obchodu.
Posl. Koštejn (čte): Slavná sněmovno!
Činím tento dotaz na pana ministra spravedlnosti:
Úmyslem zákonodárce při vydání
zákona o stíhání černého
obchodu a podobných pletich čís. 15/47 Sb.
bylo zejména postihnouti účinně velké
výrobce a velkoobchodníky, kteří různými
machinacemi odvádějí zboží z
řádného trhu. Proto byly v zákoně
stanoveny nové skutkové podstaty a nové trestní
sankce a pro zločiny i přečiny určena
příslušnost soudní.
Přesto je však možno pozorovati zejména
v poslední době, že černý obchod
se ještě více rozrůstá, a bezpečnostní
orgány zjistily podvody velikého rozsahu.
Táži se proto pana ministra spravedlnosti, jaké
jsou v tomto oboru výsledky práce soudu a co hodlá
učiniti, aby delikventi byli soudy stíháni
co nejpřísněji.
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu ministru spravedlnosti k odpovědi na tento dotaz.
Ministr dr. Drtina (čte): Paní a pánové!
Podle § 4 zákona č. 15 z r. 1947 o stíhání
černého obchodu a podobných pletich se trestají
některá jednání, uvedená v
§ 1, odst. 1 tohoto zákona, soudy jen za té
podmínky, že vinník se činu dopustil,
ač věděl, že tím může
ohrozit plynulé zásobování alespoň
části obyvatelstva některého kraje
nebo místa. Jinak je trestání těchto
jednání ponecháno národním
výborům.
Příslušnost soudu k rozhodování
o těchto trestných činech je tedy omezena
již zákonem. Mimo to však, aby soud ve věci
mohl zakročit, je třeba, aby případy,
které mají býti předmětem soudního
řízení, byly soudu nebo státnímu
zastupitelství oznámeny.
Počet případů, oznámených
soudům a úřadům veřejné
žaloby, je poměrně malý a lze proto
soudit, že bezpečnostní organy převážnou
většinu případů oznamují
národním výborům, které samy
tyto případy projednávají.
O počtu soudně trestných činů,
oznámených justičním úřadům,
i o opatřeních, která učinilo ministerstvo
spravedlnosti, aby trestní orgány justiční
energicky ve stíhání pokračovaly,
sdělím podrobnější údaje
ve svém projevu v rozpočtovém výboru
při projednávání kapitoly VII.
K dotazu pana posl. Koštejna bych jen ještě
dodal, že urychlenému skončení řízení
o činech trestných podle § 4 zmíněného
zákona se staví v cestu překážka,
jejíž odstranění není v moci
ministerstva spravedlnosti. Podle § 16 uvedeného zákona,
vyskytne-li se v řízení o činech trestných
podle tohoto zákona potřeba slyšeti znalce
o skutečnostech hospodářského života,
což je prakticky téměř vždy, musí
být znalci vybráni ze zvláštního
seznamu. Seznam má sestavit ministr vnitra po dohodě
se zúčastněnými ministry a po slyšení
příslušných zájmových
svazů, zástupců Revolučního
odborového hnutí, Jednotného svazu českých
zemědělců. Jednotného sväzu slovenských
roľníkov a Ústřední rady družstev.
Seznam musí býti schválen vládou a
vyhlášen. K jeho sestavení a schválení
dosud nedošlo.
Místopředseda Petr: Žádám
paní poslankyni Kleinerovou, aby přečetla
dotaz na pana ministra vnitřního obchodu ve věci
zřizování nových prodejen konsumních
družstev.
Posl. Kleinerová (čte): Vyhláškou
ministra vnitřního obchodu ze dne 28. prosince 1946,
číslo 23, bylo zakázáno zřizování
dalších obchodů.
Táži se pana ministra vnitřního obchodu,
zda je mu známo, že i po vyjití této
vyhlášky byly a jsou dosud otvírány
nové prodejny konsumních družstev bez svolení
ministerstva.
Místopředseda Petr: Protože panu ministru
vnitřního obchodu nebylo možno na schůzi
se dostaviti, odpoví v jeho zastoupení pan ministr
financí, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr dr. Dolanský (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Vyhláška ze dne 28. prosince 1946, č. 23, Úřední
list I, částka 5 o úpravě maloobchodního
podnikání platí pro živnostenské
podniky, ale nenahrazuje zřizování dalších
obchodů, jak se tazatelka mylně domnívá.
Na výdělková a hospodářská
společenstva, zřízená podle zákona
č. 70 z roku 1873 ř. z., vztahuje se pouze tehdy,
jsou-li tato družstva podle svých stanov oprávněna
rozšiřovati činnost i na nečleny a potřebují-li
již ke své činnosti živnostenské
oprávnění. Zřízení prodejny
spotřebního družstevnictví podléhá
ustanovením vládního nařízení
č. 14 z roku 1943 ve znění zákona
č. 108 z roku 1947.
Zřízení takové prodejny povoluje okresní
národní výbor jako každý jiný
obchod, který před svým rozhodnutím
si musí vyžádati vyjádření
Obchodní a živnostenské komory, příslušné
organisace hospodářské a pokyn ministerstva
vnitřního obchodu. Pokud toto řízení
nebylo provedeno a pokud okresní národní
výbor svým výměrem zřízení
prodejny nevzal na vědomí, nemůže býti
s provozem prodejny započato.
Vládní nařízení č. 14
z r. 1943 je normou z doby nesvobody, o jehož platnosti a
zákonnosti se mínění v r. 1946 zcela
důvodně rozcházela. Teprve zákonem
č. 195 z roku 1946 byla tomuto nařízení
propůjčena použivatelnost a od 1. ledna 1947
stalo se součástí československého
právního řádu zákonem č.
256 z roku 1946, jenž platil do 30. června 1947, a
zákonem č. 108 z roku 1947, který platí
do 31. prosince 1947.
Po národní revoluci docházelo mnohde ke zřizování
družstevních rozděloven bez řízení,
hlavně v pohraničí, kde bylo třeba
rychle organisovat zásobování českých
lidí, kteří se tam odebrali, aby zajišťovali
národní majetek. Bez řízení
proto, že na mnohých místech bylo považováno
vládní nařízení čís.
14 z r. 1943 z doby nesvobody za příčící
se demokratickým zásadám ústavy podle
dekretu presidenta republiky z 3. srpna 1944, čís.
11, a proto, že platí stará ustanovení
předválečná. Je nutno připomenouti,
že spotřební družstva trpěla v
době nesvobody útlakem, utrpěla velké
škody a byla přinucena uzavříti na 2000
prodejen. Nyní však musí býti dodrženo
předepsané řízení a družstevní
prodejna nemůže býti otevřena dříve,
než okresní národní výbor vzal
její zřízení na vědomí.
V této souvislosti nutno však zdůrazniti, že
má-li na jedné straně družstvo povinnost
říditi se předpisy o zřizování
družstevních prodejen, je na druhé straně
povinností okresních národních výborů
a všech organisací hospodářských,
nezdržovati vyřízení žádosti.
V některých případech se zdrželo
vyřízení žádosti rok nebo i déle.
Dnes je zdržení tím méně pochopitelné,
že Ústřední svaz obchodu a svaz spotřebních
družstev se dohodly na směrnicích, podle kterých
se mohou prodejny družstev zřizovati. V případech
dlouhých průtahů nutno pochopiti nespokojenost
spotřebitelů, když vidí naprosto negativní
postoj ke svému podnikání ve svých
zájmových organisacích a namnoze také
u příslušných okresních národních
výborů.
Ministerstvo vnitřního obchodu musí vždy
trvati na zachování právních norem
i při zřizování družstevních
prodejen. Stanou-li se případy, že družstva
otevřou svou prodejnu bez předepsaného řízení
a nerespektují tím zákon, jsou to případy
ojedinělé a děje se tak bez vědomí
ministerstva vnitřního obchodu. Je povinností
příslušných okresních národních
výborů pečovati o dodržování
právního stavu v jejích obvodech. Je-li ministerstvo
vnitřního obchodu na takové případy
upozorněno, vyžádá si vždy potřebné
informace a předložení spisů k prozkoumání.
Zde však nutno s politováním konstatovati,
že v mnoha případech přes urgenci některé
okresní národní výbory spisy nepředkládají,
tak jako v případech nových obchodů,
takže ministerstvo vnitřního obchodu si nemůže
o věci učiniti správný úsudek.
Vina však nemůže býti v takovýchto
případech přičítána
ministerstvu vnitřního obchodu, protože není
jeho věcí, aby takto neoprávněnou
prodejnu uzavíralo samo, nýbrž věcí
okresního národního výboru, aby dbal
na dodržování právního řádu.
Místopředseda Petr: Žádám
pana poslance Weilanda, aby přečetl svůj
dotaz na pana ministra vnitřního obchodu ve věci
distribuce zabavených látek v pohraničí.
Posl. Weiland (čte): Slavné Národní
shromáždění!
Činím dotaz na pana ministra vnitřního
obchodu ve věci distribuce zabavených látek.
U firmy Rollfs ve Frýdlantě byly po revoluci uskladněny
látky, které byly sesbírány v okrese
frýdlantském. Firma Krolop ve Frýdlantě
v Čechách již za okupace nakoupila různé
textilní suroviny a dala je firmě Rollfs k úpravě.
Bylo tedy u firmy Rollfs 180.000 metrů látek. Národní
správce firmy Krolop ucházel se o své zboží,
ale byl odmítnut s podotknutím, že všechno
zabavené zboží jest určeno pro zahraničí.
Toto zboží má prý z Prahy někdo
rozdělit pro místa určení. K firmě
Rollfs přijeli nějací páni z Prahy
a nařídili odvézt 180.000 metrů konfiskovaných
látek do Prahy. Stalo se tak v měsíci lednu
a únoru t. r. Ani firmě Krolop nebylo jejích
30.000 metrů vráceno, ačkoli výslovně
uvedla, že toto zboží chce rozdělit v
okrese frýdlantském.
Podle informací byly látky rozděleny mezi
velkofirmy Prokop a Čáp, V. D. P. a Rudolf Císař,
vesměs v Praze. Jedině obchodník Jan Svátek
ve Frýdlantě dostal z tohoto množství
400 metrů.
Vzhledem k tomu, že pohraničí je ve všech
směrech hůře zásobováno nežli
ostatní kraje, táži se pana ministra:
1. Zda je mu tento případ znám?
2. Kdo dal příkaz k odvezení tohoto zboží
do Prahy?
3. Proč nebylo aspoň částí
tohoto zboží pamatováno také na postižené
pohraničí?
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu ministru financí, aby v zastoupení omluveného
pana ministra vnitřního obchodu odpověděl
na tento dotaz.
Ministr dr. Dolanský (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
K bodu 1.: Případ v dotazu uvedený je mi
znám. Dne 3. února 1947 zaslal Fond národní
obnovy a Osidlovací úřad ministerstvu vnitřního
obchodu hlášení Textilních tiskáren,
úpraven a bareven - národní podnik, závod
ve Frýdlantu v Čechách (dříve
Rollfs a spol.), že v jejich závodě je různé
textilní zboží, jehož majitel nemohl býti
zjištěn, a zboží zahraničních
německých firem, které je daly závodu
k zušlechtění.
Na základě tohoto hlášení byla
provedena orgány ministerstva vnitřního obchodu
a Fondu národní obnovy ve Frýdlantu revise
u bývalé firmy Rollfs, při které bylo
zjištěno, že u této firmy je uskladněno
celkem 180.000 metrů různého textilního
zboží, které tu bylo uloženo kompletně
již v době převratu a nebylo tedy soustředěno
až po revoluci sběrem ve frýdlantském
okrese. Při revisi bylo firmě zakázáno
se zbožím jakkoliv nakládati a uloženo
vyčkati dalších disposic ministerstva vnitřního
obchodu. Zboží firmy Krolop, které tato dala
podle tvrzení v dotazu firmě Rollfs k úpravě,
nebylo při revisi zjištěno. Firma sama uvádí
ve svém podání ze dne 26. března t.
r., že toto zboží bylo odebráno okupační
armádou, a žádá současně,
aby byla určena přejimatelem skladu textilií
fy Rollfs. Jelikož tato žádost došla ministerstvu
vnitřního obchodu v době, kdy disposice se
zbožím byly již provedeny, nemohl býti
na ni vzat zřetel.
K bodu 2.: Distribuci zboží, zajištěného
u firmy Rollfs, provedlo ministerstvo vnitřního
obchodu tak, že určilo tři přejimatelské
firmy v Praze, a to Velkonákupní společnost
družstev, firmy Prokop a Čáp a Gustav Orell
a spol., národní správa, kterým přidělilo
zboží přibližně stejným
dílem s podmínkou, že toto zboží
bude distribuováno spotřebitelům prostřednictvím
maloobchodních firem v okresech Bruntál, Hlučín,
Frývaldov, Opava, Fryštát, Krnov, Český
Těšín, Frýdek, Ostrava, Místek,
jakož i v jiných průmyslových okresech
Čech a Moravy. Firma R. Císař, Praha, nebyla
mezi přejimateli předmětného zboží.
K bodu. 3.: Z uvedeného je zřejmo, že ministerstvo
vnitřního obchodu pamatovalo při distribuci
zboží býv. firmy Rollfs především
na ty okresy, kde zásobování obyvatelstva
textiliemi bylo obzvláště svízelné,
zvláště pak na pohraniční okresy
Slezska, ve kterých v důsledku válečných
událostí nebylo žádných zásob
textilií a které v každém směru
byly válkou nejvíce postiženy. Maloobchodním
firmám v okresu Frýdlant bylo přejimateli
dodáno celkem 2.630 metrů látek, z toho firmě
Krolop 1.491 m, firmě Thum 554 m a firmě Zimmermann
559 m.
Místopředseda Petr: Slovo si vyžádal
pan ministr spravedlnosti. Uděluji mu je.
Ministr dr. Drtina: Slavná sněmovno!
Pan ministr vnitra dnes ve své odpovědi na dotaz
pana posl. Hory o stavu pátrání po
pachatelích atentátu na ústavní činitele
opakoval tvrzení úřední zprávy
ministerstva vnitra, vydané v pátek dne 21. t. m.,
že soudní vyšetřování, jež
bylo minulého týdne zahájeno u krajského
soudu v Olomouci, zasáhlo rušivě do pátrání
bezpečnostních orgánů.
Lituji, že byl pan ministr vnitra takto nesprávně
informován svými podřízenými
orgány a že tato úřední zpráva
ve stylisaci, ve které vyšla, byla vydána.
Pro dnešek bych chtěl jen konstatovat, že se
i pan ministr vnitra, i celá naše veřejnost
přesvědčí, že informace, kterou
mu v tomto smyslu podaly příslušné bezpečnostní
orgány, byly nesprávné. To vyplývá
již z té skutečnosti, že dosavadní
výsledky soudního vyšetřování,
vedeného u krajského soudu v Olomouci, jsou úspěšné
a vedly již nyní ke zjištění trestných
činů podle zákona na ochranu republiky. Pokládám
proto za svou povinnost poděkovat jak posl. Krajinovi
za jeho oznámení, jež učinil, tak i
soudním a ovšem i bezpečnostním orgánům
za vše, čím k těmto výsledkům
přispěly. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Žádám
pana poslance Smejkala, aby přečetl dotaz
na pana ministra sociální péče ve
věci předložení osnovy o nemocenském
pojištění a pensijním pojištění
rolníků a živnostníků.
Posl. Smejkal (čte): Vážený
pane místopředsedo, pane ministře sociální
péče!
Činím dotaz:
1. Jak pokročily přípravy vašeho ministerstva
k předložení osnovy o nemocenském a
pensijním pojištění rolníků
a živnostníků?
2. Zda je pravděpodobné, že bude v podzimním
zasedání parlamentu příslušná
osnova předložena?
3. Které z uvedených pojištění
bude řešeno přednostně?
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu ministru sociální péče k odpovědi
na tento dotaz.
Ministr dr. Nejedlý (čte): Slavná
sněmovno!
Národní pojištění bude řešeno
pro všechny vrstvy obyvatelstva, tedy i pro zemědělce
a živnostníky, souborně třemi osnovami
zákonů: Osnovou o organisaci národního
pojištění, osnovou o národním
pojištění nemocenském a osnovou o národním
pojištění důchodovém.