Světový festival mládeže byl pro nás
tudíž nejvýš významným a
nejvýš šťastným podnikem. A měl-li
na jeho zdaru tak veliký podíl Svaz české
mládeže, pak mu za to patří náš
vřelý dík a uznání, stejně
jako československému festivalovému výboru
a stejně jako všem organisacím a pracovníkům,
kteří se zasloužili o státně
propagační využití této jedinečné
světové manifestace demokratické mládeže.
(Potlesk.)
My arciť víme, že mimořádně
skvělý úspěch Světového
festivalu mládeže nebyl a není příjemný
a vítaný některým politickým
činitelům. Z jejich popudu se mluvilo pak o politickém
a stranickém zneužití festivalu mládeže,
ačkoliv vpravdě bylo tomu tak, že příslušné
složky politických stran, mající co
dělat s mládeží, se předem zřekly
účasti na festivalových pracích, a
teprve když se ukázalo, že festival mládeže
neztroskotá, jak oni očekávali, nýbrž
že má naopak netušený velkolepý
úspěch, začali s výtkami stranickosti
vůči těm, kdož se od počátku
přípravy Světového festivalu mládeže
obětavě chopili. A dodatečně se pak
tito nepřející kritikové festivalu
mládeže chopili i smyšlenek o velikých
státních nákladech na podporu festivalu,
aby se tak pokusili zlehčit jeho veliký úspěch.
Pravda však je, že z pověření vlády
učinil zvláštní vládní
zmocněnec pro festival dr. Červíček
spolu s meziministerským komitétem a že z pověření
vlády učinilo i naše ministerstvo informací
všechno pro zdar festivalu mládeže. Ale pravdou
také je, že jsme to všechno dělali tak,
aby to právě finančně vyžadovalo
co nejméně ze státních našich
prostředků.
V odpovědi p. ministra financí je průkazně
doloženo, že peněžní částka,
usnesená vládou na podporu festivalu, nebyla ani
vyčerpána. A pokud jde o podporu poskytnutou ministerstvem
informací a v rozpočtu na r. 1947 již předem
schválenou, je tomu tak, že nám bude ještě
dodatečně vráceno 600.000 Kčs. Festival
mládeže, aranžovaný v tak velkých
rozměrech, byl finančně aktivním podnikem.
Nejen že neskončil schodkem, jak někteří
zlolajní lidé myslili, ale končil výnosem
doposud zjištěným 3 mil. Kčs. A tento
finanční efekt festivalu mládeže dosvědčuje
dnes pádně, že ti šiřitelé
zlomyslných zpráv o velkých státních
nákladech na podporu festivalu a zřejmě i
pan dr. Linczényi patří k těm
neprozíravým lidem, kteří si zapomněli
vypočíst, kolik vysoce atraktivních podniků
bylo v Praze uspořádáno během festivalu
mládeže, za jaké ohromné účasti
obecenstva se ty různé podniky konaly a jak musely
býti výnosné, když se na těchto
podnicích většinou vybíralo vstupné.
A stejně asi panu posl. dr. Linczényimu ušlo
to, že zahraniční delegace demokratické
mládeže přijely k nám vybaveny, a mnohdy
velmi bohatě, penězi a cizí hodnotnou valutou.
Pokud vím, bylo třeba jen dvě anebo tři
delegace z ciziny podpořit velmi malým příspěvkem
na úhradu jejich pobytu, ale dodatečně si
vydělaly i ony vystupováním po různých
místech republiky na úplatu těchto výloh
a příspěvky nám vrátily.
Bylo by ostatně trapné, kdyby dotaz pana posl. Linczényiho
měl v cizině vzbudit dojem, že u nás
někdo vyčítá mladým lidem druhých
národů ono pohostinství, které jsme
jim během festivalu mládeže prokázali.
Bylo by to tím trapnější, že ze
všech zemí Evropy a ze všech dílů
světa dostáváme stále vřelé
pozdravy od účastníků pražského
festivalu mládeže. Vzpomínají na Prahu,
vzpomínají na naše Československo a
sdělují nám, jak pomáhají šířit
pravdu o naší nové republice a získávat
pro ni lásku ve světě. Tyto sympatie tolika
lidí ve světě, za něž děkujeme
festivalu mládeže, jsou tím nejcennějším
jeho výnosem, cennějším nad veškeren
výnos finanční. Jsou to ovšem sympatie
pokrokových lidí ve světě, avšak
na těch nám musí především
záležet, neboť nemůže býti
sporu o tom, že věc naší nové lidově
demokratické a sociálně pokrokové
Československé republiky je spjata jen a jen se
silami pokroku v Evropě a ve světě.
Nevím, zdali stejného mínění
je i pan posl. dr. Linczényi, příslušník
slovenské demokratické strany. Nechci o tom pochybovat,
avšak chci jen říci, že podobně
jako v případě podpory Světového
festivalu mládeže budeme i nadále v oblasti
státní propagace sledovati intence prospěšné
zájmům naší nové republiky a
prospěšné i jejímu dobrému a
pokrokovému věhlasu ve světě a budeme
tyto intence sledovat tím rozhodněji, čím
jasněji je prokázáno, že se strany určitých
politických kruhů je podporována velezrádná
propaganda, kterou v zahraničí proti naší
nové republice provádějí Ďurčanští,
Sidorové, Prchalové, Prídavkové a
podobní zaprodanci našich nepřátel.
Jsme přesvědčeni, že slavné ústavodárné
Národní shromáždění nás
bude v této snaze podporovat, s výjimkou poslanců
pro velezradu uvězněných anebo stíhaných.
A v tomto smyslu žádám i já, aby ústavodárné
Národní shromáždění vzalo
laskavě na vědomí moji poznámku k
odpovědi na dotaz poslance dr. Linczényiho.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
V zastoupení pana ministra průmyslu nám odpoví
na dotaz pan ministr výživy.
Ministr Majer: Slavná sněmovno, paní
a pánové. V zastoupení ministra průmyslu
Laušmana sděluji, že ministr průmyslu
se plně připojuje k odpovědi, jak ji sněmovně
sdělil pan ministr financí.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministru výživy a žádám
pana posl. Šulíka, aby přečetl
svůj dotaz na pana ministra financí ve věci
daňových nedoplatků.
Posl. Šulík (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Určitá personální opatření
ve finanční správě jsou odůvodňována
také vzrůstem nedoplatků daňových.
Ptám se proto:
Je pan ministr financí ochoten sděliti dosavadní
výši daňových nedoplatků?
Je pan ministr financí ochoten sděliti, jaká
opatření učinila finanční správa
pro úpravy předběžných plateb
prozatímních náležitostí vzhledem
k znehodnocení peněžnímu a co je příčinou
dosavadního stavu?
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Prosím pana ministra financí, aby odpověděl
na tuto otázku.
Ministr financí dr. Dolanský (čte):
Slavné Národní shromáždění!
Dotaz p. posl. Šulíka ze dne 10. října
1947 o výši daňových nedoplatků
jsem vlastně zodpověděl již dne 30.
října t. r. ve svém výkladu v plenu
ústavodárného Národního shromáždění
při předložení státního
rozpočtu pro rok 1948.
Uvedl jsem odhadnutý stav nedoplatků ke dni 30.
června 1947. Podle novějších hlášení
berních úřadů ke dni 30. září
1947 se stav nedoplatků téměř nezměnil.
K tomu dni vykázaly berní úřady v
zemích českých 5.894 mil. a berní
úřady na Slovensku 1.498 mil., celkem tedy 7.392
mil. Kčs nedoplatků na přímých
daních s přirážkami.
Velkou část těchto nedoplatků tvoří
však nedoplatky nelikvidní, t. j. nedoplatky, které
v přítomné době nelze od poplatníků
vybrati, a jejich likvidace předpokládá vyřešení
některých otázek všeobecného
rázu. Jsou to zejména nedoplatky konfiskátů
podle dekretů č. 112 a č. 108 z roku 1945,
nedoplatky bývalých majitelů biografů,
pokud tito poplatníci nemají dostatek vlastních
prostředků k vyrovnání dlužných
daní a jichž nedoplatky budou vybrány z náhrady
za sestátněné biografy, nedoplatky daně
důchodové bývalých vlastníků
podniků znárodněných podle dekretů
č. 10 a 101 z roku 1945, pokud tito poplatníci nemají
jiného majetku, ze kterého by svoje daňové
závazky uhradili, dále dlužné daně
zemědělců postižených katastrofální
neúrodou; jakož i jiné nedoplatky posečkané
nebo sporné. Berní úřady v českých
zemích vykázaly takové nelikvidní
nedoplatky částkou 4.200 mil., berní úřady
na Slovensku částkou 395 mil., úhrnem tedy
4.595 mil. Kčs nedoplatků nelikvidních.
Likvidní nedoplatky na přímých daních
činí ke dni 30. září 1947 v
českých zemích jen 1.694 mil. a na Slovensku
1.103 mil., tedy dohromady 2.797 mil. Kčs.
Data nedoplatků zjišťovaná berními
úřady během roku jsou ovšem jen přibližná,
sestavená podle sumárních záznamů
předpisů a plateb. Skutečná výše
nedoplatků na předepsaných daních
bude známa až po uzávěrce daňových
účtů jednotlivých poplatníků
ke dni 31. prosince 1947, na nichž budou přímé
daně na berní rok 1947 z největší
části již předepsány.
Pan posl. Šulík se dále táže:
Jaká opatření učinila finanční
správa pro úpravy předběžných
plateb prozatímních náležitostí
vzhledem k znehodnocení peněžnímu a
co je příčinou dosavadního stavu?
K tomuto stručnému dotazu, jestliže mu správně
rozumím, sděluji, že výše zatímních
splátek na přímé daně, pokud
nejsou na běžný berní rok předepsány,
řídí se podle § 269, odst. 2 zákona
o přímých daních podle výše
posledního ročního předpisu, známého
poplatníkovi počátkem berního roku.
Převyšuje-li pak vyměřená daň
tuto zatímní povinnost, doplatí poplatník
rozdíl do 30 dnů po doručení platebního
rozkazu. Takové doplatky se skutečně vyskytnou
v mnohých případech u předpisů
výdělkové daně všeobecné
i zvláštní a u předpisů daně
důchodové podnikatelů na berní rok
1947, pokud se zvýšení cenové hladiny,
provedené koncem roku 1945, projevilo též zvýšením
podnikových výnosů a tedy i daňových
základů za kalendářní rok 1946.
Vyrovnání těchto vyšších
předpisů je však v četných případech
pouze formální. Tak podniky vedoucí řádné
obchodní knihy mají zvýšenou daň
již předem zaplacenu, neboť podle § 15,
č. 1, písm. e) zákona o přímých
daních musí být daňová reserva
přiměřená očekávanému
předpisu zaplacena bernímu úřadu již
do konce lhůty pro podání přiznání,
aby byla při vyměření daně
výdělkové a daně důchodové
uznána za odčitatelnou. Podniky podrobené
zvláštní dani výdělkové
tvoří rovněž již v bilanci za každý
obchodní rok přiměřenou daňovou
reservu, třebas tato počínajíc berním
rokem 1943 nemůže býti od daňového
základu odečtena.
Mezi poplatníky zvláštní daně
výdělkové patří dnes též
národní podniky, které jsou novými
daňovými subjekty počínajíc
berním rokem 1947. Poněvadž těmto podnikům
není možno daň včas vyměřiti,
uložilo ministerstvo financí svým výnosem
ze dne 27. února 1947, č. 36.967/47, příslušným
berním správám, aby národním
podnikům stanovily zatímní splátky
na dobu, než jim bude daň vyměřena.
Poněvadž u poplatníků podléhajících
dani pozemkové nebo dani domovní nepřijde
zvýšení daňových základů
v důsledku cenové úpravy v úvahu,
mohlo by jíti o vyšší doplatky jen u těch
poplatníků všeobecné daně výdělkové,
kteří nevedou obchodní knihy a nemohou si
tudíž utvořiti odčitatelnou daňovou
reservu. Pro tyto převážně drobné
poplatníky bylo by však spojeno s obtížemi,
kdyby si museli povinnost na dani výdělkové
a důchodové sami vypočítati a podle
vlastního výpočtu daň předem
zaplatiti.
Dovoluji si ještě upozorniti, že poplatníci
všeobecné daně výdělkové
odečetli si v přiznání k dani důchodové
a k dani výdělkové na berní rok 1947
od daňového základu poplatky na všeobecnou
daň výdělkovou za berní roky 1943
až 1946, kterou zaplatili v roce 1946 zpravidla ve vázaných
vkladech.
V důsledku těchto odpočtů nedojde
vždy na berní rok 1947 k vyměření
vyšších daní než na berní
rok 1946 a předchozí, i když obchodní
zisk kalendářního roku 1946 se proti předchozím
rokům zvýšil.
Se zřetelem na důvody výše uvedené
nepovažovalo ministerstvo financí za nutné,
aby ustanovení § 269, odst. 2 zák. o přímých
daních bylo pro berní rok 1947 novelisováno.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministru financí a žádám
pana posl. Tichotu, aby přečetl svůj
dotaz na pana ministra financí ve věci obvinění
dr. Jaroslava Gregora.
Posl. Tichota (čte): Paní a pánové,
činím stručný dotaz na pana ministra
financí ve věci obvinění pana dr.
Jaroslava Gregora, finančního rady z Brna.
V 61. schůzi ústavodárného Národního
shromáždění upozornil jsem na závažná
obvinění, vznesená proti dr. Jaroslavu Gregorovi,
finančnímu radovi z Brna. Uvedl jsem, že veškerý
spisový materiál uvázl v kabinetu pana ministra
financí, aniž došlo k vyšetření
věci a provedení příslušného
personálního opatření. Dokonce byl
p. dr. Gregor dekretem č. 1455/10 ze dne 18. září
1946 podle pokynu kabinetu pana ministra financí pověřen
funkcí vicepresidenta zemské finanční
správy moravsko-slezské a byl povýšen.
Je pan ministr financí ochoten podati zevrubnou zprávu
o všech obviněních dr. Gregora a o výsledku
šetření?
Je pan ministr ochoten vysvětlit, jak je možné,
že jeho kabinet může zaměstnanci určit
funkci bez ohledu na platnost služební pragmatiky?
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Prosím pana ministra financí, aby odpověděl
na tento dotaz.
Ministr Dolanský (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Ve své řeči v 61. schůzi dne 26. června
1947 vytkl pan posl. Tichota dr. Gregorovi zejména,
že se velmi pečlivě staral o hojnou účast
zaměstnanců na kursech němčiny. Konstatuji
podle spisů, že obvinění směřující
proti dr. Gregorovi byla přezkoumána a vyšetřena,
obvinění tohoto obsahu však vůbec vzneseno
nebylo. Ostatní obvinění pak se ukázala
jako malicherná a neodůvodněná.
Dr. Gregor byl naopak pro svou protiněmeckou činnost
v době okupace dvakrát vyšetřován
a vězněn. Po prvé byl držen ve vazbě
v září až listopadu 1941, a to jednak
proto, že v říjnu 1938 přeložil
do pohraničí všechny německé
úředníky z osobního stavu zemského
finančního ředitelství v Brně,
jichž bylo 541, jednak pro svou frankofilskou činnost
a pro přednášku přednesenou na Sorboně
na thema Francie a my. Kromě toho mu přitěžovalo
členství v Ethickém sdružení,
pro něž byl denuncován v Moravské orlici
článkem Antonína Kožíška,
odsouzeného pro fašismus a kolaborantství a
popraveného letos v dubnu.
Důvodem druhého zatčení dne 10. března
1945 bylo, že založil a vedl illegální
odbojovou skupinu finančních zaměstnanců,
která byla přičleněna ke skupině
Bohuslava Partiky. Z vazby z Kounicových kolejí
byl odtransportován počátkem dubna do koncentračního
tábora v Mirošově a zároveň bylo
velitelstvím německé policie v Brně
sděleno služebnímu úřadu, že
s jeho propuštěním nelze počítati.
Dr. Gregor je členem Svazu osvobozených politických
vězňů, odbočky vnitřní
Brno, a Svazu národní revoluce, jehož zemská
odbočka v Brně jej vyslala v březnu 1946
jako svého delegáta na zájezd do Bělehradu.
Za zásluhy o přátelské vztahy československo-francouzské
byla mu dekretem francouzské vlády ze dne 30. dubna
1946, čís. 47276, propůjčena hodnost
rytíře Čestné legie. Tato jeho práce
byla rozhodnutím vlády republiky Francouzské
ze dne 21. listopadu 1946 znovu oceněna.
Pro svoje odborné znalosti byl dr. Gregor jmenován
zkušebním komisařem pro národní
hospodářství a finanční vědu
na období 1946/1947 až 1950/1951 na Masarykově
universitě v Brně, a to dekretem předsedy
zkušební komise pro státní zkoušky
státovědecké profesora dr. Weyra ze dne 6.
prosince 1946.
Pověření dr. Gregora funkcí vicepresidenta,
jež pan posl. Tichota vytýká, bylo by
sice jeho odbornou kvalifikací, která ani odpůrci
nebyla nikdy popírána, a zmíněnou
odbojovou činností plně odůvodněno;
musím však připomenouti, že naprosto nebylo
povýšením nebo změnou dosavadního
stavu. Dr. Jaroslav Gregor byl již rozhodnutím zemského
národního výboru v Brně ze dne 14.
května 1945 pověřen funkcí stálého
zástupce zatímního správce zemského
finančního ředitelství v Brně,
což bylo potvrzeno rozhodnutím ministra financí
dr. Šrobára ze dne 25. května 1945,
č. 937/45. Dalším rozhodnutím ministra
financí dr. Šrobára ze dne 31. října
1945, čís. 57.467, byl ustanoven zástupcem
presidenta zemského finančního ředitelství
v Brně. Vykonával tedy dr. Gregor funkci vicepresidenta
již od května 1945, resp. od konce října
1945, a nikoli teprve snad na základě návrhu
o rozdělení úřední činnosti,
adresovaného p. presidentovi zemského finančního
ředitelství v Brně dr. Eduardu Dlouhému
dne 18. září 1946.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministru financí.
Žádám pana posl. Sedláka, aby
přečetl svůj dotaz na pana ministra národní
obrany ve věci odklizení vojenského kořistného
materiálu.
Posl. Sedlák (čte): Slavná
sněmovno!
Podle § 65 zákona č. 140 Sb. o jednacím
řádu ústavodárného Národního
shromáždění vznáším
na pana ministra národní obrany dotaz ve věci
odklizení vojenského kořistného materiálu.