Roztříštěnost, vzniklá tím,
že černý obchod je stíhán několika
ústředními úřady, je jednou
z příčin, pro které nemůže
býti černý obchod rychle a v plném
rozsahu vymýcen.
Aby bylo čeleno těmto závadám, usnesla
se vláda 22. října 1947 na zřízení
meziministerské koordinační komise, jež
by jednak provedla reorganisaci a soustředění
kontrolních služeb, jednak je jednotně řídila
na celém státním území. Komise
se již ustavila a zahájila práci. Mezi jejími
prvními opatřeními bude přebudování
úřadoven cenové kontroly na úřadovny
hospodářské kontroly, soustřeďující
kontrolní orgány oboru vyživovacího,
zásobovacího a cenového v širších
oblastech.
Ministerstvo vnitra je si plně vědomo své
odpovědnosti při stíhání černého
obchodu i jak veliký význam má toto stíhání
pro hospodářskou konsolidaci státu a je přesvědčeno,
že budou-li provedena všechna opatření,
jak pokud jde o soustředění hospodářské
kontrolní služby, tak i pokud jde o rychlé
a přísné stíhání černého
obchodu, bude tento zlořád ne-li vymýcen,
pak alespoň podstatně omezen na nejmenší
míru. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministrovi za odpověď.
Žádám pana poslance Gottvalda, aby přečetl
dotaz na pana ministra financí ve věci kontroly,
prováděné úředníky důchodkových
kontrolních úřadů u majitelů
drobných vázaných vkladů.
Posl. Ant. Gottvald (čte): Paní místopředsedkyně,
páni ministři, slavná sněmovno!
V poslední době navštěvují úředníci
důchodkových kontrolních úřadů
majitele vázaných vkladů a kontrolují,
jak byly jejich vklady uvolňovány. Poukazují
na to, že mnozí budou nuceni část vybraných
vázaných vkladů vraceti a mimo to že
jim mohou býti uloženy pokuty. Jsou kontrolováni
i majitelé drobných vazaných vkladů.
Praxe uvolňování vázaných vkladů
opírala se vždy o informace peněžních
ústavů, resp. Poštovní spořitelny
za spoluúčasti národních výborů
a Národní banky československé. Vkladatelé
se tudíž právem domnívali, že k
uvolňování jejich vázaných
vkladů došlo vždy po právu a jsou nyní
roztrpčeni touto činností úřadů
důchodkové kontroly.
Táži se proto pana ministra financí, proč
jsou voláni k odpovědnosti nyní majitelé
drobných vázaných vkladů, když
o řádně doložených žádostech
za uvolnění vkladů rozhodovaly úřady
a peněžní ústavy?
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Prosím pana ministra financí, aby odpověděl
na tento dotaz.
Ministr dr. Dolanský (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Omezená možnost získání nových
platidel po měnové reformě, jakož i
déle trvající vázanost vkladů
byly podnětem řadě jednotlivců, aby
se snažili dosáhnouti pro sebe výhody uvolnění,
i když neměli pro to náležitého
důvodu, předvídaného v dekretu o obnovení
čs. měny č. 91 z roku 1945 nebo ve směrnicích
ministerstva financí o uvolnění vázaných
vkladů.
Ministerstvo financí i Národní banka československá
byly často upozorňovány na takové
případy, k nimž nebylo možno shovívavě
přihlížeti, neměl-li se vyvolati mylný
a ve svých důsledcích nebezpečný
dojem, že porušování předpisů
v tomto oboru není spojeno s risikem. Ministerstvo financí
zařídilo proto svými revisními orgány
na jaře letošního roku soustavnější
dohlídky na uvolňování vázaných
vkladů u peněžních ústavů.
Těmito dohlídkami a doplňovacími šetřeními
byl zjištěn značný počet neoprávněných
uvolnění, mezi nimi i řada dolosních
porušení zákona některými vkladateli.
Stávalo se tak zejména při uvolňování
jednoměsíčních platů a mezd
podnikatelům podle § 11 dekretu č. 91 z r.
1945, kdy se uplatnily nároky na uvolnění
na podkladě vědomě nesprávných
výplatních listin, jakož i při uvolňování
10% z vázaných účtů podnikatelů
podle § 13 téhož dekretu. Byly na příklad
zjištěny případy umělého
nadouvání zůstatku na vázaném
účtě tím, že na něj byly
z vázaného účtu jiných osob
převáděny pod předstíraným
titulem závazkovým peněžní částky,
čímž se zvýšila základna
pro výběr 10%.
Avšak i u soukromníků byla zjištěna
uvolnění na podkladě nesprávných
údajů, tak na příklad i výživné
bylo vybíráno osobou, která neměla
na ně nároku, ani u ní nebyla dána
potřeba. Při dohlídkách byly seznány
také případy uvolnění sice
objektivně neoprávněného, avšak
bez zlého úmyslu získaného. Přichází
to zejména u korporací a zařízení
oprávněných volně čerpati z
vázaných vkladů podle § 15 zmíněného
dekretu. Některé z těchto korporací
uvolnily si vázané vklady jen proto, aby volné
prostředky takto získané si opět uložily
na volný a zúročitelný vklad. Peněžní
ústavy i Národní banka československá
nemohou být činěny zodpovědnými
za taková neoprávněná uvolnění,
neboť rozhodovaly na podkladě tvrzených okolností,
začasté i místopřísežně
prohlášených, avšak neodpovídajících
skutečnosti. I potvrzení národních
výborů ukázala se leckdy méně
spolehlivými.
Na podkladě materiálu sebraného při
revisích projednávají jednotlivé případy
pozastavené revisemi orgány okresních finančních
ředitelství nebo důchodkových kontrolních
úřadů. V případech neúmyslného
porušení zákona skončí se věc
tím, že neoprávněně vybranou
částku vrátí strana do měnové
vázanosti, v případech úmyslného
vylákání uvolnění nutno ovšem
zavésti důchodkové trestní řízení,
jak předpisuje § 23 zmíněného
již dekretu. Částky, které byly na základě
revisí vráceny do vázanosti, činí
již 3/4 miliardy Kčs. Nemůže býti
omluvou pro pozastavené osoby, že o jejich žádostech
rozhodovaly peněžní ústavy nebo Národní
banka, spočívalo-li jejich rozhodnutí na
nepřípadných informacích strany o
skutkových okolnostech případu. Poměrně
řídké jsou případy, kdy na
podkladě řádně doložené
a co do skutkových okolností pravdivé žádostí
bylo povoleno peněžním ústavem uvolnění
neprávem vadným výkladem směrnic.
V zájmu rovnosti majitelů vázaných
vkladů a zamezení nesprávných uvolňovacích
aktů nemůže se ministerstvo financí
vzdáti řádného projednávání
pozastavených případů, ačli
nejde o věci bagatelní, a musí trvati buď
na navrácení do vázaností, anebo,
jde-li o záměrné vylákání
uvolnění, na zákonném uplatnění
práva trestního.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministru financí.
Žádám pana posl. dr. Linczényiho,
aby přečetl dotaz na pana ministra školství,
financí, informací a průmyslu ve věci
finančních nákladů na Festival mládeže.
Posl. dr. Linczényi (číta):
Slávna snemovňa!
Pýtam sa pánov ministrov školstva, informácií,
financíí a priemyslu, či majú vedomosť
o tom, aký bol celkový finančný náklad
Festivalu mládeže, poriadaného tohto leta.
Koľko venovali z rozpočtových prostriedkov
svojich rezortov na festival, koľko na tento cieľ venovaly
podniky znárodneného priemyslu a znárodneného
peňažníctva, a to vo všetkých prípadoch,
vo forme priamej alebo nepriamej.
Či bolo postarané o to, aby takto venované
čiastky boly použité výhradne len na
účely, na ktoré boly venované, či
bolo už prevedené zúčtovanie a či
sa tak dialo za účasti štátnych orgánov
a ktorých, a či bude o tomto podaná verejnosti
podrobná zpráva.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo panu ministru financí k odpovědi
na tento dotaz.
Ministr dr. Dolanský (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Podnik takového významu a rozsahu, jako byl Světový
festival mládeže, konaný od 20. července
do 17. srpna 1947 v Praze, není možno zlikvidovat
v tak krátké době.
Světový festival mládeže dělil
se po hospodářské stránce na dvě
samostatně účtující složky,
a to Mezinárodní světový festival
mládeže, spravovaný mezinárodním
přípravným výborem, a Československý
festival mládeže, spravovaný československým
přípravným výborem. Oba výbory,
mezinárodní i československý, vzhledem
k nedostatku pracovních sil a vzhledem k tomu, že
nebyly dosud předloženy všechny účty
dodavatelů a nejsou ještě vyúčtovány
všechny příjmy, mohly zatím sestaviti
jen předběžné vyúčtování,
uzavřené ke dni 17. listopadu 1947. Podle těchto
předběžných vyúčtování
skončil se celý festival mládeže celkem
úspěšně, takže stát poskytuje
vlastně jen podporu jeho československé složce,
to jest československému festivalovému výboru.
Podle prozatímní bilance mezinárodního
přípravného výboru festivalu činil
celkový finanční obrat mezinárodního
festivalu Kčs 133,994.134. Na účtě
zisku a ztráty činí součet ztrát
částku 20,942.696,80 Kčs, naproti tomu součet
příjmů částku 23,806.823,20
Kčs, takže tento účet je k 17. listopadu
1947 aktivní částkou 2,864.126 Kčs
40 hal. Mezi příjmovými položkami je
zahrnuta částka jednoho milionu Kčs ze subvence,
poskytnuté usnesením vlády ze dne 12. července
1946 na přípravné práce. Tato subvence
byla dotována z prostředků ministerstva informací.
Pokud se týká československého festivalového
výboru, nebylo v předběžném rozpočtu
tohoto výboru počítáno s příjmy.
Podle prozatímního přehledu nákladů
vykazuje československý výbor úhrnem
výdaje v částce 2,234.638 Kčs 50 hal.
a příjem pouze 3.622,70 Kčs z gardenparty.
K úhradě výdajů byla mu zatím
ze státních prostředků poskytnuta
v r. 1946 část subvence podle usnesení vlády
z 12. července 1946 v částce 500.000 Kčs
z prostředků ministerstva informací, na instalaci
československé účasti na festivalové
výstavbě pak částka 331.015,80 Kčs
rovněž z prostředků ministerstva informací,
a konečně 500.000 Kčs a konto subvence, jež
byla povolena usnesením vlády ze dne 24. června
1947 na krytí případného schodku festivalu
až do částky 4,500.000 a která má
býti hrazena stejným dílem z prostředků
celkem 15 resortů. Bylo tedy československému
festivalovému výboru ke krytí jeho výdajů
zatím poskytnuto ze státních prostředků
celkem 1,331.015,80 Kčs a nedostává se pro
konečné vyúčtování všech
závazků 900.000 Kčs, jež budou uvolněny
k tíži zmíněné subvence 4,500.000
Kčs.
Z uvedeného jest zřejmo, že bylo celkem počítáno
se strany státu s příspěvkem až
do výše asi 6,331.015 Kčs, bude však použito
jen asi 3,231.015,80 Kčs a není vyloučeno,
že při konečné likvidaci se tato částka
ještě sníží. Skutečný
příspěvek státní pokladny činí
tedy zhruba polovinu předpokládaného a jeví
se nesporně nízký vzhledem k velikosti podniku,
jeho ohlasu po stránce propagace republiky v cizině
a zejména též v přínosu cizích
valut, jichž bylo získáno za 13 až 15
milionů Kčs, z toho za 7 milionů Kčs
dolarů, liber a švýcarských franků.
Ze zmíněného příspěvku
3,231.015,80 Kčs, činí podíl ministerstva
informací 1,831.015,80 Kčs a skládá
se ze subvence 1,500.000 Kčs, povolené usnesením
vlády ze dne 12. července 1946, z které bylo
poskytnuto mezinárodnímu festivalovému výboru
1,000.000 Kčs a československému výboru
500.000 Kčs, a z částky 331.015 Kčs
80 hal. na instalaci československé účasti
na festivalové výstavě. Zbývající
částka 1,400.000 Kčs dělí se
rovným dílem mezi ministerstvo informací
a 14 ostatních resortů.
Znárodněný průmysl vynaložil
celkem 825.755 Kčs 50 hal. kromě různých
drobných věcných darů, které
národní podniky věnovaly při pořádání
sportovních soutěží a pod. Z uvedené
částky připadá na Českoslov.
doly 52.180,50 Kčs, na Čsl. závody kovodělné
a strojírenské 135.697 Kčs, na Čsl.
závody kožedělné a gumárenské
416.348 Kčs, na Čsl. závody sklářské
5.000 Kčs, na Čsl. hutě 50.000 Kčs,
na Čsl. závody keramické 17.133,50 Kčs,
na Čsl. textilní závody 74.860,50 Kčs,
na Čsl. závody pro papír a celulosu 5.000
Kčs, na Čsl. závody chemické 69.536
Kčs. Z této částky bylo národními
podniky na festival věnováno přímo
pouze 236.527 Kčs, v kteréžto částce
jsou zahrnuty gramofonové desky, reklamní inseráty
a články uveřejněné ve festivalových
publikacích. Zbytek vydajů připadá
vesměs na náklady spojené s vysíláním
mladistvých zaměstnanců na festivalové
slavnosti a na zapůjčení dopravních
prostředků národními podniky. Stejným
způsobem přispělo v menší míře
i peněžnictví.
Aby bylo státních prostředků účelně
použito a aby hospodářství obou festivalových
výborů mohlo býti soustavně sledováno,
byly komisí pro festival mládeže v čele
se vládním zmocněncem festivalu, která
byla zřízena podle usnesení vlády
ze dne 15. dubna 1947, ustanoveny kontrolní orgány,
složené z účetních úředníků
minist. informací, školství, osvěty
a financí. Veškeré výdaje festivalu
byly kontrolovány a dály se pouze za souhlasu těchto
kontrolních orgánů, potvrzeného podpisem,
jednotlivý výdaj přesahující
částku 30.000 Kčs pak jen za souhlasu vládního
zmocněnce festivalu. Bylo tedy plně postaráno
o to, aby státní prostředky nejen sloužily
účelu, pro který byly věnovány,
ale aby jich bylo hospodárně využito a aby
veškeré výdaje obou festivalových výborů
byly co nejúspornější. Kromě
toho byla ještě výnosem úřadu
předsednictva vlády ze dne 31. července 1947,
čís. 107.469 z roku 1947, ustanovena revisní
komise, jež předložené prozatímní
vyúčtování ve dnech 17. až 20.
listopadu 1947 přezkoumala a schválila. Toto prozatímní
vyúčtování je součástí
zprávy o výsledku Mezinárodního festivalu
mládeže, jež byla vládním zmocněncem
festivalu předložena vládě a má
býti projednána na dnešní její
poradě. Závěrečné práce
s konečným vyúčtováním
festivalu pokračují za stálé kontroly
zmíněných orgánů. Po předložení
konečné bilance a jejím přezkoumání
ministerstvem financí a Nejvyšším účetním
kontrolním úřadem bude možno o výsledku
podati podrobné informace.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo panu ministru školství a
osvěty k odpovědi na tento dotaz.
Ministr dr. Stránský (čte):
Slavná sněmovno!
Na meritum dotazu pana posl. dr. Linczényiho podal
obšírnou odpověď pan ministr financí.
Mohu k ní dodat pouze to, že ministerstvo školství
a osvěty náleží k těm 14 resortům,
které se podílejí na úhradě
schodku československého festivalového výboru
po 100.000 Kčs. Nepřímo podepřelo
ministerstvo školství a osvěty festival propůjčením
školních budov pro ubytování účastníků
a zapůjčením některých exponátů
pro výstavu, jak bývá v takových případech
zvykem.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministru školství a dávám
slovo panu ministru informací k odpovědi na tento
dotaz.
Ministr Kopecký (čte): Slavné
ústavodárné Národní shromáždění!
Paní a pánové!
Ujímám se slova, abych k odpovědi pana ministra
financí na dotaz posl. dr. Linczényiho ve
věci finančních nákladů na
festival mládeže připojil stručnou poznámku
za resort, jejž spravuji.
Motivy, které p. posl. dr. Linczényiho k
dotazu vedly, jsou zřejmě ve spojitosti se smyšlenými
zprávami, které před časem byly rozšířeny
šeptanou propagandou a fantasticky uváděly
až stamilionové náklady státu na podporu
Světového festivalu mládeže, který
se konal v Praze v červenci a v srpnu.
Odpověď pana ministra financí dává
mně příležitost demonstrovat na případě
festivalu mládeže, jak neodpovědně jsou
vyráběny a veřejnosti podvrhovány
různé vymyšlené zprávy, jimiž
reakční kruhy chtějí vyvolávat
nepříznivé mínění o
činnosti ministerstva informací a tendenčně
snižovat význam i jeho nejúspěšnějších
propagačních akcí.
Z údajů pana ministra financí je zřejmo,
jak vpravdě nepatrná byla částka,
jíž vláda přispěla na podporu
Světového festivalu mládeže, a přitom
byl Světový festival mládeže v Praze
s hlediska propagace naší nové republiky podnikem
neocenitelného významu. Neobyčejným
uznáním a vyznamenáním pro nás
bylo samo o sobě již to, že v poválečné
Evropě byla naše republika a naše Praha shledána
jedině vhodným místem pro uspořádání
mezinárodní manifestace demokratické mládeže.
A průběh festivalu mládeže pak ukázal,
že se k veliké naší hrdosti v Praze uskutečnila
manifestace jedinečného rázu, manifestace,
jaké do té doby nikdy a nikde nebylo. Do Prahy se
sjely delegace demokratické mládeže 71 národů
ze všech zemí Evropy, ze všech dílů
světa, dohromady v počtu přes 17.000 osob.
Festival mládeže se tak stal vskutku grandiosní
světovou manifestací mládeže, manifestací
za mír, demokracii, svobodu a pokrok. Teprve nyní,
po odstupu několika měsíců, můžeme
změřit mezinárodně-politický
význam Světového festivalu mládeže,
teprve nyní, když na událostech mezinárodní
politiky se přesvědčujeme, jak Mezinárodní
federace demokratické mládeže již v létě
správně vystihla své avantgardní poslání
v boji za mír a v boji proti válečným
snahám imperialistických činitelů
starého světa.
Pro nás bylo s hlediska státně-propagačního
důležitým ziskem Světového festivalu
mládeže to, že mladí lidé tolika
národů poznali naši zem, poznali naši
krásnou Prahu a že si ji s upřímným
obdivem zamilovali. Pro nás bylo důležitým
ziskem Světového festivalu mládeže to,
že demokratická avantgarda světové mládeže
poznala naše nové Československo, že viděla
naše budovatelské úsilí, že viděla
náš znárodněný průmysl,
že viděla dílo naší československé
dvouletky a že se proti všem tendenčním
a nepravdivým zprávám šířeným
v cizině přesvědčila o pravdě,
pokud jde o poměry u nás a pokud jde zvláště
o naši specifickou československou demokratickou cestu
k socialismu.