V kabinetě pana ministra Drtiny bylo však zjištěno,
že zásilka byla tam již doručena rovněž
toho dne asi v 9 hodin ráno. Tento případ
nebyl vůbec bezpečnostním orgánům
hlášen, ač zaměstnancům kabinetu
byl obsah zásilky znám. Zejména u ministerstva
spravedlnosti bylo lze přece očekávati, že
vzhledem k povaze věci okamžitě uvědomí
bezpečnostní organy. To se však nestalo. Balíček
byl orgány bezpečnosti nalezen v zahradě
ministerstva spravedlnosti v altánku již otevřen.
Nitky, vedoucí od víčka k rozněcovadlu,
byly přestřiženy podobně jako v prvém
případě. (Výkřiky.)
Zásilka, adresovaná panu ministru zahraničních
věcí, nebyla doručena jedině z toho
důvodu, že měla vadnou adresu. Tím bylo
způsobeno zdržení v dopravě a zásilka
byla zabavena bezpečnostními orgány ještě
před doručením.
Tyto okolnosti jsem musel předeslati, aby bylo patrno,
že bezpečnostní orgány pro svou práci
nenalézají všude plného pochopení.
Pokud jde o jednotlivé otázky, to jest, kterými
orgány a kterými složkami Sboru národní
bezpečnosti bylo vedeno šetření v prvních
dnech po zjištění atentátu, řekl
jsem již, že z kabinetu pana náměstka
předsedy vlády dr. Zenkla byla první
vyrozuměna státní bezpečnost. K tomu
je nutno upozorniti, že podle § 33 zák. o národní
bezpečnosti jí přísluší
šetření o trestních činech, spáchaných
proti bezpečnosti státu, a výslovně
také zajišťování osobní
bezpečnosti ústavních činitelů.
Proto prvého dne prováděla vyšetřování
oblastní úřadovna státní bezpečnosti
a provedla vše, co vzhledem k pozdnímu ohlášení
během toho dne bylo lze učiniti. Neomezila se jen
na převzetí a přezkoušení zásilek,
ale okamžitým šetřením i na poště
se snažila zajistiti stopy pachatele. Již prvého
dne také požádala oblastní úřadovnu
státní bezpečnosti i ostatní bezpečnostní
složky o spolupátrání.
2. Pokud jde o výtku, že naprosto neodborným
postupem orgánů složky státně
bezpečnostní byly zmařeny důležité
stopy, zejména otisky prstů, uvádím,
že balíčky a předměty v nich
doručené panu dr. Zenklovi a panu dr. Drtinovi
neměly, pokud se týká daktyloskopického
zkoumání, žádného významu,
a přesto bylo s nimi opatrně nakládáno
a zjišťováno, nejsou-li na nich zachovány
nějaké stopy. Pokud jde o zásilku určenou
panu ministru Masarykovi, bylo dbáno veškeré
opatrnosti, aby případné otisky byly zachovány.
Že tam žádné otisky nebyly nalezeny, resp.
že tam byl nalezen pouze velmi těžko čitelný
otisk, není, paní a pánové, vinou
bezpečnostních orgánů a není
jim proto možno ani v tomto směru nic vytýkati.
Pokud jde o otázku 3. a 4., totiž kterého dne
byla provedena koordinace všech bezpečnostních
složek za účelem jednotného postupu
při vyšetřování a jakým
způsobem byla tato koordinace provedena po stránce
kriminálně-taktické a kriminálně-technické,
jde o otázky, které spolu úzce souvisí.
Stalo se tak hned příštího dne ráno
po objevení činu, kdy byly na oblastní kriminální
úřadovny v Praze předány doličné
věci a kriminální složka byla tím
přibrána k intensivnímu pátrání.
Současně byla zapojena i složka uniformovaná,
která o spolupráci byla požádána
zvláštní pátrankou. Rovněž
bezpečnostní rozhlas byl požádán,
aby zprávu uveřejnil ve svých relacích.
Poněvadž odposlouchávati zprávy bezpečnostního
rozhlasu jsou povinny všechny složky národní
bezpečnosti, byla tímto způsobem zapojena
do pátrání celá národní
bezpečnost hned první den po spáchání
činu a k provedení účelné koordinace
práce všech složek byla hned toho dne v 10 hodin
dopoledne konána porada na oblastní úřadovně
státní bezpečnosti pod vedením ministerstva
vnitra.
Pokud pak jde o dotaz, z jakého důvodu vedení
státně-bezpečnostní služby pokládalo
první den po zjištění činu za
významné neodborným způsobem zjišťovati
veřejné mínění občanstva
na Václavském náměstí místo
intensivního šetření o činu samém
a proč nebylo ihned nařízeno soustředění
všech složek národní bezpečnosti,
poukazuji na body předchozí a konstatuji, že
nelze vůbec pochybovati o tom, že státně-bezpečnostní
složka má za povinnost zjišťovati také
mínění, neboť právě takovým
způsobem může často získati cenné
poznatky při pátrání po pachateli,
zvláště tehdy, když bylo lze předpokládati,
že jde o čin, spáchaný z pohnutek politických.
Hloučky byly sledovány nejen v Praze na Václavském
náměstí, nýbrž i jinde, pokud
bylo zjištěno, že o tom debatovaly. Že to
nebylo nijak na újmu pátrání v jiných
směrech, jsem již ukázal.
Pokud jde o poslední bod dotazu, nezbývá
než stručně ukázat, jaká opatření
a jaká pátrání byla tu bezpečnostními
orgány prováděna.
Bylo to především rozsáhlé pátrání
po zjištění původu dřevěných
krabiček, v nichž zásilky byly poslány.
A toto pátrání skončilo úspěšně.
Neboť jak výrobce krabiček, tak i obchod v
Praze, kde byly pachatelům krabičky prodány,
byl bezpečně zjištěn.
Za součinnosti vojenských úřadů
bylo dále pátráno, zda pachatel nezískal
třaskaviny nedovoleným způsobem z jejich
skladu. V souvislosti s tím byly prověřovány
všechny osoby, které buď pro své povolání
nebo se zřetelem na zvláštní znalosti
jsou obeznámeny s touto výbušinou. V této
souvislosti bylo pátráno i na knižním
trhu a v knihovnách, zda se snad tímto způsobem
neobjeví stopa po pachateli, který by se o podobnou
literaturu zajímal.
Souběžně s těmito akcemi bylo pátrání
soustředěno hlavně na poštovním
úřadě v Praze II, Ostrovní ulice,
a v jeho nejbližším okolí. Po získání
popisu pachatele byly prováděny rozsáhlé
prohlídky na nádražích, v restauracích,
v hotelích, biografech, nočních podnicích
a i na veřejných prostranstvích za účelem
podchycení všech podezřelých osob. Byly
prohlédnuty i weekendové chaty v Praze a okolí.
Bylo pátráno i v ústavech pro duševně
choré, zda snad v této době nebyla propuštěna
nějaká osoba, která by projevovala sklony
ke spáchání takového činu.
Když byly v tůni Vltavy nalezeny předměty,
o nichž bylo zjištěno, že mají vztah
k pachateli atentátu, a když po chemickém zkoumaní
ponožek znalci prohlásili, že podle mikroskopických
látek, nalezených na punčochách, by
přicházeli v úvahu jako použivatelé
malíři, drogisté, chemici nebo zaměstnanci
barvotisku, bylo pátráno i v těchto kruzích.
Poněvadž ponožky byly odborně látány
šicím strojem, bylo vynaloženo veškeré
úsilí, aby byla zjištěna firma, která
opravy prováděla. Tak bylo zjištěno,
že tyto ponožky byly spravovány v Břevnově.
Ve všech částech Prahy XV, v Břevnově
i v okolí bylo provedeno rozsáhlé pátrání
dům od domu. Bylo zkoumáno i písmo na bytových
přihláškách a pod. Ředitelství
pošt bylo vyzváno, aby všechny poštovní
úřady byly upozorněny a věnovaly pozornost
všem podezřelým zásilkám, které
by měly podobné písmo, jaké bylo na
průvodkách a obalech. K porovnání
písma byly poštovním úřadům
dány k disposici fotografie písma pachatele. Široká
veřejnost byla vybídnuta ke spolupráci zprávami
v denním tisku a v rozhlase, vyhláškami o vypsání
vysoké odměny, které byly vylepeny na celém
území Československé republiky. Byla
uspořádána výstavka doličných
předmětů. Z podnětu bezpečnostních
úřadů byl natočen i československý
zpravodajský film, který byl promítán
téměř ve všech biografech. Každý
podnět jen trochu konkretní byl pečlivě
zkoumán a bezpečnostní orgánové
použili všech možností a prostředků,
aby případ pokusu atentátu vysvětlili.
Naprosto je nelze viniti z nedbalého nebo neodborného
vyšetřování a se vší rozhodností
odmítám třeba jen náznaky obvinění,
že by pátrání nebylo vedeno s plnou
intensitou. Vždyť bylo při tom provedeno kolem
100 domovních prohlídek. Bylo perlustrováno
760 osob, provedeno 29 zatčení, v 16 případech
byly nalezeny různé zbraně a třaskaviny.
Při vyšetřování bylo použito
výhradně na tento případ 90 orgánů
a v hromadných akcích bylo použito až
400 civilních orgánů a uniformovaných
příslušníků SNB. Pátrání
po pachateli pokusu atentátu provádějí
bezpečnostní orgánové pod vedením
zvláštní odborné komise ministerstva
vnitra a za součinnosti všech složek Sboru národní
bezpečnosti.
Celé mnohostranné pátrání bylo
vedeno především zásadou naprosté
objektivity, aby se věc nestala předmětem
stranicko-politického boje. Případ se stal
v době pobouřené politické nálady
při projednávání t. zv. milionářské
dávky a bylo proto nutno i z tohoto důvodu přihlížeti
k motivům politickým. Nikde však nebyly při
tom překročeny meze nejpřísnější
objektivity a snahou bezpečnostních orgánů
zůstalo výhradně dopadení pachatelů
zavrženíhodného pokusu o atentát. Při
sestavování vedoucí komise a při všech
zákrocích bylo přihlíženo jen
k odborné kvalifikaci orgánů a všichni
národně socialističtí příslušníci,
kteří jsou povolanými odborníky, byli
přibráni stejně jako příslušníci
ostatních stran bez zřetele na politickou legitimaci.
Všichni přece musíme míti stejnou snahu
o dopadení pachatele tak hnusného zločinu.
A tato přísná objektivita byla u nás
zachována i pokud šlo o informace tisku. Nepřipustili
jsme, aby tiskových informací bylo stranicky zneužito,
a je nutno s povděkem konstatovati, že páni
redaktoři nezklamali důvěru na tiskových
konferencích v ně skládanou a že žádný
z nich se nedal strhnouti k sensacechtivosti a neuveřejnil
to, co by po případě mohlo poškoditi
další pátrání.
Jinak však tomu je s případem, který
od 20. 11. 1947 se stal předmětem skoro neseriosního
psaní části denního tisku, tak že
toto psaní působí dojem, že je politicky
zahroceno. Jde o stopu, která vede do obce Krčmáně
u Olomouce. K tomu nutno předeslati, že již 5.
listopadu, tedy více než 14 dní předem,
počaly bezpečnostní orgány tuto stopu
vyšetřovati a provedly tu také několik
zatčení. Tato stopa se opírala o důvěrné
sdělení, že v posledních dnech měsíce
července se do stolařské dílny Jana
Kopka v Krčmáni dostavila neznámá
žena a žádala jmenovaného o moření
a leštění tří krabiček.
Svědky případu byli manželka Kopkova,
jeho učedník a rolník Ladislav Loveček.
Přitom prý neznámá žena měla
Kopkovi prohlásiti, že krabiček bude použito
k atentátu na ministry československé vlády.
Brněnští orgánové, kteří
tuto věc vyšetřovali, upozornili na tuto stopu
státní zastupitelství v Olomouci a Kopka
i Loveček byli hned převezeni do Prahy, kde jim
byly k agnoskaci předloženy krabičky, kterých
bylo ve skutečnosti k pokusu atentátu použito.
Tu však se vší určitostí prohlásili,
že to nejsou ty krabičky, které jim byly v
červenci předány k moření.
Protože pak, jak jsem již podotkl, dávno před
tím byl zjištěn pravý výrobce
použitých krabiček, který je podle přesných
znaků bezpečně poznal, a že krabičky
byly nalezeny zabalené motouzem, pocházejícím
od pražské firmy, které je tento výrobce
prodal, i z jiných podrobností bylo patrno, že
nejde v Krčmáni o pravé výrobce a
že stopa je nepřesná. Přesto však,
že tedy bylo jisto, že pachatelé při spáchání
atentátu nepoužili těchto krabiček z
Krčmáně a že okolnosti tohoto případu,
kde se herostratovsky mluvilo přímo o atentátu,
což se během pátrání přihodilo
několikráte, bylo to podezřelé, a
proto bylo přikázáno bezpečnostním
orgánům z Brna dr. Přikrylovi a spol., aby
ve věci dále pátrali a celý případ
podrobně sledovali. Pokud jde o zadržené osoby,
bylo jim uloženo, aby se dohodly se státním
zástupcem, zda je hodlá držeti dále
ve vazbě či mají-li býti propuštěny.
Současně jim bylo uloženo, aby ihned hlásily,
zjistí-li jakékoliv podstatnější
poznatky, neboť tu zůstalo podezření,
že mohl býti připravován atentát
na jiné členy vlády nebo že by mohlo
jíti o pachatele tohoto atentátu, kteří
však použili krabiček, zakoupených v Praze.
Proto také tři bezpečnostní orgánové
z Brna stále dleli v okresu olomouckém, kde nebyli
známi, a tento případ dále vyšetřovali.
Jejich šetření mělo býti prováděno
hlavně naprosto důvěrně, se vší
opatrností a obezřetností, neboť měli
býti vedeni jedinou snahou dopadnouti pachatele a nevyvolávati
neopodstatněně zájem širší
veřejnosti. Zdali snad přes to někdo sdělil
výsledky tohoto pátrání dříve
někomu jinému než mně, nemohu věděti,
protože soud v Olomouci nedal dosud našim orgánům
k disposici výsledky svého šetření.
V každém případě však článek
Svobodného slova, ve kterém bylo upozorněno
na tuto stopu, již přes čtrnáct dnů
bezpečnostními orgány sledovanou, a v němž
bylo poukázáno na to, že trestní oznámení
podal pan generální tajemník národně
socialistické strany posl. prof. dr. Krajina, zasáhl
velmi rušivě do práce bezpečnostních
orgánů. Tak se stalo, že jedna ze stop, která
v zájmu dalšího pátrání
měla zůstat ještě utajena, se stala
předmětem diskuse a veřejné tiskové
kampaně. Tím zájmu věci podle mého
názoru nebylo poslouženo. Lituji, že nemohu dáti
slavné sněmovně lepší zprávu
o výsledku našeho úsilí, ale neznám
dnes výsledky práce, kterou na stopě krčmanské
koná soud. O tom by snad mohl podati zprávu pan
ministr spravedlnosti, měl-li on na tomto jediném
úseku pátrání úspěch
větší a zjistil-li více, nežli
bylo ještě 8. listopadu našimi orgány
objeveno. Já jsem přesvědčen, že
jen odborná práce, intensivní úsilí
všech, kteří mají opravdový zájem
na dopadení pachatelů, přinese konečný
úspěch. (Potlesk.)
Předseda: Žádám paní posl.
Syrovátkovou, aby přečtla svůj
dotaz na pana ministra vnitra ve věci potírání
černého obchodu orgány ministerstva vnitra.
Posl. Syrovátková (čte): Vážené
paní a pánové!
Zákon čís. 15 ze dne 13. února 1947
o stíhání černého obchodu a
podobných pletich vešel v platnost dne 24. února
1947 a byl celou naší veřejností příznivě
přijat jako prostředek k potírání
šmelinářství. Černý obchod
se však dále rozrůstá a vážně
poškozuje zásobování poctivě
pracujícího občanstva.
Táži se proto pana ministra vnitra, jaká opatření
hodlá učiniti, aby černý obchod byl
orgány, podléhajícími ministerstvu
vnitra, co nejrozhodněji potírán.
Předseda: Dávám slovo panu ministrovi
vnitra k odpovědi na tento dotaz.
Ministr vnitra Nosek (čte): Slavná
sněmovno!
Ve snaze, aby zákon o stíhání černého
obchodu a podobných pletich byl pokud možno nejdříve
v plném rozsahu prováděn, vydalo ministerstvo
vnitra se schválením vlády směrnice
k provedení tohoto zákona a v nich byly blíže
vymezeny nové pojmy a dány bližší
pokyny za účelem rychlého a správného
provádění zákona.
Aby získalo přehled o tom, v jaké míře
je zákona o černém obchodu používáno,
vyžádalo si ministerstvo vnitra výnosem z 5.
září 1947 zprávy zemských a
okresních národních výborů
v zemích českých, jakož i pověřenectva
vnitra na Slovensku. Podle těchto zpráv bylo na
základě zákona o černém obchodu
učiněno celkem 12.039 trestních oznámení.
Z toho bylo 72 případů předáno
soudu a v 5322 případech vyneseny nálezy
správními orgány. Celková výše
uložených trestů na svobodě činila
107 roků 26 dnů, peněžitých pokut
bylo uloženo 13,598.482 Kčs. Ustanovení o tom,
že obviněný odpyká trest v donucovací
pracovně, bylo použito ve 27 případech.
Ježto z došlých zpráv vycházelo
najevo, že četné národní výbory
nepostupují při stíhání černého
obchodu a podobných pletich dosti rázně,
uložilo ministerstvo vnitra opětovně oběžníky
z 20. září 1947 a z 21. října
1947 všem podřízeným orgánům,
zúčastněným na stíhání
černého obchodu, aby postupovaly při jeho
potírání co nejpřísněji,
urychleně a nejenergičtěji. Bylo jim zejména
uloženo, aby při ukládání trestů
za černý obchod a podobné pletichy používaly
vždy nejvyšších přípustných
trestních sankcí, aby vyslovovaly, že majetkový
prospěch, který vinník trestným činem
získal, propadá ve prospěch státu,
aby nařizovaly ztrátu živnostenského
oprávnění na čas nebo navždy
a uveřejnění právoplatného
nálezu.
Dále jim bylo uloženo, aby přesně dodržovaly
lhůty stanovené v § 15 zákona. Zároveň
je ministerstvo vnitra upozornilo, že kdyby proti očekávání
nebylo dbáno přes všechny dosavadní
připomínky ustanovení zákona o černém
obchodu a pokynů ministerstva vnitra v této věci,
bylo by ministerstvo vnitra nuceno zjednati ve věci nápravu
za případného použití §§
5 a 7 vyhlášky ministerstva vnitra z 19. září
1947, kterou se vydávají směrnice o zániku
členství v národních výborech
a odvolání členů národních
výborů.
Konečně bylo jim uloženo, aby předkládaly
měsíčně podrobné zprávy
o své činnosti v tomto oboru působnosti.
Na základě docházejících zpráv
bude ministerstvo vnitra i v budoucnosti činiti potřebná
opatření a odstraňovati event. závady
při trestání černého obchodu
a podobných pletich, zejména také tím,
že samo svými orgány se přesvědčí,
zda jeho pokynů je v plné míře dbáno.
Předpokladem rychlého a správného
potrestání černého obchodu však
je, aby provozování černého obchodu
bylo včas náležitě zjištěno,
což je věcí činnosti kontrolní.
Tato kontrolní činnost náleží
do oboru působnosti věcně příslušných
ministerstev, t. j. ministerstva výživy, vnitřního
obchodu, průmyslu, zahraničního obchodu a
Nejvyššího úřadu cenového.
Tyto ústřední úřady provádějí
kontroly jednak vlastními orgány, jednak orgány
zemských a okresních národních výborů.
Ministerstvo vnitra používá při potírání
černého obchodu orgánů kriminální
služby, která potlačuje černý
obchod jednak soustavně, jednak náhlými přepadovými
akcemi.
Soustavné stíhání provádějí
zvláštní skupiny oblastních kriminálních
úřadoven jako orgány speciální,
kromě toho jiné orgány kriminální
a ostatní složky Sboru národní bezpečnosti.
Speciální orgány kriminální
služby vyhledávají a zpracovávají
větší případy podle zákona
č. 15/1947 a stíhají vůbec veškeré
porušování předpisů vázaného
hospodářství, ať jde o delikt soudní
či administrativní. Spolupracují přitom
se všemi kontrolními a revisními složkami
jiných resortů. V poslední době je
však prakticky zapojen do boje proti černému
obchodu celý kriminální aparát, neboť
se množí případy krádeží,
podvodů, zneužití moci úřední
a jiné. Evidenčně je soustavné stíhání
černého obchodu podchyceno ve zvláštních
kartotékách, z nichž nejobsáhlejší
a prakticky ústřední je evidence oblastní
kriminální úřadovny v Praze, kde se
soustřeďuje podstatná část evidence
černého obchodu. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Přepadové akce jsou velmi úspěšnou
součástí represe černého obchodu
a je k nim nasazován veliký počet orgánů
všech složek Sboru. V posledních akcích
bylo nasazeno 3.929 bezpečnostních orgánů,
kteří zabavili: 30.352 kg chlebového obilí,
25.433 kg mouky, 3.969 kg tuků všech druhů,
14.071 kg masa všech druhů a dobytka, 31.100 kg bramborů,
21.480 kg zeleniny a ovoce, 2.057 kg rýže, 111.000
kg uhlí a koksu, 12.000 kg mědi a cínu, 6.827
m textilu a mnoho jiného zboží.