Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, Tymeš, Komzala.
Zapisovatelé dr. Kokeš, dr. Neuman.
Členové vlády: ministři dr. Dolanský,
dr. Drtina, dr. Franek, Hála, inž.
Kopecký, V. Kopecký, Majer,
dr. Nejedlý, Nosek, dr. Pietor, dr.
Procházka, dr. Stránský, arm.
gen. Svoboda; státní tajemník Lichner.
Předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr. Friedmann.
239 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr. Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr. Záděra,
dr. Ramajzl.
Předseda (zvoní): Zahajuji 83. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal
jsem na dnešní schůzi pp. posl. Fránkovi,
Desenskému, inž. Sochorcovi, Matýskovi;
dodatečně pro schůze konané dne 29.
až 31. října t. r. posl. Šmidkemu
a pro schůze konané dne 30. a 31. října
t. r. posl. Bašťovanskému.
Posl. Pešák žádá o zdravotní
dovolenou na dobu 6 týdnů, t. j. od 27. října
do 7. prosince t. r. Lékařské vysvědčení
předložil.
Posl. Klícha žádá o zdravotní
dovolenou na 14 dnů, t. j. od 29. října do
12. listopadu t. r. Lékařské vysvědčení
předložil.
Navrhuji udělení těchto dovolených.
Kdo s těmito dovolenými souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Navržené dovolené
jsou schváleny.
Došlo toto oznámení:
Předseda vlády přípisem ze dne 12.
listopadu 1947 sděluje, že pan president republiky
vyhověl žádosti pana náměstka
předsedy vlády Jána Ursínyho
a zprostil ho úřadu náměstka předsedy
vlády. (Č. Ú 6555.)
ustanovený podle čl. 10 zákona z 11. dubna
1946, č. 65 Sb., přezkoumal spisy a doklady o volbě
poslanců do ústavodárného Národního
shromáždění a usnesl se ve schůzi
dne 31. října 1947 ověřiti volbu poslanců,
a to: posl. Koláře, který nastoupil
za býv. posl. inž. Spáčila, posl. Stopky,
který nastoupil za býv. posl. Matulu, posl. Šnobla,
který nastoupil za býv. posl. inž. Reimana.
Dále ověřil výbor volbu poslanců
slovenských, a to: posl. dr. Zibrína, Huška,
dr. Franka, Širokého, dr. Šabo,
Lichnera, Frličky, Matrky, dr. Špánika,
Komzaly, dr. Lettricha, Vibocha, Kulichové-Sutorisové,
Šmidkeho, dr. Ševčíka, dr.
Štefánika, Novomeského, Poláka,
dr. Böhma, dr. Husáka, dr. Brúhy,
Navračiče, Fraštackého,
dr. Šoltésze, inž. Filo, dr. Belluše,
dr. Púlla, dr. Falťana, Daxnera,
dr. Hodži, dr. Kočvary, dr. Kvetko,
Bacílka, Bašťovanského,
Zupky, dr. Josko, Baláže, Holdoše,
Gottiera.
Pokud jde o mandáty posl. dr. Kempného, dr.
Bugára, dr. Staška, usnesl se výbor
odložiti ověření a vyčkat soudního
rozhodnutí v jejich věci.
Pane předsedo vlády, páni ministři,
paní a páni poslanci, slavná sněmovno!
Dovolte mi, předtím než přikročíme
k projednání denního pořadu schůze,
jímž je podání ústních
odpovědí na dotazy poslanců podle §
65 jedn. řádu, pronésti několik slov
úvodem k tomuto pořadu.
Poslanecká sněmovna ani senát republiky Československé
od prvého počátku v roce 1918 až do
doby předmnichovské, ani Prozatímní,
ani ústavodárné Národní shromáždění
neznaly instituce dotazových dnů, než ji zavedl
nový jednací řád této sněmovny,
který jste přijali v červnu tohoto roku.
Připisuji tomuto dni, jenž se bude opakovati podle
zákona zpravidla každého měsíce,
veliký význam. Zde se setkávají poslanci
kladoucí dotazy na členy vlády a odpovídající
jim ministři osobně, a to v plenu sněmovny
ve veřejné schůzi, přístupné
- pokud to technické poměry dovolují - tisku
i širší veřejnosti. Já osobně
vítám tuto novinku našeho parlamentarismu a
doufám, že se plně osvědčí
nejenom pro veliký význam bezprostředního
osobního politického styku, sledovaného veřejností,
ale i jako projev politické odpovědnosti vlády
sněmovně.
Již při projednávání dnešního
jednacího řádu bylo poukazováno na
důležitost této nevyzkoušené novinky
a byly vysloveny dokonce malé pochybnosti, osvědčí-li
se. Doufám pevně, že se osvědčí
a že nebude zapotřebí ji odstraňovat
ani v příštím novém jednacím
řádu. Je mimo každou pochybnost, že zavedení
tohoto ústního dotazového dne je velikým
kladem našeho parlamentu a logicky i naší demokracie.
Vžijí-li se tyto interpelační ústní
dny, bude-li práv poslanců užíváno
s rozvážností a opravdu věcně,
pak není pochyby o tom, že zavedení jich znamená
zvýšení úrovně naší
sněmovny. Jako její předseda si toho ze srdce
přeji a prosím všecky členy vlády
i ústavodárného Národního shromáždění,
aby - pokud na nich bude záležeti - se přičinili,
aby tato instituce byla opravdu kladným přínosem
pro náš parlamentní život, tedy pro pravou
parlamentní demokracii. (Potlesk.)
Nyní dovolte, abych zdůraznil zásady podle
zákona pro průběh této schůze
platné:
Tázající se poslanec na moje vyzvání
dostaví se na řečniště a odtud
přečte doslova svůj dotaz, aniž by na
něm cokoliv měnil nebo doplňoval.
Po přednesení dotazu dám slovo tázanému
členu vlády, jenž se rovněž dostaví
na řečniště, aby odtud přednesl
svou odpověď. Upozorňuji na to, že podle
zákona má tázaný ministr právo
odepřít odpověď; učiní-li
tak, má tázající se poslanec právo
položit jednu dodatečnou otázku, která
však nesmí trvati déle dvou minut. Dotázaný
člen vlády v tom případě mu
může odpovědět na dodatečnou
otázku ihned, ale může tak učinit i
v příští schůzi, případně
si vyhradit, že odpoví písemně, a to
do 15 dnů.
Konstatuji, že všecky náležitosti, předepsané
zákonem, byly splněny, že dotazy byly vyvěšeny
po předepsanou dobu, byly předem předsednictvem
projednány a vesměs připuštěny.
Dodávám, že budeme v této schůzi
postupovati tím způsobem, že budou zodpověděny
vždy za sebou dotazy všech poslanců, řízené
na určitého člena vlády, samozřejmě
každý dotaz bude přečten a na něj
bude bezodkladně dána odpověď zvlášť,
potom následuje dotaz druhý na téhož
ministra, třetí atd. Potom bude přikročeno
k dotazům na dalšího člena vlády
a jeho odpovědím. Uvádím dále,
že členové vlády budou odpovídati
na dotazy v tom pořadí, jež jim podle platných
předpisů přísluší; tázající
se poslanci budou k dotazům na téhož ministra
vyvoláváni v abecedním pořadí.
Přistoupíme k projednání prvého
odstavce pořadu, jímž jsou
Ústní odpovědi členů vlády
na dotazy podle § 65 jedn. řádu.
Žádám pana posl. Babeje, aby přečetl
svůj dotaz na pana ministra vnitra ve věci odhadů
škod vzniklých válkou na Slovensku.
Posl. Babej (číta): Pri výstavbe
vojnou poškodených obcí a vyplácaní
vojnových škôd na Slovensku, hlavne na východnom,
sú páchané hromadné podvody.
Za úplatok bola odhadnutá niekedy až trojnásobná
škoda. Boly zistené machinácie so strany úradníkov
Povereníctva techniky v Michalovciach, Sečovciach
atď. Pri vyplácaní vojnových škôd
strhujú sa poškodeným "za intervenciu
pre prednostné a urýchlené vyplatenie škody"
15-20% srážky. To robil napr. prednosta úradu
MNV v Trebišove; bol síce zatknutý, ale hoci
boly prípady zistené, bol prepustený na slobodu.
Robí to verejne advokát dr. Mocák v Michalovciach,
ktorý dáva podpisovať stránkam vyhlásenie,
že 20% si môže sraziť.
Mnoho prípadov bolo zistených, ale stranícky
aparát DS chráni previnilcov a nedopustí,
aby boli hnaní k zodpovednosti.
Pýtame sa pána ministra:
1. aby bola nariadená lietajúcimi komisiami kontrola
odhadov vojnových škôd a podvodníci boli
pohnaní k súdnej zodpovednosti;
2. či mieni zaistiť NB pred strannícko-politickým
nátlakom, aby bez obavy mohla zakročiť proti
podvodníkom a proti príživníkom na biede
ľudu?
Předseda: Dávám slovo k odpovědi
na tento dotaz panu ministru vnitra.
Ministr vnitra Nosek (čte): Pane předsedo,
slavná sněmovno!
Úředním šetřením bylo
zjištěno, že dr. Ladislav Mocák, majitel
realitní kanceláře v Michalovcích,
dal si vypláceti za provedené intervence ve věci
poskytnutí záloh osobám poškozeným
válkou nebo mimořádnými poměry
různé procentuální částky
ze záloh, které těmto osobám byly
přiznány. Dr. Mocák není funkcionářem
místního nebo okresního národního
výboru a nevykonává také žádnou
jinou veřejnou funkci. Procentuální odměny
za provedené intervence ve smyslu poskytnutí záloh
na náhradu válečných škod si
vymiňoval jako majitel realitní kanceláře
stranou k intervenci zmocněný a nikoliv tedy u výkonu
veřejné funkce. Proti dr. Mocákovi se dosud
vede vyšetřování a podle povahy činu
bude proti němu zakročeno podle platných
předpisů.
Pokud jde o bývalého přednostu obvodního
úřadu národního výboru v Trebišově
Jana Pruňáka, vede se proti němu trestní
řízení u krajského soudu v Košicích.
Na Jana Pruňáka bylo podáno trestní
oznámení pro úplatkářství
za intervence ve věci vyřizování žádostí
o poskytnutí náhrad za plnění vojenské
správy. Na základě tohoto trestního
oznámení byl Jan Pruňák zajištěn
a dodán do vyšetřovací vazby krajského
soudu v Košicích. Dne 17. července 1947 propustil
krajský soud jmenovaného z vyšetřovací
vazby. Trestní řízení dosud skončeno
nebylo. Okresní národní výbor v Trebišově
suspendoval Pruňáka dnem jeho zatčení
a zavedl proti němu disciplinární řízení,
které dosud není skončeno, ježto podle
platných předpisů nutno vyčkati výsledku
soudního trestního řízení.
Byly též zjištěny machinace při
oceňování válečných
škod na budovách v okresu trebišovském.
Na základě oznámení okresního
národního výboru provedlo pověřenectvo
techniky šetření svými odbornými
úředníky. Pověřenectvo techniky
podalo v této souvislosti trestní oznámení
na Štěpána Bačinského, bývalého
přednostu expositury státní stavební
správy v Sečovcích. Okresní národní
výbor v Trebišově předložil opis
protokolu sepsaného při vyšetřování
tohoto případu krajskému soudu v Košicích
k zavedení trestního řízení
proti Bačinskému pro zneužití úřední
moci. Výsledek trestního řízení
proti Bačinskému není dosud znám.
Pověřenectvo vnitra v Bratislavě hned na
počátku převzetí agendy poskytování
záloh válečných škod od pověřenectva
financí zařídilo veřejnou kontrolu
při zjišťování výše
škody, jakož i při poskytování
záloh. Příslušné orgány,
okresní národní výbory, okresní
správní komise, okresní komisaři a
národní výbory v Bratislavě a v Košicích,
jsou totiž povinny uveřejniti přiznané
zálohy v místě bydliště žadatelova,
a to vyvěšením seznamu, v němž
je uvedeno jméno, bydliště, výše
zjištěné škody a výše přiznané
zálohy. Mohou tedy občané nahlédnouti
do vyvěšených seznamů po dobu 8 dnů
od vyvěšení a upozorniti příslušné
orgány na případné nesrovnalosti.
Zmíněné orgány jsou povinny dát
uveřejnit v obcích vyvěšením
na vyhláškové tabuli též obdobný
seznam občanů, jimž byly zálohy na válečné
škody poukázány ještě pověřenectvem
financí podle nař. č. 130 z roku 1945 Sb.
nař. SNR, s upozorněním, že občané
mají možnost do 8 dnů od vyvěšení
seznamu upozorniti příslušné úřední
orgány na neoprávněně uplatněnou
škodu a obdrženou zálohu. Zálohy na náhradu
válečných škod poukazuje pověřenectvo
vnitra výlučně podle okresů, t. j.
podle žádostí jednotlivými okresními
národními výbory hromadně z jednotlivých
obcí předložených, a to v nejkratší
možné době v chronologickém pořadí.
Přijímají se toliko intervence stran provedené
ve vlastní záležitosti a intervence funkcionářů
okresních a místních národních
výborů. Případné zjištění
nesprávností, jako na příklad falešných
údajů stran a pod., postupuje se podle § 11
zák. č. 161/46, t. j. zavedením administrativního
trestního řízení proti provinilcům,
pokud nejde ovšem o činy soudně trestné.
Vyřizování agendy válečných
škod kontrolují revisní orgány pověřenectva
vnitra při revisi jednotlivých okresních
národních výborů.
Pokud jde o zajištění SNB před stranickopolitickým
nátlakem, sděluji, že orgánové
SNB mají příkaz postupovat jedině
podle platných předpisů bez ohledu na stranickou
příslušnost. Prosím, aby mi bylo sděleno,
kde takový nátlak byl zjištěn, abych
mohl proti vinníkům se vší přísností
zakročiti. Děkuji, pane předsedo.
Předseda: Žádám pana posl. Horu,
aby přečetl svůj dotaz na pana ministra vnitra
ve věci neuspokojivého pátrání
po pachatelích atentátu na členy vlády.
Posl. Hora (čte): Pane předsedo, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Činím stručný dotaz podle § 65
jedn. řádu na pana ministra vnitra o neuspokojivém
stavu pátrání po pachatelích atentátu
na členy vlády.
10. září t. r. vyšla úřední
zpráva ministerstva vnitra o atentátu na členy
vlády dr. Zenkla, Jana Masaryka a dr. Drtinu.
V dalších úředních zprávách
se shrnují výsledky pátrání,
jejichž závěr jest, že nemělo v
celku úspěchu. Táži se proto pana ministra
vnitra:
1. Kterými orgány a kterými složkami
Sboru národní bezpečnosti bylo vedeno šetření
v prvých dnech po zjištění atentátu?
2. Je pravda, že naprosto neodborným postupem orgánů
složky státně bezpečnostní byly
zmařeny důležité stopy, zejména
otisky prstů na krabici, určené ministru
Masarykovi, jež byla zajištěna na poštovním
úřadě?
3. Kterého dne byla provedena koordinace činnosti
všech bezpečnostních složek za účelem
jednotného postupu při vyšetřování?
4. Jakým způsobem byla tato koordinace provedena
po stránce kriminálně-taktické a kriminálně-technické?
5. Z jakého důvodu vedení státně-bezpečnostní
služby pokládalo první den po zjištění
skutkové podstaty za významné, neodborným
způsobem zjišťovat veřejné mínění
občanstva na Václavském náměstí,
namísto intensivního šetření
o činu samém? Proč nebylo ihned nařízeno
soustředění činnosti všech složek
Národní bezpečnosti?
6. Čím se celkově vysvětluje dosavadní
naprostý neúspěch pátrání?
Předseda (zvoní): Dávám
slovo panu ministru vnitra k odpovědi na tento dotaz.
Ministr vnitra Nosek (čte): Slavná
sněmovno!
Dotaz pana posl. Hory o stavu pátrání
po pachatelích atentátu na členy vlády
předešel můj vlastní úmysl podati
o tom slavné sněmovně vyčerpávající
zprávu. Neučinil jsem tak dříve jen
proto, že jsem měl všechny důvody k obavám,
že zveřejněním takové informace
bych vlastně zájem na vypátrání
pachatelů - který jistě sleduje i pan posl.
Hora - poškodil. Bohužel stalo se to stejně
právě v posledních dnech, kdy z podnětu
pana gen. tajemníka národně socialistické
strany posl. prof. dr. Krajiny bylo zahájeno přípravné
vyšetřování u krajského soudu
v Olomouci a podrobné informace byly dány k disposici
tisku. Protože pak dotaz pana posl. Hory je stylisován
tak podrobně a takovým způsobem, že
naznačuje pochybnosti o naší opravdové
snaze o úplný úspěch pátrání,
jsem nucen na jeho dotaz odpověděti obšírněji
a celý případ alespoň stručně
zrekapitulovat.
Paní a pánové! Dne 10. září
t. r. asi kolem 9. hod. ráno byl donesen tajemníkem
předsednictva čs. strany národně socialistické
první z podezřelých balíčků
do kabinetu pana náměstka předsedy vlády
dr. Zenkla. Zásilka byla všem přítomným
podezřelá. Vhodným zásahem jednoho
ze zaměstnanců, který přeřízl
nitky, spojující víko krabičky s rozněcovadlem,
se podařilo krabičku odjistit a po otevření
bylo shledáno, že jde o tak zvaný pekelný
stroj. Teprve v 11 hod. 20 minut byla volána státní
bezpečnost. Bylo sděleno, že do kabinetu došla
podezřelá zásilka a žádáno,
aby na místo byli vysláni bezpečnostní
orgánové. Na podkladě tohoto sdělení
se stala věc předmětem úředního
šetření. Do kabinetu byli ihned vysláni
bezpečnostní orgánové a když
zjistili, oč jde, upustili prozatím od výslechu
a neprodleně krabičku s výbušninami
odnesli pyrotechnikům vojenského technického
ústavu, aby zabránili případnému
výbuchu. Již při prohlídce u pyrotechniků
bylo přísně dbáno toho, aby na krabičce
byly zachovány případné otisky prstů,
a bezpečnostní orgánové současně
telefonicky požádali daktyloskopické oddělení
kriminální ústředny o sejmutí
otisků. Asi za 20 minut se dostavil daktyloskop, který
otisky prstů již nemohl zjistit, neboť krabička
před tím, než se dostala do rukou bezpečnostních
orgánů, prošla rukama více osob. (Výkřiky.)
Bylo pak okamžitě pokračováno v pátrání
a pozornost orgánů se obrátila na poštovní
úřad v Praze II., Ostrovní ul., odkud byl
pekelný stroj odeslán. Ač bezpečnostní
orgánové upozorňovali zaměstnance
poštovního úřadu, že v takovém
případě není možno dovolávati
se poštovního nebo listovního tajemství,
byly jim z tohoto titulu činěny potíže
a teprve po zákroku přednosty bylo umožněno
orgánům šetření provést.
Bylo zjištěno, že dne 9. září
kolem 15. hodiny byly podávány ještě
dvě zásilky podobného tvaru, které
byly adresovány pánům ministrům dr.
Drtinovi a Janu Masarykovi. Kabinety obou pánů
ministrů byly hned upozorněny na možnost doručení
nebezpečných zásilek s tím, aby nebyly
otevírány a že je převezmou bezpečnostní
orgány.