Úhrada na mimořádné příplatky
k cenám zemědělských výrobků
má býti, jak jste již slyšeli, opatřena
zvýšením cen lihu, zvýšením
daně z vína, navrhovanou přepychovou daní,
kterýžto zákon právě projednáváme,
a mimořádnou jednorázovou dávkou a
mimořádnou dávkou z nadměrných
zisků. Nebudu o předpokladech pro úhradu
příplatků k cenám zemědělských
výrobků hovořit, poněvadž zde
o nich hovořil kol. Horn.
Paní a pánové, rozpočtový výbor
se zabýval vládním návrhem tohoto
zákona vlastně ve třech schůzích:
v jedné schůzi výborové, ve které
byla provedena všeobecná rozprava, ve schůzi
zvláštní subkomise, kde byla provedena rozprava
podrobná a kde byly připraveny konkrétní
návrhy pro rozpočtový výbor, a pak
v další schůzi výborové, ve které
návrh, pozměněný subkomisí,
byl také schválen.
Rozpočtový výbor provedl, jak jsem se již
zmínil, jak v textu zákona, tak zejména v
připojeném seznamu přepychových předmětů
celou řadu úprav, škrtů a doplňků
a doporučuje, aby návrh zákona byl přijat
tak, jak byl rozpočtovým výborem doplněn.
Rozpočtový výbor doporučuje, jak jsem
se již o tom stručně zmínil, aby ministr
financí použil u malých poplatníků
co nejšíře odchylného způsobu
zdanění zmíněného v §
21, odst. 1 zákona, a to paušalováním
daně. Dále doporučuje rozpočtový
výbor panu ministru financí, aby zmírnil
tvrdosti zákona u dodatečného zdanění
předmětů zbytné potřeby - také
jsem již o tom mluvil, § 20, odst. 3 zákona -
vydatným použitím § 22.
Dále se rozpočtový výbor usnesl požádati
ministerstvo financí, aby pokud možno v krátké
době vydalo abecední seznam předmětů
podléhajících dani z předmětů
zbytné potřeby, ve kterém by bylo použito
obecné terminologie na rozdíl od terminologie odborné,
celní, které se používá v seznamu
přepychových předmětů, připojeném
k tomuto zákonu. Paní a pánové, v
seznamu přepychových předmětů
se totiž používá odborné celní
terminologie a z tohoto důvodu by vznikla řada nedorozumění.
Bude opravdu nutno, aby ministerstvo financí těmto
nedorozuměním předešlo tím, že
vydá abecední seznam, ve kterém jednotlivé
předměty budou pojmenovány takovými
jmény, pod jakými je všichni známe.
Tedy podstatné změny ve vládním návrhu
zákona byly provedeny zejména pokud se týká
§ 20, a to v tom směru, že má být
umožněno těm, kdož mají platiti
dodatečně daň ze zásob, platili ji
v delší lhůtě. Dále byla provedena
podstatná změna v tom, že původně
navrhovaná neomezená platnost zákona je stanovena
na dobu do 31. prosince 1949.
V seznamu přepychových předmětů
kromě úpravy sazeb - někde byly navrhované
sazby zvýšeny, někde zase sníženy
- byly provedeny zásadní změny asi tyto:
Jak jsem se již zmínil, byly do seznamu přepychových
předmětů zařazeny také lihové
tekutiny pálené, vyjímajíc francovku.
Z této stylisace, přihlíží-li
se k celnímu sazebníku, by se ovšem dalo soudit,
že přepychové dani podléhá ku
př. také denaturovaný líh, průmyslový
líh a pod. Tento nedostatek, který se vyskytl a
který je pochopitelný proto, že nebylo dost
času řádně stylisaci této položky
promyslit, bude vhodným způsobem odstraněn
buď pozměňovacím návrhem, který
pravděpodobně bude ještě během
rozpravy předložen, nebo přímo ministerstvem
financí na podkladě zmocnění daného
mu v § 1, odst. 2. Celá řada položek byla
ze seznamu škrtnuta, jak to můžete poznat z porovnání
původního vládního návrhu a
návrhu, jak vám byl teď rozpočtovým
výborem předložen.
Seznam předmětů byl doplněn také
dováženými modelovými předměty,
zejména dámskými přepychovými
šaty. Ze seznamu byly vyňaty předměty
sloužící k náhradě částí
lidského těla, na př. chrupy, a také
byly ze skupiny zlatých a stříbrných
předmětů vyňaty snubní prsteny.
Tady bude provedena také ještě nějaká
menší úprava. Bylo úplně škrtnuto
galanterní zboží, železné hračky,
a u hraček z jiných kovů, po příp.
u hraček dřevěných pravděpodobně
ještě dojde k nějaké menší
úpravě. To jsou zhruba podstatné změny,
které byly ve vládním návrhu zákona
provedeny.
Paní a pánové, prosím, aby ústavodárné
Národní shromáždění schválilo
předložený návrh zákona o dani
z předmětů zbytné potřeby tak,
jak byl předložen v upravené formě rozpočtovým
výborem. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Nyní přistoupíme ke
společné rozpravě.
Lhůtu řečnickou navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpravu činila
pro každý klub tolikrát 1 minutu, kolik má
klub členů. Poslanci mimo kluby se počítají
jako jeden klub.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich. Navržená lhůta řečnická
je schválena.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. Horák, inž. dr. Ješ,
Krajčír, dr. Falťan, Alois Jaroš,
Janouš.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému,
jímž je pan posl. Horák.
Posl. Horák: Vážená paní
místopředsedkyně, vážená
sněmovno!
Bylo mně uloženo klubem čs. strany lidové,
abych promluvil k předloženému zákonu,
který pojednává o dani z předmětů
zbytné potřeby, dani přepychové.
Zaváděná daň přepychová
není nikterak nová. Byla zavedena již v době
prvé republiky, a to jako součást zákona
o dani z obratu, který byl platný do 1. X. 1940.
Ale během doby, když se seznala nemohoucnost této
daně jednak pro její nízký výnos,
jednak proto, že šlo také o věci, které
nebylo možno nazvat v pravém slova smyslu přepychem,
byla stará daň novelisována, takže celá
řada druhů zboží byla z původního
návrhu zákona vyňata, po příp.
pak i paušalisována, a nakonec to vypadalo tak, že
daň přepychová se vztahovala jenom na malou
řadu předmětů, které dnes skorem
vůbec nejsou na našem tuzemském trhu. Nový
zákon o dani z obratu z roku 1946 přepychovou daň
vůbec neobnovil, a dnes se nám předkládá
nový návrh zákona o dani z předmětů
zbytné potřeby.
Tato daň se zavádí dnes, v těžké
hospodářské době, v době nedostatku
všech životních potřeb. Neúroda,
následek letošního sucha, způsobila
velké ztráty našim zemědělcům
a tyto ztráty mají být uhrazeny formou příplatků
k výkupním cenám výrobků. A
právě zde je nutné hledat úhradu na
tato vydání. Proto byla vláda nucena hledat
nové zdroje příjmů na hospodářskou
pomoc našim zemědělcům, a k tomu je
zaváděna tato daň z předmětů
zbytné potřeby, daň z přepychu.
Sám jako drobný živnostník jsem si plně
vědom, že zavedení této daně
bude znamenat hluboký zásah do hospodářského
života všech našich řemesel, obchodu a celého
soukromého podnikání. Ale mám oprávněnou
obavu, že tento zákon nesplní to, co se od
něho očekává, že bude mít
více účinku negativního než positivního
a že předpokládaný výnos, který
je v důvodové zprávě odhadnut částkou
asi 700 mil. korun, nebude splněn tak, jak to ministerstvo
financí předpokládá. Máme zde
už určité zkušenosti z intervenčního
fondu, kde byl činěn odhad na 61/2
miliardy, zatím co již dnes je všeobecně
známo, že nastává a ještě
nastane velký pokles příspěvků
do intervenčního fondu; a budoucnost jasně
ukáže, že naše předpoklady, které
jsme uplatňovali v živnostensko-obchodním výboru
- že intervenční fond nesplní to poslání,
které mu bylo uloženo - se splní.
Předložený zákon o dani přepychové
předpokládá, že zdaňovány
budou jen předměty skutečně přepychové
čili zbytné. A tu, vážení, mi
tane na mysli otázka, co jsou to předměty
národohospodářsky zbytné. Za zbytné
předměty možno považovat všechny
předměty, které neslouží přímo
životním potřebám, jako věci
ze zlata, drahé kůže, kožešiny, hračky
a pod., bez kterých snad je možno do určité
míry se obejít. Musíme však také
uvažovat, zda všechny zde uvedené věci
jsou skutečně zbytné, přihlížíme-li
k hospodářské schopnosti a vyspělosti
občanstva, k jeho kultuře, k jeho úloze v
hospodářském nebo veřejném
životě. Vážení, uvažme, co
je broušené sklo, porcelán. Je to zbytnost,
je to nepotřebná věc? Snad na jedné
straně by se zdálo, že je to zbytečné,
ale uvažte, že sklo nebo porcelán je drahým
zbožím, které vyvážíme do
ciziny a za které dostáváme dobré
valuty, a že na tomto podle zákona zbytném
zboží se živí mnoho našich dělníků
a našich rodin. Naši předkové by jistě
považovali celou řadu věcí v odívání
i v bydlení za zbytnou. Kultura však přímo
přikazuje, abychom zvyšovali svou životní
úroveň. Tento zákon, který pojednává
o dani přepychové a o zbytných předmětech,
je přímo v rozporu s naším dvouletým
hospodářským plánem, který
nám přímo ukládá zvýšit
do konce roku 1948 životní úroveň všeho
lidu aspoň o 10% proti letům předválečným;
a zákon o dani přepychové zdražuje věci,
které právě mají sloužit ke zvýšení
celkové úrovně všeho obyvatelstva. K
tomu podotýkám, že dnešní seznam
přepychových předmětů je proti
předválečnému seznamu daleko širší
a předepsané sazby jsou až desateronásobné.
A tu bych si přál, abyste se, vážení,
podívali do svých domácností, co tam
máte a které věci z toho jsou zařazeny
jako zbytná nebo přepychová potřeba.
Podívejte se na textilie, drobné výšivky,
jejichž výrobou se živí sta a sta starých
žen, které přijdou z velké části
o svou výživu. Jsou zde věci, které
mají zpříjemnit domácnost; i ty budou
podléhat této nové dani, dani ze zbytných
předmětů.
Uvažme, že i dětská hračka má
být přepychem, zvláště ta, která
je poháněna nějakým strojkem. Tu bychom
měli také uvážit, že i u tohoto
dítěte bychom se měli přizpůsobit
době pokroku. Jsou zde látky pro domácnost,
pro děti, a ty budou z velké části
zatíženy daní přepychovou. Obuv ručně
ušitá měla podle návrhu zákona
při ceně přes tisíc korun podléhat
dani přepychové. A tu vítám, že
se rozpočtový výbor přiklonil k návrhu
naší subkomise, který žádal, aby
byla z přepychové daně vyňata obuv
orthopedická, obuv sportovní a obuv - jako jsou
vysoké boty -, která slouží k potřebě
v zaměstnání. Celý obor uměleckého
zámečnictví se vlastně zařazuje
mezi přepych. A tu se ptám, jsou-li věci
zámečnické výroby přepychem,
jak potom pohlížíme na obrazy, na sochy a podobné
předměty? Tu, vážení, bychom
mohli jít tak daleko, že vlastně přepychem
by bylo všechno to, co dnes není potřebné
k životu. (Hlas: Vždyť jste pro to hlasovali,
aby se to zdanilo!) Já ještě ne, pane kolego.
(Hlas: Ale vaše strana!) Já nechci odpovídat,
poněvadž bych musel také říci,
že někdo odchází dříve
ze schůze než má; ale chci se vyvarovat osobních
útoků.
Vážení, je zde celá řada předmětů,
které nemohou být nazývány přepychem.
Je to přepych, když se bude používat toaletních
mýdel pro děti? (Hlas: To je demagogie, to je
vyňato!) Ano, ale v původním návrhu
to bylo! (Hlas: O tom nebudeme hlasovat!) Nyní jsem
teprve četl, co všechno bylo v rozpočtovém
výboru změněno, a mluvím tu podle
toho, co nám prvý návrh zákona předkládal.
A tu soudím, že bude muset být během
doby provedena velká revise seznamu zařazených
věcí, a mám dojem, že za podklad k pořízení
tohoto seznamu sloužil jen celní sazebník,
bez ohledu na to, proč se věc považuje za zbytnou
potřebu. Lituji, že živnostensko-obchodní
výbor nedostal do ruky tyto věci, kde by mohl poukázat
na různé nesprávnosti a celou řadu
věcí opravit tak, jak to skutečná
potřeba našeho hospodářského
života vyžaduje.
A tu chci také upozornit na jednu věc. Je nutné
si také všimnout věcí a předmětů
zbytné potřeby nejen s hlediska skutečné
nutnosti pro běžný život člověka,
nýbrž je nutné uvažovat o celém
zákoně také s hlediska národohospodářského
a celostátního. Mám dojem, že tvůrci
zákona nepamatovali na další eventuality, které
mohou vzniknout zavedením přepychové daně,
že při uvedených věcech běží
také o výrobu a o zaměstnání
lidí. Tak třeba kožich se jistě považuje
za přepych. Ale rozeberte si vznik kožichu od zvířete,
které dává kožešinu, až do
úplného zpracování kožichu: kolik
pracovních sil zde bylo zaměstnáno, kolik
pracovních hodin se spotřebovalo! Vážení,
mám obavu, že právě takovým velkým
zdražením bude klesat odbyt tohoto zboží
a že důsledek se nám objeví v částečné
nezaměstnanosti, také v živnostenském
podnikání, v placení daní, dávek
a v celé sérii věcí, které
do tohoto oboru spadají. A tu právě chci
upozornit, že je nutné dobře uvažovat
a zkoumat u řady věcí, zdali nebude možné
je vyjmout poněvadž nepřinesou takové
příspěvky na daních, které
se v osnově předpokládají. Brzká
budoucnost nám jistě ukáže, zda zavedení
této přepychové daně nepřinese
ohrožení naší výroby zdaněných
předmětů a zda příjem z daní
nám nahradí ztrátu ve výrobě
a v celém obchodním podnikání.
Vážení, dovolte mi, abych se s tohoto místa
dotkl ještě osnovy zákona s hlediska čistě
živnostenského. Živnostnictvu se tímto
zákonem ukládá mnoho povinností, a
bude záležet na provádění tohoto
zákona, zda nebude ohrožena existence celé
řady živností a soukromého drobného
podnikání.
Podle navrhované daně má živnostník
přepychovou daň přesunout na odběratele,
což bude mít za následek zvýšení
určitých cen veškerých předmětů.
Důsledek toho bude snížení koupěchtivosti
a všechny další věci, které z toho
budou vznikat. Velkou nespravedlností vůči
podnikatelům je, že poplatník musí v
den vyhlášení tohoto zákona zdaniti
přepychové předměty, které
má na skladě, zaplatiti z nich přepychovou
daň, ačkoli nikde nemá záruky, že
zdražované zboží prodá za vykalkulovanou
cenu. Je sice pravda, že zde bude dána možnost
požádat finanční správu o poshovění
platby na tuto daň. Placení předem daně
obratové nebo daně přepychové je velká
tvrdost pro obchodní podniky, které mají
na skladě zvláště zboží,
jež je podle osnovy považováno za zboží
přepychové a ze kterého musejí platit
daň předem. Uvažte, kde vezme slabý
podnikatel dostatečný kapitál na zaplacení
této přepychové daně napřed,
která se pohybuje od 30% výše? (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Bylo by žádoucí, aby naše finanční
správy skutečně dobře uvažovaly
o tom, nebylo-li by to snad možno změnit tak, aby
daň obratová nebo přepychová byla
splácena po prodeji hotového výrobku, čili
po inkasování této daně od kupujícího.
Vážení, tímto zákonem se také
ukládá povinnost vésti záznamy a vydávat
stvrzenky kupujícím. Vedení záznamů
je úplně správné; přibude sice
hodně práce, ale na to my jsme již v obchodech
zvyklí: písařit, písařit a
písařit. Ale je zde jiná věc. Výrobce
je povinen tyto stvrzenky uschovat 6 let. Prosím, dá
se to také snést: musíme uschovávat
účty, uschovávat knihy. Ale je zde jiná
věc: kupujícímu se tímto zákonem
ukládá uschování stvrzenky po celou
dobu, po kterou má přepychové předměty
v uschování, v držení, nejméně
však po dobu 3 let. Prováděním tohoto
ustanovení vznikne mnoho nepříjemností
v obchodech mezi prodávajícími a kupujícími.
Prodávající nezná kupujícího,
nemá také povinnosti a nemá ani práva
dožadovati se jeho jména nebo dokonce legitimace.
A tu, vážení, mám obavu, že vznikne
celá spousta nedopatření, kde se bude vina
svalovat, jako vždycky, na obchodníka a nikdy ne tam,
kde skutečně bude.
Živnostníkům a obchodníkům se
ukládají velké povinnosti, na př.
ta, že se stávají bezplatnými výběrčími
naší státní pokladny, našich berních
úřadů. A tu bych si přál, aby
obzvláště na počátku byly tvrdosti
nových nařízení mírněny
do té doby, než širší veřejnost,
ať už podnikatelská nebo konsumentská,
sezná tento zákon, aby zde nenastalo zbytečné
šikanování, ať již obchodníka,
anebo kupujícího.
Vážení, jsem si vědom, že zákon,
který nám byl předložen, je nutný
z důvodů, jež jsem uvedl v úvodu, je
nutný pro hospodářské poměry
našeho státu. Chci ještě dále poznamenat,
že vítám usnesení rozpočtového
výboru, který proti původnímu návrhu,
podle kterého měl zákon vstoupit v platnost
po vyhlášení, změnil § 24 tak,
že zákon nabude účinnosti 15. dnem po
vyhlášení a zároveň že jeho
platnost má skončit roku 1949. Prosím, je
úplně správné, byl-li zákon
dělán ve prospěch úhrady příspěvků
našim zemědělcům, že musí
býti terminován, poněvadž by se mohlo
stát, jako se už jindy stávalo, že zákon,
který byl dělán jenom na určitou krátkou
dobu, zůstal v platnosti natrvalo.
Učinil jsem pouze krátký výklad k
zákonu o dani přepychové a ze zbytných
potřeb. Jsem si vědom, že tento zákon
nepřinese velkého užitku, že nepřinese
předpokládaných 700 mil. Kčs naší
státní pokladně. Prohlašuji však
ke konci, že strana lidová bude hlasovat pro tento
zákon, protože si je plně vědoma těžké
situace zemědělců, ale hlavně těžké
hospodářské i finanční situace
celého našeho státu. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je p. posl. inž. dr. Ješ. Dávam mu slovo.
Posl. inž. dr. Ješ: Paní a pánové!
Měl jsem minulý měsíc možnost
mluvit s jedním cizincem, který se jako národohospodářský
odborník živě zajímal o naší
situaci, která právě v té době
se jevila tak bouřlivě, že bylo se obávat
vážné krise politické. Pokoušel
jsem se mu vysvětlit podstatu našich nesnází,
zásah přírodní katastrofy, naše
snahy odčiniti je pomocí zemědělcům
a naše spory o tom, jak se mají získat prostředky
k této pomoci. Tento odborník vyslechl můj
výklad a položil mi otázku: Jste si jist, že
zemědělcům těmi penězi pomůžete?
A to poslední slovo bylo dvakrát podtrženo.
Přemýšlel jsem mnoho o této věci
a opravdu se mi zdá, že si dobře neuvědomujeme,
že jde v naší situaci o věci, které
se penězi vyřídit nedají, a že
naše obtíže nespočívají
v otázkách finančních, nýbrž
v otázkách hospodářských.
I kdybychom tomu zemědělci, který suchem
přišel o své důchody, poskytli velmi
značné částky peněžní,
nebudou mu nic platné, jestliže si nebude moci pořídit
krmivo, osivo, nářadí a nebude-li moci obdělat
svá pole. Nebudou-li tyto podmínky splněny,
pak peníze, kterému poskytneme, budou v jeho rukou
prázdnou kupní silou a budeme musit počítat
s důsledky této prázdnoty. To chci říci
proto, aby nám bylo jasné, že naše nesnáze
a potíže vznikají z toho, že máme
málo prostředků reálných, ale
ne z toho, že bychom byli v nějaké krisi finanční.
To je nutno velmi hlasitě zdůraznit proto, že
právě údaje a pověsti, které
byly rozšiřovány v souvislosti s otázkou
úhrad, vzbuzovaly dojem, jako by se snad naše finanční
hospodářství ocitalo v kritické nebo
katastrofální situaci. A tomu tak není.