Naše národní podnikání patří
celému národu. Jeho zdar je zdarem národním
a nesmíme dělat rozdílů mezi národními
podniky výroby a peněžnictvím. Výsledky
se konec konců ať tou či onou cestou dotknou
rozpočtu; proto je již nezbytno, abychom uzavřeli
kruh jejich organisace uskutečněním mé
osnovy o financování a kontrole národních
podniků.
Na bedrech mnohých, a to těch nejzávažnějších
národních podniků leží dosud
břemeno za vydání, která tyto podniky
platily v době revoluční vlastně za
stát: mám na mysli částky placené
na př. za mzdy v době neplného využití
pracovních sil, částky vynaložené
podniky na znovuuvedení do provozu po válečné
spoušti, na přeměnu válečné
výroby na mírovou a pod. Jde tu o částky
velmi vysoké, jejichž úročení
samo je tíživým břemenem - tyto věci
řeší právě uvedená osnova
- a protože před nimi nesmíme zavírat
oči, budu naléhat intensivně na její
přijetí a počítám s pochopením
pro to. Protože i tu jde, nepřímo sice, o finance
státní, musíme se starat nejen o vyřešení
daného stavu, ale i o zabezpečení řádu
nadále, a to organisací bank tak, jak ji navrhuji.
Zmínil jsem se o peněžním trhu; tento
pojem je pro náš stát již zastaralý:
nejde nám o trh v klasickém pojmu s nabídkou
a poptávkou atd., ale o organisaci koncentrace a distribuce
našich národních důchodů vyjádřených
penězi. Dokonalou, t. j. pevnou, pevně v ruce drženou
organisací celého peněžnictví
- a to je jiný výraz pro organisací koncentrace
a distribuce národních úspor - zabezpečujeme
i naši měnu; její pevnost je zabezpečena
i využitím každé koruny na pravém
místě. Tím podporujeme plán a s dokonalým
plněním plánu stojíme a padáme
- nejen měna. Navrhoval jsem určitý systém
peněžních ústředí našeho
lidového peněžnictví. Přijdu
se vší pravděpodobností před
vládu s určitými novými návrhy
co do organisace peněžních ústředí
a věřím, že pro radikální
zjednodušení svých osnov najdu pochopení
- ostatně mnoho z nich bylo dítětem kompromisu.
Dosud nemáme jednotnou celostátní organisaci
peněžnictví; v českých zemích
trvá dosud Ústřední svaz peněžnictví,
zřízený za okupace, na Slovensku pak není
vůbec obdobného jednotného orgánu.
Podle osnovy zákona, kterou jsem připravil, má
se dostati našemu peněžnictví vrcholné
instituce pro celý stát v Peněžní
radě. Kromě ní mají být zřízeny
zájmové korporace pro jednotlivé skupiny
peněžních ústavů, t. zv. svazy.
Tak by se peněžnictví stalo jednotně
skloubeným, hybným a dobře ovladatelným
nástrojem plánovaného hospodářství.
V duchu potřeb plánovaného hospodářství
si nepředstavuji Peněžní radu jako orgán
zastupující jakékoliv zájmy kromě
státních; proto jsem navrhl Peněžní
radu jako sbor zodpovědných osob a ne delegátů
zájmových skupin.
Zatím tedy mohu jen zaznamenati - kromě návrhů
podaných na vyřešení těchto otázek
- že v březnu loňského roku byla ustavena
Ústřední správa bank, která
ihned zahájila činnost.
O funkci bank - národních podniků jsem se
již zmínil a mimo to hovořil podrobněji
ve svém loňském rozpočtovém
výkladu a v tomto směru na něj pouze odkazuji.
Dodal bych ještě, že význam bank - národních
podniků v nové struktuře našeho hospodářství
nám lépe vynikne, uvědomíme-li si
jejich organické spětí se znárodněným
úsekem průmyslovým. Tomuto úseku především
mají banky poskytovati provozní úvěr.
Proto mají také přirozený zájem
na dobrém hospodářství svých
dlužníků, tedy průmyslových národních
podniků. Bude proto nutno umožnit bankám, aby
po stránce finančně-hospodářské
mohly se přesvědčovati o situaci průmyslových
podniků. S druhé strany samy banky - národní
podniky jsou podrobeny státnímu dozoru, který
vykonává ministr financí jednak prostřednictvím
Ústřední správy bank, jež je
nástrojem jednotného vedení jejich společných
věcí, jednak prostřednictvím Revisní
jednoty bank, která odborně reviduje banky po stránce
jejich obchodního provozu. Vedení vyrovnávacího
účtu bank - národních podniků
u ministerstva financí dává státní
správě příležitost ke kontrole
prosperity bank. Dnes máme bank - národních
podniků celkem 14, 8 českých a 6 slovenských.
V uplynulém ročním období bylo přikročeno
ke zjednodušovacím opatřením v různých
úsecích peněžnictví. Cestou zákonodárnou
došlo k většímu zásahu slučovacímu
zákonem č. 83/ 1947 Sb. o sloučení
některých ústavů v Praze a Brně.
V oboru úvěru hypotekárního byly zrušeny
poslední zbývající emisní ústavy
trvající dříve vedle Zemských
bank.
V rámci zjednodušení peněžnictví
bylo též v několika případech
přikročeno ke slučování úvěrních
družstev. Důležitým úsekem organisačních
zásahů v peněžnictví byla likvidace
peněžnictví německého.
V letošním roce došlo také ke zrušení
Zvláštního fondu pro zmírnění
ztrát povstalých z poválečných
poměrů. Je to první etapa na poli reorganisace
sanačních fondů v peněžnictví.
Dosavadní známé výsledky finančního
hospodářství, bank - národních
podniků dovolují, abych vás aspoň
krátce informoval o jejich povšechné situaci.
Dosud sestavily bilance Živnostenská banka, Pražská
úvěrní banka a Zemědělská
banka; všechny tyto bilance byly publikovány. Sestavení
bilancí některých ústavů naráželo
na potíže hodnocení určitých
položek. Tyto potíže však již byly
překonány a proto jsem nařídil, aby
všechny bilance byly sestaveny v nejkratší době.
Doufám, že co nejdříve budou i ony předloženy
naší veřejnosti.
Celková předběžná data všech
bank - národních podniků jsou uvedena v důvodové
zprávě k návrhu finančního
zákona. Z nich vyplývá, že u 14 bank
- národních podniků lze počítati
za rok 1946 s celkovým ziskem v částce 136
mil. Kčs. Z takto vykázaného zisku lze počítati
s čistým odvodem státní pokladně
asi částkou 70 mil. Kčs.
Bilance Živnostenské banky i Pražské úvěrní
banky jsou dokladem hospodářského vzestupu
celého našeho hospodářství, jehož
značná část se v nich reflektuje.
Podle čtvrtletní statistiky zůstatkové
rozvahy ke dni 30. června 1947 vykazují české
banky - národní podniky jako úhrn zůstatků
z hrubé rozvahy celkem 259,830.000 Kčs. Jde ovšem
v těchto částkách jen o hrubé
zůstatky, které se podstatně sníží
různými odpisy a dotacemi. Musíme také
počítat se snížením zisku, ke
kterému již v letošním roce dojde v důsledku
úrokování volných vkladů. Sazba
úroků z provozních úvěrů
byla snížena se 4 3/4 % na 4
%. Tímto snížením klesne zisk všech
bank asi o 100 milionů Kčs. Přesto můžeme
počítati s tím, že ryzí zisk
bank obchodních podniků za rok 1947 bude vyšší
než za rok 1946.
Několik poznámek bych ještě chtěl
říci k celkové finanční situaci
našeho peněžnictví. Záleží-li
nám na jedné straně na tom, aby se u peněžních
ústavů shromažďovaly úspory, které
potřebujeme pro financování dvouletky, snažíme
se na druhé straně dělat politiku levných
peněz, t. j. zlevňovat úvěr poskytovaný
k provozním účelům podniku i k investicím.
Víme, že čím levnější
je úvěr, tím levnější
mohou býti výrobky, a tím je ovlivňována
celá cenová a důchodová hladina.
Problém úvěru je problémem tvorby
národního důchodu a problémem peněžnické
organisace. Záleží nám na tom, abychom
financovali především z toho, co si našetříme.
K úvěru cedulovému budeme sahat jen v případech,
které nám umožňují ustanovení
o Národní bance Československé. Nepustíme
se na cesty lehkomyslnosti a inflace. A tak i v této souvislosti
se vracím k nutnosti okamžitého provedení
reorganisace našeho peněžnictví, začínaje
bankami a Peněžní radou a konče osnovou
zákona o placení bez hotových. Je přirozeno,
že kladu velkou váhu na stálé snižování
úrokových sazeb. Chci-li na jedné straně,
aby peněz z národních úspor užívali
jen ti, jejichž výroba či služby jsou
pro národ hospodářsky nutné - ne pro
ně výnosné - je mi jasno, že musím
dbát o láci peněz.
Druhý problém je tedy otázka souvislosti
výše úrokových sazeb s problémem
úhrady režie peněžních ústavů,
a tudíž i jejich rentability. Je samozřejmým
požadavkem, aby režijní náklady peněžních
ústavů byly co nejvíce sníženy
a to v prvé řadě vhodnými organisačními
opatřeními.
Jak jsem si vás již dovolil předběžně
informovat v loňském výkladu, zřídili
jsme dnem 1. ledna 1947 v rámci znárodněného
soukromého pojišťovnictví 5 pojišťoven
- národních podniků; do nich vplynuly, případně
jimi jsou spravovány pojistné kmeny převážné
většiny čs. soukromého pojištění.
Ve sjednocení a zjednodušení činnosti
pojišťoven nás proto čeká ještě
mnoho úkolů. Formální vytvoření
nových podniků musí proniknout do hloubky,
což si vyžádá delší doby.
Až se podaří využít plně
všech výhod, které poskytuje soustředění
největší části pojišťovacího
obchodu v Československu do 5 ústavů, klesnou
podstatně jejich režijní náklady a uvolní
se větší počet sil, tak potřebných
v jiných úsecích našeho hospodářství.
Hospodářské výsledky jednotlivých
oborů pojišťování se nám
jeví takto:
V životním pojištění je vývoj
nové produkce uspokojivý. Můžeme v tom
shledávat nejen doklad pokračující
konsolidace poměrů, ale také vítanou
tvorbu investičního kapitálu, a to kapitálu
s hlediska hospodářského nejkvalitnějšího.
Rovněž v pojištění proti škodám
a úrazům, jakož i v pojištění
nemocenském premiový příjem stoupá.
Vcelku vykazuje obchod pojišťoven přiměřený
a rovnoměrný přírůstek, a to
v životních odborech průměrně
7 %, v odborech pojišťování proti škodám
a úrazům průměrně 14 %.
Poněvadž pojišťovny - národní
podniky zahájily činnost teprve 1. ledna 1947, budeme
míti jejich první bilanční výsledky
před sebou až v příštím
roce. To je jen zdánlivé zpoždění
proti bankám, které se staly národními
podniky již ex lege, vydáním znárodňovacího
dekretu.
Osnova zákona o Národní bance Československé
a o platidlech československé měny.
V souboru finančních opatření zákonodárných
i správních, jimiž má býti uspořádán
náš úvěrní a peněžní
systém ve smyslu budovatelského programu vlády,
tvoří úprava právních poměrů
cedulového ústavu základní stavbu,
k níž se budou připínati úpravy
ostatní. Proto byla již předložena vládě
k projednání osnova zákona o Národní
bance Československé jako nejnaléhavější.
Osnova má dvojí poslání: jednak dává
dosavadní akciové cedulové bance novou právní
formu veřejného státního ústavu
se samostatnou právnickou osobností, jednak opatřuje
právní základnu, která umožní
cedulové bance plnění úkolů,
vyplývajících pro ni ze změn v hospodářské
organisaci a v názorové náplni funkce moderní
cedulové banky.
Osnovou se poskytuje cedulovému ústavu možnost
ovládati oběživo hotové i bezhotovostní,
kontrolovati použití úvěrů a
regulovati oběživo tak, aby nepůsobilo nepříznivě
na cenovou hladinu.
Podle osnovy zapojuje se cedulová banka do hospodářského
plánu; zúčastňuje se jeho vypracování
se zřetelem na jeho zabezpečení po stránce
finanční.
Zároveň s osnovou zákona o Národní
bance Československé byla předložena
vládě osnova zákona o platidlech československé
měny; obě osnovy spolu těsně souvisí.
Osnova zákona o platidlech poskytuje finanční
správě prostředky, jimiž by bylo lze
účinně čeliti nešvarům,
které poslední dobou ohrožovaly spořádaný
a hladký oběh mincí.
Když jsem v loňském rozpočtovém
výkladu hovořil o měnové situaci,
probíhalo právě přihlašování
majetku podle zák. č. 134/1946 Sb. o majetkových
dávkách. Tento úsek měnové
reformy od té doby značně pokročil.
Celá akce majetkových dávek je arci jen částí
našeho úsilí, směřujícího
k získání co nejvyšší úhrady
ke krytí ohromného rozdílu, který
se jeví mezi úhrnem vázaných vkladů
a jejich hodnotným "bankovním krytím".
Zatím co pokračujeme na jedné straně
v tomto úsilí, vstoupili jsme na druhé straně
již do dalšího období měnové
reformy. Toto období začíná zřízením
Likvidačního fondu měnového.
Dříve, než podám podrobnější
další zprávu o dnešním stavu akce
měnové reformy, musím se aspoň několika
větami dotknout vlastního jádra věci.
Co tu musíme mít stále na mysli, my všichni,
kteří jsme převzali odpovědnost za
likvidaci tohoto úseku škod, způsobených
nám fašistickou okupací, i oni všichni,
kteří se dovolávají svých práv
z titulu majetnictví vkladů i ve vklady přeměněných
hotovostí? Jak vznikl u nás měnový
problém?
Než začali okupanti drásat po mnichovském
paktu tělo naší republiky, měli jsme
okrouhle 60 miliard Kč vkladů na knížky,
když obsadili t. zv. druhou republiku, bylo v ní asi
40 miliard vkladů na knížky. Za okupace pracoval
celý národ na tvorbě statků, které
nekonsumoval, které konsumovali v té či oné
formě okupanti. V rabované a znásilňované
zemi se tratily statky, jež jsme měli v zásobách,
i statky vyrobené a zůstávala nám
jen jejich protihodnota vyjádřená dluhem
říše v té či oné formě.
Peníze, které jsou v každém vyrovnaném
hospodářství ekvivalentem zboží,
ztratily tento svůj charakter. Nebyly ekvivalentem za zboží,
protože tu nebylo zboží. Taková je tedy
situace našich peněz do doby měnové
reformy: jsou to neproplatitelné směnky špatného
dlužníka, a naše úsilí, kterému
říkáme měnová reforma, jde
k tomu, abychom dosáhli stavu, kdy peníze jsou vskutku
ekvivalentem zboží, t. j. staráme se o to,
abychom proti úzké frontě zboží
nestavěli širokou frontu peněz a netvořili
stav, kdy, jak lid říká, se "za peníze
nic nedostane".
Jestliže se stát tedy stará, abychom za peníze
dostali potřebné zboží, nemůže
pumpovat do národního hospodářství
peníze dřív, než bude trh tak saturován
zbožím, aby mohl krýt jeho národní
potřebu.
Zde je základní problém naší
měny: i když nevěříme již
v liberalistické pojmy krytí peněz, je nám
jasno, že vývoj na straně peněz, t.
j. nároků na trh zboží, se nesmí
odtrhnout od vývoje na straně výroby, t.
j. zásobování trhu zbožím. Proto
právem říkáme, že další
proces naší měnové reformy, t. j. tempo
uvolňování, bude záviset na vývoji
naší výrobnosti. Protože věřím
ve zdárnost tohoto vývoje a ve zdar dvouletky i
pětiletek po ní přijdoucích, věřím
i v to, že s úspěchem skončíme
svou měnovou reformu, t. j. umožníme, aby majitelé
vázaných vkladů v době co nejkratší
a v rozsahu co nejširším mohli užívati
svých vázaných vkladů, které
vinou okupace a války přestaly mít použitelnost
peněz, zase jako normálních peněz.
To je moje základní devisa, za tím jdu.
První úlohou Likvidačního fondu měnového
je převzetí vázaných vkladů
a pohledávek naproti říši od Národní
banky i ode všech peněžních ústavů
v počtu asi 8.000, nehledě na pojišťovny.
Od 1. září 1947 financuje se uvolnění
vázaných vkladů zásadně z prostředků
peněžního trhu, zejména čerpáním
z volných vkladů, které byly zřízeny
pro Likvidační měnový fond u peněžních
ústavů.
Jak je vám známo z vládního programu,
má se všeobecné uvolňování
části vázaných vkladů říditi
podle sociálního postavení majitelů
těchto vkladů.
Všeobecné uvolňování částky
vázaných vkladů fysických osob bude
však jen jednou částí úkolu Likvidačního
fondu měnového. Musí být rozřešena
likvidace vázaných vkladů veřejnoprávních
korporací a jiných právnických osob
a likvidace vázaných vkladů cizinců;
budou rozřešeny otázky souvisící
s emisí fondových dluhopisů, které
budou odevzdány majitelům vázaných
vkladů za zbytek neuvolněných vkladů,
dále bude nutno rozhodnouti o způsobu úhrady
více než 50miliardové pohledávky Národní
banky z výměny starých platidel a z uvolňování
vázaných vkladů před započetím
činnosti Likvidačního fondu měnového.
Zejména tento problém je důležitý
pro zdravý vývoj naší měny.
Předpokladem řádného výkonu
funkce Likvidačního fondu měnového
je sestavení jeho bilance. To si ovšem vyžádá
ještě delší doby, protože zatím
nemohla být zjištěna všechna aktiva a
pasiva, která má fond podle zákona převzít.
Národní banka zatím převedla Likvidačnímu
fondu hodnotu starého bankovkového oběživa
v částce přes 79 miliard korun, které
proto dnem 31. srpna t. r. již není v jejich výkazech
uváděno.
Na adresu naší měnové reformy bylo proneseno
hodně kritik - dobře míněných
i méně dobře míněných.
Přes to však nikdo nemůže popřít,
že nám přinesla měnu stálou a
zdravou. To vidíme nejen ze své denní zkušenosti,
ale i ze srovnání našich a cizích poměrů.
Samozřejmě nelze úspěchy či
neúspěchy jednotlivých zemí připisovati
výlučně k dobru nebo na vrub jejich měnové
politiky; úprava měny byla všude jen částí
celkového úsilí o obnovu a výsledky
tohoto úsilí jsou tudíž podstatně
ovlivněny také ostatními hospodářskými
činiteli, především stavem výroby
a spotřeby. Přes to však, srovnávajíce
naši měnovou politiku s obdobnou politikou ostatních
států zasažených válečnými
událostmi, můžeme považovati dosavadní
výsledky naší reformy za velmi dobré.
Stav měny je konec konců výrazem poměrů
výrobních i sociálních a neváhám
říci politických. Tam, kde je celé
hospodářství vedeno podle plánu, kde
je vyvážena výroba se spotřebou, dovoz
s vývozem, ceny ze mzdami, kde nevládne ve vztazích
výrobních anarchie a kde se slepá hra navzájem
se potírajících hospodářských
sil nevykonává podle sociální zákonitosti
ve formě krisí, kde uplatňováním
moci pracujících vrstev mizí předpoklady
pro třídní boje ve starých formách
i staré podstatě, tam - a to platí i o nás
- jsou základní předpoklady pro zdravou a
pevnou měnu, tam je jejím.garantem moc lidu, jeho
práce, jeho státnická vůle a státní
uvědomění. Proto se u nás nemohly
ujmout nepřáteli lidové demokracie šířené
šeptandy o kolkování peněz a proto se
naděje těchto kruhů na vzbuzení paniky
scvrkly jen na to, že někteří naivní
lidé si začali schovávat do šuplíku
naše kovové mince - staré i nové - neuvažujíce,
že tím nedosahují jiného, kromě
toho, že působí potíže s drobnými.