V závěru chci podtrhnouti úkoly, které
nutno urychleně splniti v zájmu dalšího
úspěšného rozvoje naši průmyslové
výroby, zejména se zřetelem k jeho rozhodující,
znárodněné části. Zatím
ustavené národní podniky obsahují
61,2 % průmyslové výroby. Připočítáme-li
k tomu konfiskáty a dosud nerozhodnuté závody,
které obsahují 15,7 % průmyslové výroby,
seznáme, že znárodněná výroba
nebo výroba, která je v rukou státu, činí
3/4 celkového objemu naší
průmyslově výroby. Při uvážení,
že jde o výrobu základní, není
třeba zvlášť podtrhovat její rozhodující
význam na celou naší výrobu a celkový
vývoj našeho národního hospodářství.
Proto s velkým uspokojením jsme slyšeli od
pana ministra průmyslu, že organisace národních
podniků je téměř skončena.
Je však nutno tuto organisaci urychleně dokončit.
Na prvém místě je nutno dokončit i
začlenění konfiskátů do národních
podniků. Národní podniky žádají
asi o 2.300 průmyslových konfiskátů.
Možno říci, že práce spojené
s přídělovým řízením
na ministerstvu průmyslu a výživy jsou převážně
skončeny a Osidlovací úřad dostal
příslušné návrhy na začlenění.
Některé případy však byly na
ministerstvu pozastaveny. Začlenění je brzděno
v četných případech tím, že
nebyla dosud potvrzena konfiskace. Nejvážnější
překážkou, která brzdí celé
přídělové řízení,
jsou vlivy politické v radě Osidlovacího
úřadu, kde rozhodují všechny politické
strany a kde je potřebí jednomyslnosti. Bylo zadrženo
téměř 450 případů.
Neméně vážnou překážkou
je i nemožný byrokratický postup a mnoho formalit,
které se žádají a na nichž závisí
konečná afilace konfiskátu. V souvislosti
s tím upozorňuji na usnesení Národní
fronty z 18. března t. r. za účasti zástupců
Ústřední rady odborů, ve kterém
se výslovně praví: Strany Národní
fronty vyslovují svůj souhlas s tím, aby
konfiskáty všeho druhu, které jsou pod národní
správou, byly podle platných právních
předpisů přičleňovány
k národním podnikům, jestliže znamenají
takové doplnění výrobního programu,
které vede k celkovému snížení
výrobních nákladů a tím ke
snížení cen a zlepšení služby
spotřebitelům. Jak však některé
politické strany tuto dohodu plní, je vidno z toho,
co jsem uvedl. Jestliže národní podniky jako
přednostní uchazeči narážejí
tu na takové potíže, možno si udělat
představu o tom, jaký bude míti průběh
vlastní přídělové řízení,
kde se bude jednat o ostatních uchazečích.
Páni posl. Nedoma a inž. Janáček
měli by právě svým kolegům
v osidlovací radě připomenout, aby výstavbu
znárodněných podniků a přidělení
konfiskátů nezdržovali, zejména proto,
že o zbývajících konfiskátech
nemůže být jednáno dříve,
pokud nebude rozhodnuto o žádostech znárodněného
průmyslu.
Perspektivy, které se tu rýsují, vzbuzují
vážné obavy, a je nutno, aby pan ministr průmyslu
věnoval této otázce zvýšenou
pozornost. Upozorňuji, že konfiskáty nemají
pevného výrobního programu. Narážejí
namnoze na nedostatek finančních prostředků,
neprovádějí ani nejnutnější
opatření investiční, technicko-výrobní
a jiná, jež by umožnila zhospodárnění
výroby. Tím se stává, že konfiskáty,
na místo aby přispívaly ke stupňování
výroby podle plánu, svým hospodařením
ze dne na den plán namnoze brzdí odčerpáváním
pracovních sil, surovin a strojního zařízení,
kterého by bylo možno jinak využíti pro
potřeby plánu. Je pochopitelné, že trvalá
nejistota má nepříznivý vliv i na
výkonnost osazenstva konfiskátů. Ze závodů
docházejí nám denně resoluce, žádající
podporu ÚRO a urychlené začlenění
do národních podniků. Nejen důvody
hospodářské, ale i politické vyžadují,
aby v této věci bylo konečně jasno.
Není možno dále trpěti, aby pro dílčí
stranické zájmy, podporující soukromo-kapitalistické
plány, byla nadále brzděna organisační
výstavba znárodněného průmyslu.
Žádáme proto, aby pan ministr průmyslu
působil k tomu, aby jeho ministerstvo s největším
urychlením se zasadilo o to, aby došlo ke konečnému
začlenění konfiskátů ve smyslu
usnesení Národní fronty. Stejně žádáme,
aby rada Osidlovacího úřadu projednala ve
smyslu usnesení Národní fronty bezodkladně
všechny návrhy ministerstev na začlenění
konfiskátů do národních podniků.
Připomínáme, že je to požadavek
celého jednotného Revolučního odborového
hnutí, které již dále nehodlá
trpět a snášet tento nešvar. (Předsednictví
převzala místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Zrovna tak je nutné, aby byla dokončena výstavba
národních podniků jmenováním
představenstev. Zatím fungují jen představenstva
ústředních orgánů, a nefungují
všechna představenstva národních podniků.
Máme 220 národních podniků, z nichž
jen 40 má jmenována představenstva. Zbývajících
180 národních podniků představenstva
nemá a jsou úplně bez vlastní kontroly.
I zde žádáme proto pana ministra průmyslu,
aby zařídil, aby všichni činitelé,
kteří na průtazích s jmenováním
představenstev mají vinu, se postarali o odstranění
všech překážek a skončili jmenování
představenstev národních podniků,
a to tak, aby bylo provedeno do konce tohoto roku, jak to žádá
též resoluce posledního zasedání
Ústřední rady odborů.
Další účelné opatření,
které též nesnese dalšího odkladu,
je otázka distribuční formy našeho znárodněného
průmyslu. Náš znárodněný
průmysl vyrábí jednak statky, které
prodává přímo zákazníkům-spotřebitelům,
na př. zařízení celých továren,
jednak statky, jež projdou několika distribučními
stupni, než se dostanou k zákazníkovi. To jsou
většinou statky spotřební. Ty přebírá
od výroby velkoobchod, aby je dále dodával
maloobchodu a ten konečně spotřebiteli. Nyní
jde o to, zda velkoobchod může býti z distribuce
některých statků vyloučen a zda jeho
funkci nemá převzíti sám náš
znárodněný průmysl. Mnoho důvodů
mluví pro toto řešení. Revoluční
odborové hnutí se také jednotně za
toto řešení staví a bude je prosazovat.
Vždyť jenom kdyby byl úplně znárodněn
prodej uhlí, znamenalo by to roční úsporu
půl miliardy Kčs. Tady ať se pánové,
kteří zde kritisovali těžbu uhlí,
podívají, kde jsou ty příčiny
anebo kde jsou možnosti, aby bylo možno uhradit schodky,
které ještě má. Nejdůležitější
důvod pro spotřebitele je ten, že tímto
způsobem by byl vnesen do distribuce nejenom pořádek,
ale i spravedlnost vůči všem krajům
naší republiky, poněvadž by byly všechny
rovnoměrně zásobovány a byla by ze
značné části znemožněna
i šmelina.
Nebylo by třeba budovat nějakou novou organisaci,
neboť ta již je zde. Jsou to konfiskované velkoobchodní
domy s úplným zařízením; jde
pouze o to, aby byly přiděleny znárodněnému
průmyslu. Dosud byly všechny žádosti znárodněného
průmyslu odmítnuty. Tyto znárodněné
velkoobchody mohly by potom také lépe určit
potřebu při srovnání s možnostmi
výroby a výrobní plán by byl v tomto
sektoru také ještě zdokonalen. Tak bychom se
dostali velmi rychle k dalšímu zdokonalení
plánování výroby. Sdružováním
celých odvětví do jednoho velkoobchodního
celku při účelné decentralisaci bychom
také snížili režii velkoobchodu a tak
přispěli k celkovému snížení
distribučních nákladů. I tato záležitost
čeká na neodkladné řešení.
Další úkol, jenž čeká na
své splnění, je vybudování
účelné kontroly národních podniků.
Pan ministr průmyslu ve svém výkladu zdůraznil,
že vybudoval ve svém úřadě kontrolní
útvar, pomocí něhož se snaží
intensivně prováděti kontrolu národních
podniků. Mohu s radostí potvrditi mnohé jeho
úspěšné zásahy, ale musíme
si položit otázku, bylo-li uděláno na
tomto poli dosti. Žel, musím konstatovati, že
na poli organisace revisní služby bylo vykonáno
málo. Na jedné straně jsou podniky zaplaveny
kontrolami, na druhé straně unikají kontrole
celé velké úseky. Podniky trpí mnohokolejností
kontrol. Jsou kontrolovány bankami při čerpání
úvěru, Nejvyšším úřadem
cenovým po stránce cenové, kontingentačními
místy po stránce přídělové,
sociálně-pojišťovacími ústavy
po stránce placení příspěvků,
orgány státní finační správy
po stránce placení daní a dávek, úřady
ochrany práce, příp. ministerstvem sociální
péče po stránce mzdové a konečně
ministerstvem průmyslu a ústředním
ředitelstvím po stránce podnikově-hospodářské.
Nyní ještě se k tomu druží také
kontrola parlamentu.
Tyto různě útvary provádějí
revise bez jakékoli vzájemné koordinace,
takže se u podniků v krátkém čase
často vystřídají dvě, tři
i více kontrol, po příp. i velmi příbuzného
zaměření. Nejsou ojedinělé
případy, kdy se v jednom podniku setká několik
kontrol najednou. Při tom výsledky revise jsou zužitkovány
pouze útvarem revisi provádějícím,
nejsou tedy využívány útvary druhými.
Zejména však považuji za svou povinnost upozorniti
na velké ztráty a škody, které vznikají
nedostatečnou revisní službou v konfiskátech.
Za tohoto stavu věci je neobyčejně důležité
řádně zorganisovati revisní službu,
odstraniti její mnohokolejnost a přizpůsobiti
ji potřebám plánovaného hospodářství.
Ministerstvo průmyslu podalo iniciativní návrh
na organisaci této služby, žel, že se tak
stalo opožděně, a ještě k tomu
přicházejí mnohé námitky se
strany odborníků, čímž znovu
se oddaluje řešení této tak důležité
otázky a hrozí nebezpečí, že
bude do nekonečna protahováno. Je proto třeba
organisaci revisní služby co nejrychleji vyřešiti,
neboť oddalování přináší
velké ztráty našemu hospodářství.
Zvláštní péči je nutno věnovati
výrobě nových statků, které
dříve u nás nikdy vyráběny
nebyly a které jsme kupovali v cizině. Mám
na mysli zejména jemnou mechanickou výrobu, kterou
jsou pověřeny některé naše národní
podniky. Je to zejména výroba měřicích
přístrojů, vstřikovacích čerpadel,
elektrické výzbroje pro automobily, palubních
přístrojů pro letadla, všech druhů
jehel pro potřebu domácí i pro export, dále
je to chemické zpracování uhlí a vzácných
látek, které tím získáváme,
a pod.
Tato nová vzácná výroba, která
znovu dále rozšíří věhlas
a dobrou pověst našich dělníků
a technické inteligence, znovu vyzdvihuje důležitost
znárodnění, bez něhož bychom
si organisaci této výroby nikdy dovoliti nemohli.
Přinese nám úspory vzácných
devis a není proto zvlášť třeba
zdůrazňovat, že vyžaduje, aby všichni
činitelé považovali za jeden ze svých
předních úkolů rozvoji této
výroby všestranně napomáhati.
Zkušenosti, které jsme získali z organisace
a rozvoje naší výroby, jsou také ukazatelem
vyspělosti naší technické inteligence
a našich vedoucích odborníků. Tyto zkušenosti
je nutno zužitkovati ve směru úvah, výměny
a přemístění vedoucích osobností
našeho průmyslu postaviti každého z nich
na místo, které odpovídá jeho schopnostem.
Hlavní úkol ovšem zůstává
i nadále v plnění dvouletého plánu.
Při jeho plnění na prvé místo
přichází kvalitativní plánování.
S tím souvisí otázky úspor ve výrobě,
snížení režie, úspory materiálu,
energie, výrobních hmot, odstranění
ztrátových časů, snížení
počtu zmetků, zavedení systému mezd
podle zásluhy, úkolování a prémiování
práce a tím zvýšení množství
i kvality vyráběných statků. Že
jsme schopni jíti po této cestě, prohloubiti
a rozšířiti úspěchy již
dosažené, o tom svědčí nejen
neustále klesající podniková režie,
ale i stále vzrůstající kvantita i
kvalita výrobků našeho znárodněného
průmyslu. O tom svědčí úspěch
našeho podzimního veletrhu a zejména prvého
poválečného autosalonu. Naše automobily
Tatra a Škoda svou jakostí a elegancí, obdivovanou
konstrukční původností a úsporným
výkonem předčí evropskou výrobu.
Těmito vlastnostmi vyrovnávají se vozům
americkým a předčí je, pokud jde o
úsporný výkon. Bude společným
úkolem všech interesovaných orgánů,
aby zavedením sériové výroby i cenově
otevřely našemu automobilovému průmyslu
cestu do celého světa.
Věříme, že všechen pracující
lid Československa, dělníci, technická
inteligence, komerční i jiní odborníci
a úředníci splní úkoly kvalitativního
plánování a přispějí
svou prací a činností k úspěšnému
splnění dvouletého plánu jako předpokladu
k našemu dlouhodobému plánování
- první československé pětiletce.
Neskrývám, že začátky našeho
kvalitativního plánování budou vyžadovat
ještě určité oběti a uskrovnění
od nás všech. Jsem však přesvědčen,
že pracující rádi tyto oběti
přinesou u vědomí, že i hospodářské
budování našeho státu náš
znárodněný průmysl postupně
zlepšuje a nakonec zvýší životní
úroveň všech pracujících tak,
jak by to nikdy nebylo možno v minulosti. Výsledky
svého pracovního úsilí vidí
denně v úspěších dvouletého
hospodářského plánu, ve stabilisaci
našich vnitropolitických poměrů, neovlivněných
hrozbou nezaměstnanosti, v zajištěné
existenci, ve stabilitě naší měny, v
postupně rozšiřovaných sociálních
výhodách, které budou nyní ještě
během dvouletky doplněny velkým dílem
národního pojištění. Tyto skutečnosti
dokazují, že všechna tato opatření,
velká výstavba a přestavba republiky je prováděna
vládou Klementa Gottwalda s jediným zaměřením,
prospět všemu našemu lidu.
Komunistická strana Československa dá ve
prospěch tohoto velkého díla, jehož
cílem je hospodářské, sociální
a kulturní povznesení veškerého českého
a slovenského lidu, všechny svoje síly a uvítá
radostně, jestliže kromě čs. strany
sociálně demokratické připojí
se k jejímu úsilí všechny ostatní
strany Národní fronty a v jednotném svazku
dělníků a úředníků,
zemědělců a středních vrstev,
za součinnosti jednotného Revolučního
odborového hnutí usnadní urychlené
splnění hlavního společného
závazku, vyplynuvšího z naší vítězné
národní revoluce, to jest zajistit lepší
život všemu pracujícímu lidu a zajistit
trvalou nezávislost obnovené Československé
republiky. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Fraštacký, kterému uděluji
slovo.
Posl. Fraštacký: Slávna snemovňa,
panie a páni!
Druhé výročie znárodnenia našej
dôležitej výroby dalo podnet pánu ministrovi
priemyslu, aby sa vo svojom expozé zaoberal aktuálnymi
otázkami nášho priemyslu, vecne a objektívne
zhodnotil kladné i záporné stránky
jeho zjavu. Chcel by som menom Demokratickej strany preto konštatovať,
že zásadne súhlasíme s obsahom expozé
a vyslovujeme len jediné želanie, aby vývoj
v našom priemysle smeroval ku konsolidácii pomerov
a nie opačne. Tá skutočnosť, že
sme v revolúcii uskutočnili tak významný
akt revolučného charakteru, ako je znárodnenie,
nesmie byť vysvetľovaná tak, že akty vytvorené
v pohnutých časoch poprevratových môžu
mať stále spád nečakaných udalostí,
zvratov a krokov, ktoré nie sú v súlade s
právnym poriadkom a so zákonom. Pán minister
priemyslu sa vyrovnal s otázkou rušivých zjavov
v našich továrňach a keby sme skúmali
bližšie príčiny vzniklých nedostatkov
alebo hrubých porušení záujmov národného
priemyslu, videli by sme, že sú to stále tie
isté motívy, ktoré sa s obmenou na určitých
miestach opakujú. Ich ohniskom je revolučný
charakter ľudí, ktorí by najradšej chceli
mať permanentnú revolúciu so všetkou negáciou
právneho poriadku a konsolidovaných pomerov. Ústredným
bodom je tu stále človek, ktorého práve
vojna a udalosti tesne po nej poznamenaly, takže nemá
všeobecne toho pocitu zodpovednosti a oddanosti k vykonanej
práci, ktorá je v mierových časoch
bežným zjavom.
Napriek tomu vyslovujeme presvedčenie, že zodpovedné
miesta našej výroby budú mať toľko
autority a vlivu, aby vedely prispieť k zmeneným pomerom
v továrňach a eliminovaly tak tie zjavy, nad ktorými
sa pozastavil sám pán minister.
Záleží len na tom, či so svojimi rozhodnutiami
budú naše príslušné miesta vedieť
vždy sledovať tento ústredný a tak prepotrebný
cieľ pre záujmy celého nášho hospodárstva,
lebo sme ešte stále svedkami toho, že sa uplatňuje
viac sociálny oportunizmus ako skutočne potreba
hospodárenia a takého riadenia výroby, ktoré
je osožné tejto republike.
Je tu zásadný omyl, ktorý vzniká práve
z toho, že sme uskutočnili v tak veľkom rozsahu
po oslobodení socializáciu u nás. Bola súčasťou
zmeny hospodárskeho i sociálneho poriadku. Tento
nový sociálny poriadok nemožno však vysvetľovať
tak, že sa má každej požiadavke vyhovieť
a že v podniku nemá byť toho, kto dáva
príkazy, ale že je tu len masa pracujúcich,
ktorá je vedená zákonom vytvoreným
útvarom, závodnou radou, a plnenie príkazov
tejto závodnej rady zaväzuje každého bez
ohľadu na výrobný program, bez ohľadu
na otázku rentability, na hospodársky vzrast podniku,
ktorý je v týchto časoch výstavby
tak potrebný, keď máme vykázať
skutočné napredovanie nášho priemyslu.
Sociálny oportunizmus nesmie a nemôže preto
kry ť nejaká politická strana, lebo takouto
taktikou súčasne poškodzuje hospodárske
záujmy štátu, podporuje rozvracanie pracovnej
morálky a umožňuje sociálne nepokoje,
ktorých musíme mať stále menej a nie
viac, ako sme toho svedkami dnes. Od januára roku 1946
vykazujeme v českých krajinách aj na Slovensku
neobyčajný počet stávok. Na Slovensku
predstavuje vyčíslenie škôd z titulu
stávok od 1. januára 1946 do 30. septembra 1947
niekoľko miliárd korún, čo predstavujú
skutočne len škody efektívne, odhliadnuc od
nepriamych dôsledkov, ktoré stávky vyvolaly.
Neviem si predstaviť moderný sociálny poriadok,
ktorý by odmietal nárok pracujúceho na stávku.
Je to posledná a najradikálnejšia zbraň
na obranu sociálnych práv človeka. Tým
je však tiež povedané, že k tejto zbrani
siaha pracujúci človek len vtedy, keď už
žiadneho iného východiska nemá. A u
nás tomu tak nie je. je neuveriteľné, že
92 % všetkých stávok napríklad na Slovensku
bolo v znárodnenom sektore výroby. Ako je možné,
že práve v znárodnenom priemysle sú
nepokoje sociálneho charakteru, keď je predsa známe,
že je tu najužšia spolupráca s jednotnou
odborovou organizáciou, a táto zas má pochopiteľne
potrebný vliv na závodné rady v jednotlivých
podnikoch? Chcel by som zdôrazniť, že v týchto
prípadoch neišlo prevažne o stávky obvyklého
rázu, ale boly často vyvolané momentami,
ktoré sú úplne mimo podnikov alebo prišly
priamo na istý politický zásah.
Pán minister Laušman si je zrejme vedomý
vážnosti pomerov, keď začal svoje expozé
práve kapitolou o politike a hospodárstve. Priznajme
si, že za dva roky bolo práve v našich znárodnených
podnikoch mnoho nepokojov, a to takých, ktoré nemusely
byť, lebo neišlo tu o veci, ktoré mohly momentálne
alebo v budúcnosti ovplyvniť sociálne postavenie
nášho robotníctva.
V našich podnikoch sa už raz definitívne musí
prestať s politikárením. A kedy nastane tento
zjav, kedy sa splní toto želanie, ktoré vyslovil
aj pán minister priemyslu? Nebudeme ďaleko od pravdy,
keď poukážeme na to, že je to vec našich
politických strán. Dospejeme rozhodne ku konsolidácii
vtedy, keď ani jedna z politických strán nebude
smieť vidieť v národných podnikoch svoju
výhradnú doménu a v jeho robotníctve
inštrument pre verejné uplatňovanie istých
stranícko-politických požiadaviek. Znárodnenie
schválily všetky politické strany, všetky
teda prevzaly záväzky aj zodpovednosť za tento
akt. Úspechy znárodneného priemyslu sú
a budú úspechmi všetkých politických
strán a celého národa českého
i slovenského. Za neúspechy a prípadné
nedostatky budeme zodpovedať všetci a ponesieme následky
ako v národnom hospodárstve, tak konečne
i v sníženej životnej úrovni všetkých
nás, čomu sa pochopiteľne chceme za každých
okolností vyhnúť. Národný priemysel
a vôbec socializácia nie je produktom ani privilégiom
jednej politickej strany, ale je to vec, ktorá musí
zaujímať všetkých nás rovnako.
Znárodnením sme dali legitimáciu občianstvu,
aby sa o národný priemysel vo zvýšenej
miere staralo a tak priamo zasahovalo prostredníctvom svojich
zvolených zástupcov do jeho pomerov. Tieto zásahy
musia však sledovať konsolidáciu, vzrast a odstraňovanie
chýb a nedostatkov a nie stranícko-politické
záujmy, ktoré sa vždy musia diametrálne
rozchádzať s tým, čo je vo výrobe
rentabilné a racionálne.