Bylo však naší povinností pečovati
o spravedlivější rozdělení národního
důchodu. V dané situaci to znamenalo především
odstranění hladových mezd a lze právem
říci, že prosincovými úpravami
z r. 1945 byly odstraněny tak zv. hladové mzdy,
udržované v prvé republice z důvodů
deflačních, v protektorátě pak jako
prostředek k ovlivnění pracovního
trhu. Nelze však popřít, že reálná
hodnota mezd a platů byla těmito úpravami
porušena u těch oborů práce nebo u těch
povolání, pro něž byly mzdové
sazby a platy před úpravou poměrně
vyšší. Měly-li býti totiž
odstraněny hladové mzdy a nemělo-li býti
neúměrně zvýšeno celkové
volumen mezd a platů, nebylo možno a není ještě
ani dnes možně zvýšit všechny vysoké
mzdy a platy na čistý arithmetický trojnásobek,
jak se často po tom volá.
Takto jsme prosincovými úpravami dospěli
k určitě nivelisaci mezd a platů. Bylo to
opatření sociální, hospodářsky
účelné a odůvodněné,
ale opatření časově omezené.
S naší rostoucí výrobou ve zdravém
a hospodářsky únosném poměru
vzrůstají mzdy i platy a vývoj směřuje
nesporně k denivelisaci. Průměrný
výdělek průmyslového dělníka
po prosincových úpravách v celém průmyslu
činil v únoru 1946 2.243 Kčs, v listopadu
1946 3.148 Kčs, rozdíl mezi průměrnou
mzdou dělníka v tomto období činí
absolutně 905 Kčs, v procentech 28.8 %. Průměrný
plat průmyslového úředníka
činil v únoru 1946 3.644 Kčs, v listopadu
1946 4856. Rozdíl mezi průměrným platem
úředníka v únoru a listopadu 1946
činil absolutně 1.212 Kčs, v procentech 25.
Rozdíl mezi průměrným platem úředníka
a průměrnou mzdou dělníka činil
absolutně 1.708 Kčs, v procentech 35.2 %. Největší
je v textilu, kde činí 48.7 %, nejnižší
v hospodářském sektoru vodárenského
a plynárenského průmyslu, kde činí
171/2 %. Z těchto srovnávacích
dat plyne, že mzdy a platy vykazují plynulý
vzestup a denivelisaci, v některých oborech snad
až příliš značnou.
Je nutno též zkoumati, zda vzestup mezd a platů
jest odůvodněný a zda je hospodářsky
únosný. K této úvaze nám nejlépe
poslouží konfrontace dvou základních
výrobních dat, hodnoty odbytu na jednoho zaměstnance
a procenta mezd a platů z hodnoty odbytu: Zatím
co v lednu 1946 činil odbyt na jednoho zaměstnance
v průměru 8.435, stoupl v listopadu 1946 na 13.881
a v květnu 1947 na 14.934. Procento mezd a platů
z hodnoty naproti tomu i při stoupajících
mzdách a platech kleslo v únoru 1946 na 29 %, v
listopadu na 24,5 % a v květnu letošního roku
na 23,5 %. Je proto možno právem říci,
že naše mzdová a platová politika je prováděna
v souhlase s naší stále vzrůstající
výrobou, že zaručuje plynulý a stálý
vzrůst mezd a platů a že její vývoj
směřuje k diferenciaci tak, aby za vyšší
a hodnotnější výkon byla poskytována
také vyšší odměna.
V této souvislosti bych se však chtěl zmíniti
o jedné z příčin stálého
tlaku na mzdovou hladinu. Je to nesprávná cenová
politika a nesprávně fungující distribuce.
Velmi často právě z těch politických
kruhů, které se chovají vůči
přehmatům a zločinům v cenové
politice a distribuce vlažně, anebo které dokonce
je chrám a tím je povzbuzují k větší
aktivitě, slyšíme, že by se měly
zvýšiti mzdy a platy lineárně. Naposledy
jsme byli svědky této kampaně při
projednávání úpravy platů státních
a veřejných zaměstnanců. Revoluční
odborové hnutí, které řeší
tyto otázky přímo státnicky a odpovědně,
je napadáno a pomlouváno. A jsou to některé
časopisy stran Národní fronty, které
bez ohledu na zájem vyšší, jen z úzkých
stranických důvodů vnášejí
neklid a chaos do řad pracujících. Je nutno
ovšem co nejrozhodněji říci, že
lineární zvýšení mezd a platů,
nepodložené výkonem, nelze zatím provésti,
že mzdy a platy mohou býti a budou zvyšovány
úměrně se stoupajícími výkony,
jak to také stanoví budovatelský program
vládní. A je dokladem skvělého pochopení
pracujících, že ve své drtivé
většině odmítají hlasy našeptavačů,
volajících po lineárním zvýšení
mezd a platů. Je nutno oceniti toto stanovisko tím
více, že dnešní mzdové a platové
úpravy trpí nejednotností kriterií,
rozhodných pro stanovení odměny za práci.
ÚRO podjala se proto ihned po revoluci průkopnické
práce, směřující k přebudování
našeho mzdového a platového systému,
a vytvořila k tomu účelu svůj ústav
pro pracovní normy. Odborníci ÚRO se širokým
okruhem spolupracovníků ze závodů
vypracovali nový systém mezd podle zásluhy.
Až dosud je tato nová mzdová soustava zaváděna
v kovoprůmyslu, hutním, mlékárenském
a chemickém průmyslu, dále se zavádí
v průmyslu gumárenském a textilním.
Pro tyto obory jsou již katalogy prací vypracovány.
Pro další se postupně sestavují a tento
mzdový systém bude podle budovatelského programu
Gottwaldovy vlády zaveden v československé
výrobě do konce roku 1948.
Nový systém podle zásluhy lze zavésti
dnes s úspěchem jen tehdy, až se nám
v tom kterém závodě podaří
vytvořiti organisační předpoklady
pro jeho zavedení. V tom právě spočívá
velká odpovědnost vedení závodu, zejména
technických pracovníků a sociálních
referentů, aby vhodnými organisačními
opatřeními umožnili zavedení tohoto
systému, aby ve svém úsilí neustrnuli,
aby od organisace výrobního procesu přistoupili
k organisování práce a pracovního
výdělku, neboť nový systém umožňuje
zvýšiti výdělky pracujících,
ale zvýšiti také výkonnost a produktivitu
práce a přispěti tak ke zvýšení
úrovně pracujících.
V této souvislosti zbývá ještě
zabývati se otázkou t. zv. černých
mezd. Je nepochybné, že se černé mzdy
vyskytují. V národních podnicích pozorujeme
již delší dobu obrat k lepšímu. Černé
mzdy opadávají zejména tam, kde je zaváděn
nový systém mezd podle zásluhy. Výdělky
se sice udržují nebo dokonce stoupají, ale
jen za současného zvýšení výkonu.
Mnohdy se však pojmu černá mzda užívá
nesprávně. Nelze přece za černou mzdu
považovati výdělek, jestliže je podložen
výkony. Zvýší-li pracující
svůj výkon, musí se toto zvýšení
výkonu projeviti v jeho pracovním výdělku,
nemá-li tím být ochromena výroba.
Pro objektivní posouzení životní úrovně
námezdně pracujících je rozhodujícím
vývoj celkového podílu mezd a platů
na národním důchodu. A lze s uspokojením
prohlásit, že i přes krátkou dobu trvání
řízené politiky mzdové a platové
podíl mezd a platů na národním důchodu
stále stoupá, a to úměrně ke
vzrůstu národního důchodu. Zatím
co v r. 1937 podíl mezd a platů činil 34.538
mil., t. j. 57 % národního důchodu, stoupl
tento podíl v r. 1946 na 103.100 mil. Kčs, t. j.
66 % národního důchodu, v r. 1947 lze na
základě posledních dat odhadnouti vzrůst
mezd a platů proti roku minulému o více než
20 miliard. Znamená to, že podíl mezd a platů
na národním důchodu se stabilisoval na velmi
uspokojivé úrovni, t. j. přibližně
na dvou třetinách národního důchodu.
Tento příznivý vývoj nominální
je provázen stejně příznivým
vývojem reálným. Nejen že stoupá
celkové množství vyrobených statků,
nýbrž stoupá i produktivita práce, projevující
se ve stále klesajícím poměru mezd
a platů k hodnotě vyrobeného zboží.
Proti lednu 1946, kdy tento rozdíl přesahoval 30
% hodnoty odbytu, klesl ke konci I. pololetí 1947 o plných
25 %.
V souhlase s těmito skutečnostmi je i vývoj
indexu životních nákladů. Zatím
co pohyb indexu v prvním čtvrtletí t. r.
byl celkem nepatrný a spíše se sklonem mírně
vzestupným, došlo již v dubnu k silnému
poklesu o 5 %. Tento pokles byl výsledkem záměrné
intervenční vládní politiky, soustředěné
na položky vykazující nejvyšší
váhu ve spotřebním koši, to je zejména
ve skupině výživy a ošacení. Další
výrazné snížení zaznamenal index
v měsíci červenci, kdy klesl proti měsíci
předcházejícímu z 296,4 na 286,5.
Snížení indexu životních nákladů
bylo v tomto případě způsobeno nikoliv
změnami v cenách statků, nýbrž
významnou úpravou daně ze mzdy. Má
tedy ráz trvalý.
Je naší povinností, aby mzdová politika
byla i nadále důsledně prováděna
v souladu s hospodářským plánem, aby
totiž zasahovala účinně všude tam,
kde se projevuje trvalý nedostatek pracovních sil,
a dále aby zaručovala pracujícím,
že zvýšená produktivita, o kterou se zasloužili,
se projeví jejich zvýšeným podílem
na hospodářském výsledku. Tím
bude zajištěno, že zvýšená
hospodářská aktivita nebude přinášeti
relativně větší prospěch podnikům
než pracujícím, jak tomu bylo v dřívější
hospodářské soustavě, nýbrž
že plody zvýšeného pracovního úsilí
připadnou pracujícím tak, jak to vyžaduje
sociální spravedlnost v lidově demokratickém
řádu.
Otázky mzdové politiky úzce souvisí
s otázkou nedostatku pracovních sil. Vcelku lze
říci, že naše řízení
a plánování pracovního trhu se osvědčilo.
Jak plyne ze statistik Státního statistického
úřadu, je úhrnná potřeba pracovních
sil v našem průmyslu zhruba kryta. Avšak přesto
se denně setkáváme se žádostmi
o další pracovní síly. Objektivně
existuje nedostatek pracovních sil v t. zv. úzkých
profilech, jako ve stavebnictví, hutnictví, dolech
a průmyslu kamene a zemin. Hlavní problém
spatřuji však ani ne tak v absolutním nedostatku
pracovních sil, jako v jejich nespráném rozložení.
Bude nutno především provésti správně
rozvrstvení pracovních sil, usměrniti příliv
nových pracovních sil jednak přesunem z odborů,
v nichž není plánováno rozšíření
výroby, do těch, v nichž je plánována
výrobní expanse. Tato opatření musí
býti alespoň dočasně podpořena
politikou účinné restrikce nástupu
pracovních sil do těch oborů, v nichž
není zvýšení výroby plánováno,
nebo v nichž bude plánováno dokonce omezení
výroby.
Pan ministr průmyslu opětně zdůraznil
naléhavost zákonné úpravy financování
národních podniků a oznámil, že
asi v polovině listopadu bude dána do připomínkového
řízení osnova zákona o stabilisačních
bilancích. Stabilisační bilance se dotýkají
jak podniků národních, tak i soukromých.
Potřebujeme jich nezbytně pro naše plánované
hospodářství. Umožní nám
to lépe a bezpečněji kontrolovati postup
v konsolidaci výrobních poměrů, které
při stabilisovaných mzdách a stoupající
výrobnosti vytvoří předpoklady snižování
cen vyráběných statků.
Konsolidace výrobních poměrů jest
ovšem ovlivňována některými průvodními
zjevy poválečného hospodářství,
nestálostí cen surovin, jejich nedostatkem a jinými
příčinami vnějšími a domácími.
Stává se proto, že jsou leckdy dány
možnosti ke snížení cen výrobků
méně nezbytných, než bychom si přáli
nebo potřebovali.
Výsledky stoupající výroby proto odčerpáváme
t. zv. intervenčním cenovým fondem, z jehož
přebytků dotujeme výrobky jiné, zejména
ty, u nichž je snížení cen nutné
nebo prospěšné z důvodů sociálních.
Připouštím, že cenový intervenční
fond neslouží na všech místech tak, jak
bychom si přáli, ale je nesporné, že
působí ke spravedlivějšímu rozdělení
národního důchodu. Kdyby jeho poslání
bylo sebe ideálnější, musíme
počítati s tím, že máme kritiky
z povolání, jimž leží příliš
na srdci zájem výroby neznárodněné
a té části hospodářství,
která je právě nejvíce schopna na
intervenční fond přispívati. Jeho
zatížení je odstupňováno a proto
i zde jeho sociální charakter je zachován.
Je zajisté spravedlivé a sociální,
jestliže intervenční fond dotují sektory
se stoupající výrobností ve prospěch
těch, kterým jsme zatím stejně výrobní
podmínky nevytvořili nebo vytvořiti nemohli.
Vezměme naše zemědělství, které
proti průmyslové výrobě je příliš
zaostalé a kde spravedlivé rozdělení
národního důchodu žádá,
aby bylo v jeho prospěch intervenováno. Kde by byly
mzdy a platy zaměstnanců zemědělství
a jaká by musela býti cena chleba a zemědělských
produktů bez intervenčního fondu! I při
zaostalosti naší zemědělské výroby
máme nejlacinější chléb na světě.
Již tato jediná okolnost mluví pro oprávněnost
intervenční politiky. Nejinak je tomu u dolů.
Doly byly Němci vyrabovány, mnoho let nedělaly
se žádné přípravné práce,
na kterých musí být nyní zaměstnány
tisíce pracovníků, drancovalo se z bohatých
slojí. Těžní zařízení
bylo okupantským hospodařením opotřebováno
natolik, že jen důmyslu a odborné znalosti
našich důlních techniků a horníků
děkujeme za plnění plánu v těžbě
uhlí. A za tohoto velmi svízelného dědictví
po okupantech máme též nejlacinější
uhlí na světě. Je to další důkaz
oprávněnosti intervenčního cenového
fondu. Tento fond není ustaven pro věčné
časy. Až zmodernisujeme těžbu uhlí,
vybavíme ji novými, moderními stroji, nebudou
doly ani cena uhlí potřebovati pomoci intervenčního
fondu. U dolů to nebude trvat tak dlouho jako v zemědělství,
kde bude zapotřebí pomáhati delší
dobu.
Snad ještě je nutno uvésti, že spotřebitelská
cena není vždy určována výrobními
náklady. Často se vyskytuje nezbytnost snížiti
cenu bez ohledu na výrobní náklady, aby nebyla
ohrožena nebo snížena životní úroveň
širokých mas pracujících nebo brzděna
výstavba našeho hospodářství.
Na cenově výhodné obory nebo výrobky
se potom výrobci vrhají a cenově nevýhodně
opomíjejí tak, aby tyto obory zůstaly nakonec
jen národním podnikům. Je proto samozřejmé,
že cenovou politikou vyvolané leckde vysoké
a hospodářsky neodůvodněné
zisky musí být odčerpány účelnou
politikou daňovou. Nepochybuji o tom, že pan ministr
financí již v nejbližší době
nám předloží podrobný návrh.
Finanční otázky průmyslu jsou skutečně
základní důležitosti pro výstavbu
a organisaci národních podniků a jejich rentabilitu,
a proto všechna řešení v tomto směru
připravovaná je nutno urychliti. Nejde ani tak o
problémy, jako o konkrétní úkoly,
vyžadující rychlého řešení,
a to by si měly vštípit všechny orgány
v této věci povolané a odpovědné.
Vystihuje skutečnost, uvedl-li pan ministr, že mizí
obavy řemeslníků, které jim znárodnění
našeho klíčového a velkého průmyslu
působilo. Řemeslníci se přesvědčují,
že jak znárodnění, tak i plánované
hospodářství dává jim možnost
k plnému uplatnění i rozvoji, chci tvrditi,
předstihujícímu daleko možnosti, které
jim byly dány za kapitalismu. Potvrzuje to již pouhá
skutečnost, že mezitím co v době předválečné
řemesla většinou živořila, byla
nucena urputně se rvát za holou existenci, tisíce
živností hynulo a zahynulo, nyní v éře
lidové demokracie, znárodněného průmyslu
a plánovaného hospodářství
prochází řemeslné podnikání
nebývalým rozvojem. Je zásobováno
poměrně levnými surovinami. Má nejlacinější
uhlí na světě, kovoživnosti též
nejlacinější materiál, a tak bychom
mohli pokračovati. Jsou známy obtíže
v obstarávání materiálu i pracovních
sil v živnostech, ale přesto nepochybně jsou
daleko větší výhody, které dnešní
režim řemeslníkům a živnostem poskytuje.
Znárodněná výroba uznává
významnou funkci řemesel, její trvalost,
jejich důležitý úkol v péči
o zachování a růst řemeslného
dorostu a to, že úspěšně plní
služby, které znárodněná výroba
by mohla plnit jen za velkých obtíží
a které by rušily její plánovanou a
plynulou výrobu. Proto existence řemesel i za znárodnění
a postupující socialisace zůstává
trvalou, neboť její funkce je a zůstane nutnou
doplňující činností znárodněného
průmyslu. Úspěšný rozvoj řemeslného
podnikání závisí na úspěchu
znárodněné výroby, která mu
poskytuje daleko bezpečnější a širší
základnu, nežli mu mohl poskytnouti kapitalistický
řád. Lidově demokratický režim
má zájem na zajištění řemeslných
živností již proto, že při tvorbě
nových objektů a hodnot bude jejich služeb
stále více potřebovati. V jiném směru
vychází řemeslníkům vstříc
zejména tím, že na ně pamatuje zabezpečením
pro případ stáří a invalidity,
neboť ještě v období dvouletky budou také
řemeslníci zahrnuti do národního pojištění
důchodového. O čem ani sníti nemohli
v dobách první republiky, dává jim
nynější režim lidové demokracie.
Lze proto spravedlivě od řemeslných živností
očekávati, že sladí svoji výrobu
s potřebami plánovaného hospodářství
a že podle svých možností přispějí
ke splnění dvouletého plánu.
Mnoho stížností bylo již vysloveno i napsáno
o přepolitisování našich národních
podniků. Všichni, kdož takto stavějí
otázku, nestavějí ji správně.
Znám mnohé závody, a mám-li se o věci
vysloviti, pak prohlašuji, že závody přepolitisovány
nejsou. Směrodatně pro tento úsudek je ovšem
to, jak si život pracujících v závodě
představujeme. Rozhodující politika v závodech
je ta, kterou tam provádí Revoluční
odborové hnutí a jeho orgány. Tato politika
je zaměřena k úkolům výrobním,
sociálním a kulturním. Rozhodující
při tom jsou úkoly výrobní a s nimi
spojená určitá tradice vývoje od prvních
dnů a týdnů po osvobození. V těchto
těžkých a rozhodujících týdnech
bylo nutno mnoho pracovati. Bylo nutno přesvědčovati,
že svoboda neznamená zahálku, ale právě
naopak, že svoboda, má-li býti trvale zajištěna,
musí býti podpořena dobrovolnou pracovní
horlivostí a kázní. Bylo nutno překlenouti
mezeru, která nastala tím, že autorita ředitelů
a vedoucích průmyslových kapitánů
byla revolucí úplně rozmetána a bylo
nutno tuto autoritu znovu pracně budovati.
Tuto těžkou a průkopnickou politiku v závodech
dělali především funkcionáři
Revolučního odborového hnutí a členové
revolučních závodních rad. Revoluční
odborové hnutí dělalo, co bylo v jeho silách,
a bez podpory nejvlivnější komunistické
strany nebyly by bývaly tyto těžké úkoly
zvládnuty. Bylo třeba silných lidí,
kteří by se proti proudu když páni ředitelé,
aby si naklonili lid, bývali by rozdali všechno, co
ještě po Němcích zůstalo postavili
proti těmto tendencím a chránili národní
majetek. Byli to komunisté, kteří se v této
době zasadili celým svým vlivem za probuzení
smyslu pro pracovní povinnost, a byla to komunistická
strana, která se ujala těžkého úkolu
osvětliti a ujasniti, že základem sociálního
a kulturního vzestupu je a zůstane produktivita
práce. Vytyčila velká hesla: Republice více
práce, to je naše agitace. Je-li čeho litovat,
pak jen toho, že také ostatní strany Národní
fronty podobná hesla nevytyčily. Nebylo by dnes
žádných stížností na přepolitisování
závodů a volání, vycházejícího
z nesprávného posuzování věci,
že politika do závodů nepatří.
Buďme rádi, že našimi závody probíhá
politický život, neboť to je nevyčerpatelný
zdroj pracovní energie a nadšení. Z ní
se rodily velké pracovní výkony. Z ní
vyrostly z trosek nové závody. Z ní vyrostla
síla, která dnes působí při
provádění dvouletého pracovního
plánu. Je to politika záslužná a pro
naše úkoly žádoucí a nutná.
Jestli někdo vnáší do závodů
nežádoucí politikaření, jsou
to všichni ti, kdož usilují o obsazení
klíčových posic ne proto, aby sloužili
výrobě, ale aby, jak se mylně domnívají,
zajistili v závodě posice své straně.
Odtud se stále ozývají stížnosti
na teror v závodech, o kterém nikdo neví.
Není teroru v našich závodech, je tam starost
o plnění plánu, a kdo nechce tomuto poslání
sloužit, bývá napomínán, a když
to nepomáhá a překáží,
musí nakonec jít z cesty.
Zaměstnanci se nedívají na to, jakou kdo
má legitimaci, plní-li úkoly dvouletky. Je
pravda, že mají zájem, aby každý
byl členem odborové organisace a aby dobře
a pilně pracoval, a podle toho jej také posuzují.
Též směrnice pro volbu funkcionářů
Revolučního odborového hnutí mluvily
jedině o tom, jak se kdo osvědčil v práci,
v brigádách, jaké jsou jeho zásluhy
o výstavbu závodu a republiky, a jestliže se
příslušníci stran Národní
fronty mohli těmito přednostmi vykázati,
byli do výboru na vedoucí místa prosazováni
a zvoleni. Bylo-li to obráceně, byli odmítnuti.
Dále rozhoduje stanovisko k znárodnění,
k režimu lidové demokracie, k vládě
Národní fronty a jednotě Revolučního
odborového hnutí. Strany Národní fronty
mají na vůli, aby se snažily uznat a respektovat
směrnice a úsilí Ústřední
rady odborů. Jasně a nesmlouvavě je to vyjádřeno
v resoluci plenární schůze ÚRO ze
dne 17. října t. r. Revoluční odborové
hnutí řídí a usměrňuje
závodní politiku. Kdo chce míti vliv na tuto
politiku, nezíská jej dovoláváním
se, že se mu stala křivda, nýbrž prací
pro republiku, pro její výstavbu. Není také
neštěstí, chodí-li ředitelé
pro rozum k oněm politickým stranám Národní
fronty, které je utvrzují v nutnosti plniti výrobní
plány, které jim radí, jak by překonali
různé obtíže ve výrobě
i v organisaci výroby, které je posilují,
když těžkosti doby a úkolů je zmáhají.
Zle je ovšem, chodí-li si pro rozum ke stranám,
které mají zájem o vše možné,
jen ne o závodní úkoly, a znárodněnému
průmyslu nepřejí, majíce blíže
k výrobě soukromé a ke kandidátům
na zbytkové fabriky. Chránit závody od těchto
vlivů, taková politika závodů prováděna
ovšem bude. To však není politika jedné
strany, ale politika všech pracujících, usilujících
o to, aby cesta vítězné revoluce, cesta režimu
lidové demokracie byla cestou kupředu a aby byla
za všech okolností dodržena. Od této politiky
zaměstnanci ustoupiti nemohou a neustoupí.