Ale když kolem sebe vidíme ty různé
ÚP a když slyšíme i v průmyslu
samém na ně stížnosti, pak se musíme
právem ptát, co tento aparát stojí,
jak plní své poslání, je-li skutečně
ještě obchodem či stal-li se už úřadem.
Je jisté, že národní podniky musí
mít svou dobrou administrativu. Ale tady musí postupovat
velmi opatrně, mají-li si zachovati svoji obchodní
pružnost. Není možné, aby administrativa
překročila určitý kulminační
bod, za kterým už je zbyrokratisování.
Obávám se, že administrativa některých
našich národních podniků je již
tomuto kulminačnímu bodu velmi blízko.
Cenové intervence byly zavedeny v našem hospodářství,
jak je známo, proti rozdílnému mínění
mé strany. Jsme si vědomi toho, že v řízeném
hospodářství se bez určitých
cenových intervencí neobejdeme. Ale tak, jak byly
zavedeny s platností od 1. dubna, nejsou udržitelné.
Řekl jsem tady ve sněmovně již v květnu,
že nemá žádný význam a že
není možné regulovat ceny na úkor majetkové
podstaty podniku. Prohlásil jsem také, že je
nesmyslné zlevňovat pracujícím potraviny
a zdražovat jim na př. textilie. Žádám
proto o časově přesné vymezení
intervenční politiky a o její revisi. Poznamenávám,
že sněmovna měla o provedených intervencích
cen a o provedení snižování cen dostat
zprávu a že této zprávy bohužel
dosud postrádáme.
Nemohu také pochopit, jak macešský poměr
mají naše úřady k našemu národnímu
podnikání ve věci konfiskátů.
Naše národní podniky žádají,
aby jim bylo přiděleno z cca asi 5000 konfiskátů
2300 konfiskátů. Máme-li dokončit
průmyslovou výstavbu, je bezpodmínečně
nutno, aby tyto konfiskáty byly rychle přiděleny.
Plenární schůze Ústřední
rady odborů se ve své resoluci také naléhavě
tohoto přidělení dožaduje. Ale má-li
se v této věci udělat pořádek,
pak je nezbytně nutno, aby také malé podniky,
podniky řemeslné, byly již konečně
přiděleny do vlastnictví, abychom i zde měli
už určitý pořádek a určitý
základ našeho průmyslového hospodářství.
Zdá se mi, že celý ten složitý
aparát Osidlovacího úřadu a Fondu
národní obnovy pracuje tak, jako by chtěl
přidělovat konfiskáty ještě za
několik let.
Pokud jde o průmyslové podniky, které jsou
dnes ve vlastnictví znárodněných bank,
je myslím nesprávné, jestliže tyto banky
kladou národním průmyslovým podnikům
požadavky, jež jsou neúnosné. Tady by
měly býti vypracovány jasné směrnice
buď Ústřední radou bank nebo ministerstvem
financí a podle těchto směrnic by měly
býti tyto podniky převáděny.
A teď mi dovolte promluviti k několika hlavním
oborům exposé pana ministra. Domnívám
se, že trvale pasivní zůstanou patrně
u nás obory dva, a to hornictví a hutnictví.
Očekáváme od generálních ředitelů
v hornictví a hutnictví iniciativu. Chtěli
bychom, aby zejména pokud jde o doly, byly uplatněny
některé ty věci, jak tady správně
uvedl kol. inž. Janáček, které
byly obsaženy v memorandu komory československých
inženýrů. Mám dojem, že generální
ředitelství našich dolů, které
má velkou odpovědnost, neudělalo všechno
a nedalo k disposici všechny prostředky, aby situace
v našem uhlí se zlepšila. Důvody, které
pan ministr průmyslu uvádí jako příčinu,
proč jsme nedosáhli předválečného
výkonu na hlavu a směnu, odpovídají
skutečnosti. Tady myslím, že ani nebylo žádného
rozporu mezi panem posl. Janáčkem a mezi
tím, co je uvedeno v exposé. Ale pracuje-li přechodně
v uhelných dolech 7500 brigádníků,
pak to znamená, že nejenom výkon těchto
brigádníků je nízký, ale na
četných schůzích horníků
jsou nám přednášeny stížnosti
na to, že tito brigádníci snižují
prakticky i výkon našich horníků, a
to proto, že v dolech se pracuje ve skupinách, a jestliže
horník-kopáč dostane přiděleného
jednoho nebo dva brigádníky, pak se automaticky
sníží jeho pracovní výkon a také
jeho úkolová mzda proti tomu, kdyby pracoval se
skutečným havířem. Horníci
proto nevidí brigádníky příliš
rádi. Jediná pomoc by byla v tom, abychom pro hornictví
získali takový počet stálých
pracovních sil do dolů, aby brigádníci
nemuseli být vůbec nasazováni. To ovšem
znamená, že hornictví musí býti
u nás mzdově na prvém místě,
že musí býti nejlépe placenou kategorií.
Zatím, to musíme žalovat bohužel sami
sobě, některé ty sliby, které jsme
dali horníkům, zůstaly pouze na papíře
a mnoho horníků, a to horníků pracujících
nikoliv na povrchu, ale v šachtách, není pořádně
placeno.
Kromě toho existuje ještě stále rozdíl
mezi mzdou horníků na velkodolech a na malodolech,
a i když práce na malodolech a velkodolech je stejná,
nedospěli jsme dosud tak daleko, abychom horníkům
za stejnou práci poskytli stejný plat. Byl bych
toho mínění, že tuto diferenci je třeba
za všech okolností odstranit. Pochopitelně
těch závad je v našem hornictví ještě
víc, než bylo uvedeno v prohlášení
pana ministra. Jestliže na př. jako jeden z důvodů,
proč jsme nedosáhli předválečného
výkonu na hlavu, jest uvedeno v exposé, že
není dostatek bánských inženýrů
a kvalifikovaných dozorců, pak by bylo podle mého
mínění nutno velmi bedlivě prozkoumat,
kolik těchto inženýrů sedí na
ředitelství a v kancelářích,
zatím co na dolech je jich značný nedostatek.
Bohužel omezený čas nedovoluje, abychom se
vyčerpávajícím způsobem tohoto
problému zhostili. Ale doporučuji velmi, ve shodě
s kol. inž. Janáčkem, aby otázce
našeho uhlí byla věnována eminentní
pozornost, poněvadž uhlí je skutečně
zkušebním kamenem našeho znárodněného
průmyslu.
Československé hutě překročily
podle prohlášení pana ministra ve výrobě
oceli a železa svůj výrobní plán.
Jejich krásných pracovních výsledků
bylo dosaženo skutečně tvrdým pracovním
úsilím hutníků. V některých
závodech, jak konstatoval pan ministr, byl výkon
hutníků překročen proti předválečnému
stavu až o 20 %. Mám zato, jestliže si někdy
dovolujeme kritisovat některé stinné stránky
našeho znárodněného průmyslu,
že jsme naopak povinni konstatovat, že toto je výkon,
před kterým se musíme za všech okolností
sklonit. A byl bych velmi rád, kdyby nás to zavázalo,
abychom se zřetelem na těžkou práci
hutníků a slevačů při tvorbě
národního pojištění nezapomněli
toto pracovní úsilí hutníků
a slevačů náležitě ocenit, a
jestliže už nemůžeme mít samostatný
zákon o pensijním pojištění hutníků
a slevačů, abychom na práci těchto
kategorií pamatovali v příštím
zákoně o národním pojištění.
Pokud jde o energetiku, lituji, že nebyla dosud dojednána
delimitace s obcemi a s jednotlivými městy, při
čemž by nemělo býti zapomenuto na naši
lidovou samosprávu a na finanční nároky
obci.
Pan ministr průmyslu řekl ve svém prohlášení
mimo jiné, že hospodaření a výsledky
československých energetických závodů
jsou letos už lepší. Ale nakonec musel přes
to konstatovat, že kdybychom prováděli správně
valorisované odpisy, pak by tyto podniky skončily
stejně ztrátově, a to asi půlmiliardou
korun. Československé závody energetické
mají podle mého mínění lepší
předpoklady než na př. naše podniky bánské
a hutní. Ale jestliže stav zaměstnanců
v energetice stoupl z 21.000 v r. 1937 na 32.002 k 1. červenci
1947, jestliže tedy zaznamenáváme v těchto
podnicích přírůstek 11.000 zaměstnanců
proti stavu předválečnému, pak je
nutno v prvé řadě tady hledat příčinu,
proč hospodaření a výsledky energetických
podniků nejsou takové, jaké by měly
být. Rád připouštím, že
tyto podniky jsou zastaralé a že je značný
vzestup spotřeby elektrické energie proti roku 1937,
jenomže výroba v energetice nemůže přece
býti přirovnávána k výrobě
v jiných oborech a proto stav zaměstnanců
v energetice je neobyčejně a neodůvodněně
vysoký. Už jsem tady v květnu ukázal
na úžasný nepoměr, který se jeví
v tom, že v energetice na jednoho a půl dělníka
připadá průměrně jeden úředník.
To je stav neudržitelný. A od té doby nebylo
s tímto poměrem hnuto, nebylo nic změněno.
Proto výsledky hospodaření energetických
závodů nemohou být lepší. Koncentrace,
která byla provedena zestátněním a
která měla v energetice podle prohlášení
pana ministra dobré výsledky, měla na druhé
straně své stinné stránky. Dříve
totiž prováděli distribuci energie v jednotlivých
obcích dobrovolní funkcionáři, kdežto
dneska Čs. závody energetické mají
na všechny tyto funkce placené síly. Čs.
závody energetické mají velikou šanci,
aby byly mezi našimi znárodněnými podniky
na prvém místě. Ale toho mohou dosáhnout
zejména tehdy, jestliže nejen generální
ředitelství, ale i jednotlivá ředitelství
národních podniků energetických budou
věnovati personální politice úzkostlivou
pozornost a budou se snažit, aby byl odstraněn nadbytek
sil a aby učinily svůj provoz racionálnějším.
Za správné považuji sloučení
československých hutí a československých
závodů kovodělných a strojírenských,
poněvadž povede k zlevnění a zjednodušení
aparátu.
A teď mi dovolte, abych se několika málo slovy
dotkl výroby papíru. Některé naše
papírny plní skutečně krásně
svůj pracovní úkol. Mám na př.
na Plzeňsku jeden takový příklad před
sebou. Máme tam Západočeské papírny,
národní podnik, které velmi čile exportují,
velmi krásně vyrábějí, a kvituji
v této souvislosti, že mají i neobyčejně
příznivý poměr dělníků
k úředníkům, to jest 1:11. Tak bychom
si představovali hospodaření našich
národních podniků. Ale chtěl bych
v této souvislosti poukázat na to, jak se u nás
hrozně plýtvá papírem. Svobodné
noviny ze 26. října přinášejí
kursivku o jednom bezcenném díle, které vytiskla
tiskárna Typografia Horáček, Slaný.
Je to pseudovědecká kniha nějakého
Čecha-Slovana inž. Augusta Ratkovského a je
právem kritisováno, že se takové nesmyslné
knihy vůbec mohou u nás vydávat. A knih tohoto
druhu není málo. Nejsou to jenom knihy, jsou to
časopisy a velmi mnoho tiskovin, které se nám
zdají bezcenné anebo zbytečné. Zatím
co není papíru na učebnice a na jiné
nutné věci, je poskytován papír na
takovéto bezcenné škváry. Pan ministr
průmyslu konstatoval, že spotřeba papíru
překročila u nás už předválečnou
úroveň. Jakpak by nepřekročila, když
toto všechno tiskneme? A řekl bych, že by bylo
málo platné, kdyby dělníci v papírnách
si ruce upracovali a kdyby neustále zvyšovali svůj
výkon, budeme-li vydávat takovéto věci
a plýtvat papírem, budeme-li vydávat věci,
které je hřích tisknout. Tady by měl
pan ministr informací zasáhnout, neboť i on
je povinen respektovat naše obtíže hospodářské,
a měl by se snažit, aby těchto bezcenných
tiskovin vycházelo u nás co nejméně.
Pokud jde o naši dopravu, zde se budeme muset zabývat
dvěma stěžejními problémy, t.
j. motorisací a tarifní politikou čs. státních
drah. V některých hospodářsky důležitých
krajích, konkrétně na Plzeňsku, činí
dopravné za palivo až 250 % ceny dopravovaného
paliva. Tato tarifní politika je pochopitelně úplně
v rozporu s celou naší hospodářskou
politikou a podle mého mínění musí
být přivedena nějak do souladu. Viděl
bych tedy, paní a pánové, velmi rád,
kdyby ministerstvo průmyslu bylo vybaveno takovou pravomocí,
která by umožňovala koordinovat zájmy
celého našeho průmyslu. Myslím, že
není zdravé, a byly tady uvedeny některé
takové případy, aby jeden národní
podnik byl úplně bez zájmu o národní
podnik druhý. Sám bych mohl uvést celou řadu
takových případů a sporů. Uvedu
jeden z nich. Tak na př. jsou to někdy spory, které
dokonce brzdí technický vývoj u nás.
Podívejte se na problém tak zv. studeného
světla. Studeného světla se ve Spojených
státech severoamerických běžně
užívá. U nás zatím nemůže
být vyráběno, protože je tady kompetenční
spor mezi jednotlivými sektory naší znárodněné
výroby. To je přece úžasná chyba.
Šlo by tedy o to, vytvořiti vhodné koordinační
středisko, které by mělo kompetenci řídit
náš průmysl centrálně a provádět
někdy i veliké změny, ukáže-li
se v praxi, že tyto změny jsou nutné. Kdybychom
měli setrvávat na organisaci, kterou máme
vybudovánu, i když zjišťujeme, že má
určité chyby, pak by to znamenalo ohrožovat
průmyslový a hospodářský rozvoj
našeho státu. Jsem o tom pevně přesvědčen.
Zavedli jsme v našem hospodářství plánování
a dnes, po deseti měsících, můžeme
konstatovat, že se tato zásada vžila a že
tento systém neopustíme. Ovšem náš
dvouletý hospodářský plán nebyl
prakticky žádný dokonalý hospodářský
plán. Bylo na něm až příliš
znát improvisaci. Dlouholetý plán hospodářský,
který musí mít do značné míry
přehled o výrobě základních
statků, energie a určitých statků,
které jsou obsaženy v základních úkolech,
se musí zabývat také investicemi. Plánování
investic je už horší a jakékoli přehledy
dosud ústřední plánovací komisi
unikají a nepodařilo se je zcela zvládnout.
Řekl bych tedy, že ty dva roky byly jen takové
učednické dva roky, které jsme v našem
plánování prodělali. Ale nabyli jsme
během těchto dvou let velmi cenných zkušeností,
kterých můžeme použít v dlouhodobém
plánování, jež má nyní
přijít. A řekl bych, že kromě
základních zásad, které začátkem
září předložila vládě
moje strana, budeme zejména trvat na principu krajských
plánů, resp. protiplánů, na tom, aby
byly plánovány všechny druhy investic, zejména
v oboru stavebním, aby byly spravedlivě rozděleny
a aby také spravedlivě vyrovnávaly a rozdělovaly
sociální důchod a úroveň. Ve
stavebních investicích předběžně
plánovaných musíme míti podle mého
mínění i určitou reservu pro dobu
určitých hospodářských stagnací.
Jestliže ministr průmyslu uvádí, že
na př. kovoprůmysl místo 1,308.000 tun železa
dostane pro rok 1948 pouze 1,010.000 tun, pak je jasné,
že je z toho už teď nutno vyvodit určité
důsledky a připravovat se v kovoprůmyslu
na určitá omezení. A právě
stavební investice, které by byly účelně
plánovány, by mohly být určitou reservou
v takových případech, kdyby došlo k
poklesu konjunktury, protože tomuto poklesu konjunktury se
nemusí vyhnout ani státy s plánovaným
hospodářstvím, jsou-li odkázány
na státy s hospodářstvím liberalistickým,
jejichž hospodářské krise mohou mít
nakonec reflex i ve státech s plánovitým
hospodářstvím, t. j. také u nás.
Abychom naše hospodářské problémy
dobře řešili, je nutno míti jak už
jsem předeslal dobrou hospodářskou organisaci.
To znamená, že musíme vyřešit otázky
hospodářské samosprávy v řemeslech
i v průmyslu, že musíme konečně
prosadit zřízení hospodářských
komor jako kompetenčních regionálních
center; musíme zkrátka v tomto směru míti
pořádek. Varuji před zřizováním
různých okresních institucí, oblastních,
okresních plánovatelů nebo pozorovatelů,
protože tyto instituce, které stojí peníze,
prakticky nemají vztah k hospodářskému
životu a jsou zbytečné a nakonec jsou odsouzeny
k ztroskotání. Domnívám se, že
nejsme ještě tak situováni, abychom si zřizování
podobných bezvýznamných a k ztroskotání
odsouzených investic mohli dovolit.
Musím skončit, poněvadž čas,
který mí byl poskytnut, jsem již o pár
minut překročil. Osobně vyslovuji politování
nad tím, že k problému tak širokému,
k problému, který by zasluhoval skutečného
osvětlení s tolika hledisk, je čas k debatě
tak omezen, protože jak už tady bylo správně
zdůrazněno, a to je vždycky pravda, ať
to říká příslušník
pravice anebo levice s národními podniky stojíme
anebo padáme.
A já bych, paní a pánové, řekl,
jestliže z této diskuse, která se k prohlášení
pana ministra průmyslu rozvine, vyjde poznání,
že je nutno s urychlením se zabývati reorganisací
dosavadní struktury našeho znárodněného
průmyslu, že je nutno, abychom se zabývali
velmi energicky a bezohledně aparaturou generálních
ředitelství a celou tou zbytnělou organisací
našeho znárodněného průmyslu,
že je nutno vybavit ministerstvo průmyslu takovou
pravomocí, aby skutečně mohlo býti
centrálním a koordinačním střediskem
našeho průmyslu a naší výroby,
pak jsme, paní a pánové, udělali veliký
krok kupředu. Jestliže však všechny ty náměty,
které tady budou proneseny, zapadnou, zůstanou pouze
ve stenografických záznamech naší sněmovny,
a jestliže v souvislosti s ministrovým prohlášením
a s debatou, která tady vznikne, se nestane nic, pak se
domnívám, že situace našeho hospodářství
a průmyslu bude vážná.
Situace je taková, že se budeme, a vy to, paní
a pánové, všichni víte, jen velmi těžce
probíjet kupředu. My můžeme soustavně
spoléhat jen na své vlastní síly.
Náš zahraniční obchod bude v důsledku
mezinárodně politické situace omezován
a může být dokonce i bojkotován. Jestliže
tomu tak je, pak je zapotřebí, abychom všechny
tyto skutečnosti vzali na vědomí, ať
je pronáší kdokoliv, a abychom se podle toho
zařídili. Jde pouze o dvě prosté pravdy:
Naučit se ještě lépe a pilněji
pracovat a naučit se účelně, prostě
a jednoduše organisovat. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníkovi,
p. posl. Aug. Klimentovi.
Posl. Aug. Kliment (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Vítám upřímně, že pan
ministr průmyslu přednesl svůj obsáhlý
výklad o vývoji a stavu našeho průmyslu
a zejména o jeho znárodněné části
v předvečer druhého výročí
podepsání dekretu o znárodnění
klíčového a těžkého průmyslu,
bank a pojišťoven. Ačkoliv projev pana ministra
byl velmi zdrženlivý v hodnocení úspěchů
znárodněného průmyslu, přece
jeho výklad potvrdil značně úspěchy,
jichž jsme již dosáhli. Považuji za správné
vraceti se znovu a znovu k velkému dílu našeho
znárodnění a připomínati si
jeho výročí, které tak hluboce vtisklo
nový a spravedlivější ráz našemu
společenskému uspořádání.
V zemi průmyslově tak vyspělé, jako
je tomu u nás, má průmyslová výroba
určující, ne-li rozhodující
vliv nejen na životní úroveň obyvatelstva,
ale též na náš politický život
vnitřní i zahraniční. Proto se znárodnění
klíčového a těžkého průmyslu,
bank a pojišťoven právem hodnotí jako
nejvýznamnější událost po osvobození,
která rozhodujícím způsobem nejen
vytváří a formuluje život všeho
našeho lidu, ale zajišťuje i budoucnost a nezávislost
republiky. Posuzujeme-li význam znárodnění
s tohoto hlediska, vynikne nám tím zřejměji
jeho ohromný význam a při zkoumání
a posuzování našeho života po květnové
revoluci stále a stále budeme se vracet k této
převratné události, která položila
pevné základy našemu novému režimu
lidově demokratickému a která určila
linii jak naší vnitřní, tak také
ve značné míře i zahraniční
politiky.
Je samozřejmé, že neutěšené
a komplikované poměry zahraničně politické
ovlivňují i náš vnitropolitický
život. Proti nejistotě a četným ohniskům
sporů ve světové politice vyznačuje
se však naše politika jistotou a důvěrou,
že za současné stability našich poměrů
tyto všechny potíže překonáme,
zejména vsak proto, že kormidlo státní
politiky je řízeno pevnou rukou. Jak jinak bychom
se mohli v době, kdy kapitalistický svět
žije v obavách, v přízracích
blížící se hospodářské
krise, věnovat klidné rozpravě o našem
průmyslu, zejména o jeho rozhodující
znárodněné části za tím
účelem, abychom si připomenuli všechny
jeho přednosti, ale zároveň také všechny
nedostatky, jejichž odstranění považujeme
za rozhodující pro další pokračování
a zrychlování naší výstavby?
Ovšem při konstatování našich předností
a nedostatků nemůžeme zabíhat tak daleko,
jako zabíhali p. posl. Nedoma a p. posl. Janáček.
Jestli dnes útoky a štvanice, vedené proti
našemu režimu, nechávají nás klidné
a nemohou rušit provádění našich
velkých plánů výstavby státu,
pak je zřejmo, že jsme provedli taková opatření
v našem hospodářském životě,
že nemáme důvodu znepokojovat se blížící
hospodářskou krisí, která se přibližuje
nebezpečně na obzorech všech kapitalistických
států, a že nemáme důvodu naříkat
nad tím, že tam nebo onde něco ještě
neklape, poněvadž jistě najdeme cesty a prostředky
k tomu, abychom všechno to, co nás ještě
zdržuje, odstranili.