Problém uhelného a energetického hospodářství,
vážení pánové, je tak základního
významu, že na něm naše znárodnění
buďto ztroskotá, anebo slavně zvítězí.
Proto myslím, že tento problém vyžaduje
spolupráce nejširších vrstev našich
odborníků průmyslových, hornických
atd., a že by se neměla tato věc omezovat jenom
na úzký kruh generálního ředitelství
Čs. dolů jenom pro určité osobní
a politicky prestižní otázky. Osobní
a prestižní otázky jsou na závadu všade,
tím více pak v národním hospodářství.
Průmyslový podnik není na štěstí
ještě úřad nebo aspoň by to neměl
být úřad, a proto tam neplatí pořekadlo
"komu dal pán Bůh teplé místo
v národním podniku, že mu dal také současně
už rozum." (Potlesk.)
Rychlá a úspěšná konsolidace
základních složek našeho znárodněného
průmyslu je naléhavá také s hlediska
budoucího vývoje, budoucího plánovaného
vývoje našeho průmyslového podnikání.
Ale já tady nechci v této souvislosti mluvit o našem
dlouhodobém, pětiletém hospodářském
plánu - jak jsme slyšeli z exposé pana ministra
- který byl vypracován třemi nejmenovanými
politickými stranami a panem předsedou vlády
předložen ústřední plánovací
komisí k dalšímu zpracování.
Ale ať tento náš dlouholetý, dlouhodobý
hospodářský plán dopadne jak chce,
jedno je jisté, že bude klást zvýšené
požadavky na náš kovoprůmysl, na naše
těžké strojírenství, to znamená,
že bude klást zvýšené požadavky
právě na ty sektory znárodněné
klíčové výroby, které máme
po stránce hospodářské i výrobní
nejméně konsolidovány, to je právě
na naše doly, na naše hutě a na naše strojírenství.
Nezapomínejme přitom, vážení
pánové, že žádný plán
nás neosvobodí od povinností vyrábět
laciněji a lépe, protože ani t. zv. státy
s plánovaným hospodářstvím
nebudou od nás kupovat své investiční
statky, nebudou-li laciné a kvalitní. Rovněž
žádný hospodářský plán
nás nevytrhne z osudového našeho umístění
mezi západem a východem a nepřinese nám
žádnou surovinu, kterou naše země nemá.
I když budeme vyvážet do zemí s t. zv.
plánovaným hospodářstvím zboží
za 15 miliard, jak tento plán prozatímně
předpokládá, nezapomínejme, že
tento plán současně předpokládá
zvýšení celkového objemu naší
výroby o 50 % proti stavu předválečnému.
Ale to zase znamená, máme-li tento průmysl
surovinově krýt, že musíme dosavadní
plánovaný vývoz ve výší
35 miliard zvýšit na 50 miliard ročně.
To znamená, že ten zbytek mezi 15 a 50, to jest celé
dvě třetiny své výroby, budeme i nadále
muset z důvodu surovinového krytí vyvážet
do zemí, o kterých se říká,
že své hospodářství neplánují.
Nejsem proto toho názoru, že bychom mohli na základní
struktuře našeho průmyslu vůbec provádět
tak strukturální změny, jak se někde
za to má; myslím, že přijetí
tohoto plánu má být spíš pro
naše průmyslové kruhy pobídkou, aby
právě ty sektory znárodněného
podnikání, které mají býti
zvýšenou měrou namáhány, byly
co nejvíce zracionalisovány, prohloubeny a zhospodárněny.
A tak se stále znovu vracíme k základním
požadavkům, které chce čs. strana lidová
ve své politice průmyslové sledovat. My žádáme
- vzhledem na významný podíl, který
i v oblasti průmyslové připadá na
podnikání neznárodněné - aby
toto podnikání bylo postaveno na stabilní
právní základnu tím, že provedené
znárodnění bude nejenom formálně,
nýbrž také de facto považováno
za ukončené. V duchu zákona o dvouletém
hospodářském plánu chceme, aby všem
formám podnikání ve výrobě
byly skutečně zaručeny stejné předpoklady
po stránce daňové, po stránce přídělu
surovin a rovněž také po stránce daňové,
po stránce přídělu surovin a rovněž
také po stránce přídělu plánovaných
výrobních úkolů. To, vážení,
platí zejména pro vaše řemeslo, na které
jsme v dvouletém hospodářském plánu
vůbec zapomněli.
Naše řemesla zaměstnávají ve
174.168 svých závodech na 537.628 zaměstnanců.
To spolu se zaměstnanci v soukromém průmyslu
představuje milionovou armádu, t. j. 60 % všech
ve výrobě zaměstnaných občanů,
o než musíme také pečovat. Urychlené
vybudování opravdu demokratických orgánů
hospodářské samosprávy řemesla
i soukromého průmyslu je dalším naším
postulátem, aby mohly hájiti právě
ty osobité potřeby tohoto druhu podnikání.
Chceme, aby byla s urychlením dokončena výstavba
našich národních podniků jak po stránce
jejich vnější i vnitřní, tak
také po stránce jejich hospodářské
organisace. Podle nabytých zkušeností doporučujeme
účelnou reorganisaci našich národních
podniků na podkladě decentralisace jejich správy
i činnosti obchodní i výrobní. Úkoly
generálního ředitelství by se podle
našeho soudu měly omezit pouze na skutečně
společné věci a koordinaci mezi závody.
Jednotlivé závody mají být budovány
na podkladě osobní zodpovědnosti vedoucích
činitelů jak za výrobní, tak i za
hospodářské výsledky podniků
jim svěřených. Žádáme
také, aby byla provedena potřebná revise
vedoucích činitelů ve znárodněném
průmyslu (Potlesk.) po stránce osobní
i odborné jejich kvalifikace a podle zásady, že
do čela našeho průmyslu patří
skutečně ti nejlepší z nejlepších.
(Potlesk.)
Tyto organisační změny budou vyžadovat
podle našeho soudu novelisace vládního nařízení
č. 6/1945 Sb., jímž se vydává
statut o národních podnicích. Žádáme,
aby obzvláštní péče byla věnována
těžbě uhlí a energetickému hospodářství
vůbec. Doporučujeme, aby byl vytvořen z povolaných
odborníků poradní sbor pro otázky
hospodářské, který by navrhoval a
také bděl nad prováděním nutných
opatření za účelem zmodernisování,
zdokonalení naší těžby uhelné
a hospodářství energetického vůbec.
(Předsednictví převzal místopředseda
Tymeš.)
Dosavadní zkušenosti nás také přesvědčily
o tom, že je nutno novelisovat dekret o podnikových
a závodních radách, aby totiž byla jasně
vymezena jejich kompetence v otázkách zásahů
do správy podniku ve věcech podílu na čistém
zisku podniku a zejména aby mohla být provedena
řádná demokratisace těchto závodních
rad pomocí demokratických volebních řádů.
Je dále podle našeho soudu třeba sjednotit
a vhodně novelisovat dosavadní právní
normy, o které se opírá t. zv. státní
plánování ve výrobě. Jde tu
o dekret č. 109/1945 Sb. o řízení
ve výrobě, o dekret o státní hospodářské
radě, o vládní nařízení
o generálním ředitelství hospodářské
rady a o státním úřadu plánovacím,
jakož i o zákon o některých omezeních
v živnostenském a jiném výdělečném
podnikání. My se budeme zásadně domáhat,
aby plánovací hospodářská služba
byla u nás proti dnešnímu stavu zdemokratisována
(Potlesk.) a aby podstatné úkoly tohoto hospodářského
plánu byly větší měrou než
dosud svěřovány demokratickým zájmovým
organisacím a aby státní plánovací
zákony se omezily pouze na stanovení zásadních
směrnic a na koordinaci zájmů mezi jednotlivými
složkami. Hlavní však je, aby v největší
míře byla u nás podporována vlastní
iniciativa všech složek našeho hospodářství
v rámci celkového státního plánu
a podnikavost na podkladě největší hospodářské
svobody.
Víme, že nejdůležitějším
předpokladem pro úspěšný a zdárný
vývoj našeho hospodářského života
vůbec a naší průmyslové výroby
zvlášť je nejenom vnější,
ale také vnitřní klid a právní
pořádek. A protože věříme
a máme důvěru ve vládu Národní
fronty, že se o toto postupné uklidnění
poměrů u nás opravdu zasazuje, a protože
současně víme, že také pan ministr
průmyslu je pln dobré vůle a že má
opravdovou vůli celkovou výrobnost a hospodárnost
naší průmyslové výroby a zejména
naší výroby znárodněné
přivésti do takového stadia, aby naše
znárodnění se stalo skutečně
požehnáním všeho lidu v této republice,
z těchto všech důvodů budeme hlasovat
pro schválení jeho exposé. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Cígler. Dávám mu slovo.
Posl. Cígler: Pane předsedo, slavná
sněmovno!
My vlastně v této sněmovně jsme všichni
socialisté. Když jsem poslouchal vývody pánů
řečníků přede mnou, tak jsem
to takřka zjistil, protože jak p. posl. Nedoma,
tak p. posl. inž. Janáček se bezvýhradně
přihlásili k našemu znárodnění.
Já bych tu ovšem chtěl k vývodům
p. posl. Nedomy přece jen říci toto:
Jestliže p. posl. Nedoma tvrdí, že strana
nár. socialistická byla vedena vždycky těmi
zásadami, které nakonec vyústily v našem
znárodnění, že to byla strana, která
se snažila, aby se uskutečnil socialismus, tak bych
chtěl konstatovat, že do roku 1924 byla tato politická
strana vedena zásadami, které byly tehdy vytištěny
v jakémsi programovém prohlášení
"Etika národně-socialistických zásad",
kde nebylo nic o třídním boji ani o vítězství
socialismu, tak jak je představuje zatím naše
znárodnění, kde však se až do r.
1924, až do té doby, než byla odmítnuta
přihláška národně-socialistické
strany v Internacionále tehdy v Hamburku, horovalo pro
koordinaci práce s kapitálem. Nechci to nijak vytýkat,
ale považoval jsem to za nutno konstatovat, jestliže
p. posl. Nedoma na začátku svého referátu
učinil toto prohlášení.
K politické příslušnosti jednotlivých
generálních ředitelů národních
podniků chtěl bych ještě říci
toto: Já bych, kol. Nedomo, jejich politickou příslušnost
nezkoumal. Podíval bych se na ně vždycky jenom
s hlediska jejich odbornosti. My také na př. nezkoumáme,
jak to vypadá s politickou příslušností
některých vysokých úředníků
v ministerstvu školství, školních inspektorů.
Jen tak letmo bych chtěl říci, že v
poslední době bylo jmenováno mimo soutěž
5 školních inspektorů na Plzeňsku a
ani jeden z nich nebyl příslušníkem
jiné strany než nár. socialistické.
(Slyšte!) Domnívám se tedy, že
kdybychom to takto posuzovali, že bychom posuzovali věci
nesprávně a že politická příslušnost
jednotlivých generálních ředitelů
nemůže být nijak rozhodující,
ale že si musíme za všech okolnosti všímat
jedině jejich odbornosti.
Dovolte mi, abych nyní přešel k vlastnímu
zaujetí stanoviska k exposé našeho ministra
průmyslu Laušmana. V předvečer
národního svátku jsme pochovali v Plzni 13
obětí katastrofy, která postihla malý
chemický závod. Za podobných okolností,
jako umíralo těchto 13 mužů a žen,
mohou zítra nebo pozítří umírat
desítky jiných. To proto, že výrobní
poměry v mnohých malých a středních
podnicích jsou dále těžko udržitelné.
Musím proto připojit k intervenčním
požadavkům, jak je zde uvedl pan ministr průmyslu
pro velký průmysl, i požadavek umožnění
investic pro malý průmysl, pro drobné podniky
živnostenské a pro průmysl střední.
Jen tak můžeme zvýšit bezpečnost
v našich podnicích a jen tak mohou býti vychováváni
do budoucna další řemeslníci, které
naše řemeslo vždycky dodávalo a bude dodávat
pro celou naši výrobu.
Z prohlášení p. ministra průmyslu vyplývá,
že náš průmysl, pokud jde o výrobu,
přechází pomalu do uklidněných
poměrů. Výrobní a hospodářské
plánování uplatňujeme tady jako hybnou
sílu v době nastupujícího socialismu.
Socialistický ráz této výroby je dán
tím, že 66 % našeho průmyslu je znárodněno.
Demokracie tohoto vývoje je potvrzena, existují-li
vedle sebe podniky znárodněné, družstevní
a soukromé. Všechny tyto podniky mají však
stejné obtíže, které vyplývají
z mimořádné hospodářské
situace, z hospodářských obtíží
v podnicích pokud jde o investice a provozní kapitál,
dále z organisačních chyb a nedostatků
a z určitých obtíží, souvisících
s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil.
Mezinárodní politické obtíže
se jeví v importu i exportu a přítomný
stav je nejlepším dokladem spojitosti věcí
politických se záležitostmi hospodářskými.
I když tento stav není jedinou příčinou
toho, že náš export na západ klesá
a že stejně klesá i import surovin důležitých
pro náš průmysl, na druhé straně
je nutno se hospodářsky těsněji přimknout
ke státům východní a jihovýchodní
Evropy, s nimiž máme spojenecké smlouvy a které
plánují své hospodářství
podobně jako my. Musíme si ovšem uvědomit,
že naše politická spojenectví mohou nám
v našem hospodářství způsobit
i určité stíny, jak ukazuje přerušení
diplomatických styků s Chile.
V této souvislosti musíme se zabývat změněnou
hospodářsko-politickou situací v zahraničí.
Tam, kam jsme dříve dováželi určité
spotřební statky, musíme dnes dovážet
investice. Tak je tomu na př. s Jugoslavií, která
plánuje svůj vlastní průmysl. To znamená,
že je věcí našich techniků, aby
přicházeli s novinkami, se stále lepšími
a dokonalejšími výrobky, abychom si právě
ve výrobě investičních statků
zajistili prvenství a práci natrvalo.
Zde je důležité naše výzkumnictví.
Musíme býti stále vedeni snahou, aby toto
výzkumnictví bylo zlepšováno, abychom
byli dokonale technicky na výši. Nemůže
nám býti totiž lhostejno to, co se teď
stalo právě v Polsku, kde se bude stavět
továrna v oboru slaboproudé elektrotechniky. Bude
ji stavět nikoli československá, ale severská
firma, továrna na radiové přístroje
Ericson ve Švédsku. To je vážná
věc, jde-li o stát spojenecký, a nabádá
nás to k důkladnému přemýšlení.
Naše potíže dovozní spočívají
v nedostatku devis a v tom, že naše zahraničně-obchodní
smlouvy nejsou takové, jaké by měly být,
a že v souvislosti s našim zahraničním
obchodem by bylo ještě patrně možno velmi
mnoho zdokonalit, velmi mnoho zlepšit, velmi mnoho upravit.
Přál bych si, aby p. ministr průmyslu ze
své vlastní kompetence se podíval, kolik
už cest podnikli experti našeho znárodněného
průmyslu do zahraničí a speciálně
do Spojených států severoamerických.
Těmito cestami jsme vyplýtvali velmi mnoho devis
a já sám vím, že jsou určitě
případy, kdy pánové, do USA přijedší,
se nezmohli na nic jiného, než že si koupili
nylonky a jeli zase zpátky domů.
Naše vývozní obtíže tkví
v celé řadě případů
v ceně a dodací lhůtě a méně
již v kvalitě. Snížení cen mnohých
výrobků a zkrácení dodacích
lhůt můžeme dosáhnout jediné
tehdy, jestliže budeme modernisovat, racionalisovat, zkrátka
investovat do našeho průmyslu. Máme podle mého
mínění velmi mnoho dohánět,
neboť Němci, válka a pak celé období
okupace, kdy jsme se technicky nezdokonalovali, ale zůstávali
zpátky, to vše nám způsobilo dnešní
těžký stav. A druhá stránka věci
je, že jsme s plnou odpovědností zvýšili
mzdovou a sociální úroveň našich
zaměstnanců. To se pochopitelně projevuje
v nákladu na mzdy. V Sovětském svazu v první
budovatelské fázi, v době první pětiletky
nebyla životní úroveň pracujících
zvyšována. Rovněž v dnešním
Polsku čekají pracující na výsledky
svého pracovního úsilí a čekají
trpělivě. Jestliže u nás jsme šli
jinou cestou, jestliže jsme zdokonalili četné
sociálně politické zákony tak, že
to nemá v Evropě obdoby, pak musíme nezbytně
tento rozdíl vyrovnat jedině intensivní prací
a bezvadnou, dokonalou a jednoduchou průmyslovou organisací.
V exportovaném výrobku nesmí být kalkulovány
vyšší položky na mzdy než jsou kalkulovány
ve výrobku americkém, který je vyroben na
nejmodernějších a technicky dokonalých
strojích. Musíme tedy dohonit technický náskok
Západu, práci provésti rychleji, jakostněji
a nejvýše se stejným nákladem jako naše
konkurence. Vítám proto fakt, že Ústřední
svaz průmyslu věnuje na svých četných
konferencích kvalitě výroby svou pozornost.
Export a import v roce 1947/1948 považuji za nejzákladnější
otázku naší hospodářské
politiky. Ovšem, větší objem výroby,
ke kterému je zapotřebí většího
dovozu surovin, máme ztížen tím, že
máme velmi špatný výsledek našich
žní a že budeme muset dovést za 6 miliard
korun více potravin, při čemž vyvezeme
méně za 4 miliardy korun cukru a zemědělských
produktů. Výživa to tedy bude, která
zkrátí možný objem našeho importu
asi o 10 miliard korun. Vyrovnati tento rozdíl je povinností
exportního průmyslu a je to úkol jistě
nemalý.
Podle exposé našeho pana ministra průmyslu
téměř všechny obory znárodněné
výroby poskytují stejný obraz. To již
tady bylo konstatováno. Průmysl platí zvláštní
výdělkovou daň, na př. i tam, kde
ji v první republice z důvodů všeužitečnosti
neplatil, průmysl platí příspěvky
do intervenčního fondu a podle povahy výroby
a obtíží buď vydělává
nebo má menší ztráty. Odpisy však
provádí ze základu jako před válkou,
to pan ministr uvádí správně. Tím
ovšem budou odpisy jen asi jednou třetinou nebo jednou
čtvrtinou toho, čím by měly být
se zřetelem na snížení kupní
síly naší koruny. Kdyby byly odpisy provedeny
správně, byly by všechny obory naší
znárodněné výroby pasivní.
Z toho tedy vyplývá jeden poznatek, který
by měl být v parlamentní debatě zhodnocen:
dříve nebo později bude nutno, abychom došli
k zhodnocení investic a zvýšení odpisů,
jinak bychom žili z podstaty. Pan ministr jako na příčinu
poukázal na podkapitalisování národních
podniků. Dosahuje-li úroková služba
dolů 20 %, pak je to více než důkaz,
že řešení v tomto případě
nemůže býti vůbec odkládáno.
V tomto případě souhlasím s kol. inž.
Janáčkem. Kam bychom se s takovým
hospodářstvím dostali?
Je proto nutno, abychom se zabývali, chceme-li tento problém
vůbec řešit, nadmutou režií našich
národních podniků a ústředních
ředitelství. Na počátku našeho
znárodnění vypadaly poměry jinak.
Měli jsme vytvořeny národní podniky
jako samostatné celky, provozované podle zásad
soukromohospodářských. Pro řízení
jednotlivých oborů byla pak vytvořena určitá
centra dnešní generální ředitelství.
Jejich úkolem bylo, aby byly vytvořeny samy podniky,
pak aby byly stanoveny výrobní programy a aby byla
provedena hospodářská koordinace výroby.
Ale místo toho dnes vidíme, že v některých
odvětvích se provádí tuhá centralisace,
že se podlamuje výrobní i komerční
schopnost a nezávislost jednotlivých národních
podniků a že podporuje úžasný vzrůst
úřednických aparátů v generálních
ředitelstvích. A často a někteří
páni řečníci se tohoto problému
dotkli tutéž agendu vyřizují vedle sebe
současně úředníci na generálním
ředitelství a úředníci v národním
podniku. Nejhorší je to patrně s agendou komerční.
Národní podniky musí udržovat svoje
komerční kanceláře a při tom
musí postupovat oferty exportnímu oddělení
ústředních ředitelství, která
na tutéž práci vydržují rovněž
svůj aparát. Je nezbytně nutno, aby tam,
kde se takto nemoudře pracuje, byla tuhá centralistická
politika generálních ředitelství zmírněna,
aby byla vrácena určitá volnost a samostatnost
jednotlivým podnikům a aby tím byla také
snížena jejich generální režie.
Mám zato, že by potom odpadly i určité
cesty do Prahy na generální ředitelství,
na hospodářské skupiny, na ústřední
úřady, ale že by také odpadly různé
polokorupční metody a naše hospodářství
by se mohlo vrátit do svých normálních
kolejí. Ale ani v jednotlivých případech
našich národních podniků nemůžeme
ustat v úsilí, aby jejich režie byla záměrně
a soustavně snižována.
Chtěl bych se v této souvislosti jen několika
slovy zabývat také vytvořenou strukturou
našich národních podniků. Jsem také
na pochybách, je-li možno považovati organisaci
našich národních podniků za dokončenou,
jak to pan ministr průmyslu prohlásil. Vím,
že tato organisace je předmětem největších
stížností, že se ji vytýká
těžkopádnost, že je příčinou
našeho neúspěchu i v určitých
obchodních stycích s cizinou. Ten t. zv. horizontální
systém, který byl proveden, ten má jistě
své dobré stránky, ale, bohužel, nepřinesl
takové úspěchy, jaké od něho
byly očekávány. Naši zahraniční
odběratelé totiž jenom těžko se
přesvědčují o tom, že na př.
výrobky sklárny v Anníně jsou totožné
s výrobky, které dnes prodává podnikové
ředitelství firmy Křišťál.
Proto je nutno velmi bedlivě se zabývat otázkou
průmyslové organisace; je nutno ji prozkoumat, je
nutno, jak to správně řekl posl. Nedoma,
zabývat se možností decentralisace naší
průmyslové organisace. Budeme se muset zabývat
ještě také jinými problémy a
otázkami. Budeme se muset také chtít jednou
něco dovědět o tom, jak je to s prodejní
organisací našeho znárodněného
kovoprůmyslu. Abych předešel omylům,
já souhlasím s tím, aby náš znárodněný
průmysl měl prodejny všude tam, kde je měl
dříve průmysl neznárodněný.
Souhlasím s tím, aby se staral pečlivě
o distribuci svých výrobků tam, kde to přináší
zlepšení konsumentům. Ale domnívám
se také, že tato praxe by nemohla býti napadána
ani maloobchodníky a že jim nepřinese žádnou
škodu, protože nakonec jednou bude vítězit
zase jen kvalita a cena jednotlivých výrobků.