A tak organisace, která plným právem bude
působiti i k světovému sjednocení
politickému, kulturnímu a hospodářskému,
nevyrovnává se s tímto sjednocením
sama v sobě. Je nám to pobídkou, abychom
se při kladném stanovisku k ní snažili
o její zdokonalení. Československo nechť
má ušlechtilou ctižádost být průkopníkem
v této věci. Je to cíl úměrný
našim silám a odpovídající naši
tradici.
Z konkretních závad nové zdravotnické
organisace uvádím především to,
že nezahrnuje péči o zdraví v celém
jejím rozsahu. Všímá si sice zdraví
lidí, avšak neuvědomuje si přitom, že
zdraví lidí je neoddělitelné od zdraví
zvířat a rostlin. Starost o tyto věci ponechává
institucím jiným, dokonce i místně
vzdáleným, které pracují bez koordinace.
Jsou to: mezinárodní úřad pro epizootie
v Paříži a mezinárodni úřad
pro zemědělství v Římě.
Aby vyhovovala dohoda o Světové zdravotnické
organisaci plně veřejným zájmům
a představovala soustředění mezinárodního
zdravotnictví, musela by vycházeti ze spojitosti
života organických bytostí, ze skutečnosti,
že jeden je život a že proto také musí
býti jen jedna jeho ochrana. Výlučná
pozornost k člověku, jak o tom svědčí
základní věty preambule i text dohody, bez
současné a bedlivé pozornosti ke zdraví
zvířat a rostlin činí péči
o zdraví člověka neúplnou a nedokonalou.
Světová zdravotnická organisace měla
by býti více než obnovenou zdravotnickou sekci
bývalé ženevské Společnosti národů,
snad nanejvýše přizpůsobenou jen změněným
politickým poměrům; ona by si měla
vytknout za úkol zajišťování zdraví
lidi, zvířat i rostlin ve vzájemné
spojitosti života, což je ta pravá náplň,
to pravé pojetí veřejného zdravotnictví.
Proto by měla učinit předmětem své
pozornosti celý organický život na zemi v jeho
přirozených podmínkách, příznivých
i nepříznivých, život porušený
i neporušený, příčiny poruch
života i účinnou péči, jak lze
poruchám předejíti, jak jim lze zabrániti
a jak je lze napraviti.
Člověk je ústřední bytostí
organického světa a všechna naše činnost
musí být usměrněna snahou o zabezpečení
jeho blaha. Jedině zmíněné široké
pojetí zdravotnictví této snaze vyhovuje.
Z toho vyplývá, že je třeba mezinárodními
úmluvami především zdravotnictví
sjednotit a stanovit vše, co třeba vědeckým
výzkumem objasniti, aby mezinárodní péče
byla skutečně účinná.
V preambuli dohody o Světové zdravotnické
organisaci je definováno zdraví jako stav naprostého
blaha tělesného, duševního i sociálního
a zdůrazňuje se, že to nespočívá
jen v nemocech. Tato definice se nezdá dosti výstižnou,
neboť teprve ten soulad všech činností
organismu, při němž není člověk
ničím na svoje tělo upozorňován
a nemusí na svoje zdraví myslit, činí
člověka volným a schopným práce
pro zajištění tělesného, duševního
i sociálního blaha, a ten soulad je podmínkou
spokojenosti, štěstí a zdravého myšlení
v životě soukromém, veřejném
i politickém.
Jest litovati, že ani při sdělávání
Charty Spojených národů, díla, jehož
význam nebude jistě nikdo podceňovat, nebyl
význam zdraví, které je tam jinak slovně
označeno jako nutné pro štěstí,
harmonické vztahy a bezpečnost národů,
prakticky náležitě uplatněn. Namísto
aby pro péči o zdraví byla zřízena
samostatná organisace, byla tato péče podřízena
tehdy hospodářské a sociální
radě. Nebylo to jistě řešení
vhodné, neboť zdraví jakožto nejdražší
poklad lidský je jistě hodnota všem ostatním
nadřazená a ocitá se takto v prostředí
nevhodném. Nebylo ani zde uznáno, že zájem
o zdraví je vyšší než zájmy
hospodářské nebo i sociální
a že zájmy hospodářské již
častěji vystupovaly proti zájmům zdravotním.
Při této příležitosti je třeba
také uvésti, že při zajišťování
příznivých podmínek života musí
být zdůrazněn význam výživy
jako základní podmínky života a zdraví.
Světová zdravotnická organisace si nevyhradila
vliv na mezinárodní plánování
výroby a distribuci potravin a tento úkol připadl
potravinové a zemědělské organisaci
zvané FAO. Ta si vzala za úkol uspořádati
zemědělské otázky na mezinárodním
podkladě, což je správné. Avšak
při tom chce řešit také otázky
zdravotnické, co je správná a nesprávná
výživa, zkoumat vztahy mezi podvýživou
a nesprávnou výživou, uvažovat o úmrtnosti
kojenců a dětí, způsobené nesprávnou
výživou kojících matek a pod. Je přece
zřejmé, že jejím úkolem by mělo
býti zajišťovati proveditelnost směrnic
určených zdravotnictvím a vyjadřovat
podmínky této proveditelnosti, a nikoliv sama stanovit
plán.
O těchto věcech bude nutno znovu jednat. Možnosti
k tomu a ke změnám jsou, a to jak ve statutu Světové
zdravotnické organisace tak i ve stanovách FAO.
Ve statutu Světové zdravotnické organisace
je tato možnost obsažena v článku 73,
kap. XVII, ve stanovách FAO v článku 20.
Je na vládě, aby své připomínky
a návrhy v předepsané lhůtě,
t. j. 6 měsíců před světovým
zdravotnickým shromážděním, předložila
generálnímu řediteli. Očekávám,
že naše ministerstvo zdravotnictví, jež
osnovou zákona o potírání přenosných
nemocí, kterou právě ústavodárnému
Národnímu shromáždění
předkládá, projevilo pochopení pro
moderní pojetí spojitosti zdraví všeho
živého, předloží své návrhy.
Přes všecky tyto naše výhrady je stanovisko
k ústavě Světové zdravotnické
organisace positivní, a více než positivní.
V duchu Masarykově, že dobro nutno dále rozšiřovat
a zlu čelit, chceme poctivě rozvíjet všecko
kladné, co již dnes je v ústavě obsaženo,
a nové další do ní vtělovat.
Svět musí doopravdy ozdravět, a to po všech
stránkách. Tělesně a duševně
zdravý člověk bude zdravější
i politicky. A tak od Světově zdravotnické
organisace můžeme plným právem očekávati
dvojí: zdravější lidi a vlídnější
mezinárodní prostředí. Chceme všemi
svými silami k tomu pracovat, a proto vítáme
předloženou osnovu jako jeden z prostředků
cílících k světovému míru.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
zdravotnický, p. posl. Koubkovi.
Zpravodaj posl. Koubek: Vzdávám se slova.
Místopředseda Petr: Dávám slovo
k doslovu zpravodaji za výbor zahraniční,
p. posl. inž. Herlovi.
Zpravodaj posl. inž. Herl: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Petr: Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Koubek: Nejsou.
Zpravodaj posl. inž. Herl: Není změn.
Místopředseda Petr: Přistoupíme
k hlasování.
Schvalovací usnesení má 1 odstavec a dám
o něm hlasovati podle zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím ústavodárné
Národní shromáždění přijalo
toto schvalovací usnesení podle zprávy výborové.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
zdravotnického, otištěné ve zprávě
výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce se přijímá.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Ústní zpráva výboru imunitního
(podle § 36 jedn. řádu) o žádosti
kraj. soudu v Bratislavě za souhlas s trest. stíháním
posl. dr Kempného a dr Bugára pro zločin
přípravy k úkladům o republiku podle
§ 2, písm. a) zák. čís. 320 z
r. 1940 SNR (č. I 43 ).
Zpravodajem je p. posl. dr Jelínek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Pane místopředsedo,
slavná sněmovno!
Krajský soud v Bratislavě a tamní hlavní
státní zastupitelství požádaly
o souhlas s vydáním posl. dr Jana Kempného
a dr Miloše Bugára k trestnímu stíhání
pro zločiny podle §§ 2a), 15 a 25 zák.
čís. 320/1940 Slov. zák.
Netajím se, paní a pánové, tím,
že je tu sněmovna po prvé za svého trvání
postavena před imunitní záležitost zásadního
a vážného významu. Považuji proto
jako zpravodaj imunitního výboru za povinnost v
ústní zprávě výborové
konstatovati, že výbor provedl podrobnou a odbornou
rozpravu nejprve o otázkách zásadních.
Celkem všichni členové se shodují v
tom, že ani imunitní výbor, ani sněmovna
nejsou soudem ani vyšetřujícím orgánem
a že usnesení o vydání či nevydání
není tedy rozhodnutím, že vydávaní
poslanci jsou nebo nejsou vinni. Imunita je osobním právem
poslancovým, ústavou zaručeným, na
nestihatelnost pro trestné činy. Toto právo
může býti suspendováno usnesením
sněmovny pro určitý konkretní čin.
Bylo uváženo, že případné
zamítavé usnesení vylučuje podle §
24 ,odst. 1 úst. .listiny trestní stíhání
navždy, tedy i tenkráte, jestliže ony konkretní
činy budou prokázány dalšími
průvodními prostředky přesvědčivěji
než dosavadním spisovým materiálem.
Byl také uvážen význam toho, že
v žádostech jak krajského soudu v Bratislavě,
tak hlavního státního zastupitelství
jsou jako kvalifikace trestních činů, z nichž
jsou podezříváni vydávaní poslanci,
činy trestné podle zákona č. 320 z
r. 1940 Slov. zák., tedy zákona vydaného
za trvání t. zv. svobodného slovenského
státu, jehož platnost je pochybná. Tato zákonná
citace je nerozhodná. Podle ustálené judikatury
je souhlas sněmovny vztahován na konkretní
skutek a nikoli na jeho právní kvalifikaci. Naopak
sněmovna má právo obmeziti své svolení
na určitou kvalifikaci, na př. jen zločinu
a nikoli přečinu a nikoli přestupku.
Výbor se také v rozpravě zabýval obsahem
svého úkolu a snažil se ve svých třech
schůzích zjistiti objektivně obsah věci.
Bylo mu jasno, že prvním a základním
požadavkem je, aby poslanec vykonával nerušeně
svůj mandát a byl účasten na sněmovní
činnosti. Jen tenkrát musí tento požadavek
ustoupit, je-li tu vážně prokázaný
zájem učiniti spravedlnosti zadost, veřejný
zájem tak silný, že před ním
ustupuje do pozadí požadavek nerušeného
výkonu mandátu.
Šlo v podstatě o to, zda jde o tendenční
nebo persekuční vzdalování poslanců
od jejich poslanecké činnosti, ale také o
to, aby případná protistátní
a proti jednotě Československé republiky
zaměřená činnost nebyla omlouvána
poukazy na onu tendenčnost. V tom směru mohl býti
vodítkem jen obsah spisů k žádostem
připojených.
Imunitní výbor zhodnotil jak policejní, tak
soudní výslech přímého svědka
i policejní výpovědi svědků
nepřímých, uvážil i rozpory a
nedostatky, na které poukázal ve svém podání
hlavní prokurátor, a dospěl většinou
12 proti 4 hlasům - když byl vyslechl i prohlášení
obou poslanců, dr Kempného a dr Bugára,
kteří v nich požádali o své vydání
- k přesvědčení, vyjádřenému
v poslední větě podání hlavního
prokurátora, že totiž vina nebo nevina může
býti prokázána jenom soudním řízením.
Je to v zájmu objektivního zjištění,
zda šlo o protistátní činnost, a je
to, paní a pánové, také v zájmu
cti obou poslanců.
K usnesení výboru došlo včera večer,
tedy ve lhůtě stanovené předsednictvem
sněmovny. Proto nemohla býti zpráva výboru
vytištěna a ve lhůtě jednacím
řádem stanovené rozdána. Tato ústní
zpráva zní takto:
"Krajský soud v Bratislavě podáním
ze dne 29. záři 1947, č. Nt XVIII, a hlavní
státní zastupitelství v Bratislavě
podáním ze dne 3. října 1947, č.
3458/1947, požádaly o souhlas k trestnímu stíhání
poslanců dr Jana Kempného a dr Miloša Bugára
pro zločiny podle § 2 písm. a.), 15 a 25 zákona
č. 320./1940 Slov. zákoníku.
Imunitní výbor jednal o této záležitosti
ve svých schůzích dne 14. a 15. října
1947 a usnesl se většinou hlasů doporučiti
ÚNS, aby bylo žádosti krajského soudu
v Bratislavě ze dne 29. záři 1947 a hlavního
státního zastupitelství v Bratislavě
ze dne 3. října 1947 vyhověno a aby poslanci
dr Ján Kempný a dr Miloš Bugár byli
vydáni k trestnímu stíhání
pro trestní skutky v žádosti uvedené.
Současně doporučil k přijetí
připojenou resoluci."
Místopředseda Petr: K této věci
jsou přihlášeni řečníci.
Zahajuji proto rozpravu.
Řečníky jsou p. posl. dr Hodža
a Valo.
Uděluji slovo prvému řečníku,
p. posl. dr Hodžovi.
Posl. dr. Hodža (uvítaný potleskom):
Slávna snemovňa, panie a pánovia!
V krátkej chvíli budeme povolaní rozhodovať
o návrhu imunitného výboru na vydanie našich
kolegov dr Bugára a dr Kempného k
trestnému stíhaniu pre podozrenie z činov,
ktoré naplňujú skutkovú podstatu deliktov
podľa zákona na ochranu republiky.
Iste každý člen tohto vrcholného orgánu
československej demokracie si uvedomuje význam,
vážnosť a ďalekosiahlosť tohto rozhodovania.
Je to prvý prípad v krátkej síce,
ale udalosťami preplnenej histórii nášho
obnoveného parlamentarizmu, že československý
súd žiada o vydanie poslanca Národného
shromaždenia pre obvinenia z tých najťažších
trestných činov, ktorých sa občan
republiky môže proti svojmu štátu dopustiť.
Odporovalo by zaiste tým najzákladnejším
predstavám o vedomí zodpovednosti volených
zástupcov ľudu, keby sme sa nezastavili nad týmto
prípadom a keby sme nezhodnotili všetky okolnosti,
ktoré k nemu viedly, ktoré ho sprevádzajú,
ako i dôsledky - a toto chcem zdôrazniť - ktoré
budú s nim nerozlučne spojené i v budúcnosti.