Vážení kolegovia a kolegyne, chcem práve
pripomenúť, že na schôdzach s roľníkmi
- a myslím, že nám pán minister pôdohospodárstva
povie výsledok rokovania, ktoré mal práve
na porade v pondelok so zástupcami okresných národných
výborov a okresných sdružení Jednotného
sväzu na Ministerstvo zemedelstva - jemu práve tak
ako každému inému, ktorý prídete
do styku s roľníkmi, pripomínajú roľníci
jeden záväzok. A tento záväzok je vysoko
mravnej a politickej povahy: totiž, aby sa prednostne pred
všetkými úvermi a pred všetkými
inými subvenciami daly roľníctvu k dispozícii
viazané vklady. Vážení kolegovia a kolegyne,
je treba, aby sa roľníctvu vrátily tieto prostriedky
zvlášť keď ich chce roľníctvo
použiť skutočne pre investičné
ciele, pre obnovu hospodárskeho života republiky.
Je to i v zájme nápravy meny, lebo táto sa
napraví len vtedy, ak tu bude dostatok národohospodárskej
produkcie a keď, bude naša koruna krytá. Roľníctvo
použije týchto prostriedkov iste najsprávnejšie
k budovateľskému cieľu republiky, ako ktorýkoľvek
iný stav. Okrem toho som spomenul, že takáto
požiadavka roľníctva je i vysoko mravná
a politická. Podívajte sa i po tejto ťažkej
neúrode zavinenej suchom a vidíte, že nemáme
roľníka opusteného, zdeptaného a bezradného,
ale že máme roľníka odhodlaného
biť sa s týmito následkami znovu ďalej
a ďalej a že k tejto bitve okrem pomoci podpornej, chce
predovšetkým mobilizovať svoje prostriedky, to
čo má, nie tak ako iné stavy, ktoré
by eventuálne boly odkázané len na dary a
žiadaly by len podporu a eventuálne by boly ochotné
robiť len za subvencií a podporných akcií.
Roľníctvo má ešte mravné založenie
a vysokú politickú morálku, a aj do všetkých
ďalších dôsledkov práce, ktorá
ho čaká, chce ísť za pomoci vlády,
vedúcich činiteľov a politických ľudí
so svojimi prostriedkami. Je preto mravným príkazom
nás všetkých, aby sme tieto prostriedky k prospechu
obnovy nášho roľníctva a k jeho povzbudeniu
do ďalšej práce čím skorej uvoľnili.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Sajal. Uděluji mu slovo.
Posl. Sajal: Paní a pánové!
Nežli dojdu k vlastnímu thematu své řeči,
dovolte, abych se několika slovy zmínil o dlouhé
vzácné přednášce pana povereníka
Kvetka. Resumé jeho řeči bylo vzdychání
po tom, jak to bylo v prvé republice, ovšem ne v té
prvé republice Masarykovské, demokratické,
v republice s jednotným parlamentem, nýbrž
v republice, kde vládli fabrikanti, průmyslníci,
banky a kde jsme mohli zasedati nikoliv ve dvou sněmovnách,
nýbrž v jedné. Panu povereníkovi se
libí tento stav, právě tento rozdílný
stav, kdy se provedlo znárodnění, kdy se
vyvlastnily veliké statky, banky, pojišťovny
a fabriky a kdy máme také dva parlamenty a dvě
vlády. To je ta republika, která by se mu snad líbila,
ovšem má hrozné nedostatky.
Musíme říci kol. dr Kvetkovi, že
proti takové vládě máme vážné
námitky. My si přejeme, abychom právě
v té krásné cestě, kterou započala
naše republika - to znamená sociální
spravedlnost, demokracie hospodářská - rozumným
způsobem pokračovali a abychom odstranili vlastně
to, co nás rozděluje, co znamená rozdělení
republiky na dvě části. Jeden parlament a
jednu vládu!
Ovšem jen tak mimochodem je zapotřebí také
říci, že všechny politické strany,
doufám, se prohlašují za strany demokratické.
Také poslanci se prohlašují za demokraty. Demokracie
znamená, že musí mít také nějakou
správu - demokratickou správu a parlament. Vážení
přátelé, a když se tak člověk
podívá na ten parlament, který kdysi nazývali
naši kolegové komunisté určitým
slovem - nechci to opakovat - zdá se nám, že
je to také někdy zlehčování
parlamentarismu.
Když by poslanec chtěl dát našim ministrům
nikoliv nějaké dalekosáhlé návrhy,
ale návrhy věcné a z praxe, bylo by také
záhodno, aby jim to mohl říci tváří
v tvář. Vážení přátelé,
paní a pánové, nebudu vám dávat
dalekosáhlé náměty k přemýšlení,
ale chci pouze poukázat na to - mluvíme-li o vyživovací
otázce a zemědělství - že zde
nemáme pouze zemědělce a konsumenty, ale
že je tady také řada vrstev, které jsou
zprostředkovateli a zpracovateli zemědělských
produktů. Jsou to pekaři, mlynáři,
řezníci a celá řada jiných
oborů, kterých si musíme všimnout, poněvadž
jejich rukama právě projdou výsledky práce
zemědělců.
Předseda vlády svého času prohlásil,
že máme v Evropě nejlevnější
chléb. Nemáme proti tomu námitek, poněvadž
je to pravda. Chci však upozornit na to, že jsme se
odhodlali k tomu, aby se naše měna upevnila, a zvýšili
jsme všechna čísla na trojnásobek, u
pekařů jsme však udělali pouze 1.7 násobek.
Před válkou byla prodejní cena chleba 3 Kč
za kilogram a dnes máme 5 Kčs, na venkově
4.80 Kčs. To znamená, že jsme tady zvýšili
ceny pouze o 70 %. Paní a pánové, já
se vás ptám, zdali tady nebude nějaké
nedorozumění, zdali to neodporuje rozumným
kalkulačním základům. Podle kalkulací
jsme zjistili, že tyto ceny jsou podvýrobní
a že tito lidé, řemeslní pekaři,
prodělávají. Není natrvalo únosné,
aby kterýkoli podnik žil ze své vlastní
podstaty, nýbrž musí tady být rozumná
kalkulační base. V tomto směru bych si přál,
aby NÚC a také pan ministr výživy si
všiml toho, aby žádný podnik nepracoval
se ztrátou a aby prospěch jedné vrstvy, na
příklad konsumentské nebo zemědělské,
nebyl vyvážen na druhé straně ztrátou
pracujícího lidu jiného druhu. Podobně
jsou na tom také mlynáři. Kapitalistický
režim v prvé republice vyprovokoval a vyhnal produkci
do takové míry, že je dnes zaměstnáno
téměř jenom 20 % mlynářské
produkce. V tomto směru je potřeba učinit
nějaké vážné opatření,
protože mlýnů, ať jsou to mlýny
průmyslové anebo řemeslné, není
využito, naopak, pracují se ztrátou, jak jsem
řekl, s kapacitou 20-25 %. To znamená, že je
tady řada budov, řada strojů a řada
zaměstnanců, jichž není náležitě
využito, a že nakonec jsou ohroženy existence lidí,
kteří tyto podniky buďto vlastní, nebo
spravují anebo jsou tam zaměstnáni. Považuji
za nutné, aby se vrátila autonomní správa
do organisací mlynářských, aby měly
právo vyjadřovat se a rozhodovat o numeru klausu,
aby zde byl zase mlynářský rejstřík
a aby se také rozhodovalo o nástupu nových
živností.
Všimněte si, jak některá naše nedopatření
anebo nedopatření vlády mají ohromné
následky, když se dopustíme chyb. V pohraničí
jsme neučinili náležitá opatření,
aby tam bylo využito nadbytečné kapacity některých
našich podniků všech druhů. Měli
jsme možnost, abychom převedli jednotlivé výrobní
podniky do pohraničí a uvolnili tak vnitrozemí.
Nestalo se to, naopak tam přišli noví lidé.
Abych se vrátil ještě k záležitostem
mlynářským, trvám na tom, že
je také potřebí, aby byla provedena reforma
trhových svazů, aby byla provedena demokratisace
svazu pro hospodaření s obilím a aby všechny
zúčastněné složky byly ve správě
těchto svazů zastoupeny. Trvám na tom, aby
pod řádnou kontrolou Nejvyššího
úřadu cenového byly podrobeny opětnému
zkoumání kalkulace průmyslových i
řemeslných závodů všech druhů,
aby se dospělo k takový cenám, které
aspoň nejsou ztrátové.
Pan ministr výživy uvedl nám ve svém
exposé, že se bude muset zemědělec zbavovat
živého dobytka, poněvadž ho nebude mít
čím krmit. Já bych chtěl upozornit
na skladovací možnosti, které naše dnešní
řeznické a uzenářské řemeslo
a průmysl má. Pan ministr výživy odhadl,
že zde budeme mít přebytek 100.000-200.000
kusů živého dobytka. To je množství,
které nemůžeme žádným způsobem
ani zkonsumovat, ani uskladnit, ani konservovat. Podle přesných
výpočtů a podle odborných znalostí,
které jsou mně k disposici, jsem zjistil, že
za dnešního stavu je možno v mrazírnách
- po odečtení prostoru již použitého
- uskladniti asi 5 milionů kg masa konservací v
plechových obalech podle pohotových zásob
plechu, 3 miliony kg v masných podnicích, v peklovaném
stavu lze uschovati podle zjištění Svazu pro
dobytek asi 10 mil. kg. To dělá celkem 18 mil. kg
masa, což tedy znamená, že nebudeme moci uskladnit
ani to minimum, to jest 100.000 kusů hovězího
dobytka. Co s tím ostatním dobytkem budeme dělat?
Nemůžeme ho dát na trh, ani dát zkonsumovat,
když zvýšíme dávky, tedy třeba
učinit nějaké opatření. Byl
bych velmi zavázán panu ministrovi průmyslu,
kdyby na tuto otázku myslel a dal konservárnám
dostatečné množství plechu, potřebného
na zhotovení konservačních obalů.
Je však třeba pokusit se také o jiná
opatření, na př. o to, abychom provedli výměnu
našeho hovězího dobytka z vnitrozemí
anebo z celé republiky do zahraničí. Mám
zjištěno, že na příklad v Polsku
je nadbytek vepřů, ale nedostatek dobytka hovězího.
V tomto směru by se mohla naše ministerstva zemědělství
a výživy pokusit o výměnu dobytka, aby
tak nedošlo ke zkázám.
Řízení masné produkce provádějí
trhové svazy. Vážení kolegové,
tam je naprostá diktatura. Provádí to nikoli
jmenovaná správa, nýbrž jmenovaný
výbor, který je veden podobným způsobem
jako v době okupace. A jsou to přece trhové
svazy, které vydávají vyhlášky,
které řídí v dotčeném
oboru, ať je to obilí, vejce, drůbež,
maso, celou distribuci, nařizují, jak se mají
obhospodařovat tyto nezbytné živočišné
a rostlinné produkty, a mnohdy vidíme, že rozhodování
v těchto případech není správné.
Mohl bych uvésti řadu případů,
kdy se tyto trhové svazy rozhodují na příklad
pro podporu a fedrování zemědělských
družstev. Nemáme námitek, aby k dosavadním
výrobním formám, ať jsou to družstva
řezníků nebo jakékoliv podniky soukromé,
průmyslové a pod., přistoupila také
družstva zemědělská. Přejeme
si však, aby všechna družstva a všechny podniky
byly zrovnoprávněny a - co hlavně zdůrazňuji
- aby v těch družstvech byly v prvé řadě
do vedení postaveny osoby, které mají odborné
znalosti. Mám zjištěnu řadu případů,
že právě tyto neodborné a nekvalifikované
osoby způsobují zkázu masa, neboť okresní
národní výbory, tábory, doly vracejí
jatkám maso pouze proto, že tam není odborná
síla, která na př. neví, že se
musí maso chladit a jak se musí dopravovat, nikoli
naložit do velikých vrstev, poněvadž se
spaří. Ovšem těch závad je víc,
já jsem jenom laik a přednáším
zjištěné okolnosti. Zjistilo se na přiklad,
že okresní národní výbor v Trutnově
svým dopisem z 1. července 1947 oznamuje zemskému
národnímu výboru, že musel dáti
drnomistrovi k zakopání 826 kg masa, které
se znehodnotilo neodborným ošetřováním.
Podobně si stěžuje táborová kuchyň
číslo 5115 na dole Antonín u Brna a celá
řada jiných rozděloven. Vážení
kolegové, děje se to proto, poněvadž
tady není smysl pro osobní zodpovědnost,
jako není v celém našem hospodářství,
neboť se tam dosazují lidé podle toho, jak
se komu líbí a jak se to uzná.
A nyní několik slov o plánování
a řízení hospodářství
a práce. Jsem hluboce přesvědčen,
že je zde nutné plánování a řízení.
Ale vzpomeňte si na dobu, kdy tady byl kapitalistický
režim, který přicházel s mnohými
racionalisačními a technickými pomůckami.
Vzpomeňte si na dobu, kdy se zavedly automatické
tkalcovské stavy, kdy se muselo dělnictvo vyřazovat
z práce po stovkách. Tehdy jsme tvrdili, že
technický postup výroby nejde ruku v ruce se zlepšením
sociálním. Vážení přátelé,
měli jsme pravdu? Naprosto měli, ale my dnes v lidové
demokracii docházíme k týmž případům.
Znám a chtěl bych upozornit jen na jeden takový
obor, který pravděpodobně je na vymření
- jsou to stáčírny piva. Za kapitalistického
režimu na př. smíchovský pivovar dovážel
do Budějovic a budějovický dovážel
do Prahy, a měly k tomu distribuční systém.
Nebudeme si namlouvat, že to byl hospodářský
nesmysl a že pivovar má dodávat pro okruh své
působnosti v místě. Ale co s těmi
lidmi? Tady je potřebí, abychom současně
s takovýmito opatřeními učinili také
opatření, aby lidé, kteří jsou
k tomu schopní, se přeškolili na jiný
druh práce, abychom jim to umožnili a abychom těm
přestárlým, které již nemůžeme
zařadit do jiného výrobního procesu,
dali možnost, aby mohli být živi.
Chci poukázat také na jeden případ,
kde přes jasné znění právních
předpisů zasahuje organisace svazu průmyslu
do organisací řemeslnických. Je to u výroby
lihovin. Tady nemůže být žádná
řevnivost; prosím, bude-li to účelné
s hlediska celkové hospodářské potřeby
nebo plánovaného hospodářství,
není námitek. Vážení přátelé,
bylo by zajímavé, kdyby si pan ministr výživy
dal zjistit, jaký je rozpočet hospodářské
skupiny lihu a aby si také zjistil, jaké statisícové
a milionové příspěvky vybírá
tato hospodářská skupina od svých
členů, čímž zatěžuje
výrobu i distribuci.
Nyní přeskočím na jiné thema
a budu zde věnovat několik slov zahradnictví.
Vy víte, že si v naší republice velmi
stěžujeme na to, že pracovní morálka
není dvakrát příliš silná.
Není to však možno tvrdit o ministerstvu zemědělství
a o ministrovi zemědělství zvlášť.
Je pilný, horlivý a nakonec si bere více
práce a povinností, nežli mu přísluší.
Ve Svazu řemesla pod patronancí ministerstva průmyslu
je organisace zahradníků. Vážení
přátelé, zahradníci, kteří
pěstují květiny, keře a stromy váží
věnce a podobně, jsou skutečně řemeslníci
a mnohdy i umělci. Žádali, aby z jejich živnosti,
která byla doposud svobodná, se stala živnost
řemeslná. Kol. Sedláka já jsme
podali svého času návrh zákona, aby
zahradnická živnost byla zřemeslněna.
A tu najednou ministerstvo zemědělství projevilo
horlivost a řeklo, že zahradníci ve skutečnosti
patří pod jeho patronancí a Jednotný
svaz zemědělců se ho ujal. Ovšem domnívali
se, že jejich patronance bude asi takového druhu,
že právo té řemeslné práce
bude rozšířeno na zemědělce.
Musíte dovolit, že zahradníci a my nemůžeme
s tím souhlasit a musíme trvat na tom právu,
aby živnost zahradnická byla zřemeslněna,
a co patří zahradníkům, aby se nechalo
zahradníkům, a co patří zemědělcům,
aby se nechalo zemědělcům. Jestliže
Jednotný svaz zemědělců snaží
se tady vytvořit takovou trucorganisaci při svém
svazu, myslím, že to není ani kolegiální,
ani věcné, a myslím, že to nebude mít
také žádného výsledku. Bylo by
dobře, abychom se dívali napřed pouze na
ty stránky nikoliv demagogické, nikoliv politické,
kdo co může získat, nýbrž abychom
uvažovali o meritu věci, t. j. abychom zjistili, že
zahradníci jsou skutečně řemeslníky,
a nechali je tam, kam patří.
Chtěl bych jenom poukázat na nedostatky, které
tady jsou a které vznikají, jsou-li zde kompetenční
spory. Zahradníci nejenom že něco produkují,
ale také něco importují a potřebují
pro svoje zahradnictví na př. cibule z Belgie a
z Holandska. Musejí to dovážet. Dřívější
praxe byla taková, že k otázce importu se vždycky
vyjadřovala odborná organisace, t. j. společenstva
a jednoty zahradníků. Dnes to bylo dáno ministerstvu
zemědělství, jež zmocňuje několik
jednotlivců k tomu, aby mohli nakupovat, ačkoliv
se pěstěním nezabývají a také
se nikdy tímto obchodem nezabývali. Bylo by třeba,
aby v prvé řadě ti, kdož, zastupují
zahradníky, měli přímý vliv
na to, co se dováží, aby tady nedocházelo
k hospodářským škodám.
Kolegové a kolegyně, kdo řídí
naši cenovou politiku? My víme, že vláda
potřebuje nějaký instrument, kterým
by mohla řídit ceny, kterým by mohla usměrňovat
naše hospodářství. Nejvyšší
cenový úřad nemá sloužit pouze
k tomu, aby určoval ceny a také zisk, nýbrž
má také určovat, kolik a za co máme
peníze vydávat. Bohužel musím prohlásit,
že velmi často nejsme spokojeni s výnosy a
nařízeními, které dělá
Nejvyšší úřad cenový. Je
to pochopitelné, a to proto, že cenový úřad
je úřadem referentským, nerozhoduje tam nikdo
jiný nežli úředníci. Nechci pochybovat
o tom, že tam sedí odborníci, ale pochybuji
o tom, že mají takovou sílu, takovou autoritu
a takovou odvahu, aby se rozhodli stanovit ceny bez ohledu na
to, co tomu budou říkat žurnalisté a
co tomu bude říkat také ulice. Cenový
úřad bude v každém případě
napaden, jednou bude napaden a kritisován tím, kdo
kupuje, po druhé tím, kdo prodává
a vyrábí. Právě proto je potřebí,
aby Nejvyšší cenový úřad
měl pevnou autoritu, a tu mu může poskytnout
pouze lidová správa, správa, která
bude představovat všechny kategorie našeho hospodářství.
Do té doby, dokud budeme mít v Nejvyšším
cenovém úřadě pouze úředníky
a nebudeme tam mít lidi, kteří budou mít
odvahu přijmout také politickou odpovědnost,
nikdy se nevyhneme takovým trapným případům,
jako na příklad bylo stanovení cen železa,
cementu, cihel a jiných výrobků, kde byly
ceny vyloženě ztrátové, a když
bylo na to upozorněno, nikdo toho nedbal. Slavná
sněmovno, kdybyste si uvědomili, jaké ohromné,
milionové ztráty a škody utrpělo naše
hospodářství jenom z těch důvodů,
že tady nebylo ihned odpovědně upozorněno
a rozhodnuto, jaké mají být ceny, došli
byste k přesvědčení, že v tomto
směru musí být učiněno nějaké
opatření, aby v Nejvyšším úřadě
cenovém nevládli úředníci,
nýbrž odpovědná, odborná a politická
správa.
A nyní dovolte, abych řekl také několik
politických poznámek. Debata o exposé ministra
výživy a ministra zemědělství
byla ve veřejnosti, nejenom politické, očekávána
s velikým napětím. Očekávalo
se, že zase dojde k takovým neblahým zjevům,
jaké se odehrávaly v zemědělském
výboru sněmovny, že dojde k invektivám
a rozbrojům. A vidíte, najednou je hladina hladká,
klidná, a není tady žádných zápasů.
Proč se to stalo? Poněvadž v naší
politické veřejnosti došlo k veliké
události, t. j. k dohodě sociálních
demokratů s komunisty. Vážení přátelé,
já vím, že je zde řada lidí,
politiků, kteří byli ohromeni. Někteří
se ještě dnes škodolibě pošklebují
a říkají: Hele, sociální demokraté
šli do chomoutu komunistického. Vážení
přátelé, jestli takhle někdo bere
tuto dohodu a takto škodolibě se na to dívá,
velmi se klame.
Jestliže sociální demokracie přišla
a podala ruku komunistům, nebylo to proto, že by se
bála. Nebyla to také jenom ruka k přátelství,
nýbrž byla to ruka podávaná k tomu,
abychom mohli všichni v národě pracovat. To,
co jsme prožívali poslední dobou, to, co jsme
prožívali před prázdninami, vážení
přátelé, to byl rozvrat státu, to
byla nemožnost vládnout. Podívejte se na to,
jak vláda vládla, a podívejte se na to, na
jakou úroveň klesli někteří
členové vlády. Místo aby se starali
o svůj vlastní úřad - a nevylučuji
nikoho, prosím, ani z vlastní strany, poněvadž
ten tlak byl takový, že tomu nikdo neodolal - stávali
se z ministrů političtí korteši, takže
se nemohli starat a nestarali se o svůj resort a ve všech
ministerstvech většinou vládli jedině
a pouze byrokraté. A to není demokracie a parlamentarismus,
když se přenechává v ministerstvech
vláda úředníkům. A jestliže
si přejeme, aby tento stav přestal, je třeba,
aby v národě nastal klid, je třeba, aby vláda
vládla a je třeba, aby ke všem otázkám
životní důležitosti přistupovala
jedině a pouze s vážnou rozvahou, aby nejenom
přicházela a návrhy, nýbrž aby
domyslela také jejich důsledky.
Kolikrát se tady řečníci zmínili
na př. o intervenčním fondu. Vláda
přišla se správnou zásadou, že
musíme dát životní potřeby pracujícímu
lidu levně, ale nedořešila druhou věc.
Jak ji řešila? Řešila ji narychlo, řešila
ji nedokonale. Máme tady intervenční fond,
který je nesmyslný, který zdaňuje
jednoho 4 % a druhého zdaňuje půl procentem.
Vážení přátelé, nechci
na nikoho kydat hanu, všichni jsme si v tom, myslím,
zadali a nejednali jsme správně. Neměli jsme
většinou odvahu proti tomu postavit nějakou
hráz.
My jsme nyní dovedli vystoupit, i když jsme věděli,
že při té protikomunistické náladě
může se na nás veřejnost dívat
divně, vždyť to není tak dlouho, co jednotlivé
strany ve volbách 1946 říkaly: Sociální
demokracie, to je sidecar komunistické strany. Vážení
kolegové a kolegyně, velmi se klame ten, kdo si
myslí, že sociální demokracie je strana
nesamostatná a že by mohla být sidecarem. My
jsme a budeme stranou samostatnou, o níž rozhoduje
jedině představenstvo strany, výkonný
výbor strany a členstvo, ale vlastní strany,
a nikoli strany jiné. My si zachováme svoji samostatnost,
nebudeme to do nekonečna opakovat, my to dokážeme
činy. My jsme podali ruku komunistům k spolupráci.
Chceme věrně a poctivě dodržet každé
písmeno, které jsme si řekli, ale budeme
to chtít také od partnera, kterému jsme tu
ruku podali. Tutéž nabídku, kterou jsme dávali
komunistické straně - a četli jste to v novinách
a bylo to učiněno prostřednictvím
našich vyjednavačů - jsme dali také
straně národně socialistické a řekli
jsme veřejně, že budeme jednat se všemi
stranami Národní fronty a nejenom se stranami českými,
nýbrž také se stranami slovenskými.
Chceme, aby ve státě zavládl klid, poněvadž
po té veliké hospodářské tragedii,
která na nás dolehla suchem, musí být
v národě jednota, musí být vůle
ke spolupráci, poněvadž jinak zahyneme.

