Pohovořme si o těch problémech. Nepřirozeným
a hospodářskými důvody nepodloženým
násilným snižováním cen pomocí
státní intervence nedojdeme vůbec k cíli.
Kdybych byl autorem návrhů, které nám
byly předloženy, opravdu bych se za toto nepodařené
dítě zastyděl. To, co jsme tenkrát
udělali, byla chyba a rozumní lidé nesetrvávají
ve svých chybách, ale hledí je napravit.
Nemyslíte, že by bylo na čase, abychom tuto
chybu napravili dříve, než bude pozdě?
Zamysleme se nad tou věcí. Chtěli jsme zvýšit
životní úroveň pracujícího
lidu a zejména kategorií lidí, kteří
jsou nejhůře placeni. Zlevnili jsme proto některé
druhy poživatin, a to celkem nepatrně. Vždyť
uvažme, jak nepatrné částky jsou za
dnešní doby v přídělovém
hospodářství lidu zajišťovány:
2 vajíčka za měsíc, šestnáctinku
litru mléka denně atd. Mohl bych to rozvádět,
kolik to dělá: u vajíček 2 Kčs
za měsíc, když jde o 4 vejce, a 5 haléřů
denně se intervenuje na té dávce mléka,
kterou dostáváme. Ale stát připlácí
na každé vajíčko, a na všechno
to ostatní, těch několik haléřů
i lidem, jejichž důchod je několikráte
vyšší nežli mzda dělníka anebo
plat veřejného a státního zaměstnance.
Co jsme sledovali a jak to vypadá? Sledovali jsme celým
tím opatřením sociální motiv,
chtěli jsme, aby právě těm nejnižším
byla jejich existence poněkud ulehčena. Ale co se
udělalo? Poskytli jsme zlevnění potravin
nejen těm nejnižším, ale všem. Nebylo
možné to vyřešit, a já vás
na to přivedu, až budu mluvit o tom, kolik měsíčně
representují ty částky intervenčního
fondu. Najednou jsme viděli, že se v tom zařízení
celý ten sociální motiv úplně
ztratil. A řeknu vám jednu zajímavou věc.
To, co továrna, naše výroba, naše velkoobchody
a maloobchody platí do intervenčního fondu,
odráží se zase ve zvýšených
cenách, a to si zaplatíme stejně my spotřebitelé;
a celou tu drahou administrativu, tu nemožnou kontrolu, ten
všechen chaos a starosti, co s tím máme, jsou
navíc. Já vám to prokážu. Řada
průmyslových podniků si klidně 4 %
do intervenčního fondu zakalkulovala do cen výrobků.
Tyto výrobky zaplatí spotřebitel, jak jsem
už řekl, i s tím, co tato těžká
a svízelná administrativa stojí.
Pánům z Hospodářské rady, kteří
byli navrhovateli zákona, mohu posloužit doklady,
jak se to provádí. Přečtu vám
jeden dopis: "Sdělujeme, že tak jako ostatní
závody i my, počínaje dnem 1. července,
jsme nuceni započítati 4 % přirážku
k cenám našich výrobků na úhradu
obalů. Račte proto vzíti na vědomí,
že naše sporáky od tohoto dne účtujeme
za 2.884.- Kčs namísto dosavadních 2.800
Kčs." Takto se přesouvá příspěvek
do intervenčního fondu opět na spotřebitele.
A ostatně není divu. Některé závody
jsou nuceny přikročiti k takovým opatřením,
poněvadž jinak by byly pasivní, nebo by nebyly
s to splnit ten investiční program, který
jim ukládáme v dvouletce. Kdo však zaplatí
zvýšené ceny výrobků? Jsou to
opět ti, kteří jsou největšími
konsumenty, a to jsou široké masy spotřebitelů.
Tvorbě cen je třeba ponechat přirozený
a hospodářsky zdůvodněný vývoj.
Každý násilný zásah - a tím
je nesporně i vyrovnávací fond - je nezdravý.
Jím se stává naše hospodářství
nepřehledné a tato nepřehlednost pak vábí
k daňovým defraudacím. A nakonec je z toho
deficit ve státní pokladně. Chtěl
bych - a všichni, kteří v distribuci pracují,
mi to dosvědčí - abyste se šli podívat,
jak to vlastně vypadá ne u družstva, kde je
přesně vyznačeno, co jde do výdejny,
při čemž je nerozhodné, jestli se to
v té výdejně prodá dnes nebo zítra,
ale do těch malých obchodů, kde obchodníček
musí platit půl procenta z určitých
věcí, které prodává, jako jsou
ku př. drátky na mytí nádobí
nebo nějaké ty hadry, vařečky, knoflíky
a jiné a jiné věcí, a neplatí
z toho, co dostává na tržbě za potraviny.
To všechno musí odděleně účtovat,
a to je hrozně nepřehledné, a konec konců
nemůžete ani tu přehlednost od takových
malých lidí, kteří stěží
dovedou psát, natož aby dělali účetního,
žádat. Nevím, jak se u těchto lidí
bude celá ta otázka řešit.
Voláme po zjednodušení ve státní
administrativě a při tom víme, že restrikce
veřejných a státních zaměstnanců
není a nebude možná, jestliže neprovedeme
velkorysou reorganisaci a zjednodušení ve státní
službě. A při tom zase na druhé straně
zatěžujeme státní administrativu leckdy
zbytečnými úkoly a třeba takovou zbytečnou
instituci, věřte mi, jako je vyrovnávací
cenový fond. Vím, že to bude nemalý
problém, jak se této nepříjemné
věci zbavit. Nelze to přece řešit na
účet výkupních cen od zemědělce.
Ostatně tyto ceny, jak vidíte, mají vzestupnou
tendenci. A koneckonců každý je hoden své
mzdy a každý má nárok na existenční
úroveň, kterou mu může naše hospodářství
zajistit. Likvidace vyrovnávacího fondu by byla
tedy možná buďto snížením
cenové hladiny průmyslových výrobků
natolik, aby zmizela disparita, která tu ještě
je, nebo říci si: Udělali jsme chybu, a hledat
nápravu v opatřeních, jež byla námi
doporučována. A není to věru těžké.
Já jsem si v této věci připravil přesný
propočet, co intervenuje stát na spotřebitelské
dávky, které tu jsou za měsíc září
r. 1947. Jde tu o intervenci v mase, másle, sádle,
umělém tuku, vejcích a mléku. U dětí
do 6 let to dělá měsíčně
39.55 Kčs, u dětí do 12 let 32.76 Kčs,
u mladistvých do 20 let 35.66 Kčs, u dospělých
lidí 17.78 Kčs, u pracujících, kteří
mají lístek P 3, 24.26 Kčs měsíčně
a u těžce pracujících s přídavkovým
lístkem P 4 35.02 Kčs. Jde-li o rodinu: muž
a žena, jedno dítě do 6 let a jedno do 12 let,
činí to v září 107.87 Kčs,
čili denně 3.59 Kčs.
Bylo by možné u dělnických rodin v případě,
který jsem uvedl, zvýšit pracujícímu
jeho hodinový plat o pouhých 50 haléřů,
čímž by to bylo nahrazeno, a u člověka
dospělého, který se živí sám
a nemá rodinu, jenom o 60 haléřů denně,
a tím bychom nahradili celou tuto intervenční
politiku, celou tu záplavu zbytečné práce.
Již jsem řekl, že jsou tu jednak nové
mzdové vyhlášky a úpravy, jednak vzrůstající
tendence mzdová, tedy stoupající mzdy, jednak
je před námi úprava platů státních
a veřejných zaměstnanců. Myslím,
že tu jsou psychologické momenty, abychom si řekli,
že s touto věcí už přestanem a
vyřešíme to jiným způsobem. Jsem
pro sociální mzdy. U lidí, kteří
mají děti, ať je to řešeno formou
rodinných přídavků. Přidali
jsme na druhé dítě 50 korun, což je
mnohem více než těch 39 anebo těch 32
korun u dětí do 12 let, o kterých jsem tu
mluvil. Přidali jsme na třetí dítě
100 korun, na čtvrté 150, a to je pětkrát,
šestkrát víc, než co dělá
tady toto. A byl to nějaký problém? Proč
bychom neřekli: Nechť platí tedy zaměstnavatelé
půl procenta nebo více na rodinných přídavcích
a můžeme to vyřešit ihned. Nebude tu nepřehlednost
v hospodářství, ponecháme zdravý
vývoj tvorbě cen a ještě k tomu budou
mít výhody lidé, kteří jich
opravdu potřebují, a ne všichni, tedy i lidé,
kteří mají důchody, jak jsem již
uvedl, jež se rovnají několikanásobku
dělnických mezd nebo státně či
veřejno-zaměstnaneckých platů.
Mějme odvahu řešit věci, pokud je čas,
a lidé to pochopí. Jsou to slova Majerova
- "Lidé to pochopí" - a já je opakuji.
A závěrem bych chtěl vzpomenout oné
chvíle, kdy Majer vstupoval na řečniště
a tleskaly mu všechny strany, vyjma strany jedné,
ale když odcházel, tleskali všichni. Myslím,
že tento potlesk platil především jeho
osobním vlastnostem, píli a práci, kterou
věnuje tomuto těžkému problému,
jakým je výživa lidu. Potlesk však ještě
nedozněl a už napsal deník lidové strany
na Moravě, Národní obroda, tato slova: "Veřejnost
se přece jen doví, do jaké katastrofální
situace přivedlo sociálně-demokratické
ministerstvo výživy naše státní
hospodářství." Hleďte, já
to říkám klidně, tak se poslala slina
v tom okamžiku, kdy Majer, zdálo se, odchází.
Říkám to však klidně proto, že
nadávka není argument a že rozčilení
není program. Říkám to klidně
také proto, že si široké vrstvy občanstva
samy udělají úsudek o objektivnosti Národní
obrody. Ve chvílích, kdy strana, jejímž
jsem příslušníkem, je ochotna obětovat
svoji popularitu v zájmu státu, ve chvílích,
kdy se u nás schylovalo k bouři a kdy přece
musel někdo, kdo je k tomu svým založením
i svým politickým posláním povolán,
říci uklidňující slovo, přichází
váš tisk s útokem, jakému není
rovno. Je třeba říci, že je tu mnohem
více toho, co musíme společně pro
svou vlast učiniti, než toho, co nás snad rozděluje.
V těch rozhodujících chvílích
pro národ se odhodláváme k obětavému
kroku a za to nás váš orgán napadne,
vmete do tváře nadávku a marxofašistech,
kteří přiskočili komunistům
na pomoc v den po atentátu na člena vlády.
To je doslovně citováno z Národní
obrody. Bože, jaký to Babylon a jaké to zmatení
jazyků, neboť v tomtéž čísle
Národní obrody čteme prohlášení
vašeho poslaneckého klubu, ve kterém se praví:
"Vzhledem ke společnému prohlášení
strany komunistické a sociálně-demokratické,
které se rozhodly postupovat společně při
řešení otázek vzniklých z důsledků
letošního sucha, jakož i jiných závažných
otázek, aby tak byl podporován svorný postup
v Národní frontě, prohlašuje Klub poslanců
lidové strany, že bude podporovat každou akci,
která umožní práci Národní
fronty ve prospěch státu." Je pravda, že
jste snad Majera svým potleskem pochválili,
anebo je pravda to, že přivedl naše státní
hospodářství do katastrofálního
stavu? Bylo by slušné, kdyby nedostatek stavebních
dělníků a stavebního materiálu,
který nám tak silně brzdí a podvazuje
provedení stavebního plánu, byl přičítán
neschopnosti vašeho ministra techniky? Bylo by to vůbec
poctivé? Byla by to demagogie a vytkl bych to každému,
říkám každému, kdo by s takovýmto
názorem přišel. (Potlesk.) Ostatně
víte, že ruku, kterou jsme podali komunistům,
podáváme i druhým stranám a podáváme
ji i vám, přesto, že mohu mít po tom
všem, co se stalo, pochybnosti, že bude tak poctivě
přijata, jak upřímně vám ji
nabízíme. Hleďte, nám není Masarykovo
učení jen pláštěm pro naší
politiku. Říkáme zcela otevřeně,
že chceme republiku socialistickou, ale československou,
říkáme, že socialismus je náš
cíl, zcela otevřeně, ale cesta k němu
jest demokracie. A kdo touto demokratickou cestou chce jit s námi,
může být ubezpečen, že jde s poctivým
partnerem, který nikdy nezrazuje. (Potlesk.)
Já vím, že naše národní
povaha nás mnohdy svádí k prudkým
stranickým bojům, že nás nesvár
v dějinách často přivede až na
okraj propasti, na okraj zkázy, a proto upozorňujeme
na těžkou situaci vnitropolitickou i mezinárodní
a voláme po svornosti a po společné práci
pro národ. Vždycky dříve, než něco
vyslovíme, měli bychom si položit otázku,
co by tomu řekl Masaryk. Bylo by méně
roztrpčení mezi námi a více dobré
přátelské shody. Vždycky dříve,
než něco uveřejníme, měli bychom
si to dvakrát, třikrát přečíst,
a věřte, stohy marně popsaného papíru
by lítaly do koše.
Nestydíte-li se za to, co přinesl váš
list o Majerovi, pak se stydím já za vás,
jako bych se styděl za každého, který
by takto jednal. Mohu to říci tím spíše,
že v životě nikdy a nikdo mne neslyšel,
že bych kteréhokoliv politika anebo kteroukoliv stranu
napadl takovým způsobem, který není
možno zvát kvalifikovaným. Masaryk řekl,
že velikost národa spočívá v
jeho mravních hodnotách. Také politické
soupeření by mělo být věcí
mravní, neboť na těch politických meetincích,
na těch schůzích, projevech a shromážděních
a také v tom tisku utváříme člověka.
Chceme lidi vychovat a ne zvlčit, chceme, aby jeden druhého
ctil a ne vraždil na potkáni. U nás jsme dosud
nikoho neobviňovali z nepřízně počasí,
neobviňovali jsme ani ministerského předsedu
ani jeho náměstky a nezvykejme si to ani v budoucnu.
Kolem nás všichni velmi pozorně a bystře
sledují náš vnitropolitický život.
Chcete-li pokračovat ve stranických bojích,
tak můžete být ubezpečeni, že na
to doplatí celý národ. A tož jděme
společně! Vám všem nabízená
ruka k pomoci v práci je podávána upřímně.
Vyřiďme neodkladné věci, kterými
hospodářsky zabezpečíme stát.
Vyřiďme ve shodě a bez licitace otázku
úpravy existencí našich veřejných
zaměstnanců.
Dejme státu ústavu, jež bude obrazem moderních
hledisk na stát spravedlivý, na stát především
sociálně spravedlivý. A pojďme klidně,
s vědomím vykonané práce mezi voliče,
pojďme k voliči, aby si podle své představy
určil, jakou politickou konstelaci si přeje v novém
parlamentě. Nevěřte, že náš
člověk je zaostalý a že mu musí
být podávána politická potrava v tom
nechutném sestavení, jak mu byla podávána
dosud. Ne boj, ale svornost nás všechny může
zachránit. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Stanislav Novák. Uděluji mu
slovo.
Posl. Stanislav Novák: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Na rozdíl od některých projevů v zemědělském
výboru ÚNS, na schůzích a do radia
promluvil pan ministr zemědělství před
týdnem v parlamentě podstatně střízlivěji.
Pozdě, ale přece uvědomuje si ministerstvo
zemědělství strašlivý vliv sucha
na poměry v československém zemědělství.
V květnu nemá pastuchovi oschnout hůl, má-li
být dobrá úroda. Letos v květnu, nejkritičtějším
měsíci, napršelo v Čechách a
na Moravě průměrně 20 mm, zatím
co normálně spadne 66 mm srážek. Na
prahu léta dívali jsme se starostlivě na
jasnou oblohu a vyprahlou zem. Stísněnou náladu
zemědělců nezlepšil ani přebujelý
úřední optimismus. V době, kdy konstatovala
jistá t. zv. odborná ministerská komise,
že v některých krajích republiky prší
a v jiných pak dešťové srážky
očekávají, tenkráte jako na zavolanou
rozepsal se jistý tisk, zejména ten, který
se vyznačuje velkým formátem, na thema "Když
nastaly deště". Prostí rolníci
nechápali, jak někdo u nás může
obviňovat československé občany, že
mají radost ze sucha a že by byli mrzuti nad deštěm.
Katastrofální sucho trvá až do dneška
a ohrozilo sklizeň okopanin stejně jako osev příštích
ozimů, neboť v některých krajích
není ani brázda naorána k setí pšenic
a téměř nikde dosud ozimy nesejí.
Máme neúrodu, jakou jsme v republice ještě
neměli. Před dvěma měsíci byl
prohlášen neúředně reakcionářem
každý, kdo promluvil o ohrožené úrodě.
Dnes jedná o spálené sklizni a o pomoci zemědělcům
vláda, parlament, veškerý tisk a celá
veřejnost, aniž je někdo nazýván
zpátečníkem.
Chlebového obilí bylo loni sklizeno v ČSR
celkem 245 tisíc vagonů, letos maximálně
180 tisíc vagonů, tedy minimálně o
30 % méně. Podobně je tomu se sklizní
jařin. Sklizeň píce je sotva poloviční
a ne vyšší bude úroda bramborů
a cukrovky.
Hrozí nám hlad? Ještě ne. Loňského
roku bylo vykoupeno v českých zemích z celkové
sklizně chlebového obilí 51 %, t. j. 90 tisíc
vagonů, na Slovensku jen 24 %, t. j. 16 tisíc vagonů.
Dohromady 106 tisíc vagonů, a k tomu slušná
výpomoc UNRRA. Ministerstvo výživy předpokládá,
že bude letos vykoupeno 70 tisíc vagonů chlebovin,
z toho 62 tisíc v Čechách a na Moravě
a jen 8 tisíc na Slovensku. Kromě toho má
býti dovezeno 20 tisíc vagonů pšenice
ze Sovětského svazu a menší množství
ze severoamerické Unie. Proti loňsku nedostává
se asi 30 tisíc vagonů, při čemž
výkup 70 tisíc vagonů byl odhadnut více
než optimisticky. Pravděpodobně bude o 10 až
20 tisíc vagonů nižší. Ale netřeba
se strachovat. 80 tisíc vagonů obilí, včetně
dovozu, dá při vyšším vymílání
tolik mouky, jako 90 tisíc vagonů při vymílání
dosavadním. Dostaneme-li 25 tisíc vagonů
kukuřice, které sjednal pan ministr zahraničního
obchodu se zástupci rumunské vlády, bude
možno výměnou, ale jen z ruky do ruky, získat
od zemědělců ječmen na slad a 5 až
10 tisíc vagonů ječmene zpracovat na ječnou
mouku. Zbytek mouky, asi 20 %, musí být nahražen
brambory. Také pivo bude slabší, aby bylo více
vepřového.
Loňského roku utržili zemědělci
v Čechách a na Moravě za 90 tisíc
vagonů chlebového obilí celkem 3 1/3
miliardy Kčs. Letos za 50 tisíc vagonů utržili
by jenom 1,92 miliardy Kčs. Stejně orali, seli,
stejně pracovali jako loni, dráže platili pracovní
síly, ale tržba za chlebové obilí by
byla menší o 1.400 mil. a za krmné, z něhož
konečně nemohou nic odprodat, o 470 milionů,
dohromady o 2 miliardy méně než r. 1946. Jestliže
celková tržba všech zemědělců
v Čechách a na Moravě činila loni
za veškerou úrodu 20 miliard, utržili by při
letošní neúrodě při nezměněných
cenách méně o 7 1/2
miliardy, t. j. jen 12 1/2 miliardy, a to
za ovoce méně o 200 mil., za brambory o 600 mil.,
za cukrovku o 900 mil., za mléko o 1500 mil., za hovězí
dobytek 700 mil., za vepřový dobytek 750 mil., za
vejce 600 mil., za drůbež a ostatní 250 mil.
12 1/2 miliardy, paní a pánové,je
mnoho peněz, ale pro jednu ze 2 1/2
milionu osob v zemědělství je to příjem
5.000 Kčs ročně, t. j. 400 Kčs měsíčně
na jednu osobu v zemědělství. Z tohoto důchodu
je třeba ještě platit daně, řemeslníky,
nakoupit hnojiva a pod.
Po uvážení této situace rozhodla vláda,
že letos budou vypláceny k cenám plodin příplatky.
To není dar ani subvence, to je mzda a investice. Ceny
zemědělských výrobků musely
býti zvýšeny, aby bylo zabráněno
neblahým důsledkům nejen sucha, ale také
dřívější nerentability zemědělské
výroby.
Paní a pánové, nutno konstatovat, že
vedle přírodních vlivů má vinu
na dnešní nepříznivé obilní
situaci pochybená zemědělská politika,
kterou jsme v uplynulých dvou letech tolikrát kritisovali.
S politováním konstatujeme, že našich
dobře míněných rad nebylo dbáno
a že se dostavují následky, jichž jsme
se obávali a před nimiž jsme varovali. Je obecně
známo, že vesnice a zemědělská
výroba těžce churaví a je léčena
neodborníky. Po válce, jež vyčerpala
naše zdroje a kdy pohotové zásoby byly zmenšeny
na minimum, bylo zřejmo, že je nutno podporovati co
nejvíce zemědělskou produkci, aby výživa
národa byla zajištěna, zejména když
nebylo možno spoléhat na krytí schodků
dovozem. Místo podpory byli však zemědělci
zneklidňováni a naše upozorňování
vyznělo naprázdno.
Všeobecný nedostatek měl být pobídkou
k přeorientování spotřeby ze značné
části na spotřebu výrobků rostlinných,
jež zajišťují z téže plochy
větší množství kalorií,
a k odpovídajícímu způsobu regulování
jak výroby, tak spotřeby, zejména cenovou
politikou. Místo toho stanovila vláda neúměrně
nízké ceny rostlinných výrobků,
zejména obilí. Vždyť při indexu
3 až 3.25 byla na př. základní cena
letošní pšenice 400 Kčs pouze 2.38 násobek
ceny předválečné, která činila
167 Kčs. U žita je to 2,50 násobek. u ječmene
2,03, u ovsa 2,33 násobek. Uvědomíme-li si
všechny příčiny dnešního
kritického stavu, docházíme k závěru,
že vedle okamžitých opatření, jež
by pomohla nejvíce postiženým zemědělcům,
je nutna hluboká změna dnešní zemědělské
politiky ve všech směrech. zejména pak v politice
cenotvorné, má-li býti pomoženo zemědělcům
a má-li býti pro příště
zabráněno škodám, jež by ohrozily
celé naše národní hospodářství.
Je tedy bezpodmínečně nutno, aby zemědělská
politika uskutečnila pro budoucnost zvýšení
základních cen obilí v rozsahu. odpovídajícím
výrobním nákladům, bez ohledu na dobové
krátkodobé příplatky. Loňského
roku při průměrné sklizni 16 q byla
výrobní cena pšenice 450 Kčs a prodávala
se za 390 Kčs. Se ztrátou 100 Kčs na 1 q
prodávalo se loni žito a podobně i krmné
obilí. Ztrátové byly brambory i cukrovka.
Letos při zvýšené režii - mzdy
zemědělského dělnictva byly zvýšeny
- a menší úrodě je výrobní
cena pšenice průměrně 700 až 750
Kčs, zatím co po úhradě cen prodává
se za 590-600 Kčs. Téměř všechny
průmyslové výrobky jsou na světovém
trhu lacinější než naše, avšak
zemědělské výrobky na světovém
trhu jsou dražší. Každý cent obilí,
který z ciziny dovezeme, musíme subvenčně
zlevnit o 340 Kčs. Výrobní cena 1 litru mléka
činí letos při zdražení statkových
krmiv o 100 % 6.50 až 7 Kčs. Prodejní cena
je 5.50 Kčs. Rozdíl cen musí zemědělec
uhradit delší pracovní dobou a nižší
mzdou.