Všechna opatření učiněná
ministerstvem zemědělství je třeba
uvítat a považovat je za opatření nutná.
Proto bude povinností nás všech postarati se,
aby opatření, která ministerstvo zemědělství
učinilo anebo navrhlo, byla také realisována.
V roce 1945 stáli jsme rovněž před velkým
problémem zásobování našeho lidu.
Dík uvědomění našich rolníků
jsme vzhledem k velké jich pracovitosti a svědomitosti
s úspěchem zvládli problémy dotýkající
se celého národa. Rovněž odpovědnými
zásahy lidové správy a širokých
konsumentských vrstev a jich ukázněností
podařilo se nám tento problém překonati.
Proto věřím, že i letošního
roku při opravdové svědomitosti nás
všech se nám podaří zmírniti
následky sucha, které se v tomto roce vyskytly,
a pak bude výživa lidu zajištěna. Náš
národ od nás očekává reálné
vyřešení těžkostí; toho
si musíme býti vědomi. Proto pryč
s těmi, kteří mluví a připravují
bídu, a skutečnou podporu těm, kteří
vyvinou odpovědné úsilí na zajištění
výživy lidu! (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dříve než
udělím slovo dalšímu řečníku,
dovoluji si upozorniti paní a pány poslance, že
skutečně platí nový jednací
řád, podle kterého mají býti
řeči přednášeny a ne čteny.
Mám dojem, že většina poslanců
si vykládá tento zákon, námi přijatý,
příliš liberálně, a prosím,
aby se další řečníci drželi
jednacího řádu.
Dalším řečníkem je p. posl. Skaunic;
dávám mu slovo.
Posl. Skaunic: Paní a pánové!
Předem, pane předsedo, děkuji, že to
neštěstí potkalo právě mne. Ale
je to zcela v pořádku a já s tím zcela
souhlasím, protože parlament se opravdu stal takovým
čtenářským spolkem, (Potlesk.)
nezáživným, zejména u těch pánů,
kteří ani číst to dobře nedovedou
a pohrouží nos pěkně tady do toho svého,
co mají předloženo, a podle toho potom také
pozornost vypadá.
Nechci zdůrazňovat bohatý materiál,
který nám pan ministr Majer přinesl.
Jsme mu vděčni za jeho opravdu poctivou snahu, za
všechnu tu práci a píli, kterou výživě
lidu věnoval. Nechci se také zmiňovat o tom,
jaké těžkosti působí zásobovací
situace u nás a ve světě, nechci mluvit o
tom, oč jsou naše příděly větší,
než jsou na př. v zemích, které mají
styky s dominiemi a koloniemi, nechci hovořit o tom, jak
neporovnatelně větší jsou naše
příděly proti přídělům
ve Francii, proti přídělům v Anglii
a v jiných a jiných evropských státech
- nemluvím ani o těch zemích, které
jsou tak přímo kolem nás.
Ministr Majer nám řekl svými prostými
slovy, že můžeme počítat jen s
tím, co se nám urodilo a co dovezeme ze zahraničí,
že budeme muset šetřit a že lid to pochopí.
Pravda, lid to pochopí, ale jedině tenkrát,
když bude to málo, co máme a co nám
pro výživu lidu zbývá - já nemám
pesimistické názory a také je nechci šířit,
budu o tom mluvit - rozděleno spravedlivě mezi všechny
pracující vrstvy a všechny občany v
tomto státě.
Kol. Klícha našel 8.000 vagonů. No,
snad jsou jeho záznamy správné; je to potěšitelné,
ale pochybuji, že by o těch 8.000 vagonech obilí
ministr Majer nevěděl. Ono je to totiž
tak: víc než 8.000 vagonů obilí potřebujeme,
abychom naplnili distribuční síť, t.
j. počínaje od mlýnů, od sýpek
do obchodů atd. Kdybychom byli vyjedli všechno obilí
až na 1 kg, řekněme, do 31. července
a začali nový rok bez zásob, tedy bychom
prožili strašlivou katastrofu, a také se musí
počítat s tím, že těch 8.000
vagonů, které tady našel kol. Klícha,
budeme muset nechat příští rok do nových
žní, že je sníst nemůžeme;
to je konec konců logické.
My také víme, že dovozní možnosti
naše jsou omezeny, že nemáme dostatek prostředků
na dovoz potravin, zejména z dolarových zemí
- to je všeobecně známo - a že budeme
muset velmi šetřit a velmi uvažovat. Zadarmo
nám nikdo nic nedá; dovoz potravin zaplatíme
jenom - to už tu konec konců bylo zdůrazněno
svou těžkou prací.
Ano, budeme šetřit, a lid to pochopí, bude-li
to, jak jsem již řekl, spravedlivě rozděleno.
A to je také důvod, proč jsem se přihlásil
dnes k řeči. Na jaře jsme odhlasovali zákon
proti černému obchodu. Je to zákon velmi
přísný, zákon, který dovede
a může postihnout všechny ty, kdož se neřídí
zásobovacími příkazy a nedodržují
ceny. Zákon dal do rukou naší lidové
demokracie neobyčejně velkou moc a neobyčejně
velké prostředky. Vždyť stíhání
černého obchodu provádějí především
okresní národní výbory. Je to v rukou
cenových kontrol a v rukou bezpečnostních
orgánů. A jestli kol. Klícha tu říkal,
že ministerstvo výživy ne dost přísně
stíhá šmelináře, pak bych řekl,
že se obrátil patrně na špatnou adresu.
Já nechci ovšem dělat ministru výživy
žádného advokáta, ale řekněte
mně: jděte si kam chcete, dostanete všechno
ve všech pražských a jiných restauracích
a nemusíte předložit vůbec lístky;
dostanete všechno bez lístků, ale za šmelinářské
ceny. A jeďte si třeba z Prahy do Brna, na každém
nádraží zaplatíte za párek s
houskou anebo s chlebem 16 Kčs a nepožadují
na vás lístky, ale zase šmelinářské
ceny. Tak se mi zdá, že celá ta naše cenová
kontrola a to všechno chodí se zavázanýma
očima, celá spravedlnost lidská, která
tu je, a nemáme vůli tuto otázku řešit.
Jděme tedy do svého vlastního nitra všichni
a řekněme si, že vymýtíme ten
nešvar, který tu je. Já vím, že
nám pro zásobování těch vrstev
lidí, kteří si nemohou koupit párek
za 16 Kčs a kteří nemohou platit 30 Kčs
za 1 kg mouky, že nám tím unikají vagony
a vagony zboží.
V oficiálních i úředních časopisech
čteme, že na černém trhu stojí
kilogram pšeničné mouky 30 Kčs, atd.
Nás tady ty úřední ceny na černém
trhu nezajímají; ty mohou snad zajímat jenom
šmelináře, aby věděli, jak běží
nahoru černá bursa. Nás by zajímalo
víc, kdyby byly uveřejňovány seznamy
těch, kteří na černém trhu
nakupují za tyto šmelinářské
ceny, a seznamy těch, kteří za ně
prodávají, a nás by zajímalo, kdyby
byly více publikovány zprávy o tom, jaké
tresty tito šmelináři dostali. Proto požadujeme
zvýšenou pozornost všech státních
orgánů proti černému trhu a voláme
také všechno občanstvo, aby nám v této
věci pomáhalo. Je pravda, že převážná
část těch šmelinářů
nejsou řádní obchodníci. Ale tím
více se má proti nim zakročovat, aby i v
tomto směru již jednou u nás byl pořádek.
Za tohoto stavu doplácejí na poctivost řádní
lidé a všichni ti, kteří úzkostlivě
dbají všeho, co přináší
sice velmi mnoho práce - vy snad nejlépe víte,
jaká je to obrovská práce se stříháním
a lepením všech těch lístků,
se všemi těmi zásobovacími výkazy
atd. - ale v celku málo zisku.
Jsou to především spotřební družstva,
na která tu bylo - bohužel, musím to konstatovat
- v tomto zákonodárném sboru několikráte
útočeno. A tu bych chtěl docela klidně
a docela objektivně posoudit, co na těch útocích
je, jsou-li podloženy, zda jsou objektivní, zda je
to spravedlivé. Spotřební družstva jsou
především sociálními institucemi
konsumentů. Jejich poslání lze vyznačiti
jako širokou vzájemnou pomoc pracujících
vrstev. Bývaly v dobách minulých vždycky
regulátory cen a budou jimi, jakmile přestane toto
přídělové hospodaření
a jakmile nastane volné soutěžení. Jejich
úkolem však bylo vždycky pečovat nejenom
o to, aby občanstvo dostalo levné, nezdražené
a kvalitní potraviny, ale také měla ještě
a mají tato družstva celou řadu jiných
sociálních úkolů. Především
se velmi starají o své zaměstnance. Chtěl
bych se zeptat, pánové, kde najdete zaměstnavatele,
který v případě invalidity nebo stáři
se stará tak o svého zaměstnance, jako je
tomu u velké většiny spotřebních
družstev? Ta připlácejí k malým
pensijním důchodům takové přídavky,
aby zaměstnanci mohli klidně a bezstarostně
prožít své stáří.
Družstva mají ještě jiná sociální
poslání. Nejenom že ve formě restituce
vracejí svým členům část
svého zisku, ale také se starají v případě
nemoci, v případě úmrtí o svoje
členstvo. Družstva byla proto zařazena vždycky
a podléhala dříve dozoru ministerstva sociální
péče. Tím snad nejlépe vynikl charakter
družstev. To okupanti změnili a zařadili družstva
do hospodářské skupiny maloobchodu. A tak
se mi zdá, že družstva platí této
hospodářské skupině maloobchodu svoje
vysoké příspěvky - a jsou to statisícové
a milionové částky - jenom proto, aby tato
hospodářská instituce maloobchodu se o ně
nestarala, ale dopustila, aby se na ně ustavičně
a ustavičně útočilo. A nyní
prosím, řekněme si, jak to ve skutečnosti
vypadá.
Družstva organisují již dnes více než
800.000 spotřebitelských rodin. Dosáhnou
v brzké době při velkém tempu a získávací
práci a při nynějším přílivu
členů do družstev počtu - a také
jsme si to uložili do našeho dvouletého plánu
- jednoho milionu spotřebitelských rodin. Družstva
pečují o více než 3 miliony hlav a ne
2,800.000, které zde byly teď uvedeny a které
byly ještě znevažovány. Útoky,
kterými jsou družstva zasypávána, odpusťte,
mohou se podobat jenom štěkotu na měsíc.
Nikdo, opakuji, nikdo vývoj tohoto sociálního
hnutí nezastaví. Tyto snahy byly by tak malicherné
a marné, jako by byla malicherná snaha zastavit
slunce před jeho východem. My potřebujeme
distribuci levnou. Družstva tento svůj úkol
plní. My potřebujeme distribuci poctivou. Pánové,
když se tak útočí na družstva,
řekněte mi jeden případ, že by
se spotřební, konsumní družstva zpronevěřovala
poctivosti v přídělovém řízení.
Družstva jsou vůči svým zaměstnancům,
kteří by se dali svést k nepoctivosti a něčeho
se dopustili, neúprosná. Znamená to okamžité
propuštění ze služeb a okamžité
oznámení - a to mi kol. Žáčková,
která je v družstvu, kde já jsem předsedou,
potvrdí bezpečnostním úřadům
každého takového nepoctivého zaměstnance.
My potřebujeme toleranci všech lidí dobré
vůle, kteří mají rádi svůj
stát. V družstvech jde o hospodářské
zájmy drobných lidí, a měla by být
proto družstva uchráněna v budoucnu všech
útoků ať zvenčí, anebo zevnitř.
Vždyť družstevnictví je přece jenom
věcí celé Národní fronty. Vždyť
v těch družstvech jsou prosti příslušníci
všech stran Národní fronty. Útočíme-li
na družstva, útočíme tím do vlastních
řad. Týká se to také i těch
dobrých, poctivých stoupenců družstevního
hnutí, kteří jsou ze řad lidové
strany. Já bych tu mohl přečíst citát
náměstka předsedy vlády dr Šrámka,
jaký on má vřelý a krásný
poměr k družstevnímu hnutí. A divím
se proto, že ustavičně tyto útoky zde
jsou.
Pravda, jsou námitky, že vedle národního
podnikáni zaručil náš vládní
košický program také úplnou rovnoprávnost
pro podnikání soukromé a pro podnikání
družstevní. Soukromý sektor si stěžuje
na podnikáni družstev a družstva si stěžuji
na preferování soukromého sektoru. 18. června
byla zde v parlamentě podána interpelace pánů
posl. Hořínka a spol., ve které je
žádáno, aby jednomu družstvu našeho
moravského Slovácka bylo zrušeno pět
výdejen, které toto družstvo otevřelo
v pozdních měsících roku 1946. Od
1. srpna 1946 nemělo být povolováno otevírání
obchodních živností a já řeknu,
že správně, neboť naše distribuce
je přebujelá a je těch živností
zbytečně mnoho. V třetím a čtvrtém
čtvrtletí roku 1946, tedy po zákazu, který
tu byl, bylo povoleno 9.617 nových obchodů, do konce
roku 1946 zaniklo 6.045 obchodů, vyvstalo tedy 3.574 nových
obchodů. Na Moravě v té době vznikl
nový přírůstek 1.318 obchodů.
To pánové, kteří podávají
interpelace, nevědí? Vidí jenom to, že
spotřební družstvo našeho Moravského
Slovácka si otevřelo 5 filiálek. Z tohoto
počtu nově a nezákonně otevřených
obchodů se neotevřelo ani jedno procento družstevních
výdejen na Moravě. Tak tomu se říká
rovnoprávnost? Kde je hájena zásada, tak
slavnostně v košickém vládním
programu hlásaná? Poslyšte ta slova slavného
košického vládního programu: "Vláda
bude plně podporovat tvůrčí iniciativu
a veřejnou činnost nejširších lidových
vrstev. Lid bude mít právo na tvoření
dobrovolných organisací různého druhu,
politických, odborových, družstevních,
kulturních a jiných a uskutečňovat
prostřednictvím těchto svá demokratická
práva." Co z tohoto slibu bylo splněno? Tolerujete
otvírání tisíců obchodů
soukromníků, tisíců živnostenských
oprávnění ke škodě dosavadních
živnostníků, nevidíte, že tím
snižujete jejich životní úroveň,
že jejich obraty jsou menší a že při
tom maličkém rozpětí maloobchodním,
které tu je, musí ti lidé živořit,
že je tou rozbujelou distribucí zrovna vháníte
do toho, aby se dopouštěli nepoctivého obchodování,
poněvadž nemohou být živi z toho, co jim
rozpětí dovoluje. Ale vidíte naproti tomu
5 družstevních výdejen.
Jsou tu námitky proti výhodnějšímu
zásobování družstev. Není to
pravda. Není výhodnějšího zásobování
družstev a já vám přinesu v nejbližší
době doklady, které vás přesvědčí.
Je-li stokráte družstvo poškozeno a jen jedenkrát
zvýhodněno, už se to vidí a už
se proti tomu mluví. Družstvo, jehož předsedou
jsem, nedostalo přiděleno ani tolik textilií,
co jeden jediný velkoobchodník v Brně, a
při tom toto družstvo zásobuje 250.000 hlav!
Taková je pravda.
Nebyl bych o tom zde hovořil, kdyby nebylo těch
útoků. A opravdu nemá smyslu se rozčilovat.
Já konec konců myslím, že my družstevníci
i maloobchod máme stejné zájmy a že
se tyto zájmy dají velmi dobře skloubit.
Vždyť vidíte, jak den ze dne rostou obchodnická
družstva, aby dosáhla velkoobchodní marže,
nebo aby dosáhla lepšího cenového rozpětí.
Obchodníci, kteří přicházejí
na chuť družstevnímu podnikání,
se sdružují a vyřazují tak velkoobchod.
Ano, tam je cesta všech poctivých obchodníků,
všech poctivých lidí, kteří to
s lidově demokratickým režimem myslí
opravdu upřímně. My očekáváme
veliký rozmach družstevního hnutí. Bude
to v době, kdy nastane zdravé soutěžení
a přestanou všechny ty nynější
zábrany zdravého soutěžení. Bude
to v době, kdy se nám zcela jinak povede v opatřování
potravin, poživatin a všech potřeb, které
pracující člověk potřebuje,
a já věřím, že potom teprve nastane
obrovský rozmach družstevnictví.
Řeknu vám o tajemství úspěchu
družstevního podnikání. Mám tu
čísla. Bohužel, jsou to data Státního
statistického úřadu z roku 1940. Nová
se teprve dávají dohromady, nová se teprve
zjišťují, ale relativně to bude stejné,
nebo, spíše bych řekl, ještě lepší
ve prospěch družstev. Podle tehdejšího
zjištění bylo v Čechách a na
Moravě 36.855 maloobchodních podniků, které
dodávaly přímo spotřebitelům.
V těchto podnicích bylo činno 69.710 osob
a tržba činila 6.123 milionů korun. Z toho
bylo 2.700 prodejen spotřebních družstev. Na
družstva připadalo jen 6.8 % všech maloobchodních
podniků, působilo v nich 10.9 % všech osob
v maloobchodním podnikání činných,
ale jejich tržba činila 19 %. Ač měla
družstva jenom 6.8 % výdejen, měla 19 % tržby.
Na jeden maloobchodní podnik připadalo průměrně
137.000 korun tržby, na jednu družstevní výdejnu
však 510.000 korun. Tržba na jednu osobu, činnou
v maloobchodním podnikání, byla 76.000 korun,
na osobu činnou v družstvu byla 172.000 korun. A v
tom je to tajemství úspěchu družstevního
podnikání: ve zlevněné distribuci,
v poctivosti vůči spotřebiteli. Jedině
proto mohou družstva vracet spotřebiteli více
než jiné podnikání. Jedině proto
mohou pečovat o své zaměstnance a plnit své
sociální poslání.
Spotřební družstva ubezpečují
ministra Majera, že budou poctivě plnit svůj
úkol, a vyzývají všechny ty, jimž
je svěřena distribuce, všechny obchodníky,
k soutěži v plnění všech povinností,
jež jsou dány přídělovým
hospodářstvím, ve splnění všech
těch povinností, jež nám ukládá
tato těžká doba. Náš hospodářský
život je velmi komplikovaný, a to nejenom pro nedostatky,
které jsou zaviněny ochromeným hospodářstvím
v celém světě, ale také které
jsou zaviněny příčinami, jež
my, malý národ, nedovedeme a nemůžeme
vyřešit. Ale jsou také zaviněny především
tím, že nevolíme vždycky správnou
cestu, kterou by bylo možno tyto těžkosti změnit.
Snad se nenajde ani jediný člověk - říkám
to zcela klidně a bez rozčilování
- který by dnes ještě schvaloval způsob,
jakým jsme v jarních měsících
řešili otázku zvýšení úrovně,
otázku zlepšení existence všech pracujících
vrstev a tím i otázku intervenčního
fondu. Naše kritika byla tehdy odmítána. Dnes
je však zkušenost, že intervenční
fond nezíská dávkou, která zatěžuje
i náš průmysl, potřebnou částku,
a i tehdejší obhájci fondu, kteří
se stavěli proti našemu kritickému stanovisku,
přiznávají jeho velkou pasivitu. Fond bude
pasivní částkou 3-3 1/2
miliardy Kčs. Při tom však intervenční
fond neobyčejně zatěžuje 4 % dávkou
některá naše průmyslová odvětví.
Základní chybou příspěvků
do intervenčního fondu je to - a na to jsme stále
poukazovali - že se řešila tato otázka
lineárně a že se neurčilo, která
odvětví mohou a která nemohou zaplatit 4
% ze svého odbytu. Účelem dávky mělo
přece být odčerpání zisků
vyplývajících ze zlepšených pracovních
podmínek. Mělo-li býti tohoto výsledku
dosaženo, bylo nutno, aby byl příspěvek
vyměřován podle jednotlivých odvětví
a podle toho, jak velikost výroby, racionalisace, snazší
odbyt atd. v tom či onom odvětví přináší
přebytky.
Co navrhovala tehdy sociální demokracie? Za prvé
provést generální revisi cen a na základě
této revise snížit ceny tam, kde to zvýšení
výroby a snížení výrobních
nákladů dovoluje. Za druhé odbourat nebo
aspoň podstatně snížit spotřební
daně zatěžující základní
životní potřeby, jako jsou cukr, maso a tuky,
a zrušit obratovou daň u potravin. Za třetí
snížit distribuční rozpětí
u masa i cukru. Za čtvrté neintervenovat v cenách
průmyslových výrobků, v textilu, obuvi
a v jiných výrobcích. Je naprosto nelogické,
abychom subvencovali kožedělný průmysl
tím, že intervenujeme v cenách pracovní
a dětské obuvi, a zároveň abychom
tento kožedělný průmysl zatěžovali
z celého jeho odbytu částkou 4 %. Bylo by
jednoduché a logické, kdyby výrobci snížili
přímo ceny pracovní obuvi bez subvence a
použili ke krytí tohoto schodku zisků z prodeje
nebo výroby obuvi jiných druhů.
Tyto návrhy měly zvýšit životní
standard obyvatelstva snížením cen a měly
být doplněny návrhy na zlepšení
nedostatečných důchodů, na snížení
daňového zatížení a na úpravu
mezd a platů státních a veřejných
zaměstnanců. A prosím, je tomu teprve necelého
půl roku, co jsme se těmito věcnými
argumenty zabývali a bojovali proti způsobu, jakým
byla otázka snížení cen vyřešena.
Přijdu ještě k tomu, co celý tento intervenční
fond u masa, másla, tuků, mléka, vajec atd.
prakticky pro pracujícího člověka
znamená.
Jaké jsou zkušenosti po tomto půlroce? Nevyhnuli
jsme se tomu, aby se neupravily platy některých
kategorií zaměstnanců. Především
to bylo dělnictvo zemědělské, pak
přišli stavebníci, nyní hovoříme
o úpravě platů státních zaměstnanců.
My jsme také od té doby upravili daně, snížili
jsme daň důchodovou, vyšly různé
platové vyhlášky - a konec konců statistická
zjišťování nás přesvědčí,
že přes veškeré zábrany, které
byly udělány, nám cenová hladina stoupá.
Jediným argumentem proti tomu, co jsme navrhovali my, totiž
ty nízké důchody upravit, bylo to, že
by se tím zvýšily mzdy, že by tady byl
tlak na státní finance zvýšením
platů atd. a že by tím muselo nezbytně
dojít k opatřením, která by nesla
v zárodku inflaci.