Paní a pánové, v našem tisku se objevují
čas od času velmi dojemné hlasy na adresu
osudu obyvatel daleké Indonesie. O osud našich zemědělců,
o tu okolnost, že musí pracovat od rána do
noci, od jara do podzimu za nejnižší mzdu anebo
beze mzdy, není ve velké části našeho
tisku zájem.
Je tragické, že zemědělec musí
omezovat vydání za pracovní síly,
za hnojiva a krmiva a nemůže kupovat drahé
stroje, ba ani je nemůže udržovat na dosavadní
výši.
Tak zv. kapitalistická disparita v zemědělství
zvyšuje se pod patronancí nové zemědělské
politiky. Nepřihlížíme-li k mimořádným
příplatkům k cenám, činí
41 %; je však pravda, že jsme měli ještě
větší cenové disparity v dobách
první republiky.
Jsou lidé, kteří odsuzují nejen starou
zemědělskou politiku, ale kteří odsuzuji
i celou první republiku, třebaže to byla republika
Masarykova a Benešova a my jsme na ni hrdi.
Paní a pánové, je sice pravda, že jsme
měli na př. v r. 1931 46 % disparity, v r. 1932
dokonce 63 %, v r. 1933 59 %, v r. 1934 49 % a v r. 1938 43 %
disparity, avšak to bylo v době, kdy byla v celém
světě zemědělská nadprodukce
a kdy k nám byly dováženy cizí zemědělské
výrobky za ceny, s nimiž naše zemědělství
nemohlo konkurovat, na př. suroviny pro výrobu umělých
tuků, cizí sádlo a pod. Dnešní
poměry - v době světového nedostatku
potravin - jsou zcela jiné a nelze je srovnávati
s poměry v dobách světové krise předválečné.
Srovnati lze jediné cenové poměry 2-3 roky
po první světové válce, tedy r. 1921,
kdy rovněž byl světový nedostatek potravin.
Tehdy však cenová disparita v republice byla opačná;
činila 7 % ve prospěch zemědělských
výrobků. S cenovou disparitou ve výši
30 % jsme přecházeli z protektorátu do nových
poměrů porevolučních. Tehdy pan ministr
Ďuriš slavnostně hlásal, že
naše vláda uznává oběti zemědělců
a první co učiní, že bude odstranění
cenové disparity.
V důsledku cenových úprav na podzim 1945
skutečně nebylo již u nás cenové
disparity v zemědělství v září
a říjnu 1945. Avšak od 1. prosince 1945 při
všeobecném zvyšování cenové
hladiny na trojnásobek předválečných
cen pan ministr zemědělství jako správce
příslušného resortu nenavrhl takovou
cenovou úpravu, která by byla udržela krok
se vzestupem mezd a ostatních zemědělských
výrobních prostředků. Naopak, ceny
obilovin dokonce vůbec nebyly zvýšeny, a to
je velká vina t. zv. novodobé zemědělské
politiky.
Tím se stalo, že cenová disparita v zemědělství
v první polovici r. 1946 vystoupila na 53 %. Když
se jednalo o cenách ze sklizně 1946, zástupci
KSČ v čele s p. ministrem Ďurišem
navrhovali zvýšení obilních cen o 20-30
Kčs na 1 q, t. j. o částku, kterou bylo možno
ušetřiti na distribuci. Teprve zásahem Jednotného
svazu českých zemědělců a ostatních
stran Národní fronty podařilo se prosadit
zvýšení cen obilovin o 80 Kčs na 1 q.
Tehdy cenová disparita klesla na 42 %. Historie se opakovala
na jaře 1946. Následkem zvýšení
cen pšenice bylo možno očekávati pokles
disparity na 38 %, avšak v důsledku zlepšení
mezd zemědělského dělnictva, aniž
byly zvýšeny ceny zemědělských
výrobků, disparita vystoupila znovu na 41 %. Vláda
měla dobrý úmysl snížit ceny
výrobních prostředků, avšak kromě
slevy na petroleji a naftě jsou snížení
tak nerovnoměrná a nedostatečná, že
všeobecně pociťuje jejich vliv jenom nepatrná
část našich zemědělců.
Je to blahodárný výsledek tak zvané
intervenční politiky. Zemědělci vznesli
také odůvodněné námitky proti
sazbám úrazového pojištění
32 Kčs z jednoho hektaru. Ministerstvo sociální
péče vyhlásilo však opět stejnou
sazbu a v ústředním vedení úrazové
pojišťovny bez hlasu zemědělců
a proti námitkám zástupců Jednotného
svazu českých zemědělců bylo
na těchto sazbách setrváno.
Namítá-li tedy nová zemědělská
politika na adresu tolik odsuzované první republiky,
že disparita po pět let byla vyšší
než je nyní, stalo se tak v důsledku zcela
jiných odbytových poměrů v zahraničí,
než jsou dnes. Tehdy také ani v jediném roku
neklesla sklizeň po jednom ha tak hluboko jako letos a
zemědělské výrobky z okolních
států byly nám tenkráte nabízeny
o 30 až 40 % laciněji, kdežto letos tržili
jsme ve světě za konsumní a sadbové
brambory, slad a jiné výrobky ceny až o 50
% vyšší, než jsou domácí ceny,
a stát jako vývozce zemědělských
výrobků vykazoval stamilionové zisky.
Příplatek k cenám zemědělských
plodin sníží celkovou disparitu v krajích
průměrné nebo dobré úrody.
Kolik krajů republiky vykazuje však uspokojivou úrodu?
Podle úředního optimismu není ani
dnes ještě tak zle. 8. srpna t. r. prohlásil
na př. podle brněnské Rovnosti zásobovací
referent zemského národního výboru
v Brně inž. Gloziga, že krmiv bude více
než v minulých letech. Slíbil, že odpovědní
státní činitelé předloží
veřejnosti na mimořádné pracovní
schůzi v Praze přesný plán objemových
i náhradních a umělých krmiv. Tento
plán disposice a distribuce krmiv bude prý jasným
a přesvědčivým důkazem, že
o krmiva dobytku bude postaráno lépe než v
kterémkoliv předcházejícím
roce. Jakou radost má z podobného odborného
prohlášení můj 80měřicový
soused, - který do dnešního dne od jara zkrmil
všechno - se o a na otavách sklidil celou jednu fůru
suché píce! Jak se rozjasní tvář
jihomoravskému zemědělci, jehož kontrolovaný
chov byl postižen lomivkou kosti, což je stejně
zlé, jako když vyhoří celá usedlost.
Obávám se, že citované tak zvané
odborné prohlášení nepochopí
hladem mořená zvířata. Ani jediná
jalovice neztloustla dosud na základě předloženého
plánu a stejně tak nelze nakrmit krávy výtisky
brněnské Rovnosti, která ostatně ani
pro čtenáře není stravitelná.
(Potlesk.)
Cenové příplatky zřejmě umožní
vyšší výkup zemědělských
plodin, ale nepomohou nejvíce postiženým rolníkům.
Tak na př. patnáctihektarový zemědělec,
který prodá normálně i letos 30 q
pšenice, obdrží na příplatcích
6.000 Kčs. Zemědělec, který z téže
výměry odprodá v důsledku neúrody
jen 10 q, obdrží na příplatcích
jen 2.000 Kčs, ale sníženou sklizní
ztrácí částku za 20 q po 400 Kčs,
to je 8.000 Kčs, takže má i po zavedení
příplatků ztrátu 6.000 Kčs.
Je nutno konečně již nastolit pořádek
v tak zvané intervenční politice, neboť
dnešní praxe vede k asociálním zjevům.
Děti generálního ředitele či
dobře situovaného národního správce
pobírají intervenční příspěvky
na levné mléko. Početná rodina ustarané
domkářky, klesající pod tíhou
práce na poli a starostí o děti, nedostává
však žádných intervenčních
příplatků. Pro zemědělce, kteří
nemají dostatek osiva a krmiva, kteří nedodají
žádné obilí, brambory či cukrovku
na trh, jsou příplatky naprosto bezcenné.
Půl miliardy věnované na tyto účely
stačí tak na dotaci zlevněného osiva
a sadby, ale na přímou pomoc zemědělcům
naprosto nepostačí.
Drobným a středním zemědělcům
jiho- a středomoravských okresů stejně
jako v ostatních postižených krajích
republiky je bezpodmínečně nutno vypomoci
okamžitým uvolněním vázaných
vkladů ve výši alespoň 3 miliard Kčs.
Paní a pánové, je obecně známo,
že když někdo v pohraničí kupuje
piano z konfiskátu, dostane uvolněn vázaný
vklad. Není důvodu, proč by zemědělec
na nákup osiva a sadby či jiných nutných
výrobních prostředků nedostal uvolněno
z vázaného vkladu. (Potlesk.) Ti zemědělci,
kteří nemají vkladů, musí obdržet
dlouhodobou bezúročnou výpůjčku,
úrokovanou a amortisovanou ze státních prostředků.
Jihomoravské okresy Mikulov, Znojmo, Moravský Krumlov,
Hustopeč, částečně Vyškov
a Brno, jakož i mnohé jiné vyžadují
neprodleně zavedení moratoria.
Hospodářská politika státu měla
by konečně ustat s přendáváním
peněz z jedné kapsy do kapsy druhé v rámci
křižujících se intervenčních
akcí a věnovat pozornost spravedlivé zemědělské
cenové politice na základě výrobních
nákladů a spravedlivým mzdám i platům
v ostatních povoláních. (Potlesk.)
Ve vážné diskusi o pomoci zemědělcům
došlo k politické licitaci. Pan ministr zemědělství
dovolí mi laskavě otázku: Byl upřímně
pro příplatky k zemědělským
cenám? Je známo, že v okolí pana ministra
se otevřeně říkalo, že v rámci
dvouletého plánu nelze zvyšovat ceny zemědělských
plodin. Jakmile však pan ministr výživy Majer
přišel s návrhem na příplatky
až do 120 Kčs, přikvapil bystře pan
ministr zemědělství s návrhy na příplatek
do 130 Kčs. Na základě návrhu JSČZ,
s nímž se ztotožnilo předsednictvo čs.
strany nár. socialistické, byly pak dohodnuty příplatky
do 200 Kčs.
Budiž dovoleno slovo zemědělci k tak zvané
dávce milionářů. Je podivné,
že pan ministr zemědělství objevil bohaté
zemědělce ve výměře 21 ha třeba
i na Českomoravské vysočině již
před 2 lety a trestal je srážkami ze zemědělských
cen. Naproti tomu byli stvořeni milionáři
teprve tehdy, až uhodilo sucho. živnostníci s
dílnami a zařízením v ceně
400.000 Kčs, majitelé domů a zemědělci
na dědičných horských rychtách
mají platit milionářské dávky.
Ubozí generální ředitelé, bohatí
národní správcové a okupanti přepychových
vil, žijící s příjmy i pohodlím
milionářů, se však dušují,
že jsou proletáři! Prostí rolníci
mluví otevřenou řečí: Dnes
majetkové dávky na čtyřistatisícové
milionáře, zítra na ostatní a potom
na veškeré soukromé vlastnictví a na
veškeré soukromé podnikání. -
Známe tendenci, která směřuje ke konečným
cílům marxismu. Je to politika, která vidí
v konečných cílech zestátněnou
půdu, zestátněné soukromé podnikání
včetně obchodníků, holičů
a kovářů. Prostý rolník je
znepokojen, když se objeví na obzoru majetkové
dávky. Proto také má kritické stanovisko
k t. zv. Agit-propagační dávce milionářů,
která je zaměřena proti soukromému
podnikání a soukromému vlastnictví.
Řekl zde jasné můj klubový kolega
bratr Firt, že je nutno zdanit především
vysoké příjmy tam, kde jsou. Zdanit lidi,
kteří žijí milionářským
životem a pobírají milionářské
důchody! (Potlesk.)
Budiž mi, paní a pánové, dovoleno, abych
jménem svých kolegů odsoudil triviální
kampaň tisku proti členům vlády Národní
fronty pro t. zv. milionářskou dávku. Jestliže
někdo u nás cítí silnou vnitřní
potřebu, aby kreslil karikatury, nechť neuráží
členy vlády republiky, ale obírá se
veřejným luxusem, českým gestapismem,
pracovní morálkou a jinými zjevy, kde je
tolik potřebí nápravy v zájmu státu
a jeho lidu.
Jménem svých kolegů musím vyslovit
rozhořčení nad nízkým činem,
který měl zasáhnout vládu Národní
fronty útokem na ministry republiky, náměstka
předsedy vlády bratra dr Zenkla, ministra
spravedlnosti bratra dr Drtinu a pana ministra zahraničí
Jana Masaryka. Nepochybujeme, že upřímnou
radost statisíců našich občanů
nad neúspěchem nízkého útoku
vynasnaží se zvýšit ministerstvo vnitra
přísným stíháním a vypátráním
původců zločinné akce. My českoslovenští
národní socialisté říkáme
naplno, že pro nás má život státníka
větší cenu než krabička ekrasitu.
Musíme ovšem vyslovit také podivení,
že jistá část tisku cynicky označuje
tento útok za útok na služky a sekretáře.
Pro nás i sekretář, i ta poslední
zaměstnankyně ministerstva je člověkem,
a chceme, aby život těchto prostých lidi byl
chráněn a byl stejně bezpečný
jako život nepřednějšího státníka
republiky. (Potlesk.)
Paní a pánové, dovolte, abych v závěru
svého projevu pronesl několik slov na adresu představitele
t. zv. nové zemědělské politiky. Pan
ministr zemědělství nám ukazuje dvojí
tvář. Jednu, tu mírnější,
viděli jsme v tomto slavném sboru minulého
týdne. Jinou tvář známe ze zasedání
zemědělského výboru ústavodárného
Národního shromáždění.
Známe ji také z jeho projevů rozhlasových
a z jeho projevů venku, na schůzích, jako
na př. posledně v Konopišti. My bychom byli
šťastni, kdyby za mírným prohlášením
následovaly činy. Pokládali jsme na př.
za nutno podat interpelaci ve věci personálních
poměrů v ministerstvu zemědělství.
Doposud postrádáme odpovědi. Nemůžeme
se ztotožnit s tím, aby přední odborník,
zahraniční voják, muž, jehož rodina
byla persekvována, byl vyštván z ministerstva
zemědělství z místa odborového
přednosty a nucen odejít na vyšší
hospodářskou školu v Opavě. Je to sekční
šéf dr inž. Jan Němec. Známe četné
jiné případy. V ministerstvu zemědělství
byl v r. 1945 ve funkci sekčního šéfa
jediný příslušník KSČ
a sedm příslušníků ostatních
politických stran. V roce 1947 je v témže ministerstvu
na místech sekčních šéfů
sedm příslušníků KSČ a
jeden nekomunista. Mám obavu, že se ministerstvo zemědělství
po této stránce pohybuje po okrajích paragrafů
zákona o útisku z roku 1921. Podobně je to
s personální politikou Jednotného svazu českých
zemědělců. Úředníci
kvalifikovaní a schopní nejsou povyšováni
ani v rámci renominační akce; jsou soustavně
pomíjeni a stíháni pro své politické
přesvědčení. Budeme šťastni,
když ministerstvo zemědělství konečně
nastoupí cestu posuzování úředníka
podle odborné kvalifikace, ale ne podle politické
legitimace.
Není nám známo, jak hospodařil pan
ministr zemědělství s důvěrou,
kterou mu dali slovenští zemědělci;
důvěru velké většiny českých
zemědělců vůbec nezískal.
Dámy a pánové, vzhledem k činnosti
ministerstva zemědělství musíme pronášet
kritické poznámky na adresu tohoto důležitého
resortu. Svůj stručný referát měl
bych však jako obvykle zakončit prohlášením:
A proto jménem strany prohlašuji, že budeme hlasovat
pro schválení exposé pana ministra zemědělství.
- Slavná sněmovna mi promine, že tak neučiním.
Vidíme příliš zblízka úděl
zbědovaného českého zemědělce.
Souhlasím v podstatných bodech s prohlášením
pana ministra zemědělství z minulého
týdne, mám však zásadní námitky
proti jeho politice.
Čs. strana národně socialistická má
důvěru v československého zemědělce.
Z těchto těžkých dob vyjde rolník,
jenž nebude již typem sedláka - siláka,
jako byl Jan Kojan anebo Jakub Oberva, ale typ duchovní,
jenž bude mít smysl pro sociální spravedlnost
a pokrok při zachování tradiční
vlastní individuality. Čs. strana národně
socialistická, která uplatňuje demokratickou
a sociálně spravedlivou spolupráci rolníků,
dělníků, inteligence a živnostníků,
stará se poctivě o zlepšení údělu
člověka mozolných dlaní, jenž
se svou družkou v potu tváře dobývá
národu chléb. Ve zlých dobách činíme
tak usilovněji, vždy však rozumnou a poctivou
zemědělskou politikou. V zásadách
této rozumné, poctivé, upřímné
zemědělské politiky jsme ochotni spolupracovati
se stejně smýšlejícími, hlavně
však se stejně jednajícími spolupartnery
v rámci stran Národní fronty. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Přerušuji projednávání pořadu
a sděluji, že se předsednictvo usneslo, aby
se příští schůze konala zítra
ve středu dne 17. září 1947 o 10.
hodině
Pokračování ve společné rozpravě
o prohlášeních pana ministra výživy
Václava Majera a pana ministra zemědělství
Júlia Ďuriše podle § 62 jednacího
řádu, učiněných v 68. schůzi
dne 11. září 1947.
Končím schůzi.