Každá úspora, které bude takto v distribuci
dosaženo, musí tudíž přijít
k dobru buď zemědělcům anebo spotřebitelům,
případně oběma. V žádném
případě však není možno
připustit, aby se na této distribuci podílel
svými spekulačními zisky velkoobchod. Proto
není možno připustit, aby tyto nové
organisace byly obchodními společnostmi s ručením
omezeným, dávajícími možnost
kapitálové účasti velkoobchodníků,
dovozců a vývozců.
V návrhu zákona pana ministra výživy
se sice praví, že tyto společnosti mají
být společnostmi nevýdělečnými,
ovšem jenom bláhovec by se mohl domnívat, že
by velkoobchodníci, dovozci a vývozci byli ochotni
vložit svůj kapitál do podniku, který
by jim nepřinášel žádný
zisk. Takové dobrosrdečné vlastníky
kapitálových hodnot bychom marně hledali.
A tak vlastně nové společnosti, ustavené
podle návrhu zákona., staly by se anebo mohly by
se snad stát výdělečnými monopolními
organisacemi v rukou velkoobchodníků, kteří
by jich zneužili ke svému monopolnímu postaveni
v nich a využívali by jich ke zvyšování
svých zisků, při čemž by byli
zbaveni risika případných ztrát, které
by musel podle návrhu zákona hradit stát.
Bylo by to tedy legalisování dnešního
stavu ve zhoršeném vydáni, neboli jinými
slovy: přišli bychom z deště po okap.
Proto není možné jiné řešení,
než aby nové organisace byly monopolními společnostmi
státními, podrobenými kontrole všech
zájmových složek, to jest konsumentů,
zemědělců i živnostníků
prostřednictvím zástupců jejich vrcholných
organisací, s vyloučením ovšem jakékoli
kapitálové účasti soukromých
podnikatelů.
Dále je nezbytně nutno, aby působnost a pravomoc
těchto nových organisací byla stanovena pro
celé území naší republiky. Není
nadále možné a únosné, abychom
v jednom státě měli dva různé
distribuční systémy, řízené
dvěma distribučními složkami, na sobě
navzájem nezávislými. To musí pochopitelně
vést k mnohým nesrovnalostem, rozporům a
k vzájemnému podezírání a je
schopno zavésti rozvrat do celého našeho zásobování.
Náš Obilosvaz například navázal
obchodní jednání o dodávku slámy
s Jugoslavií. Dohodl se již na ceně loco Československo.
Slovenský Obilosvaz však ukázal lepší
obchodní zdatnost a pohotovost a sjednal tuto cenu loco
v Jugoslavii. A nyní ovšem, kdy se zde jeví
rozdíl v dopravném, žádá, aby
tento rozdíl byl uhrazen ze státní pokladny.
Nesrovnalosti a poruchy v zásobování na Slovensku,
které zjistila parlamentní delegace zásobovacího
výboru, utvrdily nás v přesvědčení,
že nápravu nelze zjednat do té doby, dokud
nebude uskutečněn jeden zásobovací
systém na celém území republiky. Je
samozřejmé, že tato různost systémů
v hranicích jednoho státu je neudržitelná.
Skutečnost, že na Slovensku je ponecháván
volný obchod s masem, slaninou, máslem, vejci a
řadou jiných produktů, které jsou
v Čechách a na Moravě v přísném
přídělovém hospodářství,
svádí pochopitelně k tomu, že nejen
stovky občanů z. Čech a Moravy hledají
na slovenských trzích přilepšení
ke svým přídělům, ale tato
rozdílnost se stává hlavně eldorádem
šmelinářů.
Když jsem na to několikráte ve schůzích
zásobovacího výboru poukázal a dovolával
se urychleného provedení jednotného zásobovacího
systému, odpověděl mi pan povereník
inž. Filo, že slovenský lid by na náš
přídělový systém nepřivykl.
Jestliže si přivykl na přídělový
systém v mouce, chlebu a cukru, zvykl by si i na přídělový
systém u ostatních dosud volných produktů.
Povereníctvo výživy muselo by ovšem zajistit
spotřebitelům honorování všech
dávek tak, jako je tomu v zemích českých,
za úředně stanovené ceny. Nesmělo
by se opakovat zastavení dávek na tři měsíce,
jako tomu bylo s bílou moukou letos na jaře. Povereníctvo
výživy a jeho kontrolní orgány měly
by usnadněnu možnost stíhat veškeré
šmelináře, jak slovenské, tak i české,
a pan povereník by nemusel projevovat lítost nad
tím, že proti českým šmelinářům
je bezmocný, protože slovensko-moravské hranice
nejsou již hlídány finanční stráží.
V jednotné a nedělitelné republice není
zapotřebí hlídat zemské hranice, ale
je zapotřebí uplatňovat všechny směrnice
nařízení a zákonů na území
celé republiky a tudíž také směrnice
jednotného zásobovacího systému a
jednotných distribučních složek. Pak
nebude mít redakce Času příčiny
si stěžovat, že "šmelináři
narušují československý poměr"
tím, že čeští šmelináři
vykupují na Slovensku vše, co se dá, za předražené
ceny, zatím co domácí obyvatelstvo stojí
před vyjedenými krámy. Toto je prostředek:
jednotný distribuční systém, který
to může jedině odstranit.
A tak z těchto několika připomínek
zůstává jediný závěr.
Ministerstvo výživy a povereníctvo výživy
musí především zaostřit veškeru
pozornost k radikálnímu potření a
odstranění černého obchodu a šmeliny
a zamezit zločinecké rejdy těmto elementům,
které svou činností výživu lidu
nebezpečně ohrožují a tím v podstatě
podrývají základy naší republiky.
K odstraněni této morové hlízy nestačí
ovšem nynější pokuty a snad v jednotlivých
případech týdenní neb měsíční
zastavení živnosti. Každý šmelinář
musí být právem považován za
nejtěžšího zločince na zdraví,
ba i na životech našeho lidu a musí mu být
proto jako zločinci a vyvrhelovi národního
společenství vyměřen nejtěžší
trest podle již platného protišmelinářského
zákona. Musí být zbaven živnostenského
oprávnění natrvalo a vyměřený
trest musí si odpykávat na nucené práci.
Jedině tento postup bude účinným opatřením
k zamezení jakékoliv šmeliny, rozvracení
našeho zásobovacího systému a ohrožování
výživy lidu, bude dávat plnou záruku,
že výživa lidu i přes veškeré
obtíže, které musíme řešit
a které si nesmíme nijak zastírat, bude do
příštích dnů plně zabezpečena.
Toto jsou tedy úkoly, které stojí před
námi všemi, ale za jejichž provedení nese
především odpovědnost ministerstvo a
povereníctvo výživy. V provádění
těchto jejich odpovědných úkolů
naleznou pan ministr i pan povereník výživy
plnou podporu nás všech a plnou podporu celého
národa, všech poctivých a uvědomělých
Čechů a Slováků a všech skutečných
vlastenců. (Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Ďalším
rečníkom je pán posl. inž. Herl.
Dávam mu slovo.
Posl. inž. Herl: Paní a pánové!
Rád bych přičinil několik poznámek
k exposé pana ministra výživy. Za prvé
je to zásobování našeho obyvatelstva
tuky, a to hlavně umělými jedlými
tuky. Pan ministr uvádí, že k výrobě
umělých jedlých tuků je třeba
suroviny, to jest kopru a jiné oleje dovážeti
z ciziny. To znamená, že k zakoupeni těchto
surovin potřebujeme devis, kterých, jak je všeobecně
známo, nemáme nadbytek. A přes to všechno
se v některých národních podnicích
při výrobě umělých jedlých
tuků postupovalo tím způsobem, že velké
množství se zkazilo. Důvodů bylo několik.
Dovolte však, abych uvedl případ, kdy jsme
se mohli vyhnout zkáze dvou a půl vagonu umělých
jedlých tuků. Národní podnik Sana
ohlásil všem obchodníkům, že v
době od 20. VII. do 10. VIII., to jest na dobu tří
neděl, celý podnik odchází na dovolenou,
že v uvedené době bude zastavena nejen výroba
margarinu, ale i veškerá expedice, a z toho důvodu
je prý nutno expediční plán vyhotovit
ihned. Továrna vyrobí ještě do konce
běžného zásobovacího období
část kontingentu a množství vyrobené
navíc hodlá rozdělit a rozeslat na sklady.
žádá, aby obchodníci obratem oznámili,
kolik margarinu a kdy má továrna odeslati, aby byl
zajištěn plynulý chod zásobování.
Každý obchodník ví, že čajový
margarin pouze šest neděl nepodléhá
zkáze, a to ještě za předpokladu, že
se používá nejkvalitnějšího
materiálu, což můžeme v dnešní
době těžko očekávat. Expedice
musela býti provedena 14 dnů před odjezdem
zaměstnanectva na dovolenou. Tři neděle normální
dovolené celého závodu a nejméně
jeden týden na výrobu dalšího čerstvého
zboží, čili dohromady šest neděl
by muselo zboží ležet u obchodníka na
skladě a pak teprve by mohlo býti dále distribuováno.
Samozřejmě, že se projevilo to, co očekávali
odborníci a na co byl také národní
podnik upozorněn, t. j. že se zboží bude
kazit.
Jak jsem již shora uvedl, dva a půl vagonu margarinu
podlehlo zkáze. Mám dojem, že pokud jde o výrobu
poživatin, t. j. zvláště poživatin
podléhajících zkáze, nemusela by býti
tak jako dříve udělena osazenstvu hromadná
dovolená a mohlo jíti osazenstvo na dovolenou v
určitých turnusech. Důvody jsou snad dosti
závažné. Jde, jak jsem již na počátku
řekl, o plýtvání materiálem,
který kupujeme za drahé devisy, a hlavní
důvod je jistě zřetel na zdraví našeho
obyvatelstva. Jsem přesvědčen, že pan
ministr výživy zakročí, aby se podobné
případy příště neopakovaly.
Dále bych chtěl hovořit o situaci pozdních
brambor ze sklizně 1947 v historických zemích.
Osevní plocha pozdních brambor v historických
zemích činí 385.000 ha. Plán byl stanoven
na 427.539 ha. Podle dosavadních zjištění
odhaduje se průměrný hektarový výnos
na 90 q. Může se ještě zvýšit,
nepřesáhne však 100 q. Celková sklizeň
činí podle odhadních výsledků,
které nejsou ještě konečné, 346.500
vagonů. Zemědělský a nezemědělský
konsum potřebuje 100.000 vagonů, satba 100.000 vagonů,
škrobárny 10.000 vagonů. Tyto položky
nelze snížit. K účelům krmným
po odečtení ztrát vzniklých vydýcháním
a zkázou a dalších menších položek
zůstává asi 100.000 vagonů. V normálním
roce potřebuje se ke krmení zhruba letošní
celková úroda. Při obecném nedostatku
krmiv nebudou zemědělci ochotni brambory dodávat,
alespoň ne v množství, které je potřebné
k uspokojení lidského konsumu a škrobárenského
průmyslu.
K zajištění zásobování
navrhují se tato opatření.
1. Setrvávati na zákazu vývozu brambor do
ciziny, jak se již sám pan ministr zmiňuje,
až na menši množství uznané sazby
asi 3.000 vagonů. Jde o dodávky na základě
již uzavřených smluv do států,
do nichž jsme již vyváželi a hodláme
také v budoucnu vyvážet. Chceme-li si tento
vývoz pro příště udržet,
doporučuje se alespoň menší množství
sazby vyvést.
2. Zakázat zcela pálení brambor v lihovarech
do té doby, pokud nebude z podstatné části
uspokojen nezemědělský konsum a škrobárenský
průmysl. Teprve potom bylo by možno povoliti pálení
brambor nezpůsobilých k lidské spotřebě
a brambor drobných, t. j. pod průměr 2 1/2
cm, nejvýše však do množství 5.000
vagonů. Výrobu lihu nelze zcela potlačiti,
poněvadž zásoby ke konci letošní
kampaně budou nepatrné.
Dále nařídit všem pěstitelům
dodávku brambor po odečtení těchto
dávek: 150 kg na osobu včetně těch,
jimž je pěstitel povinen brambory dodat, t. j. deputátníkům,
výměnkářům a pod., 25 q sadby
na jeden hektar plochy, kterou má pěstitel osázeti
v příštím roce. K účelům
krmným možno použít bramborů vadných,
a to nejvýše 4 q na jednoho vepře; pro ostatní
dobytek nelze dávky stanovit. Odvedením zbytku možno
opatřit množství, potřebné k
uspokojení nezemědělského konsumu
a škrobárenského průmyslu.
Zemědělcům, kteří dodají
brambory, budiž dodáno krmivo, na př. kukuřice
v poměru 1 q kukuřice k 4 q brambor. Je však
nutno včas tuto kukuřici zaopatřit, zahájit
případně jednání o dovoz z
ciziny. V úvahu může přijít Holandsko
a Dánsko. Naděje na dovoz nejsou však valné
se zřetelem na celkovou evropskou situaci zásobovací.
Budou-li zmíněná opatření provedena,
nebude nutno zavádět spotřebitelské
lístky na brambory.
Dále pak bych se chtěl zmínit o tomto problému:
Dekretem č. 101/1945 Sb. byly znárodněny
všechny drožďárny, které jsou spojeny
s průmyslovým lihovarem. Bylo tím znárodněno
prakticky 96 % veškeré výrobní kapacity.
Pouze jedna drožďárna se 4 % celkové výrobní
kapacity představuje v tomto sektoru soukromé podnikáni.
Znárodněné drožďárny podléhají
Československým závodům lihovarským
a drožďařským, národní podnik
v Praze, jakožto svému ústřednímu
orgánu. Drožďárny sdružily se dávno
před znárodněním ve Svaz drožďáren,
který plnil funkci kartelové organisace, zejména
vykonával vliv na rozdělování surovin
do jednotlivých drožďáren, kontingentoval
odbyt a zasahoval do distribuce droždí. Po znárodnění
mají vykonávat všechny tyto funkce Československé
závody lihovarské a drožďářské,
národní podnik, jakožto ústřední
orgán. Ministerstvo výživy, jeho pátý
odbor, při jmenování generálního
ředitele a jeho náměstků pamatovalo
již na toto přesunuti funkce ze Svazu drožďáren
na ústřední orgán znárodněného
průmyslu lihovarského a drožďařského
tím, že jmenovalo náměstkem generálního
ředitele Svazu drožďáren. Jeho povinností
podle mého soudu bylo zjednodušit agendu tím,
že převede řízení distribuce
droždí, kontingentaci výroby a odbytu do ústředního
orgánu znárodněného lihovarského
průmyslu.
Dovoluji si dotázati se pana ministra výživy,
proč se tak dosud nestalo, neboť je mi známo,
že Svaz drožďáren nejen dále existuje,
ale podržel všechny své dřívější
funkce na úkor ústředního ředitelství
znárodněného průmyslu lihovarského
a drožďařského. Vzniká zde nezdravá
dvojkolejnost, která vyžaduje zvyšováni
režie a není rozhodně úsporná.
Výstavba znárodněného průmyslu
lihovarského a drožďařského se
tím pochopitelně brzdí a vznikají
tím precedence pro udržování i jiných
družstev a svazů, jako na př. družstva
pro nákup melasy, kde rovněž ředitelem
je zároveň nynější generální
tajemník znárodněného průmyslu.
Je pochopitelné, že veřejnost si těchto
nezdravých zjevů všímá, obzvláště
v době, kdy hledáme úhradu, jak pomoci zemědělcům
a veřejným zaměstnancům.
Svým dotazem chci dokumentovat jako zástupce čs.
strany lidové, že i tato strana má neustále
kladný poměr k znárodnění,
že sleduje se stejným zájmem jeho prospěch
tak, jako u sektoru družstevního a soukromého.
Několika příklady jsem chtěl poukázati
na to, že nejen nepřízeň počasí
má vliv na špatnou zásobovací situaci,
ale že vina je i jinde, a tu můžeme odstranit.
(Potlesk.)
Podpredseda dr Ševčík: Dávam
slovo pánu posl. Al. Jarošovi.
Posl. Alois Jaroš: Pane předsedo, paní
a pánové, slavná sněmovno!
Využívám této příležitosti,
abych poukázal na některé nesrovnalosti,
týkající se rozdělování
potravin řídícími svazy družstvům,
obchodníkům s potravinami, t. j. soukromým
podnikatelům, a zároveň hostinským
živnostem. Spotřební družstva operují
se stavy členstva 800 tisíc členů,
což znamená - podle statistického úřadu
- 3 1/2 krát tolik rodinných
příslušníků, t. j. 2,800.000
osob, což podle mého názoru je naprosto skreslené.
Tímto způsobem družstva dostávají
a dostávala z akce UNRRA, a to až do srpna m. r. 1/3
veškerého zboží, které bylo dáno
do distribuce, pak to bylo sníženo na 27 % a nyní,
teprve když už zboží není, mají
dostati podle zjištěni ministerstva výživy
pouze 21.20 %. Počítáme-li v zemích
koruny české 8,600.000 obyvatel, se Slovenskem na
12 milionů obyvatel, je zřejmo, že soukromí
podnikatelé obsluhují a zásobují daleko
větší část občanstva.
Je nabíledni, že konsumní družstevnictví
využívá politické síly proti
ostatním podnikatelským vrstvám, před
čímž se sklánějí i naši
páni ministři. Některé zboží
z akce UNRRA, jako je ku př. maso s rýží,
americká mouka a pod., nebylo možno vůbec dostati
v soukromých obchodech. Také způsob předběžného
záznamu lístků potravinových na zboží
neodpovídá stejné praxi. Jsou to ku př.
sardinky, kterých jsou v konsumech plné výklady,
kdežto u obchodníka se bere pouze záznam. Totéž
bylo u kávy a jiných produktů, kde obchodník
stříhá lístky, s nimi pak musí
do velkoobchodu, kde teprve zboží obdrží.
U družstva ovšem toto zboží je ihned. Svazy
mají velkou možnost porovnati při přídělu
na další rozdělovače na okresních
národních výborech počet konsumentů
podle odběru cukru na odběrní lístky
S a mají jasný obrázek, kolik a kdo obsluhuje
rodin, jak u obchodníků, tak i u družstev,
a podle toho se má měřiti každému
stejně. Nyní jde hlavně o to, poněvadž
stojíme před vážnou vyživovací
situací, aby byl přesně dodržován
košický program a zákon o dvouletém
plánu, § 15, odst. 2, kde bylo jasně řečeno,
že podnikání ať znárodněné,
družstevní nebo soukromé má stejná
práva a také stejné povinnosti a musí
býti každému stejně měřeno.
Zde tomu tak není.
Žádám, aby kabinet pana ministra výživy
se přesvědčil, jakou formou se provádí
rozdělování koření a jiných
doplňků kuchyně, a uvidí, že
družstevní sektor je favorisován nejen, jak
je často psáno, daňově, ale i přednostně
v přídělech.
Kapitolou samou pro sebe bylo letos provádění
distribuce ovoce a zeleniny. Ovoce bylo v určitých
krajích dosti, ale bohužel si je nemohl nikdo, kdo
respektuje nařízení, u sadaře nebo
rolníka koupiti, protože toto zboží musí
do sběrny a ta provádí další
distribuci. V těchto případech vzpomínáme
velmi často na volný obchod, který vždycky
uplatnil svojí službu jak dodavateli, tak odběrateli.
Byly případy, že ovoce, hlavně třešně,
zůstaly na stromě, protože sběrna se
o ně nehlásila a rolník by zbytečně
ztrácel čas jejich česáním,
protože sám je prodat nesměl.
Totéž bylo s jarní zeleninou. V některých
krajích se nemohla prodati, kdežto jinde, uvádím
příklad západočeské lázně,
neměly zeleninu a místy ani ovoce, ačkoliv
je naší svatou povinnosti, v zájmu cizineckého
ruchu, tyto lázně přednostně zásobiti.
Jsem-li u cizineckého ruchu, chci ventilovat toto: Postrádám
v exposé p. ministra výživy, jak hodlá
zásobiti tato střediska, zároveň pak
hostinské živnosti a závodní kuchyně.
S hlediska státních financí je nutno podporovat
v prvé řadě tyto živnosti, protože
je třeba uspokojiti nejen cizince, ale také naše
občany, kteří v první řadě
potřebují hostinců jako doplňku stravováni,
nehledě na armádu svobodných a cestujících
občanů, kteří jsou na hostinské
živnosti odkázáni. Cizinecký ruch poskytuje
vítanou možnost podpořiti naší
státní pokladnu přínosem hodnotných
devis, za něž dává naše drahá
vlast naše přírodní zdroje a krásy,
neboť ti spokojeni přijedou příští
rok opět a přivezou své známé.
Každá láska prochází žaludkem
a tudíž se musíme včas postarati o zásobování
obyvatelstva, které navštěvuje naše podniky.
Zásobování našich hostinců je
špatné. Zásluhou UNRRY a loňské
dobré úrody začali jsme vařiti lépe.
K tomu přispěla také konkurence, t. j. nejednotný
lístkový systém na území republiky.
Je přirozené, že obyvatelstvo, které
dostalo v jedné části republiky potraviny
bez lístků, požadovalo je i jinde.