Ani některé statisícové pokuty, vyměřované
zemskými národními výbory ojedinělým
velkoobchodním šmelinářským solokaprům,
nejsou jimi přijímány jinak než jako
nepatrné a nutné zdanění jejich milionových
šmelinářských zisků. O tom, že
tito velkošmelináři se nebojí žádných
pokut a že dokonce sami nabízejí padesátitisícové
pokuty, svědčí nejlépe tento případ:
Svazem zahradnicko-vinařským, pobočka Brno,
byl přistižen při šmelině velkorozdělovač
ovoce a zeleniny pan Pytela z Brna. Rozhodnutím ústředí
tohoto svazu byl Pytela zbaven funkce velkorozdělovače
na 1 měsíc a odevzdán k dalšímu
trestnímu stíhání zemskému
národnímu výboru. Pan Pytela nenamítal
nic proti možnému vyměření pokuty,
ale bránil se ze všech sil proti jednoměsíčnímu
zastavení činnosti. Na brněnské odbočce
Svazu zahradnicko-vinařského dokonce prohlásil,
že raději zaplatí pokutu 50.000 Kčs,
jen když bude zastavení činnosti odvoláno.
Na vysvětlenou uvedl, že za tento měsíc
zastavené činnosti byl by připraven o několik
set tisíc čistého zisku. Toto neprozřetelné
přiznání jednoho velkoobchodníka se
zeleninou a ovocem ukazuje, kde je nutno hledat milionáře
na zaplacení milionářské daně
k úhradě příplatku postiženým
rolníkům. Podle vyjádření Svazu
zahradnicko-vinařského unikl by prý tomuto
velkoobchodníkovi během srpna obrat 2 mil. Kčs.
Pytela sám za loňský rok přihlásil
obrat 18 mil. Neprozřetelné přiznání
p. Pytely však ukazuje, že tento obrat je daleko vyšší
a je dosažen nezákonným šmelinařením.
Ke zdanění přiznávají tito
pánové jen obchod řádný, který
činí jen zlomek jejich skutečného
obratu. Tak je tedy státní pokladna šmelináři
okrádána o daně. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Ševčík).
Oznámení o zastavení činnosti velkorozdělovače
bylo zasláno odbočkou Svazu zahradnicko-vinařského
v Brně dne 1. srpna t. r. Táž odbočka
oznamuje zemskému národnímu výboru
přípisem ze dne 7. srpna t. r., že na základě
telefonického příkazu z ministerstva výživy
bylo od výkonu trestu u zmíněné firmy
upuštěno. Za šmelinářskou firmu
Pytela intervenoval na ministerstvu nějaký pan tajemník.
Takto si tedy firma Pytela zachránila statisíce
měsíčního čistého zisku.
Zaplatila-li někomu oněch nabízených
50.000 Kčs pokuty, není mi známo. Stejně
mi také není známo, zdali onen p. tajemník
intervenoval na ministerstvu výživy za šmelinářského
velkoobchodníka Pytelu z důvodu osobního
přátelství, nebo z důvodů jiných.
Z uvedeného je mi však známo, že jeho
intervence měla plný úspěch.
Tento případ není ojedinělý.
Mohu uvésti druhý podobný. Velkoobchodník
s ovocem a zeleninou p. Papež v Praze byl již několikráte
potrestán Svazem za nedodržování předpisů
a směrnic o distribuci ovoce a zeleniny. Při posledním
přistižení byla mu zastavena činnost
velkorozdělovače na 3 měsíce. Ministerstvo
výživy přiznalo mu však blahovolně
odklad trestu, takže pan velkoobchodník obchoduje
dál s vědomím toho, že risiko v době
sezóny mu nehrozí, a očekává,
že celý případ bude velmi mírně
řešen až po ukončení sezóny.
Majitel firmy Jarno, pan Nový z Karlových Varů,
byl ministerstvem výživy zařazen do distribuce
másla a sýrů, ačkoliv na tuto funkci
tamější družstevní mlékárna
plně stačila. Pan Nový se však nespokojil
obchodováním s dovolenými druhy zboží
a počal nedovoleně obchodovati i s tvarohem. Po
přistižení byl Svazem vyřazen z distribuce
vůbec. Úředníci ministerstva výživy
však tento trest přes odpor a protest družstevní
mlékárny zrušili, zmíněnou firmu
zařadili do distribuce znovu a rozšířili
jí živnostenské oprávnění
ještě o tvaroh, pro jehož nedovolenou distribuci
byla tato firma trestána.
Velmi benevolentně postupují při trestání
zásobovacích přestupků také
okresní národní výbory. Ne ovšem
všude. Zatím co máme příklady,
které můžeme dávat za vzor, kde okresní
národní výbory trestají skutečně
na místě, máme ovšem také případy,
kde se postupuje příliš benevolentně
a kde tato benevolence musí být odstraněna.
Jistá obchodnice z Trnovan, okres Teplice-Šanov, vylákala
falešnými údaji na obálce s objednacími
lístky neoprávněně 7.890 litrů
mléka. Okresní národní výbor,
jemuž byl tento případ odevzdán, trestní
řízení proti jmenované zastavil. Jiný
okresní národní výbor dal za falšování
mléka, provedené silným odtučněním,
vinníku pokutu 10 Kčs. Další pak za
stejný přestupek usnesením rady okresního
národního výboru vinníka osvobodil.
Každý zemědělec na vesnici vám
potvrdí, že rozdělování otrub
loňského roku úplně selhalo a že
převážná část jich unikla
řízenému hospodářství
a přešla do rukou šmelinářů.
Chytat tyto šmelináře je obtížné,
neboť rolník z obavy, že by příště
nedostal otruby, které nutně potřebuje, ani
v řádném přídělu, ani
od šmelináře, prostě jej neprozradí.
Ministerstvo výživy a jeho kontrolní orgány
však musí mít přehled o tom, jaké
množství otrub kterému velkorozdělovači
je přiděleno, a rozdělovač musí
se také vykázat, kam je dal. Takováto důkladná
kontrola shora by byla jistě mnohem účinnější
než obtížné chytání šmelinářů
při drobném prodeji, kdy i v případě
řídkého úspěchu jsou těmto
šmelinářům mnohdy ukládány
tresty velmi blahovolně a shovívavě.
Stejně tak i při náležitém kontrolním
systému shora nemohlo by docházet k velkým
defraudačním lístkovým aférám,
při nichž, jak ukázal případ
z Ústí nad Labem, je veřejné zásobování
zkracováno o desítky vagonů potravin. Při
systému dobré kontroly muselo by být dříve
a nikoliv až po roce nápadné, že do okresu
dochází daleko větší množství
potravin, než na jaké jsou odváděny
potravinové lístky.
Rozrůstání se šmeliny různých
druhů do značných již rozměrů
nejlépe ukazuje, jak malé risiko nese šmelinář
v případě dopadení. Proto páni
Pytelové, Papežové, Noví a stovky a
možná tisíce jiných jim podobných
si žije celkem bezstarostně, neboť nemusí
mít žádných velikých obav z následků
případného svého dopadení.
A chce-li již někdo mluvit o nové šlechtě,
která nám narůstá a která má
milionové příjmy, pak jsou to beze sporu
všichni šmelináři, a v tomto směru
bylo by skutečně velmi žádoucí
zjistit, kdo kolik měl majetku v roce 1945 a kolik má
nyní. (Potlesk.) Zjistilo by se s největší
pravděpodobností, že nejvíce milionů
na majetku přirostlo za uplynulé 2 1/2
roku právě těm, kteří nejvíce
na naše poměry a na náš lidově
demokratický řád nadávají.
Ke svým pohádkovým ziskům pomáhají
si šmelinářů různým způsobem.
V ovoci a zelenině rostou šmelinářům
jejich zisky tím, že obcházejí platné
směrnice o řízeném hospodářství
a veškerá procenta distribučních složek
a fondů si ponechávají pro sebe. Ukáží
na jednom případě, jak náš distribuční
systém ovoce a zeleniny vypadá. Pěstitel
doveze do rozdělovny 100 kg prvotřídních
třešní. Dostane za ně 950 Kčs.
K této ceně připočítá
sběrna 6 % výkupního příspěvku,
t. j. 57 Kčs, a prodá je velkorozdělovači
za 1.007 Kčs. Velkorozdělovač připočítá
k ceně svých 11 % velkoobchodního rozpětí,
t. j. 109,56 Kčs, dopravní výlohy 46 Kčs,
opotřebení obalu 12 Kčs, příspěvek
do postřikového fondu 20 Kčs, příspěvek
do vyrovnávacího fondu dopravního 30 Kčs,
celkem 217,56 Kčs, čímž cena třešní
stoupne na 1.224,56 Kčs. Za tuto cenu prodá třešně
maloobchodníkovi, který k ní připočítá
své 25 % maloobchodní rozpětí, t.
j. 306,14 Kčs, čímž jejich cena se zaokrouhlí
na 1.530,70 Kčs. A tak jeden kilogram třešní,
které pěstitel prodá za 9,50 Kčs,
platí spotřebitel 15,30 Kčs a zpravidla i
výše. Při tom je velkoobchodníkovi dána
možnost počítat 4 % na ztráty způsobené
zkázou zboží, které uhražuje ministerstvo
výživy, takže velkoobchodník nenese žádné
risiko, ale shrábne největší zisk, neboť
vedle jeho 11 % rozpětí zůstává
mu ještě značná položka za upotřebení
obalu, který použije mnohem vícekrát,
než jak kalkuluje. A přitom 1 % Svazu neplatí
ze svého, nýbrž je připočítá
maloobchodníkovi na konto jeho 25 %.
Jakých částek tato povolená 4 % dosahují,
ukazuje nejlépe přípis ústředí
Moragra ministerstvu výživy ze dne 25. srpna t. r.
V něm se píše: "Ministerstvo výživy
dodnes nám neuhradilo nezaviněné loňské
ztráty ve výkupnách, které dosáhly
výše 20 mil. Kčs. Prozatím bylo nám
zálohově poukázáno jen 10 mil. a zbytek
ve stejné výši marně v Praze urgujeme,
neboť se nám namítá, že proplacení
je závislé na ministerstvu financí, které
vyúčtování chce ve sběrnách
zrevidovati." To jsou tedy ztráty jen ve sběrnách
Moragra. Jakou částku činí u všech
ostatních rozděloven? Jistěže horentní.
Můžeme se pak divit, proč se tak ležérně
přihlíží ke zkáze stovek vagonů
ovoce a zeleniny ve sběrnách a rozdělovnách,
zatím co celé neprodukční kraje trpí
jejím naprostým nedostatkem, hlavně v našem
pohraničí? Proto také plným právem
stěžuje si zemský referent pro výživu,
inž. Gloziga, na tyto naprosto neudržitelné poměry,
a zasílá ministerstvu výživy 29. července
t. r. přípis, v němž se dožaduje
okamžitého zjednání nápravy.
V tomto dopise píše: "Jak já, tak i úřední
činitelé mého referátu výživy
a zásobování jsme zjistili značné
ztráty a při zjišťováni těchto
příčin bylo konstatováno, že
jsou mimo jiné zaviňovány také nepružností
sběren a oblastních rozděloven. Nešlo
jen o malé množství, šlo o celé
tisícovky kg, a jako odpověď na tuto lehkovážnost
jsem v několika případech obdržel stereotypní
pokrčení ramen, že prý ztráty
hradí ministerstvo výživy." Na tomto neutěšeném
stavu se do dnešního dne nic nezměnilo. Dokazuje
to znovu výše již citovaný dopis Moragra,
v němž se upozorňuje, že naše distribuce
ovoce a zeleniny na Moravě má nedostatky, které
je nutno řešit s veškerým urychlením
a důsledností.
Příčiny, které vedou ke značným
poruchám distribuce ovoce a zeleniny, jsou velmi jednoduché.
Je to šmelinářská honba za vysokými,
statisícovými zisky, které si šmelinářští
velkoobchodníci opatřují na účet
pěstitelů i konsumentů i na účet
státní pokladny tím, že prostě
nedbají předepsaných směrnic a těžkopádného
složení našeho distribučního aparátu
a sami si jej zjednodušují ke svému prospěchu.
Osvětluje to přípis oblastní rozdělovny
ovoce a zeleniny v Olomouci, zaslaný zemskému národnímu
výboru dne 29. 7. 47, v němž se praví:
"Podle našeho názoru hlavní příčinou
malého odbytu ovoce a zeleniny ze sběren je ta okolnost,
že ve městech Olomouci, Přerově, Hranicích,
jakož i v Prostějově jsou trhy zeleninou ze
tří čtvrtí uvolněné,
a to tím, že se děje neoprávněný
výkup zboží přímo od producenta,
čímž dosahují výkupní
složky mnohem většího zisku nežli
tehdy, když zboží odebírají předepsaným
způsobem."
To je tedy pravá příčina, proč
ve sběrnách hnijí tisíce kilogramů
ovoce a zeleniny. Šmelináři dovedou dobře
spekulovat. V době špičkové nabídky
zboží do sběren odmítnou od nich zboží
po několik dnů odebírat, i když jsou
zatím trhy prázdné. Nemusí se přece
bát ani konkurence, ani nějakého tvrdého
zákroku se strany úřadů. Úřední
orgánové jen bezmocně a nemohoucně
přešlapují s nohy na nohu. Tímto manévrem
dosáhnou velkoobchodní spekulanti návalu
ve sběrnách, které konečně
další odběr zastaví. Mezi pěstiteli
nastane z toho chaos a zmatek, v němž každý
z nich se snaží odbýt své zboží
stůj co stůj, a proto když se za několik
dnů velkomyslně nabídne velkoobchodní
či maloobchodní šmelinář, že
jim jejich zboží odebere, jsou ochotni dávat
je i pod stanovenou cenu. Šmelinář tak ošidí
pěstitele, shrábne veškerá procenta
distribučního aparátu a fondu, okrade stát
o povinné daně a nakonec i konsumenta předražením
zboží. Ve sběrnách zatím resignovaně
krčí rameny nad hromadami hnijícího
ovoce a zeleniny, nenalézajíce žádného
východiska z této situace, a nakonec stát
to zaplatí. A zatím v odlehlých konsumentských
oblastech marně na tuto zeleninu a ovoce čekají,
protože šmelinářům se dovoz do
těchto oblastí méně rentuje. Velkorozdělovačům
se totiž ponechává volnost odběru ze
sběren, aniž mají povinnost dodat určité
množství do toho nebo onoho okresu neb místa.
A když náhodou přistihnou někdy kontrolní
orgánové takového šmelináře
při činu, zaplatí pár tisícovek
pokuty, které jsou pro něho pouhým pakatelem.
A má-li známého vlivného sekretáře,
má jistotu, že na jeho vlivnou přímluvu
u některých orgánů anebo úředníků
ministerstva výživy i tento trest mu bude prominut.
Podle těchto skutečností je možno se
domnívat, že do jisté míry některý
náš distribuční aparát, hlavně
v sektoru ovoce a zeleniny, je velkoobchodními spekulanty
zčásti zkorumpován. Jak jinak lze si na př.
vysvětlit to, že v době špičkové
nabídky třešní na jižní
Moravě Svaz zahradnicko-vinařský v Brně
a oblastní sběrna Moragra náhle oznámí,
že třešně nemohou být odebírány
pro nedostatek obalů. Teprve po rázném zákroku
zemského národního výboru se obaly
našly, když zemský referent žádal
vysvětlení, kde jsou nové obaly, opatřené
za státní subvenci 2 mil. Kčs. Tak byl zmařen
spekulační tah velkoobchodníků a kořalečníků,
který spočíval v tom, že pěstitelé
po dvou až třech dnech zastaveného odběru
budou nuceni třešně jako méně
hodnotné prodat se značnými srážkami
majitelům kořalečních palíren.
Když byla z iniciativy vyživovacího referátu
zemského národního výboru svolána
porada ke zjednání nápravy v neutěšených
distribučních poměrech, snažili se zástupci
ministerstva výživy a Nejvyššího
úřadu cenového svalit veškerou vinu
na pěstitele a konsumenty. Pěstitelé byli
obviňováni, že dodávají ovoce
nedozrálé. Stávaly se pochopitelně
i takové případy, které byly způsobeny
záškodnickou šeptandou, že ceny ovoce v
nejkratší době značně poklesnou.
A v tom lze spatřovat záměrný sabotážní
plán reakcionářů, aby dosáhli
zkázy ovoce v největším množství
a tím poškodili nejen pěstitele, v jejichž
řadách vyvolali oprávněné pobouření,
ale hlavně poškodili naše zásobování
a ohrozili tak na jednom úseku výživu lidu.
Druhou část viny snažili se uvalit na konsumenty,
kteří prý v malé míře
zeleninu konsumují.
Nechtěli však vidět vinu v tom, kde skutečně
je, to je namnoze v jejích cenách, nedostupných
pro nejpodstatnější část našich
konsumentů. Vždyť cena jedné hlavičky
květáku 22 Kčs byla pro většinu
našich konsumentů nedostupným přepychem,
a tak zatím co desítky a stovky vagonů květáku
hnily na polích, zatím co podléhaly zkáze
tisíce kilogramů ovoce a zeleniny, ministerstvo
zahraničního obchodu nechalo dovážet
další stovky vagonů květáku z
Holandska.
Také v ovoci je situace obdobná. V okamžiku,
kdy jeho nabídka se strany našich pěstitelů
dostupuje vrcholu a kdy v distribučním aparátu
nastávají určité poruchy, řeší
ministerstvo zahraničního obchodu tuto kalamitu
tím, že povoluje také dovoz několika
set vagonů ovoce. Tak ministerstvo zahraničního
obchodu v době největší nabídky
našich pěstitelů dalo povolení k dovozu
550 vagonů jablek a 400 vagonů švestek z ciziny.
Povolení k dovozu tohoto množství ovoce dalo
ministerstvo zahraničního obchodu přes odpor
ministerstva výživy a zemědělství.
Je pochopitelné, že dovoz takovéhoto množství
zahraničního ovoce způsobil přeplnění
trhu a úplnou stagnaci v odbytu tuzemského zboží,
takže v nejkritičtější chvíli
bylo nutno provésti intervenci, aby se zboží
nezničilo, a ministerstvo výživy garantovalo
výkup v množství asi 120 vagonů.
Pan ministr zahraničního obchodu měl by proto
podat vysvětlení, zdali dovoz tohoto ovoce v době
největší nabídky byl nezbytně
nutný, a nebylo-li lze se této kompensaci vyhnout,
proč nebyli včas o množství dovozu informováni
kompetentní činitelé, aby mohli učinit
patřičná opatření. Jak mám
zjištěno, byly učiněny pokusy s přechodným
uložením hrušek, zvláště solanek,
v chladírnách, což bylo učiněno
také s květákem v údobí jeho
přebytku, a po přelomu odbytové krise šlo
toto zboží téměř neporušené
na trh.
Je proto nutno učinit dotaz na pana ministra výživy,
proč se nepočítalo již po loňské
kalamitě s možnosti odlehčiti trhu tímto
způsobem uskladnění. Celé zkušenosti
z loňského i letošního roku ukazují
na jeden zásadní nedostatek. Je to to, že se
nevěnuje dostatečná péče výkupu
a distribuci ovoce a zeleniny a hlavně nedostatečná
informovanost o tom, co se doveze, v jakém množství
a kdy. Pokud nebudou zvládnuty tyto věcí
z jednotného střediska, nelze se vyhnout kalamitám,
které stojí stát zbytečně mnoho
peněz, ale při nichž páni dovozci a
velkoobchodníci si přijdou vždy na své.
Loňského roku při známé podobné
kalamitě dalo ministerstvo výživy souhlas k
tomu, aby závodní kuchyně, nemocnice a podobné
instituce mohly odebírat ovoce a zeleninu za režijní
cenu přímo ve sběrnách. Není
nám známo, proč toto povolení bylo
letošního roku zrušeno, zvláště
když zemský národní výbor v Brně
ponechal pro Moravu toto nařízení v platnosti.
Co si konečně máme myslit o odbornosti pánů
ministerských radů z ministerstva výživy
a Nejvyššího úřadu cenového,
kteří při cenové komisi 15. července
t. r. navrhovali cenu okurek nakládaček 75 haléřů,
zatím co cenu salátovek chtěli stanoviti
na 2 Kčs? Dovedou si tito pánové vůbec
představit, jaký rozvrat ve výkupu okurek
by tím byli způsobili? Pěstitelé by
pochopitelně nebyli sbírali nakládačky,
ale nechali by okurky přerůst na lépe placené
salátovky. A pro tuto požehnanou úrodu salátovek
by patrně bylo jenom jediné odbytiště,
řeka Morava, zatím co konservárny by zely
prázdnotou. Jsem proto na pochybách, dá-li
se to vysvětlit jen neodborností.
Je též nutno požadovat vysvětlení,
proč náš konservářský
průmysl, zpracovávající ovoce, nepodal
v celku očekávaný výkon, když
přece nemůže být zpracování
takových 100 vagonů ovoce při tak velkém
počtu konserváren žádným problémem.
U producentů ovoce je všeobecný dojem, že
tento sektor průmyslu zklamal, že nesplnil své
poslání a že bude nutno řešit otázku
vybudování konservárenského průmyslu
tak, aby se zřetelem na zájem státu, konsumentů
i producentů byl s to pomoci odstraňovat podobné
kalamity a nejen pracovat vždy se zřetelem na svůj
největší profit. Je známo, že konserváři,
kteří odmítají zpracovávat
přebytky našeho ovoce, jeví čilý
zájem o dovoz polotovarů, tak zvaných meruňkových
bulv, ze zahraničí.
Když tedy všechny tyto výmluvy na příčiny
rozvratu v distribuci selžou, zbývá zde ještě
poslední hromosvod. Jsou to i velkoobchodníci, kteří
volají plným dechem: Zrušte svazy! Tím
ovšem chtějí získat naprosto volnou
ruku ještě k větším spekulačním
čachrům. Také my jsme pro zrušeni svazů
v tom dnešním měřítku. Mají
však být podle našeho návrhu nahrazeny
státními monopolními výkupními
společnostmi, v nichž by měli své zastoupení
pěstitelé, konsumenti i živnostníci
a které by nebyly podniky výdělečnými,
ale sloužily by jen zájmům všech pěstitelů
a konsumentů. Tyto nové organisace, které
budou pověřeny distribucí zemědělských
výrobků, musí být vybudovány
tak, aby mohly zaručiti, že výkup a distribuce
zemědělských výrobků budou
prováděny co nejúčelněji a
co nejlevněji. Především musí
být zemědělci zajištěno právo
na odbyt všech výrobků, které v rámci
plánu vypěstuje, a to za stanovené výkupní
ceny, spotřebiteli pak musí být zajištěn
přísun potravin za ceny co nejvýhodnější.