Dovolte, abych také ocenil snahu naší vlády
o pomoc našim zemědělcům. A říkám
upřímně a otevřeně, že
je to po prvé, kdy se tu vláda rozdělila
o risiko velké zemědělské práce.
I když opatření vlády jenom částečně,
z jedné třetiny nahrazuje všechny úbytky,
které tu vznikly zemědělské tržbě,
přece je to pomoc taková, jakou nikdy před
tím v historii naše zemědělství
nedostalo. Svědčí to o nových názorech
na naše zemědělství, svědči
to o novém duchu naší hospodářské
politiky, v níž přímo také naše
zemědělství má svůj příznivý
přínos. Proto naše strana bude pracovat k rychlému
odstranění kritické situace v naší
zemědělské výrobě, k němuž
chce přispět poctivým úsilím
o dlouhodobé řešení zemědělských
otázek. Naše zemědělská komise
věnovala velikou energii této přípravě
a jsme proto proti politice nahodilých improvisací,
jsme proto pro uklidnění sporů, jež
musí ovšem také předcházet uznání
chyb a omylů. Voláme po zodborněni všude
a ve všem. Varujeme před politikou moci a dáváme
přednost politice smluveného pořádku.
Chceme spolupracovat, soutěžit a pomáhat k
zvýšení zemědělské výroby.
Chceme se kladně stavět ke všem otázkám
moderní a pokrokové zemědělské
politiky. Chceme jít cestou klidného vývoje
a zlepšovat soustavně sociální a hospodářské
postavení našeho rolníka. Vývoj nás
musí vést k pořádku, k spokojenosti,
ke zvýšení životní úrovně.
Chaos a spory vedly by nás k tomu, že by také
zemědělec nakonec nedostal to, co od našeho
národního a státního hospodářství
čeká.
Cíle zemědělské politiky čs.
sociální demokracie jsou jasné. Nemají
postranních úmyslů, jsou pro obrodu selství
v levé, socialistické orientaci, při respektováni
všech soukromých vztahů k půdě.
Je to cesta, kterou jedině můžeme naší
vesnici dostat z určitých obtíží.
Zemědělská politika, a to bylo z projevů
obou pánů ministrů jasné, stala a
stává se základní otázkou naší
republiky. Dělat špatnou politiku znamená jít
cestou bídy, hladu a snižování úrovně.
Dělat dobrou politiku znamená jít cestou
vzhůru. A proto to není dnes záležitost
jenom chalupníků a sedláků, je to
záležitost státních zaměstnanců
jako našeho dělnictva v továrnách, všech
našich vrstev a naší inteligence. A tyto vrstvy
často se nás ptají: Děláme
naší zemědělskou politiku tak, abychom
jim také po této stránce mohli zaručit
všechno to, co oni ve skladbě našeho hospodářství
potřebují? A právě ten velký
otazník, abychom v zemědělské politice
všechno dělali také s hlediska druhého
břehu, musí nás vést a povede k revisi
mnohých názorů a mnohých myšlenek.
Jen cesta pokojného a klidného vývoje v zemědělství
může být cestou zvyšování
výroby, může být cestou, která
nám uchrání devisy, která nás
uchrání intervencí, která nás
uchrání mnohých potíží,
které máme teď na mezinárodních
trzích, která nás povede k tomu, aby také
vyživovací situace našich měst mohla být
taková, jak si všichni v duchu přejeme. Proto
chci ke konci sdělit odhodlání našeho
klubu a celé naší strany, přispět
nejširší naší iniciativou a také
nejvyšší měrou odpovědnosti k řešení
všech těžkých zemědělských
otázek naší republiky. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji dále slovo panu
posl. Firtovi.
Posl. Firt: Slavná sněmovno!
Výklad pánů ministrů Majera
a Ďuriše dává nám podnět,
abychom podrobili věcné diskusi a spravedlivé
kritice vládní politiku v otázkách
našeho zemědělství a naší
výživy.
Meritorním rozborem exposé pánů ministrů
bude se zabývati několik mých klubovních
kolegů. Já sám bych rád pověděl,
jak se díváme na finanční a hospodářské
řešení oněch těžkých
problémů a úkolů, které živelná
katastrofa v podobě sucha a neúrody nakupila v cestu
našeho budovatelského díla. Jsou to samy o
sobě veliké úkoly, které naší
generaci uložila poválečná doba s celým
tím dědictvím nacistické okupace,
válečné vichřice a poválečné
všeobecné demoralisace. Rozvrácená měna,
pobořená města a dědiny, statisíce
chorých invalidních občanů a desítky
tisíců vdov a sirotků, problém osidlování
našeho pohraničí a strukturální
změny, způsobené naším revolučním
zákonodárstvím, dvouletý plán,
na němž jsme se všichni svorně shodli,
to vše jsou úkoly, ukládající
skorem nadlidské výkony. Úkoly, ukládající
současně především obětavost,
snášelivost, střízlivost, úspornost
a hlavně věcnost. (Potlesk.)
Jestliže ještě nepřízeň
přírody rozšířila tyto problémy
o další starosti, jak nasytit náš lid,
jak zemědělci nahradit alespoň z části
odměnu za práci, kterou konal ve prospěch
celého národa, odměnu, o kterou ho nepřízeň
přírody připravila, pak by měla býti
naše národní solidarita v těchto kritických
chvílích ještě více upevňována.
Ještě více bychom se měli v hodině
neštěstí, jak bývá mezi slušnými
lidmi v prostém životě občanském
zvykem, k sobě přimknouti, vzájemně
se podporovati, společně věci promýšlet
a vymýšleti nejlepší cestu k překonáni
této krise, kterou jsme nečekali a na jejíž
možnosti jsme se bohužel nepřipravili. (Potlesk.)
Budiž mi hned na tomto místě dovoleno připomenouti,
že jsem již při projednávání
rozpočtu zvedl varovný hlas, abychom nespoléhali
jen na odhad našeho národního důchodu,
byť i správně vypočítaného,
nebo odhad zůstává odhadem a i při
nejlepší vůli může být nepříjemně
korigován osudovými událostmi,jejichž
zvládnutí není v lidských silách.
Odhad našeho národního důchodu, který
byl vyčíslen v důvodové zprávě
k rozpočtu na rok 1947 částkou 160 miliard,
byl nám nyní nepřízní úrody
snížen o značné částky.
Mám zde na mysli, a říkám to proto,
aby nebylo omylu, že nejde o číselné
vyjádření národního důchodu,
nýbrž o statky, které se neurodily a nebudou
vyrobeny. Katastrofální sucho nezpůsobilo
totiž jen přímý produkční
úbytek v zemědělství samém,
nýbrž snížilo ještě na příklad
výrobu elektrického proudu se všemi dalšími
důsledky. Pro nedostatek vody není možno plnit
dopravní úkoly na splavných řekách
a tak podobně. Tím vypadne z očekávaného
národního důchodu jistě značná
část, kterou si v této chvíli netroufám
odhadnout, ale kterou lze počítati jistě
nikoliv v milionech, nýbrž v miliardách. Náš
reálný národní důchod, lépe
řečeno náš národní produkt,
bude tudíž i za předpokladu stoprocentního
výrobního plánu v ostatních výrobních
oborech podstatně nižší, než jsme
předpokládali. A z této skutečnosti
je zapotřebí vyvoditi veškeré důsledky
v další hospodářské a finanční
politice státu. To mělo být a musí
býti, slavná sněmovno, základem naší
debaty, má-li býti tato debata věcná,
nesobecká a státotvorná. Kdo tuto debatu
stáčí na jiné pole, na pole politické
licitace a agitace, ať nemluví o vlastenectví.
(Potlesk.)
Z národního neštěstí - a tak
nám správně pan ministr Majer označil
katastrofální neúrodu - nelze vytvářeti
ovzduší politické licitace, agitace, pranýřování
a zrádcování, které musí nezbytné
vésti šílence nebo desperáty k atentátu
na odpovědné muže ve státě. (Potlesk.)
Jest velice litovati, že počáteční
neshody ve vládě, kdy se návrh ministra financí
na řešení úhrady příplatků
zemědělcům setkal s nesouhlasem všech
ostatních politických stran kromě strany
komunistické, bylo zneužito k veřejnému
pranýřování oněch ministrů,
kteří pro tento první, a po našem soudu
nepromyšlený návrh nehlasovali. Do občanstva,
do této doby málo informovaného, bylo hozeno
na první pohled velmi líbivé, ale ve své
nepravdivosti velmi krátkonohé heslo o milionářích,
heslo, které mělo lidu namluviti, že nějakou
novou dávkou z majetku, kterou by byli postiženi milionáři,
by mohla býti zahojena rána, zasazená našemu
národnímu hospodářství přírodou.
Toto heslo zdanění milionářů
je ještě dnes doporučováno jako nějaká
zázračná mast. Ale tak, jako fušerství
v lékařství je sice líbivé,
ale zrádné a pacientovi neprospívá,
nýbrž jeho zdraví dále ohrožuje
a tahá mu zbytečné peníze z kapes,
tak také fušerství v národním
hospodářství jen ohlupuje, olupuje, ale neuzdravuje.
(Hlučný potlesk.)
Není pravda, že se čs. národní
socialisté postavili proti původnímu návrhu
ministerstva financí, protože chtěli chránit
35.000 milionářů. Pravda je, že nechtějí
chránit milionáře skutečné,
ale chtějí chránit náš stát
a národ před novými národohospodářskými
škodami. Chtějí chránit všechny
naše občany před zbytečnými břemeny,
chtějí, aby největším podílem
na reparaci škod se podíleli především
ti, pro něž je to únosné, kteří
mají tak vysoké příjmy, že nové
jejich zatížení je ani na životě,
ani na zdraví, ale ani také na výrobnosti
neohrožuje. Tyto vrstvy bez ohledu na to, jsou-li na základě
přihlášek k dávce z majetku zařazeny
mezi milionáře nebo ne, mají býti
v první řadě postiženy, a to jednak
přímo, přirážkou k dani důchodové,
jednak nepřímo zvýšením všech
daní na luxusní předměty, případně
zavedením nových daní a dávek na luxusní
předměty, které dosud zdaněny nejsou.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr Ševčík.)
Po našem soudu není milionářem jen ten,
kdo má milion korun ve vázaných vkladech,
ale také, a hlavně ten, kterému náš
lidově demokratický režim umožňuje
důchody z jakéhokoliv pramene prýštící,
které odpovídají a umožňují
životní úroveň milionáře.
Čili, jak to velmi populárně vyjádřil
ministr Jan Masaryk: "kterým dnešní
režim sype." (Potlesk.)
Jsme přesvědčeni, že číslice
35.000 milionářů vznikla spíše
v dílně propagandisty než ve statistikách.
(Potlesk.) Pochybujeme dodnes, že by mohlo zdanění
tak zvaných milionářů vynésti
oněch 6 miliard, o nichž noviny jedné politické
strany tak hlučně mluví. Celá dávka
z majetku vynesla přece necelé 4 miliardy - dávka
z majetku, nikoli z přírůstku - ačkoliv
ji platili všichni poplatníci počínaje
majetky od 150.000 Kčs nahoru - svobodní 150.000,
ženatí 300.000. Přihlášek bylo
podáno celkem 117.000, sazba dávky z majetku byla
progresivní a šla až na 30 %. Jestliže jsme
tedy získali při vysokých sazbách
3.8 miliardy, je přece vyloučeno získat zdaněním
milionářů, i kdyby jich bylo 35.000, dvakrát
tolik. Dosud nám nikdo úřední čísla
nepředložil. Podle soukromých odhadů
může býti celkový počet osob
s přiznaným majetkem nad jeden milion korun přibližně
7.000-8.000 a v tom jsou zahrnuty jak majetky domovní,
tak zemědělské, průmyslové
i obchodní podniky.
Naproti tomu pan ministr financí a jeho tisk tvrdí,
že je u nás 35.000 milionářů.
Budeme všichni a s námi celá veřejnost
velmi zvědavi, až nám pan ministr financí
a jeho tisk vysvětlí, jakým počtem
k těmto závěrům dospěli. I
když se to pak v tisku popíralo, lze jasně
dokázati, že původní návrh ministerstva
financí, lze-li ovšem v tomto případě
o návrhu mluvit, počítal s uvalením
dávky již na ty, jichž majetek činí
400.000 Kčs u svobodných. To jsou tedy podle ministerstva
financí také milionáři. Dovede si
zajisté každý z vás vypočíst,
že bychom museli v tomto případě postihnouti
velký počet menších a středních
zemědělců, kterým by se to na jedné
straně dávalo a v daleko větším
měřítku bralo, majitelů rodinných
domků, živností a podniků. Slyším
už námitku, že od doby, kdy se podávaly
přihlášky k dávce z majetku, se tento
majetek zhodnotil tím, že byla zvýšena
cenová hladina o trojnásobek. Zvyšováním
cenové hladiny, vážené shromáždění,
lze ovšem zavésti umělou líheň
na milionáře. (Potlesk.) Inflačním
procesem je možno udělati milionáře
i z těch nejchudších a nejubožejších
občanů. Jsem však přesvědčen,
že si naše finanční správa nechce
vzíti příklad z Maďarska a Rumunska,
a proto varujeme co nejdůrazněji a nejnaléhavěji
před nedomyšlenými finančními
operacemi, které by naše hospodářství
mohly uvrhnouti do zmatku a bídy, jejichž důsledků
se nechci ani domýšleti.
Pan ministr financí a jeho tisk prohlašují,
že uvalení nové dávky by nezpůsobilo
žádných zvláštních administrativních
obtíží, poněvadž by-bylo možno
snadno a jednoduše použíti výsledků
přihlašovacího řízení
k dávce z majetku při nápravě naší
měny. Ptám se však, jak chce potom pan ministr
financí postihnouti všechny ty konjunkturální
spekulanty a šmelináře, kteří
si na úkor naší hospodářské
výstavby, na úkor nejširších vrstev
našeho lidu nahromadili v nové měně
opravdové miliony? Chce snad pan ministr financí
opět postihnouti jen ty dobré hospodáře
a střádaly, kteří si celoživotní
prací vytvořili hodnoty, mající je
zabezpečovati ve stáří, v nemoci a
v jiných nepřízních života, ve
prospěch nových kořistníků
a zbohatlíků? Jestliže ano, pak říkám
otevřeně, aby nebylo žádných
pochybností, že nemůžeme souhlasiti s
takovým řešením úhrady zemědělských
příplatků. Nemůžeme s tím
souhlasiti proto, že by to ohrožovalo základy
existence našeho drobného a středního
člověka. Nemůžeme s tím souhlasiti
proto, že by to podlamovalo důvěru v možnost
opravdového hospodaření. Nemůžeme
s tím souhlasiti proto, že by to bylo nespravedlivé
a protisociální.
Pan ministr financí mluvil také, pokud vím,
o možnosti stanoviti nové přihláškové
termíny, na př. k 1. říjnu 1947. Nebudu
ze široka unavovat kritikou této druhé eventuality.
Dovolte mi jen několik poznámek. Pokud vím,
počítalo se, že vyměřovací
náklady naší měnové dávky
budou činit částky, jdoucí do stamilionů.
Tvrdím, že vyměřovací náklady
druhé dávky by nebyly o nic menší. Avšak
kromě toho by to znamenalo takové zatížení
vyměřovacích úřadů,
že by stát v daňovém úniku utrpěl
na normálních daňových příjmech
ztráty mnohonásobné. A k tomu chci říci
ještě něco, co, pokud vím, vysloveno
nebylo. Měl-li pan ministr financí upřímně
v úmyslu postihnouti ty nové zbohatlíky,
neměl on a neměla jeho strana a neměl její
tisk s tím chodit napřed na propagační
a agitační buben. Tak, jak to udělali, se
opravdu o všechny ty konjunkturální zbohatlíky
a šmelináře velmi zasloužili. (Potlesk.)
A nepochybuji o tom, že jim budou vděčni za
to, že je napřed svou agitací na nebezpečí,
které jim hrozí, upozornili. Neboť zatím
co se v naší politické aréně
rozpoutala vřava osočování, skandalisování
a pranýřování, všichni ti konjunkturální
zbohatlíci třetí republiky pěkně
v klidu ulejvají své peníze do předmětů
těžko postižitelných, jako jsou koberce,
obrazy, šperky, což ovšem poctiví podnikatelé,
kteří své peníze potřebují
do provozu podniku, učiniti nemohou. (Potlesk.)
V zájmu spravedlnosti a v zájmu poctivého
hospodaření je třeba vysloviti opravdové
politování, že pan ministr financi příslušný
návrh, který měl zachytnout konjunkturální
přírůstky, v tichosti ve svém ministerstvu
nepřipravil a nepostaral se, aby se naše finanční
úřady vybavily dostatečným počtem
úředníků. Vždyť jsme mohli
zmobilisovati dobrovolné brigády z jiných
úřadů, bank a jiných finančních
podniků, tak aby vybírání běžných
daní - a o ty také jde, tam je také ještě
miliarda k nalezení - jakož i podchycení skutečných
nepřiměřených důchodů,
mohlo být provedeno rázně, ovšem bez
politické propagandy.
Shrnuji: Nová dávka z majetku by stála státní
správu nepřiměřená nová
vydání, byla by nesociální, poněvadž
by postihla spravedlivé a dala uniknouti nespravedlivým.
Byla by ranou do těžce budované morálky
střádalů a její finanční
efekt by nepřinesl žádoucího výsledku.
Jednou části spravedlivého řešení
celého problému je, jak už jsem řekl,
zvýšení luxusních daní a jejich
případné nové zavedení, dále
mimořádná přirážka k dani
z nejvyšších důchodů, při
čemž by zvýšenou přirážkou
mohly býti postiženy důchody, které
jsou podloženy větším majetkem. Tady můžeme
postihnout milionáře.
Čs. strana národně socialistická připravila
svůj podrobný návrh; čeká jen,
až přestanou mluvit agitační houfnice
a až se začne opět hovořiti rozumně,
hospodářsky, zkrátka: až zvítězí
rozumně a hospodářsky podložená
úvaha nad celou tou vřavou dnešních
dnů. Ostatně ze společného provolání
stran komunistické a sociálně demokratické
jsme se dověděli, že se tyto strany dohodly
na společném návrhu. Nepředpokládám,
že representanti strany sociálně demokratické
přistoupili na původní návrh ministra
financí, který jejich předseda označil
za dětinství a legraci. Neznám to, na čem
se obě tyto strany shodly, předpokládám,
že nový návrh bude věcný, oproštěný
od agitační demagogie, že bude logicky odůvodněn
a že bude spravedlivý, jak se sluší na
republiku, která chce i nadále demokratickými
metodami spět k socialismu. Náš demokratický
socialismus musí znamenati pokojný vývoj
k blahobytu, a ne k rozeštvávání, z
něhož nemůže vyrůsti nic jiného
než atentáty, rozvrat a bída.
Blížíme se konci prvního roku našeho
dvouletého budovatelského plánu. Chceme-li
opravdu splniti velké úkoly obnovy a výstavby,
které jsme si uložili, musíme stále
a na každém kroku opravdově hospodařiti.
Bylo by chybou, kdybychom si zde nepřiznali, že neúroda,
která nás postihla, je něco, co nás
musí nutit, abychom pracovali a hospodařili ještě
lépe. Musíme si všichni uvědomit, že
úbytek zemědělské produkce, způsobený
suchem, nenahradíme žádným řečněním,
žádnou agitací a také žádnou
finanční operací, byť i byla sebedůmyslněji
vymyšlena. I kdyby se nám podařilo dovézti
z ciziny vše, čeho je nám zapotřebí
ke krytí slušných zásobovacích
dávek, nevyhneme se v žádném případě
jistému snížení životní
úrovně. Dnes již bohužel neexistuje UNRRA,
která by nám utrpěné škody bez
placení nahradila. Dnes je pro nás každý
dovoz potravin, krmiv atp. obchodem, za který musíme
platit výsledky své práce, výsledky
práce našeho průmyslu, jimiž bychom mohli
jinak zásobiti vlastní domácí trh.
Postižením nejvyšších důchodů
podvážeme také možnosti černého
trhu, který bují tam, kde zboží ubývá
a nepřiměřené důchody trvají.
Je proto nezbytně třeba, abychom všechny přítomné
i budoucí hospodářské úkoly
řešili s pocitem největší odpovědnosti
a kázně. Čím více odpovědnosti
a kázně projevíme, tím rychleji a
snadněji překonáme nynější
tíseň.
Jak jsem již řekl, úbytek zemědělské
produkce znamená pro nás nižší
reálný národní důchod, než
byl předpokládán. Jestliže jsme se rozhodli
do jisté míry uhraditi ztrátu na výnosech
a důchodech zemědělského obyvatelstva,
nejednali bychom správně, kdybychom ponechali nedotčeny
nejvyšší důchody ostatních vrstev
obyvatelstva, říkám, nejvyšší
důchody, které zůstaly při živelní
pohromě, jež nás stihla, nezkráceny.
I to je pro nás vážný důvod,
abychom hledali část řešení postižením
nejvyšších důchodů, a nikoliv abychom
v době, kdy chceme budovati, žili z podstaty.
Dovolte mi, slavná sněmovno, ještě jednu
připomínku. Když jsme sestavovali rozpočet
na letošní rok, uvažovali jsme také, jaké
zatížení znamenají veřejné
výdaje pro předpokládaný národní
důchod. Pamatujte, prosím, na to, že i tyto
úvahy musíme revidovat, musíme zpřísnit.
Národní důchod neočekávaně
snížený nepřízní přírody,
kterou bohužel nelze podrobiti plánovanému
hospodářství, snese zatížení
jen nižší kvótou veřejných
výdajů, než kdybychom měli národní
důchod nezmenšený. Proto musíme ještě
naléhavěji než dříve šetřit,
a to ihned, ještě v rozpočtu na r. 1947. Zde
opět nemají míti slovo agitky, ale rozpočtoví
referenti jednotlivých resortů, ministerstvo financí,
nejvyšší účetní kontrolní
úřad a úsporná parlamentní
komise.