Předseda Jos. David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Petr, dr Ševčík.
Zapisovatelé dr Špánik, Štětka.
Člen vlády: ministr Ďuriš.
202 poslanci podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS dr Madar;
zástupci gen. tajemníka NS dr Záděra,
dr Ramajzl.
Společná rozprava o prohlášeních
pana ministra výživy Václava Majera
a pana ministra zemědělství Júlia
Ďuriše podle § 62 jedn. řádu,
učiněných v 68. schůzi dne 11. září
1947.
Předseda (zvoní): Zahajuji 70. schůzi
ústavodárného Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 1, odst. 4 dal jsem na dnešní
schůzi posl. inž. dr Sochorcovi, dr Uhlířovi,
na tento týden posl. Chudobovi, Olbrachtovi,
Zuzaňákovi, dr Holému, Novému,
dr Gregorovi, dr Langerovi a Karlu Klimentovi.
Posl. Sedlák předložil lékařské
vysvědčení k udělené dovolené
dne 11. září 1947.
Do dnešní schůze dostavil se pan posl. Jindřich
Šnobl.
Poněvadž před tím podle § 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle § 22 ústavní listiny a § 6
jedn. řádu tím způsobem, že přečtena
bude ústavou předepsaná formule slibovací,
pan posl. Šnobl ke mně přistoupí
a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. Šnobla žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Zástupce gen. tajemníka dr Ramajzl (čte):
"Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí.
Posl. Šnobl (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji. (Poslanci usedají.)
Předseda: Klub KSČ, s posl. Šnoblem
prohlašují přípisem ze dne 6. září
1947, že posl. Šnobl vstoupil do klubu poslanců
komunistické strany Československa.
Došlo toto oznámení:
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 11. záři 1947, č. j. 410.303/47, že
vláda odvolává návrh zákona
o služebním příjmu a mzdě státních
a některých jiných veřejných
zaměstnanců, povolaných k presenční
službě nebo vojenskému výcviku v nástupních
termínech v letech 1945 a 1946 a 1. dubna 1947, předložený
ústavodárnému Národnímu shromáždění
přípisem ze dne 9. listopadu 1946, č. j.
41.920-V-14.374/46.
Přistoupíme k projednávání
pořadu schůze, jímž je
Společná rozprava o prohlášeních
pana ministra výživy Václava Majera a pana
ministra zemědělství Júlia Ďuriše
podle § 62 jedn. řádu, učiněných
v 68. schůzi dne 11. září 1947.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. Smejkal, Firt, Václavů,
Plesl, Jungwirthová, Žáčková-Batková,
Klícha, inž. Herl, Sajal, Alois
Jaroš, Kubánek, Skaunic, Stanislav
Novák, Antonín Gottvald, dr Ludvík
Novotný.
Uděluji slovo prvnímu řečníku,
p. posl. Smejkalovi.
Posl. Smejkal: Pane předsedo, paní a pánové!
Dovolte, abych především uvítal, že
naše sněmovna přistupuje k široké
rozpravě o naší zemědělské
politice a vyživovací situaci. Bylo toho nanejvýš
potřebí. Varovný referát soudr. min.
Majera a tentokrát v duchu Národní
fronty se nesoucí projev ministra zemědělství
Ďuriše je k tomu vhodnou základnou. Parlament
náš má možnost především
kriticky zvážit dosavadní cesty naší
zemědělské politiky a za druhé zabývat
se také naší zemědělskou budoucností.
Poslanci našeho klubu si nechtějí ulehčit
jedno tím, že by mlčky přešli druhé.
Exposé pana ministra zemědělství Ďuriše
má jednu zásadní vadu. Je zatíženo
vším tím, co o zemědělské
politice řekl pan ministr v minulosti. Minulost! Kdyby
tu nebylo této minulosti, mohlo by se tu rázem vytvořit
nové ovzduší a nová situace, která
by prospěla našemu zemědělství
a naší republice. V zemědělské
politice nám totiž chybí ovzduší
vzájemné důvěry. Je tu moc politiky,
hlasů nenávisti, osočování
jednotlivců i stran. Je tu moc licitace, moc prostředků,
které jsou nebezpečné pro demokracii, a dovolte,
abych upřímně řekl, že bude-li
chtít každá strana dělat svou nejlepší
zemědělskou politiku, že se nejhůř
povede rolníkovi samému, nebudeme-li dobře
dělat státní zemědělskou politiku.
(Tak jest!).
Pokračoval bych s další neskromnou žádostí,
a to, aby náš parlament nastoupil cestu účinné
parlamentní kontroly zemědělské politiky.
Od parlamentu to chce čas a dobrou vůli a od ministerstva
ochotu. Časté kontroly přispějí
jistě k vyčištění ovzduší,
k vzájemnému opravování omylů,
a nelze neříci, ze by této vzájemné
výchovy bylo zapotřebí.
Ponechávaje zatím stranou otázku, zdali lze
udělat nad tím, co bylo, jenom kříž,
chci se především o to zajímat a zabývat
tím, co by v zemědělské politice mělo
být. Náš rolník nechce spor a hádky,
ten chce dobrou zemědělskou politiku, a k ní
nás kritická vyživovací situace vede.
My jsme totiž v naší zemědělské
politice někdy zapomínali, kolik toho skutečně
a opravdu přijde na stůl našeho spotřebitele.
Číslice naší zemědělské
dvouletky se zhroutily jako domek z karet. Vyživovací
situace je toho druhu, že tu ministr výživy musel
varovně zdvihnout prst, a jde teď o to, abychom uvedli
zájmy naší vyživovací politiky
také v soulad s naší zemědělskou
výrobou.
Sucho nám udělalo škrt přes všechny
bezpečné výpočty, ale situace by nemusela
být tak katastrofální, kdybychom dělali
zemědělskou politiku také vždy s ohledem
na počet toho, co dostane náš spotřebitel.
Vynutí si tedy zemědělská politika
v příštích dnech tuto věc a vynutí
si zásadní směrnici, abychom k hledisku výživy
přihlíželi.
Dvouletý zemědělský plán ukázal
také některé vážné trhliny,
především že nebyl podepřen dobrou
cenovou zemědělskou politikou. A proto by bylo potřebí
přistoupit k základnímu zjištění
a k výzkumu, jaký je vzájemný poměr
cen, jestli slouží nebo nepoškozuje plán.
Za druhé bylo by třeba přistoupit k revisi
poměru cen rostlinné a živočišné
produkce a krmiv.
To, co říkám, nemá se dotýkat
nějaké selské koncepce naší politiky
a nemá být žádnou ochranou nějakých
větších rolníků. Je fakt, že
nesoulad cen v zemědělském plánu znamená
velmi povážlivé trhliny, které pak vedou
k některým zjevům, které v zemědělské
politice musíme odstranit.
Za třetí stojíme před vážnou
otázkou odbourat intervenční chaos v zemědělských
cenách. Uši našeho rolníka jsou příliš
citlivé a v poslední době velmi často
slyší, kolik se na zemědělství
doplácí miliard. Ovšem intervenční
miliardy neinkasuje rolník, protože prodává
pod světové ceny a někdy, a většinou,
nakupuje za ceny, které jsou daleko vyšší
než ceny světové. Intervenční
miliardy zatím inkasuje spotřebitel a my musíme
dát velmi dobrý pozor v naší politice,
aby neinkasovala z těchto miliard velkou provisi naše
distribuce.
Nepružná cenová zemědělská
politika vede ke koncům, jichž jsme teď byli
svědky. Ze země a státu, který vždy
vyvážel semena, stáváme se státem,
který je dováží. Už po druhé
budeme dovážet semeno cukrovky, ačkoliv jsme
byli vždy vývozní zemí a naše značky
a naše výrobky měly pravidelné své
odběratele. Máme potíže u lněného
semínka, špatná zemědělská
cenová politika vede k zkrmování chlebového
obilí a nepoměr cen pak zavádí chaos
také do našeho plánování.
Chtěl bych se dále zmínit, že velkorysá
nabídka čs. sociální demokracie, která
v posledních dnech tak zneklidnila, ale někde také
přinesla uklidnění naší veřejnosti,
znamená pracovní dohodu v socialistickém
bloku nejenom o všech všeobecných otázkách,
ale bylo by si přát, aby došlo také
k dohodě o zásadách naší zemědělské
politiky. A tak jako v politice se nelze vyhnout ničemu,
opakuji znova, varuji a zapřísahám strany,
zemědělskou veřejnost a ministra, aby v rámci
nabídky dohody o cílech zemědělské
politiky na řadu let se odstranily všechny ty potíže,
které tu jsou a pro něž nemůžeme
přistoupit k dvouletému zemědělskému
plánování.
Končil jsem touto nabídkou pohnutou debatu v parlamentě
a začínám jí znova. Opusťme všechna
průhledná hlediska programů hradeckých,
kunětických, olomouckých a bratislavských
a pokusme se vytvořit rozumný zemědělský
program Národní fronty dohodou o všech sporných
politických otázkách a můžeme
si otevřeně říci, že tu nebude
dlouholetého zemědělského plánu,
dokud tu nebude jasno také o těchto cílech.
Nemůžeme dobře přistoupit k zpracování
základních podmínek dlouhodobé zemědělské
politiky, dokud tu není jasno o cílech, které
v zemědělské politice sledujeme. Vytýkám
proto naší oficiální zemědělské
politice její krátkodobé zaměření.
Naše vesnice potřebuje klid a jistotu, potřebuje
dlouhodobé zaměření zemědělské
politiky.
Začneme-li se zabývat těmito otázkami,
tak na prvním místě je otázka vlastnictví
půdy. Otázka upevnění soukromého
vlastnictví novou zemědělskou politikou,
socialistická zásada odstranění pozemkové
renty, nový pohled na pozemkovou půdu, která
přestává být kapitálem a stává
se výrobním prostředkem, která přestává
být záležitostí, s níž se
spekuluje, ale začíná být záležitostí,
která je pevně vkalkulována v zemědělský
pořádek na půdě; proto tu znova opakuji,
že náš návrh, který jsme podali
ke konci jarního zasedání tohoto parlamentu,
má všechny symptomy, které mohou vést
k uklidnění, pokud jde o pozemkovou držbu,
a k tomu, co vesnice v tomto směru potřebuje. Náš
návrh utvrzuje selský pořádek na půdě,
pomáhá chalupníkům výš,
vyrovnává pozemkovou držbu a přivádí
v tomto ožehavém úseku naší zemědělské
politiky naší vesnici k žádoucímu
klidu a jde také cestou, která je základní:
cestou snižování výrobních nákladů
v zemědělství, která je nesmírně
ožehavá, poněvadž jenom podle toho, jak
se nám podaří v zemědělské
politice snížit výrobní náklady
v zemědělství, tím také zvýšíme
v míře co nejvyšší životní
úroveň našeho zemědělského
lidu.
Chtěl bych tu také ukázat jen několika
slovy, že je třeba v rámci těchto dohod
nápravy chyb naší osidlovací politiky.
Statistika tržní výkonnosti našeho pohraničí
pro veřejné zásobování tu jasně
nasvědčuje, že jsme se při naší
osidlovací politice neřídili vždycky
hlediskem, dáváme-li našim lidem v pohraničí
dostatečnou životní úroveň. A
až budeme dnešní stav v pohraničí
dávat do souladu s dlouhodobým zemědělským
plánem, až budeme nutit mnohé kraje našeho
pohraničí k tomu, aby přece dbaly na živočišnou
výrobu, pak přijdeme k tomu, že jsme tady základním
plánováním naší osidlovací
politiky porušili ony předpoklady, které musíme
v dlouholetém zemědělském plánu
sledovat.
Voláme při této příležitosti
taky, aby všechny lidové orgány v pohraničí,
které provádějí osidlovací
akci - zde mám na mysli rolnické komise - prošly
novou demokratickou zkouškou důvěry, poněvadž
ony jsou někdy příčinou mnohých
stesků a mnohých stížností, které
vedou k tomu, že po této stránce v našem
pohraničí není všechno v pořádku.
Chtěl bych tu říci také jednu varovnou
větu, pokud se týče volyňských
Čechů. Nejen z mého volebního kraje,
ale z celých krajů naší republiky dochází
řada zvěstí, že z nepochopitelných
důvodů na místě, abychom jim podávali
naše české a slovanské srdce, podáváme
jim někdy jenom úřední tvrdost.
V situaci, v níž jsou naši lidé v pohraničí,
by také přispělo uklidnění,
pokud jde o lesy, které jsou závažnou otázkou
osídlenců, a je třeba tuto věc vyřešit
bez stranické licitace a demagogie ve prospěch osídlenců.
V okamžiku, v němž pečlivě zkoumáme
situaci naší výživy, dovolíte mně,
abych řekl také několik slov o naší
odborné zemědělské službě.
Chtěl bych se především vyrovnat s těmi
velikými plány, které jsme měli na
začátku naší republiky, když jsme
si slibovali, že budeme ve všech státech evropských
a kolem nás sledovat zemědělský pokrok.
Mělo to být svěřeno tak zv. instituci
zemědělských attaché, kde vedle všech
těch lidí, které posíláme do
zahraničí, měl tu jeden mít úkol
sledovat zemědělský pokrok v jiných
zemích, ale také obchodní zájmy našeho
zemědělství. A tak by bylo jednou na místě,
abychom si vůbec udělali i s hlediska zemědělského
revisi, koho to vůbec za peníze státu za
hranice pořád posíláme a jaké
jsou kladné výsledky těchto zájezdů.
Za druhé chtěl bych podotknout, že odborná
služba ministerstva zemědělství prostřednictvím
našich okresních národních výborů
je příliš zaměstnána vším
možným statistickým zjišťováním
a různými úkoly a že naše odborné
zemědělské úřady jen nařizují
a zapomínají, že jsme je tvořili proto,
aby byly opravdovými rádci našeho zemědělství.
Poradní odborná zemědělská
služba nám nefunguje, přiznejme si to upřímně
a otevřeně, není na výši, zabývá
se příliš politickými interesy a přezírá
odborně zemědělské hledisko. Také
naše hospodářské školy neplní
svou povinnost do té míry, jak bychom očekávali,
a já tu jenom na okraj připisuji jednu poznámku,
jestli dvojí kolej ve správě hospodářských
škol v ministerstvu školství není tu na
závadu tomuto jejich odborně zemědělskému
poslání.
Chtěl bych se také v souvislosti s tím zmínit
o odborové činnosti našeho Svazu zemědělců.
Bude tu potřebí rychle řešit krisi,
která tam vzniká, rychle jmenovat příslušné
orgány, protože je třeba, aby široké
sbory autonomních činovníků, ať
volených nebo zatím jmenovaných, tu také
byly korektivem všeho, co po stránce úřední
se ve Svazu děje. Svaz je mocným instrumentem odborně
zemědělské práce. Koná svou
povinnost, ale mohl by ji konat v míře daleko širší,
kdybychom také tam měli určitý klid
a jasno. Váhavost ministra zemědělství
zde působí veliké škody. Je třeba,
aby podle zmocnění, které mu dal zákon,
jmenoval funkcionářské sbory a tím
umožnil, aby tato organisace znova nabrala dechu a rychle
vykročila do práce, kterou po stránce odborně
zemědělské má konat.
Řekl jsem nedávno, že obroda našeho selství
je jenom v jeho socialistické orientaci. Nejenom péče
o majetek, nejenom péče o korce a budovy, ale také
péče o zemědělského člověka.
A tu je třeba velmi rychle k spokojenosti našeho zemědělce
a k zvýšení jeho výroby odstranit disparitu
sociální, která tu vzniká a která
je každým novým zákonem ještě
rozšiřována. Je třeba rychle odstranit
disparitu daňovou, sociální, v pojištění
vyřídit všechny otázky, které
souvisí s odstraněním risika zemědělské
práce. Je třeba našemu zemědělství
podat rychle ruku, ale ne v projevech, ne ve slibech, ale tady
v parlamentě a ve skutečnosti. (Potlesk.)
Cesta našeho zemědělského člověka
nahoru je také cestou snižování výrobních
nákladů v zemědělství. Nejde
tu jen o to - i když je to prvořadý problém
- dát mu dostatek půdy, nýbrž jde také
o dostatečný počet strojů a o organisování
celého problému, který se týká
mechanisace našeho zemědělství. A tu
mi dovolte, abych řekl, že tu pomíjíme
jednoho mocného činitele, který už na
této cestě mnoho dobrého a velkého
vykonal. Pomíjíme tu někdy zájmy našeho
družstevnictví. Dali jsme ve své orientaci
přednost státnímu kapitalismu před
čistotou družstevních myšlenek. Je třeba
mobilisovat mravní a kladné síly našeho
družstevnictví, je třeba jim dát přednost
před jiným řešením. Zatím
co jdeme cestou centralisace se všemi jejími chybami
a omyly a naše zemědělské družstevnictví
propadá někdy boj i o posice a moc, promarňujeme
tu největší kapitál, a to je kladný
poměr rolnictva k družstevnictví, největší
kapitál, kterým můžeme bez státní
podpory, bez velkých subvencí mobilisovat mnohé
velké a široké pomocné prostředky
pro naše zemědělství.
Naše zemědělská i vyživovací
politika musí velmi pečlivě zkoumat své
dosavadní cesty. Potíže, do kterých
jsme se dostali a které jsme částečně
také zavinili, nebudou v naší zemědělské
politice hrát úlohu jenom letošního
roku. Promítnou se nejméně do příštích
dvou roků dalších. A proto je potřebí
shrnovat, dávat dohromady a hledat všechny možné
cestičky, které nám na místě
mezinárodních pomocí, i když jsme a
musíme být za ně vděčni, dovolí,
abychom z prostředků našeho zemědělství
obstarali pro naší výživu vše, co
potřebujeme.