Toto vymezení úkolů nesmí ovšem
zůstati jen mrtvou literou zákonů, nýbrž
se musí také prakticky projevit. Lid bude jistě
velmi bedlivě sledovat a svými zástupci kontrolovat,
zda jsou tyto úkoly poctivě a svědomitě
plněny. Plniti tyto úkoly náleží
ovšem stejně členům Sboru, jako odpovědným
správním úřadům národní
bezpečnosti, tedy bezpečnostním referentům
a předsedům okresních a zemských národních
výborů. Na nich bude spočívati hlavní
tíha odpovědnosti za klid a pořádek
v tomto státě a za to, budou-li se občané
cítit osobně a majetkově bezpeční.
Je nutno ovšem dbáti, aby ti, kteří
budou míti vliv na výkon bezpečnostní
služby, t. j. referenti a předsedové národních
výborů, sami měli čistý štít
a čistý trestní rejstřík. Prospělo
by to pocitu bezpečnosti v tomto státě, kdyby
si ministerstvo vnitra prověřilo minulost a trestní
lístek všech členů okresních
a zemských národních výborů,
v prvé řadě však bezpečnostních
referentů a předsedů národních
výborů. Jen tak může být zajištěno,
že se nebude opakovat případ, jaký se
stal v Rýmařově. Osnova zákona na
to také i po stránce právní pamatuje
tím, že účinnost monokratického
rozhodnutí bezpečnostního referenta nebo
předsedy národního výboru pomine,
když je rada nebo plénum národního výboru
do 15 dnů neschválí. Je nutno tímto
způsobem zaklausulovati samostatné rozhodování
bezpečnostních referentů; vždyť
jde o majetkovou a osobní svobodu občanstva. Tu
nutno si uvědomit, že každá minuta nevinně
zavřeného člověka je pro něho
věčností.
Velmi pronikavou a vítanou změnu do Sboru přináší
úprava mravně-politické a osvětové
výchovy. Aby nebylo špatně rozuměno,
předesílám, že nikdo nemůže
být proti tomu, aby se členové Sboru nevzdělávali
sami jako každý jiný občan prostřednictvím
všech kulturních vymožeností a prostředků,
které jsou k disposici. Stejně tak nemůže
být nikdo proti tomu, aby do vyučovacích
předmětů ve škole pro příslušníky
Sboru nebyla na zkoušku také zařazena jako
vyučovací předmět výchova mravní,
politická a osvětová. Ukázalo se však
naprosto nevhodným, jak byla dosud tato politická,
mravní a osvětová výchova organizována,
která - byvší v rukou jedné politické
strany - byla prováděna osvětovými
důstojníky a instruktory, kteří byli
hlídači příslušných velitelů
a vnášeli do Sboru jen nejistotu a neklid. Bez těchto
tak zv. osvětářů se ve Sboru nic ani
nehnulo a velitelé jim museli dávat také
veškerou svou korespondenci k nahlédnutí. Nyní
tato inspekční služba odpadne a věříme,
že to velmi prospěje jednotě Sboru a klidu
v něm.
Osnova zákona dělí Sbor na 3 výkonné
složky, z nichž jednou je složka státní
bezpečnosti. Její existenci doprovází
osnova zákona odůvodněním, že
pro přechodnou dobu, pokud úkoly této složky
to nyní žádají, je nutno ji ponechati
a že o jejím zrušení musí rozhodnouti
vládá, jakmile nabude přesvědčení,
že se úkoly této složky zmenšily.
Respektuji toto ustanovení osnovy zákona; jsem však
přesvědčen, že úkoly státní
bezpečnostní složky jsou už dnes tak zmenšeny,
že by se mohlo už nyní uvažovati o sloučení
této složky se složkou kriminální.
V každém případě však si
musejí členové této složky a
zejména její vedoucí činitelé
uvědomit, že k úkolům státní
bezpečnosti náleží zajištění
Československé republiky před útoky
na její svrchovanost, celistvost, demokraticko-republikánskou
státní formu, bezpečnost a obranu, dále
pak zajištění osobní bezpečnosti
ústavních činitelů a obrana proti
hospodářskému vyzvědačství.
Tyto úkoly jsou tedy přesně vymezeny a jsem
hluboce přesvědčen, že k žádnému
z nich nenáleží vyslýchání
členů nekomunistických stran proto, že
hlasovali v místních zájmových sdruženích,
v JSČZ nebo na valných hromadách družstev,
proti osnovám zákonů zemědělských,
jak vyšly z ministerstva zemědělství.
To by bylo zneužívání státní
bezpečnosti k účelům stranickým
a v tomto směru je nutno velmi důrazně se
ohraditi a velmi bedlivě kontrolovati činnost státně
bezpečnostní složky.
Osnova zákona podle zprávy výborové
obsahuje ustanovení, že členové Sboru
nebudou prověřováni hromadně podle
zvláštního zákona, nýbrž
jen jednotlivě na zvláštní podnět
bude zjišťováno, zda všichni členové
Sboru mají čs. státní občanství,
národní a státní spolehlivost a zda
jsou mravně bezúhonní. Tu bych kladl velký
důraz na to, aby byla prověřena minulost
zejména těch, kteří byli přijatí
do Sboru po 5. květnu 1945 a mezi nimi zejména těch,
kteří nemají charakter bojovníků
za národní osvobození. Máme doklady
o tom, že mnozí z nich byli mnohokráte trestáni
nejenom pro nějaké přestupky, nýbrž
pro zločiny, spáchané z pohnutek nízkých
a nečestných. Takovéto osoby porušují
charakter Sboru a musejí býti ve smyslu nově
přijatého ustanovení § 6 osnovy ze Sboru
co nejdříve a nejrychleji propuštěny.
Podle zprávy výborové stanoví osnova
zákona, že dnem účinnosti tohoto zákona
zrušují se úřady a orgány služeb
pořádkové, kriminální a státně
bezpečnostní, zřízené do účinnosti
tohoto zákona, pokud neodpovídají jeho ustanovením.
Je to jistě velmi důležité a vítané
ustanovení, neboť mám za to, že dopadá
mimo jiné zejména na smutné proslulé
tzv. zpravodajské odbory bezpečnosti, ZOBy, které
si osvojují rozsáhlou pravomoc ve všech oborech
bezpečnostní služby, ba dokonce i v oboru služby
zpravodajské. Na jejich způsob vykonávání
bezpečnostní služby bylo již v této
sněmovně a v bezpečnostním výboru
sněmovním mnoho stížností, zejména
na protizákonný způsob používání
agentů provokatérů. Mám však
na mysli ještě jiný kladný výsledek,
který přinese zrušení těchto
ZOBů. Zaměstnanci ZOBu jsou také zatížením
státní pokladny, neboť berou dvojí plat
a zvláštní výkonnostní přídavky,
a je proto již s hlediska tisku velmi účelné,
aby tento nadbytečný bezpečnostní
orgán nebo úřad byl co nejrychleji zlikvidován.
(Potlesk.)
Velmi vítám dodatek, který byl přijat
v § 37 a který se týká finanční
stráže. Stanoví se tam totiž, že
předpisy o organizaci a úkolech finanční
stráže zůstávají nedotčeny.
Je to velmi účelné ustanovení, neboť
ve veřejnosti a zejména v kruzích finanční
stráže kolují pověsti, že po účinnosti
tohoto zákona bude finanční stráž
zrušena, resp. stažena s hranic a ponechána jí
jen funkce proclívací. Aniž bych chtěl
předbíhat příští zákonnou
úpravu tohoto problému, pokládám za
důležité vyzvednouti odůvodněnost
a účelnost finanční stráže.
Již plných 105 let plní své úkoly
a s nasazením života střeží vzorně
naše státní hranice. Sbor finanční
stráže tvoří vysloužilí
vojáci, vesměs délesloužící
poddůstojníci, a je tedy po stránce vojenské
na ně plné spolehnutí. Mimoto plní
také svěřené úkoly po stránce
národohospodářské a finanční
a dostalo se jí za to také od pana ministra financí
rozkazem ze dne 30. září 1946 plného
uznání. V roce 1938 byla finanční
stráž spolu s vojenskými jednotkami spolehlivým
a obětavým strážcem hranic, o čemž
svědčí řada padlých příslušníků
finanční stráže. Za okupace byl tento
sbor z příkazu okupantů rozpuštěn
a jeho příslušníci přikázáni
k podřadným pracím. Všechny tyto momenty
musí býti brány v úvahu, bude-li uvažováno
o tom, zda má být státní hranice střežena
jiným způsobem.
Osnova zákona, jak je nyní předkládána
ve zprávě příslušnými
výbory, byla důkladně zpracována,
místy přepracována a doplněna. Jsem
přesvědčen, že byla velmi zdokonalena
a že bude v daných možnostech hověti jak
členům sboru, tak i lidu. Jde ovšem také
o to, jak poctivě bude tento zákon zachováván
a plněn. Sbor národní bezpečnosti
je záštitou klidu a pořádku v tomto
státě, jest záštitou bezpečnosti
osobní i majetkové. Má důvěru
lidu. Je však nutno velmi bedlivě dbáti, aby
tuto důvěru neztratil, a to záleží
nejen na těch, kdo bezpečnost řídí
a o ní rozhodují, nýbrž také,
a v prvé řadě na těch, kteří
tuto službu vykonávají. Ty smutné zjevy
gestapismu, které se projevily i ve sboru, musí
být po každé, když se objeví, z
minulosti i v budoucností, neúprosně potírány.
Nesmíme se nikdy bát tyto věci pranýřovat
a postavit před zákon.
Náš právní řád a zejména
příslušné předpisy bezpečnostní
přísně zakazují prováděti
vyšetřování a vyslýchání
formou tělesného týrání. Takovéto
methody, nehledě k tomu, že jsou zákonem zakázány,
příčí se lidské důstojnosti
a také přirozené povaze českého
a slovenského lidu. (Potlesk.)
Ještě bych se chtěl dotknouti stavovských
otázek členů sboru a důrazně
prohlásit, že budeme sledovat, jakým způsobem
jsou kvalifikováni členové nového
Sboru národní bezpečnosti a zejména
jmenování a povyšování, zda zde
rozhoduje mravní a odborná kvalifikace, či
- a převážně - jen politická
legitimace. Máme bohužel mnoho dokladů o tom,
že do sboru bylo přijato mnoho lidí nemajících
odborné a začasto ani mravní kvalifikace,
a dělají kariéru jen proto, že jsou
příslušníky strany pana ministra vnitra.
Také povyšování a jmenování
do funkcí se děje převážně
s těchto hledisek. Poněvadž nám záleží
na tom, aby se Sbor skládal ze všech příslušníků
národa, aby patřil všemu lidu a aby tam nevládla
politická protekce, budeme tuto politiku ve Sboru velmi
bedlivě sledovat a případně jí
pranýřovat.
Osnovu zákona vítáme a jsme přesvědčeni,
že bude základnou pro mír, bezpečnost,
klid a pořádek v tomto státě. (Potlesk.)
Místopředseda Petr (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. dr Kokeš.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Kokeš: Slavné ústavodárné
Národní shromáždění, pane
místopředsedo, paní a pánové!
Páni zpravodajové výboru bezpečnostního,
branného a právního, jakož i rozpočtového
hodnotili zde po odborné stránce projednávaný
návrh zákona o národní bezpečnosti
a pan ministr vnitra velmi krásným a obsažným
exposé o poslání Sboru národní
bezpečnosti a o významu projednávaného
zákona pro náš stát, jistě dostatečně
podtrhl důležitost zákona, o kterém
Národní shromáždění jedná.
Není mým úmyslem, abych ke všem vývodům
pánů zpravodajů a pana ministra vnitra snášel
další odborné zdůvodnění
zákona o národní bezpečnosti.
Jako poslanec komunistické strany Československa
cítím se povinen promluviti o těch otázkách,
o kterých nemohli hovořiti páni zpravodajové,
ani pan ministr, aby jim nebyla vytýkána stranickost,
a zaujmouti k některým závažným
prohlášením, která jsou ve spojitosti
s tímto zákonem, jasné a všem srozumitelné
stanovisko. Nikdo z členů Národního
shromáždění jistě nepochybuje
o tom, že se přijetím zákona o národní
bezpečnosti dostaví velmi významné
účinky pro náš stát, pro národ
český i slovenský, pro veřejné
orgány lidovlády, pro příslušníky
SNB a pro veškerý náš lid. Lidově-demokratická
republika Československá po uplynutí dvou
let od osvobození z nacistického jha klade v novém
právním řádu, řádu lidově
demokratickém, základní kámen našeho
veřejného života. Tímto kamenem je zákon
o národní bezpečnosti. Bylo zde již
podtrženo, že podle ustanovení tohoto zákona
přestávají platit staré, v Rakousko-Uhersku
vytvořené zákony, které na sobě
nesly pečeť metternichovského a bachovského
útisku, a místo nich nastupuje moderní, lidově
demokratickým duchem nesený zákon o národní
bezpečnosti. Každému občanu republiky
Československé, pokud není zrádcem
kolaborantem anebo člověkem, který za majetek
je ochoten zraditi národ a stát, byl, je a navždy
musí zůstati největším statkem
Československá republika, a to republika lidově
demokratická. S tohoto stanoviska vycházela i komunistická
strana Československa, když svými zástupci
v bezpečnostním výboru žádala,
aby nejvyšším statkem, který musí
být chráněn národními výbory
i Sborem národní bezpečnosti, byl stát
a jeho lidově demokratické zřízení.
Litujeme, že do § 1 nebylo pojato ustanovení,
které by verbis expressis ustanovovalo, že na prvním
místě má býti chráněno
lidově demokratické zřízení
Československé republiky. Jsme ovšem přesvědčeni,
že tato formulace nakonec bude pojata do ústavy a
že tím bude vlastně obsažena i v §
1. My komunisté milujeme tento stát a pro tento
stát jsme bojovali a obětovali desetitisíce
životů. Máme proto nejvyšší
zájem na tom, aby existence tohoto státu byla zajištěna
navždy. Největším strážcem
tohoto státu je náš hrdinný lid, který
nepodléhal ani teroru nejhoršího režimu,
který zná historie lidstva, a z tohoto lidu a ve
spolupráci s ním musí být vybudován
Sbor národní bezpečnosti.
Existenci národa českého a slovenského
může zaručiti jedině nedílný
stát Čechů a Slováků, lidově
demokratická republika Československá, a
štěstí obou národů může
vyrůsti jedině na základě tohoto státu.
Bezpečnost našeho státu může být
ohrožena nepřítelem vnějším,
ale - jak nám ukázal Mnichov a činnost páté
kolony v první republice - vnitřní nepřítel
může se státi nepřítelem číslo
1, neboť je záludnější a hůře
postižitelný.
Boj proti vnitřnímu nepříteli, to
jest proti těm, kteří si přejí
rozbití Československé republiky a změnu
lidově demokratického zřízení
na zřízení sloužící továrníkům,
agrárním velmožům a fašistům,
musí být veden nesmiřitelně a do všech
důsledků. Tomuto boji musí sloužiti
- a jsme přesvědčeni, že bude sloužiti
- věrně Sbor národní bezpečnosti.
Komunistická strana Československa proto vynaloží
všechny síly a dá k disposici vše, co
má, aby naše orgány, bojující
proti nepříteli naší bezpečnosti,
mohli vésti boj s úspěchem.
Naše národy, český i slovenský,
nesmějí nikdy zapomínati na nebezpečí,
které nám hrozilo se strany německých
okupantů; musíme se proto vyvarovati všeho,
co by nás v budoucnosti mohlo dostati do situace, ve které
jsme se ocitli v r. 1938. Pro každého Čecha
a Slováka musí býti při posuzování
věci veřejných v každém okamžiku
rozhodující skutečnost, že v našem
sousedství žije 60 milionů Němců,
našich odvěkých nepřátel.
Když bylo fašistické Německo poraženo
a jeho vojenská moc byla zlikvidována, nebylo úplně
zlikvidováno nebezpečí se strany německého
fašismu. Jsme si stále vědomi, že je mnoho
těch, kteří zůstali Hitlerovi věrni,
že je mnoho těch, kteří budou vzpomínati
na dobu nacistického režimu, kdy příslušníci
národa nadlidí vraždili a loupili v celé
Evropě a žili z potu a krve milionů otroků,
a že všichni tito příslušníci
německého fašismu nás nenávidí
a touží po odvetě.
Není tomu dávno, co v ústavodárném
Národním shromáždění prohlásil
pan ministr spravedlnosti dr Drtina, že se postará
o to, aby každý náš občan a všechny
budoucí generace byly dopodrobna obeznámeny s tím,
co nám Němci chystali. Učme se z chyb, a
myslím, že chyby byly v r. 1938 a během světové
války každému zjevné. V naší
lidově demokratické republice nesmíme dovolit,
aby nám vyrostli noví Tukové, Gajdové
a fašističtí diktátoři. Nesmíme
dovolit, aby nám na Slovensku vyrůstal vnitřní
nepřítel ve formě novoluďáctví,
aby se pod rouškou demokracie, svobody shromažďování,
svobody slova a tisku skrývali nepřátelé
této demokracie a kuli pikle proti republice. Nezapomeňme,
že na ochranu Henleina byly vysílány celé
eskorty příslušníků bývalého
četnictva a policie jenom proto, aby tento velezrádce
a osnovatel nové světové války a připravovatel
Kalvárie našeho národa byl uchráněn
před spravedlivým hněvem našeho národa.
Někteří tehdejší příslušníci
bezpečnosti museli proti svému přesvědčení
konat službu, o níž většina byla
přesvědčena, že neslouží
našemu státu, ale že naopak slouží
nepříteli, který je ochoten zničiti
náš národ. Naproti tomu jsou dnes příslušníci
Sboru národní bezpečnosti ve své většině
opravdovými obránci národa českého
i slovenského, konají službu ve prospěch
lidu, když brání náš stát
a naši vnitřní bezpečnost.
Po dvou letech práce orgánů Národní
bezpečnosti s orgány lidu můžeme říci,
že toho bylo vykonáno opravdu hodně. Příslušníci
Sboru národní bezpečnosti jsou zajedno s
námi v tom, že rozhodující silou v tomto
státě musí zůstati lid, že je
opravdu zdrojem vší moci v tomto státě,
že projevem vůle tohoto lidu jsou národní
výbory. Takto chápe velikou vymoženost naší
národní revoluce většina příslušníků
SNB a podle toho se příslušníci SNB
také chovají. Jsou ovšem jedinci, kteří
ještě dnes touží po návratu pánů
hejtmanů a zemských presidentů, ale tito
lidé buď se po čase vpraví do nových
poměrů, anebo zůstanou jenom ukázkami
z doby policejních presidentů a hejtmanů.
Jsme přesvědčeni o tom, že národ
plně pochopí onu velikou změnu, která
již nastala a které se tímto zákonem
dostává právní základny, totiž
že policejní orgány vyšlé z národa
a pracujícího lidu již nikdy nebudou stát
proti tomuto lidu, nýbrž s ním a pod vedením
lidových zástupců v národních
výborech budou brániti naši republiku, zajišťovati
klid, pořádek a budovati štěstí
našeho lidu. Už nikdy nebude Sbor národní
bezpečnosti nástrojem byrokracie anebo monokratického
vládce proti lidu a jeho zástupcům. V nenávratnou
minulost zapadly doby, kdy komunističtí poslanci
byli za hlásání pravdy zatýkáni,
insultováni a po případě i týráni.
Zmizely i doby, kdy stávkující dělník
se musel obávat zakročení bezpečnostních
orgánů, zatčení a po případě
ztráty existence. Zmizely rovněž doby, kdy
příslušník četnictva nebo policie
se nesměl věnovati politické práci,
nesměl vykonávati svou funkci jako občan
republiky a kdy se příslušníci komunistické
strany nebo s ní sympatizující museli obávat
represálii pro své přesvědčení.
Tento zákon, který dnes projednáváme,
ani v jediném paragrafu nestanoví nějaké
omezení pro příslušníky Sboru
národní bezpečnosti, pokud jde o jejich účast
na politickém a veřejném životě.
Při tom nechť porovnávají příslušníci
Sboru národní bezpečnosti, jak po této
stránce s nimi bylo jednáno v dřívějších
dobách, a nechť se ptají sami sebe, kdo se
přičinil nejvíce o to, aby byli opravdu plnoprávnými
občany republiky. Komunisté mají velmi mnoho
nepěkných vzpomínek na to, jakým nepěkným
způsobem bylo dříve proti nim postupováno
se strany bezpečnostních orgánů, a
nechť, prosím, si všichni ti staří
příslušníci bývalého četnictva
i policie uvědomí, že za všechna ta příkoří
páchaná na komunistech se jim nikdo nemstí.
Naopak jsou to komunisté, kteří na vše
zlé, co jim bylo způsobeno, chtějí
zapomenout. Jde jim totiž o blaho státu a národa
a podávají ruku k spolupráci všem, kdož
to myslí s republikou upřímně, dokonce
i těm, kdož komunistům dříve
ubližovali.
Ve Sboru národní bezpečnosti máme
však také lidi úplně nové, kteří
byli přijati teprve po květnu 1945. Proti těmto
lidem se velmi často útočí a i zde
se proti nim mluvilo; dokonce byla snaha, aby tito lidé
byli ze Sboru úplně odstraněni. My komunisté
se za tyto lidi stavíme, poněvadž víme,
že jsou to opravdoví a do všech důsledků
jdoucí bojovníci za svobodu národa a upřímní
stoupenci lidově demokratického zřízení.
Tito lidé bojovali v partyzánských jednotkách.
Ke zbrani se dostávali nejrůznějším
způsobem a svůj vojenský výcvik, o
kterém zde hovořil pan posl. Hora, prodělali
v bojích proti našemu nepříteli. Nemůžeme
souhlasit s těmi, kteří by chtěli
nyní tyto lidi odstraňovat ze Sboru jenom proto,
že nemají několikaletou vojenskou presenční
službu. Nám jde o to, aby Sbor národní
bezpečnosti byl nejen dobře vycvičen a měl
nejen dobrý odborný výcvik, nýbrž,
a to v první řadě, aby všichni členové
tohoto Sboru byli naplnění duchem lidové
demokracie a byli ochotni sloužit jen lidově demokratickému
režimu. Proto jsme žádali, aby v zákoně
bylo ponecháno ustanovení o mravně-politické
a osvětové výchově pro všechny
příslušníky Sboru, neboť stojíme
na stanovisku, že lidově demokratické zřízení
může bránit jen lidově demokraticky
vyspělý příslušník Sboru
národní bezpečnosti.