V otázce doplňování sboru důstojnictvem
hájili jsme pevně názor, že důstojnictvo
sboru musí býti doplňováno především
z řad gážistů sboru a jen výjimečně
přestupem důstojníků vojska z povolání
v hodnosti nejvýše kapitána, pokud pro uvolněná
místa nebude dostatek způsobilých uchazečů
z řad gážistů sboru.
Bylo-li toto ustanovení námi hájeno a přijato,
je nutné, aby důstojnický dorost SNB byl
včas pro sbor zabezpečen a vychováván.
Proto musím tu protestovat proti všem opatřením,
která sledují odstranění všech
mladých středoškoláků z SNB,
jichž je asi 80, po původním počtu 350,
jen proto, že byli přijati v době okupace.
Tito středoškoláci, příslušníci
SNB jsou totiž vzdělaní, zkušení,
národně a státně spolehliví
a skoro do jednoho se zúčastnili květnové
revoluce, a proto nesouhlasíme s tím, aby byli ze
sboru odstraňováni, naopak trváme na tom,
aby byli ustanoveni definitivními, jak se to stalo u služebně
mnohem mladších členů sboru přijatých
po 5. květnu 1945 a bez vojenského výcviku
a bez zásluh, a konečně aby byli povýšeni
do hodností důstojnických a tím zabezpečena
úroveň budoucího důstojnického
sboru.
Vládní návrh počítal s vydáním
zvláštního zákona, který by stanovil
způsob, jak přezkoumat osoby, které se stávají
převzetím členy sboru. Proti tomuto návrhu
jsme se ostře vyslovili, protože za dobu 2 let bylo
dosti času k přezkoumání národní
a státní spolehlivosti příslušníků
sboru. Takového zákona by mohlo býti snadno
zneužito pro politickou persekuci příslušníků
sboru a vnesl by ještě větší neklid
do sboru a tím i zhoršení výkonu bezpečnostní
služby, což zejména v době budování
dvouletého plánu by bylo nežádoucí.
Zajisté nám nemůže být lhostejné,
kdo se může státi příslušníkem
tak významného sboru národní bezpečnosti.
Proto byl přijat náš návrh, aby za člena
sboru na zkoušku byl přijat m. j. i občan,
který je aspoň 5 let československým
státním občanem české, slovenské
nebo jiné slovanské národnosti a je státně
a národně spolehlivý. Bez této pětileté
lhůty by se totiž mohlo státi, a stalo se,
že někteří příslušníci
sboru byli na př. před pěti lety státními
příslušníky maďarskými,
maďarské národnosti, a dnes jsou už československými
státními občany české nebo
slovenské národnosti.
Po národní revoluci byly vytvořeny různé
orgány zpravodajské služby, s jejichž
činností jsme nemohli souhlasit pro stranické
a neodborné zaměření. Proto jsme doporučili,
aby se zrušily orgány a úřady pořádkové,
kriminální, státně-bezpečnostní
a zpravodajské služby, zřízené
do účinnosti tohoto zákona, pokud neodpovídají
jeho ustanovením.
Pokud jde o zpravodajskou službu, byl náš návrh
pozměněn v tom smyslu, že dosavadní
služba zpravodajská zůstává v
platnosti do usnesení vlády podle § 34 osnovy,
nejpozději však do 31. prosince 1947. Ze zpravodajské
služby musíme vymýtit všechny zbytky nacistického
dědictví, jež stále způsobovalo
hrůzu a šířilo strach u našich
občanů. Bděme a dejme pozor, aby zpravodajské
služby nebylo zneužito a aby nerazila cestu k nějaké
nové totalitě, již náš národ
vždycky nenáviděl.
Mnoho neklidu způsobila ve sboru národní
bezpečnosti osvětová služba. Několikráte
jsme jasně formulovali své stanovisko k ni a žádali
její zrušení, protože praxe ukázala,
že tu nejde o osvětovou službu konanou v zájmu
národa a státu, nýbrž o její
zneužití k cílům jedné strany.
Také dvojí kolej velitelů působila
spíše anarchii nežli pořádek a
klid ve sboru. Podávání zpráv o chování
jednotlivých členů sborů i velitele,
obyvatelstva atd., zasahování osvětových
referentů do povyšování, přemisťování
a j., působilo neklid ve sboru, a myslím, že
je krokem vpřed, když tzv. osvětová
služba, vykonávaná často nekvalifikovanými
příslušníky, byla odstraněna
s výjimkou základních výcvikových
středisek, ač i z těchto středisek
jsme vzhledem k dnešnímu stavu osvětové
služby žádali její odstranění
tím spíše, že každý zkušený
velitel, učitel sboru, může nejlépe
i při jiných předmětech věnovati
pozornost skutečné osvětové a mravní
výchově bez jednostranného ideologického
zaměření.
Chci také upozorniti na to, že zaměstnanci
správních úřadů národní
bezpečnosti neměli požívati stejných
platových a služebních výhod jako členové
SNB. Proto jsme ve všech výborech, bezpečnostním,
právním i branném, upozornili na tuto složku
národní bezpečnosti a v branném výboru
bylo na náš návrh doporučeno rozpočtovému
výboru odstraniti tuto disparitu, ježto šlo o
otázku finanční. Člen našeho
klubu posl. dr Neuman navrhl v rozpočtovém
výboru resoluci jednomyslně přijatou, jíž
se ukládá vládě, aby tuto disparitu
odstranila. Jsem rád, že se nakonec všechny strany
Národní fronty shodly na tom, vyhověti plně
anebo alespoň zčásti zaměstnancům
správních úřadů národní
bezpečnosti, respektovati resoluci ROH a navrhnouti dnes
v plenu změnu v § 29 zákona, jímž
se jim zajišťují téměř stejná
práva jako příslušníkům
SNB.
Paní a pánové, důkazem toho, že
naše věcná kritika nebyla zcela bez účinku
a že byla konstruktivní, jsou tato fakta: 1. Již
v listopadu jsme žádali vydání zákona
o organizaci národní bezpečnosti, což
se nyní splňuje. 2. Trvali jsme na vytvoření
jednotného sboru. Stalo se tak, i když navrhovaná
organizace sboru této zásadě ve všem
a cele neodpovídá. 3. Sbor je vytvořen také
ze zkušených a republice oddaných příslušníků
bývalého četnictva a policie. 4. Mravní
a národní bezúhonnost příslušníků
sboru byla natolik přezkoušena, že podle prohlášení
p. ministra vnitra Václava Noska v bezpečnostním
výboru 19. září 1946 bylo ze sboru
propuštěno kolem 4.000 osob jen v Čechách
a na Moravě, které se z různých příčin
do sboru nehodily.
Ovšem i dnes tam jsou ještě lidé, kteří
mají trestní řízení před
soudem vojenským a jsou povyšováni. Ale i ty
věci odstraníme a doufám, že i po této
stránce bude sbor brzo čistý. Je to nesporný
krok kupředu proti stavu z r. 1945. Rádi to kvitujeme,
ale zdaleka nejsme se vším spokojeni. Mnoho práce
nás čeká, protože se ve sboru stále
rozhoduje příliš jednostranně a stranicky.
Upozornil jsem na velký počet osob, který
dnešní sbor má. Toho si jsou vědomi
velitelé SNB, pan ministr vnitra především,
a také parlamentní úsporná komise
i rozpočtový výbor. Nemůžeme
však souhlasit a protestuji znovu jménem klubu co
nejostřeji proti tomu, aby ze služeb SNB byli odstraňováni
předčasným pensionováním zkušení
příslušníci sboru s velikými
odbornými znalostmi, zejména legionáři
a všichni, kdož dále sloužit chtějí),
protože jsou zdraví, ale kteří zřejmě
z důvodů politických či osobních
jsou nepohodlní. Buďtež voláni k zodpovědnosti
všichni, kdož takové příkazy vydávají
a způsobují jednak snížení úrovně
sboru, jednak nemají smysl pro skutečné úspory
státní pokladny. To se děje v době
dvouletky, kdy máme nedostatek pracovních sil, a
na tomto úseku se pracovní síly odbírají
pensionováním nikoli pro práci, ale pro odpočinek.
Ve velkém rozsahu se provádí - a podle jakého
výnosu? - překládání členů
sboru do jiných státních úřadů,
jako Fondu národní obnovy, úřadu ochrany
práce a pod. Mýlil by se, kdo by soudil, že
jsou překládáni příslušníci
sboru s nejmenšími zkušenostmi, krátkou
služební dobou a malými odbornými znalostmi.
Často jsou překládáni nejlepší
důstojníci sboru, často jediní odborníci
na určitém úseku, takže je tu nebezpečí,
že dojde k podstatnému snížení
odborné úrovně sboru.
Prosíme proto p. ministra vnitra, aby učinil rázně
taková opatření, která tomuto nehospodárnému
a stranickému postupu učiní přítrž,
a aby všichni, kterým bylo takto ukřivděno,
byli povoláni zpět k výkonu služby v
SNB.
Trvalou bolestí je otázka nespravedlivého,
stranického povyšování ve sboru, kdy
často příslušníci málo
kvalifikovaní jsou povyšováni i několikrát
jen proto, že jsou majiteli politické legitimace nejvlivnější
strany. O tom jasně mluví i usnesení ROH
- sboru národní bezpečnosti. Upozorňujeme
na to pana ministra v zájmu klidu ve sboru a v zájmu
dobré úrovně, která těmito
zásahy nesmírně trpí a klesá.
Pan ministr vnitra má naši důvěru a
víme o něm, že by si upřímně
přál ve všem co nejdokonalejší
nápravu. Řekli jsme však již jednou, že
i když pan ministr vnitra nese odpovědnost za vše,
přece jenom skutečné viníky vidíme
ve velitelském sboru, který na svých nejvyšších
místech není vytvořen z důstojníků,
kteří mají dlouhá léta zkušeností
v bezpečnostní službě, nýbrž
z důstojníků vojáků, bez předchozí
nutné průpravy v bezpečnostní službě.
Ale i někteří byrokraté, jak jsme
se přesvědčili ve výboru bezpečnostním,
často pana ministra vnitra chybně a nesprávně
informují. Tož na to musíme dát pozor,
na velitele sboru a na některé byrokraty. Na místa
těchto lidi, osvědčujících
svou schopnost často jen politickou legitimací,
musejí bezpodmínečně nastoupit odborníci
s bohatými zkušenostmi, národně a státně
spolehliví a sloužící národu
a státu, a nikoliv jen jediné politické straně.
(Výkřiky.)
Nemůžeme býti s pokojeni s jednáním
a rozhodováním na př. hlavního velitele
SNB, pana podplukovníka Kryštofa, jemuž jsme
již jednou vyslovili nedůvěru. Nemůžeme
býti spokojeni s jednáním zemského
velitele na Moravě, protože podle dosavadních
zkušeností jedná nadále v duchu bývalého
zemského velitele majora Sedláka. Nemůžeme
souhlasiti s tím, aby zemský velitel v Čechách
vydal rozkaz, č. j. IV A 5.476/1947, jímž zakazuje
intervence u poslanců a jiných příslušníků
sboru. Souhlasili bychom s tím teprve tehdy, až bude
všem příslušníkům sboru
zaručeno nestranické, objektivní velitelské
posuzování při povyšování,
překládání a pensionování.
Protože tomu tak není, mají právo i
příslušníci sboru hledati ochranu u
zástupců lidu, volených jimi, proti bezpráví
a stranictví, když takové opory nemají
u mnohých dnešních velitelů. (Potlesk.
- Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Kolik příslušníků sboru je ještě
dnes persekvováno, a marně zasahujeme, aby křivdy
byly odčiněny! Velitelé zřejmě
nemají dostatek smyslu pro spravedlnost a pro lidskost,
nemají smysl pro napravení chyby tam, kde se stala,
a často tvrdošíjně setrvávají
na své domnělé pravdě. Věříme,
že pan ministr vnitra učiní vše, aby i
na tomto úseku nastal opět slunný den pro
poctivé a věrné příslušníky
sboru.
Při této příležitosti, slavná
sněmovno, vzdávám dík všem příslušníkům
sboru bez rozdílu politického přesvědčení,
kteří - i když mnozí z nich persekvováni
a šikanováni - věrně a poctivě
konali svou službu ve sboru jen v zájmu národa
a státu. (Potlesk.)
Uzavírám: Vládní návrh zákona
ani po změnách provedených ve výborech
není dílo zdaleka dokonalé. Je dílem
kompromisu, je však nesporným pokrokem proti dosavadnímu
stavu. Věříme, že pan ministr vnitra
a vláda, jíž se ukládá povinnost
provést mnohá opatření vládním
nařízením nebo usnesením, učiní
tak vždycky a za jakýchkoliv okolností v duchu
tradic našeho dobrého lidu, který nikdy nesnese
slepě převzatou kopii vzorů cizích
a který může být a bude šťasten
jen tehdy, když bezpečnostní sbor bude přísně
nestranný, odborně vedený, mravně
silný a vždycky jen národu, republice a nikoliv
jediné politické straně věrně
oddaný. (Potlesk.)
Bezpečnostní orgány a jejich velitelé
musejí býti pamětliví toho, že
tu nejsou proto, aby působili na občany moci a hrozbou
zbraní, tvrdostí a bezohledností a strašením,
nýbrž těmi vlastnostmi, kterými náš
národ žije po staletí, t. j. silou duchovní
a mravní, silou demokracie, svobody, práva a spravedlnosti,
lásky člověka k člověku a lidství.
Příslušník sboru musí být
lidu rádcem, pomocníkem, služebníkem
a oporou i ochráncem svobody proti násilí.
Jménem klubu poslanců čs. strany národně
socialistické prohlašuji, že pro vládní
návrh zákona o národní bezpečnosti
se změnami, jak je provedly příslušné
výbory, budeme hlasovat. Zdůrazňujeme při
tom znovu, co jsem prohlásil již v první své
listopadové řeči v roce 1945: Bezpečnost
je základem pořádku, svobody a spravedlnosti
ve státě.
Slavná sněmovno, v tomto duchu působme všichni
na tomto důležitém úseku v opravdové
spolupráci a snášenlivosti všech k tomu,
aby bezpečnost byla vpravdě národní,
nikoliv třídní a stranická. Splníme-li
to, vykonali jsme velké dílo pro zabezpečení
svobody a nezávislosti českého i slovenského
národa. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Ďalším rečníkom
je p. posl. Polák.
Posl. Polák: Slávna snemovňa, pani
a páni!
Po dvoch rokoch pristupujeme k zjednoteniu bezpečnostnej
služby pre územie celej republiky a odstraňujeme
rozdielnosť, ktorú do českých zemí
i na Slovensko priniesli násilné štátoprávne
zmeny v rokoch 1939-1945. Bolo prirodzené, že bývalí
násilnícki uzurpátori moci u nás za
celú dobu neslobody práve tejto službe venovali
najviac pozornosti, aby si ju prispôsobili a urobili nástrojom
svojej moci najmä v zemiach českých, ktoré
si chceli v dobe čo najkratšej podrobiť a zaistiť,
ako oni hovorili, na večné časy.
Z pamäti českého, ale i slovenského
národa nevymiznú časy hrôzovlády
nemeckého režimu, najmä však rôznych
nacistických policajných zborov, ktorých
cesty po českých mestách a dedinách
poznamenané boli po každom žalármi, koncentračnými
tábormi a smrťou našich vlastencov. Koľkí
takíto vlastenci zradou čs. četnictva a čs.
policajného zboru padli v obeť nacistickému
bačovaniu, neviem. Nie je mi známy ani počet
tých, ktorí dali prednosť prisluhovaniu a spolupráci
s nemeckým panstvom. Je však isté, že
prevažná väčšina príslušníkov
bývalých četnických a policajných
zborov ostala verná republike a že tí, ktorí
museli túto službu vykonávať za nemeckého
režimu, konali ju s najväčším sebazaprením,
pomáhajúc perzekvovaným, kde sa pomáhať
dalo.
Dovoľte mi, pani a páni, aby som na tomto fóre
so zadosťučinením konštatoval, že
bývalé četnictvo a štátna polícia
na Slovensku, vychovaná republikou Československou
a čs. demokraciou, vo veľkej väčšine
ostala republike verná práve tak ako v zemiach českých,
napriek usilovným snahám pána Macha a jeho
kompánov o zmenu ich ducha a zmýšľania.
Napriek rôznym kurzom a školám v duchu nacizmu
i nátlaku, prevažná väčšina
príslušníkov týchto zborov nepodľahla
a v rozhodujúcich chvíľach konala, ako to ich
národná česť a zložená prísaha
republike Československej kázala. (Potlesk.)
S uspokojením môžem prehlásiť, že
naše staré četnictvo a naši policajní
strážnici sa vo veľkej miere zaslúžili
o to, aby sa slovenský národ mohol pripraviť
na svoje augustové povstanie v roku 1944. S pochvalou sa
musím zmieniť aj o účasti týchto
príslušníkov v samotnom národnom povstaní,
ktorého sa zúčastnilo nielen celé
veliteľstvo četníctva, sídliace vtedy
už zámerne v Štubnianskych Tepliciach, ale aj
premnohé četnícke oddiely, ktoré sa
v bojovej činnosti vyrovnali vojenským jednotkám
s najťažšími bojovými úlohami.
Považujem za svoju povinnosť túto činnosť,
vyvíjanú v záujme slobody republiky Československej,
zhodnotiť tu na najzodpovednejšom verejnom fóre
oslobodenej vlasti, v slobodnom čs. parlamente, a je našou
povinnosťou dnes pri kladení základov novej
organizácie našej národnej bezpečnosti
vzdať úctu všetkým príslušníkom
bývalého četníctva a bývalej
štátnej polície, ktorí položili
svoje životy v tomto boji za slobodu tak zo strany českej,
ako zo strany slovenskej.
Časy boja za slobodu vytvorili u nás novú
predstavu budúceho usporiadania vnútorného
života v republike Čechov a Slovákov. Mnohé
veci už počiatkom sme ináč riešili,
než bolo v republike pred Mníchovom. Nielen my doma,
ale aj naši v zahraničnom odboji hovorili súhlasne,
že budúci život republiky musí byť
lepší, oprostenejší od chýb minulosti
a bližší širokým vrstvám národa,
než tomu bolo predtým.
Takto sme ponímali výstavbu novej slobody, budovanie
novej našej armády a tak sme nazerali aj na nové
budúce orgány národnej bezpečnosti.
Preto na Slovensku už počiatkom roku 1945 nariadením
Slovenskej národnej rady č. 6 a č. 7 sme
prikročili k reorganizácii bezpečnostnej
služby a už vtedy sme zrušili bývalé
četnícke a policajné zbory a vo zmysle nového
ponímania vnútorného režimu vytvorili
z nich Zbor národnej bezpečnosti. Priznávam,
že budovanie tohto nového zboru prevádzalo
sa na Slovensku za najťažších možných
podmienok, za prechodu frontov, za všeobecného chaosu
v dobe, keď život bol hlboko otrasený predtým
nikdy nezažitými udalosťami a keď sa viedenskou
arbitrážou odtrhnuté, Maďarmi a maďarskými
nylašmi obývané južné Slovensko
vrátilo k republike. Príslušníci Zboru
národnej bezpečnosti vtedy na Slovensku vykonali
kus neoceniteľnej konsolidačnej práce. Pritom
musel byť Zbor v každom jednotlivcovi dôkladne
preverovaný, aby sa zbavil živlov národne a
mravne závadných. Žiaľ, že sa to
podarilo tomuto Zboru len čiastočne. Azda to bola
príliš rušná doba, azda to boli príliš
politicky rozhorúčené hlavy. Azda to bola
doba sama, ktorá prijala povahové a mravne vyšinutých
jednotlivcov, aby sa bez škrupulí vyzbrojili politickou
legitimáciou a zmocnili mnohých zodpovedných
pozícii v tomto novoorganizovanom tak dôležitom
zbore, v ktorom potom funkcie a službu využívali
len k osobnému obohateniu. Títo stali sa nie bezpečnosťou,
ale nebezpečenstvom a postrachom občianstva. Jedinou
kvalifikáciou týchto ľudí bola politická
legitimácia. Zdiskreditovali novú organizáciu
v prvých počiatkoch viac, než to bolo zdravé.
No vtedy sme verili, že je to stav prechodný a konsolidáciou
pomerov sa všetko napraví. Po dvoch rokoch sme, rád
priznávam, mnoho napravili, no nevedeli sme sa vyrovnať
ani podnes s názorom na národnú bezpečnosť
najmä v tom, že národná bezpečnosť
musí byť zborom, ktorý má a musí
požívať dôveru celého, štátu
poctivo oddaného občianstva, že nemôže
a nikdy nesmie byť doménou jednej politickej strany,
i vtedy, keď sme vyslovili političnosť aj v takom
zbore, ako je armáda. Političnosť aj tu by
sme chceli ponímať vo vyššom, ideálnejšom
zmysle a nie prepolitizovanosťou. Nemienim sa dotýkať
v žiadnom smere cennej a nami všetkými skutočne
uznávanej dobrej práce terajšieho správcu
Povereníctva vnútra, jeho poctivej snahy v každom
oddelení jeho rezortu, hoci najvýznamnejšie
oddelenie tohto povereníctva, tak zv. VII. oddelenie ani
dnes nie je na žiadúcej výške. Nie azda
preto, že nemá jednotlivcov s ambíciou a dobrou
snahou, ale azda preto, že asi z 380 zamestnancov, ak som
dobre informovaný, nemá ani jedného konceptného
úradníka. Pri najlepšej vôli, pri dobrej
snahe, je ťažko čakať, aby takýto
aparát nemal vo svojej práci určité
medzery, určité nedostatky. Bezpečnostné
pomery na Slovensku boli už často v reči, nielen
v časopisoch, ale aj v Národnom fronte a aj v tomto
zákonodarnom zbore, a to často v súvise s
podzemnou činnosťou ľudáctva.