Pátek 11. července 1947

Vzpomínám v prvé řadě těch 686 padlých, popravených, umučených a 124 nezvěstných příslušníků starého sboru z 6 let bojů za okupace a povstání, neboť jejich oběť v první řadě dokumentuje ten nový poměr příslušníka národního bezpečnostního sboru, který není už jen pouhým nástrojem, ale uvědomělým spolupracovníkem a spolubojovníkem všeho lidu v jeho úsilí o lepší příští státu a národa.

A děkuji všem těm ostatním příslušníkům sboru, kteří v první těžké době povstání a převratu plně pochopili dobu a přes všechny obtíže tak obětavě se dali do práce k zajištění pohraničí, k provedení odsunu Němců a k ochraně našich nových hranic.

Děkuji pak také těm, kteří i dnes v době usilovného budování státu znásobují svoji práci, aby zvládli celé to množství úkolů, které se v bezpečnostní službě stále hromadí. Paní a pánové, chci uvést jen kusý přehled zákroků členů SNB, které byly vykonány jen za r. 1946. Jsou to jednak přímé zákroky proti pachatelům trestných činů, kde bylo případů vraždy udáno 81, zatčeno 247 osob, loupeží udáno 169, zatčeno 190 osob, zločinů proti veřejné mravopočestnosti udáno 475, zatčeno 364, zločinů krádeže udáno 18.781, zatčeno 5.943, přestupků proti majetku udáno 35.470, zatčeno 1.847 osob. Děle všeobecný přehled zákroků provedených bezpečnostními orgány buď z vlastního popudu nebo na příkaz soudů a jiných orgánů: zatčení 45.532, předvedených 50.850, vyšetření a trestních oznámení 276.996, domovních prohlídek 10.168, různých asistencí 93.567, provedených eskort a doprovodů 61.623, hlídek při živelných pohromách 1.746, poskytnutí pomoci nalezeným osobám, nemocným nebo zraněným 3.249. Při tom všem zvláště zvýšená pozornost byla věnována příživníkům a šmelinářům. Jen za 3 měsíce v r. 1947 bylo 260 osob zatčeno, 3.373 osob oznámeno příslušným okresním národním výborům a 455 osob příslušným soudům pro trestné činy proti vázanému hospodářství. Hodnota zachráněného zboží jen za ty 3 měsíce činila 19,924.943 Kčs.

Zvláštní pozornost je věnována též zjednání náležitého pořádku bezpečnosti a kázně na komunikacích. K tomu účelu byla dokončena organizace silničních kontrolních stanic SNB a upravena služba zvláštních motorizovaných oddílů ve statutárních městech. Účinnější výkon služby je pak podporován letectvem, přičleněným ke sborům. Na všech akcích, pořádaných k zvýšení dopravní bezpečnosti a kázně, zvláště o tzv. týdnech dopravní bezpečnosti, je účast členů SNB základem. A to vše vedle normální služby, vztahující se k udržení veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti, kdy se sbor zúčastňuje i positivně na zdárném provádění dvouletého budovatelského plánu, při mobilizaci pracovních sil, osidlování, provádění reemigrací, dokončení odsunu Němců a Maďarů, i zajištění hospodářského života v pohraničí, kde právě s velikou obětavostí pracují zvláštní pohraniční útvary, které ochraňují bezpečnost majetku a života nových osídlenců a chrání neporušitelnost našich hranic. Stále docházejí hlášení o obětech, které příslušníci sboru ve své těžké službě dávají i na životech. Mám nejnovější zprávu o tom, že včera v 15 hodin byl v katastru obce Kornice, okres Litomyšl, opět zastřelen při pronásledování pachatelů krádeže strážmistr Josef Hendrich. Pachatelé, kteří se po činu zmocnili samopalu strážmistra Hendricha, byli dnes ve 4 hodiny 15 min. po soustředění bezpečnostních složek dopadeni. Byli v nich zjištěni českoslovenští příslušníci české národnosti, pocházející z okresu litomyšlského. Při zatýkání byl jeden z pachatelů zastřelen a druhý těžce zraněn.

Našich členů SNB se užívá i jako pravidelných jednotek přímo v bojích. Od 1. VII. 1947 byl ze stavu SNB zřízen zvláštní pohraniční útvar "Slovensko" k hájení státních zájmů a k ochraně hranic proti nebezpečným nájezdům teroristických tlup Benderovců. Jak nebezpečné jsou to boje, vysvítá ze skutečnosti, že během poslední doby padlo v těchto srážkách 12 mužů a 1 důstojník SNB.

Nesmíme si zakrývat, že náš nový stát je stále vystaven mnohým nebezpečím i zvenčí a že ani na tomto poli nesmí naši strážcové bezpečnosti v ničem povolovat ve své bdělosti. Vždyť proto jsem na př. právě v těchto dnech dal příkaz, aby z našeho území byl vypovězen pověstný žurnalista van der Bijl (Potlesk), který uveřejňováním vymyšlených zpráv o povstání v Československu v zahraničním tisku ohrožoval naši dobrou mezinárodní pověst.

Jen společným úsilím lidových orgánů a všech bezpečnostních složek při radikálním potírání zločinnosti, při potírání černého obchodu a podobných nežádoucích zjevů bylo dosaženo, že páchání trestních činů v poslední době u nás očividně klesá, a s uspokojením lze konstatovat, že bezpečnostní poměry v Československé republice jsou proti jiným středoevropským státům ty nejlepší.

Nechci ani v nejmenším zveličovat zásluhy sboru a proto nebudu dál vypočítávat jeho úkoly a práci, neboť jsem přesvědčen, že není mezi vámi nikdo tak zaujatý, aby nepozoroval a neuznal, že v celku se náš nový sbor v nových poměrech a v nové organizaci osvědčuje a že se stal pomocníkem při velkých budovatelských úkolech národa.

Až dosud jednou z největších překážek dobudování tohoto sboru byla právě okolnost, že jsme neměli spolehlivého právního podkladu, který by odstranil všechna nedorozumění, a že tím byl mnohdy kalen poměr k naší práci. Proto vás prosím, abyste předkládanou osnovu přijali jako další důležitou součást právního řádu naší svobodné republiky. V době, kdy všechny plodné síly národa jsou obráceny ke splnění budovatelského plánu, je úkolem tohoto zákona, aby zajištěním klidu a pořádku přispěl ke kladným výsledkům mimořádného úsilí českého a slovenského národa za naši lepší budoucnost.

Ubezpečuji vás, že mnou upřímnou snahou vždy bude, aby ustanovení tohoto zákona byla prováděna spravedlivě, nestranně a jen se zřetelem na blaho státu a národa. Aby odměňovala zajištěním bezpečnosti ty, kteří své občanské povinnosti řádně plní, a stíhala skutky těch, kteří by snad chtěli našemu státu a jeho poctivým občanům škodit. Bude odměnou mně i mým spolupracovníkům, splní-li zákon tento účel co nejlépe. (Hlučný potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Děkuji panu ministru Noskovi.

K osnově se přihlásili řečníci. Zahajuji proto rozpravu.

Jako první řečník je přihlášen pan posl. Hora. Prosím, aby se ujal slova.

Posl. Hora: Paní předsedkyně, slavná sněmovno, paní a pánové!

Kdo pozorně sledoval projednávání vládního návrhu zákona o národní bezpečnosti, usoudil, že tento rozsahem nepatrný návrh, čítal totiž 40 paragrafů, byl projednáván po dobu několika měsíců, jako málokterý návrh zákona a že při jeho projednávání se často střetávaly různé méně i ostře protichůdné ideologické a mocenské zájmy stran Národní fronty. Často mi tanulo na mysli, že tato osnova je jakousi malou ústavou, protože zasahuje či ochraňuje svobody člověka, jeho bezpečnost osobní i jeho bezpečnost majetku. Ano, i v této osnově bylo v sázce, budeme-li na konec žít ve státě důsledně demokratickém v duchu tradic našeho národa, nebo vytvoříme-li režim policejní. Tak významná je tato osnova, a proto její projednávání si vyžádalo tolik poctivé práce, bdělosti a rozvahy. (Předsednictví převzal místopředseda Komzala.)

Mám tu čest prohlásiti jménem klubu poslanců čs. strany národně socialistické, že všichni naši poslanci v příslušných výborech projednávali tuto osnovu s pevným odhodláním vytvořiti v Československé republice bezpečnost národní, nikoliv třídní a stranickou. Šlo a jde nám stále o zaručení bezpečnosti pro každého poctivého občana bez rozdílu tříd a stavů, bez rozdílu politické příslušnosti. Odpovídá to duchovní tradici našeho národa, v níž demokracie, právo a spravedlnost, svoboda a lidství pevně zakotvily v dobách bouřných i klidných, a této tradici také musíme být věrni, děj se co děj. Nikdy nezapomínejme na skutečnost, že velmi záleží na tom, jaká je organizace a duch bezpečnostní služby, jací lidé ji vykonávají. Často na tom záleží, má-li náš občan pocit svobody či nikoliv. A všecko učiňme, aby právě orgány bezpečnostní služby svým jednáním a duchem stály při lidu, aby mu byly rádcem, pomocníkem a služebníkem a aby mu daly pocítit nejkrásnější ideje svobody, spravedlnosti a práva měrou opravdu vrchovatou, aby tím vším náš občan nebyl oslabován, nýbrž posilován ve svém stálém boji o svobodu, o demokracii člověka a národa. Členové našeho poslaneckého klubu byli první, kteří podrobili zasloužené kritice stále ožehavý úsek bezpečnostní a zpravodajské služby. Činili jsme tak a činíme tak nadále v nejlepší vůli a poctivé snaze odstraniti všechny nepěkné zjevy a závady ať v lidech, či v organizaci a systému bezpečnostní služby. Nic jiného nás nevedlo, než tato věcná stránka ke kritice často otevřené a ostré, avšak spravedlivé a oprávněné a naléhavě nutné. Všechny snahy nás vedly k tomu, aby to byla kritika konstruktivní. Snažili jsme se za spolupráce s panem ministrem vnitra Václavem Noskem, kterého si vážíme a ke kterému chováme stále důvěru pro jeho vzácné vlastnosti, abychom nalezli řešení, jak vrátit všechny bezpečnostní orgány svému skutečnému poslání v duchu naší ústavní listiny, v duchu košického a budovatelského vládního programu.

Slavná sněmovno! Jaký to rozdíl mezi včerejším a dnešním dopoledním jednáním o osnovách zemědělských, kdy tu byl ruch, kdy tu bylo rozčilení a kdy přece jenom nakonec přichází ministr vnitra Nosek, aby byl přítomen projednání zákona o národní bezpečnosti, zákona, který se netýká jen jedné třídy, ale každého z nás, každé rodiny, celého státu, celého národa. A hle, jak klidně věcně diskutujeme. Nuže, to je také proto, že poslanci, a zvlášť my poslanci strany národně socialistické, kteří máme často kritické a někdy ostré poznámky k některým zjevům v bezpečnostní službě, přece jenom při tom všem máme velmi dobrý poměr s ministrem vnitra Noskem, a tu chci zdůraznit také to, že to je ministr, který, i když parlament má k němu a k jeho některým opatřením, která činí jeho velitelé nebo byrokracie, určitá kritická stanoviska, přece jenom je pro nás ministrem, který má úctu celé Národní fronty a celého parlamentu. (Potlesk.)

Neváhali jsme častěji vzpomínat také oněch stěžejních zásad, jimiž se musí naše bezpečnostní služba ubírat a duchovně i mravně vyžívat. Neběželo nám nikdy o agitační využití této často bolestné otázky. Šlo nám o věc samu, o nápravu do té míry, aby všichni občané bez rozdílu tříd a stavů měli konečně pocit bezpečí, svobody, aby byl respektován všemi právní řád a aby občané byli osvobozeni od strachu. Vývoj nám dal za pravdu. Většina stran Národní fronty usiluje v podstatě o totéž a všichni bez rozdílu stran toto poctivé úsilí všech po vybudování nadstranické, vpravdě demokratické a národu sloužící bezpečnostní služby upřímně vítáme. Jen si vzpomeňte, jakým obdobím jsme procházeli po 5. květnu 1945. Kolik bezdůvodných domovních prohlídek! Kolik zatčení nevinných občanů, jaké výjevy se děly při výsleších, žalářování a při zajištění!

V té době jsme neměli moci rychle vše odstranit, nezbývalo než protestovat aspoň slovem s parlamentní tribuny. Tuším, že to byl Turgeněv, který napsal, že slovo je také čin. Nuže, slovo skutečně bylo v tomto případě činem. 21. listopadu 1945 jako první s parlamentní tribuny tlumočí klub poslanců naší strany toto stanovisko:

1. Musíme razit a splnit heslo "Odnacizovat se!" Odnacizovat se, a to všude a ve všem. I ve státní správě a v bezpečnostní službě. Ano, odnacizovat se i v těch policejních vazbách, kde velmi často po týdny a měsíce trpěli naprosto nevinní lidé, mezi nimi i legionáři prvního odboje, a pro budoucnost znemožnit komukoliv způsoby připomínající nacistické methody, které nejsou hodny národa Husova a Masarykova.

2. žádali jsme v zájmu rychlé obnovy právního řádu a bezpečnosti ve státě, aby se co nejrychleji splnilo toto: budiž vypracován zákon stanovící přesnou organizaci bezpečnostních orgánů a vymezující přesně jejich práva a povinnosti. A dále ze sborů četnictva a policie budiž vytvořen sbor jeden s jednotným výcvikem a školením.

3. Nově uzákoněný sbor národní bezpečnosti nechť je vytvořen především ze zkušených a lidově demokratické republice oddaných příslušníků četnictva a policie, kteří se v době okupace neprovinili proti národu a republice. Tím bude vytvořen kádr odborníků a splněn předpoklad vysoké úrovně odborné i mravní.

4. žádali jsme znovu: budiž přísně a spravedlivě přezkoumána mravní a národní spolehlivost a bezúhonnost všech osob, které až dosud byly přijaty do sboru národní bezpečnosti, a buďtež vymýceny všechny, které do tohoto sboru svým porušeným charakterem nepatří.

S opravdovým zadostiučiněním, slavná sněmovno, zjišťuji, že všechny tyto zásady převzal budovatelský program třetí vlády Národní fronty, jak byl přednesen v této slavně sněmovně předsedou vlády Klementem Gottwaldem dne 8. července 1946.

Jaká byla naše spolupráce při projednávání osnovy zákona o národní bezpečnosti?

Z mnoha iniciativních návrhů a připomínek, které klub poslanců naší strany předložil při projednávání osnovy v příslušných výborech, je možno uvésti jen nejzávažnější.

Po neblahých zkušenostech se zákroky některých bezpečnostních referentů nebo jiných zástupců lidové správy - viz Mělník, Rýmařov atd. -- bylo nezbytné stanovit, aby pro budoucno v případech ne odkladných dělo se tak pod osobní odpovědností člena národního výboru a že o takovémto opatření musí být podána neprodleně zpráva příslušnému sborovému orgánu.

V souvislosti s tím připomínám, že je naprosto nedostačující prozatímní organisační řád pro zemské a okresní národní výbory ze dne 18. ledna 1946, jak je vidno z odpovědi pana ministra vnitra na interpelaci našich klubovních poslanců Caňkáře a dr Buriana, tím spíše, že pan ministr vnitra tvrdí, že v případě mělnickém nedošlo k porušení ani zákonných ani služebních povinností, ačkoliv mínění lidu je názoru opačného a podle názoru právníků nešlo o nebezpečí z prodlení a bylo možno vyžádat si předem souhlas krajského soudu k zatčení okresního soudce dr Štěpánovského.

V otázce organizace sboru národní bezpečnosti jsme navrhovali v zájmu jednotnosti sboru a úspor osobních i věcných nákladů nejvýše dvě složky, a to pořádkovou a kriminální. Přesto byly přijaty složky tři. Tato organizace nám však připomíná z dob okupace Schupo, Kripo a Stapo. A nejen z důvodů úsporných, nýbrž a především z důvodů národních a psychologických vznesli jsme při projednávání námitky proti takto provedené organizaci, neboť jsme toho názoru, že organizace bezpečnostní služby musí odpovídat především duchu českého a slovenského občana a že se musíme vyvarovat všeho, co by do úseku bezpečnostní a zpravodajské služby zanášelo cizí způsob organizace a prvky, pokud odporují duchovní tradici našeho národa.

Sbor se měl vytvořiti mimo jiné i ze zaměstnanců vykonávajících službu kriminální a státně bezpečnostní v době vyhlášení zákona. Protože v posledních měsících a dnech došlo k soustavnému převádění příslušníků těchto složek do správních úřadů národní bezpečnosti, čímž by se tito zaměstnanci nestali po vyhlášení tohoto zákona členy sboru, navrhli jsme změnu v tom smyslu, že sbor se tvoří ze zaměstnanců, kteří dne 1. ledna 1947 byli přiděleni ke službě kriminální nebo státně bezpečnostní. Tím se poskytla ochrana oněm příslušníkům, kteří jako nekomunisté byli z těchto složek odstraňováni.

Velká diskuse se rozvinula při otázce převzetí příslušníků sboru do SNB, kteří byli přijati nově po 5. květnu 1945 a nejsou účastníky národního boje za osvobození, jak to velmi výstižně řekl zpravodaj rozpočtového výboru kolega posl. Vičánek.

Hájili jsme a hájíme názor, že na tyto příslušníky je nutno použíti při definitivním převzetí podmínek všeobecně platných při novém přijímání do SNB. Většina těchto příslušníků, a jsou jich tisíce, nevykonala totiž dosud vojenskou presenční službu, která, myslím, je základní podmínkou pro každého člena sboru, má-li SNB zůstat na výši a plnit své poslání. Tyto námitky byly jen zčásti respektovány tím, že jsme se dožadovali aspoň dodatečného provedení vojenského výcviku. Zůstává faktem, že tito členové sboru bez zásluh jsou vlastně postaveni na roveň příslušníkům národního boje za osvobození, partyzánům, příslušníkům zahraniční armády aj. A zatím co zahraniční vojíni jsou bez zaměstnání a mají nesporné zásluhy o naše národní osvobození a byli by nejlepší zárukou výkonu bezpečnostní služby, střežení naší svobody, demokracie a práva, není toho dbáno a v SNB ve značném počtu budou sloužiti i nevojáci bez zásluh.

V souvislosti s tím upozorňuji na skutečnost, že v r. 1938 činil počet zaměstnanců četnických a policejních sborů a úřadů včetně ministerstva vnitra 26.339 osob, v r. 1947 už 43.609 osob, t. j. více o 17.370 osob, ačkoliv Československá republika je menší o území Podkarpatské Rusi a čítá o 20% obyvatelů, zejména Němců, méně nežli v roce 1938.

Proto je podivné, kdo měl tak veliký zájem na tom, aby nově přijatým členům sboru bez zásluh byla dána i definitiva v necelé době dvou let, zatím co restrikce ve sboru je nutná a provádí se způsobem, s nímž nesouhlasíme, a to pensionováním ještě zdravých, služby schopných, zkušených a republice oddaných příslušníků sboru, mezi nimiž tvoří velkou část i legionáři.

Náhodou během jednání navštívil mne také praporčík SNB Novák z oblasti Mladé Boleslavi, který, ač je mu 50 let, je zdráv - stojí tam na galerii - přesto je pensionován, a je to, prosím, italský legionář. A těchto zjevů dneska nemáme desítky, ale celé stovky. Musíme proti tomu rozhodně co nejvíce protestovat.

Při projednávání ustanovení zákona o převzetí příslušníků bývalé obecní policie do SNB jsme znovu žádali, aby bylo více dbáno zájmů bývalé výkonné obecní policie, aby její příslušníci nebyli poškozováni při povyšování i v jiných hmotných výhodách, jako je poskytování výstroje, železničních průkazů na slevu jízdného atd. Doufáme, že tyto jejich požadavky budou nyní konečně splněny.

Sbor je vojensky organizován. Někteří příslušníci sboru sdílí obavu, aby toho nebylo proti nim zneužito. V Brně se stal případ, že k vysokému důstojníkovi SNB přišel zástupce, příslušník SNB, politický vězeň, a tento důstojník, který ho trošku vyslýchal, k němu pronesl asi tato slova: "Půjdete na Špilberk, protože jste porušil subordinaci."

Paní a pánové! Kdyby tento duch měl zavládnout v SNB, myslím, že bychom museli v tomto bodě tento zákon, který za chvíli přijmeme, rychle novelizovat. Zatím postačí, poukazujeme-li na tyto nepěkné zjevy, které se nesmějí opakovat, protože každý člen sboru je plnoprávným občanem a má právo tlumočit své požadavky v revolučním odborovém hnutí nebo v politické straně, jejímž je příslušníkem, a nikdo z představených se nesmí domnívat, že se vojensky organisovaného sboru zneužije k politickému teroru.

Dále jsme dbali toho, aby hlavní velitel a jeho zástupce, jmenovaný na návrh vlády presidentem republiky, měl kompetenci, která mu v jeho funkci náleží, aby se hlavní velitel nestal jenom figurkou bez pravomoci.

V otázce střežení hranic jsme žádali, aby dosavadní kompetence sboru finanční stráže při spolupůsobení při střežení hranic byla zachována. Výraz tomu byl dán zvláštním ustanovením, že nedotčeny zůstávají předpisy o organizaci a úkolech finanční stráže. Tím je také vyjádřen kladný vztah ke sboru finanční stráže, který se i v nejtěžších dobách skvěle osvědčil, nezklamal a nezradil.

Pokud jsou nutné zvláštní útvary SNB, jež zřizuje a jimž úkoly přiděluje vláda, nikoliv jen hlavní velitel, trváme na tom, aby takové zvláštní útvary, pokud vůbec musí být, nebyly záměrně složeny výhradně z příslušníků jediné politické strany, protože v tom případě při jejich použití není nejmenší záruky jejich nestranického a jen v zájmu národa a státu provedeného zákroku.

Stranický postup při povyšování, překládání a pensionování si vynutil ustanovení o tom, že se tak děje vždy po slyšení ZNV a zaměstnanecké rady, kterýžto požadavek revolučního odborového hnutí jsme plně podporovali.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP