Vzpomínám v prvé řadě těch
686 padlých, popravených, umučených
a 124 nezvěstných příslušníků
starého sboru z 6 let bojů za okupace a povstání,
neboť jejich oběť v první řadě
dokumentuje ten nový poměr příslušníka
národního bezpečnostního sboru, který
není už jen pouhým nástrojem, ale uvědomělým
spolupracovníkem a spolubojovníkem všeho lidu
v jeho úsilí o lepší příští
státu a národa.
A děkuji všem těm ostatním příslušníkům
sboru, kteří v první těžké
době povstání a převratu plně
pochopili dobu a přes všechny obtíže tak
obětavě se dali do práce k zajištění
pohraničí, k provedení odsunu Němců
a k ochraně našich nových hranic.
Děkuji pak také těm, kteří
i dnes v době usilovného budování
státu znásobují svoji práci, aby zvládli
celé to množství úkolů, které
se v bezpečnostní službě stále
hromadí. Paní a pánové, chci uvést
jen kusý přehled zákroků členů
SNB, které byly vykonány jen za r. 1946. Jsou to
jednak přímé zákroky proti pachatelům
trestných činů, kde bylo případů
vraždy udáno 81, zatčeno 247 osob, loupeží
udáno 169, zatčeno 190 osob, zločinů
proti veřejné mravopočestnosti udáno
475, zatčeno 364, zločinů krádeže
udáno 18.781, zatčeno 5.943, přestupků
proti majetku udáno 35.470, zatčeno 1.847 osob.
Děle všeobecný přehled zákroků
provedených bezpečnostními orgány
buď z vlastního popudu nebo na příkaz
soudů a jiných orgánů: zatčení
45.532, předvedených 50.850, vyšetření
a trestních oznámení 276.996, domovních
prohlídek 10.168, různých asistencí
93.567, provedených eskort a doprovodů 61.623, hlídek
při živelných pohromách 1.746, poskytnutí
pomoci nalezeným osobám, nemocným nebo zraněným
3.249. Při tom všem zvláště zvýšená
pozornost byla věnována příživníkům
a šmelinářům. Jen za 3 měsíce
v r. 1947 bylo 260 osob zatčeno, 3.373 osob oznámeno
příslušným okresním národním
výborům a 455 osob příslušným
soudům pro trestné činy proti vázanému
hospodářství. Hodnota zachráněného
zboží jen za ty 3 měsíce činila
19,924.943 Kčs.
Zvláštní pozornost je věnována
též zjednání náležitého
pořádku bezpečnosti a kázně
na komunikacích. K tomu účelu byla dokončena
organizace silničních kontrolních stanic
SNB a upravena služba zvláštních motorizovaných
oddílů ve statutárních městech.
Účinnější výkon služby
je pak podporován letectvem, přičleněným
ke sborům. Na všech akcích, pořádaných
k zvýšení dopravní bezpečnosti
a kázně, zvláště o tzv. týdnech
dopravní bezpečnosti, je účast členů
SNB základem. A to vše vedle normální
služby, vztahující se k udržení
veřejného pořádku a veřejné
bezpečnosti, kdy se sbor zúčastňuje
i positivně na zdárném provádění
dvouletého budovatelského plánu, při
mobilizaci pracovních sil, osidlování, provádění
reemigrací, dokončení odsunu Němců
a Maďarů, i zajištění hospodářského
života v pohraničí, kde právě
s velikou obětavostí pracují zvláštní
pohraniční útvary, které ochraňují
bezpečnost majetku a života nových osídlenců
a chrání neporušitelnost našich hranic.
Stále docházejí hlášení
o obětech, které příslušníci
sboru ve své těžké službě
dávají i na životech. Mám nejnovější
zprávu o tom, že včera v 15 hodin byl v katastru
obce Kornice, okres Litomyšl, opět zastřelen
při pronásledování pachatelů
krádeže strážmistr Josef Hendrich. Pachatelé,
kteří se po činu zmocnili samopalu strážmistra
Hendricha, byli dnes ve 4 hodiny 15 min. po soustředění
bezpečnostních složek dopadeni. Byli v nich
zjištěni českoslovenští příslušníci
české národnosti, pocházející
z okresu litomyšlského. Při zatýkání
byl jeden z pachatelů zastřelen a druhý těžce
zraněn.
Našich členů SNB se užívá
i jako pravidelných jednotek přímo v bojích.
Od 1. VII. 1947 byl ze stavu SNB zřízen zvláštní
pohraniční útvar "Slovensko" k
hájení státních zájmů
a k ochraně hranic proti nebezpečným nájezdům
teroristických tlup Benderovců. Jak nebezpečné
jsou to boje, vysvítá ze skutečnosti, že
během poslední doby padlo v těchto srážkách
12 mužů a 1 důstojník SNB.
Nesmíme si zakrývat, že náš nový
stát je stále vystaven mnohým nebezpečím
i zvenčí a že ani na tomto poli nesmí
naši strážcové bezpečnosti v ničem
povolovat ve své bdělosti. Vždyť proto
jsem na př. právě v těchto dnech dal
příkaz, aby z našeho území byl
vypovězen pověstný žurnalista van der
Bijl (Potlesk), který uveřejňováním
vymyšlených zpráv o povstání
v Československu v zahraničním tisku ohrožoval
naši dobrou mezinárodní pověst.
Jen společným úsilím lidových
orgánů a všech bezpečnostních
složek při radikálním potírání
zločinnosti, při potírání černého
obchodu a podobných nežádoucích zjevů
bylo dosaženo, že páchání trestních
činů v poslední době u nás
očividně klesá, a s uspokojením lze
konstatovat, že bezpečnostní poměry
v Československé republice jsou proti jiným
středoevropským státům ty nejlepší.
Nechci ani v nejmenším zveličovat zásluhy
sboru a proto nebudu dál vypočítávat
jeho úkoly a práci, neboť jsem přesvědčen,
že není mezi vámi nikdo tak zaujatý,
aby nepozoroval a neuznal, že v celku se náš
nový sbor v nových poměrech a v nové
organizaci osvědčuje a že se stal pomocníkem
při velkých budovatelských úkolech
národa.
Až dosud jednou z největších překážek
dobudování tohoto sboru byla právě
okolnost, že jsme neměli spolehlivého právního
podkladu, který by odstranil všechna nedorozumění,
a že tím byl mnohdy kalen poměr k naší
práci. Proto vás prosím, abyste předkládanou
osnovu přijali jako další důležitou
součást právního řádu
naší svobodné republiky. V době, kdy
všechny plodné síly národa jsou obráceny
ke splnění budovatelského plánu, je
úkolem tohoto zákona, aby zajištěním
klidu a pořádku přispěl ke kladným
výsledkům mimořádného úsilí
českého a slovenského národa za naši
lepší budoucnost.
Ubezpečuji vás, že mnou upřímnou
snahou vždy bude, aby ustanovení tohoto zákona
byla prováděna spravedlivě, nestranně
a jen se zřetelem na blaho státu a národa.
Aby odměňovala zajištěním bezpečnosti
ty, kteří své občanské povinnosti
řádně plní, a stíhala skutky
těch, kteří by snad chtěli našemu
státu a jeho poctivým občanům škodit.
Bude odměnou mně i mým spolupracovníkům,
splní-li zákon tento účel co nejlépe.
(Hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Děkuji panu ministru Noskovi.
K osnově se přihlásili řečníci.
Zahajuji proto rozpravu.
Jako první řečník je přihlášen
pan posl. Hora. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Hora: Paní předsedkyně, slavná
sněmovno, paní a pánové!
Kdo pozorně sledoval projednávání
vládního návrhu zákona o národní
bezpečnosti, usoudil, že tento rozsahem nepatrný
návrh, čítal totiž 40 paragrafů,
byl projednáván po dobu několika měsíců,
jako málokterý návrh zákona a že
při jeho projednávání se často
střetávaly různé méně
i ostře protichůdné ideologické a
mocenské zájmy stran Národní fronty.
Často mi tanulo na mysli, že tato osnova je jakousi
malou ústavou, protože zasahuje či ochraňuje
svobody člověka, jeho bezpečnost osobní
i jeho bezpečnost majetku. Ano, i v této osnově
bylo v sázce, budeme-li na konec žít ve státě
důsledně demokratickém v duchu tradic našeho
národa, nebo vytvoříme-li režim policejní.
Tak významná je tato osnova, a proto její
projednávání si vyžádalo tolik
poctivé práce, bdělosti a rozvahy. (Předsednictví
převzal místopředseda Komzala.)
Mám tu čest prohlásiti jménem klubu
poslanců čs. strany národně socialistické,
že všichni naši poslanci v příslušných
výborech projednávali tuto osnovu s pevným
odhodláním vytvořiti v Československé
republice bezpečnost národní, nikoliv třídní
a stranickou. Šlo a jde nám stále o zaručení
bezpečnosti pro každého poctivého občana
bez rozdílu tříd a stavů, bez rozdílu
politické příslušnosti. Odpovídá
to duchovní tradici našeho národa, v níž
demokracie, právo a spravedlnost, svoboda a lidství
pevně zakotvily v dobách bouřných
i klidných, a této tradici také musíme
být věrni, děj se co děj. Nikdy nezapomínejme
na skutečnost, že velmi záleží
na tom, jaká je organizace a duch bezpečnostní
služby, jací lidé ji vykonávají.
Často na tom záleží, má-li náš
občan pocit svobody či nikoliv. A všecko učiňme,
aby právě orgány bezpečnostní
služby svým jednáním a duchem stály
při lidu, aby mu byly rádcem, pomocníkem
a služebníkem a aby mu daly pocítit nejkrásnější
ideje svobody, spravedlnosti a práva měrou opravdu
vrchovatou, aby tím vším náš občan
nebyl oslabován, nýbrž posilován ve
svém stálém boji o svobodu, o demokracii
člověka a národa. Členové našeho
poslaneckého klubu byli první, kteří
podrobili zasloužené kritice stále ožehavý
úsek bezpečnostní a zpravodajské služby.
Činili jsme tak a činíme tak nadále
v nejlepší vůli a poctivé snaze odstraniti
všechny nepěkné zjevy a závady ať
v lidech, či v organizaci a systému bezpečnostní
služby. Nic jiného nás nevedlo, než tato
věcná stránka ke kritice často otevřené
a ostré, avšak spravedlivé a oprávněné
a naléhavě nutné. Všechny snahy nás
vedly k tomu, aby to byla kritika konstruktivní. Snažili
jsme se za spolupráce s panem ministrem vnitra Václavem
Noskem, kterého si vážíme a ke
kterému chováme stále důvěru
pro jeho vzácné vlastnosti, abychom nalezli řešení,
jak vrátit všechny bezpečnostní orgány
svému skutečnému poslání v
duchu naší ústavní listiny, v duchu
košického a budovatelského vládního
programu.
Slavná sněmovno! Jaký to rozdíl mezi
včerejším a dnešním dopoledním
jednáním o osnovách zemědělských,
kdy tu byl ruch, kdy tu bylo rozčilení a kdy přece
jenom nakonec přichází ministr vnitra Nosek,
aby byl přítomen projednání zákona
o národní bezpečnosti, zákona, který
se netýká jen jedné třídy,
ale každého z nás, každé rodiny,
celého státu, celého národa. A hle,
jak klidně věcně diskutujeme. Nuže,
to je také proto, že poslanci, a zvlášť
my poslanci strany národně socialistické,
kteří máme často kritické a
někdy ostré poznámky k některým
zjevům v bezpečnostní službě,
přece jenom při tom všem máme velmi
dobrý poměr s ministrem vnitra Noskem, a
tu chci zdůraznit také to, že to je ministr,
který, i když parlament má k němu a
k jeho některým opatřením, která
činí jeho velitelé nebo byrokracie, určitá
kritická stanoviska, přece jenom je pro nás
ministrem, který má úctu celé Národní
fronty a celého parlamentu. (Potlesk.)
Neváhali jsme častěji vzpomínat také
oněch stěžejních zásad, jimiž
se musí naše bezpečnostní služba
ubírat a duchovně i mravně vyžívat.
Neběželo nám nikdy o agitační
využití této často bolestné otázky.
Šlo nám o věc samu, o nápravu do té
míry, aby všichni občané bez rozdílu
tříd a stavů měli konečně
pocit bezpečí, svobody, aby byl respektován
všemi právní řád a aby občané
byli osvobozeni od strachu. Vývoj nám dal za pravdu.
Většina stran Národní fronty usiluje
v podstatě o totéž a všichni bez rozdílu
stran toto poctivé úsilí všech po vybudování
nadstranické, vpravdě demokratické a národu
sloužící bezpečnostní služby
upřímně vítáme. Jen si vzpomeňte,
jakým obdobím jsme procházeli po 5. květnu
1945. Kolik bezdůvodných domovních prohlídek!
Kolik zatčení nevinných občanů,
jaké výjevy se děly při výsleších,
žalářování a při zajištění!
V té době jsme neměli moci rychle vše
odstranit, nezbývalo než protestovat aspoň
slovem s parlamentní tribuny. Tuším, že
to byl Turgeněv, který napsal, že slovo je
také čin. Nuže, slovo skutečně
bylo v tomto případě činem. 21. listopadu
1945 jako první s parlamentní tribuny tlumočí
klub poslanců naší strany toto stanovisko:
1. Musíme razit a splnit heslo "Odnacizovat se!"
Odnacizovat se, a to všude a ve všem. I ve státní
správě a v bezpečnostní službě.
Ano, odnacizovat se i v těch policejních vazbách,
kde velmi často po týdny a měsíce
trpěli naprosto nevinní lidé, mezi nimi i
legionáři prvního odboje, a pro budoucnost
znemožnit komukoliv způsoby připomínající
nacistické methody, které nejsou hodny národa
Husova a Masarykova.
2. žádali jsme v zájmu rychlé obnovy
právního řádu a bezpečnosti
ve státě, aby se co nejrychleji splnilo toto: budiž
vypracován zákon stanovící přesnou
organizaci bezpečnostních orgánů a
vymezující přesně jejich práva
a povinnosti. A dále ze sborů četnictva a
policie budiž vytvořen sbor jeden s jednotným
výcvikem a školením.
3. Nově uzákoněný sbor národní
bezpečnosti nechť je vytvořen především
ze zkušených a lidově demokratické republice
oddaných příslušníků četnictva
a policie, kteří se v době okupace neprovinili
proti národu a republice. Tím bude vytvořen
kádr odborníků a splněn předpoklad
vysoké úrovně odborné i mravní.
4. žádali jsme znovu: budiž přísně
a spravedlivě přezkoumána mravní a
národní spolehlivost a bezúhonnost všech
osob, které až dosud byly přijaty do sboru
národní bezpečnosti, a buďtež vymýceny
všechny, které do tohoto sboru svým porušeným
charakterem nepatří.
S opravdovým zadostiučiněním, slavná
sněmovno, zjišťuji, že všechny tyto
zásady převzal budovatelský program třetí
vlády Národní fronty, jak byl přednesen
v této slavně sněmovně předsedou
vlády Klementem Gottwaldem dne 8. července
1946.
Jaká byla naše spolupráce při projednávání
osnovy zákona o národní bezpečnosti?
Z mnoha iniciativních návrhů a připomínek,
které klub poslanců naší strany předložil
při projednávání osnovy v příslušných
výborech, je možno uvésti jen nejzávažnější.
Po neblahých zkušenostech se zákroky některých
bezpečnostních referentů nebo jiných
zástupců lidové správy - viz Mělník,
Rýmařov atd. -- bylo nezbytné stanovit, aby
pro budoucno v případech ne odkladných dělo
se tak pod osobní odpovědností člena
národního výboru a že o takovémto
opatření musí být podána neprodleně
zpráva příslušnému sborovému
orgánu.
V souvislosti s tím připomínám, že
je naprosto nedostačující prozatímní
organisační řád pro zemské
a okresní národní výbory ze dne 18.
ledna 1946, jak je vidno z odpovědi pana ministra vnitra
na interpelaci našich klubovních poslanců Caňkáře
a dr Buriana, tím spíše, že pan
ministr vnitra tvrdí, že v případě
mělnickém nedošlo k porušení ani
zákonných ani služebních povinností,
ačkoliv mínění lidu je názoru
opačného a podle názoru právníků
nešlo o nebezpečí z prodlení a bylo
možno vyžádat si předem souhlas krajského
soudu k zatčení okresního soudce dr Štěpánovského.
V otázce organizace sboru národní bezpečnosti
jsme navrhovali v zájmu jednotnosti sboru a úspor
osobních i věcných nákladů
nejvýše dvě složky, a to pořádkovou
a kriminální. Přesto byly přijaty
složky tři. Tato organizace nám však připomíná
z dob okupace Schupo, Kripo a Stapo. A nejen z důvodů
úsporných, nýbrž a především
z důvodů národních a psychologických
vznesli jsme při projednávání námitky
proti takto provedené organizaci, neboť jsme toho
názoru, že organizace bezpečnostní služby
musí odpovídat především duchu
českého a slovenského občana a že
se musíme vyvarovat všeho, co by do úseku bezpečnostní
a zpravodajské služby zanášelo cizí
způsob organizace a prvky, pokud odporují duchovní
tradici našeho národa.
Sbor se měl vytvořiti mimo jiné i ze zaměstnanců
vykonávajících službu kriminální
a státně bezpečnostní v době
vyhlášení zákona. Protože v posledních
měsících a dnech došlo k soustavnému
převádění příslušníků
těchto složek do správních úřadů
národní bezpečnosti, čímž
by se tito zaměstnanci nestali po vyhlášení
tohoto zákona členy sboru, navrhli jsme změnu
v tom smyslu, že sbor se tvoří ze zaměstnanců,
kteří dne 1. ledna 1947 byli přiděleni
ke službě kriminální nebo státně
bezpečnostní. Tím se poskytla ochrana oněm
příslušníkům, kteří
jako nekomunisté byli z těchto složek odstraňováni.
Velká diskuse se rozvinula při otázce převzetí
příslušníků sboru do SNB, kteří
byli přijati nově po 5. květnu 1945 a nejsou
účastníky národního boje za
osvobození, jak to velmi výstižně řekl
zpravodaj rozpočtového výboru kolega posl.
Vičánek.
Hájili jsme a hájíme názor, že
na tyto příslušníky je nutno použíti
při definitivním převzetí podmínek
všeobecně platných při novém
přijímání do SNB. Většina
těchto příslušníků, a
jsou jich tisíce, nevykonala totiž dosud vojenskou
presenční službu, která, myslím,
je základní podmínkou pro každého
člena sboru, má-li SNB zůstat na výši
a plnit své poslání. Tyto námitky
byly jen zčásti respektovány tím,
že jsme se dožadovali aspoň dodatečného
provedení vojenského výcviku. Zůstává
faktem, že tito členové sboru bez zásluh
jsou vlastně postaveni na roveň příslušníkům
národního boje za osvobození, partyzánům,
příslušníkům zahraniční
armády aj. A zatím co zahraniční vojíni
jsou bez zaměstnání a mají nesporné
zásluhy o naše národní osvobození
a byli by nejlepší zárukou výkonu bezpečnostní
služby, střežení naší svobody,
demokracie a práva, není toho dbáno a v SNB
ve značném počtu budou sloužiti i nevojáci
bez zásluh.
V souvislosti s tím upozorňuji na skutečnost,
že v r. 1938 činil počet zaměstnanců
četnických a policejních sborů a úřadů
včetně ministerstva vnitra 26.339 osob, v r. 1947
už 43.609 osob, t. j. více o 17.370 osob, ačkoliv
Československá republika je menší o
území Podkarpatské Rusi a čítá
o 20% obyvatelů, zejména Němců, méně
nežli v roce 1938.
Proto je podivné, kdo měl tak veliký zájem
na tom, aby nově přijatým členům
sboru bez zásluh byla dána i definitiva v necelé
době dvou let, zatím co restrikce ve sboru je nutná
a provádí se způsobem, s nímž
nesouhlasíme, a to pensionováním ještě
zdravých, služby schopných, zkušených
a republice oddaných příslušníků
sboru, mezi nimiž tvoří velkou část
i legionáři.
Náhodou během jednání navštívil
mne také praporčík SNB Novák z oblasti
Mladé Boleslavi, který, ač je mu 50 let,
je zdráv - stojí tam na galerii - přesto
je pensionován, a je to, prosím, italský
legionář. A těchto zjevů dneska nemáme
desítky, ale celé stovky. Musíme proti tomu
rozhodně co nejvíce protestovat.
Při projednávání ustanovení
zákona o převzetí příslušníků
bývalé obecní policie do SNB jsme znovu žádali,
aby bylo více dbáno zájmů bývalé
výkonné obecní policie, aby její příslušníci
nebyli poškozováni při povyšování
i v jiných hmotných výhodách, jako
je poskytování výstroje, železničních
průkazů na slevu jízdného atd. Doufáme,
že tyto jejich požadavky budou nyní konečně
splněny.
Sbor je vojensky organizován. Někteří
příslušníci sboru sdílí
obavu, aby toho nebylo proti nim zneužito. V Brně
se stal případ, že k vysokému důstojníkovi
SNB přišel zástupce, příslušník
SNB, politický vězeň, a tento důstojník,
který ho trošku vyslýchal, k němu pronesl
asi tato slova: "Půjdete na Špilberk, protože
jste porušil subordinaci."
Paní a pánové! Kdyby tento duch měl
zavládnout v SNB, myslím, že bychom museli
v tomto bodě tento zákon, který za chvíli
přijmeme, rychle novelizovat. Zatím postačí,
poukazujeme-li na tyto nepěkné zjevy, které
se nesmějí opakovat, protože každý
člen sboru je plnoprávným občanem
a má právo tlumočit své požadavky
v revolučním odborovém hnutí nebo
v politické straně, jejímž je příslušníkem,
a nikdo z představených se nesmí domnívat,
že se vojensky organisovaného sboru zneužije
k politickému teroru.
Dále jsme dbali toho, aby hlavní velitel a jeho
zástupce, jmenovaný na návrh vlády
presidentem republiky, měl kompetenci, která mu
v jeho funkci náleží, aby se hlavní
velitel nestal jenom figurkou bez pravomoci.
V otázce střežení hranic jsme žádali,
aby dosavadní kompetence sboru finanční stráže
při spolupůsobení při střežení
hranic byla zachována. Výraz tomu byl dán
zvláštním ustanovením, že nedotčeny
zůstávají předpisy o organizaci a
úkolech finanční stráže. Tím
je také vyjádřen kladný vztah ke sboru
finanční stráže, který se i v
nejtěžších dobách skvěle
osvědčil, nezklamal a nezradil.
Pokud jsou nutné zvláštní útvary
SNB, jež zřizuje a jimž úkoly přiděluje
vláda, nikoliv jen hlavní velitel, trváme
na tom, aby takové zvláštní útvary,
pokud vůbec musí být, nebyly záměrně
složeny výhradně z příslušníků
jediné politické strany, protože v tom případě
při jejich použití není nejmenší
záruky jejich nestranického a jen v zájmu
národa a státu provedeného zákroku.
Stranický postup při povyšování,
překládání a pensionování
si vynutil ustanovení o tom, že se tak děje
vždy po slyšení ZNV a zaměstnanecké
rady, kterýžto požadavek revolučního
odborového hnutí jsme plně podporovali.